Katsastustodistuksen mukanapito autossa

very_slippery

Nyt riittää asiasta mainitseminen asiakkaille. Tänään ainakin 3 asiakasta on alkanut kinamaan, että "ei minun tarvitse pitää mitään mukana, olen lukenut näin Iltalehdestä". Enää en mainitse asiasta kenellekään, ei ole minun ongelma. Halusin tarjota hyvää palvelua, mutta sitä ei haluta näköjään ottaa vastaan.

18

2444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä.kysyvät

      Onhan sinulla myös osamaksusopimus mukana, onhan. Polliisisetä saattaapi juuri sinulta kysyvä sitä.

      Minulla ei sellaisi ollu ikinä.

    • WANHA vitsi... Kaivetaanko keskustelu esiin 5 vuoden takaa.

      Lakia sanoo tosiaan että mukana tulee olla katsastusotodistus. Eli esim. "rekisteriote"

    • "15 § (23.4.2015/541)

      1. Määräaikaiskatsastuksesta annetaan «katsastustodistus», joka on pidettävä mukana ajoneuvossa ajon aikana. Todistus katsastuksesta annetaan ajoneuvon katsastukseen esittäneelle."

      Eli poliisi voi antaa 40€ rikesakon jos sitä ei ole mukana

    • bussikus

      aloittaja tarkoitaa tietysti 16.11.15 tullutta muutosta jolloin esim omistanvaihdon yhteydessä ei tulostu uutta 1-osa ja tästäjohtuen ei sitä tarvi olla ajossa mukana vaan katsastustodistus pitää olla, niinkuin ennenkin oli vanhoissa pykälissä ...

      • diipaadaaii

        Mikä on katsastustodistus? Tarviiko minun nyt mennä johonkin katsastukseen saadakseni sellaisen?


      • Siis katsastustodistus on vaadittu vuosikaudet. Tähän kelpaa todistus josta selviää katsastus. Esim. rekisteröintitodistus

        Mutta tosiaan, poliisi voi sakottaa siitä 20-40 euron verran jos ei ole mukana viimeisintä tarkistuskorttia katsastuksesta


      • joopajooot

        Katsastustodistus ja rekisteriotteen tekninen osa tulostuu automaattisesti vielä tämän ja ens vuoden poislukien rekisteröintikatsastus, kun päättää hyväksytyn katsastuksen ja niistä toinen on pidettävä ajossa mukana.


    • fdhdhf

      Katsokaapa lakiteksti. Olisi toki loogista, että rekisteröintitodistus korvaisi katsastustodistuksen. Näin ei kuitenkaan ole, koska laissa lukee nimenomaan KATSASTUSTODISTUS. Ainoa tapa saada katsastustodistus on määräaikaiskatsastaa ajoneuvo hyväksytysti 16.11.2015 jälkeen. Tarkastuskortti tai rekisteröintitodistus EI OLE katsastustodistus.

      Jos ette usko niin kysykää Trafista, tai Poliisista, tai vaikka YKL:sta. Oma tietoni on peräisin YKL:sta, kun kyselin miksi Muster tulostaa asiasta kertovan tekstin katsastustodistukseen. olin itsekin alunperin väärässä.

      • makapina

        Ja katsastaja voi myös lukaista ohjeet extranetistä niin ei tartte soitella mihinkään.


    • käytäntövaihtelee

      kysykääpä myös A-asemalta tai k1:seltä

    • fgkghfj

      Ei katsastusmiesten tulkinnoilla ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Asia ei edes kuulu katsastusmiehille millään tavalla. Jos katsastusmies kuitenkin kertoo asiakkaalle, että katsastustodistus TAI rekisteröintitodistuksen 1. Osa on pidettävä autossa mukana, opastaa hän väärin.

      • Autoolija

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150541

        15 §

        Määräaikaiskatsastuksesta annettavat todistukset

        1. Määräaikaiskatsastuksesta annetaan katsastustodistus, joka on pidettävä mukana ajoneuvossa ajon aikana. Todistus katsastuksesta annetaan ajoneuvon katsastukseen esittäneelle.

        Näinhän se menee. Asiasta oli kyllä vähän toisenlaista tietoa liikkeellä, kuten joku jo mainitsi niin tällaista tietoa oli mennyt asiakkaillekin katsastustodistukseen tulostettuna.

        Hyvin muuten lait suomenmaassa valmistellaan. Nyt tuolla tienpäällä liikkuu aika monta ajoneuvoa ilman tarvittavia dokumentteja seuraavaan määräaikaiskatsastukseen asti. Ei sillä että asiaan kukaan puuttuisi, tai siihen pitäisi puuttuua.


      • joopajoopi

        Määräaikaiskatsastuksesta annettavat todistukset

        1. Määräaikaiskatsastuksesta annetaan katsastustodistus, joka on pidettävä mukana ajoneuvossa ajon aikana. Todistus katsastuksesta annetaan ajoneuvon katsastukseen esittäneelle.

        2. Katsastustodistukseen merkitään ajoneuvon valmistenumero, rekisteritunnus ja kansallisuustunnus, matkamittarin lukema katsastushetkellä, jos se on saatavilla, ajoneuvoluokka, jos se on saatavilla, sekä katsastuksen tulos, katsastuksen suorittamisen paikka ja päivämäärä, seuraavan määräaikaiskatsastuksen ajankohta, katsastustoimipaikan nimi ja katsastajan allekirjoitus tai tunniste. Katsastustodistukseen merkitään lisäksi 6 §:n 3 momentissa tarkoitetut tarkastuskohteet pääkohteittain ja niissä havaitut viat ja puutteellisuudet, sekä niiden arvostelu. Hyväksytystä katsastuksesta todistukseen merkitään lisäksi aika, minkä kuluessa vähäiset viat ja puutteellisuudet on korjattava. Katsastustodistukseen merkitään ajoneuvon hyväksyminen, hylkääminen ja ajokieltoon määrääminen katsastuksessa sekä katsastuksen keskeyttäminen. Katsastuksen suorittajan on säilytettävä katsastustodistuksen kaksoiskappale.


    • vielä_vanha_systeemi

      Vielä vuoden 2016 ajan on autossa pidettävä mukana sekä rekisteröintitodistuksen ykkösosa ja katsastuksesta saatu tarkastuskortti. Ne yhdessä muodostavat ns. katsastustodistuksen, kunnes vuoden 2017 alusta rekisteröintitodistuksen ykkösosaa ei tarvitse pitää autossa mukana, mutta katsastuksesta saatu "oikea" katsastustodistus pitää pitää autossa mukana.

      • kuusikko12

        10.11.2015 11.00
        VARESin voimaantulon myötä eli 16.11.2015 alkaen katsastuksen yhteydessä ajoneuvosta annetaan nykyiseen tapaan rekisteröintitodistuksen I osa siirtymäajan eli vuoden 2016 loppuun asti. Katsastusten osalta paperittomuus tulee siis voimaan vuoden 2017 alusta.

        Katsastuksen tarkastuskortti (katsastustodistus) tulee pitää määräaikaiskatsastuksen piiriin kuuluvissa ajoneuvoissa ajossa mukana.

        Raskaissa ajoneuvoissa ja perävaunuissa rekisteröintitodistuksen I osa pitää olla ajossa mukana vielä vuoden 2017 alkuun asti.


    • hömpää

      Entä jos ei ole katsastanut autoa niin mitä silloin pidetään mukana?

    • ldldldl

      en ole katsastanut koskaan, kun uudella ajelee niin ei tarvi. myös sakkolappua voi pitää mukanaan hetken päästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8256
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe