SOPUINEN SALAISUUS

Heppamummu

SOPUINEN SALAISUUS

”Kyllä se taas tulee pimeä aikaisin. Hädin tuskin tässä ehtii appeensa syödä kun jo aamu on iltaan vaihtunut. Vaan mihinkäs tässä kiire, lämpimässä ollessansa. Rivakka pakkanen tuntuu ulkona olevan.

Auh!

Se on tuo vasen lonkka kun vihottelee välillä. Mettätöissä sitä tuli kiskottua useampikin ranka umpihangesta tien varteen. Koita itte repiä kun kahlaat lumessa selkä märkänä ja hikipäissäs, hanki pettää jalan alta. Kainaloita myöten siinä mentiin. Isäntäkin siinä vieressä vedättää kuormaa perille.

Vaan ei tuo tainnu pahalla komentaa. Taisipa omilla voimillaan auttaa, hyppäs pois kuorman päältä ja tuli mukaan vetämään ittekkin. Saattoihan se joskus ohjasperillä paukauttaa. Sisuhan siinä nousi – kummallekin. Mutta perille asti rangat saatiin, ei ne meiltä mettään jääneet.”

Tallin hiljainen hämärä ympäröi hevosta hiljaa.

”Mitäs nyt ? Tallin eteisessä kolisee. Franssihan se sieltä tulee, isäntä tulee. Hirnahtelen hälle tervehdykset, kuopasen kaviolla innoissani. Kauraa ja heiniä tulossa.

Vaan jotain outoa on tuossa vanhassa isännässä. Istuu alas pilttuun viereen, hymyilee ja hyräilee itsekseen. Nostaa lammasvuoritakin väärinpäin päälleen. Ryhmysauvan käteensä. Reuhkan laittaa päähänsä. Lähtee takaisin tupaan, säkin heittää olallensa.”

Jouluaaton saunan tuoksu leijailee.

”Isäntä siinä ihmisvarsojaan leikittää. Muistelen minäkin nuoruuden aikaa. Tätä se oli kun aamulla kirkkoon mentiin. Haettiin kirkkoreki rekiliiteristä, vällyt aitanparvesta. Rauhassa siinä kirkkotie kuljettiin, käyntiä ja ravia hiljaa mentiin. Kirkon eessä saatiin heiniä ja kauraa. Siinä oltiin ihan hiljaa. Taisimmepa me hevosetkin kuunnella saarnaa. Takaisin kun tultiin, silloin liinat avattiin. Silloin me ravattiin ja laukattiin! Isäntä ja minä. Nautittiin kumpanenkin – vauhdista ja riemusta.”

Kuu nousee taivaalle. Talviyö kiristää otettaan.

Hevonen kääntää pilttuussa päätään, korviaan höristää. Kuuntelee kun askeleet lähenee, ääni kuuluu.

”Isäntä se taas sieltä tulee. Nauraa pärskäyttelee, olkapäät hytkyy. On kuulemma joku ihmisen varsoista ihmetellyt asioita ääneen. Vai että silleen. Pikkunen Riitta-tyttönen – se Pentin ja Liisan villivarsa – oli purkanut sydäntään. Miksei se Franssi Pappa koskaan ole meidän kanssa kun Joulupukki tulee, miksi sen pitää olla aina hevosta syöttämässä ?”

Siinä katsovat toisiansa – isäntä ja hevonen – Franssi ja Sopu. Kumpikin toisilleen päätään nyökäytellen päättävät yhdessä vaiti olla. Joulun salaisuudesta.

Sopu pilttuussansa hiljaa hirnahtelee. Torkkuu vasten hirsiseinää.

1

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heppamummu

      Sopu oli siis suomenhevonen, joka oli yksi niistä työhevosista jotka isäntänsä kanssa tekivät s...ta..nallisen paljon työtä.

      Suuri oli se kunnioitus hevostaan kohtaan, kun vanha isäntä kunnioitti omaa työkaveriaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe