Terve vaan kaikille. Onko täälä ketään joka on hakemut lääketieteelliseen ammattikoulupohjalta? Olisi kiva kuulla tuntemuksia, että miten saavuttaa parhaat varmiudet valintakokeeseen. Itse olen iältäni jo pitkällä kolmea kymmentä, mutta vielä olisi paloa uuden opiskeluun kun edelliset opinnot ja työpaikat ovat tuottaneet lähinnä pettymyksiä. Lääkiksen valintakokeeseen tavitaan vuonna 2016 edelleen lukion opetussuunnitelman mukaiset fyysikan, kemian ja biologian tiedot ja taidot. Olen suorittanut ammattikorkeakoulun insinööriopinnoissa kattavat matamatiikan, fysiikan ja kemian kurssit ja uskoisinkin pienellä muistiinpalauttelulla tuon osuudenkin onnistuvan. Mutta sitten tuo biologia. Kuinka siihen kannattaisi valmistautua? Galenosta ei nykyään vaadita, mutta ilmeisesti olisi hyödyllistä luettavaa?
Ammattikoulupohjalta lääkikseen.
4
190
Vastaukset
- Suosittelija.....z
Kannattaa ehkä harkita, että käyt aikuislukiossa nuo fykebi -kurssit. Silloin ainakin saavutat sen vaadittavan lukion syventävän oppimismäärän. Galenosta ei kannata avata, sotkee vain. Suosittelen opiskelemaan lukion kurssit fykebi ja etenkin siis se biologia, jos se puuttuu opinnoistasi kokonaan. Eli valitset kirjasarjan kustakin aineesta ja alat vain lukemaan ykkösosasta eteenpäin kaikki kurssit. Jos tuntuu, että fysiikka ja kemia hallussa, niin asia varmistuu, kun itse alat opiskelemaan lukion kursseja. Jos tuntuu, että kaipaat lisäopetusta, niin lukioon tai Valmennuskurssi mahdollisesti myös?
Heips. Koetilannetta ja vastausanalyyseja ajatellen uskoisin galenoksesta olevan enemmän haittaa kuin hyötyä. Käsittääkseni koekirjasta on luovuttu jo vuosia sitten ja nykyään arvioinnin perustana on lukion opetussuunnitelman mukainen tietotaso fysiikasta, kemiasta ja biologiasta? Galenos kuitenkin ylittää lukion oppimäärän ja sisältää paljon spesifisiä kaavoja ja syventävää tietoa. Vastausanalyysit taas on täysin lukion oppimäärän pohjalta ja ylimääräisestä tiedosta ei pisteitä anneta. Galenos oli myös erittäin tunnettu virheistään joita päivitettiin lähes joka vuosi, joten tältäkin osin siitä voisi koitua haittaa.
Älä pidä koulutustaustaa vähättelevänä tekijänä. Usko itseesi ja lue ahkerasti. Sinulla on samat mahdollisuudet siinä missä lukion suorittaneilla. Lähtötaso voi olla jossain määrin eri, mutta lopputulos voi olla sama. Onnea matkaan!- uudet_tuulet_xx
Kiitos nopeista vastauksista! Uskoisin tosiaan, että viisi kurssia fysiikkaa ja kuusi matematiikkaa AMK:ssa voisi antaa ihan hyvät lähtökohdat noihin lukion kursseihin. Täytyypä ottaa selvää lähiseudun aikuislukiotarjonnasta ja mahdollisista valmennusmenetelmistä. Tuskin osaan täysin pitää näppejäni erossa Galenoksesta kun vaikuttaa niin kiehtovalta kirjalta :)
- afder
Älä tuhlaa aikaasi Galennokseen.
Monet ovat lukiossa opiskellut kyseisistä kolmesta aineesta vain ne pakolliset kurssit. Ahkeralla itsenäisellä opiskelulla ne muut kurssit oppii. Katsele samalla opetus.tv videoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029