Olen törmännyt kauhavalaisiin puukontekijöihin mainostavat, että
" käsityönä tehtyjä" puukkoja ?
Laurin metallin terät, Kari Rämäkön tekemät tupet, Kivi-Pekat Oy:n helat ja muut tarvikkeet ?
Eikös poijat ole pientä väärää mainosta, vielä terään laitatte omat nimimerkkinne, HÄVETKÄÄ.
Olen myynyt puukkoja tuolta 1960-70 vaihteesta lähtien ja nähnyt puukkoja jos monen moista.
Olette puukon kasaajia, ette tekijöitä.
Vieläkö Kauhavalla on yhtään oikeaa puukontekijää?
15
2442
Vastaukset
- Osistakaikkikootaannykyä
Paraista osista kasattu puukko on hyvee, on jäänyt heikkoudet pois ja takuun voipi silti lukea suraan tuoteesta terästä, näin ei tartte osto kuitteja säilyttää, kyllähän joka tuote on osaltaa monen tuotoksen summa, ei yksi henkilökään autoa alusta loppuun koputtele jota näin ikkään.
- Maailma_kehittyy
Autot ja traktorit,elektroniikka ym.kootaan lukemattomien eri valmistajien osista.
Aika turhaa marisemista tuo avaus.- jeesus5
Taitaa traktorissa olla _hieman_ enemmän noita osia ku puukossa. Terä, helat, kahva ja tuppi.
- tunesivuseikkanykyään
jeesus5 kirjoitti:
Taitaa traktorissa olla _hieman_ enemmän noita osia ku puukossa. Terä, helat, kahva ja tuppi.
Terä, helat, kahva ja tuppi.
Noissakin on yhdelle miehelle liikaa osantekoa jos kumminkin pieniä sarjoja valmistaa, kyllä puuko tulisi hintavaksi silloin.
Kilpailu teettää monenlaista ja sanelee tekotavat -eikä tunteet. - EdwardinKritiikki
Kyse on tuotteen mainostamisesta.
Olen sen verran tehnyt puukkoja, että tiedän mitä käsityö tarkoittaa.
Nämä ns. kasatut puukot on semmoisen nykymiehen puukkoja, miehen joka yhden risun vuodessa leikkaa poikki, no ehkä liian voimakkaasti ilmaistu.
Käsityönä tehty puukko on semmoinen mihin taotaan terä, tehdään itse kahva, tuppi. helat ja muu ja sitä voi sanoa käsityöksi, ei muuta.
Laurin metalin terä on suht kohta hyvä käyttöterä, hinta/ laatu suhde kohdallaan, Rämäkön tuppi menettelee, mutta ongelma on siinä, että Suomessa on paljon näitä puukonkasaajia pilaavat puukon maineen ja suurin syy on tuo mainostaminen " käsityö". Jos sinä teet legonpalikoista leikkiauton niin onko se käsityö? - Pokonvalmistajaeläätyöll
Mitäs tosiaan maksaa saman miehen valmistama puukko, kun tuota tietoa kauhavalta löytyy ja ovatkos sitten sen arvoisia käytössä, ettei laiteta seinälle nähtäväksi.
- Anonyymi
tunesivuseikkanykyään kirjoitti:
Terä, helat, kahva ja tuppi.
Noissakin on yhdelle miehelle liikaa osantekoa jos kumminkin pieniä sarjoja valmistaa, kyllä puuko tulisi hintavaksi silloin.
Kilpailu teettää monenlaista ja sanelee tekotavat -eikä tunteet.Minä kyllä osaan tehdä koko setin itse ja kyllä niitä myytyäkin tulee Puukkopäivillä sun muilla.
Toisaalta enpä tätä elääkseni tee.
LH
- Teeppä_nyt
Sitten käsitöinä 2000 puukkoa joulumarkkinoille,vielä on viikko aikaa.
- IhanVaanVierestä
Laitetaan mainos, kotimaassa tehtyjä puukkoja.
Ei laiteta, että käsityönä tehtyä.
Ja kansalaispistot ja puukkokurssit tuottaa uusia kasaajia.
Löysin eräästä romulaatikosta Kustaa Lammin puukon oli vanha ja teränkärki poikki. En ihan tarkkaa vuosilukua pysty valmistukselle sanomaan.
Taoimme siihen uuden kärjen ja korjasimme kahvan ja tupen ja tuli komia puukko ja vielä se muutaman teollisuusterän kumoaa.
Vanhoista puukoista saa korjaamalla hyviä käyttöpuukkoja. - Anonyymi
IhanVaanVierestä kirjoitti:
Laitetaan mainos, kotimaassa tehtyjä puukkoja.
Ei laiteta, että käsityönä tehtyä.
Ja kansalaispistot ja puukkokurssit tuottaa uusia kasaajia.
Löysin eräästä romulaatikosta Kustaa Lammin puukon oli vanha ja teränkärki poikki. En ihan tarkkaa vuosilukua pysty valmistukselle sanomaan.
Taoimme siihen uuden kärjen ja korjasimme kahvan ja tupen ja tuli komia puukko ja vielä se muutaman teollisuusterän kumoaa.
Vanhoista puukoista saa korjaamalla hyviä käyttöpuukkoja.Sepän taidot kyllä täytyy arvostaa ja pitää olla hyvä tuntemus käytettävistä raaka-aineista, huono seppä helpsti myös saa pilalle hyvät teräaihiot. Valmisterien käytön syynä myyntituotteissa yhtenä pointtina lienee myös tasalaatuisuus mikä käsin tehdyissä voi olla vähän vaikeammin saavutettavissa. Uniikki tuotteet on sitten kokonaan oma juttunsa.
- Anonyymi
Ei ole yks paja prässä pellistä terät ei ole takoteriä niiinkun oli ennen
- Anonyymi
Iisakin puukot on nykyään teroitettuja pellinreunoja.
- Anonyymi
Menee kyllä saivarteluksi mutta kuinkahan paljon loppujen lopuksi on käytön kannalta eroa onko terän paksuus muovattu teräs tehtaalla rullien välissä vai onko se saanu muotonsa alasimen ja lekan välissä?
Tästä pois luettakoon terät mihin on tarkoituksella taottu sekaisin eri teräslaatuja?
Niin ja onhan niitä seppiä jotka "takovat" lekan jälkiä noihin valmisteriinkin ja sanovat siten että joo oon ihan itte takonu terät.
- Anonyymi
Simo kyllä teki laadukkaita puukkoja mutta loppui ennen aikojaan
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1975868Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442787- 442277
- 932009
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2381981Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2291365- 761332
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131257Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j41197Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa2801183