Miksi työn perässä ei haluta muuttaa?

Otsikkoni on suora lainaus tämänaamuisen Hesarin pääuutissivulla olevan jutun otsikosta. Juttu jatkuu lehden sivuilla A6-A7 otsikolla ”Työvoima liikkuu Suomessa jähmeästi”. Jutusta selviää, että pääkaupunkiseudulle palkattaisiin välittömästi esimerkiksi kymmeniä rakennusalan projektipäälliköitä ja insinöörejä, jos heitä vain jostain saisi. Maakunnissa noitakin ammattilaisia on työttöminä, mutta he eivät ole halukkaita muuttamaan.

Miksi asia on noin? Jutussa sille etsitään ja löydetäänkin syitä, joista merkittävimpänä todellisena syynä on varmaan pääkaupunkiseudulla asumisen kalleus maakunnissa asumiseen verrattuna. Sastamalassa omakotitalon omistava muuttohaluton rakennusinsinööri sanoo: ”Pääkaupunkiseudulla joutuisimme maksamaan vastaavasta viisinkertaisen hinnan – jos sekään riittäisi”. Totta varmaan, mutta ei ole välttämätöntä asua täällä omakotitalossa.

Toki myös rivitalo- ja kerrostaloasunnotkin ovat täällä hinnoiltaan moninkertaisia Sastamalan hintoihin verrattuna, ja vuokratkin ovat täällä hyvin paljon kalliimpia kuin muualla, mutta täällä on sentään työtä, josta myös maksetaan paremmin kuin samasta työstä muualla Suomessa. Etsisi tuo rakennusinsinöörikin täältä vaikka vuokra-asunnon ja pitäisi sen omakotitalonsa ja palaisi sinne täällä yhteiskuntaa työllään hyödytettyään ja samalla itsekin ehkä vaurastuttuaan ja ainakin itsetunnolleen kohennusta saaneena.

Mistä sitten johtuu se, että täällä on työtä, vaikkei muualla Suomessa olisikaan? Sehän johtuu tietysti siitä, että työpaikat keskittyvät yhä enemmän sinne, missä työnantajat eli työpaikkojen luojat näkevät omaavansa parhaat edellytykset toiminnalleen. Näin ihan kaikilla aloilla, niin ruumiillisilla kuin henkisilläkin aloilla, niin bisneksessä kuin koulutuksessa ja tutkimuksessa, ihan kaikessa. Tuollainen kehitys tulee jatkumaan yhä edelleen, sitä ei kepu pysty muuksi kääntämään, vaikka kepulla halua sillä siihen olisi, valtaa siihen sillä ei ole. Koko Suomen ja kaikkien suomalaisten onneksi asia on niin.

Palaan tuohon kehitykseen, joka on erityisen selvä rakennusalalla seurauksena siitä, että kaikki alat täällä tarvitsevat lisätiloja ja asuntoja tarvittaisiin paljon enemmän mitä ehditään rakentaa. Rakennusliike Lemminkäisen liiketoimintasegmentin johtaja sanoo rakennustoiminnan keskittyvän pääkaupunkiseudulle niin, että uudisrakentamisesta 65 prosenttia tapahtuu täällä. Hän jatkaa: ”Rakentaminen maakunnissa on merkittävästi vähentynyt, mutta monetkaan työntekijöistä eivät ole olleet halukkaita siirtymään työn perässä.” Miksi ihmeessä on noin??

Jutussa todetaan, että rakennusalalla pula on nimenomaan johto- ja toimihenkilöistä. Kerrotaan, että työntekijätason ammattilaisia saadaan rekrytoitua Baltian maista. Tuon olen huomannut omassa ympäristössänikin, sillä tänne Paloheinään on vielä viime vuosinakin rakennettu melko paljon uutta, ja työmaan vieressä on aina ollut parkkeerattuina virolaisia autoja. Muutaman virolaisen rakennustyömiehen kanssa olen jutellutkin, ja he ovat kertoneet ansaitsevansa täällä enemmän kuin kaksinkertaisesti sen, mitä saisivat samasta työstä Virossa.

Kun hyväpalkkainen työ täällä kelpaa virolaisille, miksi se ei kelpaa suomalaisille? Tuohonkin tulee jutussa haastatelluilta myös muuta selitystä kuin asumisen kalleus täällä. Höperöimpiä selityksiä kuullaan tuolta sastamalaiselta rakennusinsinööriltä, joka sanoo: ”Maalaisesta ei myöskään saa kaupunkilaista tekemälläkään. Eivätkös lähiöt ole täynnä alkoholisoituneita maalta muuttaneita?” Ei tuollaisia naurettavia pelkoja sopinut olla aikoinaan esim. minulla, kun korvesta tänne Helsinkiin tulleena 16-vuotiaana aloitin täällä itsenäisen elämäni. Kaltaisiani oli silloin paljon, mutta ei kai ole enää.

Varteenotettavimpia oikeita syitä muuttohaluttomuudelle on jutussakin todettu meidän pitkä työttömyysturva, joka turvaa toimeentulon. Tuo sastamalainen rakennusinsinööri tiivistänee asian oleelliseen, kun toteaa: ”Yhteiskunnassa on asiat nykyään liian hyvin. Ei ole pakko lähteä”. Noin varmaan on. Siitä ei voitane syyttää kepua;))

Tästä linkistä pääsette koko juttuun:

http://www.hs.fi/kotimaa/a1452493435483

49

178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhavirsi

Missä niitä töitä on? Uudellamaalla tuhansia työttömiä jo joka alalla. Tohtoreitakin..

• tästäonkyse

Katsoin että 67 rakennusalan projektipäällikköä tai muuta päällikköä/johtajaa on haettavissa pk-seudulle. Ja siinä vain mollin sivut. Alan työnjohtajista on myös kova pula. Kuitenkin hesarissa valitti joku bönde-rak.inssi että ei kiinnosta työnteko kun saa niin hyvin sossusta rahaa. Yksikään rakennusinssi ei ole Suomessa työttömänä jos vain haluaa tehdä töitä.

• viisastavaiei

Olikohan tohtoreitakin Suomessa 700 työttömänä jos oikein muistan.
        Turhaa haaskausta on kouluuttaa niin paljon ylimääräsiä.Ilmeisesti
        yliopistoilta on vara pikkusen leikatakkin rahaa.

Sitä paitsi,mihinkä Helsinki mamunsa asuttaa jos maakunnista sinne töihin tultais ?Asunnot pitäis olla ja kohtuu hinnalla.Mamutus on vienyt asunnot siellä.

• Jutussa oli kysymykseen paljon hyviä vastauksia, joten eipä minulla ole siihen juuri lisättävää. Parhaiten asian mielestäni kiteytti Kainuun työvoimatoimiston palvelujohtaja Kati Kemppainen. Nuoret ihmiset ovat valmiita lähtemään, mutta perheellinen ja omassa talossa asuva ei. Sen vielä tuohon lisäisin, että puolison työpaikkakin vaikuttaa lähtömahdollisuuksiin. Ei pääkaupunkiseudulta löydy varmuudella työpaikkaa puoliselle, ei ainakaan yhtä hyvää.

Omasta kokemuksestanikin eri paikkakunnilla kesätöissä olleena muistan, ettei edes tuollainen lyhytaikainen muutto tuntunut nuorena ollenkaan vaikealta, vaikka ei ollut aluksi edes autoa muuttoapuna. Toisaalta asunnon sai yleensä hommattua helposti, sillä opiskelijakämppiä vapautui kesäksi. Pitempiaikaisen asunnon saaminen oli varmasti silloinkin vaikeaa.

• Vaikka muuttohalukkuus työn perässä on hiipunut entisistä ajoista - mm. syistä, joita tuli esille avauksessani - kai nuorilla vieläkin on parempaa lähtövalmiutta kuin vanhemmilla. Heille se on helpompaa mm. esille tuomistasi syistä.

Epävarmuus kunnon työpaikasta myös puolisolle varmaan on yksi syy muuttohaluttomuuteen. Upseerit olivat pakkosiirtojen alaisia, ainakin aikoinani, lienevät vieläkin. Jos vaimolla oli hyvä työpaikka Helsingissä ja lapset tällä hyvässä koulussa ja mies siirrettiin jonnekin kauas, kyllä hän sieltä hankki vain poikamiesmajoituksen perheen jäädessä tänne. Useitakin sellaisia tapauksia tulin läheltä tuntemaan.

Samoin ilmeisesti tekee nyt myös moni siviili. Kertoohan tuo avauksessani esillä ollut sastamalainen rakennusinsinöörikin työskentelevänsä nyt länsimetrotyömaalla - siis Espoossa - ja asuvansa jossakin työmaakämpässä, ja seuraava työpaikka hänellä on tiedossa Tampereella. Hyvä noinkin, mutta sikäli huonoa, että vaikka työn ja palkan saa muualta, maksamistaan veroista hyötyy eniten se varsinainen kotikuntansa. Hyvä kuitenkin, että hankkii työtä ja siten on hyödyksi yhteiskunnalle.

Tällaisen eläkeläisen olisi kyllä toisaalta järkevää asua muualla kuin täällä. Leskeksi jäätyäni hetken jopa ajattelin laittaa tämän kotini myyntiin ja puolet myyntihinnasta - edesmenneen vaimoni osuuden - ajattelin jakaa perintönä jälkeläisilleni, jos se olisi ollut verotuksen vuoksi mahdollista. Sillä omalla puoliskollani olisin saanut tätä nykyistä kotiani paljon komeammankin pytingin jostain maaseudulta, jopa maaseutukaupungistakin. Ja vielä olisi jäänyt rahaa tuhlattavaksikin. Mutta sitten tulin järkiini. Suuri vaikutus siihen oli kyllä läheisilläni, joista en halunnut kovin kauas, ja tietysti myös muilla yhteyksilläni ja mielestäni tärkeillä ympäristötekijöillä. Tuollaiset syyt lienevät myös vaikuttamassa muuttohaluttomuuteen työn perässä.

• kapi_ kirjoitti:

Vaikka muuttohalukkuus työn perässä on hiipunut entisistä ajoista - mm. syistä, joita tuli esille avauksessani - kai nuorilla vieläkin on parempaa lähtövalmiutta kuin vanhemmilla. Heille se on helpompaa mm. esille tuomistasi syistä.

Epävarmuus kunnon työpaikasta myös puolisolle varmaan on yksi syy muuttohaluttomuuteen. Upseerit olivat pakkosiirtojen alaisia, ainakin aikoinani, lienevät vieläkin. Jos vaimolla oli hyvä työpaikka Helsingissä ja lapset tällä hyvässä koulussa ja mies siirrettiin jonnekin kauas, kyllä hän sieltä hankki vain poikamiesmajoituksen perheen jäädessä tänne. Useitakin sellaisia tapauksia tulin läheltä tuntemaan.

Samoin ilmeisesti tekee nyt myös moni siviili. Kertoohan tuo avauksessani esillä ollut sastamalainen rakennusinsinöörikin työskentelevänsä nyt länsimetrotyömaalla - siis Espoossa - ja asuvansa jossakin työmaakämpässä, ja seuraava työpaikka hänellä on tiedossa Tampereella. Hyvä noinkin, mutta sikäli huonoa, että vaikka työn ja palkan saa muualta, maksamistaan veroista hyötyy eniten se varsinainen kotikuntansa. Hyvä kuitenkin, että hankkii työtä ja siten on hyödyksi yhteiskunnalle.

Tällaisen eläkeläisen olisi kyllä toisaalta järkevää asua muualla kuin täällä. Leskeksi jäätyäni hetken jopa ajattelin laittaa tämän kotini myyntiin ja puolet myyntihinnasta - edesmenneen vaimoni osuuden - ajattelin jakaa perintönä jälkeläisilleni, jos se olisi ollut verotuksen vuoksi mahdollista. Sillä omalla puoliskollani olisin saanut tätä nykyistä kotiani paljon komeammankin pytingin jostain maaseudulta, jopa maaseutukaupungistakin. Ja vielä olisi jäänyt rahaa tuhlattavaksikin. Mutta sitten tulin järkiini. Suuri vaikutus siihen oli kyllä läheisilläni, joista en halunnut kovin kauas, ja tietysti myös muilla yhteyksilläni ja mielestäni tärkeillä ympäristötekijöillä. Tuollaiset syyt lienevät myös vaikuttamassa muuttohaluttomuuteen työn perässä.

Olen tainnut kertoa itsekin tämän aiemmin, mutta voihan asian kerrata.

Olen myös itse jo ennen vaimoni eläköitymistä esittänyt hänelle, että voisimme harkita muuttamista jonnekin muualle yhteisinä eläkepäivinä, kun saisimme nykyisen asuntomme hinnalla varmasti kaksikin vastaavaa jostain vähän kauempaa, vaikka olisi meri- tai järvimaisemat kaupan päälle. Eli puolet kiinteistön hinnasta jäisi käyttövaroiksi. Vaimoni piti minua täysin hulluna, kun aloin tällaista ehdottelemaan ja palautteen otin sen verran tosissaan, etten ole uskaltanut asiaa ottaa uudelleen esille edes huumorimielessä.

Vaimoni on siis maalta kotoisin ja itse on paljasjalkainen stadilainen. Vaimollani on kokemusta maaseudulla (pienpaikkakunnalla) elämisestä, minulla ei. Tämä saattaa selittää hänen hurjan reaktionsa. Hän kyllä täsmensi asiaa vielä niin, että ei halua palata takaisin sellaiseen maailmaan, missä naapurit tietävät paremmin hänen asiansa kuin hän itse. Vastaavanlaisia sutkautuksia olen kuullut kyllä muiltakin tuttavapiirin ihmisten ilmoille muuttaneilta. Tietysti sitten tulevat nämä pääkaupunkiseudun muuta maata paremmat palvelut. Yksikin sydänvikainen sanoi, että Meilahti on vieressä, jos tulee tarve liotushoidolle tms. mutta lähdepä jostain korvesta hädän hetkellä sellaiseen.

• Mielipidepankki kirjoitti:

Olen myös itse jo ennen vaimoni eläköitymistä esittänyt hänelle, että voisimme harkita muuttamista jonnekin muualle yhteisinä eläkepäivinä, kun saisimme nykyisen asuntomme hinnalla varmasti kaksikin vastaavaa jostain vähän kauempaa, vaikka olisi meri- tai järvimaisemat kaupan päälle. Eli puolet kiinteistön hinnasta jäisi käyttövaroiksi. Vaimoni piti minua täysin hulluna, kun aloin tällaista ehdottelemaan ja palautteen otin sen verran tosissaan, etten ole uskaltanut asiaa ottaa uudelleen esille edes huumorimielessä.

Vaimoni on siis maalta kotoisin ja itse on paljasjalkainen stadilainen. Vaimollani on kokemusta maaseudulla (pienpaikkakunnalla) elämisestä, minulla ei. Tämä saattaa selittää hänen hurjan reaktionsa. Hän kyllä täsmensi asiaa vielä niin, että ei halua palata takaisin sellaiseen maailmaan, missä naapurit tietävät paremmin hänen asiansa kuin hän itse. Vastaavanlaisia sutkautuksia olen kuullut kyllä muiltakin tuttavapiirin ihmisten ilmoille muuttaneilta. Tietysti sitten tulevat nämä pääkaupunkiseudun muuta maata paremmat palvelut. Yksikin sydänvikainen sanoi, että Meilahti on vieressä, jos tulee tarve liotushoidolle tms. mutta lähdepä jostain korvesta hädän hetkellä sellaiseen.

Tuo oli niin hauska juttu, että täytyy minunkin kerrata täällä varmaan jo aikaisemmin kertomani:

Elettiin 1990-vuosikymmenen alkuvuosia, sitä suuren laman aikaa. Olimme vaimoni kanssa jälleen kerran Nurmeksen Kohtavaaran opistolla jollakin vapaa-ajan kurssilla - olisiko ollut kuntokurssi, karjalaisen kulttuurin kurssi vai jokin muu - ja kävelimme Nurmeksen kaupungilla. Kaunis pikkukaupunki Pielisen ja Nurmesjärven välisellä harjulla.

Nurmesjärven rannassa oli myynnissä muutama vuosi aikaisemmin valmistunut ja pankin haltuun joutunut iso, punatiilinen omakotitalo, omalla tontillaan. Portin pielessä oli myynti-ilmoitus ja pyydetty hinta. Sanoin vaimolleni: ”Ostetaan tämä, kun myymme nykyisen kotimme, meille jää vielä melkoisesti rahaa tämän ostettuamme. Vuokrataan jokin pikkuasunto Helsingistä ja kun kohta mekin pääsemme eläkkeelle, tullan sitten tänne”.

Vaimo oli hetken mietteliään, suorastaan haaveilevan näköinen ja sanoi: ”Olisihan tämä hieno koti, hienolla paikalla”. Mutta parahti sitten: ”Mutta mitä me tekisimme täällä?” Siihen hanke tyssäsi; ei viehättänyt Nurmekseen muutto naapurikunnan - Rautavaaran - kasvattia enempää kuin vaimoanikaan, pikkukaupungin - Raahen - kasvattia, kun molemmat olimme jo monia vuosikymmeniä olleet helsinkiläisiä!

• Omistusasumista suositaan Suomessa vuokra-asumisen sijaan. Siinä yksi syy.

>>Hän kyllä täsmensi asiaa vielä niin, että ei halua palata takaisin sellaiseen maailmaan, missä naapurit tietävät paremmin hänen asiansa kuin hän itse. Vastaavanlaisia sutkautuksia olen kuullut kyllä muiltakin tuttavapiirin ihmisten ilmoille muuttaneilta. <<

Maaseudulla saa nykyisin elellä aivan omassa rauhassa. Kaavoitetuilla alueilla naapurikontakteissa ei ole mitään eroa pääkaupunkiseudun vastaaviin alueisiin. Puhumattakaan jutun Sastamalasta, joka on entinen Vammala eli pieni kaupunki jo. Toisin oli vielä muutama vuosikymmen sitten, jolloin Helsingin kerrostaloissakin tunnettiin naapurit. Yhteisöllisyyden heikkeneminen on yhteistä koko maassamme, riippumatta paikkakunnasta.

• OikeistoSosDem kirjoitti:

Omistusasumista suositaan Suomessa vuokra-asumisen sijaan. Siinä yksi syy.

Perinteet tuntuvat tässä suhteessa säilyvän ja myös nuoret ikäluokat arvostavat omistusasumista.

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Perinteet tuntuvat tässä suhteessa säilyvän ja myös nuoret ikäluokat arvostavat omistusasumista.

Ei ole koskaan tullut mieleenkään ostaa asuntoa. Pistän ne rahat mieluummin Italialaiseen maantiepyörään ym. todella tärkeisiin asioihin. Asuminen on sellainen välttämätön meno josta yritän päästä mahdollisimman halvalla. Vaimoni on joskus puhunut asunnon ostamisesta järkisyihin vedoten. Mutta elämässä on paljon muutakin kuin kituuttaminen pankin velkavankina.

Ei ole koskaan tullut mieleenkään ostaa asuntoa. Pistän ne rahat mieluummin Italialaiseen maantiepyörään ym. todella tärkeisiin asioihin. Asuminen on sellainen välttämätön meno josta yritän päästä mahdollisimman halvalla. Vaimoni on joskus puhunut asunnon ostamisesta järkisyihin vedoten. Mutta elämässä on paljon muutakin kuin kituuttaminen pankin velkavankina.

Jossain oli juttua taloyhtiöiden yhteiskäytössä olevista autoista. Loistava ajatus. Todellisessa kaupunkikulttuurissa ihmisen ei tarvitse omistaa kaikkea.

Jossain oli juttua taloyhtiöiden yhteiskäytössä olevista autoista. Loistava ajatus. Todellisessa kaupunkikulttuurissa ihmisen ei tarvitse omistaa kaikkea.

Vähän tuollainen Impivaaralinen mentaliteetti on tuossa omistusasumisen suosimisessa.

Vähän tuollainen Impivaaralinen mentaliteetti on tuossa omistusasumisen suosimisessa.

Vähän tuollainen Keskustalais-Impivaaralainen mentaliteetti on tuossa omistusasumisen suosimisessa.

Kun puhutaan pelkästä omistusasumisesta, valtaosa taitaa perustaa sen samaan kuin vaimosikin eli "järkisyihin". Omakotitaloasumisessa alkaa olla takana jo impivaaralaisuuttakin.

Kun puhutaan pelkästä omistusasumisesta, valtaosa taitaa perustaa sen samaan kuin vaimosikin eli "järkisyihin". Omakotitaloasumisessa alkaa olla takana jo impivaaralaisuuttakin.

Totta. Me ihmiset ajattelemme asioista niin eri tavoin. Et sitä kämppää tai muuta rompetta täältä poislähtiessäsi mukaan saa. Tässä maassa on aivan liikaa valmista ajattelua ja sitä seuraavia tahdottomia alamaisia.

Totta. Me ihmiset ajattelemme asioista niin eri tavoin. Et sitä kämppää tai muuta rompetta täältä poislähtiessäsi mukaan saa. Tässä maassa on aivan liikaa valmista ajattelua ja sitä seuraavia tahdottomia alamaisia.

Tätä tarkoitan Impivaaralaisuudella.

Tätä tarkoitan Impivaaralaisuudella.

Siis mitä tarkoitat? Minä ymmärrän impivaaralaisuuden omaehtoiseksi ajattelutavaksi, joka mahdollistaa ihmisen itsenäisen kehityksen ja taloudellisen hyvinvoinnin.

Siis mitä tarkoitat? Minä ymmärrän impivaaralaisuuden omaehtoiseksi ajattelutavaksi, joka mahdollistaa ihmisen itsenäisen kehityksen ja taloudellisen hyvinvoinnin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Impivaara
        Valitettavasti meillä Suomalaisilla on taipumus henkiseen eristäytymiseen. Tähän käsittääkseni liittyy se että Suomalaisen saa vaikka kävelyttää mereen kunhan se tapahtuu jalkakäytävän oikeaa reunaa pitkin. Nimenomaan omaehtoinen ajatteluhan ei ole suotavaa Suomessa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Impivaara
        Valitettavasti meillä Suomalaisilla on taipumus henkiseen eristäytymiseen. Tähän käsittääkseni liittyy se että Suomalaisen saa vaikka kävelyttää mereen kunhan se tapahtuu jalkakäytävän oikeaa reunaa pitkin. Nimenomaan omaehtoinen ajatteluhan ei ole suotavaa Suomessa.

Vasta raivatessaan tilan Impivaaraan ja sitä laajentaessaan Jukolan veljekset ymmärsivät vaurastumisen jujun. Toukolan kylään jääneet naapurit eivät vaurastuneet, koska tekivät niin kuin aina ennenkin on tehty tai kuten kirkko on opettanut ja esivalta käskenyt.

Vasta raivatessaan tilan Impivaaraan ja sitä laajentaessaan Jukolan veljekset ymmärsivät vaurastumisen jujun. Toukolan kylään jääneet naapurit eivät vaurastuneet, koska tekivät niin kuin aina ennenkin on tehty tai kuten kirkko on opettanut ja esivalta käskenyt.

Eli Toukolan kylä on se Impivaara. Sama asia. Mutta kiitos täsmennyksestä. On Suomessa hyviäkin asioita ja niitä taas jää kaipaamaan. Yksi ongelma on tietysti täysin vastoin länsimaalaisia periaatteita toimiva vallanpitäjiä nuoleskeleva media. Karmein esimerkki tästä oli Ministeri Tiilikaisen "tupailtapuhe" prime-time aikaan lähetetyssä viihdeohjelmassa viime kesänä. Älkää kuvitelko että kyse oli vahingosta.

• asdfgy6tre
        OikeistoSosDem kirjoitti:

Niiin voihan sitä maksaa toisellekin asuntoa jos halua.

Jos asunnon hinta on 100 sen asunnon hinta masketaan asutaan omassa tai vuokralla. Omassa se raha päätty vain omanski omaisuudeksi, Vuokralla se päätyy toisen omaisuudeksi,.

Minä olen maksanut jo kaksi omaa asuntoa. Se velaton talo on ollut vuokralla ja olen sen vuokralla kohottanut vähän elintasoani (Tai sitten maksanut toisen talon lainaa. miten sen ottaa). Nuo talot on pelkkää asumiskulusäästöä asunnon vuokrakuluista.

• rtyuioiuhgfgh
        OikeistoSosDem kirjoitti:

Hmmm... Mikä on Oikeistososilisti? Ei mene minun kaaliin.

Oikeistiososisalisti on täysin mahdoton yhtälö.

• Vaikka osa haluaa pysyä paikoillaan työttöminäkin, osa silti muuttaa. Jos varsinkin nuori ihminen tarkastelee elämäänsä pitkällä tähtäimellä, niin kai sitä mieluummin lähtee sinne, missä töitä on tiedossa. Suuri joukko suomalaisia muutti 60- ja 70-luvuilla etelään ja Ruotsiin eli järki on voittanut ennenkin.

Sastamalasta on varmaankin suht helppo käydä töissä pääkaupunkiseudullakin, jos on valmis esim. vuokraamaan viikkoasunnon nukkumista varten lähempää. Käyväthän ihmiset Tampereeltakin Helsingissä töissä.

Tilanne on aika onneton, kun työ ja työvoima ei alueellisten syiden takia kohtaa. Itse näen syypääksi tähän kepulaisen aluepolitiikan. Suomessa on annettu väkisin tekohengitystä haja-asutusalueille vuosikymmenet siinä toivossa, että jokin ihme taphatuis. Sellaiseen ihmeeseen kepulaiset uskoivat viisi kuusi vuotta sitten Sotkamossa, mutta mönkään vai meni sekin kuten niin moni kepulainen projekti tuppaa menemään. Talvivaarasta tulee lähinnä suuri lasku veronmaksajille. Työn iloa riitti vai muutamiksi vuosiksi ja niistäkin suuri osa kului erilaisten ympäristöongelmien ja teknisten ongelmien selvittämisessä. Paula Lehtomäki pitäisi panna samoihin koululuokkiin takaisiin, missä hän hehkutti Talvivaaran ongelmattomuutta vastailemaan nyt uudestaan samojen koululaisten kysymyksiin ja epäilyihin.

Suomella ei ole varaa lukuisiin entistä elämäntapaa esitteleviin ulkomuseoihin. Jos sellaista halutaan, niitä voitaisiin jättää muutamia esim. kansallispuistojen kupeeseen. Muutoin järkevä aluepolitiikka olisi sitä, että asutusta keskitetään asutuskeskuksiin niin pohjoisessa kuin muuallakin sellaisiin paikkoihin, mistä on vähintään rautatieyhteys muualle. Pitäisi vihdoin uskoa, että maakuntiin ei vaan väkisin saada viedyksi työtä. Päätösvallan osalta pitäisi luottaa yrityksiin. Sipilä on kovin yritysvetoinen politiikko, mutta tässä hänen ymmärryksenä on täysin vajaa. Antaisi yrityselämän vapaasti ilman mitään tukiohjausta sijoittua sinne minne halua on. Politiikan asia olisi sitten ohjata työvoimaa niille samoille seuduilla riippumatta siitä, missä ne ovat.

• Aina ennen on oltu valmiita muuttamaan työn perässä, kuten sanot, mutta enää ei näy niin olevan. Syy ei liene ihmisten laiskistumisessa eikä yksin hyvässä sosiaaliturvassa, vaan ilmeisesti hyvin oleellisen syyn sanot tuossa:

>>Tilanne on aika onneton, kun työ ja työvoima ei alueellisten syiden takia kohtaa. Itse näen syypääksi tähän kepulaisen aluepolitiikan. Suomessa on annettu väkisin tekohengitystä haja-asutusalueille vuosikymmenet siinä toivossa, että jokin ihme tapahtuisi.<<

Surkeita seurauksia on todellakin ollut tuolla politiikalla, mainitsemasi Talvivaara yksi sellainen.

Yhdyn täysin tuohon, jonka hauskasti sanot näin:

>>Suomella ei ole varaa lukuisiin entistä elämäntapaa esitteleviin ulkomuseoihin. Jos sellaista halutaan, niitä voitaisiin jättää muutamia esim. kansallispuistojen kupeeseen. Muutoin järkevä aluepolitiikka olisi sitä, että asutusta keskitetään asutuskeskuksiin niin pohjoisessa kuin muuallakin sellaisiin paikkoihin, mistä on vähintään rautatieyhteys muualle. Pitäisi vihdoin uskoa, että maakuntiin ei vaan väkisin saada viedyksi työtä.<<

Yhdyn myös ihmettelyysi siitä, että Sipilä entisenä yritysjohtajana ei ole osoittanut ymmärtävänsä tarpeitamme. Ei hän ole toiminut niiden hyväksi, pikemmin päinvastoin. Lieneekö kepulaisuus hänessäkin ottanut voiton järjestä.

• >>Tilanne on aika onneton, kun työ ja työvoima ei alueellisten syiden takia kohtaa. Itse näen syypääksi tähän kepulaisen aluepolitiikan. Suomessa on annettu väkisin tekohengitystä haja-asutusalueille vuosikymmenet siinä toivossa, että jokin ihme taphatuis.<<

Jo kaksikymmentä vuotta aluepolitiikkamme on EU-vetoista, mutta eihän kepulainen eikä EU-lainenkaan aluepolitiikka anna vastausta siihen, miksi ei olla valmiita muuttamaan. Ei kukaan usko ihmeisiin niin paljon, että sen vuoksi jäisi asuinsijoilleen.

• Omituista.Toimintaa
        kapi_ kirjoitti:

Aina ennen on oltu valmiita muuttamaan työn perässä, kuten sanot, mutta enää ei näy niin olevan. Syy ei liene ihmisten laiskistumisessa eikä yksin hyvässä sosiaaliturvassa, vaan ilmeisesti hyvin oleellisen syyn sanot tuossa:

>>Tilanne on aika onneton, kun työ ja työvoima ei alueellisten syiden takia kohtaa. Itse näen syypääksi tähän kepulaisen aluepolitiikan. Suomessa on annettu väkisin tekohengitystä haja-asutusalueille vuosikymmenet siinä toivossa, että jokin ihme tapahtuisi.<<

Surkeita seurauksia on todellakin ollut tuolla politiikalla, mainitsemasi Talvivaara yksi sellainen.

Yhdyn täysin tuohon, jonka hauskasti sanot näin:

>>Suomella ei ole varaa lukuisiin entistä elämäntapaa esitteleviin ulkomuseoihin. Jos sellaista halutaan, niitä voitaisiin jättää muutamia esim. kansallispuistojen kupeeseen. Muutoin järkevä aluepolitiikka olisi sitä, että asutusta keskitetään asutuskeskuksiin niin pohjoisessa kuin muuallakin sellaisiin paikkoihin, mistä on vähintään rautatieyhteys muualle. Pitäisi vihdoin uskoa, että maakuntiin ei vaan väkisin saada viedyksi työtä.<<

Yhdyn myös ihmettelyysi siitä, että Sipilä entisenä yritysjohtajana ei ole osoittanut ymmärtävänsä tarpeitamme. Ei hän ole toiminut niiden hyväksi, pikemmin päinvastoin. Lieneekö kepulaisuus hänessäkin ottanut voiton järjestä.

On syytä lopettaa pääkaupunkiseutu ajattelu, ja keskittyä rakentamaan koko maata. Käsittämätöntä on niiden pönttöjen ajatusmaailma, jotka itkevät pääkaupunkiseudun kalleutta, pulaa työvoimasta ja milloin mistäkin Guggenheimista. Alkaa olla pääkaupunkiseudun maat sellaisissa hintaluokissa, että ihmetyttää sellaisen yritysjohtajan kyvyt, joka tuonne kaikin keinoin (yleensä yhteiskunnan tuella) firmansa tunkee, ja itkee päälle kovista kustannuksista, jotka pitäisi työntekijöiden palkoista ja edusita saada korvattua. Kuitenkaan ne työntekijät eivät kykene nykypalkoillaankaan normaaliin elämään tuolla pääkaupunkiseudun kuplassa asumaan.

Voidaankin siis kysyä, missä meni pieleen, mutta lopettaa parkuminen kovista kusannuksista, se on näköjään itseaiheutettua ja -vaadittua yritysmaailman osalta.

• Omituista.Toimintaa kirjoitti:

On syytä lopettaa pääkaupunkiseutu ajattelu, ja keskittyä rakentamaan koko maata. Käsittämätöntä on niiden pönttöjen ajatusmaailma, jotka itkevät pääkaupunkiseudun kalleutta, pulaa työvoimasta ja milloin mistäkin Guggenheimista. Alkaa olla pääkaupunkiseudun maat sellaisissa hintaluokissa, että ihmetyttää sellaisen yritysjohtajan kyvyt, joka tuonne kaikin keinoin (yleensä yhteiskunnan tuella) firmansa tunkee, ja itkee päälle kovista kustannuksista, jotka pitäisi työntekijöiden palkoista ja edusita saada korvattua. Kuitenkaan ne työntekijät eivät kykene nykypalkoillaankaan normaaliin elämään tuolla pääkaupunkiseudun kuplassa asumaan.

Voidaankin siis kysyä, missä meni pieleen, mutta lopettaa parkuminen kovista kusannuksista, se on näköjään itseaiheutettua ja -vaadittua yritysmaailman osalta.

Yritysmaailman toiminta ei kummallista vaan ihan rationaalista. Pääkaupunkiseutu tarjoaa erinomaiset logistiset mahdollisuudet, työvoiman tarjonta on muille aloille paitsi maatalouteen suurta, kotimarkkinat ovat Suomen mitassa suuret ja lähellä. Korkeampaa koulutusta tarvitsevat yritykset hakeutuvat mieluusti maan parahiden yliopistojen läheisyyteen ja ne tietävät, että varsinkin koulutettua väkeä on erittäin vaikea edes pitää aina Suomessa eikä ainakaan haja-astusalueet ole heille mikään vaihtoehto.

Asuntopula on tässä hidasteena samoin kuin kepuhallitusten pääkaupunkivihamielisyys. Pääkaupunkiseutu meneekin eteenpäin markkinaehtoisesti ja menestyy muuta maata paremmin. Sellainen menestys vetää ihmisiä. Niin on ollut ja niin tulee aina olemaan. Meillä ja muualla. Paitsi diktatuureissa ja kepuaatevetoisissa valtioissa kuten Valko-Venäjällä.

Yritysmaailman toiminta ei kummallista vaan ihan rationaalista. Pääkaupunkiseutu tarjoaa erinomaiset logistiset mahdollisuudet, työvoiman tarjonta on muille aloille paitsi maatalouteen suurta, kotimarkkinat ovat Suomen mitassa suuret ja lähellä. Korkeampaa koulutusta tarvitsevat yritykset hakeutuvat mieluusti maan parahiden yliopistojen läheisyyteen ja ne tietävät, että varsinkin koulutettua väkeä on erittäin vaikea edes pitää aina Suomessa eikä ainakaan haja-astusalueet ole heille mikään vaihtoehto.

Asuntopula on tässä hidasteena samoin kuin kepuhallitusten pääkaupunkivihamielisyys. Pääkaupunkiseutu meneekin eteenpäin markkinaehtoisesti ja menestyy muuta maata paremmin. Sellainen menestys vetää ihmisiä. Niin on ollut ja niin tulee aina olemaan. Meillä ja muualla. Paitsi diktatuureissa ja kepuaatevetoisissa valtioissa kuten Valko-Venäjällä.

Se olisi syytä sitten ohjata rationaalisesti toimivaksi, varsinkin kun yhteiskunnan tuella toimitaan.
        Pääkaupunkiseudun ihanteellinen logistiikka ? Verrattuna mihin ? Suhteutettuna hintaan ? Työvoiman tarjonnan puutteestahan ketju juuri alkoi.
        Kotimarkkinat pääosin hömpälle lähellä, mutta kuitenkin kalliisti saatavilla, eli halvemmin tarjottavissa kauempaa (omakohtainen kokemus 10 vuoden ajalta). Sen lisäksi pääkaupunkiseudun ostovoima yllättävän alhainen, johtuen korkeista asumiskuluista (vaikka niitä tuetaan runsaasti verovaroin).
        Yliopistot . . . niinpä, siinä yksi sellainen instanssi, johon huudetaan panostusta, mutta paljolti pyörivät aiemmin varsinkin "tyhjäkäynnillä", mutta yritysten rahoitusosuuden myötä paranemaan päin, jolloin myös sijoittuminen tulee kyseenalaiseksi, vastaako tuottoa ? Ei vastaa.
        Enemmin kuin siitä koulutetusta väöestä ja sen maassa pitämisestä, olisin huolissani keskittymisestä pääkaupunkiseutuun, siitä on tullut ja tulossa maailman kalleimpia paikkoja, joka itsessään ajaa koulutettua väkeä muualle.
        Koulutetun väen osaltakin on kohtuullisen kaksijakoista, mitä tarkoitetaan koulutetulla väellä ja mihin niitä tarvitaan. Maailmalta olisi tulossa "koulutettua väkeä", jos olisi tarvetta, mutta eivät halua pääkaupunkiseudulle, jossa ei ole tarjolla kuin sellaista, jota heillä on jo ollut tarjolla ja josta haluavat pois - mutta pienempänä ja kalliimpana.

Kaikin mokomin pääkaupunkiseutu kehittykööt, kunhan kehittyvät omillaan.
        Ei siis ole mitenkään perusteltua tätmä Suomen pääkaupunkiseutu keskeisyys.

Noin on kuin sanot, juuri noin. Syyt sille ovat hyvin niin hyvin ymmärrettävät, että luulisi ainakin yritysjohtajataustaa omaavan Sipilän ne ymmärtävän, vaikkeivat kaikki kannattajansa tai kaikki kepupoliitikotkaan niitä ymmärtäisi. Surullista, jos pääministerikin toimii enemmän kepulaisuuden kuin järkensä ehdoilla, enemmän puolueensa kannatuksen kuin Suomen ja suomalaisten parhaan puolesta.

• myösrationaalista
        Mielipidepankki kirjoitti:

Noiden ylisanailujen jälkeen on ehkä hyvä muistaa että slummiutuminen toimii myös markkinaehtoisesti, ja harvalla on halua asua perheineen slummissa.

Pääkaupunkiseutu siis myös kurjistaa itse itseänsä, koska ns. tavallisilla palkkatuloilla siellä markkinaehtoisesti muodostuu lähes elämäntehtäväksi pelkkä asunnon hankkiminen ja maksaminen. Monet ratkaisevatkin ongelman käymällä vain töissä pääkaupunkiseudulla, mutta asumalla silti perheineen hyvinkin kaukana maaseudulla.

• myösrationaalista kirjoitti:

Noiden ylisanailujen jälkeen on ehkä hyvä muistaa että slummiutuminen toimii myös markkinaehtoisesti, ja harvalla on halua asua perheineen slummissa.

Pääkaupunkiseutu siis myös kurjistaa itse itseänsä, koska ns. tavallisilla palkkatuloilla siellä markkinaehtoisesti muodostuu lähes elämäntehtäväksi pelkkä asunnon hankkiminen ja maksaminen. Monet ratkaisevatkin ongelman käymällä vain töissä pääkaupunkiseudulla, mutta asumalla silti perheineen hyvinkin kaukana maaseudulla.

No, jos sen nyt haluaa tiivistettynä sanoa ;D

>>Korkeampaa koulutusta tarvitsevat yritykset hakeutuvat mieluusti maan parahiden yliopistojen läheisyyteen ja ne tietävät, että varsinkin koulutettua väkeä on erittäin vaikea edes pitää aina Suomessa eikä ainakaan haja-astusalueet ole heille mikään vaihtoehto.<<

Tuollaisia yrityksiä on harvemmin haja-asutusalueilla, mutta maakuntakeskuksissa on, ja töissähän pääsee kulkemaan omalla autolla haja-asutusalueeltakin. Tuon jutun pointti ei kuitenkaan ollut, ettei haja-asutusalueilta haluta muuttaa pääkaupunkiseudulle, vaan ettei haluta muuttaa edes maakuntakeskuksista.

Suurin osahan yliopistoissa opiskelleista muuten työskentelee aine- ja luokanopettajina, joiden työpaikat ovat hajallaan ympäri maata. Käsittääkseni maaseudulla ei ole ollut erityisemmin vaikeuksia saada päteviä opettajia. Onhan heidän koulutuksensakin mitoitettu siten, että koulutus- ja työpaikat periaatteessa määrällisesti kohtaavat. Tosin viime aikoina opettajien työttömyys on kasvanut, kun on pidetty kiinni opiskelupaikoista ottamatta huomioon, että ikäluokat ja sitä myötä myös opettajien tarve pienenee.

• Kiinaanko ?

• NiinMiksiköhänEi

Heikot palka ja edust, helvetin kallista eläminen pääkaupunkiseudulla.

Palkkataso Kiinasta, koulutusvaatimus suomesta ja elämisen kustannustaso Manhattanilta.

• hjklopoiuytr

Tämöä on harha.

"Mistä sitten johtuu se, että täällä on työtä, vaikkei muualla Suomessa olisikaan? Sehän johtuu tietysti siitä, että työpaikat keskittyvät yhä enemmän sinne, missä työnantajat eli työpaikkojen luojat näkevät omaavansa parhaat edellytykset toiminnalleen."

Eiköhän parhaat edellytykset toimia ole siellä missä on työvoimaa tarjolla. Se on vain tämä keskittämisbuumi vienyt yritykset harjhateille. On Muodikasta olla Hesassa ja on muodikasta keskittää.

• siishäh

"Eiköhän parhaat edellytykset toimia ole siellä missä on työvoimaa tarjolla"

Oletko ihan tosissasi että esimerkiksi kun Helsinkiin tarvitsee rakentaa asuntoja koska niistä on pulaa, niin olisi järkevämpää rakentaa ne Perähikiälle, kun siellä sattuu olemaan työvoimaa tarjolla?

• siishäh kirjoitti:

Oletko ihan tosissasi että esimerkiksi kun Helsinkiin tarvitsee rakentaa asuntoja koska niistä on pulaa, niin olisi järkevämpää rakentaa ne Perähikiälle, kun siellä sattuu olemaan työvoimaa tarjolla?

Ihan oikeasti ! Kannattaako kommentoida, jos ei kerta kaikkiaan ole kärryillä, eikä ymmärrä kokonaisuutta. Onko sellainen sinun käsityksesi älykkäästä, tai yleensäkään aikuisesti käyttäytyvien ihmisten keskustelusta ?

• siishäh kirjoitti:

Saavathan helsinkiläiset rakentaa Helsinkiin asuntoja niin paljon kuin pystyvät. Ei sitä heiltä kukaan kiellä, kuten ei ihmisiä kielletä rakentamasta asuntoja myös Perähikiälle.

• Keskittämisbuumi
        siishäh kirjoitti:

Höh...,:D Miksi rakentaa asutoja (perähikiälle) kun siellä on jio asunnot olemassa?

Ei tarvi kuin yritys menee sinne ja palkkaa työvoiman. On paljon helpompaa ja halvempaa kun yritys säilyttää toimintansa siellä (perähikiällä) jossa on valmiit asunnot ja valmis työvoima kuin muuttaa yritys Pääkaupunkiin ja odottaa että pääkaupounki rakentaa asunnot ja työvoima muuttaa sinne.

TYöttömyyshän on VAIN työpaikkojen sijoitusongelma. Isot Yritykset karkaa kauas työvoimasta ja sitten alkaa valittaa (itkeä) että työvoimaa ei saa:D

Yksi esimerki Ponssen tuotanto on "Perähikiällä". Eikä työvoimasta ole pulaa. Miksi Ponsse pitäisi tehdä Helsingissä?

• maalainenn

Mihin mie muuttasin, ko maalla on niin mukavaa.

• NäinoN--

Joopajooo

Ensin mennään pakoon työvoimaa ja sitten itketään kun työvoima ei muuta perässä.

• Pikku-Tiina

Kapin kakkapylly.

• roletaari

Jarruttavia tekijöitä. Velkainen talo, alaikäiset, koulua käyvät lapset, verottajan tulkinnat ja viimein soviteltu päiväraha.
      Muutimme työpaikkakuntaa neljästi ennen penskojen kouluikää. Sitten tulivat myös talovelat.
      Penskojen yläaste- / lukiovaiheessa lähdin etsimään leivän lisäksi sille myös särvintä.
      8-vuotta kahdessa eri työpaikassa,kahdella eri paikkakunnalla. Maksoin itse majoituksen ja matkat.
      Sen jälkeen yksi vakituinen työpaikka ja 10 määräaikaista eri paikkakunnilla.
      Verottajan ja päivärahan sovittelun vuoksi tökkäsin pensselit santaan lopullisesti!

Poikamiehenä liikuin työn perässä 3:ssa valtiossa. Yksittäisiä työpaikkoja en viitsi laskea. Ja tämähän on jo eri juttu.

• Emme_ole_orjia

Kukaan ei perusta työpaikalle millä ei ole jatkuvuutta tiedossa ja takeet että 10 vuoden päästäkin on töitä, jos kyseessä on vieläpä toiselle paikkakunnalle muutto niin se asia on hyvinkin tärkeä pointti.

Lisäksi sillä puolisollakin pitää olla töitä tiedossa pitkäksi aikaa,eikö tämä ole ihan selvä asia?

Tiedetään sekin asia ettei mikään ole nykyään varmaa kuin epävarmaa työsuhteissakaan mutta siinähän onkin menty metsään kun kuvitellaan että ihmiset
      ovat jotain orjia ja juoksevat perse edellä puuhun jos duuni lähtee alta,näin ei todellakaan asian laita ole, mikä tahansa ei kelpaa kun et itsekkään tee mitä tahansa vaan omaat tietyn tason joka asiassa niin on myös tässäkin asiassa.

• mikis_miksi

MAATALOUS-TUILLA pärjää maalla ihan mukavasti, miksi siis ???

Löysittekö muuten niitä herrliinin sanomien tämänpäiväisestä valtion tulo- ja menokatsauksesta. Etsin menopuolelta, mutta en löytänyt 3 mrd euron suuruisia maataloustukia mistään !

• KaikkiHesaan

Paska maa, paskat ilmiöt.

• D.Nyheter

Helsinki pyrkii metropoliksi mutta ei ole huomannut, että metropolit kasvavat myös ylöspäin. Siinä ei lisätontteja tarvita. Ovat käyneet maksetuilla opintomatkoilla monta kertaa. Luulisi, että on huomattu.
      Yksi hyvä keino asumisen halventamiseen on se, että siirretään tarvittava määrä valtion laitoksia pois paikkakunnalta. Kiinteistöjen arvo laskee heti.
      Toinen hyvä keino on sopivan kokoinen ympäristövahinko.

• atjonv

Minä olen muuttanut työn perässä 3 kertaa ympäri Suomea.
      Nyt ikää senverran ettei enää kelpaa mihinkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      238
      2292
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1828
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      67
      1557
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1245
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      63
      1124
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1108
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1018
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      1004
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      864
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      852
    Aihe