Aikamoisen lain keput runnoneet läpi, eiköhän pitäisi olla pikemminkin toisin päin.
"Ensi vuonna jo 15-vuotias saa kuljettaa jopa 60 km/h kulkevaa traktoria perävaunuineen LT-ajokortilla ilman teoria- tai ajo-opetusta.
Tällaisen traktoriyhdistelmän massa voi ylittää 40 tonnia, joka vastaa suurimpien kuorma-autojen massaa. Aiemmin nopean traktorin kuljettajalta on vaadittu 18 vuoden ikää ja ammattipätevyyttä kaupallisissa tavarankuljetuksissa.
SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtosen mielestä ajokorttivaatimukset eivät ole muutoksen jälkeen tasapainoisia:
– Miten on mahdollista, että 45 km/h kulkevan mopon ajamiseen vaaditaan teoria- ja ajo-opetusta, mutta 60 km/h kulkevalla traktoriyhdistelmällä voi tieliikenteessä ajaa kaupallisia kuljetuksia ilman mitään opetusta?"
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1450674726528.html
15v saa ajaa 40tonnista 60km/h ilman ajo-opetusta
41
254
Vastaukset
- TurvaIIista.matkaa
Eli LT-kortin saa vain pyytämällä, suoraan "muropaketista"?
Ihan kuin koppimopoilijoista ei olisi ollut tarpeeksi harmia.- VoiVitsi
Komppaan edellistä. Keskustapuolue veti himaan päin landelle.
- RahiLiikkeelle
Hieno juttu. Turhaa säätelyä on hyvä purkaa. Seuraavaksi höpöhöpö kurssit kuskeilta pois ja ajokortin hinta kymmenesosaan. Saadaan tavara liikkumaan.
BECE kortillinen 30 vuotias saa ajaa vaikkapa tätä https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Scania_113_B-train.jpg
Mutta sama henkilö ei saa ajaa tätä
http://www.indre-reisid.ee/wp-content/uploads/2013/12/vito-eng-2.jpg- 54745745745
Samoin 80 vuotias paappa saa ajaa vaikka Suzuku Hayabusalla mutta 25v kokenut motocross harrastaja joutuu maksamaan toista tuhatta samasta ajo-oikeudesta.
Hienoa Suomen päättäjät! 54745745745 kirjoitti:
Samoin 80 vuotias paappa saa ajaa vaikka Suzuku Hayabusalla mutta 25v kokenut motocross harrastaja joutuu maksamaan toista tuhatta samasta ajo-oikeudesta.
Hienoa Suomen päättäjät!Aika huono vertaus!
Parempi vertaus olisi että 80v pappa saisi ajaa Suzuku Hayabusalla mutta ei PV:llä- gfcdf44
Perustele miksi ei Vitoa.
gfcdf44 kirjoitti:
Perustele miksi ei Vitoa.
Koska tuossa tapauksessa Vitossa on 10 penkkiä eli linja-auto
Jopa jos ajaa tyhjänä tuollaista voi poliisi sakottaa ja pitää mennä oikeuteen punnitsemaan sakkoBussissa kirjoitti:
Aika huono vertaus!
Parempi vertaus olisi että 80v pappa saisi ajaa Suzuku Hayabusalla mutta ei PV:lläEi se huono vertaus ole. Papalla on ollut aina AB-kortti vaikkei olisi ajanut metriäkään moottoripyörällä, 25-vuotiaalla samalla autokoulun käymisellä vain B, A-kirjain on lisähomman ja kovan lisähinnan takana.
Vuoden 1990 A ja B kortit toisistaan eriyttänyt asetushan on ihan täyttä paskaa joiltain osin, koska esim. mobiili-ikäiset kevarit ja skootterit ovat lähes yhtä hitaita kuin mopot. Silti niitä ei saa ajaa B-kortilla... Mustavalkoinen moottoripyörä/mopo-jako on idioottimaista.
Se pitäisi olla niin, että A-kortti vaadittaisiin vasta jos mp kulkee esim. yli kahdeksaakymppiä.M1978 kirjoitti:
Ei se huono vertaus ole. Papalla on ollut aina AB-kortti vaikkei olisi ajanut metriäkään moottoripyörällä, 25-vuotiaalla samalla autokoulun käymisellä vain B, A-kirjain on lisähomman ja kovan lisähinnan takana.
Vuoden 1990 A ja B kortit toisistaan eriyttänyt asetushan on ihan täyttä paskaa joiltain osin, koska esim. mobiili-ikäiset kevarit ja skootterit ovat lähes yhtä hitaita kuin mopot. Silti niitä ei saa ajaa B-kortilla... Mustavalkoinen moottoripyörä/mopo-jako on idioottimaista.
Se pitäisi olla niin, että A-kortti vaadittaisiin vasta jos mp kulkee esim. yli kahdeksaakymppiä.Mutta nyt on kyse siitä mitä SAMA henkilö saa ajaa
Ja tosiaan itse hankin A-kortin opetusluvalla ja maksoi noin satasen- 2634634
Bussissa kirjoitti:
Aika huono vertaus!
Parempi vertaus olisi että 80v pappa saisi ajaa Suzuku Hayabusalla mutta ei PV:lläSaa se paappa PVllä ajaa kun mopokortti tuli vasta 85 jälkeen syntyneille. Sulla ei taida olla mitään hajua ajokorttisäädöksistä.
Esim 25 vuotias taas joutuu maksamaan toista tuhatta ylimääräistä paappaan verrattuna että saa aja moottoripyörällä. 2634634 kirjoitti:
Saa se paappa PVllä ajaa kun mopokortti tuli vasta 85 jälkeen syntyneille. Sulla ei taida olla mitään hajua ajokorttisäädöksistä.
Esim 25 vuotias taas joutuu maksamaan toista tuhatta ylimääräistä paappaan verrattuna että saa aja moottoripyörällä.Itse ajoin A-kortin 23 vuotiaana. Kustannus noin 100€
Ja saahan edelleen B-kortillakin ajaa mopoa, vaikka ei ole saanut yhtään ajo-opetusta mopolla- 2promillea
tuohon mopokorttiin liittyen semmoinen huomio, jos v.85 ja jälkeen syntynyt menettää vaikka henkilöautokorttinsa niin ei saa ajaa edes mopolla, mutta ennen v.85 syntyneet saavat ajaa mopolla, vaikka olisi polttanut korttinsa
Bussissa kirjoitti:
Itse ajoin A-kortin 23 vuotiaana. Kustannus noin 100€
Ja saahan edelleen B-kortillakin ajaa mopoa, vaikka ei ole saanut yhtään ajo-opetusta mopollaSekin, että lainsäätäjän mielestä mönkijä (sallittu B-kortille mutta MP ei) on autoilijalle helpompi ajettava kuin moottoripyörä, on mielestäni käsittämätöntä. En ole itse ajanut mönkijällä, mutta luulisin ettei sillä nyt ainakaan moottoripyörää helpompi ole ajaa.
Ja tuo avauksen aihe, eli että jos kakarat saavat kerran ruveta ajamaan isoilla traktoreilla kuuttakymppiä, minusta pitää mopojenkin ruveta sitten kulkemaan SALLITUSTI kuuttakymppiä.
Vai onko sitten kenties "työn tekeminen" pätevä syy rikkoa ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia tai nostaa niitä myös osaamattomien kuskien kohdalla?M1978 kirjoitti:
Sekin, että lainsäätäjän mielestä mönkijä (sallittu B-kortille mutta MP ei) on autoilijalle helpompi ajettava kuin moottoripyörä, on mielestäni käsittämätöntä. En ole itse ajanut mönkijällä, mutta luulisin ettei sillä nyt ainakaan moottoripyörää helpompi ole ajaa.
Ja tuo avauksen aihe, eli että jos kakarat saavat kerran ruveta ajamaan isoilla traktoreilla kuuttakymppiä, minusta pitää mopojenkin ruveta sitten kulkemaan SALLITUSTI kuuttakymppiä.
Vai onko sitten kenties "työn tekeminen" pätevä syy rikkoa ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia tai nostaa niitä myös osaamattomien kuskien kohdalla?Laki ei tunne mönkijää.
Laki tuntee (kevyen)kolmipyörän (mopokortti) kevyen nelipyörän (mopoautokortti). Kyseisiä laitteita saa ajaa myös A-kortilla
Kolmipyörän (autokortti) nelipyörän (autokortti)
Eli kyllä 3 pyöräistä harley davidsonia saa ajaa B-kortilla vaikka hallintalaitteilla lähes identtinen präkään verrattuna
Ja pienllä lainmuutoksella voitaisi sallia mopoille 60km/h vauhti jos on edessä levyjarru, automaattinen vaihteisto, kaksi istuinta jne- kokeilepa
M1978 kirjoitti:
Sekin, että lainsäätäjän mielestä mönkijä (sallittu B-kortille mutta MP ei) on autoilijalle helpompi ajettava kuin moottoripyörä, on mielestäni käsittämätöntä. En ole itse ajanut mönkijällä, mutta luulisin ettei sillä nyt ainakaan moottoripyörää helpompi ole ajaa.
Ja tuo avauksen aihe, eli että jos kakarat saavat kerran ruveta ajamaan isoilla traktoreilla kuuttakymppiä, minusta pitää mopojenkin ruveta sitten kulkemaan SALLITUSTI kuuttakymppiä.
Vai onko sitten kenties "työn tekeminen" pätevä syy rikkoa ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia tai nostaa niitä myös osaamattomien kuskien kohdalla?Onhan se mönkijä paljon helpompi ja turvallisempi ajaa kuin moottoripyörä, tosin paljon onnettomuuksia mönkijöilläkin sattuu kun ajetaan vaikeassa maastossa tai pelleillään.
Bussissa kirjoitti:
Laki ei tunne mönkijää.
Laki tuntee (kevyen)kolmipyörän (mopokortti) kevyen nelipyörän (mopoautokortti). Kyseisiä laitteita saa ajaa myös A-kortilla
Kolmipyörän (autokortti) nelipyörän (autokortti)
Eli kyllä 3 pyöräistä harley davidsonia saa ajaa B-kortilla vaikka hallintalaitteilla lähes identtinen präkään verrattuna
Ja pienllä lainmuutoksella voitaisi sallia mopoille 60km/h vauhti jos on edessä levyjarru, automaattinen vaihteisto, kaksi istuinta jneAikoinaan perusteltiin mopon 40 km/h nopeutta sillä, ettei lujempaa ajaminen ole turvallista.
Nykyisin perustellaan 45 km/h nopeutta sillä että se on EU-direktiivi, eli päätäntävalta on siirretty suomen ulkopuolelle....M1978 kirjoitti:
Aikoinaan perusteltiin mopon 40 km/h nopeutta sillä, ettei lujempaa ajaminen ole turvallista.
Nykyisin perustellaan 45 km/h nopeutta sillä että se on EU-direktiivi, eli päätäntävalta on siirretty suomen ulkopuolelle....Ja tietyissä mopot voidaan muuttaa laillisesti kulkemaan vaikkapa 70km/h maksamalla verot ja muutoskatsastamalla kevariksi
Sama juttu autojen kanssa. Rajoitus voi olla UUDESSA autossa 80km/h ja vähän verojen maksua niin saakin ajaa 120km/hkokeilepa kirjoitti:
Onhan se mönkijä paljon helpompi ja turvallisempi ajaa kuin moottoripyörä, tosin paljon onnettomuuksia mönkijöilläkin sattuu kun ajetaan vaikeassa maastossa tai pelleillään.
Suurin ongelma on se, että vanhoja mönkijöitä ei ole. Siis katulaillisia. Kaikki vain nykyistä kiinanpaskaa tai ne jotka ei ole on liian kalliita. Vanhoja moottoripyöriä olisi saatavilla mutta niillä ei saa ajaa jos on vain B-kortti. Toinen typeryys tietenkin on se, että nelipyöräisyytensä takia mönkijä pitää katsastaa. Se ei siis oikeastaan korvaa moottoripyörää B-kortilliselle vaikka sitä on ehkä tarkoitettu katulaillisilla mönkijöillä.
Katsastuskin on yksi juttu, joka ei koske traktoreita vaikka ne on nelipyöräisiä, eli siinäkin niitä suositaan. Kuluu ne nivelet ym. ja renkaat traktoreissakin ja niillä ajavat saattavat olla teknisesti osaamattomia.- orwellsslave
54745745745 kirjoitti:
Samoin 80 vuotias paappa saa ajaa vaikka Suzuku Hayabusalla mutta 25v kokenut motocross harrastaja joutuu maksamaan toista tuhatta samasta ajo-oikeudesta.
Hienoa Suomen päättäjät!Vaarilla tuskin on tarvetta Hayabusalle. mutta tottakai täytyy se ajo-oikeus olla, kun se AB on ajokorttiin räntätty. Itse pudotin C-kirjaimen pois ajokortistani, kun ei viitsi koko ajan juosta lääkärintarkastuksessa ja maksaa siitä turhaan. Samaan aikaan oli poliisilaitoksella noin 80-vuotias papparainen, joka uusi ABC-korttiaan ylpeänä ja tuskin osaa ajaa nykyaikaista kuorma-autoa.
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että moottoripyörän ajaminen on tehty liian vaikeaksi. Työttömiä moottoripyörämyyjiä on kymmeniä ja useita liikkeitä on lopetettu kannattamattomina. Moottoripyöräliikkeiden alasajo alkoi, kun uusien pyörien hinta oli liian kallis suhteessa maahantuotuihin käytettyihin. Sitten romahduksen viimeisteli vielä tämä 25kw ja sitten 35kw tehoraja, joka siirsi moottoripyörien ostajat 100kw tai tehokkaampien nelipyörien rattiin. Moottoripyörien tilalle saimme 130 desibelin bassojumputtajat ja joku kehtaa vielä moittia moottoripyören melua. - samatsäännöt
M1978 kirjoitti:
Suurin ongelma on se, että vanhoja mönkijöitä ei ole. Siis katulaillisia. Kaikki vain nykyistä kiinanpaskaa tai ne jotka ei ole on liian kalliita. Vanhoja moottoripyöriä olisi saatavilla mutta niillä ei saa ajaa jos on vain B-kortti. Toinen typeryys tietenkin on se, että nelipyöräisyytensä takia mönkijä pitää katsastaa. Se ei siis oikeastaan korvaa moottoripyörää B-kortilliselle vaikka sitä on ehkä tarkoitettu katulaillisilla mönkijöillä.
Katsastuskin on yksi juttu, joka ei koske traktoreita vaikka ne on nelipyöräisiä, eli siinäkin niitä suositaan. Kuluu ne nivelet ym. ja renkaat traktoreissakin ja niillä ajavat saattavat olla teknisesti osaamattomia.Katsastus pakolliseksi myös moottoripyörille, suorat putket pois ja rekisterikilvet myös eteen.
samatsäännöt kirjoitti:
Katsastus pakolliseksi myös moottoripyörille, suorat putket pois ja rekisterikilvet myös eteen.
Moottoripyörissä oli aikanaan kilpi myös edessä. 70-luvun alussa siitä luovuttiin.
- jkjjkjkjh
M1978 kirjoitti:
Moottoripyörissä oli aikanaan kilpi myös edessä. 70-luvun alussa siitä luovuttiin.
Miksi muuten siitä etukilvestä luovuttiin?
- saaravoittaax
samatsäännöt kirjoitti:
Katsastus pakolliseksi myös moottoripyörille, suorat putket pois ja rekisterikilvet myös eteen.
Haista vittu!
- 34634634
Paljonko onnettomuuksia traktorit aiheuttavat? Erittäin harvoin on uutisissa että alaikäinen traktorikuski olisi aiheuttanut mitään onnettomuuksia. Ajo-oikeus ja opetus pitäisi suhteuttaa ajoneuvon vaarallisuuteen. ihan oikein että 15v saa ajaa isoakin traktoria, usein kyse on kuitenkin vain työnteosta perheen tilalla. Ei nyt viitsitä estää nuorten työntekoa kun talous on muutenkin jamassa.
Jos vertaa vaikka mopokorttiin niin typerää tässähän on että mopoa varten tarvitaan ajo-opetusta, ei juuri eroa polkupyörästä. Mielestäni teoriakoe on täysin riittävä mopolle. Samoin B kortin pakollinen koulutus on nykyään ihan järjettömän kallista, kaikki kärsii koska jotkut idiootit aiheuttavat onnettomuuksia.- mnbnb
"usein kyse on kuitenkin vain työnteosta perheen tilalla. Ei nyt viitsitä estää nuorten työntekoa kun talous on muutenkin jamassa." Se tuo maatalousyrittäjälle tuloja, mutta ei valtiolle. Palkattu työntekijä toisi valtiolle tuloja. Tämä on kepulainen tulonsiirto maatalouteen. Muuten, tuliko maataloudelle säästöpäätöksiä tässä kaiken muun palkkatyöläisen säästämisen keskellä?
- Fordson45
Totta. Näitä traktoreita on työkoneina, joilla ajetaan ja opitaan ajamaan tilalla haastavissa olosuhteissa. Autokoulusta saa sen liikenneteorian, ajo opetusta autokoulujen on tarpeeton antaa, kun ajaminen opetellaan kuitenkin pellolla tms ensin pienemmillä työkoneilla. Ja näillä ei teinit huvikseen päristele, ova sen verran kalliita koneita, että normiteinit ajelevat jatkossakin mopoilla tai mopokoppiautoilla.
Itsekin olen ajanut kotitilalla työtraktoria nuoresta asti, heti kun jalka ylettyi kytkimelle ja jarrulle. Traktorikortilla sai vain luvan ajaa tiellä, eli kortin hankkimisaikaan minulla oli jo vuosia ajokokemusta takana pelto/tilatöistä, mitkä ovat paljon vaativampaa ajoa traktorin hallinnan kannalta kuin tieajo. Eikä ollut tuossa mitenkään kyse SKALin kuljetusten kanssa kilpailemisesta.
Tätä tietenkin kaupunkilaisten on mahdoton ymmärtää, kun uskotaan kaikkivoipaisiin autokoulukursseihin. Se on asia erikseen, jos ekaa kertaa hyppää rattiin vasta autokoulussa, voi ollakin viisainta ottaa ajotunteja silloin. - huviajoa
Maaseudulla ja pikkupaikkakunnilla nuoret ajavat paljon huviajoa traktoreilla ja kyllä niitä onnettomuuksiakin sattuu, kopin ansiosta ei kuitenkaan henki usein mene, mutta onnettomuden sattuessa yleisellä tiellä on vastapuolelle paljon vaarallisempi kuin mopo. Mopoilla ajetaan myös kaupungeissa ja paljon enemmän, että tuskin niilläkään vakavia onnettomuuksia suhteessa paljon enempää tapahtuu.
Ei olekaan tarvetta estää, mutta pitäisi sitten helpottaa mopolla ajoakin ja ajaahan ne traktorikortinkin jos tarvitsee tai haluaa, saa jopa vähentää verotuksessa kun tarvitsee tilan töissä.
Otsin mikä estää Suomessa rekisteröimästä vaikkapa Volvo V70:n näköisen traktorin??? AIVAN
- Aivan-mitä
Mitä sillä on väliä miltä se näyttää? Silti sen täytyisi täyttää lain traktorin määritelmä, eli mm max 40 km/h huippunopeus...
- Kepulipeli
Aivan-mitä kirjoitti:
Mitä sillä on väliä miltä se näyttää? Silti sen täytyisi täyttää lain traktorin määritelmä, eli mm max 40 km/h huippunopeus...
Traktori vai liikennetraktori ja nyt niitä luokituksia taisi tulla vielä lisää.
Mutta, kepu pettää aina. Aivan-mitä kirjoitti:
Mitä sillä on väliä miltä se näyttää? Silti sen täytyisi täyttää lain traktorin määritelmä, eli mm max 40 km/h huippunopeus...
Nimenomaan!!!!
Laki ei ota ulkonäköön kantaan
Esim. henkilöauto voi näyttää tältä http://www.apks.fi/vkvat/kuorkit-perus-3-akselinen.jpg
Mutta miksi suomessa ei ole myynnissä henkilöauton näköisiä traktoreita kuin muutama
Tämä jos mikä tarkoittaa sitä, että mopojenkin sallittu nopeus on nostettava kuuteenkymppiin. Myös vanhojen mopojen.
Se on kumma juttu, että kun on kyse traktorista tai kuorma-autosta, niin ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen saa kyllä ylittää, mutta mopon kohdalla on aina hirveä mesominen virityksestä jos se kulkee lujempaa kuin 45.Mopot saa kulkea 45km/h ja saa ajaa 45km/h
Kuorma-autot saa kulkea 90km/h ja saa ajaa 80km/h
Mikä hauskinta molempiin saa "ostettua" lisänopeutta maksamalla verot- näinhänse
Kun suurin osa tai varmaan kaikki on myös rakennettu alun pitäen suurempiin nopeuksiin ja useimmissa maissa saa myös ajaa, pitäisi sama sallia myös Suomessa. Vaarallisempaa vaan mopoille ja mopoautoille kun ovat taajamissa muita hitaampia ja siksi ohitellaan. Virittelyt ja turhat takaa-ajot ylinopeuksin takia jäisi myös vähemmäksi, kytilläkään ei mitään järkeä takaa-ajoissa.
- TapanSut
Bussissa kirjoitti:
Mopot saa kulkea 45km/h ja saa ajaa 45km/h
Kuorma-autot saa kulkea 90km/h ja saa ajaa 80km/h
Mikä hauskinta molempiin saa "ostettua" lisänopeutta maksamalla verotÄlä sinä vitun nyrkillä tapettava hintti lässytä.
TapanSut kirjoitti:
Älä sinä vitun nyrkillä tapettava hintti lässytä.
Ei sentään hintti. Kyllä mä vaikka tota panisin ja kovaa http://www.telvis.fi/c/60466/8398_Venla.jpg
- hinitti
TapanSut kirjoitti:
Älä sinä vitun nyrkillä tapettava hintti lässytä.
Niin hintti!
- SuhariEduskunta
Ovatko nämä nyt niitä paljon puhuttuja "rakenteellisia muutoksia?" Typeryydestä päätellen ovat.
- Semmostaa
Ei ne oikeat liikennetraktorit ole mikään ongelma vaikka sitä ajaisikin joku 15v. Minunielestä nämä uudet 1000cc LT Traktorimönkijät ovat erittäin vaarallisia jos jotkut vanhemmat antavat niitä 15v klopille ajettavaksi. Ne on rajoitettu sähköisesti menemään 60km/h, mutta sähköinen rajoitin on hyvin helppo kiertää. Sitten pystytäänkin mennäänkin 88hv tehoilla helposti jopa yli 140km/h. Ja se jos mikä on riski 15v ohjaamana.
- montavaaraa
Mönkijät vaarallisia lähinnä itselleen tai kyydissä oleville, isot traktorit enemmän muille. Kumma kun ei se laulajakaan saanut käytännössä mitään rangaistusta ja vielä ilkeää valitaa, vaikka tappoi kaverinsa mönkijällä. Vaarallisuuden perusteella pitäisi ainakin moottoripyörät kieltää tai nopeusrajoitus sama kuin mopoille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201757
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy461094Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43964Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50846Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44802Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760