Miksi ateismi hävisi?

Duuppa

Miksi ateismi hävisi "taistelun" teismiä vastaan? Oliko kyse siitä, että itse aate osoittautui huuhaaksi?

11

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anongj

      Osaisitko perustella miten ateismi on hävinnyt teismiä vastaan, vai onko viestisi vain jonkinlainen mielenhäiriö.

      • Duuppa

        Jokainen voi todeta, että lähes kaikkialla on vallalla jokin teismi. Tai sitä muutoin korvaava maailmankatsomus (vaikkapa hedonismi (ostamisen tai asketismin onneen uskominen), kaupallisuuteen uskominen, poliittiseen ideologiaan tms. turvautuminen). Ja väestö kasvaa eniten siellä missä teismiä on eniten. Siellä missä on eniten ateisteja ihmiset ei lisäänny. On monia muitakin perusteita ja merkkejä siitä, että ateismi aatteena ei ole "kasvukäyrällä" myöskään monissa jälkikristillisissä sekularisoituvissa yhteiskunnissa.
        Kumpaan itse uskot, ateismiin vai teismiin? Voisitko perustella näkökantasi?


      • Duuppa kirjoitti:

        Jokainen voi todeta, että lähes kaikkialla on vallalla jokin teismi. Tai sitä muutoin korvaava maailmankatsomus (vaikkapa hedonismi (ostamisen tai asketismin onneen uskominen), kaupallisuuteen uskominen, poliittiseen ideologiaan tms. turvautuminen). Ja väestö kasvaa eniten siellä missä teismiä on eniten. Siellä missä on eniten ateisteja ihmiset ei lisäänny. On monia muitakin perusteita ja merkkejä siitä, että ateismi aatteena ei ole "kasvukäyrällä" myöskään monissa jälkikristillisissä sekularisoituvissa yhteiskunnissa.
        Kumpaan itse uskot, ateismiin vai teismiin? Voisitko perustella näkökantasi?

        »Jokainen voi todeta, että lähes kaikkialla on vallalla jokin teismi.»

        Kenties voikin todeta noin, mutta silloin toteaa vastoin faktoja. Esim. länsimaissa hallinnot tyypillisesti ovat sekulaareja, eikä vallalla siten ole minkäänlainen teismi.

        »Tai sitä muutoin korvaava maailmankatsomus (vaikkapa hedonismi (ostamisen tai asketismin onneen uskominen), kaupallisuuteen uskominen, poliittiseen ideologiaan tms. turvautuminen).»



        »Ja väestö kasvaa eniten siellä missä teismiä on eniten. Siellä missä on eniten ateisteja ihmiset ei lisäänny.»

        Uskonnottomuus ja ateismi korreloivat yleensä sivistystasoltaan edistyneimpien maiden kanssa, ja nämä maat ovat tällä hetkellä näitä sekulaareja jälkiteollistuneita länsimaita. Väestönkasvu puolestaan tyypillistä alkeellisissa oloissa eläville, ja tällaisen tilanteen kanssa korreloi uskonnollisuuden ja taikauskoisuuden määrä.

        »On monia muitakin perusteita ja merkkejä siitä, että ateismi aatteena ei ole "kasvukäyrällä" myöskään monissa jälkikristillisissä sekularisoituvissa yhteiskunnissa.»

        Mitä ne sitten ovat, jos niitä kerran on? Onko väitteessäsi huomioitu väestön muutto? Miten tuo sitten edes osoittaa, että ateismi olisi hävinnyt jonnekin tai jollekin, kun näemme tilastoista, että ateisteja täkäläisissä maissa on ainakin sen 10-20 % esim. EU:n alueella? Mihin se on hävinnyt, ja mille se on hävinnyt millä perusteella, kun kerran näkyy olevan melko yleistä?

        »Kumpaan itse uskot, ateismiin vai teismiin? Voisitko perustella näkökantasi?»

        Mitä tarkoittaa ateismiin tai teismiin uskominen? Jos se tarkoittaa sitä, että uskonko minä niiden olevan olemassa, niin kyllä minä uskon sekä ateismia että teismiä olevan olemassa. Itse olen ateisti, koska en ole teisti.


    • vankkaa.todistusta

      Ateismi hävisi siksi, että Jumala teki näytösnumeron Senaatintorilla, jossa hän esitti ripaskaa Pyhän hengen ja Jeesuksen kanssa. Solistiyhtye Taivaalliset enkelit vaudittivat menoa rytmikkäällä harpunsoitollaan. Sen jälkeen kaikki katsojat huusivat ylistäen: "Uskotaan! Uskotaan! Halleluuja!"

    • Hevosvarkaudet!

      Autokannan voimallinen kasvu 1960-luvulla aiheutti sen, että hevosvarkaudet ovat miltei tyystin loppuneet. Tutkittua tietoa.
      Samalla 60-luvulla ja sen jälkeen syntyneet ovat ottaneet etäisyyttä teismiin.
      Johtopäätös on harvinaisen selvä ja mitään epäselvyyttä asiasta ei ole. :)

    • "Oliko kyse siitä, että itse aate osoittautui huuhaaksi?"

      Oikeassa olet :)) Ateismi "aatteena" onkin täysin huuhaata ja uskisten mielikuvitusta ja toiveajattelua :)))

    • Duuppa

      Teismi-aate on aina huuhaata.

    • suattaapiollajottei

      Ateismi voisi hävitä vain jos joku todistaisi sitovin faktoin jumalan olemassaolon.

      Eipä ole sellaisia todisteita näkynyt, joten niitä odotellessa...

    • Ateismi ei ole aate. Oikeastaan sellaista sanaa ei pitäisi olla edes olemassa kun se vain tarkoittaa etten usko MIHINKÄÄN jumalaan. Useimmat meistä ovat ateisteja suhteessa Ukko Ylijumalaan, Zeukseen, Poseidoniin, Lentävään spagettihirviöön, Amon Ra:aan ja kolmeen tuhanteen muuhun jumalaan. Ateisti menee vaan vielä yhtä jumalaa pitemmälle.

    • teistionkala

      Koska Jumala oli teismin puolella.

      Tai siis mielikuvitusjumala voitti mielikuvitusleikin teistin mielikuvituksessa. Sit nää niinku voittais.

    • näin_on

      Toi oli hauska: "mielikuvitusjumala voitti mielikuvitusleikin" :D

      No oikeastihan uskonnottomien prosentuaalinen osuus länsimaissa vain kasvaa kasvamistaan, joten en tosiaan tiedä mille se aloittajan mielestä sitten on hävinnyt.

      Kehitysmaissa teistien määrä tietenkin kasvaa, mutta sielläkin koulutetuimmista yhä useampi on uskonnottomia.
      Taikausko korreloi käänteisesti sivistystason kanssa. Jos siis teismi lopulta voittaa, niin sehän tarkoittaa lähinnä paluuta kivikauteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe