Minun mielestä kuntaliitos on toisarvoinen asia sitä silmällä pitäen, onko asuin- ja elinympäristömme kunnossa.
Venlaa ja Väinöä lukuunottamatta Vimpelin kunnan päättäjät eivät ole pystyneet huolehtimaan enää kymmeneen vuoteen muusta kuin Saarikentästä koskien yhdyskuntaamme ja viihtyvyyttämme. Eivätkä tulisi pystymään jatkossakaan, koska kaikki mahdollinen irrotettava raha menisi kertyneen alijäämän kattamiseen. Kunnallishallinnon käsissä Vimpeli näivettyy väkisten.
Päättäjistä kukaan ei ole pannut kokreettisesti tikkua ristiin asukkaidemme viihtyvyyden eteen.
Talkooporukoissa kunnanrahoista ritelemisestä kokouspalkkioita nostavia päättäjiämme ei ole näkynyt. Hatunnoston arvoisia ovat he, jotka junailivat Hippo-Puiston valmiiksi asti ilman kokouspalkkioita ja ilman myös konkreettisesta työstä saatua palkkaa.
Pakkoliitoksen jälkeen punnitaan vasta päättäjiemme aito, todellinen Vimpeli-henki, kun kylää on pakko meidän asukkaiden pitää kunnossa ilman valtion rahojen vonkuamista ja tehtävä oikeaa työtä ilman pelkän oman edun tavoittelua meidän kakkien yhteiseksi hyväksi. Tämän vuoksi minä haluan, että kuntaliitos toteutuu. Se on pitkän päälle meille vain hyödyksi. Soten ja sivystystoimen tulee kyllä itsehallintoalue hoitamaan ja esimmäiset kaksi vuotta sen tekee uusi Alajärvemme.
Pannaan yhdessä Vimpelinkylämme kuntoon
62
522
Vastaukset
- chelpakka
Jaa-- että kaiken syy on sitten Saarikenttä!
On se ihme paikka kun 4 Me rahaa uppoo sinne??
Taitaa olla asialla tuo sos.dem/komm-ystävämme kolmen kunnan rajoiltapäin.
Ja että Happopuistoko sitten pelastaa kaiken viihtyvyydellään?
Nuorison kaljanottopaikka se on ja hyvä sellainen.
Käypä tsekkaamassa.
Ehkä suurimmat syyt ovat itse valtiossamme joka rokottaa hyvintoimivaa systeemiä.- Realisaattori
Ottiko totuus noin kipeää. Jos tosissaan haluttaisiin itsenäisyys pitää, tulisi tietenkin ensimmäisenä myydä nimenomasn tuo Saarikenttä, josta edes vähän tuntuvammin joku voisi maksaakin alijäämän kavennuseuroja.
- nelimarkankahvio
Läesterä ei kuulemma oo liittamässä meitä mihinkään. Olkaa rauhassa vain.
- Tokkopa
Sittenhän Saarkakkalan ei olisi tarvinnut tehdä ollenkaan eduskuntakyselyään koskien Vimpelin liittämisluonnosta Alajärveen. Saarkakkalan lehtijutussa kerrottiin , että Laesterä laatii juuri tuota paperia yhdessä molempien paikkakuntien neuvotteluedustajien kanssa. Sitten kyllä säilyy itsenäisyys, jos Laesterä sitä ministeriölle esittää. Tällä syömällä en vielä tuota usko, koska koko prosessin kanssa on väännetty jo näin pitkään ja itsenäisyyden säilyessä se olisi tehty täysin turhaan.
- Muutpäättää
Tokkopa kirjoitti:
Sittenhän Saarkakkalan ei olisi tarvinnut tehdä ollenkaan eduskuntakyselyään koskien Vimpelin liittämisluonnosta Alajärveen. Saarkakkalan lehtijutussa kerrottiin , että Laesterä laatii juuri tuota paperia yhdessä molempien paikkakuntien neuvotteluedustajien kanssa. Sitten kyllä säilyy itsenäisyys, jos Laesterä sitä ministeriölle esittää. Tällä syömällä en vielä tuota usko, koska koko prosessin kanssa on väännetty jo näin pitkään ja itsenäisyyden säilyessä se olisi tehty täysin turhaan.
Kyllähän se liitos nyt taitaa olla tulossa. Vimpelin arkajalat päättäjät heräs aivan liian myöhään karuun todellisuuteen! Asia on ny korkeemmas käres!!
- jokeenvaan
Oikeastaan nämä onnettomat päättäjät kunnanjohtajaa myöten pitäisi panna lailliseen edesvastuuseen kunnan tuhoamisesta ja korvaamaan aiheuttamansa vahingon.Vähintään mielentilatutkimukseen kaikki.
- coooooor
Uskokaa jo ettei liitosta tule
- uut
Juuri kuuntelin uutisia. En muista mitä asia koski, mutta Soini sanoi, että he pitävät hallitusohjelmasta kiinni. Sipilän hallitusohjelmaanhan kuuluu, ettei pakkoliitoksia tehdä.
- joulupukinkaverit
Ei koske kriisikuntia. Lukekaapas vähän tarkemmin se hallitusohjelmalinjaus eikä linjauksilla muutoinkaan ohiteta ja kumota voimassa olevaa lainsäädäntöä!
- uut
Koska talousperustetta koskevat säännökset (4 f §) kumottaisiin muiden selvitysvelvollisuutta koskevien säännösten mukana, talousperusteen edel-
lytyksistä ehdotetaan säädettäväksi yhdistymisavustuksen lisäosan yhtey-
dessä asiallisesti voimassa olevaa lakia vastaavasti. Talousperuste koskee
kriisikuntien lisäksi taloudeltaan kriisiytyviä kuntia.
- TUOHIPERÄNMAISTERI
Täytyy vaan ihmetellä näitä kirjoittajia, vielä sitä epäillään kuntaliitosselvittäjän toimia, etteikö tämä selvitys johtaisi kuntaliitokseen, kyllä se johtaa takuu varmasti, ihan kuin joulu on joka vuosi. Koittakaa miettiä miksi pitää selvittää jos selvitys ei johda todella siihen tulokseen mitä kriisikunnan parhaaksi tavoitellaan. Vielä on epäileviä jotka ehkä ei tunne kuntarakenteellisia tulevia velvoitteita, sekä poistuvia kuntapalveluita, jotka tuoneet aikaisemmin valtionrahaa kunnille näillä euroilla on aikaisemmin tuettu suojatyöpaikkoja, uudessa tilanteessa emme valitettavasti enään voida elää, nämä tukirahat tulevat täysin poistumaan.
Tulemme näkemään todella rajut muutokset kuntaelämään, näistä muutoksista moni asia on monillekkin täysin pimennossa, ajat muuttuu
Eskoseni. KYLLÄ KUNTALIITOKSIA TULEE TÄYSIN VAPAAEHTOISESTI KUHAN ALKAA KUNNILLE SELVIÄMÄÄN OLEMASSA OLO TAISTELU, ETTEIVÄT PÄRJÄÄ ENÄÄN OMIN AVUIN. Ja miksi pitää yksin pärjätä, minä sanon ei tarvitsekkaan, voidaan monia asioita tehdä yhteisvoimin, terveysasiat, tekninen, kiinteistö, emme tarvi näitä palveluita joka kuntaan.
Johtamis asiat voimme hoitaa yhdellä hallinto himmelillä, emme tarvitse joka kuntaan kuntajohtajaa, siihen valtavaa henkilökuntaa, hallitukset, valtuustot, näissä himmeleissä ei ole mitään järkeä, näillä vapautuvilla
taseilla, voimme panostaa, vanhustyöhön, sekä terveyspalveluihin, koulutukseen. Uskon kyllä ensivuosi tuo uusia näkemyksiä, jotka haluaa
vielä nykyhetken säilyvän jatkossa, uudistuksille emme valitettavasti
voi mitään, kuntarakenne on rajuissa muutoksissa , jotka pöhöttyneet vuosien saatoissa. - jeekermaisteri
turha kuvitella että hallinnon purkamisesta syntyneet säästöt käytetään maisterin mainitsemiin sinänsä hyviin tarkoituksiin..ei..ne käytetään kerskarakentamiseen,tuottamattomiin investointeihin ja uuden hallinon menoihin.Mikään ei muutu Eskoseni...
- maisterioikeassa
kyllä maisterin mainitsemista euroista suurinosa varmaan menee justiin palveluihin, etkös tiedä tiukat on ajat tulevaisuudessa
- talkoolainen
Talkoontyönä Saarikentälle rakennettiin kakkospulelle wc tilat. Laajennettiin siltatasannetta. Tehtiin uudet pelaa-aitiot. Rahat kerjättiin ja materiaalit saatiin lahjoituksina. Kunnan rahoitusta ei tarvittu. Noiden hankkeiden kokonaiskustannukset olisivat olleet vieraalla työllä tehtynä noin 35 000 euroa. Olisikohan tuo hatunnoston arvoinen? Kohta talkootyönä korjataan koskenvarren riippusilta.
- Yhteishenki.esiin
On hatunnoston arvoinen. Mutta pesäpallon hyväksihän olemme olleet valmiita aina talkoisiin mutta juuri minkään muun hyväksi emme. Ja on kunta hakannut rahaa Saarikenttään aiemmin jo ihan piisalle asti.
Hippopuiston tekijät tekivät nyt poikkeusellista hyvää siinä suhteessa. Kyläyhdistyksen ihmiset tekivät kaiken työn ilmaiseksi, ottivat muutaman tonnin lainan hankkeen loppurahoittamiseksi, takasivat lainan omilla henkilötakauksillaan ja työnsä lisäksi lahjoittivat vielä yhternsä tonneissa laskettavan määrän euroja leikkikentän kustannuksiin. Nimimerkki chelpakka loukkaa komentillaan noita ihmisiä tuoden samalla julki perussyyn siihen miksi olemme kriisikunta. Sama yhdistysväki puuhaa nyt myös riippusiltaremonttia, kuntaa ei saatu mukaan. chelpakka lienee itse ex-kommari, joka oli perustamassa Haloo Vimpeliä ja vannomassa kuntaa kuntoon kuudessa kuukaudessa. Kohta siitä on kulunut jo neljä vuotta, onko Vimpeli nyt kunnossa? - talkoolainen
Hippopuistoon annettiin kunnalta avustusta 20 000 euroa. Pitihän leikkikalusteet ostaa ja niitä ei saanu talkoolaiset pystyttää turvamääräysten takia. Pystyttäjät olivat sieltä, mistä leikkikalusteet hankittiin. Saarikentän talkooväki tulee myös korjaamaan riippusillan. Oletko "yteishenki esiin" osallistunut itse mihinkään talkoisiin?
- Yhteishenki.esiin
Äläpäs nyt talkoolainen valehtele kun et näy tietävän asiasta mitään. Minä olin itse yksi Hippo-Puiston välineiden pystyttäjistä ja myös loppurahoituslainan takaajista ja lahjoitin lisäksi yhteensä omaa rahaani 1100 euroa leikkikenttäkustannuksiin. Laitetoimittajan edustaja vain tarkasti asennuksemme ja hyväksyi sen heti, kiitteli vielä hyvästä työstä. Hippo-Puiston aidan rakensimme talkoilla Ylispangarin Markun kanssa kahdestaan kun muita konkreettinen talkootyö ei tuntunut kiinnostavan, vain Aimo Huopana teetti meidän työn lisäksi portit Lappajärvellä Jamin opiskelijoilla.
Saarikentän talkoisiin en osallistunut enkä osallistu jatkossakaan. Sen sijaan olen jo keskustellut riippusiltahankkeesta kyläyhdistyksen puheenjohtajan Voitto Jaakkolan kanssa ja luvannut hänelle, että osallistun riippusillan korjaustalkoisiin konkreettisen talkootyön osalta ja aion lahjoittaa muutaman satasen rahaakin omistani hankkeen kustannuksiin. Ehkä jo tiedätkin kuka olen? - talkoolainen
Arvostan kovasti työtäsi ja kun olet vielä lahjoittanutkin noin paljon rahaakin
Kyläyhdistyksen varat käytettiin kokonaan leikkipuiston paikalla olleiden rakennusten purkuun. Leikkipuiston rakentamisen toteutettiin lahjoitusvaroin ja Vimpelin kunnalta saadulla avustuksella. Yksin leikkivälineet maksoivat noin 12000 euroa, kertoo yhdistyksen varapuheenjohtaja Soile Kautiainen-Hietala. - Yhteishenki.esiin
Minä olin kyläyhdistyksen hallituksessa jo ennen Soilea ja kyllä tiedän miten rahoitettiin. Kunnan 20 000 kului leikkikentän koneilla tehtyihin pohjatöihin ja alueelle tuotuihin maa-aineksiin sekä aidan rakennusmateriaaleihin. Keräysrahat eivät täysin riittäneet loppukustannuksiin: leikkivälineet, pintamaa-ainekset ja jotkut lisävarusteet. Siksi kyläyhdistys joutui ottamaan vielä lainaa n. 5000 euroa, jonka hallituksen jäsenet takasivat itse henkilökohtaisilla vastuillaan. Jos lasketaan Vistin rakennusten purkukustannukset mukaan, tuli koko leikkikenttäprojekti maksamaan noin 44000 euroa. Elikkä kyläyhdistys kustansi leikkikenttää enemmän kuin kunta. Jos kyläyhdistyksen talkootyölle lasketaan arvo, niin huomattavasti enemmän kuin kunta. On huomioitavaa, että me kyläyhdistyksen väki myös järjestimme varainkeräyksen, sekä omilla toimillamme projektia varten varainhankintaa. Esim. Keväällä hyvinvointimessuilla arpajaisissamme myytiin kaikki arvat. Palkintona yhdistyksen hallituksen jäsenen Markku Ylispangarin tekemä roskakatos, tuotto n. 400 euroa ohjattiin leikkikenttäkustannuksiin.
Kun minä olen nyt näinkin tarkkaan kertonut omasta talkootoiminnastani ja rahallisestakin panoksestani yhteiseksi hyväksemme niin kysyn kaikella kunnioituksella , että millä meriiteillä sinä itse kannat tuota talkoolainen-titteliäsi? - Sivusta_seuraava
Olen pudonnut tai mahtanut pudota kärryiltä? Tietääkseni Soile K.-H. oli Vkky:n ensimmäinen puheenjohtaja, yhdistys perustettu vasta toissa vuonna! (2013). Nykyinen pj. on yhdistyksen toinen järjestyksessään. Eli kuinka ylipäätään on joku voinut olla nimenomaan kirkonkylän kyläyhdistyksen hallituksessa ennen Soilea?
Mutta kiitos kuitenkin kun joku jaksaa toimia. Talkoolaisia voi olla monia ja toiset haluavat sieltä massasta itselleen vähän lisämainetta...? Kenenkään panosta ei pidä aliarvioida. - Yhteishenki.esiin
Kyläyhdistyksen ensimmäinen puheenjohtaja oli Eeva Arpala, minä sen hallituksen jäsen ja myöhemmin valitsemassa Soilea seuraavaan hallitukseen ja edelleen pj:ksi.
Vastasin kysymykseen oikaistakseni väärät käsitykset asioista, en hae mainetta vaan Vimpelin kuntoon.
Asioiden pimitys ja salailu on yksi Vimpelin toiminnan jarru. Totuus kestää sina päivän bakom eikä sitä ole syytä hävetä, päinvasttoin.
Kellä muullla tällä palstalla kestää kantti tunnustaa oikea henkilöllisyytensä? - Yhteishenki.esiin
Yhteishenki.esiin kirjoitti:
Kyläyhdistyksen ensimmäinen puheenjohtaja oli Eeva Arpala, minä sen hallituksen jäsen ja myöhemmin valitsemassa Soilea seuraavaan hallitukseen ja edelleen pj:ksi.
Vastasin kysymykseen oikaistakseni väärät käsitykset asioista, en hae mainetta vaan Vimpelin kuntoon.
Asioiden pimitys ja salailu on yksi Vimpelin toiminnan jarru. Totuus kestää sina päivän bakom eikä sitä ole syytä hävetä, päinvasttoin.
Kellä muullla tällä palstalla kestää kantti tunnustaa oikea henkilöllisyytensä?Korjaan, täsmennän ja täydennän nyt isommalla aparaatilla tuota edellistä kommenttiani, siis:
Vastasin vain edellä kysymyksiin oikaistakseni väärät käsitykset asioista, en hae mainetta vaan Vimpeliä kuntoon. Minulle oli yllätys, miten väärät käsitykset ja puutteelliset tiedot kylämme ihmisillä onkaan tuosta koko leikkikenttähankkeesta. Nuorelta yhdistykseltä se oli erinomainen voimannäyte, vaikka välillä otti kieltämättä aika koville. Kiitosta kyllä kuuluu antaa myös muille yhdistyksille, yrityksille ja joillekin yksityishenkilöillekin, jotka rahallisesti tukivat yhteispanoksellaan hanketta ihan kiitettävästi. Kun tuo osallistumishalukkuus saataisiin tuolla toiminnan tasolla vielä kasvamaan niin näin ison kylän ihmiset saisivat yhteistyöllään EU-rahoitusta hyödyntäen Vimpelin huomattavasti nykyistä parempaan kuntoon. Liikkeelle pitäs lähteä ihan yhteiskokouksella, jonne ihmiset tulisivat isolla joukolla kertomaan kaikki ideansa kylän parantamisesta. Sari Kujala kertoi Itäkylän hyvän tilan yhdeksi suurimmaksi salaisuudeksi, että he eivät ammu suoralta kädeltä yhtäkään ideaa alas, oli se millainen tahansa. Vimpelissä minä henkilökohtaisesti näen, että ensimmäisenä pitäisi neuvotella kiinteistöjen omistajien kanssa nuo kaikki yhä jäljellä olevat vanhat ränsistyneet röttelöt kyläkuvasta pois.
Asioiden pimitys ja salailu, sekä valheellista kaunistelua suosiva tiedotustapa on yksi Vimpelin toiminnan jarru. Osittain siitä syystä minäkin hukkasin motiivini lehtijuttujen tekemiseen ja muuhunkin yhteisten asioiden tiedottamiseen.. Siis kun asianomistajat vaativat sitä. Minä kannatan täydellistä totuutta ja täydellistä sanan- ja mielipiteenvapautta. Totuus kestää aina päivän valon eikä sitä ole syytä hävetä, päinvastoin.
Kenellä muulla tällä palstalla kestää kantti tunnustaa oikea henkilöllisyytensä?
- kiitettäväjuttu
muistetaanpas jotta Hippopuistoon antoi kunta 20 000 e tauhkanaa..
- Yhteishenki.esiin
Oli pakko, kun oli tullut varanneeksi tuon 20 000 leikkikenttään jo vuonna 2012. Sanna Matintupa oli sittemmin hukannut rahat teille tietymättömille, kun kunta etsi leikkikentälle paikkaa, eikä löytänyt. Sen löysivät vasta kyläyhdistyksen aktiivit ja osuuspankki keskinäisellä yhteistyöllään. Kyläyhdistyksen aktiivin Lea Vasalammmen aloitteesta kunta oli pakotettu etsimään uudet 20 000 leikkikenttää varten. Ilman kyläyhdistystä leikkikentän kohdalla seisoisivat vielä tänä Joulunakin vanhat Vistin röttelöt. No onneksi siinä nyt onkin Vimpelin kirkonkylän eloisin kohta kauniine jouluvaloineen.
- domandra
Oliskohan talkoilla/keräyksellä onnistunutkaan?
- Yhteishenki.esiin
Ei olisi, yhteen hiileen puhaltaminen on Vimpelissä vielä liian vähien keuhkojen varassa. Kumma että 2000 asukkaan kylästä ei löydy kuin yhden käden sormellinen vapaaehtoisia tekemään noin tuiki tärkeää projektia ränsistyneen kylän elävöittämiseksi ynnä lapsiperheiden hyväksi.
Aivan liian harva vimpeliläinen toistaiseksi tajuaa aidon, toiminnallisen yhteishengen merkityksen ja oivaltaa oman panoksensa tärkeyden sen luomisessa. Kaiken huippu on tuo chelpakka, joka suorastaan tuomitsee leikkikenttää tehneiden toiminnan. Tilanne tuossa suhteessa muuttuu parempaan suuntaan varmaan vasta kuntaliitoksen myötä. - Annamuntaaskestää
Yhteishenki.esiin kirjoitti:
Ei olisi, yhteen hiileen puhaltaminen on Vimpelissä vielä liian vähien keuhkojen varassa. Kumma että 2000 asukkaan kylästä ei löydy kuin yhden käden sormellinen vapaaehtoisia tekemään noin tuiki tärkeää projektia ränsistyneen kylän elävöittämiseksi ynnä lapsiperheiden hyväksi.
Aivan liian harva vimpeliläinen toistaiseksi tajuaa aidon, toiminnallisen yhteishengen merkityksen ja oivaltaa oman panoksensa tärkeyden sen luomisessa. Kaiken huippu on tuo chelpakka, joka suorastaan tuomitsee leikkikenttää tehneiden toiminnan. Tilanne tuossa suhteessa muuttuu parempaan suuntaan varmaan vasta kuntaliitoksen myötä.Totta turiset! Sitten valitetaan. Että olisi pitänyt tehdä ja nyt ei voi tehdä. Vimpeläisten/vimpeläisyyden ikävä puoli on ikuisten valitusten aiheiden vatvominen ja esiin nostaminen tekemättä mitään positiivista asioille. Kunnan oma imago ei ole jostain syystä mitenkään positiivinen. Vedolta tähän löytyy sanan mukaisesti vetoapua, mutta turha jauhaa yhteisöllisyydestä valtakunnanmedioita myöten jos sitä tosi asiassa ei ole. Sitten kun on näitä aktiiveja, osaavia ja viitseliäitä niin sekään ei ole hyvä. Ei missään tapauksessa. Ainoa oikea tapa on valittaa ja valittaa. Jos ei itsellä ole paukkuja ja viitseliäiyyttä niin antaa toisilla edes olla.
Joku mainitsi talkooväen tehneen Saarikentän jokikioskin laajennuksen ja vessat. Hippo-puisto myös on osoitus siitä että joku oikeasti haluaa tehdä jotain kunnan eteen. Mutta täältä saitilta luettuna pieleen mennyt molempien kohdalla. Millainen kateuden ja vimpeläisyyden negaation soppa onkaan tulossa kun riippusiltaa aletaan talkoilla rakentaa (jos saadaan Aisaparin ym. tukiraha)? Siellä jokipenkalla varmaan sitten asiantuntijat rivissä ohjeistamassa...? Entä jos kunta olisi purkanut käyttökiellossa edelleen olevan sillan? Kenen olisi syy? Valitusta ainakin riittäisi.
- tiedättehän
Totta turiset edellinen:
Aion olla tsekkaamassa ja kuuntelemassa kun Riippusiltaa entrataan mitä siellä asiantuntijat kommentoi asiasta.
Ja annan palautetta kyllä ronskisti ja vertaan noihin kahteen muuhun talkoo hommaan... ETTÄ osaisitte olla normikeijoja eikä kaikentietäviä inssejä tahi muita kylän viisaita!
Jotta oppisitte arvostamaan kaikenlaista vapaaehtoista työtä ilman arvostelua kun ette itse osaa tehdä muutakuin arvostella kaikkea toimintaa.
Osallistukaa niin opitte!- Yhteishenki.esiin
Kiitos!
Kyllä meilläkin leikkikentällä poutasäällä neuvojia riitti. Sateella saatiin Markun kans työjellä ihan rauhassa
- tiedättehän
Ymmärrän asian pointin.
4markassa kyllä arvostelijoita riitti pilvinpimein:
juuri näitä jotka ovat koko maailman panneet kuntoon!!- tämmöistä
Sääksejärveltä tai taisi olla Vinnin Tuomelasta kunnanvaltuutettu, joka on jo ajat sitten perustanut sinne kyläyhdistyksen. On myös aikaansaanut paljon siellä kyläläisten hyväksi EU:n tuella erilaisia hankkeita. On ajat sitten monesti kehoittanut perustamaan Kirkonkylään vastaavaa yhdistystä! Joten ei ne kaikki päättäjät tikkua ristiin saamattomia ole.
- ongelmatsuoriksi
Tähän asti lukeneena koen iloa kun en ole aikoihin löytänyt näin hyvää keskustelua.
Voisin muuttoa harkitsevana katsella onko taloa myynnissä alueella. Vimpeli voikin vielä nousta ja taistella tilastoja vastaan, jotka sanovat että kaikki maaseutukunnat tulevat koko ajan pienemmiksi. Liitoksilla ei ratkaista ongelmaa. Ei myöskään maahanmuuttajilla, nykyisen politiikan ansiosta, jossa ei löydy mitään rakentavaa heidän ohjaamiseen oikein. - Yhteishenki.esiin
Joo on totta, että Hänninen sääksjärveläisenä oli avuksi meidän kirkonkyän yhdistyksellekin, mutta oman ison kylämme päättäjistä vain Lea Vasalampi oli mukana lähinnä asioiden järjestelyissä, leikkikentälle hänkin ilmestyi kuitenkin vasta avajaisiin.
Sanoin jo Laasasellle, että jos tuomoisia Hännisiä olisi enemmän, Vimpeli olisi paljon paremmassa kunnossa. Kunnan asennetta kuvaa, että Laasanen ei myöntänyt sitä, vaan vaikeni tyystin ja vaihtoi puheenaihetta.- tämmöistä
Laasanenhan oli pelkkä hallituksen ja valtuuston kumileimasin. Häneltä puuttui täysin rohkeus esittää mitään muutosta puhumattakaan joistain kuntaa kehittävistä asiosta. Pelkkä eläkeikäinen jäähdyttelijä ja maksoi veronsakin Lappajärvelle. Oli tyystin Lakaniemen ja Niemen pompoteltavissa. Kauan kesti, ennenkuin tämä kuntaa hyväksikäyttäjä huomattiin potkaista ulos
- Vaihtokauppias
Julkisuudesta on saanut kuvan, että Anita Paavola olisi toisenlainen kuin Laasanen. Yhteistyökykyisempi? Hän oma-aloitteisesti on käynyt tutustamassa yhdistystoimintaankin, ainakin Vimpeli-Seuran Jäykäntuvalla ja suksimuseolla hän oli pian kj.ksi tultuaan kiinnostunut käymään. Ja on myös jo puhunut äänen kunnan kehittämisestäkin ihan oikeasti, jota Laasanen ei tehnyt ollenkaan, olisi Paavola tullut edes neljä vuotta aikaisemmin jo Vimpeliin.
Jos se kuntaliitos nyt tulisi, niin olisiko mahdollista saada Paavola Alajärven kaupunginjohtajaksi? Olen ymmärtänyt että Koivunen ei ole enää niin kovin tykätty kotikaupungissaankaan, siis Alajärvelläkään. - tämmöistä
Sipilän hallituksen hallitusohjelman kohta "Tulevaisuuden kunta" paaluttaa: ”Hallitus edistää vapaaehtoisia kuntaliitoksia. Kuntarakennelain selvitysvelvollisuuden kriteereitä, määräaikoja ja irtisanomissuojaa kuntaliitostilanteessa koskevat säädökset kumotaan”.
Tämä pitäisi olla jokaiselle lukemisensa ymmärtävälle selvää pässinlihaa. Sipilän hallitus ei tee pakkokuntaliitoksia ja on kumoamassa kuntarakennelain selvitysvelvollisuuden perusteet.Talousperuste koskee
kriisikuntien lisäksi taloudeltaan kriisiytyviä kuntia. - Tuomarix
Hallitusohjelma on vain linjaus, suomen laki / voimassa oleva kuntarakennelaki ajaa hallitusohjelman edelle.
- tämmöistä
Lakia voidaan muuttaa taikka laki kumota osaksi tai kokonaan hallituksen esityksestä. Tämäkin tulee tapahtumaan.
- tämmöistä
Mitä järkeä olisi tehdä hallitusohjelma, jos sitä ei totetettaisi. Kyllä minun mielestäni sellaiset hallitusohjelman vastaset lait tulee kumota. Soini on monesti toistanut, että me noudatamme hallitusohjelmaa. Kun ottaa huomioon vielä Vimpelin talouden nopea paraneminen, joka tietojeni mukaan tulee olemaan selkeästi ylijäämäinen. Kunnan rahoitusosuudella tarkoitetaan kunnan verokertymää lisättynä sen saamalla valtionosuudella. Summa oli Vimpelissä 2014 asukaskohtaisesti 6 058 euroa (verotulot 3 224 vos 2 814) ja Alajärvellä 6 015 euroa (verotulot 2788 vos 3 227), eli Vimpelin päättäjillä oli käytettävissä kuntapalveluihin jopa hitusen enemmän euroja kuin Alajärven päättäjillä (lähde: kunnat@net). Vimpelin rahoitusosuudessa oli 2014 ratkaiseva 382 euron nuppikohtainen lisäys edellisestä vuodesta. Alajärvellä lisäys oli 97 euroa. Vimpelin luku tarkoittaa kuntatalouden kohenemista 1,2 miljoonalla eurolla. Alajärvellä 2014 valtionosuus oli rahoitusosuudesta 53,6 ja Vimpelissä 46,4 prosenttia. Vimpeli kattoi pääosan menoistaan verotuloilla ja Alajärvi valtionosuuksilla, eli periaatteessa Vimpelin talous on paremmassa jamassa kuin Alajärven talous. ALA- JÄRVIHÄN SAA VALTIONOSUUTTA VUODESSA NOIN 3MILJ. ENEMPI KUIN VIMPELI. Vimpeli. Alajärven ja Vimpelin päättäjät kykenevät kyllä jatkamaan kuntatalouksiensa sopeuttamista ilman kuntaliitostakin. Sote turvaa tasapuolisesti Alajärven ja Vimpelin lakisääteiset palvelut. Sipilän hallitus noudattaa ohjelmaansa eikä hyväksy kuntien pakkoliitoksia eikä salkkumiesten kannata enää havitella kuntien tahdon ja hallitusohjelman ylikävelemistä. Saarakkalan kuntaliitoskysely tuli aivan hyvään aikaan, joten pianhan tuo selviää. Minä ainakin veikkaan, että hallitus pitäytyy ohjelmassaan ja tekee tarvittavat vanhojen lakien kumoamiset.
- Tuomas.Epäileväinen
tämmöistä kirjoitti:
Mitä järkeä olisi tehdä hallitusohjelma, jos sitä ei totetettaisi. Kyllä minun mielestäni sellaiset hallitusohjelman vastaset lait tulee kumota. Soini on monesti toistanut, että me noudatamme hallitusohjelmaa. Kun ottaa huomioon vielä Vimpelin talouden nopea paraneminen, joka tietojeni mukaan tulee olemaan selkeästi ylijäämäinen. Kunnan rahoitusosuudella tarkoitetaan kunnan verokertymää lisättynä sen saamalla valtionosuudella. Summa oli Vimpelissä 2014 asukaskohtaisesti 6 058 euroa (verotulot 3 224 vos 2 814) ja Alajärvellä 6 015 euroa (verotulot 2788 vos 3 227), eli Vimpelin päättäjillä oli käytettävissä kuntapalveluihin jopa hitusen enemmän euroja kuin Alajärven päättäjillä (lähde: kunnat@net). Vimpelin rahoitusosuudessa oli 2014 ratkaiseva 382 euron nuppikohtainen lisäys edellisestä vuodesta. Alajärvellä lisäys oli 97 euroa. Vimpelin luku tarkoittaa kuntatalouden kohenemista 1,2 miljoonalla eurolla. Alajärvellä 2014 valtionosuus oli rahoitusosuudesta 53,6 ja Vimpelissä 46,4 prosenttia. Vimpeli kattoi pääosan menoistaan verotuloilla ja Alajärvi valtionosuuksilla, eli periaatteessa Vimpelin talous on paremmassa jamassa kuin Alajärven talous. ALA- JÄRVIHÄN SAA VALTIONOSUUTTA VUODESSA NOIN 3MILJ. ENEMPI KUIN VIMPELI. Vimpeli. Alajärven ja Vimpelin päättäjät kykenevät kyllä jatkamaan kuntatalouksiensa sopeuttamista ilman kuntaliitostakin. Sote turvaa tasapuolisesti Alajärven ja Vimpelin lakisääteiset palvelut. Sipilän hallitus noudattaa ohjelmaansa eikä hyväksy kuntien pakkoliitoksia eikä salkkumiesten kannata enää havitella kuntien tahdon ja hallitusohjelman ylikävelemistä. Saarakkalan kuntaliitoskysely tuli aivan hyvään aikaan, joten pianhan tuo selviää. Minä ainakin veikkaan, että hallitus pitäytyy ohjelmassaan ja tekee tarvittavat vanhojen lakien kumoamiset.
Minua vaivaa se, että kuitenkin nykyisen hallituksen kuntarakenneministeri Vehviläinen määräsi tehtäväksi ERITYISEN KUNTAJAKOSELVITYKSEN koskien Vimpelin taloudellista kriisitilannetta. Hallitusohjeman ja Vimpelin vastauksen perusteella hän olisi voinut jättää jo sen tekemättä ja tuhlaamatta siihen valtion vähiä varoja.
- randalainen
Tuomas.Epäileväinen kirjoitti:
Minua vaivaa se, että kuitenkin nykyisen hallituksen kuntarakenneministeri Vehviläinen määräsi tehtäväksi ERITYISEN KUNTAJAKOSELVITYKSEN koskien Vimpelin taloudellista kriisitilannetta. Hallitusohjeman ja Vimpelin vastauksen perusteella hän olisi voinut jättää jo sen tekemättä ja tuhlaamatta siihen valtion vähiä varoja.
Laki on laki ministerillekin, eli Vehviläisen tuli menetellä lain mukaan. Vehviläinen punnitaan vasta siitä mitä hän esittää valtioneuvostolle. Valtioneuvoston enemmistö voi hyväksyä tai hylätä Vehviläisen esityksen. Persuilla on ollut ryhtiä asiassa, tietojeni mukaan myös omalla edustajalla.
- hhhhhhhhhhhhh
Ehkä laasanen tuntee kaverin kyvyt paremmin
- maisterinveli
tämmöistä kirjoitti:
Laasanenhan oli pelkkä hallituksen ja valtuuston kumileimasin. Häneltä puuttui täysin rohkeus esittää mitään muutosta puhumattakaan joistain kuntaa kehittävistä asiosta. Pelkkä eläkeikäinen jäähdyttelijä ja maksoi veronsakin Lappajärvelle. Oli tyystin Lakaniemen ja Niemen pompoteltavissa. Kauan kesti, ennenkuin tämä kuntaa hyväksikäyttäjä huomattiin potkaista ulos
Pitäiskö vimpelin nykytilaan syyllisiä katsoa tuosta politiikkoporukasta? Tietyt nimethän nousevat esiin monen vuoden takaa ja mitkä heidän näytöt kunnan eteen ovat? Kunnanjohtajat on täällä olleet aina kumileimasimia uusi mukaanlukien. Kannattaisi haastatella noita poispotkittuja johtajia niin voisivat uskaltaa kertoa totuuden asioiden jamasta kun eivät ole enää täällä. Asioita läheltä seuranneena voisin sanoa, että monta ihmeellistä asiaa paljastuisi.
- MAISTERINNAAPURI
Tuohiperämestari ei ole asioita kovin läheltä seurannut. Paljasta nyt näytteeksi edes yksi ihmeellinen asia.
- TUOHIPERÄNMAISTERI
Turha pyöritella lukuja, kuntaliitos tulee selvityksen päättyessä, kuntatalous ei ole missään nimessä kunnossa, velkasuhde todella äärimmäisen huono, näistä valtionosuuksista ne tulee ramaattisesti vähenemään, ei meidän pidä olla huolissaan toisten saamista valtiotueista, tältä osin sanosin päättäjät tehneet huonoja ratkaisuja
vuosien varrella. Tätä velkasuhde asiaa olisi pitänyt alkaa hoitamaan vuosia sitten, tehtiin vääriä investointeja tuottamattomiin kohteisiin. Tilanteeseen on tultu vuosien saatossa, maankäyttö, tontti, kuntalaina takaukset. Nyt voimmme odotella rauhassa selvittäjän kuntaliitostyötä , joka valmistuu kyllä ajallaan.
Kuntarakenne kentässä tulee rajut muutokset, sote-alueen saadessa toiminta valmiuden, terveyden rahoituksen suhteen, kuntien nykyhenkilöiden vähennykset tulee olemaan todella suuret, näihin pitää todella varautua, ei voida jatkaa missään nimessä tällä vanhalla kaavalla jatkaa, kuntajohto, hallitukset, valtuustot, tulevat liitoskunnissa poistumaan, kuntayhtymän johtoon valitaan vaaleilla kunnista edustaja. Tämän alueen keskus tulee olemaan Alajärven kaupunki, josta haetaan terveyspalvelut, geopoliittisesti se on paras paikka liitoskunnille matkojen suhteen.
Siellä voidaan vahvistaa terveyskeskusta, jopa päivystyksen, ilta sekä viikonlopulle.
Monet haikailee Kauhavan suuntaa jopa Seinäjokea ehdotettu, tällehän ei ole mitään
perustetta, sehän hankaloittaa valtavasti lääkärille pääsyä.
Ambulanssi asiasta sanosin tätä pitää vaatia jokaiseen liitoskuntaan, Alajärvi sen suhteen ompi liian kaukana, äkilliset sydänongelmat, onnettomuudet, eivät kestä ambulanssin tuloa sieltä, vaan paikalle on saatava välitön apu.
Nyt kannataa keskittää voimat tuleviin muutoksiin, näitä joka tapauksessa tulossa, kuntakohtaisesti muutokset on todella rajuja, tämä pitäisi olla kaikilla tiedossa
tässä vaiheessa.- Todellisuusontoista
Sotessa on tarkoitus säästää joten maisterin vaaleanpunainen unelma Alajärven päivystyksistä ei tule toteutumaan, sen ymmärtää jokainen kepulainenki.
- tuohiperänpelko
maisterilla on lusikallinen jo housuissa jos kuntaliitosta ei tulekkaan ja hän joutuu lobbaamisen taakka harteillaan jatkaa Vimpeliläisenä...
- EikösnäinEikösnäin
Johan se sieltä tuli! Housuista puhe kun alkaa niin se tarkoittaa että ei tule enää rakentavaa, muuta kuin samaa alemmalla tasolla heittelyä takaisin. Tähän asti olikin yläpään ajattelulla sivistyneitä mielipiteitä kiinnostavaa lukea. Pysyisitte muualla te joilla ei ole MITÄÄN lisätä keskustelun aiheeseen! En taida muuttaakaan Vimpeliin.
- Yhteishenki.esiim
Kiitos, erinomainen ja tässä tilanteessa erittäin tarpeellinen kommentti. Ne joiden aivot ovat jo valuneet housuihin, voisivat siirtyä tonne toisille palstoille.
- tämmöistä
Minusta on kovin heppoa päätellä, mitä kuntaministeri Anu Vehviläinen KESKUSTASTA esittää valtioneuvostolle. Ja mitä taas pääasiassa KESKUSTASTA JA PERUSSUOMALAISISTA koostuva valtioneuvosto päättää tuosta liitosasiasta. Ehkä asia käsitellään lopulliseti vasta soten jälkeen kuten Saarakkala esitti. Ei kiitos liitokselle.
- EskoSillanpää
Ei varsinaisesti liity kuntaliitoksiin tai liitokseen mutta mielestäni vanhusten kotihoito vimpelissä on hoidettu todella hyvin. Ystävällisiä ja asiansa osaavia ihmisiä tärkeässä tehtävässä. Hoito on hyvää ja yhteydenpito hyvällä tasolla omaisten kanssa. Ei voi valittaa.
- Yhteishenki.esiin
Perusturvan alaista toimintaa, jota "valitettavasti (?) vielä tällä hetkellä" johdetaan Alajärveltä.
- EX-vimpeläinen
Naapurikunnat, kuten Vimpeli ja Alajärvi, ovat aina olleet kuin kissa ja koira ja on vaikea kuvitella sujuvaa yhteistyötä, jos kuntaliitos toteutuu. Näitä taisteluparejahan on Suomi täynnä ja sitten vain pakkoliitetään yhteen.
- Talkoomestari
Aloittaja kuulutti talkootyön perään ja se on ehdottoman kannatettava asia. Taitaa olla niin, että syrjäkylillä talkoot toimivat vielä kohtuullisesti, mutta mitä enemmän kylässä väkeä sitä korkeampi kynnys on jonkun lähteä talkoita puuhaamaan. Vetäjähän talkoissa aina tarvitaan. Pitäiskö kunkin kylän nimetä erityinen talkoomestari, jonka vaalikausi olisi vaikka pari vuotta kerrallaan. Silloin talkoomestarai voisi vapaasti junailla talkoita ilman pelkoa, että saa kylähullun maineen.
- toistpuoltjokke
J.H. kaipaili FB Vimpeli ryhmään kuvien sijasta enemmän keskustelua,samaa toivoo moni muukin.On niinkin että jos kukaan ei lataisi edes kuvia niin vielä tyhjempää olisi Vimpeli ryhmässä.
- Yhteishenki.esiin
Totta, kun pelkästään ulkovimpeläisten kantti kestää kommentoida kuumia asioita omalla nimellään, kotovimpeläiset huutelevat raukkamaisesti vain puskista.
- SepeteusSalamanteri
Muutama kommentti tamperelaisena Vimpelin Vetoa fanittavana pesis- ja koriskatsojana:
- meitä on paljon, jotka tulemme Vimpeliin vain ja ainoastaan Vedon ja Saarikentän ansiosta (toki nyt myös koripallon takia) ja siitä Vimpeli ennen kaikkea tunnetaan = parasta kuntamarkkinointia
- Hippo-puiston takia ei tule kukaan, toki se varmasti paikallisten lasten viihtyvyyttä lisää
- Vimpeli tarvitsee lisää asukkaita, veronmaksajia, työpaikkoja (kohta as.luku alle 3000). Parasta tietenkin, että paluumuuttajat yms. olisivat kovaa eläkettä nauttivia ja terveitä aktiivisia kansalaisia, jotka eivät kuntataloutta rasita palveluiden toivossa... Jos halutaan myös tulevaisuutta ajatella, tarvitaan lapsiperheitä ja heille palveluita.
Tulevaisuudessa kuntien kontolle jää ennen kaikkea vain sivistys- ja hyvinvointipalvelut (päivähoito, koulutus, harrastus-/vapaa-ajan toiminta) sote-asioiden siirtyessä muualle. Siinä on pienten kuntien mahdollisuus.
- Vimpeli ei mielestäni oikein ole osannut hyödyntää Etelä-Pohjanmaan suurinta järveä, Lappajärveä, markkinoinnissaan
- Kuntaliitokset voivat jopa parantaa entisen kunnan/alueen identiteettiä, mutta jos kaksi tai useampi persaukinen kunta laitetaan yhteen, ei se taloutta absoluuttisesti paranna. Tampereen ympäristössä tehtyihin kuntaliitoksiin ei olla tyytyväisiä ja sama tilanne taitaa olla Seinäjoen ympäristössä. En tunne Alajärven tilannetta, mutta lehtimäkiset ei lehtitietojen mukaan ole olleet liitokseen tyytyväisiä eikä alajärvisetkään. Sastamala muodostui muutama vuosi sitten kuntaliitosten myötä ja edelleen sieltä ponnistaa lentopalloseura Vammalan Lentopallo, Valepa ja hyvin sarjassa pärjää. Toijalaan syntyi Akaa. Onhan noita esimerkkejä.
- Talkooperinne varsinkin Etelä-Pohjanmaalla on ollut vahvaa ja esimerkillistä, mutta jos Vimpelin väestörakennetta katsoo, perinne kyllä katoaa. Vanhusten määrä lisääntyy ja aktiivisessa työiässä olevien määrä vähenee. Ja talkoohomma on luonteeltaan vapaaehtoista, ei siihen ketään voida pakottaa ja siitä kieltäytyviä kohdella kaltoin. Vähän sama asia on "hyvillä veronmaksajilla". Ne jotka vaativat verovaroilleen katetta, ovat yllensä niitä, jotka todellisuudessa eivät vähennysten ja tulonsiirtojen takia niitä maksa!
- Ja miksi ei, jos Vimpeli ja Alajärvi yhdistetään, kunnan nimi voisi olla Vimpeli! Hakukone Google luokittelee nimet yhtä tunnetuksi
Tässä tämmöinen ajatus tähän keskusteluun- Realisaattori
Ei Saarikenttä Vimpelistä poistuisi, vaikka sen omistaisi joku muu taho kuin kituva kriisikunta.
- sääskeläinen
Vimpelin kunnan tulevaisuus? Väki vähenee ja vanhenee, palvelut ovat pitkälti lähteneet ja loput tulevat lähtemään lähivuosina. Parin tuhannen asukkaan kuntien taru on ohitse ja toki viivytystaistelua voidaan käydä ja väistämätön on edessä joko nyt pakkoliitoksen myötä tai myöhemmin muuta kautta. Jos nyt olisin rakentamassa taloa tänne niin en tekisi sitä enään! Uuden talon rakentaja ei tällaisella paikkakunnalla saa omiaan takaisin myyntihetkellä. Tämänkin vuoksi nuoret tulevat rakentamaan palveluiden äärelle. Vimpelimme on muuttunut auringonlaskun paikaksi.
- Yhteishenki.esiin
Hyvä kommentti! Juuri tuon tähden avasinkin tämän palstan. Jäljelle jää kuitenkin meitä, jotka elämänlaadullisista syistä tykkäämme asua maaseutumaisessa ympäristössä, jota Vimpelin kirkonkyläkin jo nyt on. Meidän on tuosta edellisen kirjoittajan esiin tuomasta syystä ruvettava itse pitämään yhdyskuntamme kunnossa kolmannen sektorin toimintana.
Onneksi alueellamme toimii kehittämisyhdistys Aisapari, joka EU-rahoituksen turvin niin taloudellisesti kuin toiminnallisestikin on tukena tuossa toiminnassa. Ilman Aisaparia moni seutukuntamme kylä olisi jo tyystin kuollut, mutta ihan niin pahasti nyt onneksi ei kuitenkaan ole. Vimpelin kirkonkylänkin on jo korkein aika ruveta hyödyntämään tuota Leader-rahoitusta niin laajalti kuin vain suinkin mahdollista. Hippo- Puiston kustannuksiin emme voineet tuota rahoitusta hakea, koska juuri silloin tuo haku oli jäässä suunnitelmakausien vaihteessa.
Halusimme kuitenkin tehdä leikkikentän valmiiksi niin pian kuin mahdollista, kun kerran sen kontollemme otimme ja koska kunta oli sitä jo kyllin pitkään onnistunut vitkuttelemaan.
- uuttapuhtia
Loppupäässä siis ollaan tähän asti kirjoitusten perusteella että Vimpeli on tavallaan muiden maaseutukuntien kanssa samalla viivalla. Ei kasvua, porukka vähenee. Nuoret muuttaa pois jne. Jälellä on vanhukset.
Mitä voidaan enää odottaa tapahtuvaksi?
Asuntojen ja kiinteistöjen hinnat pitäisi realistisesti ajatellen olla monta kertaa pienemmät kaikissa maaseutukunnissa. Silloin voisi alkaa muuttoliike uudelleen, halpojen asuntojen houkuttamana, maaseudulle.
He, jotka tekevät työtään etänä, voivat haluta muuttaa maaseudun rauhaan. Turistit innostuisivat ympärivuotisesta asumisesta seudulla, ja ehkä saataisiin uutta innostusta, vielä uusista keksinnöistä, joita alettaisiin toteuttamaan uusien yritysten muodossa, paikkakunnalla. Porukka alkaisi kaikkien tilastojen vastaisesti lisääntyä ja maaseutu vilkastuisi uuteen kasvuun.
Kiinalaiset ovat nyt alkaneet kiinnostua myös Suomen maasta. Heillä voi olla todella avaimet myös maaseudun kasvuun. Heidän omassa maassaan alkaa olla niin ahdasta että mikä heitä enää estäisi asettumasta asumaan Suomeen ja ehkä maaseudulle, työtä pelkäämättömiä kun ovat?- Rajaton-
Kyllä siihen on kuule vielä pitkä matka, että itserakkaat ja nurkkakunnakseen linnoittautuneet vimpeliläiset päästäisivät rajojensa sisäpuolelle kiinalaisia. Niin no sitten ei tiedä jos vimpeläisistä tulisikin jo vuoden päästä alajärveläisiä. Alajärvi on noissa suvaitsevuusasioissa huomattavasti avarakatseisempi kuin Vimpeli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1127356Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista705861- 955034
- 524305
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494136- 2233996
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283758- 423615
- 552962
- 422467