Bussikuskin töihin

Jalmari24v

Moro. Lukijat nyt niitä kokemuksia Helsingin seudun paikallisliikenteestä sekä vanhoilta että uusilta kuskeilta ja vaikka myös matkustajiltakin. Oon entinen autonasentaja/työnvastaanottaja jota rupesi ketuttamaan asentajan työ likaisuus ja fyysinen kuluminen. Hain työkkärin kautta TTS:n Bussikurssille ja nyt alottelen tossa helmikuun lopussa opiskelun. Bussilla ajamisesta on sen verta kokemusta että olen ollut Hbl:n Koskelan varikolla mekaanikkona harjoittelussa jossa tuli tehtyä siirtoajoa yms. Joten sen bussin ajaminen ei ainakaan pitäisi olla ongelma. Minkälaisella asenteella tuo asiakaspalveleminen kannattaa ottaa? Itse huomasin toimivaksi ainakin työnvastaanottajan hommissa sen että ottaa ne asiakkaan murinat ja meuhkaamiset muikeasti hymyillen ja myötäillen pokaa, samalla kuitenkin päästää sen pokan tekstin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toimiiko sama kikka myös busaa ajaessa? Minkälaisia ongelma-asiakkaita kuskeilla on ollut ja miten niistä olette selvinneet? Vinkkejä, Kettuilua, kokemuksia saa ja pitääkin laittaa.

Terv. Tuleva Muikea Kuski Helsingistä

127

7252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalosi

      Aloita harjoittelemalla ansiosidonnaisen hakulomakkeen käyttö.

      • heikkipennanen7895

        Ensimmäinen vitsikirjan niellyt. Palkintosi on viikon loma raumalle.


      • bussikuski1969

        itse olen ollut toisella ajamassa linjaa tilausajoa ym.sitten perustin oman bussiyhtiön.jos työstä tykkää niin tuumasta toimeen.leipää siitä saa ja suolarahaa.itse olen ajanut erilaisia ajoneuvoja 1969 syyskuun 11 päivä lähtien,takana 4000000 miljoonaa kilometriä.mutta on kova polte päästä asvalttia revittää.kerran viikossa itänaapuriin että asvaltti rullalla.venäjällä on paremmat tiet kuin täällä länsikarjalassa.suomen tiet särkee autot,monttuja että heikkohermoista pelottaa.vladimir putin tiet on kuin olisi lentokoneessa ei kuoppia.kannattaisko meidän päättäjien käydä katsomassa mallia miten tiet tehdään.eikun rattia vääntämään.ja unohda kateellisten jorinat.bensaa suonissa ja paanalle


      • pensaasuonis

        Mees "poika" ajelemaan itänaapuriin, niin yllätyt. Päätiet ovat parantuneet kohisten, viimeisten 5 vuoden aikana. Ja todellakin valtaosa on niistä parempia kuin Suomen tiet. Tosin "suomalaisella-äijä" asenteella, olisit siellä kolarin osapuolena, alta aikayksikön - mutta se onniin sit toinen juttu


      • MrBolivar
        bussikuski1969 kirjoitti:

        itse olen ollut toisella ajamassa linjaa tilausajoa ym.sitten perustin oman bussiyhtiön.jos työstä tykkää niin tuumasta toimeen.leipää siitä saa ja suolarahaa.itse olen ajanut erilaisia ajoneuvoja 1969 syyskuun 11 päivä lähtien,takana 4000000 miljoonaa kilometriä.mutta on kova polte päästä asvalttia revittää.kerran viikossa itänaapuriin että asvaltti rullalla.venäjällä on paremmat tiet kuin täällä länsikarjalassa.suomen tiet särkee autot,monttuja että heikkohermoista pelottaa.vladimir putin tiet on kuin olisi lentokoneessa ei kuoppia.kannattaisko meidän päättäjien käydä katsomassa mallia miten tiet tehdään.eikun rattia vääntämään.ja unohda kateellisten jorinat.bensaa suonissa ja paanalle

        Juuu-u, 4 miljoonaa kilometria näköjään hapottaa näköjään aivot melkoiseen kuntoon... riskinsä kussakin ammatissa ;)


      • No-se

        Jalmari 24v
        dösäkuskin duuni on sellasta,et siin niin ku tsörataan sitä dösaa. Sit joskus ku keskus kutsuu dösaa ja frogaa ,et missä sä oot nyt? Nii silloin tarttee kuskin sanoo ,et mä oon tääl dösan etuosassa. Sit ne on tyytyväisii siel keskukses.


      • Miten tulee uusia bussikortti? Ammattikuljettaja on ollut muissa ammattikuljettajan töissä yli 10 vuotta. ABCD-kortti on voimassa, onko tietoa.
        Kiitos


      • Theo2013
        bussikuski1969 kirjoitti:

        itse olen ollut toisella ajamassa linjaa tilausajoa ym.sitten perustin oman bussiyhtiön.jos työstä tykkää niin tuumasta toimeen.leipää siitä saa ja suolarahaa.itse olen ajanut erilaisia ajoneuvoja 1969 syyskuun 11 päivä lähtien,takana 4000000 miljoonaa kilometriä.mutta on kova polte päästä asvalttia revittää.kerran viikossa itänaapuriin että asvaltti rullalla.venäjällä on paremmat tiet kuin täällä länsikarjalassa.suomen tiet särkee autot,monttuja että heikkohermoista pelottaa.vladimir putin tiet on kuin olisi lentokoneessa ei kuoppia.kannattaisko meidän päättäjien käydä katsomassa mallia miten tiet tehdään.eikun rattia vääntämään.ja unohda kateellisten jorinat.bensaa suonissa ja paanalle

        Taidat napsia jotain pillereitä??Eivätkä ole Suomesta ostettuja tuntuu tuo vaikutus olevan sen verran tujua,että näet ja tunnet Ryssän polut tasaisina teinä,,,varmaan liikennevalotkin asialliset?


    • HslOnPersiistä

      Asiakaspalvelussa melkeinpä paras kun ei tiedä mitään koska tyhmiä kysytään ja paljon. Muuten saat selvitellä kaiken mahdollisen ja monta kertaa päivässä.
      Ei kannata edes neuvoa reittejä, ne kyllä löytyy netistäkin. Ei ole kuskin tehtävä. Jollei taksikuski.
      Ei pidä antaa mitään myönnytyksiä kuten asiakas kyytiin valoissa joka muuten kiellettyä taikka ottaa kyytiin pysäkin ulkopuolella. Joudut sit tekee kaikille saman ja lisäks kun ton teet ni muutkin änkee sisään tai ulos.
      Poikkeuksena ehkä joku hyvin nätti tapaus hiljaisena aikana.
      Kännyyn ajotston nro, eli soittoa kun olet tarpeeks myöhässä. Niiden puheluihin ehkä parempi kun ei vastaa.
      Älä puhu omia puheluita, jengi valittaa.
      Aja hiljaa, säästää hermoja. Jos myöhässä ni ei väliä. Lounas jos myöhästyy niin ylitöiksi, mikäli viittii täyttää 10 tunnin jälkeen papereita.
      Kun vaihto niin ei jätetä roskia ohjaamoon, tulee huono maine muuten muun lisäks.
      Liity liittoon. Kun duunit loppuu ni saat parempaa ansiosidonnaista. Akt jos on halua maksaa muttei ne sun etuja aja.
      Aluks voi tuntua mielekkäältä mutta luultavasti vuoden kun ajat ni palaat takaisin muihin hommiin. Pitkät päivät ja unirytmi pahimmat, ei muuta elämää kun bussilla ajo. Ei jää aikaa paitsi lomilla ja pekkasilla.

      • Minävain9155555

        Sen verran tylsä ja mielenkiintonen persoona olen että otan noi busalla ajot vaan puhtaasit huumorilla, jos hotain santavaginaa ei kyyti miellytä ni valittakoon vierustoverille, Tukarikuskiksi en aio ruveta, rytmit mulla on valmiiks jo niin sekasin että yövuorojen ajo on mulle ainakin taksipuolella helppoa, Ja ainahan sitä voi pyytää siirtoa vaikka tankkariksi jos homma ei tunnu maistuvan. Mutta hullulla optimismilla loppuun asti, ja katotaan sit lisää. Puhalluskokeisiin voi mun puolesta mennä vaikka joka toinen päivä viinana juonti on mulla terveydellisistä syistä jäänyt kokonaan pois (ei kestäny kroppa enkä niin viisas ole että viisasten juomaa pystyisi juomaa) Unelma olisi kun pääsin ajaa jotain 94N tai jotain muuta idän yölinjaa.


      • pensaasuonisA

        Asioihin paneutuva ja asiakasystävällinen paikallisliikenteen bussikuski on harvinaisuus! Todellakin joudut vastaamaan useihin samankaltaisiin kysymyksiin. Mutta, jos sinnikkäästi jaksat olla ystävällinen - kyllä se aikaa myöten tulee takaisin, positiivisesti!
        Jos haluat paikallisliikenteen sijaan töihin firmaan, jossa oikeasti lähes kaikki kuskit on ystävällisiä ja huomaavaisia, hakedu Onnibuss.com Oy:n. Tosin Hesan paikallisliikenteen kuskit saa omilla sopimuksillaan n. 2 - 5€/h parempaa palkkaa kuin kaukoliikennettä ajavat kuskit. Mutta, työntekemisen ilo!


      • Alikki

        Sulla taitaa olla paha asenne ongelma tai sitten muuten vaan oot vitun tyhmä.luulis jokaisella olevan omaa ammattiaan kohden arvostusta,jos ei ole vaihda ammattia.


      • autosotamies
        Alikki kirjoitti:

        Sulla taitaa olla paha asenne ongelma tai sitten muuten vaan oot vitun tyhmä.luulis jokaisella olevan omaa ammattiaan kohden arvostusta,jos ei ole vaihda ammattia.

        Mistä päättelet minulla olevan asenneongelma tai mistä tiedät olenko idiootti, tainnut intissä natsat nousta pahasti kupoliin kun tuolla tavalla keulit, jos vastaan tulet dösässä, voit olla varma että saat odottaa seuraavaa, sillä minä en ainakaan sinua kyytin huoli, painu takas sinne inttiin leikkimään "johtajaa".


    • xveolia

      mieti vielä, vielä 20 vuotta sitten olisin kannustanut sinua tähän ,mutta nyt asiat ovat toisin , sinulta viedään tässä työssä melkeinpä ihmisarvo,
      jos pääset johonkin yhtiöön töihin ,on työsuhteesi aina katkolla 4-5 vuoden välein ,aina kilpaillun tulosten mukaan
      tämän päivän kalusto on kuljettajan kannalta susia . samoin työajat .
      sinuun ei luota kukaan autossa on alkolukot , ajoseurantalaiteet satelliitti tunnistin ja rahastuslaite raportoi kaiken aikaa samoin autoissa kamera valvonta jota käytetään myös kuskin seurantaan. mikäli jotakin tapahtuu olet aina syyllinen.
      mutta pahinta on hsl toiminta ja arvostus kuskia kohtaan ,taitaa vanha itä,saksan stasi jopa karehtia tätä pakkomielistä kyttäämistä ja valvomista .autoa ja miestä tutkii lauma tarkastajia päivittäin ,samoin jos joku valittaa ihan mistä vaan olet aina syyllinen ja velvollinen tekemään raporttia ,
      muista sinä et saa tehdä pienintäkään virhettä ,vastaat raportilla ja yhtiösi saa sanktioita.
      on tietysti eduksi jos olet esim, virolainen ei tarvitse kaikkea ymmärtää

      • Samamieseriverkkarit

        On sitä tullu funtsailtua moneen otteeseen ja aina ne ajatukset on palannu bussikuskin ammattiin. Mekaanikon hommat olivat jees mutta ikipaskaisuus, tylsät työajat 8-16 sekä fyysinen kuluminen on alalla kovaa, en väitä et se bussikuskinkaan ammatti mitään ruusuilla tanssimista ole, mutta paremmin minä palkoille pääsen bussia ajamalla, kun korjaamalla jonkun Heikkitaavetin autoa millonmilläkin virityksellä ja vittuilupalkalla. Kokeillaan nyt tämäkin kortti ja jos tämäkin tuntuu puulta ni mietitään sitten lisää. Minun puolesta Hsl voi mua syyttää vaikka jeesuksen ristiinnaulitsemisesta se ei mun hiuksiani sen enempää pudota ja asiakkaiden jurinoihin ja turhiin pyyntöihin tulen vastamaan byrokraattisen kielteisesti. Antaa pojat tarkastajien tarkastaa ei sitä niin tosissaan koskaan oo tarvinnu ottaa, kuhan nyt ei siitä puhallinorkesterin pääsykokeesta pääse läpi ni kaik on hyvin :D


      • pensaasuonisB

        Jos haluatte ajella Suomen uusimmalla, komeimmalla ja kalleimmalla bussikalustolla, yrittäkää päästä Onnibussiin töihin. Siellä on tällähetkellä n 190 kuskia ja uusia otetaan vielä ensi keväänä, sitten uusien joukkorekry hiljenee. Tietysti vaihtuvuutta aina on. 4 - 5 vuoden, eikä muulloinkaan, kilpailutuksesta johtuvia "isäntien" "talojen" vaihtoja ole. Kalusto, nuo VanHool:n Astromegat ovat, vanhimmat, nyt 1v 7kk vanhoja, niitä on 15 kpl, loput 33 ovatten uudempia ja ensi vuonnakin tulee vissiin n 12 - 15 tuliterää autoa. Auton hankinta eli listahinta on vajaat 500 000€/kpl. Ovat mahtavan hyviä ajaa. Ja mikä parasta, kuski on henkilöpalvelija. Onnibussit kun ei oo mitään "pakettiautoja", joita ovat Matkahuollon alaiset lähinnä rahtiliikenteessä toimivat linja-autot - tai no, onhan niissäkin muutama matkustaja lisänä ja yleensä aika tympiä kuski.


      • Arikleemo

        Lopetin bussihommat,ja ihmettelen ja nostan hattua niille jotka jaksaa tuossa pyrokratian hampaissa bussi hommaa tehdä,itse en jaksanut..


    • kyseliä1

      Oppiiko nuo eri linjat nopeasti ulkoa, vai onko jotain navikaattorin tapaista vaiko ihan ulkomuistista ajetaan?

      • kuskina30v

        ei opi aina helposti, varsinkaan jos et ole paikkakuntalainen


    • Lkkkkhgg

      Suurimman osan oppii nopeesti mut osassa voi mennä.
      Ne tulee yrittämään että mene kartan kanssa linjoille niin älä mene. Se on kiellettyä. Taikka että kerran kyydissä ja pitäis osata "kun muutkin"...ei pidä. Oot vaikka viikon kyydissä. Se on firman ongelma jos liian vähän kuskeja

    • Naiskuski

      Ihan matalaa profiilia vain. Fakta on, että teet niin tai näin, teet aina väärinpäin. Mahdollisimman vähän kommunikointia, yleensä kuskin puhe vain kiihdyttää matkustajaa. Älä provosoi äläkä provosoidu.

      Älä lähde matkustajien nuoleskeluun. Aina tieliikennelaki ensin mielessä, eli kuten joku jo sanoi: matkustajia ei ote muualta kuin pysäkiltä. Unohda kello ja kiire, nämä työt ei ajamalla lopu. Mielummin kaksi minuuttia myöhässä kuin 2h kolarin selvittelyssä. Muista, että kyydissä istuu aina 30 loistavaa kuskia, jotka tietää kuinka ajohomma tulisi hoitaa, mutta sinä olet se, joka päättää miten se hoidetaan.

      Kuljettaja ei voi ottaa kaikkien murheita kannettavaksi. Muista siis se, kun näet juoksijoita, liputtomia matkustajia. Näitä riittää, ja nämä on niitä jotka huutavat asiakaspalvelun perään. Yhdelle kumarrat niin 30:lle pyllistät. Kyydissä on ne ajoissa olleet ja matkansa maksaneet.

      • ruukeri

    • UusiKuski2015

      Tässäpä muutamia ajatuksia tänä vuonna TTS:n bussikurssilta valmistuneelta:

      -Alaa mainostettiin ainakin minun aikana sloganilla "ei pomoa kyttäämässä selän takana". Joo ei yhtä pomoa, sulla on päivän aikana 200-500 pomoa kyydissä itkemässä HSL:n palautekanaviin heti jos teet yhdenkin virheen. Tähän päälle kaikki vastaavat pomot liikenteessä, liikennesääntöjä jatkuvasti rikkovat fillaristit, päin punaisia juoksevat jalankulkijat, törppöautoilijat ym ym ym. Jos jotain tapahtuu, syyttävä sormi osoittaa heti sinuun niin median kuin muiden tielläliikkujien toimesta.

      -Työajat & palkkaus: Aivan jäätävää paskaa suhteessa työn kuormittavuuteen sekä siihen, miten paljon aikaa se sinulta vie. Etsi täältä työajat, työhönsidonnaisuus, lyhennetty vuorokausilepo ym ym. keskusteluita, niissä on paljon karuja esimerkkejä. Joillekin dösäkuskin (vain HSL-alueen) 3000e/kk keskiliksa on suuri, mutta havahdut karuun todellisuuteen aika pian: Työvuoroissa ei ole mitään säännöllisyyttä, merkityt vapaa-ajat menevät työvuoroputkesta toipumiseen tai unirytmin kääntämiseen ym. Missään 8-16 -työssä tai 2-vuorotyössä sinulta ei kulu läheskään yhtä paljon vapaa-aikaa työajoista toipumiseen tai rytmin kääntöön kuin tällä alalla.

      Minuakin tuo palkka hämäsi (opiskeluaikana kannusti), mutta karu todellisuus on aivan muuta. Se ei korvaa menetettyä vapaa-aikaa / tämän työn varjopuolia edes etäisesti tarpeeksi. En uskonut työharjoitteluni aikana monia 10v alalla olleita kuskeja jotka juttelivat että ei kannata, ei todellakaan kannata lähteä bussikuskiksi.

      MA:
      Työaika 15.37-02.11. Palkkaa saat 9 tunnista, 53 minuutista, loput menevät ns. sidonnaisuuksiksi sekä tauoiksi.

      TI:
      VP. (Sinun pitää kääntää unirytmi aivan toisin)

      KE:
      Työaika 04.28-15.57. Palkkaa saat 10 tunnista 14 minuutista, loput menevät ns. sidonnaisuuksiksi sekä tauoiksi.

      TO:
      Työaika 05.47-17.31. Palkkaa saat 10 tunnista 43 minuutista, loput menevät ns. sidonnaisuuksisi sekä tauoiksi.

      PE:
      Työaika 15.01-22.31. Palkkaa saat 7 tunnista, 17 minuutista, loput menevät ns. sidonnaisuuksisi sekä tauoiksi.

      LA:
      Työaika 06.49-14.15. Palkkaa saat 6 tunnista, 7 minuutista, loput menevät ns. sidonnaisuuksisi sekä tauoiksi. Huomaa ns. "lyhennetty vuorokausilepo", jollaisia saa TES:n mukaan olla 3 krt viikossa.

      SU:
      VP.

      Tämän alan ns. työhönsidonnaisuus tekee sen, että teet keskimäärin 45 - jopa 50 tuntista työviikkoa vrt. toimistoalojen 37,5h. Laskeppa tuntipalkat (vaikka asentaja vs. bussikuski) tuon jälkeen uusiksi ja ihmettele yllä olevan esimerkin kanssa kannattaako epäsäännöllinen työ. Ja tuo esimerkki ei ole edes sieltä pahimmasta päästä! :D

      -Työ HSL-alueella on henkisesti todella kuormittavaa: Fyysisesti ei niinkään. Olet varsinkin pitkien työpäivien jälkeen aivan kuitti, huolimatta kuinka hyvä fyysinen kunto sinulla on (oli) ennen alalle tuloa. Työharjoitteluajan (2,5kk) vielä jaksaa hyvin, koska silmissä siintää muka-suuri KK-liksa ja kaikki on uutta. Minäkin suorastaan himosin takaisin bussin rattiin vapailla. Mutta 6-9-12kk varsinaisissa töissä on hiljentänyt suurimman osan minunkin kurssikavereista meidän yhteisellä Whatsapp -kanavalla. Tämä kertoo alasta käytännössä todella paljon.

      -Työolosuhteet ovat todella ala-arvoisia: Kesällä läkähdyt muka ilmastoidun bussin suljetussa turva-ohjaamossa (siellä on 10x kuumempaa kuin ilmastoidussa matkustamossa). Ilmastoinnit ovat todella usein rikki / toimivat vajaateholla, eli matkustamoissakin saa hikoilla. Kuvittele sitten kuskin akvaario. Pakkasilla palelet ensimmäiset 4,5h, tämän jälkeen hikoilet loput 4,5h. Kuselle / varsinkin paskalle kun menet (likaiseen bajamajaan) niin kuuntelet matkustajien itkemistä myöhässä olosta. Esim. Rautatietorilla et ehdi WC-tiloihin linjasiivujen väliin tuurilla jäävän muutaman minuutin aikana. Ruuhka-aikana olet kokoajan myöhässä -> kusemisesta turha uneksiakaan.

      -Terveysvaivat: Jos asentajilla on huonot työskentelyasennot niin odota kun olet ajanut bussia vuoden. Niskakivut, yläselän kivut, näistä seuraava päänsärky / jomotus, ym ym ym. Minullakin oli kurssikavereissa todella aktiivisia liikkujia, mutta kiitos työaikojen, kaikenlainen joukkueharrastaminen jää ja ylipäätään liikunta jää. Yksinkertaisesti koska olet paljon, paljon väsyneempi kuin vaikkapa asentajanhommissa. Ja nämä ns. aktiiviset urheilijatkin alkoivat valitella em. vaivoja kohtuullisen nopeasti.

      -Kuskin "arvostus": Olet kaikkien sylkykuppina ja se alkaa pidemmän päälle vaikuttamaan, huolimatta kuinka suurta "korvasta sisään - toisesta ulos" -linjaa onnistut pitämään. Et saa minkäänlaista kiitosta mistään toimistasi, sen sijaan saat lokaa niskaan niin suorina (huuto, parjaus, valitus, elekieli & sormimerkit) kuin epäsuorina (HSL-palautteet ym.). Esim. HSL:ää ei kiinnosta työntekijät eli kuljettajat pätkän vertaa.

      Tiedän ettet tule uskomaan näitä kirjoitteluita, mutta palaa tänne vuoden päästä valmistumisestasi jakamaan fiiliksiä. Katsellaan sitten uudestaan! :D

      • Bussikuski86

        Varmaankin kirjoitit asiaa. Kyllä bussikuskin työn on rasittavuudeltaan sieltä kärkipäästä. Kuskia rasittaa niin monet seikat ja osa rasituksista vähenisi jos bussikuskin työtä arvostettaisiin joka taholla. Nyt bussikuskia ei arvosteta ja nuoriso varsinkin on ottanut bussikuskin kohteekseen häiriköimällä kaikella mahdollisella tavalla. Kuljettajalla ei ole oikeuksia pikimmiten kuskilla on vain velvollisuuksia. Miten kuski voi puolustautua häiriköinniltä? Keinot on vähissä. Jos bussikuski lopettaa häiriköinnin niin kuin hän itse katsoo sen parhaimmaksi niin kohta hän on työtön ja mahdollisesti vielä leivättömän pöydän äärellä. Minun Bussikurssi kaveri oli lopettanut nuorten tupakoinnin jauhesammuttimella kun mikään muu ei ollut auttanut. Oli lähellä, että kuski sai lopputilin. En tiedä onko edes tottakaan, mutta näin hän kertoi. Ja kun bussikuskeista on pulaa niin osoittaisin tässä syyttävällä sormella bussifirmoja jotka käytöksellään aiheuttavat sen, että kuljettajan työ ei ole puoleensa vetävä ammatti. Onko sitten niin, että näissä firmoissa ei tajuta miten käsitellään oikealla tavalla kuljettajien ja firman välisiä asioita. Olen ajanut paikallis bussia Ruotsissa ja kun vertaa kuljettajan työtä ja työolosuhteita Ruotsissa ja näillä palstoilla annettuun palautteeseen niin kyllä on iso ero. Yhtenä asiana sanoisin, että Ruotsissa ketään ei "pakoteta" ajamaan 10t:sia työpäiviä. Sellaisia ajolistoja en nähnyt kertaakaan joissa olisi ollut 10:sia työpäiviä. Ainut ajolista josta en pahemmin pitänyt oli ns. jaettu virka, eli ajoa 4h aamupäivällä ja ajoa 4h iltapäivällä. Ja Ruotsissa keskustelu työnantajan kanssa oli kannustavaa ja joskus tuntui, että pidetään liiankin hyvää huolta kuljettajasta. Ongelmat käsiteltiin niin, että niistä ei jäänyt huono fiilis ja se jos mikä on hyvä asia kun ei ole aina pelko takalistossa jos jotain ennalta arvaamatonta tapahtuu, kuskia ei heti naulata työnantajan puolesta, vaan asiat selvitetään ja kuski on lähtökohtaisesti oikeassa työantajan puoleltakin . Ruotsissa työnantajat osaavat käsitellä asioita ihan eri tavalla kuin Suomessa ja tämähän on kyllä ollut tiedossa kaikilla iät ja ajat. On Suomi asenteissaan kyllä petrannut siitä kun lähdin Ruotsiin 1976. Mutta vieläkin on parannettavaa työnantajien taholta. Ehkä työnantajat eivät pidä tärkeänä sitä, että heidän tehtävänään olisi huolehtia kuljettajan viihtyvyydestä kaikin keinoin.


    • UusiKuski2015

      Jäi edellisestä puuttumaan, koska kirjoitustila (5000 merkkiä) loppui kesken:

      -Stressi: Vaikka kuvittelet, että sinulla on hyvä stressinsietokyky niin vasta tässä ammatissa se todellinen sietokyky löytyy. Aikataulut, aikataulut, aikataulut. Matkustajien silmissä SINÄ olet kaikkeen syypää. Katujen kuopista lähtien, toisen bussin saapumatta jättämisen kautta, päättyen liikenneruuhkaan ja matkustajan myöhästymiseen jatkoyhteydestään. Hämmästyt kun koet kuinka paljon paskaa matkustajien on vain pakko päästä jollekulle sanomaan kun heidän matkanteko takkuaa, ja ne sanoo sen kuskille. Samalla olet HSL:n kävelevä tietosanakirja, jos jotain et tiedä niin viimeistään päivän 5. kysyjä märisee "kyllä bussikuskin PITÄISI tietää".

      • Bussikuskiespoo

        Uusikuski ja naiskuski kirjoittivat todella hyvin! Olen 3 vuotta alalla ja nähnyt paljon. Ekana olin todella tyytyväinen, mutta nyt on väsynyt kovasti. En ota enää ylityötä, en vaihtaa pidempään sarjaan ja n.e. Terveys on tärkein asia. Matkustajat ovat suurin osa hyviä(99%), sain 3 valitusta 3 vuoden aikana, matkustajat olivat itse väärässä. Sitten yksi kolari tyhjänä ajona, osuin liikennemerkin. Ja vielä kolme vahinkoa, matkustajat kaatuivat bussissani, liikennelähtö pysäkiltä. Ja kymmennia läheltäpititillanneitä. Kaikkista pahin jalankulkija juossut bussin eteen punaisinpäin noin 5 metrin bussin etäysyydelta. Onneksi ehtinyt vain kääntä rattia kovasti vasemmalle, saatana.


    • olversson

      Puhut ASIAA, ajoin itse mm. Tukholmassa bussia ja meillä oli kahdeksan tunnin päivät(sidonnaisuus maksimi 9 tuntia) maksimiajo putkeen 2 tuntia kaupunkiliikenteessä sen jälkeen tuli vaihtokaveri ja 20 minuutin tauko!
      Palkka oli parempi kuin suomessa, nyt suomessa Nobinalla ja päivät ylikireitä ja pitkiä, vitutuksen määrä on vakio, takaisin sweduihin on lähdettävä, tätä paskahommaa ei täällä jaksa ei jaksa ei.

      • alallayli30v

        Tältä olverronilta on pakko kysyä,että miksi ihmeessä tulitkaan tänne sieltä hyvien työaikojen ja lihapatojen äärestä??


      • Ajoin bussia 1986 kesälomatuuraajana Ruotsissa ja työajat olivat Suomeen verrattuna paljon paremmat ja en käsitä miksi ei haluta parantaa viihtyvyyttä alalla. Kävin logistiikan peruskurssin Suomessa ja sain kaikki kortit kuntoon ja kävin Helsingissäkin vierailulla ja kysymässä bussikuskin töitä. Ja olisinkin päässyt, mutta onneksi en saanut asuntoa. Samana vuonna kävin Ruotsissakin ja olisin pääsyt töihin, mutta en saanut sielläkään asuntoa. Asunto pitää olla varikon vieressä. Ja lepäämään pitää päästä jos on ns. jaettu virka, aamupäivällä 4 tuntia ja iltapäivällä 4h. Kalusto on parempaa Ruotsissa ja paremmin pitävät huolta kuskeista. Palaute on positiivista. Ja liikenne on Suomeen verrattuna joustavampaa. Suomessa ollaan liikenteessä väärällä asenteella. Nyt kun olen lukenut näitä kommentteja bussikuskin työstä niin ei kyllä ole mikään unelma ammatti. Bussikuskin työ on pilattu niin työnantajien kuin valittavien matkustajienkin taholta. Ei ihme, että on pula kuskeista. Miksi asialle ei tehdä mitään on ihme? Onko johtoportaassa aivan väärät henkilöt. Ruotsissa ei pakoteta tekemään ylitöitä. Se nimittäin on vapaaehtoista. Ottakaahan Ruotsista mallia, niinhän me Suomalaiset olemme aina tehneet. Ja niin kohta poistuu pula bussikuskeista.


    • 20vKuskina

      Sitähän täs on vuosikausia yritetty muttei tunnu olevan mielenkiintoa. Ihan liikenneturvallisuudenkin kannalta. Tyäajat normaaleiksi siis. Kunnon lakko ja kaikki seis kunnes työolot juurikin ruotsin malliin. Ei minuuttiakaan yli.
      Pomot ja heidän siipiveikot selittää ettei pysty, ei ole mahdollista kun ruuhkahuiput ja mitälie. Täyttä p:::aa. Nää siipieiljät itse ajaa rentoja vuoroja ja heillä aina pitkät viikonloput jolleivat ole sunnuntaina ajossa.
      Itse voisin joskus kuvitella bussia ajavani jos työajat olis normaalit, yai no ehkä en siltikään.
      Näillä jatkuvilla laillistetuilla ylitäillä saan enemmän rahtipuolelta samoilla työtunneilla. Ja työ 10x rennompaa.

    • Joukkoliikenteen_ystävä

      Jos tämän ketjun kommentteihin on luottaminen, Ruotsista oettava mallia asap. Jatkuvasti puhutaan niin halusta suosia joukkoliikennettä kuin työsuojelun/-viihtyvyyden merkityksestä työssäjaksamisessa. Pitäisi tehdä muutakin kuin puhua.

    • Perusjaakkovain

      Kiitoksia vaan kokemuksien jakamisesta, sen verran hullu olen ja en ihan kaikkea paskaa bussikuskien virasta sulata, mutta aikahan sen näyttää, ja niinkuin uusikuski2015 totesi tulen tänne sitten ulisemaan paskasta duunista jos sen itse totean. Asentajakokemusta kuitenkin sen verran että jos homma tosiaan haiskahtaa paskalta siirryn pikaisesti vaikka bussikorjaajaksi ja tulen teille silti kuittailemaan kuskien saamattomuudesta kun kuulen valituksia milloin mistäkin mankan toimimattomuudesta tai siitä että se nyt suhisee taas jostain. Koettakaa nyt ihmiset uskoa sekin että joka duuni on paskaa jossain suhteessa ja kaikki on siitä suhteellisuudesta kiinni. Ei ne mekaanikon tai konttorirotan hommat sen auvosempaa ole ollut, koettu on nekin ja ihan samallatavalla siellä saa paskaa kuunella pokilta ja koulukiusatuilta pilkunviilajamukatärkeiltäpomoilta. Sen verran vielä noista liittohommista, että esitän suuren skeptisyyden mokomiin kommunisteihin, Metalliliitto yritti vetää välistä niin pahasti että harkitsen tarkkaan myös AKT:hen liittymistä. Tulkoon sitten kusisangosta mistä kjyllä koskelassakin kuultiin ja naurettiin. Uskon olevani edelleen niin kiero ja paskamainen persoona paikoin että sopeudun oikein hyvin linja-auton kuljettajaksi. Mikään ei kuitenkaan ole kirkossa kuulutettua vaan aika sen näyttää

      Rakkain tervein Kullanmurut T. Alkuperäinen Postaaja

      • KUSKINA30V

        MÄ KYLLÄ MELKEIN ENNEMMIN KORJAILISIN NIITÄ BUSSEJA KUIN AJAISIN BUSSEJA.PALKKAUKSESSA EI OLE SUURTA EROA,MUTTA TYÖSSÄ SITTEN ON......KUSKINA SAAT KUSKATA KAIKEN MAAILMAN HUUMEHÖRHÖJÄ,MUTTA KORJAAMOLLA NIITÄ EI NÄY JA KORJAAMON TYÖAIKA EI OLE ÖISEEN AIKAAN YLEENSÄ,KUSKILLA TAASEN ON....


      • KuskinaVitustikauemmin
        KUSKINA30V kirjoitti:

        MÄ KYLLÄ MELKEIN ENNEMMIN KORJAILISIN NIITÄ BUSSEJA KUIN AJAISIN BUSSEJA.PALKKAUKSESSA EI OLE SUURTA EROA,MUTTA TYÖSSÄ SITTEN ON......KUSKINA SAAT KUSKATA KAIKEN MAAILMAN HUUMEHÖRHÖJÄ,MUTTA KORJAAMOLLA NIITÄ EI NÄY JA KORJAAMON TYÖAIKA EI OLE ÖISEEN AIKAAN YLEENSÄ,KUSKILLA TAASEN ON....

        Älä nyt kuitenkaan repeä... Mulle se yövuoro ei ole sinällään ongelma, ja jos saan hörhöltä keklusta ni vietän rattoisat sairaseläkepäivät bussilafkan laskuun, tai ainakin sairasloman, minä en jonkun rahastajan laukun takia rupea leikkimään sankaria.


    • seedellinen

      Ja palaan vielä uusikuski2015 kommentteihin kuskin pitäisi tietää sitä ja tätä, niin eikös siihen vaan kannattais vastata että pitäis ja pitäis mutta en vaan tiiä, Taksissa toimi kolme vuotta se että sano että oon alottanu tänään ja eka vuoro :D:D. Jos pomot moisesta vinkuu ni uhkaa jättää se vitun nysse sinne rautatietorin päättärille ja sano että tule ite ajamaan ku kerta paremmin tiiät ja hanki uusia töitä tai lähe opiskelemaan, ei se enää niin hullulta kuulosta jos keski-ikäsenä lähtee opiskelemaan niinkuin joskus Wayback golden 70-luvulla, jolloin duunari oli duunari. Okei ymmärän jollain täälläkin varmaan on jo ikää ja/tai perhettä mitä pitää elättää, mutta ei ne duunit siitä paremmaks muutu jos vaan ulisee siitä paskasta täällä ja ei tee asialle mitään. Kyllähän nuo työajat kuulostaa hieman karuilta, mutta ei sen karummalta mitä taksissa tein viikot saatto olla ma yö 20-05 ja tiistaina 11-20 ja taas yötä heti perään. Elikkä noi rytmitykset on tuolla taxiliikenteessä yhtä paskat se vielä päälle että et saa siitä helvetin vuorosta kuin sen PROVIISION joka saattaa tuurilla olla hyvällä isännällä joku 40%, joka yhestä illasta on riippuen 80€-200€ hanskaan miinus verot ja tyellit ja lellit ja kaikki muu LIIRUM_LAARUM. Joten palkka edelleen bussikuskin duunissa kuulostaa iha Hyvältä.

      Rakkain terveisin taas kultamussukat Alkuperäinen Postaaja

    • 20vAlalla

      Pitäis ny ymmärtää mikä tos bussihommas mättää. Se on nämä kellonympäri päivät. Jos päivät ois 8tuntisia ja tauot 2tunnin välein ni ala ois paljon arvostetumpi. Nykyään usein yli10t päiviä ja yli 4t ilman taukoja. Kertokaa missä samaa? Ei missään. Lentokoneessakin paremmin.
      Mä oon taksia ajellut ja paljon muutakin mut ei niitä voi tähän nykytahdin bussihommaan verrata edes etäisesti. Vähän ku hoitsuilla: tehdään nykypäivänä 3ihmisen duunit kahdella, jos verrataan vaik 90luvun lopulle. Hyvin kuormittavaa ja korostuu kun päivät ylipitkiä ja v..un epäsäännöllisiä.

    • GoodLuck

      Jotain kertoo muuten duunista että kuskien penkit on läpipaskottuja ja kustuja. Lähes jokainen kuski pitää sanomalehteä perseen alla. Uusille vinkkinä.
      Ei niihin penkkeihin viitti muuten istua.
      Pölhälän ruokalassa kuskit ei saa edes istua pomojen penkeille :D

      • ettetvaanvalehtele

        En tiedä onko ollut vain tuuria kun en ole ikinä mihinkään noista väittämistäsi törmännyt?


    • Samataas

      Ymmärrän kyllä nimimer. 20vAlalla pointtisi täysin ja kuulostaahan se pahalta jos sitä onnikkaa saa ajaa usein yli 10h. MuttaTuotaOttiatuota kokeilen tämänkin kortin nyt pois alta ku kerhoon on jo liitytty, Voihan se olla että viihdynkin hyvin ja sehän olis jees, mutta eihän sitä koskaan tiijä jos ei koklaa, Siirrytään sit vaikka Takas tosiaan busamekaanikoksi ku tunnen tuota korjaamokuntaa bussipuolelta myös jonninverran.
      Ja Goodluckille kanssa hyvää onnea ja kestämistä. Minua ei sinäänsä kiinosta jos se penkki onkin hieman "tuiman" hajunen :D:D älä nyt loukkaannu mutta kuka sitä käskee haistella, ja harvoinhan sä omilla kldejuilla siel ajat, Duunikledjut nyt voi vaikka polttaa vuoron jälkeen jos ahistaa :D:D noeivaan vitsit vitseinä pitää muistaa kyllä metrokikka kun rupeen ajamaan :D Eli kiitoksia hyvästä vinkistä. Toisaalta haisen vieläkin 90% ajastani härskiltä hieltä ja valkosipulilta, koska tämä asentajan ominaistuoksu ei tunnu irtoavan vaikka kuinka itteää hinkkaa tärpätillä ja muilla puhtoilla, joten pieni paskan käry vaan ehkä helpottaa? :D:D
      Jos Immeiset ei kunnioita kuskia, ni miks kuski kunnioittais immeisiä? Sillä mennään kunnes Kellokoski kutsuu, mennään vaikka sillä jos muulla. Ja jos pölhölän pomot vittuilee ja kattoo vähän niinkuin nenäpitkällä katsoen kuskeja, ni miks ei kuskit vaan haistata noille mukatärkeille pitkiä, Kylä koskelassakin oli sellasta koulukiusattua ja siitä itsensä katkeroitunutta johtokuntaa että huhhahhei ja tittistii, mutta en niitä silloinkaan tosissaan ottanut ja tuskin tulen niin tosissani niitä jatkossakaan ottamaan. Muistakaa pojat ja tytöt aina, Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

      LÄhdetääs joskus kaljalle käymään jonnekkin ni turistaa lisää paskaa ja tutustutaan, kuskien kanssa on aina ollut kiva jauhaa muutenki paskaa vaikka säästä ja ottaa sitä kuuluisaa alkomahoolia kohtalaisin mitoin.

      Hauskaa aamuyötä koko porukalle Toivoo Toivokas Tuleva Bussikuski

      Ps. Vihaajat Vihaa, ne kuolee nuorempina

      • Partajugi

        Helmigrilli Kontulassa on hyvä paikka missä tavata kuskeja , etenkin kokeneita jo joku jopa puhallinorkesteriin kuuluvia.
        Kannattaa kysellä etenkin semmoselta koirannäköiseltä , koska hänellä on eniten kosketuspintaa alaan , sekä debattia.
        Kannattaa liittyä myös AKT , koska on siinä muitakin puolueita mukana. Juuri kämä kokoomukselainenkin koirankasvo joka AKT kannattaja henkeen ja vereen , kaikenlisäksi vieläpä AKT asiamieskin.
        Liittymiskaavakkeita mukana on Helmigrillissälin


      • repetti_
        Partajugi kirjoitti:

        Helmigrilli Kontulassa on hyvä paikka missä tavata kuskeja , etenkin kokeneita jo joku jopa puhallinorkesteriin kuuluvia.
        Kannattaa kysellä etenkin semmoselta koirannäköiseltä , koska hänellä on eniten kosketuspintaa alaan , sekä debattia.
        Kannattaa liittyä myös AKT , koska on siinä muitakin puolueita mukana. Juuri kämä kokoomukselainenkin koirankasvo joka AKT kannattaja henkeen ja vereen , kaikenlisäksi vieläpä AKT asiamieskin.
        Liittymiskaavakkeita mukana on Helmigrillissälin

        Repesin kuin Repe sorsa, hah, onko siellä joku dokukuskiporukka, pitäis tulla katsomaan, AKT on kyllä asiaa, liity ihmeessä, älä ole loinen.


    • Pussi_Kuski

      Mä sain pildee naisilt ku skujasin dösää Stadis, ja vaan kerran tuli tulehdus. Oma muija ei tiänny mitää mut kulli sai asiakaan suolenpätkää iltavuorois. Jos et pussikuskina saa naista ni sit et missää. Enkä muuval oo saannukkaa.

      • vsdfgnksjdfrg

        Se on mukava kuulla että vaan kerran kymmenestä sait syfiliksen :D


    • itse666

      Liity heti Loimaan kassaan ja sitten kuuntelemaan vittuilua joksikin aikaan kunnes sinut lomautetaan tai irtisanotaan. Varmaan aika stressaavaa hommaa kun jo henkilöautolla ajaminen autoilun vastaisessa Helsingissä on yhtä helvettiä. Joo, ja sitten vielä palkka tai se naurettavan pieni summa jolla työnantaja sinua pilkkaa. Onnea vaan. Palaat edelliseen työhösi korkeintaan vuodessa jos vaan pääset.

      • kohtasossuun

        Kassan päivärahat vaan pienenee jostakin syystä. Itsellä on palkka noussut viime vuosina ja pitäisi saada parempaa päivärahaa kuin muutama vuosi sitten, mutta kun leikataan tulopäästä ja kiristetään verotusta päiväraha vaan pienenee.


    • alallayli30v

      Ihmettelen tuotakin että matkustajat valittaisivat kuljettajalle pääkaupunkiseudulla,jossa istutaan tuppisuuna ikkunasta ulos tuijottaen,kun täälläkin kaukana kaukana tuskin uskaltavat päivää sanoa...
      Ressin ammatissa saa jos niin haluaa,siihen joko sopeutuu tai sitten hakeutuu muulle alalle,itse olen kait sopeutunut,ja jälkikasvu on opettelemassa samaan ammattiin....

    • HajotkaaBusseihinne

      Taidat viihtyä :D ei ilmeisesti ole muuta elämää kun ajaa aamusta iltaan bussia?

      • Volvonisti

        Olet ilmeisesti kateellinen pätkätyöläinen, joka voi vai työnteosta haaveilla. Tuleehan sieltä sossusta säännöllisesti (mutta aika pihisti) sitä rahaa.

        T: 20v alalla, ja nyt vietän 10 päivää pekkasia, talvilomaa odotellessa.


      • 16vuottaalalla

        Joo vaikka pitkiä päiviä niin on sitä lomaakin ja massia tulee ihan kivasti.19 pekkaspäivää vuodessa ja 30 lomapäivää sekä 4vapaata kahdenviikon jaksossa,tommoiset paskahousut vaan jaksaa valittaa mitkä ei ole edes töitä tehnyt vaan elää muiden rahoilla ja itkee kun itse joutuu perseensäkin pyyhkiin.


    • vainkokeeksi

      Mäki kävin kokeilemassa dösä hommii mut huomasin nopeesti ku vedin pitkän päivä
      ni olin iha poikki, koko aika tarkkailet ympäristöö varsinki talvella ihmiset hyppii pysäkeiltä busan eteen ku pysäkit liukkaita ihan ku pääsisivät nopeemmin perille. Olin myynyt kaikenlaisia lippuja matkustajille kaikki oli kelvannu ilmeisesti sit kuitenki oli menny iha hyvin;). Mut ilo huomata täs ketjus asiallinen käytös ja oikeesti hauskaa lukemista on riittäny ettei kukaan oli toistansa haukkunut

    • lllslddlld

      Kauounkilinjojen ajaminen vaikuttaa stressaavalta, entä kaukolinjat? Kokemuksia?

    • Östeyenssöen

      Provo. Saitko autokorjaamolla osaksesi vittuilua, kun avauduit (asiakkaana)? Ei se mitään, se on ihan normaalia. :>

      • oistensson

        en usko olevani provo, ihan vapaaehtoisesti lähdin rasvamikon hommista muihin töihin, koska ikipaskaisuus. Asiakkaiden avautuminen tosin oli myös ajoittain aika mielenkiintoista ja paikoin jopa koomista kuunneltavaa, mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, niin niistä niiskuttajista päästiin eroon.


    • olihesarissa

      nykyään jos sammut bussiin niin päättärillä kuski Hoitaa

    • Niitähän_on

      paljon asioita, joista ei oikein tiedä... Niin kuin nyt tämäkin bussikuskin homma. En ole koskaan edes yrittänyt ajaa bussia. Mitä siihen sanotte?

    • neverrr

      ei missään nimessä julkisen liikenteen ammattiin bussikuskit ja raitiovaununkuljettajat)..työajat aivan hanurista..matkustajat valittaa joka asiasta ja aina kuskin vika..päivät pitkiä ja palkatonta aikaa päivässä..unirytmit aivan sekaisin ja kroppa aivan jumissa..ei jää aikaa harrastuksille jaksamisesta puhumattakaan..jätin tuon alan ja tulin järkiini ennenkuin olin täysi hermoraunio.

    • Bussia

      En aio ajella, suosin laadukkaita henkilöautoja.

    • eikannatatehdätöitä

      No, näin yleisesti ottaen. Suomessa ei kannata tehdä töitä..

    • rattiakäännän

      Sinällänsä bussikuskin työ on varsin leppoisaa. Stressivapaata ja ihan mukavaa. Ainoa stressaava tekijä on, olenko itse ajoissa työmaalla. Muille, päivän aikana, eteen tuleville jutuille, kun en mahda mitään. Olenko aikataulussa, riippuu muusta liikenteestä, kuinka paljon on matkustajia ja heidän murheistaan, onko auto kunnossa, tuleeko sotkua matkustamoon, jonka ensisiivous kuuluu mulle. Tauot tietenkin pidän lakimääräisenä, jos bussi myöhästyy näin lähdöstä - eihän sekään ole mun ongelma. Kun matkustajat valittaa, jos valittaa, kuuntelen asiallisesti ja pyydän heitä lähettämään sen esim. netin kautta eteenpäin.
      Bussikuskin ammattipätevyyden saan 8 - 12 kuukauden koulutuksella. Siihen nähden palkka on melko hyvä. Tietenkin, minulla tulee olla ammattiin lähtiessä asenne oikea. Jos vihaan ihmisiä, ajamista, autoja, muita kuskeja, esimiesasemassa olevia, kanssa-autoilijoita, niin en varmaankaan sovi alalle. Esim. sosiaalisella alalla palkat ovat kutakuinkin samaa luokkaa, mutta stressi, pääsääntöisesti aivan toista luokkaa. Elämäntyöni tein sosiaalisessa työssä. Mielenkiintoisessa työssä. Mutta, näin vuodenvaihteen tienoilla suunniteltiin, valmisteltiin jo seuraavan syksyn tapahtumia. Ensi kesän tapahtumien juttuja viimeisteltiin ja hiottiin toimiviksi. Kevään tapahtumat odottivat vain toteutumistaan ja niidenkin viimehetken muutokset ja niille vara-ohjelmien teot oli jo tehty, siitä huolimatta sattui että aivan viimehetkellä tuli muutoksia - joista piti selvitä. Siinä työssä oli välillä stressiä.
      Nyt olen ajanut bussia muutaman vuoden. Mukavaa touhua, ei stressin hiventäkään!
      Tietty, tämäkin varmaan riippuu siitä mihin vertaa!

    • Matkalla_pöljälle

      Kannattaa olla nyt realisti, ensi syksynä länsimetron alkaessa vähintään sata kuskia jää aika lailla lopullisesti työttömäksi, kun lähemmäs sadan auton ajot vähenee espoosta kun linjoja uudistetaan. Nyttenkin on aika monta pätevääkin kaveria jotka tekee pätkiä kun muita ei anneta, kiitos näiden kilpailutusten. Eri firmoissa käydään se puoli vuotta, max vuosi ja kaikki linjat taas opetella uudestaan ja olla sitten heittopussina kun on se uusi kaveri.

      Kannattaa uskoa mitä muut noista työajoista puhuu, kun ajojärjestelijöillä ei ole mitään järkeä noiden tekemisessä. aamuvuorosta yöhön saman viikon sisällä siirretään ja toisinpäin, siinä on terveilläkin ihmisillä kestämistä. Kun helposti työtunnit on vähintään 80 jonka päälle venttatunnit, jonka päälle tauot, niin sata tuntia kahteen viikkoon plus työmatkat päälle. Sitten kun vielä alkaa yt-aika ja porukka jää tulematta töihin, sitten se rumba vasta alkaa.

    • ex-kuski

      Moro
      Itse ajoin 15v pääkaupunki seudulla. Pidin mun työstäni kovasti > terveys syistä vaihdoin ammattia.
      Oma asenne kun on kunnossa niin ongelmiltakin säästyy. Itse pidin kovasti ilta ja yövuoroista. Ihmiset olivat rennompia jne..
      Onnea uudelle uralle ja hyvää uuttavuotta.

    • kuskina

      Ajohommista jos tykkää ja ihmisten kanssa tulee toimeen, mikä ettei, tosin kiireiset aikataulut voi olla kelloa vastaan hankaloittaa ja työajat (ei perheelliselle tämä työ)
      liksa kohtalainen vajaa 20v ajelin ja vaihdoin sitten hommia, kun alkoin bussihommissa ajoaikojen tiukentaminen ja sarjat oli mitä oli. kkeilesitten se selviää oletko 1kk vai 30v

    • urtsukainen

      Riippuu missä on kuskina. Maalla mukavaa mut stadissa skeidaa.

    • Autoteknikko

      Ihmettelen Pääkaupunkiseudun bussikaluston huonoutta. Istun aamuin illoin reilu puolituntia bussissa, eli yhteensä reilun tunnin. Tunnen bussin rakenteet, kun olen joskus tehnyt niihin pikku huoltojakin. Osa busseista on noin 15 vuotta vanhoja, ehkä ylikin?
      Liikenteessä on vielä samoja Puolassa tehtyjä autoja, joiden sanottiin kärsivän lahonneista lattioista hesarissa joskus 2000 luvulla. Lattiamatot irvistää ja home haisee. Maton alla on pelkkä puuvaneri. Osa autojen matkustamon lattiasta pestään suihkuttamalla letkulla vettä lattialle, jotta likavesi valuu ovesta ulos. Näin siksi, että se on nopeampaa, kuin mappaus. Rahaa ja aikaa säästyy.
      Usein aamulla on paljon pesuvettä lattialla ja nurkissa. Ja vesi imeytyy rakosista pohjavaneriin ja home alkaa kasvamaan. Ensin auto seisoo yön ulkona lattia märkänä ja ovet kiinni. Kosteus ja home leviää kaikkialle likaisiin penkkeihin ja katto/seinäpintoihin.
      Kosteus aiheuttaa myös elektroniikkaan häiriöitä. Vaihteet ja ovet ei toimi kunnolla ja matkanteko takkuilee.
      Toinen ongelma on likainen matkustamon ilmastointi. Näissä 10-15 vuotta vanhoissa autoissa ei ole jäähdytystoimintoa. Niissä on katonrajassa raitisilmakanavasto, joka on lähes kaikissa käsikäyttöinen (yli 7v vanhoissa autoissa). Kuski kääntää puhalluksen päälle/pois, jos sattuu muistamaan. Harvassa puhaltimet enää toimii, tai ne on tehty toimimattomiksi, ettei ihmiset sairastu likaisesta ilmasta.
      Vanhoissa autoissa nämä kanavat voi olla todella likasia. Siellä voi olla paksu pölykerros/siitepölyä/katupölyä jne.. ja paljon kondenssiovettä, mikä tulee kun sateisena päivänä puhallin imee ilmaa sisään. Ilmassa on niin paljon vettä. Ulkoapäinkin näkee kuinka ikkunoiden yläpuolella raitisilmakanavat on joissakin vanhoissa autoissa ihan ruosteessa. Maali kupruilee ja ruoste kukkii.
      Raitisilmakanavia ei juuri koskaan puhdisteta, koska se on hyvin hankalaa ja hidasta ja kallista. Koska puhallusta ei käytetä joka päivä (käsikäyttö), silloin kanavaan kertyy kosteutta ja hometta. Raitisilma kanava pysyy puhtaampana, jos on automaattinen ilmastointi, eli joka on aina päällä, kun moottori pyörii.
      Joskus kun huomaan vanhassa autossa (auton ikä 7-15vuotta) olevan kattokanavastopuhalluksen päällä, mua alkaa yskittämään ja joskus kanssamatkustajatkin ja kuskikin yskii. Ne poloset ei tiedä mistä yskintä johtuu. Minun kurkkua alkaa kuivamaan, kun homeinen likapöly tarttuu kurkkuun. Joskus alkaa valumaan nenäonteloista vihreää limaa nieluun ja nenään.
      Jotkut kuskit näkyy räkivän koko ajan. Taitaa olla ammattitauti?
      HSL:n pitäisi kieltää kaikki yli 10 vuotta vanhat autot ja nuorempiin autoihin vaatia raitisilmakavavien peruspuhdistukset 1 vuoden välein. Samoin raitisilmasuodattimet pitäisi vaihtaa uusiin 4-kertaa vuodessa, kun monet autot on liikenteessä lähes 24h/7.

      • Ammattiautoilija

        Ruotsissa ei saa olla käytössä yli 15vuotta vanhoja busseja. Suomessa niitä on, mutta kohta sekin asia järjestyy kun EU direktiivi pakokaasuista tulee voimaan.


      • UusiKuski2015

        Jos ne HSL:n talipäät nyt edes vaatisivat kuljettajan akvaarioon toimivan ilmastoinnin. Mutta kilpailusta ja vuodesta (pian vuosikymmenestä) toiseen ei kiinnosta. Kertoo lähinnä siitä kuinka tyhmiä ja arjesta pihalla muun muassa HSL:n liikennesuunnittelu / kilpailutusINSINÖÖRIT todellisuudessa ovat. En tiedä Ruotsista, mutta onhan tämä touhu ihan naurettavaa.

        Ala itsessään on (pk-seudulla / kaupunkibussin kuljettajana) sellaista paskaa, ettei toista. Pääasiassa moneen kertaan läpikäytyjen työolosuhteiden vuoksi. Yhä harvempaa kantasuomalaista kiinnostaa tehdä tätä työtä nimenomaan aivan jäätävien työolosuhteiden vuoksi. Esimerkiksi spårakuskeilla on sama palkka, mutta työvuorojen heitto on paljon pienempää, samoin heillä ei ole minkäänlaisia kilpailutuksesta johtuvia arpajaisia työuran kanssa, suurimmaksi osaksi heillä ei ole apina-autoilijoita pyörimässä jaloissa tai tsygäilijöitä polkemassa kiskoilla, ym ym ym.

        Meikäläinen ajelee bussia mutta haen jokaikisessä spårahaussa HKL:lle / VEK-haussa VR:lle. Tälle bussialalle ei ole pätkän vertaa kiinnostusta jäädä uraa luomaan.


    • huuussikuski

      No oletko valmis jokapäivä siivoamaan eritteitä bussistasi joka haisee kuin yleinen käymälä ja sitten olet itse valmis pidättelemään pissaa tai olet laskenut allesi kun ajelet neljäkin tuntia pysyäksesi aikataulussa ja pääset sitten kääntöpaikalle jossa on sotkettu vessa ja vielä hymyilyttää niin on sulla ainakin lääkitys kunnossa. Tai olet sitten syömättä ja juomatta ja kesällä on lähteä taju kuumuudesta ja ajorytmistä. Talvella veto on sietämätöntä ja asiakkaat
      ovat kuin myrkyn nielleitä. Eli unelma-ammatti AKT:n katkeroittamalle m.lkulle.

    • joukahainen82

      Hei osaattekos auttaa ? hain bussikukskiksi myös mutta en päässyt koska minulla oli ylinopeus sakot ? kannattaakos valittaa ? vai voiko tosta vielä päästä kouluun ?

      • yli40v

        Jos ajokorttisi on usean ylinopeus sakon takia määräajan poliisin hallussa, niin ei kouluttautuminen tuona aikana onnistu. Ylinopeus sakko ei ole linja-autonkuljettajan uran este, niitä tulee jokunen liikennöinti aikanasi.


      • Naiskuski

        Kenelle tulee, kenelle ei. Ajokortti ollut 25v, linja-autoa olen ajanut 20v, ei yhtään ylinopeus- tai muutakaan sakkoa. Kyllähän sakkohistoria kertoo asenteista liikenteeseen. Nykypäivänä on hakijoita paljon, koulutettavat valitaan niistä, joilla asenne on kohdillaan (sitä siinä ajonäytteessäkin katsotaan).


      • yli40v
        Naiskuski kirjoitti:

        Kenelle tulee, kenelle ei. Ajokortti ollut 25v, linja-autoa olen ajanut 20v, ei yhtään ylinopeus- tai muutakaan sakkoa. Kyllähän sakkohistoria kertoo asenteista liikenteeseen. Nykypäivänä on hakijoita paljon, koulutettavat valitaan niistä, joilla asenne on kohdillaan (sitä siinä ajonäytteessäkin katsotaan).

        Olipa asenne mikä hyväänsä sakon uhka on olemassa. Virheetöntä kuljettajaa ei ole olemassa vaikka jotkut olettavat olevansa. Urasi on ehkä puolitiessä menossa onnea valitsemallesi tielle.


    • sillokunHKLoli

      Ennenvanhaa dösäkuskin ammatti oli arvostettu ja hyvinpalkattu, hyvillä asunto, siirtolapuutarhamökkiym. eduilla,,nykyään ainakin lähiliikenteessä matalalattiapalkattu aliarvoistettu,,ei ihme ettei paljon kalpeanaamoja enää nykyää nää bussikuskeina. Maahanmuuttajataustaisten avulla virmat saa nimittäin tukirahat nii koulutukseen kuin myös työhöntuloon jotka menee arvaas kelle keltä ja kenen hyödyksi?
      Lähiliikenne taas on ikäänkuin ihan eri laji kun kaukobussiliikenne tai tilausajo.
      Läheskään kaikki ennenkaikkea alottelijat ei pääse turistibussikuskeiksi.
      Voi mennä niinkin jot paskimmat vuorot/reitit jaetaan vastavalmistuneille joissain
      pussiyhtijöissä.

      • Ammattiautoilija86

        Ennen oli Bussikusi Maanteiden kunkku ja häntä arvostettiin. Nykyään bussikuskia ei arvosteta laisinkaan vaikka kuljettaja tekee vaativaa työtä kovan paineen alla. Ja sitten ihmetellään bussiyhtiöissä, että mikä on kun ei saada tarpeeksi bussikuskeja yhtiöön? Kannattaisi katsoa peiliin siellä bussiyhtiössä. Sieltähän se syyllinen möllöttääpi. Ihan ihme touhua tämä Helsingin bussiyhtiöiden touhu ylipäätänsä. Onneksi en saanut sitä asuntoa kun kävin vierailulla Helsingissä ja olisin koeajon jälkeen päässyt töihin ajamaan niitä viimeisen päälle sisään ajettuja bussi rotiskoja. Panen kädet ristiin ja katse yläkerran herraa kohti. Luultavasti en olisi selvinnyt viikkoakaan siinä työssä.


      • orjinapidetään

        Missäs työntekijöitä arvostetaan tänä päivänä?


      • kestävyysvajebudjetti

        Valtion virastossa ja vielläpä verovaroilla suojatöissä.


      • orjinapidetään
        kestävyysvajebudjetti kirjoitti:

        Valtion virastossa ja vielläpä verovaroilla suojatöissä.

        Tarkoitinkin oikeita töitä.


    • hvvaan

      Vai alkoi kuluttaa fyysisesti 24-vuotiaana? Suosittelen lämpimästi kivitöitä.

      • tttttttttttt

        ei nyt välttämättä vielä, mutta muita kollegoita kuunellen ajattelin että haluan että mulla on mm. polvet ja keuhkot siinä kunnossa vielä 40 vuotiaana että pystyy edes kävellä ja hengittää. Eräskin nimeltämainitsematon kollega joutui työkyvyttömyys eläkkeelle 40 vuotiaana välkien niskanikamien takia, voihan se olla että kuskillakin on selkä kovilla säännöllisen istumisen takia, mutta rasvamikon hommissa joutuu välillä itsensä vääntämään saunasolmuun että saa jonkun modernin peugeotin egr-venttiilin irti (esimerkki), tälläiset työt eivät minua oikeen enään lämmittäneet.
        Juttuja kun täällä lukee niin saa sellaisen ymmärryksen että mikään työ ei kannata vaan kannattaisi mielummin teidä bussikuskien rahoilla hommata itselleen kämppä ja säännölliset tulot, tämä vissiinkin on paras idea kaikille, kyllä se mulle passaa eipähän tarvii tehä muutakuin raapia persettä, ja te pojjaat hankitte mulle rahat,
        win-win tilanne ainakin mulle. Ei vaineskaan tulen silti ajamaan bussia ainakin sen aikaa kun jaksan, pitää vielä harkita sitä kaukoliikennekorttiakin, vaikkakin palkka on jokusen euron pienempi tunnilta, mutta tuntuu olevan vähän helpompaa, ainaki kun näitä teidän rohkaisevia sanojanne lukee. Kiitos ja kumarrus ja hyvää yötä.


    • Entinenkuski

      Joku valitti, että kuljettajan ohjaamo on kuuma, vaikka ilmastointi on autossa. Syy on siinä, että autonvalmistajat on todella tyhmiä. Ohjaamossa on usein vain pari pientä venttiiliä, mistä tulee viileää ilmaa. Ohjaamohan on helteellä kaikkein kuumin paikka. Siinä on valtava ikkuna ja aurinko paistaa mustaan kojetauluun ja keulamuoviosiin. Lisäksi ilmastoinnin asetukset on lukittu varikon huollossa siten, että kuljettaja ei voi kääntää ilmastointia viileämmälle. Asetus on laitettu 22-23 asteeseen.
      Tämä on tehty siksi, että laitteisto ei kulu ja kestäisi pitempään. Lisäksi se syö kuluttaa silloin vähemmän polttoainetta, kun toimii puoliteholla ja säästöä syntyy.
      Monessa autossa ja kaikissa uusissa autoissa on ajoseurantalaite, josta esimies näkee pöytänsä tietokoneesta miten paljon on jarruteltu. Näitä on asennettu myös 15 vuotta vanhoihin kotteroihin. Asteikko on 0-äärettömään. Jos kokonaislukema on yli 5, olet esimiehen silmissä kaahari. Mitä kovemmin jarruttaa, sitä suurempi lukema tulee laitteeseen. Ruuhkaisilla linjoilla, missä on paljon matkustajia ja pysäkkejä tiheään, lukema nousee pakostakin 10-20 lukemaan, vaikka ajat kuinka hissukseen.
      Ja kun ajat näin et pysy aikataulussa lainkaan. Lähdet aina päättäriltä 5-15 minuttia myöhässä. Vessaan et kerkeä 4-5 tuntiin. Jos lähdet, olet vielä enemmän myöhässä.
      Jos jarrutat vaikka liikennevaloissa viimetipassa, ettet saa sakkoja päin punasia ajamisesta, eli ajat liikennesääntöjen mukaan lukema nousee yhdestä jarrutuksesta noin 2.0. Ja näin kun teet kolme kertaa, lukema on noin 6.0 ja olet esimiehen silmissä kauhea kaahari.
      Suurimmassa osassa autoja laitteet näyttää mitä sattuu. Heti avaamisen jälkeen lukema voi olla 15, vaikka olet ajanut vasta 100 metriä. Esimiehen mukaan ne näyttää täyttä totta. Selittelyt ei auta mitään. Esimies pääsee kerrankin sanomaan ja nuhtelemaan. Esimies pääsee kerrankin pätemään ja näyttämään mahtinsa.
      Kun sulla alkaa lukemat olla toistuvasti 10 , esimies kutsuu sinut nuhtelubalaveriin.
      Hsl antaa näistä ajoseurantalaitteista käsittääkseni lisäpisteitä kilpailutustilanteissa.

    • Oulun_kuski

      Kovin paljon on negatiivisia kommentteja. Varmaan arkipäivän realismia pk-seudulla. Hae kokemusta vuosi tai pari siellä ja hakeudu sitten sellaiseen firmaan joka ajaa maaseutulinjoja ja koulukyytejä. Tarvittaessa muuta pois pk-seudulta. Varsinkin täällä pohjoisessa ihan leppoisaa touhua, matkustajat ovat mukavia, koululaiset ihan kivoja (ne yrmyt yläasteelaisetkin) eikä rahtiakaan ole paljon kuin joulun alla. Joka tapauksessa oikealla asenteella pärjää ja kun muistaa sen, että hyvä kuski saa aina töitä ja pystyy vaihtamaan työpaikkaa jos eka ei miellytä.

      • sssssssssssssssssssssss5

        Kiitos oulun kuski vinkistä, olen myös noita muiden kaupunkien bussi yrityksiäkin katsonut ja mm. jyväskylässä tuntuisi olevan kuskeista pulaa? Minua ei täällä Helsingissä mikään pidättele On vaan itseensä katkeroituneita, kateellisia ja kukkahattutätejä koko etelpääty täynnä, Ei tulisi puuntakaa ollenkaan, jos ajaisin vielä jokupäivä vaikka oulussa linjaa.


    • RudolHess00sdfsgfaES

      Älä rupee tihrustaa lippuja liikaa. Myyntiprovikatkin otettiin vuosia sitten pois kuskeilta. Siellä on tarkastajat sitä varten. Tulee turhaa hämminkiä, humalaisten tai nuorten kanssa.

    • mennäänvaanbussilla

      Ajelin viimeviikolla 10v vanhalla bussilla muutaman tunnin HSL-liiikenteessä ja sen tuulilasipuhalluksen ilma haisi ihan tunkkaiselle. Alkoi kohta heti ysköstämään koko ajon ajan. Se oli pakko pitää päässä, että jostain tulisi lämpöä keulaan. Seuraavana päivänä yskiminen lisääntyi ja nenäonteloista alkoi valumaan limaa ja sitä on riittänyt.
      Busseihin vaihdetaan tuulilasi keskimäärin kerran 3-4 vuodessa, kun kiveniskeämät rikkoo ne aivan risaseksi. Joskus useamminkin.
      Usein uuden lasin liimaus hieman epäonnistuu ja sadevesi valuu tuulilasin alareunaan ja lämpöpuhallus kanavaan. Tuollaisen ison lasin tekeminen täysin vesitiiviiksi on sattumankauppaa. Usein sateella tuulilasin yläreunasta roiskuu vettä kuljettajan päähän, kojelaudalle, tuulilasin puhalluskanavaan ja mittaristonkin päälle.
      Kerran hiljattain liimattu tuulilasi meinasi pudota liikennevaloissa tielle, kun jarrutin. Heilahti uhkaavasti eteenpäin. Auto oli täynnä matkustajia. En huomannut, että se oli pikkuhiljaa tärinässä irronnut lähes kokonaan liimauksesta. Se oli vain vähäisen kiinni vasemmasta reunasta. Hyvän bussikuskin kuuluu myös tarkkailla koko ajan, että pysyykö tuulilasi paikoillaan. Matkanteko keskeytyi lähimmälle bussipysäkille.
      Kesällä kun puhallinta ei käytetä, likainen pölyinen vesi seisoo siellä viikkokausia ja bakteerit, siitepölyt ym.. homeet muhii siellä. Siitä johtuu se paha haju, joka leviää myös koko matkustamoon.
      Sitä tuulilasin puhalluskanavaa ei koskaan puhdisteta. Se on hyvin hankalassa paikassa ja sitä ei ole rakennettu puhdistettavaksi. Vaikka sen voisi puhdistaakkin, ei korjaamon asentajien ammattitaito riittäisi niin vaativaan tehtävään. Siinä pitää olla erittäin huolellinen ja perusteellinen ja monen kuukauden kurssitus. Korjaamoilla on täysi työ pitää bussit juuri sellaisessa kunnossa, että niillä pystyy liikkumaan eteenpäin liikenneturvallisuuden puitteissa.
      Ilmastointikanavien puhdistus on kiireysjärjestyksessä pinon pohjalla ja siellä pysyy.
      Ruuhkabussit pitäisi vaihtaa ehdottomasti uusiin 7 vuoden välein. Pitäisi kieltää vanhemmilla ajaminen. Silloin korjaamot ehtii huoltaa ne asiallisesti. Busseissa on niin valtavasti elektroniikkaa ja kosteus tekee niihin paljon häiriöitä. 7 vuotta vanhemmat bussit on koko ajan korjaamolla jonkun pikkuvian takia ja se työllistää korjaamoita. Kaikki toimisi paljon paremmin. Katselkaa millasia busseja siellä on hinausauton perässä. Juuri niitä yli 7 vuotta vanhoja ruttuisia rötisköjä. Pääkaupunkiseudulla on vaikea saada huoltomiehiä bussikorjaamoon, koska pitää osata myös korin elektroniikka/sähköpuoli. Moni joka tulee korjaamolle töihin yllättyy, kun ei ei saa esimerkiksi ovia toimimaan, kuten kuuluisi, tai pysäytysnapit ei toimi, tai webasto ei toimi sähkövian vuoksi. Menee hermo pintaan, kuten huutokauppakeisarilla ja lähtee muihin töihin.

    • pkpkpk33

      Joku kirjotti noista ajoseurantalaitteista, joita on kaikissa uusissa autoissa (ns. vihreä matka). Ne on täyttä humpuukia.
      Bussiyntiöt on markkinoinut niitä HSL:lle, että polttoainetta säästyy, matkustajat ei kaadu liikkeelle lähdettäessä ja voimme tarjota halvemmalla kyytejä HSL:lle.
      Samalla ne ei ole kertoneet, että kaikissa uusissa autoissa on vakiona tehonrajoittimet, jotka aktivoidaan käyttöön bussivarikolla. Kun ne aktivoidaan, bussi kiihtyy etanan lailla ja taatusti ei se huonojalkaisinkaan kaadu, vaikka runttaa kaasun pohjaan ja polttoainetta säästyy vähintään 10 litraa/100km vakioautoon verrattaessa. Ja todella säästyy! Tehonrajoittimia on ollut busseissa jo noin 7 vuotta.
      HSL:llä kun ei ole mitään teknistä tietämystä busseista, niille voi myydä ja markkinoida mitä sattuu ja kaikki menee läpi, kuin häkä päähän, kun hyvin selitetään.
      Ne ei ole kertoneet sitäkään, että ne on todella vaarallisia tuolla liikenteessä ja hitaita ajaa linjaa. Ajoajat pitenee montakymmentä minuttia. Ruuhka aikaan, kun tavallisella bussilla voi mennä melko pieneen rakoon, kun tulee kolmion takaa. Näillä, missä on tehonrajoitin, pitää varata 300 metrin rako, että voi turvallisesti taajamassa tulla kolmion takaa ruuhkajonoon. Kukaan kun ei anna juuri tietä bussille.
      Vuosi vuodelta ajoajat tuntuu riittämättömiltä, kun tulee näitä tehonrajoittimilla varustettuja busseja liikenteeseen ja uusissa autoissa ovet toimii paljon hitaammin ja aikaa menee.

      Nämä ajoseurantalaitteet rekisteröi vain jarrutuksen ja siitä tulee sakkopisteitä. Kaasuttaa saa vaikka kuinka paljon, mutta jarruttaa ei saa. Moni kuski ajaa päin punasia vanhoilla vihreillä, kun jos jarruttaa, tulee miinuspisteitä todella runsaasti. Todella vaarallista! Jos linjalla on alamäkiä, niin ajetaan/rullataan täysillä, kun jarruttamisesta tulee miinusta ajoseurantalaitteeseen. Hui! Älkää tulko suojatiellä bussin eteen!!!! Varottakaa hyvät vanhemmat lapsianne!!! Rullaamisesta, eli köröttelystä tulee plussaa, mutta hektisessä ruuhkaliikenteessä se on usein täysin mahdotonta.
      Jos kuski alkaa miettimään,missä mä rullaan, niin liikenteen seuranta jää sivuseikaksi ja sekin on suuri turvallisuusriski.
      Toivon, että HSL ottaa järjen käteen.
      Ne ajotapaseurantalaitteet toimii miten sattuu ja aiheuttaa hirveää lisätressiä kuljettajille, joilla on muutenkin tressiä aivan tarpeeksi. Varmaan moni kuljettaja vaihtaa alaa kun tressi käy sietämättömäksi.

    • velvotetyöllistetty

      Mie haluun sanoo sen että miul on aina räkätauti aina ku ajan yli 7v vanahalla bussilla hesassa. Nokka alkaa vuotamaan ja köhää riittää viikkoja Taajan muuttaa takasin pohojoseen

    • KaksikerrosTaikapeili

      Tänävuonna 2016 kun pääkaupunkiseudun joukkoliikenne vapautuu HSL kartellista, niin uudet halpaliikenne kaksikerrosbussit varmaan alkaa ajamaan ruuhkalähiöistä pikavuoroja keskustaan? Niiden ei ole varaa ajaa yli 7 vuotta vanhemmilla busseilla. Eikä kenenkään muunkaan.
      Niissä on varmaan ilmaiset langattomat netit, musiikkikuuntelumahdollisuus, wc:t ym. mukavaa. Ilma on puhdasta ja raitista. Kesähelteellä ilmastointi on riittävän viileää aina. Niihin mahtuu noin 74-80 matkustajaa. Eihän silloin enää kukaan halua astua haisevaan tunkkaiseen 10-15 vuotta vanhaan pölyiseen bussiin, jonka penkitkin on silminnähden ulosteiden töhrimät.
      Matkustajat voi kerrankin äänestää jaloillaan.
      Kannattais HSL:n ryhtyä katsomaan kerrankin peiliin.

    • Koppalakkitakaisin

      Koppalakit takaisin bussikuskin asuun. Ne sellaiset mustat koppalakit, joita oli vielä paljon 1960 luvulla. Kaipa ne tulee joskus vielä muotiin???

    • Poskenkääntäjä

      Olin kerran liikennöitsijän koulutuksessa pääkaupunkiseudulla, jossa eräs kuljettaja kysyi turvallisuudesta vastaavalta henkilöltä: "Saanko mä lyödä matkustajaa takaisin nyrkillä, jos se hakkaa mya nyrkillä koko ajan päähän"?
      Turvallisuudesta vastaava vastasi jotenkin näin "Matkustajaa ei saa lyödä missään tapauksessa, se on perussääntö"
      Vastauksesta jäi kaikille sellainen olettamus, kuten raamatussakin sanotaan, että kuljettajan täytyy kääntää toinenkin poski lyöjälle, jotta saisimme mahdollisimman positiivisiä asiakaspalautteita HSL:ltä.
      Jos tulee paljon negatiivisiä asiakaspalautteita, niistä saa miinuspisteitä seuraavassa kilpailutustilanteessa.

    • Poskenkääntäjä

      Tuohon edelliseen tarkennuksena, että alkutilanne oli se, että kuljettaja istuu kuljettajan paikalla ratin takana, kun joku huumehörhö matkustaja alkaa mätkimään kuljettajaa päähän nyrkillä. Kuljettajalla ei ole siitä ratintakaa mitään mahdollisuutta lähteä karkuun.

      • Partajugi

        Kähärällä ei ollut sitäkään pelkoa koska on koirannäköinen.
        Huumehörhö luulee sitä koiraksi ja pelkää purevan.


    • Kypärätpäähänkuskeille

      Sehän on ihan totta. Kyllä turvallisuusvastaava oli ihan oikeassa.
      Jos se huumehörhö tekee valituksen älypuhelimella HSL:n nettisivuilla huonosta asiakaspalvelusta. Mainitsee kuljettajan lyöneen häntä nyrkillä useita kertoja. Silloin liikennöitsijällä on taas yksi miinusmerkkinen asiakaspalaute. HSL tietenkin toruu ja nuhtelee liikennöitsijää kuljettajan huonosta käytöksestä ja uhkaa sanktioilla.
      Tervetuloa bussikuskin töihin pääkaupunkiseudulle.

    • Unennäkijä

      Joukkoliikenteen kilpailu todellakin vapautuu pääkaupunkiseudulla. Ajatelkaapa leikkisästi vaikka, kun punainen kaksikerrosbussi lähtee vaikkapa Hakunilasta ja ajaa motaria pitkin Hesan keskustaan. Ajoaika noin 30-45 minuttia.
      Autoon mahtuu noin 80 matkustajaa. Ovella sinut toivottaa tervetulleeksi esim. Filippiiniläinen autoemäntä komeassa punaisessa uniformussa.
      Autoemäntä rahastaa matkustajat bussin sisällä, jolloin matkanteko on joutuisaa, kun auto ei seiso pysäkillä ovi auki rahastusjonon takia.
      Sen lipun leimauskin vie hirveesti aikaa, kun ihmiset seisoo ovenraossa vesisateessa. Sisällä hieman kauempana puolivälissä on matkakortti rahastuslaite. Kyseisellä bussiyhtiöllä on oma arvomatkakortti. Autoemäntä valvoo rahastusta. Kuljettaja vain ajaa.
      Autossa on ilmainen nettiyhteys. Myydään kuulokkeita 5€, joilla voi kuunnella musiikkia joka penkissä (niitä voi käyttää uudelleen joka päivä).
      Käytössä on wc. Telineessä on Metrolehtiä. Autossa on iltapäivälehti automaatti, joka aukeaa kolikon, tai arvokortin työntämällä sisään tapahtuu veloitus ja lehti tipahtaa. Hesari automaattikin olisi.
      Autoemännät myy vihreää teetä/kahvia matkustajille hintaan 0.70€/kannellinen kuppi. Autossa on limuautomaatti, lähdesesipullo 1,5€. Limu 1,8€. Nekin voisi ostaa arvomatkakortilla automaatista. Automaatista saisi suklaata, suolapähkinöitä, tripmehua, kosteuspyyhkeitä jne..
      Autoemäntä voi myydä rahalla lehtiä, limua, jos ehtii. Autossa voisi olla pistorasiat 220v, joissa voi ladata puhelimia, läppäreitä ym. viihdelaitteita omalla laturilla. Autossa on jännitemuunnin, josta saa verkkovirtaa 220v pistorasioihin.
      Autoemäntä pitää auton siistinä ja viihtyisänä matkustajille. Kaapissa on paljon siivoustarvikkeita, pesuaineita, harjoja rättejä, käsineitä, imuri jne..
      Matkustaja tuntee tulevansa kuin lentokoneeseen. Penkeissä on valkoiset päänsuojukset, jotka vaihdetaan tarvittaessa.
      Kuljettaja voi käydä bussin siistissä vessassa, jonka autoemäntä puhdistaa päättärillä, eikä aikaa mene juosta rautatientorilla 300 metrin päähän vessaan, johon kuluu vähintään 10 minuttia. Silloin auto pysyy aikataulussa. Autossa on suuri vesisäiliö käsienpesuun ja siivoukseen.
      Auton vessassa ja keittiössä on käsienpesumahdollisuus ja paljon kertakäyttö käsipaperia.
      Bussia ajaisi aina hymyilevä kuljettaja ilman tressin häivää. Talvella ohjaamossa olisi hyvin lämmintä, eikä tarvitse ajaa paksu takki päällä ja karvahattu päässä, kädet kylmästä valkoisena. Webasto (lisälämmitin) toimisi aina moitteettomasti talvella.
      Autossa ei ole (vihreä matka) ajotapaseurantalaitetta, siksi kuljettajaa hymyilyttää. Kuljettajaa ei ahdista, eikä verenpaine nouse huippuunsa, jos tarvii jarruttaa.
      Kuljettajalla olisi tyylikäs ajopuku, valkoinen paita ja kravatti, joka väri sointuu hyvin puvun väriin. Kuljettaja kietaisee kravatin milellään kaulaansa. Kuljettaja voisi olla ylpeä työasustaan, eikä tuntisi itseään pelleksi.
      Toivottavasti tämä uneni joskus toteutuu.

    • Mahtavaa

      Niin ja siinä kakskerrosbussissa olisi vielä mikrouuni, jossa kuljettaja ja autoemäntä voi lämmittää ruokatauolla makaroonilaatikkoa, tai nakit muusilla, jotka ovat ottaneet aamulla mukaan kotoaan. Aikataulut voi räätälöidä niin, että matkustamohenkilökunta voi pitää päättärillä 20-30 minsan ruokatauon omassa bussissaan. Tällöin päivien pituus olisi siedettävä noin 8h.
      Vessakin on bussissa. Ei tarvitse lähtee mihinkään taukokoppiin, eikä tarvitse järjestää vaihtomiesrumbaa, joka sekin on hyvin kallista.
      Ei tarvitse rautatientorilla tai Hakaniemessä lorvia 1-2 tuntia ruokataukoa pitämässä, jolloin päivän pituus on yleensä yli 10 tuntia. Joskus on pakostakin lähes kahden tunnin ruokataukoja. Se syö miestä.
      Kyllä kuljettaja nauttisi kun ei tarvitsisi vaihtaa autoa kuutta kertaa päivässä. Ei tarvitse säätää 6 kertaa päivässä: penkit, peilit, lämmitykset, kilvet jne. Ei tarvitse puhdistaa peilejä/ikkunoita 6 kertaa päivässä. Ei tarvitse kiertää autoa 6 kertaa ympäri päivässä ja tutkia renkaita, valoja, vilkkuja, ruttuja jne..
      Ei tarvitse ajaa monta kertaa päivässä päättäriltä toiselle, tai varikolle ja taas päättärille ympäri pääkaupunkiseutua ja aloittaa taas uusi linja. Aikaa, rahaa ja polttoainetta menee tyhjänä ajamiseen. Ajaa jopa noin kuutta eri linjaa päivässä.
      Samalla autolla saisi ajaa koko päivän. Kyllä se olisi mahtavaa.

      • bussinkuski

        ja autoemäntä kun vielä pitäisi muutenkin huolta kuljettajasta...siinä minun päiväkahvi uneni....


    • viddu

      jos välttämättä haluat paskaa ajaa nii siitä vaan
      otan osaa yli 40v kokemus

    • ilonenkuski

      Mie oon ajanut bussia pääkäupunkiseudulla yli 30 vuotta ja minusta kaikki matkustajat on ihania omanlaisiaan persoonia.
      Kaikissa ihmisissä on jotain hyvää ja ainutkertaista. Monista ihmisistä näkyy sisäinen kauneus ja herkkyys, jota kaikki ei ole piilottaneet perusilmeensä alle. Minä en ole juuri koskaan masentunut. Masennus on monen asiakaspalvelijan perussairaus. Siihen on usein syynä kiire riittämättömyyden tunne. Jos tuntee itsensä masentuneeksi, pitää mennä terapiaan.
      Luen paljon ja seuraan aikaani. Käyn konserteissa, teatterissa, taidenäyttelyissä jne. . . Iloisesta ja rytmikkäästä musiikista saan voimaa ja elämäniloa. Liikun paljon ja hoidan kuntoani. Alkoholia en käytä ollenkaan, enkä tupakoi.

    • skipperikop

      Kyl miä miaaluummin styyraan botskia

      • ihmeissään

        Ootkosie aito KippariKalle?


    • meir

      Meitä kytätään kameroilla,epäillään juopoiksi(alkolukot),buscomi ja gps kyttää missä liikut mitä teet jne,matkustajat valittaa vaikka o,masta ripulistaan jonka sinä hälle ajollasi aiheutit ja HSL laittaa sulle palautteen.Työpaikka katkolla usein johtuen hullusta kilpaillutuksesta jne.Tämän lisäksi joudut sopeutumaan työvuoroihin jotka tehdään sulle siitä mitä näiltä viron pojilta yli jää.Tästä vähän realismia alkuun tuu kahtoon kuinka täällä voidaan.

    • Fantastista123

      Bussikuskin työ on aivan upeaa ja fantastista sisähommaa, suosittelen kaikille todella lämpimästi!!!:)

      • Alavaihdettu

        Jokos alkaa hahmottua vähitellen totuus ?
        Muitakin hommia on ja virolaisia voi käyttää apulaisina ihan ilmatteeksi.
        Ne tykkää kun vaan saavat tehdä jotakin.
        Itse korjaat voitot.


    • Aboriginaali
    • PussiDorkaSotkamost

      Mie sain piparii pussikuskina tsadissa enemmän kun koskaan sitä enne, ja sen jälkeenkää.

      • urtsukainen

        Tsadissa paljon hiviä....sait palkkasi luonnossa.


    • asssssss

      Onko suomalaisia vielä bussikuskeina Helsingissä? Luulisin että vain somalit kelpaavat, koska vihreät ovat ottaneet käyttöön ns. positiivisen syrrjinnän jonka seurauksena ei voida palkata muita kuin maahanmuuttajia, lähinnä värilllisiä!

    • KieroaPeliä

      Bussikursseille kaupunkiliikenteeseen TTS:llä noin 80% on ulkomaalaistaustaisia. Nimenomaan positiivista syrjintää. Tässä ei ole koulutuksen järjestäjällä sananvaltaa, työvoimatoimistossa päättäneet että näin ja suomalaiset jää kortistoon. Koulutuksen maksut siis verorahoista.
      Onko tämä sit lainmukaista syrjiä suomalaisia niin näköjään.

    • urtsukainen

      Asia selviää kun nouset bussiin ja tarkkailet kuskin työntekoa. Ei voi kun ihmetellä näitä idioottimaisia keskustelun aiheita.

    • pölupesä

      varikolla monet bussien sisätilat, matkustamot pestään suihkuttamalla vesiletkulla vettä, joka valuu sitten ovesta ulos. Bussit jää märäksi, kun se seisoo yön yli kosteassa syys-säässä ulkona. aamuisin on vesilammikoita lattialla. kaikki ovet ja ikkunat, kattoluukut on tietysti koko yön kiinni. aamul ku menee bussiin tuulilasi hikoaa sisältäpäin ja vesinorot valuu tuulilasin puhalluskanavaan. Siellä on paljon pölyä, siitepölyä, nokea, maantiepölyä joka vuosien mittaan kertynyt. Kun sinne valuu vettä pöpöt ja homeet alkaa muhimaan kaikessa rauhassa. Sitten ku puhallin on päällä ne leviää kaikkialle matkustamoon. vaika puhallin ei olisikaan päälla ajon aikana alipaine imee puskee ilmaa sisään ja pöpöt leviää silti koko autoon. Usein se tuulilasikanavasta tullut ilma haisee pahalle tunkkaselle yli 3-4 vuotta vanhoissa autoissa. niitä ku ei voi puhdistaa ja jos puhdistaa aivan hirvee työ. Tämä likainen ilma yskittää ja tulee toistuvia nenäontelotulehduksia, keuhkoputken tulehduksia ja vihreeta limaa valuu viikkokausia nenästä päätäkin särkee jne...

    • bussikuskienisä

      Helposti.

    • exkuski

      Oon tehnyt töitä maataloudessa, teollisuudessa, merillä ja palvelualoilla. Raskaimpana ammattina pidin bussin ajoa vaikka olin maaseudulta hesaan linjalla. Työkavereissa oli mukavia ja myös täysiä paskapäitä. Asiakkaiden kanssa tuli hyvin juttuun, varsinkin juopot ja mielisairaalan asukit etsii aina kuskista ystävää. TTS:n koulutuksessa on pari pahaa ongelmaa, ainakin oli minun aikanani. Joudut hankkimaan pakollisen harkkaripaikan itse ja lopullisen kortin saat vasta noin vuosi koulutuksen päättymisestä viimeisen "inssiajon" jälkeen, jolloin on oltava työpaikka. Monella menee siis koulutus hukkaan kun menettävät duuninsa "ilmaisten" harkkarikuukausien jälkeen.

    • mekkk

      Huonosti palakttua ja huonot työajat ja muutenkin epäsäännöllinen työ jos ajaa kaupunkiliikennettä mutta pitkän linjat ovat eri juttu mutta se kaikkein pahin on se työajan epäsäännöllisyys.

    • Seuraaja

      Kuljen päivittäin bussilla Helsingissä ja Vantaalla. Istun usein edessä ja seuraan kuljettajaa.

      Kun ASIAKAS astuu bussiin niin harvoin tulee kuskilta iloista tervehdystä ASIAKKAALLE. Hymy on ASIAKASPALVELIJAN tärkein ominaisuus, sillä pääsee jo pitkälle.

      On kuskeja jotka eivät edes katso ASIAKASTA kun ASIAKAS astuu bussiin.

      Mutta on myös paljon asiakkaita jotka eivät katso kuljettajaa eivätkä tervehdi.

      Kaikki kuljettajat asiakaspalvelukoulutukseen MARS MARS !!

    • keskariaidiootille

      Kuule seuraaja, hanki itsellesi oma elämä, ystäviä ja tekemistä. Kun päivän kohokohta on se, että saa seurata kuljettajan tekemisiä ja siinä on koko elämä! Olen bussinkuljettaja ja haistatan sulle pitkän vitun saatanan kurttunaama.

      • Seuraaja

        Ei yllätä ollenkaan että bussikuskilta tulee tuollaista ala-arvoista tekstiä.

        Pitääpä laittaa taas HSL:lle palautetta. Onhan se jo neljäskymmenes palaute viimeisen kuukauden aikana mutta ei tämä näin voi jatkua että bussikuskit tekevät mitä lystäväät eivätkä tee työtään eli ASIAKASPALVELU kunnolla, vasta sitten tulee se bussin kuljettaminen.

        ASIAKAS on tärkein, se pitäisi bussikuskin ymmärtää. ASIAKAS maksaa palkkasi, muista se.


      • Exkuskihsl

        Saattoi olla joskus asiakaspalveluammatti muttei enää vuosiin. Syynä liian hektiset ja pitkät päivät.
        Tarkottaa sitä että jos palvelet matkustajia niin linja myöhässä, toista oli ennen. Minuutilleen ovat laskeneet ajoajat.
        Palvelet yhtä niin seuraava valittaa että myöhässä.
        Yleensä uudet kuskit tunnistaa siitä että kuukauden ehkä jaksavat sanoa huomenta ja hymyillä.
        Harvassa on ketkä vuosien jälkeen viitsivät edes huomenta sanoa saati hymyillä.
        Veemäinen ala.


      • Entinenkuljettaja
        Seuraaja kirjoitti:

        Ei yllätä ollenkaan että bussikuskilta tulee tuollaista ala-arvoista tekstiä.

        Pitääpä laittaa taas HSL:lle palautetta. Onhan se jo neljäskymmenes palaute viimeisen kuukauden aikana mutta ei tämä näin voi jatkua että bussikuskit tekevät mitä lystäväät eivätkä tee työtään eli ASIAKASPALVELU kunnolla, vasta sitten tulee se bussin kuljettaminen.

        ASIAKAS on tärkein, se pitäisi bussikuskin ymmärtää. ASIAKAS maksaa palkkasi, muista se.

        Näihin ei kannata lähteä mukaan!!! tällaisia provoja on jo 2000-luvun alusta alkaen jolloin joku henkisesti häiriintynyt alkoi vainoamaan silloisen linjan 52 liikennöitsijää Tammelundin liikennettä, itse olen yrittäjänä toisella alalla mutta bussia ajanut joskus osa-aikaisesti, parhaan kytääjän olen saanut hävitettyä busissta melko helpolla kikalla..linjalta 132 oli 2001 melkoinen riesa vaan kyllähän siihenkin lääke löytyi.


      • Hahhahhaaaaaaaaaaaa
        Seuraaja kirjoitti:

        Ei yllätä ollenkaan että bussikuskilta tulee tuollaista ala-arvoista tekstiä.

        Pitääpä laittaa taas HSL:lle palautetta. Onhan se jo neljäskymmenes palaute viimeisen kuukauden aikana mutta ei tämä näin voi jatkua että bussikuskit tekevät mitä lystäväät eivätkä tee työtään eli ASIAKASPALVELU kunnolla, vasta sitten tulee se bussin kuljettaminen.

        ASIAKAS on tärkein, se pitäisi bussikuskin ymmärtää. ASIAKAS maksaa palkkasi, muista se.

        Kuulehan seuraaja. Esim. pääkaupunkiseudulla jokainen veronmaksaja maksaa nuo linjat. Sinä lipun ostava joutavan vinkuja et kustanna tiketilläsi juuri itikan pierun vertaa kuluista, muista se!

        Lisäksi tuosta ainaisesta HSL:lle valittamisesta voin sanoa, että juuri sinunlaisillesi kylähulluille siellä nauretaan kippurassa että miten joku pikkusieluinen vajakki viitsiikin...


    • keskariaidiootille

      Olet SIAKAS et asikas! Bussiin astuu toisinaan mielenterveys potilas, joka kuuluisi olla lukkojen takana, onkin vapaana terveiden seassa.

    • jpljplttt323

      Hyvää Uutta Vuotta ja voimia kaikille bussikuskeille koko maahan!
      Olen ajanut joskus Hesassa HSL liikennettä ja voin kertoa, että työ on raskasta. Ekat aamuvuorot alkaa klo noin klo 04.00. Herätys kotona on noin klo 03.00. Jos pitkä työmatka, niin aikaisemminkin. Autoa pitää mennä laittamaan ajokuntoon omalla ajalla jo noin 15 minuuttia ennen työn alkua (palkanmaksua).
      Erityisesti talvella ikkunat voi olla täysin jäässä. Avata kylmettynyt myyntilaite, Säätää penkit, peilit jne.. Työnantaja on yleensä varannut tähän aikaa noin 5 minuuttia. Siinä ajassa pitää kävellä pihan perälle autolle noin 300m ja tehdä kaikki lähtövalmistelut.

      Tuttu kuski kokeili pikavuoronkuljettajan työtä, mutta lopetti. Ajoi maaseutukaupungista hesaan pitkää linjaa. Niissä kuljetetaan hirvittävä määrä rahtia. Kertoi, että tavaratila oli usein aivan täynnä, 4m pitkiä markiiseja ja sälekaihtimia, autonrenkaita, vanteita, raskaita jousipakkoja, polkupyöriä, taka-akseleita, kardaaneja, sähkölaitteita, anttenneja jne... Tyrä rytkyi.
      Joskus jäi hesassa pakollinen 45 minutin tauko pitämättä ja joskus piti lastata toinen bussikin.
      pikavuoroissa pitää myydä vaihtolippu johonkin toiseen bussiin, joka voi olla jossain 300 kilometrin päässä, jonne et itse edes aja, vaan vaihtokuljettaja, joka hyppää puikkoihin, kun kuski vaihtuu.
      Kertoi sen lipun tulostuksen olevan hyvin vaikeaa kun ei ollut hajuakaan, missä vaihto tapahtuu. usein ei asiakaskaan tiedä vaihtopaikkaa. Usein myyntilaite ei onnistunut eka yrittämällä tulostamaan lippua, joka oli monen nappulan ja nuolinäppäimen takana.
      Kävipä joskus niinkin, että kun hän hyppäsi puikkoihin maaseutukaupungissa, ja kurkkasi tavaratilaan, se oli lähes täysi rahtia. Sitten tuli paljon lentoasemalle meneviä etelänmatkalaisia, joilla oli iso matkalaukku ja käsimatkakassi. Auto tuli täyteen ihmisiä ja loppumatkalta vielä seisomapaikoillekkin. Matkustamon lattialle piti ottaa useita laukkuja kun ne ei mahtuneet tavaratilaan.

    • elykeskus

      Tammikuu -16 Alkavalle tts:n bussikurssille 183 hakijaa,16 pääsi.Onkohan enää kuskipulaa?Kehärata teki työttömiä ,kohta matinkylän metro.Kuormaautopuolella 5000 työtöntä ,koko maa.40 vapaata paikkaa.ps.kohta heivaan....alan.

      • Kjhjjkjh

        Työharjoitteluun noista pääsee jokainen. Sen jälkeen vakinaiseksi ehkä muutama jos valitsee harjottelupaikan oikein.
        Vinkkinä näille että älkää menkö 2kk harjoitteluun elleivät takaa työpaikkaa senjälkeen. Joka talo meinaan haluaa ilmaista työvoimaa ja oikeen värvää sinne työharjoittelijoita. Asenne muuttuu kun 2kk täynnä ja uutta ilmaista sisään.


      • Velipoikavain
        Kjhjjkjh kirjoitti:

        Työharjoitteluun noista pääsee jokainen. Sen jälkeen vakinaiseksi ehkä muutama jos valitsee harjottelupaikan oikein.
        Vinkkinä näille että älkää menkö 2kk harjoitteluun elleivät takaa työpaikkaa senjälkeen. Joka talo meinaan haluaa ilmaista työvoimaa ja oikeen värvää sinne työharjoittelijoita. Asenne muuttuu kun 2kk täynnä ja uutta ilmaista sisään.

        Nice to know. Pitää muistaa tämä kun hakee harkkaripaikkaa. varovaisella optimisuudella haen ainakin nyk. Koiviston autolle ja Nobinalle, koska hyväveliverkosto.


    • BusDriver

      Hebulille et todennäköisesti pääse edes ilmais harjoittelijaksi, koska kynnys kyseisessä firmassa on niin korkea, että vain harva sinne pääsee. Viime kilpaulutusessa tuli hieman tappiota, joten uusia kuskeja ei sinne edes palkata. Nobinalle pääsee, jos on D kortti ja ajaa hyväksitysti ajokokeen. Transdev on hävinnyt monissa kilpailuissa linjojansa, joten sieltä on moni joutunut lähtemään.
      Pohjolan Liikenteelle pääsee todennäköisesti työharjoitteluun, ainakin menneinä vuosina siellä oli niitä todella paljon.
      Joka talossa on omat tapansa, mutta itse työ on samanlaista. Joissain firmoissa pitää käyttää kravattia, toisissa voi ainakin kesäaikaan ajaa bussia shortsit (ei uima) jalassa, pikeepaita päällä.

    • mnbvmnbvmnbv

      En tiedä tänäpäivän mutta aiemmin pölhölä teki paljon sitä että kuskit 2kk harjotteluun ja sen jälkeen pari kk määräaikaista duunia ja se oli siinä.
      Moni oli aika v_ittuuntunut toimintaan.

    • xxccxx

      Bussialalla vallitsee ja vaikuttaa varmaan lähes jokaisessa firmassa "vanha koulukunta". Se tarkoittaa sitä että esimiesasemassa olevat hoitaa asiat niinkuin tehtiin 40 vuotta sitten, eli sellainen Patruunamalli, niinkuin "minä olen Kartanonherra ja minä määrään täällä".
      Jos kysyy tai pyytää jotakin, oletetaan, että otetaan lakki päästä ja niijataan, tai kumarretaan. Mitään parannuksia ei saa ehdottaa, koska kuski on niin alempiarvoinen, varsinkin jos hän on nuori. "Me kyllä tiedetään miten hommat hoidetaan". Samoin ajattelee virkaiältään vanhat kuljettajat. Esimiehet ja virkaiältään vanhat kuljettajat kuvittelee, että he omistaa koko bussifirman.
      Kun tälläistä ilmenee, bussiyritys ei pääse kehittymään. Junnaa ja polkee paikallaan.
      Jos jokin parannus maksaa jotakin, sitä ei missään nimessä toteuteta.
      Vain sellaiset parannukset toteutetaan, mistä karttuu säästöä bussifirman kassaan, että pystytään enemmän hankkimaan kalliita ajotapaseurantalaitteita autoihin. Tai, että polttoainetta säästyy.
      Kaikki parannusehdotukset, mitkä liittyy kuljettajien mukavuuteen, terveyteen, viihtyisyyteen, stressin vähentämiseen tms., ei toteuteta, kun siitä on kuluja, eikä se tuota mitäään talolle.
      Toivoisin, että esimiestehtäviin palkattaisiin vain alle 35 vuotiaita ja jonkinlaisen koulutuksen saaneita.

    • Partajugi

      Ei kun juuri päinvastoin ! Esimiehiksi vain pikään palvelleita ja kokemuksen myös ajamisesta omaavia. Tekniikkapuolen tuntemuskin oltava hallussa. Lamput pitää osata vaihtaa ja vähän tietää autoista muutakin.
      Alle 35 vuotiaat klopit ovat helposti vietävissä ja liian innokkaita.
      Tosin niiltä valahtaa paskat housuun kun vanhempi jyrähtää.

      • Anonyymi

        Niin onkin kun nykyään viedään nuorempia ja vähemmän aikaa täällä Helb/ Syvämulkkulassa olevia kuin kuohittuja pässejä narussa kiltisti.
        Meille vanhemmille kun ei kaikille meistä uskalla edes isomulkku jyrähtää, kun se tietäis sitä että saikulle ja sen seurauksena yksi autoista tarvitsee taas ylimääräistä kuljettajaa.
        Helb on perseestä.
        Täällä on ainakin nuoremman kuskin helvetin hankala olla.

        Helbheikki


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe