Näky "Taivaalliset punaiset pallot"

sinetti1

(sinetti) Luulin, etten tänään näkyä saisi, mutta olin väärässä. Herätessäni aamulla, näin kuinka eteeni heitettiin jostain ylhäältä punaisia palloja. Ihmettelin, mistä ne tulivat? Katsoin ylös ja näin, kuinka taivas oli avoinna ylös asti ja Jeesus istui valtaistuimellaan, edessään kori jossa oli punaisia palloja. Nyt olen ihmetellyt niiden tarkoitusta, mitä Herra haluaa sanoa näillä punaisilla palloilla? Näky oli muuten hyvin selkeä ja oli ihanaa nähdä pitkästä aikaa Jeesus itsensä näyssä...
Kiittäen otamme vastaan nuo punaiset, taivaalliset pallot ja odotamme, että Herra avaat meille niiden tarkoituksen?
Kiitos ja Kunnia Jeesukselle Kristukselle!

80

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinetti1

      ... lisään, että muo pallot olivat semmoisia, tennispallon kokoisia, hyviä heiteltäväksi ja pompoteltavaksi ...

    • asfg8760

      Kolossalaiskirje 2:18, matteus 24:4

      • sinetti1

        Kirje kolossalaisille 3
        1. Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
        2. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.
        3. Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;
        4. kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa.
        5. Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,
        6. sillä niiden tähden tulee Jumalan viha,
        7. ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte.
        8. Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.
        9. Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
        10. ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.
        11. Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Kristus.
        12. Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen,
        13. kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.
        14. Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side.
        15. Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon te olette kutsututkin yhdessä ruumiissa, ja olkaa kiitolliset.
        16. Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.
        17. Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
        18. Vaimot, olkaa miehillenne alamaiset, niinkuin sopii Herrassa.
        19. Miehet, rakastakaa vaimojanne, älkääkä olko heitä kohtaan katkerat.
        20. Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset kaikessa, sillä se on otollista Herrassa.
        21. Isät, älkää kiihoittako lapsianne, etteivät he kävisi aroiksi.
        22. Palvelijat, olkaa maallisille isännillenne kaikessa kuuliaiset, ei silmänpalvelijoina, ihmisille mieliksi, vaan sydämen yksinkertaisuudessa peljäten Herraa.
        23. Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämestänne, niinkuin Herralle eikä ihmisille,
        24. tietäen, että te saatte Herralta palkaksi perinnön; te palvelette Herraa Kristusta.
        25. Sillä se, joka tekee väärin, on saava takaisin, mitä on väärin tehnyt; ja henkilöön ei katsota.


      • sinetti1

        ... ja tässä näitä pelin sääntöjä.
        AA-MEN!!!


    • sinetti1

      Minulla nousee noista palloista mieleen eräs vuoropuhelu leikki, jossa pallon saanut saa vuoron kertoa asiansa, josta on ennalta sovittu ja tuo pallon punainen väri, kertoo tuon asian; Jeesuksen sovintoveri ja hänen lunastustyönsä meistä, hänen evankeliuminsa.

      • sinetti1

        Meille on luvattu ihania asioita, joita saamma Herralta anoa, armolahjoja ja etenkin profetaalista lahjaa meidän tulisi anoa, niin sanassa neuvotaan. Mutta älkäämme kahdetiko sitä mitä toisillemme on annettu, älkää katsoko sitä mitä toinen tekee, sillä Herra on antanut erilaisia tehtäviä, isompia ja pienempiä, mutta kaikki yhtätärkeitä, ei niitä mitata teon suuruuden mukaan, me olemme yhtä perhettä, taivaan Isän lapsia. Me kasvamme kuin samassa puussa, Kristusruumiissa, Kristus päänä ja me eri ruumiin osina, toinen toimii jalkoina ja toinen käsinä, yhdellä on korvat kuulla ja yhdellä silmät nähdä, näitä meille on luvattu, ja niitä hänen ominaan olemme saaneet ja saamme kun niitä anomme, älkää väheksykö näitä lahjoja, joita taivaasta on annettu, vaan iloitkaa siitä että niitä keskuudessamme on ja voimme näin vahvoina toinen toisiamme täydentää, Jeesuksessa Kristuksessa, sillä itsessämmehän me mitään emme olisi, vaan se kaikki tulee Herralta.


      • sinetti1

        ... tuota vuoropuheluahan me toteutamme täällä...


    • a-----a

      Lievä ohimolohkoepilepsia aiheuttaa päivittäisiä "näkyjä". Suosittelen ajanvarausta neurologille.

      • sinetti1

        Kuinka monia on tuomittukkaan johonkin ihmisten keksimiin, tieteellisiin sairauksiin, vain sen takia että ihminen uskoo Jumalaan.


      • jalankulkija

        Voihan siellä lääkärillä käydä kaiken varalta kun ei se aivan tavallista "nähdä" toistuvasti asioita. Ettei vain olisi mitään kasvainta tai neurologista vaivaa.
        Jos ajat autoa ja satut "näkemään" asioita niin siinä voi käydä pahasti itselle tai muille.


      • sinetti1

        Miten selittää sen, että monet näyistäni ja unistani ovat toteutuneet, ei vain itseni iloksi vaan muutkin ovat sen saaneet todeta, sairaudesta johtuvat näyt tuskin toteutuu?


      • sinetti1

        Tuossa juuri tutkiskelin, aivan leikkimielellä, kun nyt pallotellaan, minkälaisia sairauksia voisimmekaan täällä toisillemme jakaa? Ja niitähän riittäisi, esim. suurin oire mitä täällä esiintyy on epäilys, alituinen ja jatkuva epäilys ja se on oire pakko-oireiseen häiriöön ja kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, että näin, voisihan näitä jakaa, mutta onko se aikuismaista käytöstä?
        Eiköhän vaan pysytä tuossa punaisessa pallon värissä, joka ohjaa keskustelun aiheeseen. Kaikki muu on eksytystä, saada aihe muualle.


    • Jarmo__EiKirj

      Jaksamisia Sinetille!

      • sinetti1

        Kiitos Jarmo, myös sinulle ja pikaista paranemista. Kuten huomaat, eksyttäjä riehuu kaikella voimallaan, ei jaksa eikä halua pelin hengeä, jonka Herra antoi, pallot pomppivat sinne tänne... :)
        ...ei haluta psyä aiheessa, mutta silti halutaan leikkiin mukaan, mielenkiintoista, koen tämän jonkinlaiseksi Herran koettelukseksi, mihin täällä kyetään... näetkö samaa veliseni? :)


      • sinetti1

        ... itseasiassa, minua huvittaa tämä tilanne, sieluni silmin voin melkein nähdä kuinka nämä pompottelevat täällä noita palloja kuin jossain hallissa. Tuossa lentää juuri "lähete lääkärille" pallo ja tuolta vastapallona "minä en leiki sun kanssa", Välillä lentää palloja "olen kade" ja suosituin pallo toistaiseksi on tuo "epäilenpä varuulta kaikkea" pallo. Kukaan ei kuitenkaan ole löytänyt vielä aloituspalloa, jonka Jeesus itse ensin heitti. :)


      • Jarmo__EiKirj
        sinetti1 kirjoitti:

        ... itseasiassa, minua huvittaa tämä tilanne, sieluni silmin voin melkein nähdä kuinka nämä pompottelevat täällä noita palloja kuin jossain hallissa. Tuossa lentää juuri "lähete lääkärille" pallo ja tuolta vastapallona "minä en leiki sun kanssa", Välillä lentää palloja "olen kade" ja suosituin pallo toistaiseksi on tuo "epäilenpä varuulta kaikkea" pallo. Kukaan ei kuitenkaan ole löytänyt vielä aloituspalloa, jonka Jeesus itse ensin heitti. :)

        Juu... Jarmo nauraa :D


    • a-----a

      "Kohtauksessa aktivoituvan anatomisen aivoalueen määritys – silloin kun se on mahdollista – kuuluu diagnostiikan tähän vaiheeseen. Näin ollen voimakkaat motoriset oireet (mm. hypermotoriset kohtaukset, kuten riehuminen ja huutaminen) viittaavat otsalohkojen aktivoitumiseen ja visuaaliset oireet (esim. tähtien tai värillisten pallojen näkeminen) vastaavasti takaraivolohkojen aktivoitumiseen kohtauksen yhteydessä."

      http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/uusinnumero?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_viewType=viewArticle&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_tunnus=duo94845

    • sinetti1

      Ja mitäkö Herra kaikella tällä tarkoittaa, tuolla aloituksella, joka muodostui palloleikiksi? Hän haluaa näyttää, kuinka naurettavalta nämä keskustelumme täällä näyttävät. Kiitos Jeesus, se oli hyvin terapeuttista! Kiitos ja Kunnia vain yksin sinulle, Herrani, Jeesus Kristus, kiitos pallosta jonka aamulla luokseni heitit.

      • sinetti1

        Mitä sinun pallossasi Jeesus lukikaan? = "Minä olen tie, totuus ja elämä, Minä tarjoan Pelastuksen, Parannuksen ja Vapauden"


      • sinetti1

        ... taidan siirtyä hetkeksi vapaapenkille ..... :)


      • poikittainenmaila

        Tarkoitat kai jäähypenkille?


      • sinetti1

        ... ei kun vapaapenkille, itsekkin tuossa mietin, että olisi pitänyt laittaa vaihtopenkille, luulin että tein virheen ja kirjoitin väärin, mutta sitten ymmärsin, että se tuli tarkoituksella noin, sillä pelaamme nyt Jeesuksen asettamaa peliä ja Hän vapauttaa, eli siis vapaapenkille... :)


      • sinetti1

        Totta, eikun Voitto kotiin, Jeesuksessa Kristuksessa, meillä on Hänen voima puolellaan!!!


    • sinetti1

      Toinen kirje Timoteukselle 4
      1. Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
      2. saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
      3. Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
      4. ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.
      5. Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti.
      6. Sillä minut jo uhrataan, ja minun lähtöni aika on jo tullut.
      7. Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt.
      8. Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat.
      9. Koeta päästä pian tulemaan luokseni.
      10. Sillä tähän nykyiseen maailmaan rakastuneena jätti minut Deemas ja matkusti Tessalonikaan, Kreskes meni Galatiaan ja Tiitus Dalmatiaan.
      11. Luukas yksin on minun kanssani. Ota Markus mukaasi ja tuo hänet tänne, sillä hän on minulle hyvin tarpeellinen palvelukseen.
      12. Mutta Tykikuksen minä olen lähettänyt Efesoon.
      13. Tuo tullessasi päällysvaippa, jonka jätin Trooaaseen Karpuksen luo, ja kirjat, ennen kaikkea pergamentit.
      14. Aleksander, vaskiseppä, on tehnyt minulle paljon pahaa; Herra on maksava hänelle hänen tekojensa mukaan.
      15. Kavahda sinäkin häntä, sillä hän on kovin vastustanut meidän sanojamme.
      16. Ensi kertaa puolustautuessani ei kukaan tullut avukseni, vaan kaikki jättivät minut; älköön sitä heille syyksi luettako.
      17. Mutta Herra auttoi minua ja vahvisti minua, että sanan julistaminen minun kauttani tulisi täydelleen suoritetuksi, ja kaikki pakanat sen kuulisivat; ja minä pelastuin jalopeuran kidasta.
      18. Ja Herra on vapahtava minut kaikesta ilkivallasta ja pelastava minut taivaalliseen valtakuntaansa; hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.
      19. Tervehdys Priskalle ja Akylaalle ja Onesiforuksen huonekunnalle.
      20. Erastus jäi Korinttoon, mutta Trofimuksen minä jätin Miletoon sairastamaan.
      21. Koeta päästä tulemaan ennen talvea. Tervehdyksen lähettävät sinulle Eubulus ja Pudes ja Linus ja Klaudia ja kaikki veljet.
      22. Herra olkoon sinun henkesi kanssa. Armo olkoon teidän kanssanne.

      • sinetti1

        AA-MEN!!!


      • sinetti1

        ... ja tässä nousi huomioni tuohon aameneen, maalisissa peleissä kansa huutaa innoissaan: MAA-LI!!! Mutta nyt on kyseessä Herran asettama peli ja me huudamme: AA-MEN!!!


    • Kiitos näystäsi Sinetti.

      Luulen, uskon noiden "pallojen" olevan rakeita, verellä sekoitettuja.

      Ilm.8:

      5 Ja enkeli otti suitsutusastian ja täytti sen alttarin tulella ja heitti maan päälle; silloin syntyi ukkosenjylinää ja ääniä ja salamoita ja maanjäristystä.

      6Ja ne seitsemän enkeliä, joilla oli ne seitsemän pasunaa, hankkiutuivat puhaltamaan pasunoihin.

      7 Ja ensimmäinen enkeli puhalsi pasunaan; niin tuli RAKEITA ja tulta,VERELLÄ sekoitettuja, ja ne heitettiin maan päälle; ja kolmas osa maata paloi, ja kolmas osa puita paloi, ja kaikki vihanta ruoho paloi.

      Ajattelen saamasi näyn tarkoittavan siis tuomioiden vuodattamista.En millään usko näyn kuvaavan mitään "mukavaa", vaikka näitkin Itse Herran Jeesuksen. Vaan pikemmin päinvastoin, kun "suojaava peite", eli taivas oli avoinna, oli poistettu, että pystyi näkemään Tuomarin kasvot.

      Mutta, jos kirjoitin oikein, niin näkysi tarkoittaa murheita maailmalle, Jumalan omat ovat suojattuja, niin kuin Egyptissä. Ja, maailma pysyy paatuneena.

      • sinetti1

        AA-MEN!!! Mikään Herran sanasta ei jää täyttymättä.


      • sinetti1

        ... tuo tulee olemaan häviäjän osa ...


      • sinetti1

        ... ja totuudessa saamme huomata, ettei tämä ollutkaan niin mukava peli, vaan hyvin vakava, jossa on kyseessä elämä ja kuolema. Me Jumalan omat olemme suojattuja ja saamme kulkea elämäntietä, Hän on tämän pelin tuomari.
        AA-MEN!!!


      • a-----a
        sinetti1 kirjoitti:

        ... ja totuudessa saamme huomata, ettei tämä ollutkaan niin mukava peli, vaan hyvin vakava, jossa on kyseessä elämä ja kuolema. Me Jumalan omat olemme suojattuja ja saamme kulkea elämäntietä, Hän on tämän pelin tuomari.
        AA-MEN!!!

        Käy nyt kuitenkin neurologilla. Ihan varmuuden vuoksi. Epilepsia ei ole leikin asia.


      • sinetti1

        Olen jo mitä parhaimmassa hoidossa, näin hyvää lääkäriä ei löydy koko maailmasta, suosittelen, Hänen nimensä on Jeesus Kristus.


      • sinetti1
        sinetti1 kirjoitti:

        Olen jo mitä parhaimmassa hoidossa, näin hyvää lääkäriä ei löydy koko maailmasta, suosittelen, Hänen nimensä on Jeesus Kristus.

        Aamen? = AA-MEN!!!


    • sinetti1

      Room. 2:1

      Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.

      Room. 2:3

      Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion?

      Room. 14:10

      Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkätähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen.

      Jaak. 4:11

      Älkää panetelko toisianne, veljet. Joka veljeään panettelee tai veljensä tuomitsee, se panettelee lakia ja tuomitsee lain; mutta jos sinä tuomitset lain, niin et ole lain noudattaja, vaan sen tuomari.

      Jaak. 4:12

      Yksi on lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?

    • korvasieniäpulveeria

      Onko vedetty jotain sieniä tai "nuuskaa" liikaa , vai missä niitä palloja pomppii!?

      • sinetti1

        ... eikö sinulla ole tähän peliin pelisilmää?


      • sinetti1

        ... pelin säännöt löytyvät aukaisemalla Raamatun ja lukemalla tarkkaan sen sisältöä... ja kun oppii tuntemaan sen koko sydämen myötä... löydät aivan uuden virtuaalimaailman, nettipelit jää siinä toiseksi.


      • inhottavaR

        aloitukseen:perkeleen harhauttavat pallot!!!


      • sinetti1

        ... uskot siis kuitenkin tuohon olioon?


      • sinetti1
        sinetti1 kirjoitti:

        ... uskot siis kuitenkin tuohon olioon?

        ... siitä voi tulla" rankkari".


      • sinetti1
        sinetti1 kirjoitti:

        ... siitä voi tulla" rankkari".

        " "Helvetti on aihe, josta on luonnollisesti mahdoton kirjoittaa tyhjentävästi yhdessä kolumnissa. Mutta joitakin huomioita on mahdollista tehdä. Helvetillä ei pidä pelotella. Mutta ei sitä voida tyystin sivuuttaakaan tekemättä väkivaltaa evankeliumille. Jos ei ole mitään tuomiota, mistä Jeesus silloin pelastaa?

        Kristillinen totuus helvetistä ei missään tapauksessa ole jokin lastenkasvatuksen metodi. Kysymys helvetistä kuuluu käsiteltäväksi aikuisten maailmaan osana laajempaa raamatullista vastausta koskien lopullisen oikeudenmukaisuuden toteutumista ja pahan kukistamista Jumalan hyvässä maailmassa.

        Kysymystä helvetistä ei voida tarkastella Raamatulle vieraasta ihmiskuvasta käsin ilman, että koko asia tulee mahdottomaksi ymmärtää. Vain Raamatun ilmoittaman maailmankuvan valossa voidaan oppi helvetistä ymmärtää oikein. Se perustuu Jumalan ilmoitukseen eikä inhimilliseen päättelyyn. Sitä ei siksi tule tarkastella irrallaan muusta mitä Raamattu yleensä ilmoittaa Jumalasta, ihmisen synnistä ja kapinasta Luojaansa vastaan. Näin tarkasteltuna ei Jumalan rakkauden ja tuomion välillä ole sovittamatonta ristiriitaa. Helvetti voi luonnollisesti näyttäytyä kummalliselta materialistisen ja humanistisen ihmiskäsityksen valossa, mutta se ei ole ristiriidassa Raamatussa ilmaistun Jumalan rakkauden ja oikeudenmukaisuuden kanssa.

        Siinä, että rikkonut saa hänelle kuuluvan ja rikokseen soveltuvan rangaistuksen ei sinänsä ole mitään rakkaudetonta tai epäoikeudenmukaista. Helvetti on oikeudenmukainen. Rikkomukset Luojan säädöksiä vastaan ovat rikkomuksia ikuisessa mittakaavassa. Siksi myös rangaistus on luonteeltaan ikuinen. Tätä meidän on vaikea ymmärtää siksi, että meillä on niin korkea käsitys ihmisestä ja vastaavasti matala käsitys Jumalasta. Olemme kaikki luonnostamme kaappihumanisteja, joille ihminen, ei Jumala, on kaiken mitta. Niinpä tahtoisimme Jumalan muuttavan käsitystään meidän synneistämme vastaamaan omaamme sen sijaan, että itse muuttaisimme omaa käsitystämme omista synneistämme vastaamaan Jumalan käsitystä niistä.

        Jumalan rakkaus ei ilmene siinä, että hän ei rankaise yhtään ketään yhtään mistään, koska on kykenemätön toimeenpanemaan synnistä aiheutuvaa oikeudenmukaista rangaistusta. Jumalan rakkaus ei ole luonteenheikkoutta. Mahtaisiko sellainen jumala edes ymmärtää rakkaudesta yhtään mitään, joka ei välitä siitä mitä pahaa ihmiset tekevät toisilleen.

        Jumalan rakkaus ilmenee siinä, että hän armahtaa katuvan rikkoneen syntisen ja on valmis Jeesuksen tähden ottamaan jokaisen puoleensa kääntyvän lapsekseen. Jumalan oikeudenmukainen rangaistus katumattomalle syntiselle ei ole ristiriidassa tämän Jeesuksessa tarjotun anteeksisaamisen kanssa.
        Jeesuksen ristin kuolemassa näemme etteivät pyhyys ja rakastava armo ole toisilleen vastakkaisia.

        Sille, joka torjuu Jumalan rakkauden Jeesuksessa ei tapahdu mitään rakkaudetonta siinä, että hän saa asianmukaisen rangaistuksen synneistään. Hänhän ei ole halunnut tulla pelastetuksi. Jos kuljemme koko elämämme keskisormi pystyssä piittaamatta tästä Jumalan rakkaudesta, miten voimme olettaa, että Jumala yhtäkkiä olisi velvoitettu rientämään avuksemme viimeisellä tuomiolla kun emme hänestä eläessämme välittäneet?

        Edesmennyt puritaanisaarnaaja Arthur W. Pink onkin sanonut osuvasti:

        Jos Jumala tarjoaa sinulle Pelastajaa, joka pelastaa sinut ansaitsemastasi rangaistuksesta, etkä sinä ota Häntä vastaan, niin toki on oikeudenmukaista se, että sinä jäät ilman Pelastajaa. Vai onko Jumala velvoitettu järjestämään sinulle joku toinen vain siksi, että et pidä tästä nimenomaisesta pelastajasta? Hän on antanut mittaamattoman arvokkaan ja kunnioitettavan Henkilön, oman ainosyntyisen Poikansa sovitusuhriksi synneistä. Näin hän valmisti Pelastuksen, jota tarjotaan sinulle juuri nyt. Jos sinä torjut hänet, onko Jumala silloin epäoikeudenmukainen jos hän ei sinua pelasta? Onko hän velvollinen pelastamaan sinut sinun valitsemallasi tavalla vain koska et pidä hänen tavastaan pelastaa? Vai syytätkö Kristusta epäoikeudenmukaisuudesta, koska hän ei tule sinun pelastajaksesi, kun samaan aikaan sinä et tahdo häntä kun hän tarjoaa itseänsä ja vetoaa sinuun, että ottaisit Hänet vastaan Pelastajanasi?”

        Jumala osoitti rakkautensa antamalla Jeesuksen, joka kantoi kuolemallaan rangaistuksen synneistä jokaisen Häneen uskovan puolesta. Siksi Jeesukseen turvaava voi riemuita Paavalin sanoin: ”Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa” (Rm. 8:1). Armahdetun ei tarvitse pelätä tuomiota." "


      • sinetti1

        Aamen? = AA-MEN!!!


      • sinetti1

    • KTS--

      Jeesus keräsi joulukoristeet koriin kun tuli Loppiainen.

      • jokapaikassa

        Jaha. Muslimit ovat jo täälläkin naisia ahdistelemassa.


      • sinetti1

        Loppiainen

        Loppiainen on kristikunnan vanhimpia juhlia, vanhempi kuin joulu. Kuudentena päivänä tammikuuta vietettävään loppiaiseen on aikojen saatossa kytkeytynyt useita eri aiheita.

        Loppiainen vakiintui jo 200-luvulla, jolloin sitä vietettiin Jeesuksen syntymäjuhlana. Juhlan ajankohdaksi tuli siihen aikaan 6.1. vastapainoksi 5.1. vietetylle pakanalliselle aurinkojuhlalle. Loppiaista saatetaan vielä nykyään sanoa vanhaksi jouluksi. Sanonta johtuu siitä, että Venäjällä käytettiin juliaanista kalenteria 1918 saakka. Sen mukaan joulu oli samaan aikaan kuin loppiainen meidän gregoriaanisessa kalenterissamme.

        Vanhalta ajalta periytyy loppiaisen toinenkin aihe, Jeesuksen kasteen juhla. Tässä merkityksessä itäinen kristikunta viettää loppiaista edelleen. Kolmas vanha aihe on Kaanan häät, joissa Jeesus aloitti julkisen toimintansa.

        Läntisessä kristikunnassa kaikki loppiaisen alkuperäiset aiheet saivat väistyä varhaisella keskiajalla. Tuolloin loppiaisen aiheeksi tuli kertomus idän tietäjistä, jotka tulivat osoittamaan kunnioitustaan juuri syntyneelle juutalaisten kuninkaalle. Loppiaisen alkuperäiset aiheet siirrettiin kahteen loppiaista seuraavaan sunnuntaihin. Tietäjät olivat vieraiden kansojen edustajia. Tämä osoittaa, että Kristus on valo kaikille maailman kansoille. Näin loppiainen muistuttaa kirkon lähetystehtävästä. Joulun sanoma kuuluu kaikille.

        Raamattu ei kerro tietäjien lukumäärää, mutta jo varhain kirkossa vakiintui tietäjien määräksi kolme. Tämä uskomus perustuu todennäköisesti evankeliumien mainitsemiin kolmeen lahjaan: kultaa, suitsuketta ja mirhaa. Myöhemmin vakiintui myös käsitys, että tietäjät olivat kuninkaita. Ruotsi-Suomen luterilaisen kirkon ensimmäisessä kirkkojärjestyksessä 1500-luvulta loppiainen oli "Meidän Herramme kasteen päivä, jota sanotaan kolmen pyhän kuninkaan päiväksi". Myös Ruotsin valtakunnanvaakunan – Tre kronor – juuret löytyvät kolmen kuninkaan kruunuista.

        Loppiaisen perinteinen nimi on epifania, Herran ilmestyminen. Se on yksi suurista Kristus-juhlista, jolloin liturginen väri on valkoinen ja alttarikynttilöitä on kuusi. Loppiaisen suomenkielinen nimi on peräisin 1600-luvulta, ja se tarkoittaa joulun pyhien loppumista. Vaikka jouluaika päättyykin loppiaiseen, niin loppiaisen jälkeiset pyhät kuuluvat vielä joulujaksoon, joka päätty vasta pääsiäisjakson alkaessa.


    • inhottavaR

      Aloittaja on sairastunut eksyttäviin näkyihin, on koukussa sellaisiin!

      • KTS--

        Kieltämättä huolestuttavaa jos pitää joka päivä nähdä jotakin.
        Menee jo nostradamusosastolle.


      • InhottavaR
        KTS-- kirjoitti:

        Kieltämättä huolestuttavaa jos pitää joka päivä nähdä jotakin.
        Menee jo nostradamusosastolle.

        aloittajalla on omista näkyasioistaan kuin huumeen tarve,addioktio, narkomaanin merkki


      • sinetti1

        Aloitukseni on palstan aiheen mukaista... miten on teidän laitanne?


    • DrJohn

      Melko klassinen kuvaus temporaaliepilepsiakohtauksesta. Hoidahan asiat neurologin kanssa kuntoon, ennenkuin alat saamaan GM-kohtauksia. Niiden jälkeen ei kirjoitellakaan ihan heti hassuja juttuja nettiin.

      • sinetti1

        Edellen,

        olen jo mitä parhaimmassa hoidossa, näin hyvää lääkäriä ei löydy koko maailmasta, suosittelen, Hänen nimensä on Jeesus Kristus. Hänen käynnillään, teidänkin kaikkinaiset epäilykset poistuvat, saatte vapauden synnin kahleista.


      • DrJohn

        Synti on höpönlöpöä. Epilepsia ei. Joko vetelet noita "näkyjä" hatustasi tai sinulla on epilepsia tai muu neurologinen häiriö. Mutta miten vain. Toivottavasti oireet pysyvät "näkyinä", sekin on mahdollista, mutta mahdollista on myös se että pahenevat ja muuttuvat grand mal-tyyppisiksi. Silloin ei enää naurata.


    • sinetti1

      No niin, olisihan se pitänyt arvata. Jokainen on heitellyt vain omia pallojaan laputsilmillä. Aloituspallo on täysin hukassa, se minkä Jeesus heitti, nähdäksenne minkälaista keskustelua täällä käydään, mutta ymmärrys ei riittänyt. Jeesus halusi hieman ravistella, sillä olisi vielä pieni hetki pelastukseen, ennenkuin ravistelu kovenee ja maailma joutuu sekasortoon, aivan kuin AO tuolla ylempänä kirjoitti ymmärryksessä. Herra, ole armollinen heille, sillä he ei tiedä mitä tekevät.

      • InhottavaR

        höpöhöpön sinetti


      • helmiäsioillekin

        Noh, kun helmiä heittelee niin osa aina joutuu sikojen eteen ja silloin kura roiskuu kun ne käyvät kimppuun.


      • sinetti1

        1.Kor.1:17-30. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan – ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

        Onhan kirjoitettu: ”Minä hävitän viisaiden viisauden ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi”.

        Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?

        Sillä kun Jumalan viisaudesta maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat.

        Juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,

        me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalisillekin, Kristus on Jumalan voima ja viisaus.

        Jumalan hulluus on näet viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous väkevämpi kuin ihmiset.

        Sillä katsokaa veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,

        vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumalan valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi, saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,

        ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä. Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi.


    • sinetti1

      Tänään,
      sitten voittekin tehdä yhteenvetoa siitä, minkälaisia palloja täällä eilen lensi?
      Eli suomeksi, minkälaista keskustelua täällä käytiin?
      Kunnioitimmeko toisiamme vai oliko loukkaavia ja pilkkaavia palloja ilmassa?
      Kuinka moni muisti tuon pallon värin, joka kertoi keskustelun aiheesta?
      Tuon pallon värisiä kommentteja voi tuoda edelleen, sillä niissä on se kasvattava osio.

      • sinetti1

        Kuinka monen pallo, muuttui omaksi häpeäksi?
        Mieti pelin luonnetta, miksi näin kävi?


      • sinetti1

        Jes.60:2: Sillä katso, pimeys peittää maan ja synkeys kansat.


    • sinetti1
    • sinetti1

      Moni tämän palstan kirjoittajista on ollut näinä päivinä rukouksissani, kuin myös koko tämä Suomen maa, olkoon tämä laulu vahvistukseksi rukoukselleni:
      Vuodata Henkesi.
      https://www.youtube.com/watch?v=4i5tjFJPGBk

    • sinetti1

      Jes.9:1: Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valkeuden; jotka asuvat kuoleman varjon maassa, niille loistaa valkeus.

    • sinetti1

      Hebr.4:14-16"Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta. Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan"

      Jeesus sanoo: ”Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen. Joh.10:9.

      ”Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.” Joh.12:46.

      ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.” Joh.14:6.

      ”Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niin kuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.” Joh.15:4.

      Hän on luvannut olla Neuvonantajani, Hän, Jumala ja Rauhanruhtinas. Hän lupasi myös aina olla Veljeni. Hän huolehtiva on, Hän rakkaus.

      • sinetti1

        Kyllä olen huomannut ja välittänytkin, moni hyökkäys on osunut minunkin niskaan jo muutaman vuoden ajalla ja vähän on ollut puolustajia. Moni kyllä haluaa lukea esim. juuri minun kirjoituksia, mutta eivät uskalla tulla esiin, kun pelkäävät näitä hyökkäyksiä. Olenkin oppinut olemaan mahdollisimman neutraali, enkä halua liioin ottaa osaa näihin sanakopuihin", Tämä eilinen päivä oli kyllä minullekkin erikoinen, ei minun tyyliseni, koin että siinä mentiin täysin Herran johdatuksessa. Koin että Herra halusi opettaa, samalla lääkkeellä, mitä täälläkin tehdään, mutta menikö perille? Monia hyviä ystäväksi tulleita uskovia on täältä poistunut ja enpä ihmettele, sillä jaksamista tämä vaatii ja vahvuutta, siksi onkin hyvä joskus nollata tilannetta... Tiedän että täällä on niitä jotka haluavat minunkin vielä jatkavan ja myös niitä jotka haluavat minut pois, kumpaan ryhmään sinä kuulut?


      • sinetti1

        ... ja vielä, olitko silloin näkemässä, kuinka yksin armosta ja minä saimme kauheaa jätettä niskaamme, olimme heille: "...haisevaa kaatopaikka jätettä..."
        Kaikkea on saanut kokea, mutta kun taaksepäin katsoo, se on myös kasvattanut.


      • sinetti1

        ... näinhän se menee ja niin tässä on oppinut, kuin sanotaan että: "Maltti on valttia".


      • sinetti1

        ... voi kuinka useasti olen itkien rukoillut Jeesukselle, että onko tässä mitään järkeä, sillä päätään vain tässä lyö seinään, mutta sitten jostain tulee kuitenkin se voima jolla taas jaksaa jatkaa ja se voima on Jeesus; kiitos Jeesus siitä. Hän tuo aina jotain valoa eteeni, joka auttaa jaksamaa, jonkun yhden eksyneen joka jostain piilostaan tulee päivän valoon ilmoittamaan, kuinka hän oli saanut lohdutuksen Herralta tuomasta sanomastani ja se taas antaa voimaa jatkaa ja olla kuuliainen sille, mihin Herra on minut asettanut ja niin monesti olen Jeesukselle todennut; ettei ollut helppoa hänelläkään, miksi siis minullakaan...


      • sinetti1

        Minä olin tuolloin opetuslapsi1, niinkuin moni täällä tietääkin, en ole sitä salannut ja kun vaihdoin nim.merk. sinettisormukseksi, joka oli Herran tahto, siitäkin teille ilmoitin, sillä haluan teidän tietävän kenen kanssa keskustelette, mutta nim.merk. riittäköön, en halua julkisuutta, mutta kuten tiedätte, tuo sinettisormuskin raiskattiin ja olisin ymmärtänyt sen jos se olisi vain ollut jollain käytössä muutoin, mutta kun minuna näyteltiinkiin, ja yritettiin loata täysin, nyt olen vain tuttavallisesti teidän sinettinne, niinkuin olette jo minua pitkään kutsuneet.


      • 84864846

        Jos kirjoittaa ahkerasti samalle palstalle niin nimimerkki kyllä kannattaa rekisteröidä.
        Näin ei tule epäselvyyksiä kuka kirjoittaa ja kuka ei. Otat silloin vahingontekijältä tärkeimmän työkalun pois - Sinun sanasi.


      • sinetti1

        ... tuolla keskusteluja lukiessa, on tullut monesti kommentteja vastaan, jossa myös rekisteröityjä nimimerkkejä on kaapattu, jollain ihmeen ilveellä ja muutenkin niissä on ollut hyvin paljon ongelmia, jotka on saanut ihmiset vihaisiksi, että siinä sen turvallisuus...


      • a-----a
        sinetti1 kirjoitti:

        ... tuolla keskusteluja lukiessa, on tullut monesti kommentteja vastaan, jossa myös rekisteröityjä nimimerkkejä on kaapattu, jollain ihmeen ilveellä ja muutenkin niissä on ollut hyvin paljon ongelmia, jotka on saanut ihmiset vihaisiksi, että siinä sen turvallisuus...

        Nytkin sinä olet keskustellut häirikön ja nimimerkkivarkaan kanssa. Palstan copypastehäirikön, joka esiintyy "inhottavaR"-nimimerkillä, tarkoituksenaan mustamaalata nimimerkin oikea haltija. Ja on siis uskova, kuten sinäkin, mutta yrittää epätoivoisesti saada edes yhden uskovan häiriköintiään puolustamaan. Ja sinä menet halpaan.


    • sinetti1

      Tämä kirjoitus kosketti minua tänään hyvin rakkaudellisesti:

      Jeesus kutsui omiaan ystäviksi

      SROlta

      8.1.2016 11:43

      Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä ja lempeitä ja antakaa toisillenne anteeksi, niin kuin Jumalakin on antanut teille anteeksi Kristuksen tähden.

      Ef. 4:32

      Jeesus opetti, että se, joka on saanut paljon anteeksi, rakastaa paljon. Mitä suurempi on anteeksisaatu velka, mitä rankemmasta tuomiosta on vapauduttu, sitä suurempaa on rakkaus armahtajaa kohtaan. Johtuisiko kovuutemme siitä, että olemme saaneet itse liian vähän anteeksi? Onko meillä siksi varaa moittia toisia niin kevyesti? Koemmeko mielihyvää siitä, että olemme taitavampia tai parempia kuin toiset?

      Yläpuolelle asettuva asenteellisuus haavoittaa terävyydellään. Ystävällinen lempeys ja anteeksiantava mieli luovat sen sijaan läheisyyttä, jota ei koeta arvosteluksi, vaan rakkaudeksi.

      Jeesus kutsui omiaan ystäviksi. Kutsuisimmeko mekin lähimmäisiämme ystäviksi ja kohtelisimme heitä niin kuin ystäviä kohdellaan; anteeksi antaen, sillä Kristus on antanut meille anteeksi; rakastaen, koska meitä on rakastettu ristille asti; kutsuen sisälle saman rakkauden valtakuntaan?

      Vähäsarja"


      Tuo on se minkä minä koen kutsumuksekseni. Kerran, eräässä kokuksessa kysyttiin: "Mikä on teidän kutsumuksenne? Miettikää sitä rauhassa jokainen omalla kohdallanne?" Olin hetken hämmennyksissä, mikä olisi minun kutsumukseni, enhän minä sitä tiedä ja niin usein kun sitä olen pyytänyt Herralta että Hän sen avaisi minulle. Mutta ei mennyt kuin hetki, kun jostain tulvi suoravastaus ajatuksiini ja sehän oli tuo RAKKAUS! Jeesukselta saatu Rakkaus, ja juuri niin kuin Hän sen meille opetti, rakastamaan lähimmäistämme, vaikkei hän sitä aina mielestämme ansaitsisikaan, sillä tuo RAKKAUS, on se joka voi avata kylmimmänkin sydämen ja lopulta näkemään totuuden, siksi meidän ei tule kääntää selkäämme vihollisellekkaan vaan osoittaa hänellekkin tuota RAKKAUTA, joka ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meidän tulisi ottaa myös vastaan tuolta viholliselta sitä, mitä hän edustaa...

      • Inhottavarealisti

        Niissä ei pitäisi nähdä mitään yhteistä. Ainoa yhtenäisyys on se, että kumpikin teksti alkaa noh-sanalla. En muista käyttäneeni omassa tekstissäni lainausmerkkejä työssä-sanan ympärillä. Olen ollut tänäänkin kyllä ihan työssä, en "työssä"

        En pidä tapanani keskustella itseni kanssa. Ajoittain saatan nostaa kyllä tekstini ylös, mutta teen sen omalla nikilläni. Jos joku pitää sitä typerämpänä asiana kuin esim. loputonta tiettyjen avausten nostelua numerosarjoilla, kirjainketjuilla ja muilla vastaavilla, en voi mitään.

        Täällä on kyllä harvinaisen kovapäistä joukkoa, se on sanottava. Allekirjoittaneesta on jauhettava, olin paikalla tai en! Palstaa temmellyskenttänään pitävä Kaikkien Häiriköiden Äiti pitää minua jostakin syystä maalitaulunaan. Kai tavoite on saada vastakaikua ja minusta irti jotakin tunteita? No, siitä vain! Anna mennä. Eipä paljon paina. Minulle tämä palsta ei katsos ole muuta kuin ajankulutusta. Se oikea elämä on muualla. Minulla ei ole tarvetta pyöriä täällä joka päivä aamuvarhaisesta iltamyöhään tai yöhön.

        Palstakeisarille suosittelen sitä, että hän itse miettii vaihteeksi enemmän omia toimiaan. Siinä sitä riittääkin ihmettelemistä.


      • helmitaisikawhatever
        Inhottavarealisti kirjoitti:

        Niissä ei pitäisi nähdä mitään yhteistä. Ainoa yhtenäisyys on se, että kumpikin teksti alkaa noh-sanalla. En muista käyttäneeni omassa tekstissäni lainausmerkkejä työssä-sanan ympärillä. Olen ollut tänäänkin kyllä ihan työssä, en "työssä"

        En pidä tapanani keskustella itseni kanssa. Ajoittain saatan nostaa kyllä tekstini ylös, mutta teen sen omalla nikilläni. Jos joku pitää sitä typerämpänä asiana kuin esim. loputonta tiettyjen avausten nostelua numerosarjoilla, kirjainketjuilla ja muilla vastaavilla, en voi mitään.

        Täällä on kyllä harvinaisen kovapäistä joukkoa, se on sanottava. Allekirjoittaneesta on jauhettava, olin paikalla tai en! Palstaa temmellyskenttänään pitävä Kaikkien Häiriköiden Äiti pitää minua jostakin syystä maalitaulunaan. Kai tavoite on saada vastakaikua ja minusta irti jotakin tunteita? No, siitä vain! Anna mennä. Eipä paljon paina. Minulle tämä palsta ei katsos ole muuta kuin ajankulutusta. Se oikea elämä on muualla. Minulla ei ole tarvetta pyöriä täällä joka päivä aamuvarhaisesta iltamyöhään tai yöhön.

        Palstakeisarille suosittelen sitä, että hän itse miettii vaihteeksi enemmän omia toimiaan. Siinä sitä riittääkin ihmettelemistä.

        Noh... tunnustan kirjoittaneeni nimimerkillä 'helmiäsioillekin'. Olen eri henkilö kuin 'Inhottavarealisti', jonka nimimerkin muunnoksia joku sitä paitsi ilmeisesti käyttää omiin tarkoituksiinsa. Sen verran satunnaisesti möläyttelen täällä etten ole vaivautunut kehittämään vakionimmaria. Ehkä teen sen kun keksin riittävän hyvän. Ehkä vaikka alla oleva.

        Puhe helmistä ja sioista on, kuten kaikki tietävät, Jeesukselta peräisin ja kukin miettinee mielessään keihin se sopii. Näitä Sinetin "vetämiä" keskusteluja täällä seuraan ja uskon että hänen näkemänsä asiat ovat todellisia.


    • sinetti1

      Laitetaanpa tämä vielä muistin virkistämiseksi, että muistaisimme kuka lopulta tuomitsee:


      Room. 2:1

      Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.

      Room. 2:3

      Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion?

      Room. 14:10

      Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkätähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen.

      Jaak. 4:11

      Älkää panetelko toisianne, veljet. Joka veljeään panettelee tai veljensä tuomitsee, se panettelee lakia ja tuomitsee lain; mutta jos sinä tuomitset lain, niin et ole lain noudattaja, vaan sen tuomari.

      Jaak. 4:12

      Yksi on lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?

      • sinetti1

        Luukkaan evankeliumin 16. luvussa Jeesus kertoo vertauksen rikkaan miehen taloudenhoitajasta, joka käytti isäntänsä omaisuutta hyväkseen törkeällä tavalla. Toisin kuin voisi kuvitella, Jeesus ei kuitenkaan moiti tätä roistoa, vaan kehuu häntä. Miksi ihmeessä?!

        Kun alamme tulkita tätä kohtaa, meidän täytyy ensinnäkin huomioida, että kyse on vertauksesta. Vertausten tulkinnan tärkein periaate on se, että yhdellä vertauksella on aina yksi pääajatus, jota vertaus valaisee rinnastamalla inhimillisen maailman tapahtuman Jumalan valtakunnan periaatteeseen. Vertauksen sovellettavuudella on siis rajansa, mikä tarkoittaa, että vertauksen jokaisella yksityiskohdalla ei välttämättä ole vastinetta meidän elämässämme.

        Niinpä pyrimme löytämään tämän vertauksen pääajatuksen. Sen löytämisessä vihjeitä kannatta etsiä asiayhteydestä. Kertomus epärehellisestä taloudenhoitajasta sijoittuu keskusteluun, joka liittyy rahan käyttämiseen; tämän näemme jakeista 9-15. Näissä vertauksen jälkeen sijoittuvissa jakeissa Jeesus itse selittää vertauksen tarkoitusta, joten olemme velvollisia ottamaan ne huomioon tulkintaa tehdessämme. Tavalla tai toisella tämä vertaus siis puhuu meille rahan käyttämisestä.

        Vertauksen taloudenhoitajakin käytti rahaa, toisen ihmisen omaisuutta, eikä hoitanut sitä luotettavasti, mistä seurasivat potkut. Potkujen jälkeen hän petkutti vielä vähän lisää – ja sai Jeesukselta kehuja! Nyt olennaista on kysyä, mistä asiasta Jeesus kehui häntä. Jae 8 kertoo: ”Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta.” Siis jokin tavassa, jolla taloudenhoitaja käytti isäntänsä omaisuutta, on Jeesuksen mielestä viisasta – viisaampaa kuin se tapa, millä ”valon lapset” toimivat. Eli mikä?

        Jeesus jatkaa jakeessa 9: ” Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.” Tämä jae sisältää suoran käskymuodon, joten tulkinnassamme meidän on syytä kiinnittää tähän erityistä huomiota. Mihin Jeesus meitä siis käskee?
        Hän käskee meitä hankkimaan ystäviä. Kuulostaa hyvältä, eikö? Mutta entä sitten ystävystymisen tapa – väärällä rikkaudella? Pitäisikö meidän jotenkin ostaa ystäviä itsellemme? Ja millaisia ystäviä: sellaisia, ”jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin”? Saadaksemme oikeat vastaukset meidän täytyy hakea ilmausten merkitykset käsillä olevasta tekstistä.

        Väärää rikkautta tarkoittaa kreikan sana ”mammoona”, jota suomen kielessäkin käytämme: lyhyesti voidaan sanoa, että mammonalla tarkoitetaan rahaa, omaisuutta tai muita resursseja, esimerkiksi ammattitaitoa tai tietoa, joilla on arvoa tässä maailmassa; vertauksemme taloudenhoitajalla oli käytettävänään isäntänsä suuri omaisuus. Väärä rikkaus tai mammona ei tämän tekstin perusteella voi olla jotakin, jonka hallussa pitäminen olisi itsessään syntiä tai moraalittomuutta, eihän Jeesus muuten kehottaisi meitä hoitamaan sitä luotettavasti. Sen syvempää merkitystä täytyy etsiä vastakohtapareista, joita Jeesus esittää:

        j. 10 uskollisuus/vilpillisyys vähimmässä uskollisuus/vilpillisyys paljossa
        j. 11 väärä rikkaus todellinen [rikkaus]
        j. 12 toisen omaisuus se, mikä on teidän omaanne
        j. 13 mammonan palveleminen Jumalan palveleminen

        Näemme siis, että Jeesus asettaa vastakkain kaksi asiaa, joista toinen on ”paljon” eli merkittävää, tärkeää tai olennaista ja toinen vähäistä; toinen on todellista ja toinen väärää eli vain näennäistä, pettävää eikä kestävää; toinen on jotain mikä todella kuuluu meille mutta toinen vain annettu meidän hoidettavaksemme. Jae 13 paljastaa meille, mistä lopulta ytimessä on kysymys: siitä, palvelemmeko Jumalaa vai rahaa, eli kummalle meidän elämämme päätökset, valinnat ja suunta ovat alisteisia.
        Kyse on siis rahan käyttämisestä, ja nyt nousee esiin ensimmäinen meitä velvoittava seikka: emme saa alistaa elämämme valintoja palvelemaan ensisijaisesti rahan hankkimisen tai kartuttamisen päämääriä, vaan sen sijaan kaikkien valintojemme tulisi olla alisteisia Jumalan palvelemiselle, eli sen eteen toimimiselle, mitä Jumala haluaa maailmassamme tehdä.
        Tämä vertaus sisältää kuitenkin tarkempiakin ohjeita siitä, mitä Jumala haluaa meidän tekevän: Hän haluaa, että käytämme ”mammonaa” hankkiaksemme sillä ystäviä, jotka ”ottavat meidät iäisiin asuntoihin”. Tässä Jeesus viittaa nyt suoraan vertauksensa taloudenhoitajaan. Taloudenhoitaja käytti kauaskatseisesti hänelle uskottua ”mammonaa” saavuttaakseen päämäärän, joka ulottui tuon mammonan ajan ulkopuolelle, siihen aikaan kun hän olisi ilman isäntänsä rahoja.

        Tämä onkin se, mitä Jeesus piti viisaana ja mihin hän meitä tämän vertauksen kautta kehottaa: että käytämme sitä ajallista omaisuutta ja muita resursseja – tietoja ja taitoja – joita meille on uskottu ajaaksemme päämääriä, jotka ulottuvat siihen aikaan, ”kun tuota rikkautta ei ole


      • sinetti1

        ”kun tuota rikkautta ei enää ole” eli tämän ajan ulkopuolelle.

        Entä millaisia olisivat sellaiset ystävät, joiden iäisiin asuntoihin voisimme päästä? Varmaankin sellaisia, joilla on iankaikkinen elämä – eli niitä, jotka ovat ajallisen elämänsä aikana uskoneet Jeesukseen (Joh. 3:16)! Kyse ei siis ole siitä, että joillakin ihmisillä olisi valta päästää meidät taivaaseen, vaan yksinkertaisesti siitä, että meillä on ystäviä Jumalan valtakunnassa – niitä, joiden mukaan tulemiseen olemme saaneet olla vaikuttamassa.

        Vertauksella epärehellisestä taloudenhoitajasta Jeesus siis haastaa meitä käyttämään ajallisia resurssejamme – omaisuutta, tietoa ja taitoa – ei kartuttamaan omaa omaisuuttamme, vaan iankaikkisia päämääriä varten: sitä varten, että meidän kanssamme ikuiseen elämään lähtisi mahdollisimman monta ”ystävää”, joiden elämään meillä on ollut vaikutusta iankaikkisuuden kannalta. Miten siis käytän rahani? Mihin satsaan aikani, taitoni, voimani? Ovatko suurimmat päämääräni ajallisia vai iankaikkisia? Kun näitä rahojani, aikaani ja taitojani minulla ei enää ole, mikä on se vaikutus, joka minulla on ollut? Kun tämän maailman valuutat ovat menettäneet arvonsa lopullisesti, onko minulla silloin sijoituksia, joilla on vieläkin arvoa?


    • mokomatkinnoidat

      Loppuu uskovien vihaaminen justiinsa joiden edestä jeesus on kuollut . RAATELEVAT SUDET . Näyttelee lammasta mutta onkin susi. Harhaoppeja . Kieltävät pojankin lopulta. Jeesus tuli syntisiä pelastamaan. Täällä kulkee varastava rosvojoukko uskovilta varastamassa esiintyy kristittyinä eivätkä Ole. Esiintyy myös judeina eivätkä olekaan. Saatanan synagogaa. Johan vihaajat sanotaan murhaajiksi raamatussa . Kehtaavat varastaa suomalaisilta Jeesuksen omilta. Varkaat ei pelastu. Tulipallot on putoilevia tähtiä ilmestyskirja .

    • Syyttääkristittyjätäällä

      Lue kerrankin raamattua hermeneuttisesti. KENELLE SIINÄ KOHDASSA PUHUTAAN MITÄ LUET. MINÄ VUONNA. MIHIN TILANTEESEEN KENELLE.

    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe