Köyhyys ei ole yksilö

maailma1945

http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2015/12/26/nepalin-koyhyys-onko-maailmassa-absoluuttista-koyhyytta/
Nepal on maailman köyhimpiä maita. Löysin 48 köyhimmän maan listan, tosin aakkosjärjestyksessä. Olen käynyt noista maista 13:sta. Mitään noista maista en pidä köyhänä, jos otan vertailukohdaksi 1950-luvun lapsuuteni Suomen. En pidä yhtään noista maista köyhyyden mallimaana.

Mutta pidän niitä korruptoituneina, kehitysavun avuttomiksi tehneinä maina, joiden todellinen ongelma on väestöräjähdys. Väestönkasvu tuhoaa kaiken altaan, ja tekee kaikki kehityshankkeet turhiksi. Nämä ajatukset olen saanut matkoillani maailmalla. Tämän vuoden joulun vietin Nepalissa, kaksi vuotta sitten jouluna olin Tansaniassa, sitä edellisenä Boliviassa. Köyhien joulu on tullut tutuksi.
Nepalin köyhyys

Nepalin köyhyys kyllä näkyy kaikkialla, mutta ei täällä näe kerjäläisiä, eikä nälkään kuolevia. Kun palkat ovat pienet, voidaan ihmisiä työllistää kaikkialle. Hotellissanikin on kaikenlaisia vartijoita, autonkuljettajia, ovenavaajia, laukunkantajia, siivoojia, pihanlakaisijoita, vaikka mitä. On ihmisille parempi tehdä pienipalkkaisia töitä kuin maata vuodesta toiseen KELAn rahoilla pankolla. Suomessa sanotaan, etteivät suomalaiset enää tee kaikkia töitä ja siksi tarvitaan satoja tuhansia maahanmuuttajia. Kissan viikset. Kun rahaa ei tule automaattisesti taikaseinästä, kiinnostaa myös pihanlakaisijan työ. Siitä tässä on kyse, eivät ihmiset yhdessä sukupolvessa ole näin nirsoiksi muuttuneet.

Suomessa on paljon työttömiä köyhiä. Suomessa työn teettäminen on tehty mielettömän kalliiksi, eikä meillä ole varoja työllistävien palvelujen ostamiseen. Mutta se on oman messunsa väärti.

Köyhyys näkyy Nepalissa myös kaikenlaisena yrittämisenä. Katukauppiaita ei täällä ole niin paljon kuin Afrikassa, mutta pientä kioskia ja Salattujen elämien Ismon kaupan kokoisia pikku myymälöitä on pilvin pimein. Polkupyörätakseja Kathmandun sykkeessä Thamelissa on enemmän kuin autotakseja. Kun työpaikkoja ei ole kaikille, silloin yritetään. Sellaiseen Suomeen olemme matkalla itse kukin.

Lue jatko klinkissä.

3

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köyhäkyykyttääköyhää

      Suomessa köyhyys luo lisää köyhyyttä. (Suomen kyöhyys ei globaali)
      Ei osteta palveluja elintavikkeita raha ei kierrä.

    • eugeniikka

      Vajakkien määrän kasvu ei tuota mitään.

    • paatostajaloa

      Vahtera ihailee afrikan, etelä-Amerikan ja nyt Nepalin köyhyyttä. Miksi se immeinen ei muuta sinne niitä naisia halailemaan (matkakuvansa) vakituiseen, jos niissä savimajoissa asuminen on niin ihanaa ja onnellista kuin hän kehuu? Siksihän suomessakin pitäisi asumistuet hänen mielestään poistaa, jotta hän näkisi onnellisia ihmisiä metsissä vanerimajoissa.
      Miten ihminen voi noin sekaisin kirjoittaa asiaa, fantasiaa ja paatosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8690
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2346
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1986
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1734
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      7
      1219
    Aihe