Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sairaasta yhteiskunnasta kärsii koko ruumis

niinno

Olen jo pitkään kamppaillut omaa ajatusmaailmaani vastaan, enkä sen takia, että tuntisin olevani väärässä, vaan päinvastoin. Kävin nuorempana psykiatrilla kahteen kertaan, ja jo ensimmäisellä kerralla kävi selväksi, että ainut apu saatavilla on SSRI lääkitys. En sovellu yhteiskuntaan vaikka näen tarkalleen kuinka se toimii. Pidän koko yhteiskuntamallia sairaana, enkä tiedä miten sopisin siihen muottiin. Onko mulla toivoa?

Ihmiskunnan tapa elää ja nähdä asiat yhteiskunnallisella tasolla, suoraan sanottuna etoo minua. Kaksinaismoralismi, oli se sitten opittua, harkittua tai jopa tiedostamatonta, on koko yhteiskunnan suola. Pidetään huoli siitä, että omaisuus karttuu, välittämättä syistä tai seurauksista. Systeemimme toimii vain, koska suurin osa ihmisistä kärsii ja polkee paikallaan, eikä ketään tunnu kiinnostavan. Jos kiinnostaa, nii vain pinnallisella tasolla. Sillä tasolla, joka saa ihmisen maksimissaan kertomaan oman mielipiteensä asiasta Iltalehden kommenttipalstalla ja jättää asian siihen.

On naurettavaa, että elämme planeetalla, jonka luonnonvarat ovat jo pitkään olleet kriittisessä pisteessä ja vieläkin ajatellaan vain rahallista kustannusta asioihin. Ilmastonmuutos esimerkkinä on vain keino isoille markkinakoneistoille rullata lisää rahaa, lobbaamalla jotain ja keksimällä uusia rahareikiä, jotka eivät ole tähän mennessä muuttaneet ilmaston tilannetta mihinkään. Samoin kuin luonnonsuojelujärjestöt, ihmisoikeusjärjestöt, kaikki. Ja vielä uskalletaan puhua kestävästä kehityksestä. Suurimpia vitsejä joista olen kuullut. Senkin tarkoitus on vain pitää huoli siitä, että isojen herrojen rahantulo pysyy mahdollisimman pitkään samana. Jos maapalloa uhkaisi tuho avaruudesta, joka voisi olla estettävissä, niin todennäköisesti jahkailisimme vain siitä, kuinka paljon se tulee maksamaan ja kenelle, kunnes tätä planeettaa tai ihmisiä ei enää ole.

Onko niin, että ihmiset ovat niin tyhmiä, etteivät kykene ajattelemaan omaa napaa pidemmälle vai eikö ketään yksinkertaisesti kiinnosta?

Tästä pääsemme takaisin dilemman. Miten päästä eroon tällaisesta apatiasta ja tyhjyydestä, jotta voisi sopeutua tähän sairaaseen yhteiskuntaan? Onko mentaalisesti tässä tilassa olevien ainut keinoni siis tehdä omaehtoinen, hidas, lobotomia neurolepteillä ja heittää hyvästit loogiselle ajattelulle, jotta voi nousta samalle tasolle kuin ihmiset, jotka eivät ajattele kuin itseään siinä hetkessä? Tai luovuttaa ja päättää taas yhden ajatuksen virta. Koska mitä sitten?

Lueskelin tuossa juuri mielenterveysseuran sivuja, ja perus paskanjauhannan seasta löysin jotain vielä huolestuttavampaa paskaa. “Yksi mielenterveyden edistämistyöhön investoitu euro maksaa itsensä takaisin viisinkertaisesti” Onko tälle väittämälle mitään perusteita ja miten tämä nyt sitten auttaa viisinkertaisesti? Saako investoija rahansa viisinkertaisena takaisin? Jos ei niin, mitä on viisinkertainen apu? Kuinka paljon auttaa yksi euro? Väheneekö masennus samoin, kuin synnit kaikkoaa, kunhan vaan antaa kolehdin?

9

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kinkuton.joulu

      Heippa. Et ole ainut jota masentaa ja kiukuttaa tämä sairas maailma. Olen pudonnut yhteiskunnan kelkasta aikoja sitten kun huomasin, etten sovellu minnekään. Kouluissa tunsin oloni ulkopuoliseksi ja töissä masennuin. Viihdyn kotona erakkona. Ainoastaan mielenterveyspalvelut minua rassaa, kun en ole päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle. Lääkärit ahdistelee lääkkeillä. Mitään muuta annettavaa heillä ei ole. Siinäkin on takana rahabisnes.
      Eniten minua kiukuttaa ihmisten kuluttaminen. Suomalaisilla on kolmanneksi suurin ekologinen jalanjälki (vuonna 2006). Se kertoo aika paljon tästä kansasta. USA on olevinaan mahtava valtio, vaikka todellisuudessa se on maailman persereikä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Ekologinen_jalanjälki
      En halua olla tekopyhä. Kulutan mahdollisimman vähän. Lapsia en tule hankkimaan. Ihmettelen ihmisten kevytkenkäisyyttä ja huoletonta asennetta tulevaisuuteen. Osa kieltää ilmastonmuutoksen, koska eivät halua myöntää katastrofia ja kiertävät oman vastuun.
      Onneksi on sentään pieniä valonpilkahduksia olemassa. Nuorisoa kiinnostaa ekologiset valinnat enemmän ja eettiset valinnat. Köyhissä maissa koulutus on lisääntynyt jne. Pitäisi saada syntyvyys kuriin kehitysmaissa ja kuluttaminen kuriin länsimaissa.

    • Aboriginaali

      Perehtykää narsismiin!

      Kolumni | Turun Sanomat | 13.11.2010 2:45 | 2
      Jaa artikkeli:
      Maailma on epäoikeudenmukainen paikka. Valitettavasti. Mutta, me saisimme siitä paljon oikeudenmukaisemman, jos ne ihmiset, jotka tekevät päätöksiä toisten ihmisten asioista, perehtyisivät narsismiin.

      Erityisesti tuomarit, asianajajat, oikeusaputoimistojen juristit ja mm. lasten elatus- ja huoltajuusasioita käsittelevät sosiaalityöntekijät, ovat niitä ihmisiä, jotka voivat joutua täydellisen huijauksen kohteeksi, jos eivät ymmärrä mistä narsismissa on kyse.

      Jos ei ole itse kohdannut pahasti narsistista ihmistä, on hyvin vaikea käsittää, minkälainen tällainen ihminen on käytökseltään ja olemukseltaan. He ovat aivan varmasti vahvasti edustettuina erilaisissa riita-asioissa.

      Narsistinen ihminen saa tarinansa kuulostamaan uskottavalta, koska hänellä on usein vakuuttava ulosanti ja hän pystyy manipuloimaan kuulijansa uskomattomalla tavalla. Esimerkiksi avioerotilanteessa lasten huoltajuuteen liittyvissä riidoissa, puoliso on saattanut kertoa kokemastaan henkisestä väkivallasta, valheista ja petoksesta selkeitä esimerkkejä monen vuoden ajalta.

      Hän on usein joutunut käymään monen vuoden terapian saadakseen itsensä jälleen henkisesti ehjäksi, koska narsisti on rikkonut hänet julmuudellaan toistuvasti. Silti tämä ei riitä näytöksi siitä, että se, josta erotaan, on sadistinen ihminen, jonka puheisiin ei voi luottaa.

      Juristien ongelma on se, että juristin koulutus opettaa ihmisen ajattelemaan loogisesti ja luottamaan siihen, että jokainen ihminen pystyy ja haluaa toimia järkevästi. Ainoat rajoitteet ovat, että henkilö on julistettu holhouksen alaiseksi tai hänellä on mielenterveydellinen diagnoosi, jonka voi ajatella viittaavan alentuneeseen harkintakykyyn.

      Narsismia ei yleensä diagnosoida, koska narsistiset ihmiset pystyvät elämään yhteiskunnassa ja menestymään; usein he ovat jopa erittäin menestyneitä. Narsismia voi siksikin olla vaikea ymmärtää ja oivaltaa henkilössä, jos hän on olemukseltaan fiksun ja filmaattisen tuntuinen, menestynyt, hyvin pukeutuva ja itsensä kaikin puolin hallitsevan tuntuinen, järkevästi keskusteleva ja huomaavaiselta vaikuttava henkilö. Eihän tällainen malli-ihminen mitenkään voi olla paha ihminen.

      Kyllä näin voi olla ja siksi on tärkeätä tutustua siihen, mistä narsismissa on kyse ja miten narsistinen ihminen toimii ja miksi.

      Nykymaailma suosii narsismia; korostamme ihmisten yksilöllisyyttä ja rohkeutta toimia omapäisesti. Siksi sekoitamme hyvin usein itsekkyyden yksilöllisyyteen ja häpeämättömyyden ja häikäilemättömyyden omapäiseen rohkeuteen.

      Narsistisen ihmisen henkinen rakenne on osittain 2–3-vuotiaan tasolla, koska hänelle ei ole lapsuudessa kehittynyt kykyä käsitellä omaa häpeää. Siksi hän haluaa hallita kaikkea ympärillään ja kaikki ihmiset ovat olemassa hänen tarpeitaan varten. Hän ei kestä arvostelua, eikä hän osaa olla aidosti vastavuoroinen. Hän on usein hyvin älykäs ja ovela, koska hän on koko elämänsä opetellut kuinka manipuloida muita ihmisiä omaksi hyväkseen.

      Muut ihmiset ovat hänelle esineitä. Hän ei kestä heikkouksia itsessään eikä toisissa. Itsessään hän ei näe niitä ja toisissa hän halveksii niitä syvästi. Hän ei osaa rakastaa toista ihmistä inhimillisenä kanssaihmisenä. Ja mikä surullisinta ja tärkeitä ymmärtää; tällaista ihmistä ei voi rakastaa terveeksi. Ihminen ei voi parantua, kun hän ei edes ymmärrä ja hyväksy, että hänessä on jotain hoidettavaa.

      Tuomarit, juristit ja sosiaalityöntekijät, tehdään Suomesta oikeudenmukaisempi maa! Perehtykää tähän asiaan. Te kohtaatte näitä ihmisiä aivan varmasti. He ovat joukossamme joka päivä.

      Anne-Liisa Palmu-Joronen
      Kirjoittaja on oikeustieteen kandidaatti, johtajuuskouluttaja ja johdon työnohjaaja.
      -------------------------------------------------------------------------------

    • Enoughwithyourshit

      Miten ne mielenterveystyöhön käytetyt eurot auttaa?
      Itse olen syrjäytynyt, keskittymishäiriöinen ja ahdistunut. En en edes hae lääkitystä kun tiedän että määräävät ihan huonoja lääkkeitä vaan ja haluavat vain tarjota terapiaa jossa vatvotaan jotain vanhoja asioita. Ei kiinnosta. Mielenterveys jo nuorena mennyt kun ei vaan ole niitä oikeita ihmisiä ja eikä lääkkeitä. Nykykään tuntuu että ne oikeat lääkkeetkään enää välttämättä edes auttaisi. Olen pudonnut liian kauas. Ei jaksa mitään.

    • syy-seuraukset

      Sähköverkot, laajakaistat, kännykkäverkot, mobiili jne. säteily lisää ihmisen stressihormoonin eritystä. Jopa normaalit pistorasiasta saatavat sähköverkot on tungettu täyteen radioaaltoja. Tätä ei tietenkää saisi kertoa ihmisille koska sitten ihminen viedään mielisairaalaan niinkuin minulle tehtiin, ja halutaan viedä totuuspohja pois ihmisen puheelta.

      2003 otimme käyttöön pikkuhiljaa UMTS-verkot sen jälkeen ihmiskunta vaipui pimeyteen, olemme sen jälkeen vain lisänneet verkon kapasiteettia. Kukaan ei tiedä miten verkot tarkalleen vaikuttavat aivoihin, tai jos tietävät eivät välitä lainkaan mitä tekevät ihmisille.

      • syy-seuraukset

        Suomalaiset olivat maailmanlaajuinen koerotta, jotka helpon rahan toivossa altistivat itsensä koekaniineiksi uudelle tekniikalle. Syrjäinen seutu jne. ei haittaa jos ihmiset täällä sairastuvat. Mietittekö koskaan miksi juuri täällä oli uusinta tekniikkaa? Koska saimme rahoituksen ulkomaisilta suuryhtiöitä. Kun kokeilu oli valmis kaikki tekniikka ns. operaatio Nokia siirrettiin alkuperäiselle rahoittajalle eli M$:ille.


      • 321fff

        Olen siis entinen yliopisto opiskelija Oulun Yliopistosta, joka tajusi miten vaarallisia nämä verkot ovat ja lopetin opiskelun jo aikoja sitten tarkoituksena todentaa verkkojen vaarallisuus ihmisen terveydelle. Mutta minut hiljennettiin valtion toimesta eikä kukaan kuunnellut mitä halusin sanoa.

        Nyt on liian myöhäistä tehdä enää mitään Nokia on häipynyt, todisteet ovat tuhottu jne.


      • 123123ff

        Eikä tämä ole mitään Varmaa tietoa jne. eihän sitä voisi antaa tavan ihmiselle, minä vain epäilen tämmöistä ja olen tutkinut asiaa siten miten se koti oloissa on normaaliväleillä mahdollista sekä lukenut joitain artikkeleja mm. mehiläisten ja lintujen oudoista joukkokadoista ja kuolemista.


    • Kaksinaismoraaliako

      Se on varsinaista narsismia ,kun lääkäri kertoo silmät kirkkaana ihmiselle ,että olet vasta sen ja sen ikäinen,että et ole eläkeiässä.Miten ikä liittyy sairauksiin ja työkykyyn tai miten tuollainen narsisimi jota ihmiset kohtaavat edistää asioita tai edes edesauttaa tasapuolisen ja oikeuden mukaisen yhteiskunnan säilymistä olemassa oloa.

      En ihmettele yhtään ihmisten katkeroitumista ,kun noita juttuja kohtaa lukiessaan tarinoita mitä ihmisille on tullut eteen ja minkälaisten vaikeuksien parissa he ponnistelevat ,kun eivät ole työkykyisiä toisen tahon tulkitsemina vaan vajaakuntoisia jotka eivät oikein kelpaa työhön ,mutta eivät kelpaa eläkkeellekään.Mitä he sitten ovat? Mitä ihminen on jos hän ei enää kelpaa mihinkään?

    • Toivotellen

      Miksi huolehdit jos ei tosiasiassa ole resursseja tehdä muuta kuin oman osuutensa kuluttajana ja sosiaalisena, äänestävänä ihmisenä (kirjoitus sisälsi politiikkaakin). Sinua ei voi muuttaa ellet tahdo, ei myöskään muita. Näin maailma on mennyt tuhansia vuosia ja menee, kunnes loppuu tai ei. Huomaa, että on paljon samoin ymmärtäviä ihmisiä, et ole millään lailla ainoa lajissasi. Elämäniloa yhteiskunnasta huolimatta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1437
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1409
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe