Teve,
Olen 17 vuotias ja minä olen ajatellut perustaa online yrityksen ja ymmärtääkseni ei tarvitse maksaa alv 24% jos toiminimi tienaa alle 8500/vuosi. Mutta varsinainen kysymys on että voinko perustaa toiminimen kaverini kanssa vai pitäisikö sitä valita toinen yritysmuoto?
Kaksi omistajaa toiminimellä?
4
2332
Vastaukset
- Ellaliinalii
Toinen yritysmuoto.
- jymmärsikö
Toiminimen voit perustaa vain yksin. Tulon voi jakaa puolison kesken. Kaverin kanssa perustettaessa kyseeseen tulee muut yritysmuodot.
- Tienaamisraja
Olet osittain sisältänyt asian.
Tuo tuloraja ei ole raja tienaamiselle vaan liikevaihdolle.
Liikevaihtoa voi olla vaikka 1M€ ja tulos 0€.
Joten mietippä uudelleen kuvio sillä 8500€ liikevaihdosta jää jäljelle (riippuu yrityksestä) jotain 500€ - 5000€ ja jos aiot sen jakaa vielä kaverin kanssa niin tienestit ovat aika vähäiset.
Kannattaa vielä tehdä käänteinen laskutoimitus lähtien siitä paljonko haluat oikeasti tienata ja lisäilet siihen kulut (atk. kuljetus, viranomaismaksut, verot, yms. yms. yms.) eli kaikki mahdolliset kulut mitä voi syntyä yritystoiminnassa.
Sitten katso jääkö myynti alle alv rajan.
Samalla laskutoimituksella saatte selville tuntiveloitushinnan.- hjjyhj
Aloittajan kysymys: Mutta varsinainen kysymys on että voinko perustaa toiminimen kaverini kanssa vai pitäisikö sitä valita toinen yritysmuoto ?
Toiminimeä et voi perustaa mutta esimerkiksi avoimen yhtiön kyllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693