Vieläkö Lieksassa sanotaan

uaton.uaton.uatto

joulu-uatto ja uaton uatto ja uaton uaton uatto? Vai joko on tylsä kirjakieli teidät sinne jääneet saanut pilata ja puhutaan typerästä aatosta?

18

80

Vastaukset 18

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • räkääpäässäsi

Ei kai Lieksassa enää kukaan muu kuin vanhat ukot ole niin typeriä, että kehtaa puhua murretta. Uatto, voi räkä mitä sanoja.

• haakkii-laakussa

Viensuun ja Kylänlahden vanhojen ukkojen on pakko puhua murteella kun heillä ei ole muuta kieltä. Moanantae, oatto, leäkek, Soarivoaran tiehoara, kaappa-aato, laalu jne.

• Hldind

Annetaan tuattojen puhua niinkuin puhuvat. Jokainen puhuu omalla kielellään. Sitten kun lakkaavat puhumasta, on sekin rikkaus maailmasta kadonnut.

• ProLieksa

Kyllä tiällä puhuttaan uatosta ja uatonuatosta eilleen. Kaikki muu on turhhoo höpinnöö.

• teällä-höpinät-pois

Et näytä olevan murteiden asiantuntija. Esimerkiksi aatto -sanassa ensimmäinen kirjain a sanotaan u:n ja o:n välimuotona, kuitenkin lähempänä o:ta. Siis oatto. Sana "lääke" sanotaan leveästi leäke, eli kirjain e sanotaan i:n ja e:n välimuotona. Kannattaa kuunnella oiekalla murteella puhujaa, ennen kuin kirjoittaa "turhhoo höpinnöö".

• uu.eikä.oo
        teällä-höpinät-pois kirjoitti:

Et näytä olevan murteiden asiantuntija. Esimerkiksi aatto -sanassa ensimmäinen kirjain a sanotaan u:n ja o:n välimuotona, kuitenkin lähempänä o:ta. Siis oatto. Sana "lääke" sanotaan leveästi leäke, eli kirjain e sanotaan i:n ja e:n välimuotona. Kannattaa kuunnella oiekalla murteella puhujaa, ennen kuin kirjoittaa "turhhoo höpinnöö".

Olen jo 60 iältäni ja olen pennusta asti sanonut reilusti uatto, eikä mitään vivahteita oohon päin. Taitaa lausuntatapa vaihdella ison pitäjän eri nurkilla.

• eroja-löytyy
        uu.eikä.oo kirjoitti:

Olen jo 60 iältäni ja olen pennusta asti sanonut reilusti uatto, eikä mitään vivahteita oohon päin. Taitaa lausuntatapa vaihdella ison pitäjän eri nurkilla.

Olen 70 iältäni ja ainakin Viensuulla sanotaan leäke kun tarkoitetaan lääkettä. Lausuntatapa vaihtelee Lieksan kokoisella alueella.

• aluve
        eroja-löytyy kirjoitti:

Olen 70 iältäni ja ainakin Viensuulla sanotaan leäke kun tarkoitetaan lääkettä. Lausuntatapa vaihtelee Lieksan kokoisella alueella.

Iso on alue, mutta ylen on harvakseltaan immeisiä. Immeiset hoastavat, alue on ihan hiljjoo.

• kynttelinpäevee

Mään käämään huomissailtana Mähkön haataasmualla ja sitä varten ostin tännään ison kasan haatakynttelilöetä. Tiällähän se on kyntteli eikä kynttilä.

• kummeksuja

Onko tuo jotain Sara Forsbegin kieltä Tähtien sota elokuvasta? Suomea tuo ei ainakaan ole.

• Kynttelinpäevvee kirjottaa aevan oekkeeta muuretta.
        On niitä piennii eroja eri kylliinni välillä sen oun huomanna.

• mie.sie.ja.hyö

Murteet on aivan ihania. Toivottavasti eivät häviä!
      Miulla on aina ollu itä-länsi sekamurre, joka on nyt muuttojen takia lopullisesti seonnut. Ehkä se tästä taas tasaantuu ja karjalan murre voittaa taas.

• kyllä-Musti-tykkää

Lieksan seudulla ollaan hyvin eläinrakkaita, kun ostetaan hauvallekin kukkia tai laitetaan hauvalle kynttilä palamaan. Mitäs kissalle laitetaan?

• Ei Pielisjärvellä millonkkaan ostettu hauvalle kynttilöetä, vaen haavalle kyllä ostettiin.

• KoiratOnMukavia

Kissoista en osaa sanoa, mutta meille jouluvieraaksi tuleville parille noutajalle varasin halpoja broilerinleikkeitä, ja laitan ne uuniin riisien kanssa, hyvin varmaan kelpaavat, ainakin viime jouluna samanlainen ruoka kelpasi! Joulupuuroa tietysi saavat aaton päivänä! Puruluut on varattu ja siankärsät molemmille!
      Ja entisten koirien haudalle takapihalle viedään kynttilä!
      Ps. Koira on muuten parempi kaveri kuin ihminen? Jos tulet kotiin se on aina iloinen, mutta onko ihminen?

• rajalle

tiällä ei statin slanni sössötyksiä tarvita sen enenpee kun kirja kielijäkkään tiällä huastettaan aetoo ja alakuperästä itäsuomee

• Kdj

oekee meeninki toatolla ee mittee turhhoo höpinnöö

• sikaihmeitä

Että täällä on porukat valmiiksi mömmöissä jo hyvissä ajoin ennen joulua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      39
      665
    2. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      86
      638
    3. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      31
      580
    4. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      16
      578
    5. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      38
      537
    6. Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella

Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?
      Ikävä
      49
      511
    7. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      34
      502
    8. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      62
      495
    9. Mitä haluaisit

Sanoa itsellesi juuri nyt?
      Ikävä
      63
      491
    10. Kaipaatko vielä exää?

Jos olet ihan rehellinen
      Ikävä
      68