Äkkiä apteekkiin!

pureesipilä

Jos korvattavia lääkkeitä. Nyt saa kolmella eurolla. Vuodenalussa maksat itse. Sipilän konnuus tulee voimaan 1.1.2016. Omavastuut alkaa..

19

94

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos ei ensi vuonna tarvitse korvattavia lääkkeitä, niitä toki kannattaa ostaa tämän vuoden puolella, mikäli edellisistä ostoista on kulunut riittävän pitkä aika eli apteekista antavat. Mutta jos tarvitsee myös ensi vuonna lääkkeitä, hyötyä ei saa.

Joka tapauksessa maksamme myös korvattavat lääkkeet tavalla tai toisella valtiolle, yleensä verojen muodossa.

• kepuryöstö

Niin maksamme kaikkea muutakin.. Miljardeja mamutukseen ja kehitysapuun,rättipääkapinallisille. Kepuloisille tukiaisia. Korvattavia lääkkeitä saa,vain kolmenkukauden satsin kerralla. Sitten maksat Sipilän ryöstön!

• Suuri muutos tämänkertaisessa lääkekorvausjärjestelmän uudistuksessa on vuosittainen 50 euron omavastuu joka koskee kaikkia kolmea korvausluokkaa. Peruskorvattavia, alempaa sekä erityiskorvattavuusryhmää. Omavastuun täyttymisen jälkeen KELA korvaa lääkevalmisteet joille STM on vahvistanut korvausperusteisen tukkuhinnan. Tämä 50 euron omavastuu myös kerryttää kattosummaa joka on 610,37 euroa vuonna 2016. Lääkekulujen vuosikatto on nykyinen virallinen nimi. Tämän piiriin kuuluvat luonnollisesti vain KELA-korvattavat lääkevalmisteet.
        Vuonna 2006 kun edellinen suuri uudistus tehtiin poistettiin ns. ostokertakohtainen omavastuu. Tämä hyödytti ennenkaikkea satunnaisia lääkkeentarvitsijoita. Eniten kärsivät ylemmän erityiskorvausryhmän lääkkeitä paljon käyttävät. Jotka ennen saivat lääkkeensä samalla kiinteällä omavastuulla. Tällaisen oikeudenmukaisuudesta voidaan olla tietysti montaa mieltä.
        Nyt olmeisesti on tarkoitus vähän viedä takaisinpäin. Mutta tuo 50 euron omavastuu olisi saanut jäädä pois ylemmästä erityiskorvausryhmästä. Tämä kun monesti tulee kuntien maksettavaksi toimeentulotuen muodossa.Samoin kuin esimerkiksi potilaalle määrätyt lääkevalmisteet joille STM ei ole myöntänyt korvausperusteista tukkuhintaa.
        Yleensäkin lääkekorvausjärjestelmä on kohtalaisen monimutkainen. Varsinkin tuo erityiskorvausryhmien B-lausuntomenettely on juuri tuota KELA:n rakastamaa paperinpyörittelyä. KELA on muuten perinteisesti ollut Maalaisliiton läänitystä.
        Ja jos joku ihmettelee miksei saa sitä erityiskorvattavaa lääkettä "ennen aikojaan" kyse on siitä että KELA rankaisee Apteekkaria 50 euron virhemaksulla joka voi tulla vaikka pari päivää ennen aikojaan toimitetusta 5 euron verenpainelääkkeestä.
        Nuo prosentit ovat muuttuneet vuodesta 2006. Löytyvät tästä.

http://stm.fi/documents/1271139/1330136/Lääkekorvausjärjestelmä 2016 uusittu/f181f103-7820-48ca-a9f7-0972993edc7d

• Niin ja kyllä lääkkeet saa aina rahalla ostaa itse ja vaikka vuoden lääkkeet kerralla. Ellei lääkäri ole rajoittanut lääkkeen toimittamista. Paitsi tietysti väärinkäyttöön soveltuvat lääkkeet.
        Ennen vanhaan ihmiset maksoivatkin itse lääkkeensä ja hakivat itse korvauksensa KELA.sta. Eli KELA keksi teettää Apteekeilla omaa työtään. Vähän karkeasti sanottuna tietysti. Onhan tuo tietysti systeeminä erittäin toimiva.

• OikeistoSosDem kirjoitti:

Niin ja kyllä lääkkeet saa aina rahalla ostaa itse ja vaikka vuoden lääkkeet kerralla. Ellei lääkäri ole rajoittanut lääkkeen toimittamista. Paitsi tietysti väärinkäyttöön soveltuvat lääkkeet.
        Ennen vanhaan ihmiset maksoivatkin itse lääkkeensä ja hakivat itse korvauksensa KELA.sta. Eli KELA keksi teettää Apteekeilla omaa työtään. Vähän karkeasti sanottuna tietysti. Onhan tuo tietysti systeeminä erittäin toimiva.

Suomen valtio on vuosituhannen vaihteesta asti leikannut korvausperusteisis tukkuhintoja. Joiden perusteella määräytyy korvattavan lääkkeen vähittäismyyntihinta. Nuo kertoimet ovat sitä pienemmät mitä kalliimpia lääkevalmiste on. Löytyvät Pysty lääkelaista. Ja sieltä lääketaksa. Toinen varsinkin pienten kaupunkien kivijalkaapteekkien taloutta ahdistanut tekijä on ollut viitehintajärjestelmän käyttöönotto. Osittain tämän kompensoimiseksi ns. toimitusmaksua nostettiin 0,43 eurosta 2,39 euroon vuonna 2014. Tämä lisätään lääkkeen myyntihintaan josta sitten KELA korvaa tai ei.
        Jos lääkevalmiste ei ole KELA-korvattava valmistaja voi hinnoitella sen ns. vapaasti. Apteekki ottaa sitten lääketaksan mukaisen hinnan. Tämä selittää joskus yllätykset Apteekin tiskillä. Jos lääkevalmiste on STM:n mielestä liian kallis korvausjärjestelmän piiriin. Ja valmistajan mielestä liian halpa. Silloinhan kyseessä on ns. Win to Win tilanne molemmille.

Suuri muutos tämänkertaisessa lääkekorvausjärjestelmän uudistuksessa on vuosittainen 50 euron omavastuu joka koskee kaikkia kolmea korvausluokkaa. Peruskorvattavia, alempaa sekä erityiskorvattavuusryhmää. Omavastuun täyttymisen jälkeen KELA korvaa lääkevalmisteet joille STM on vahvistanut korvausperusteisen tukkuhinnan. Tämä 50 euron omavastuu myös kerryttää kattosummaa joka on 610,37 euroa vuonna 2016. Lääkekulujen vuosikatto on nykyinen virallinen nimi. Tämän piiriin kuuluvat luonnollisesti vain KELA-korvattavat lääkevalmisteet.
        Vuonna 2006 kun edellinen suuri uudistus tehtiin poistettiin ns. ostokertakohtainen omavastuu. Tämä hyödytti ennenkaikkea satunnaisia lääkkeentarvitsijoita. Eniten kärsivät ylemmän erityiskorvausryhmän lääkkeitä paljon käyttävät. Jotka ennen saivat lääkkeensä samalla kiinteällä omavastuulla. Tällaisen oikeudenmukaisuudesta voidaan olla tietysti montaa mieltä.
        Nyt olmeisesti on tarkoitus vähän viedä takaisinpäin. Mutta tuo 50 euron omavastuu olisi saanut jäädä pois ylemmästä erityiskorvausryhmästä. Tämä kun monesti tulee kuntien maksettavaksi toimeentulotuen muodossa.Samoin kuin esimerkiksi potilaalle määrätyt lääkevalmisteet joille STM ei ole myöntänyt korvausperusteista tukkuhintaa.
        Yleensäkin lääkekorvausjärjestelmä on kohtalaisen monimutkainen. Varsinkin tuo erityiskorvausryhmien B-lausuntomenettely on juuri tuota KELA:n rakastamaa paperinpyörittelyä. KELA on muuten perinteisesti ollut Maalaisliiton läänitystä.
        Ja jos joku ihmettelee miksei saa sitä erityiskorvattavaa lääkettä "ennen aikojaan" kyse on siitä että KELA rankaisee Apteekkaria 50 euron virhemaksulla joka voi tulla vaikka pari päivää ennen aikojaan toimitetusta 5 euron verenpainelääkkeestä.
        Nuo prosentit ovat muuttuneet vuodesta 2006. Löytyvät tästä.

http://stm.fi/documents/1271139/1330136/Lääkekorvausjärjestelmä 2016 uusittu/f181f103-7820-48ca-a9f7-0972993edc7d

Pidän tuota 50 euron omavastuuta oikeudenmukaisena sikäli, että Kela-korvauksen saajien joukosta putoavat kaikki ne, jotka tarvitsevat vuoden aikana vai yhden lääkekuurin tai joutuvat käyttämään säännöllisesti vain hyvin halpoja lääkkeitä. He maksavat Kela-korvauksensa valtiolle joka tapauksessa takaisin verojen muodossa. Sitä paitsi voi olla vain hyvä, jos turhien lääkereseptien hakeminen näin vähentyy. Todella paljonhan meillä heitetään vanhoja, käyttämättömäksiki jääneitä lääkkeitä pois (palautetaan apteekkiin).

Harmittavin uudistus on ehkä niille, joiden vuosittaiset lääkekulut ovat satoja euroja. Harmitus on suurin vuoden ensimmäisiä lääkesatseja ostettaessa, mutta unohtunee vuoden mittaan. Tärkeintähän lopulta on, että lääkkeet pitävät kunnossa.

Suomalaiset joiden lääkekulut ovat todella suuria eli ylittävät vuosikaton, saavat taas sen viisikymppisensä takaisin, kuten totesitkin, eli koko uudistus koskee vain vuoden ensimmäistä lääkeostosta tehtäessä. Ei minulla ole tietenkään mitään sitä vastaan, että löytyisi kätevä konsti keventää sitä ensimmäistä maksamista, mutta en ole asiaan niin paneutunut, että osaisin jotain ehdottaa.

Niin ja kyllä lääkkeet saa aina rahalla ostaa itse ja vaikka vuoden lääkkeet kerralla. Ellei lääkäri ole rajoittanut lääkkeen toimittamista. Paitsi tietysti väärinkäyttöön soveltuvat lääkkeet.

En ole kullut reseptilääkkeistä, joita myytäisiin kerralla pidemmäksi aikaa kuin noin kolmen kuukauden tarpeisiin.

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

En ole kullut reseptilääkkeistä, joita myytäisiin kerralla pidemmäksi aikaa kuin noin kolmen kuukauden tarpeisiin.

Noita satunnaisesti tarvittavia 5-20 euron hintaisia antibiootti tai särkylääkekuureja ei tarvitsisi korvata lainkaan. Vähävaraiset tietysti joutuisivat hakemaan tämän toimeentulotukena. Eli suo siellä vetelä täällä. En osaa sanoa mikä olisi oikeudenmukaista.
        Kyllä Pysty reseptilääkkeitä saa ostaa vaikka vuoden määrän kerralla itse kaiken maksaen jos lääkäri ei ole sitä kieltänyt ja reseptissä on lääkettä. Esim. pidempi ulkomailla olo. Nämä korvaukset saa sitten hakea itse KELA:sta. Niin sanotut väärinkäyttöön soveltuvat lääkkeet ovat sitten asia erikseen. Nämä ovat tietysti tapauskohtaisia. Eli lääkärin ja apteekin harkinnassa. Molemmille on säädetty tukku määräyksiä mm. tästä asiasta.
        STM:n ohje lääkkeen määräämisestä.
        Fimea:n ohje lääkkeen toimittamisesta.

• fdutäå

Puhut mulkku paskaa. Sinä et maksa mitään veroja vaan sinun verosi maksavat ahketat naapurisi jotka maksavat elättirahasikin.
        On se kumma kun tämä ei uppoa tyhjään päähäsi.

• fdutäå kirjoitti:

Puhut mulkku paskaa. Sinä et maksa mitään veroja vaan sinun verosi maksavat ahketat naapurisi jotka maksavat elättirahasikin.
        On se kumma kun tämä ei uppoa tyhjään päähäsi.

...?

• Xxjuuxx

Suomen historian suurimmat konnat:
      Sipilä
      Stubbi
      Soini
      Konniksi voidaan lukea myös näiden superkonnien puolueita äänestäneet.
      Muistakaa nyt hyvät ihmiset! Älkää enää äänestäkö porvaripuolueita. Kun he saavat täydellisen vallan alkaa hirveät työväenluokan sorto toimet, se nähdään nyt.

• En hirvennyt äänestää SDP:tä, kun se huusi kurkku suorana ennen vaaleja, että nyt pitää leikata, säästää ja parantaa maamme kilpailukykyä.

• ValheitaVain

Kuinkahan suuri enemmistö mahtoikaan äänestää IPU:a? Ja seurasitteko ääntenlaskun numeroita ja sitä, miten IPU:n ehdokkaiden äänimäärät tippuivat tuhansista muutamiin kymmeniin ääniin viime sekunneilla? Ei sillä ole väliä, ketä kukin äänestää, vaan silä, kuka valvoo äänten laskentaa. Miten saisimme systeemin avoimempaan kansan kontrolliin?

• kiitokset

Tämänkö takia mummut huivit lepattaen lyllersi Sipilää äänestämään?kansaneläkkekin leikattiin...

• kaikki_käy

Suurin konna on kuitenkin Timo "kaikki käy" Soini.

• kortistoonnoi

oli sikamainenteko kolmeässältä!

• viulujenmaksaja

Eikös meidän pitäisi osallistua yhteiskuntamme elvyttämiseen antamalla rahojamme hallituksemme määräämiin kohteisiin? Onhan joidenkin hoidettava likaiset hommat, ökyrikkaat ovat haluttomia. Nyt vallassa on EK:n ja ökyrikkaiden asialla olevat politiikot ja itse olemme vaaleissa näin päättäneet. Itse olemme myös päättäneet, että kepulaiset kuppaavat meiltä sen viimeisenkin sentin. Neljä vuotta on kestettävä tätä kuppaamista ja rikkaiden suupielien leveää hymyä. Tuon EK:n hepun Jyri Häkämiehen naama on koko ajan suupielet korvissa, niin hyvältä tuo tavallisen kansan ja työntekijöiden kuppausprojektit hänelle maittavat. Onhan Matti Vanhasenkin teflon saanut hiukan hymynkaretta ja Anne Bernerin kirkasta kirkkaampi huulipuna siivittänyt makealta maistuvaa ministeriselämää.

• raskaskusetus

HARVA tätä halusi.. On kyse vaalipetoksesta!

• sikailua

Sipilän törkeys.. kokonaankorvattavat lääkkeet maksullisiksi..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1167
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      803
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      45
      609
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      559
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      548
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      220
      519
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      50
      514
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      502
    Aihe