Mikä tämä Ebay:n "yhteistyö" (=huijaus) Pitney Bowes -firman kanssa on? Kauan tätä on jatkunut?
En siis ole muutamaan vuoteen käyttänyt eBayta. Nyt tilasin tavaraa Englannista ja sekä myyjän että minun yllätykseksi pakolliseksi välikädeksi oli otettu Pitney Bowes -niminen yhtiö. Tavaraa ei voinut sopia lähetettäväksi muuten kuin heidän kauttaan (tai siis: ostaja ei voi muuttaa postikuluja PayPal-maksuun - ei ilmeisesti myyjäkään, ja lähettäjälle ei annettu ollenkaan minun osoitettani vaan pelkästään heidän). Harmittaa vähän, kun myyjä olisi voinut lähettää tavaran itse kolmanneksella PB:n haluamista kuluista.
Voiko tuota Pitney Bowes -kusetusta jotenkin kiertää, paitsi maksamalla tilisiirrolla tai western unionilla?
eBay + Pitney Bowes -huijaus
27
13954
Vastaukset
- 20-7
Tarkemmin ottaen on kysymys ebayn Global Shipping Programista, GPS. Ebay tekee tässä kuljetusfirma Pitney-Bowesin kanssa yhteistyötä. Myyjä lähettää pakettinsa Pitney-Bowesille, joka on hänelle vastaanottaja. Pitney-Bowes tarkastaa lähetyksen ja usein pakkaa sen uudestaan, jotta paino ja tilavuus pienenisivät. Sen jälkeen PB lähettää paketin kirjattuna ostajalle.
Ostaja maksaa paypalin kautta kummatkin postimaksut ja tuotteen hinnan. Myyjälle menee tuotteen hinta postimaksusta se osa, joka tarvitaan lähettämiseen PB:lle. Loppu jää PB:lle ja kattaa lähettämisen ostajalle PB:n voiton. Nähtävästi ebayllekin jää jotakin ekstraa tuosta.
Ebay tarjoaa oletusarvoisesti myyjälle GSP:tä. Myyjän on ilmoitusta tehdessään valittava muu vaihtoehto, jos ei halua käyttää GSP:tä. Tämän jälkeen hän ei voi enää muuttaa postitustapaa. Myyjät eivät edes välttämättä näe, mitä ostajalle maksaa tuon GSP:n käyttö. Heidän täytyisi tarkastella myynti-ilmoitustaan laittamalla maaksi Finland eikä heille normaalia UK:ta. Usein GPS on kalliimpi kuin normaali kirjattu lähetys puhumattakaan kirjaamattomasta. Lisäksi vie enemmän aikaa saapua ostajalle.
Itseänikin harmittaa tuon GSP:n käytön yleistyminen. Tekee toimituskulujen kvuoksi usein halvahkon tuotteen ostamisen kannattamattomaksi. Sitten myyjät vielä ihmettelevät, että ulkomaiset ostajat ovat kadonneet! Lisänä on tietysti vielä euron heikko kurssi puntaan nähden. Asiasta on keskusteltu paljon ebay.co.uk:n foorumilla. Enemmän kauppaa tekevät myyjät osaavat olla käyttämättä GSP:tä.
Ei sitä GSP:tä ostaja voi kiertää. Ainoa mahdollisuus on mielestäni, että myyjä poistaisi myynti-ilmoituksessa ja laittaisi uuden, jossa toimitustapana ei ole GSP.- Eienääkoskaan
Itse tilasi englannista tavaraa.. juuri tämä gsp on toimittaja.. sain seurantakoodin jolla en tee mitään koska se ei toimi missään.
Jenkkimaasta tuli uspsn kanssa tavara viidessä päivässä perille.. saa nähdä jääkö vikaksi kerraksi ebay ostokset brittisaarelta.. - Anonyymi
17track ainakin itsellä toiminut pitney bowes koodien kanssa
- ex-käyttäjä
GSP tekee voittoa tulleilla ja postimaksun pienentämisellä. Siis avaavat paketit ja pakkaavat ne uudestaan mahdollisimman pieneen/kevyeen kokoon.
Sitten paketteja kierrätetään tarpeen mukaan tullimaksujen minimoimiseksi, ja tulimaksun erotus jää PB:lle voittona. Esim. viimeksi tilaamani paketti tullattiin saksan kautta, koska siellä on pienempi tullivero kuin suomessa.
Ja tilaamani tuote saapui muuten rikkinäisenä perille, koska PB oli pakannut sen huonommin kuin lähettäjä. Mutta onneksi sain ebaylta rahat takaisin, joka ei paljon lohduta koska olisin tehnyt vaikka heti muutaman satasen voiton kyseisellä tuotteella... Tosin tarkoitus ei ollut heti sitä myydä vaan pitää itselläni, mikään trokari siis en ole.
Sittemmin en ole ebayta enään käyttänyt, enkä tiedä käytänkö enään. Ahneus ja kolmas osapuoli on pilannut sen. - Sitriini2
Periaatteessa Global Shipping Programmin voi kiertää siten, että maksaa tuotteen suoraan myyjälle Paypallin kautta. Ongelmaksi tällöin tulee myyjät, jotka eivät halua "säätää" ulkomaisen postituksen kanssa. Olen kysynyt usealta myyjältä pystyykö hän lähettämään tuotteen ilman välikäsiä. Jotkut siihen suostuvat, mutta yllättävän monet eivät. Ymmärrettävästi haluavat päästä helpolla ja olla selvittämättä postimaksuja ulkomaille. Silti on mielestäni väärin, että Pitney Powes ja Ebay eivät anna myyjälle selkeää postitusvaihtoehtoa, josta valita. Pitäisi saada joukkovetoomus Ebaylle, että ulkomaalaiset asiakkaat häipyvät (kuten minä olen tehnyt), kun täytyy maksaa turhista välikäsistä. Olen valittanut Ebayn omassa foorumissa, mutta se on turhaa länkytystä ja niin varmaan tämäkin;)
- JuhaniSaarella
Ei pidä paikkaansa tuo PB:n pienempiin paketteihin pakkaaminen ainakaan kohdallani. Rulla kangasta pahvilaatikossa oli pakattu uudelleen 10 kertaa isompaan pahvilaatikkoon, jonka sisällä ei ollut edes mitään pehmusteita. Ja postilta lappu päällä tarkista lähetys, kun näyttää rikkinäiseltä. No se päällimmäinen laatikko yhdeksän kymmenesosaa tyhjänä oli tietysti rutussa. Itse tuote oli kyllä ehjä.
- Vedätys
Sanotaan että hyvää ei saa halvalla, mutta saako huonoa kalliilla? Kyllä saa, tämä Pitney Bowes huijaus on lajissaan ainutlatuinen. Se pitää korkeinta mahdollista hintaa toimituksillaan ja pisintä mahdollista toimitusaikaa mikä maakuljetuksiin voi tulla. Kirje Englannista suomeen vie 3-4 viikkoa ja maksaa 15 Euroa!!! On vaikea ymmärtää mitä myyjät näkevät tässä huijauksessa, ja pitävät sitä toimittajinaan. Esim. Englannissa myyjä myy paketin ostajalle joka on myös Englannissa. Myyjä lähettää paketin ensin Pitneyn toimipisteeseen ja sitten pitney hautoo sitä viikon omassa varastossaan ja lähettää sen sitten eteenpäin osoitteeseen joka on saman kadun varrella jossa myyjäkin asuu! Ostaja maksaa tästä pidennetystä toimituksesta 3-4-kertaisen summan kun se olisi mennyt Royal Maililla suoraan myyjältä ostajalle yhdellä vedolla seuraavaksi päiväksi! Uskomatonta!! Sama toiminta EU sisällä. Kirje Englannista Suomeen postilla 3 Euroa ja 3-4 päivää. Pitney huijauksella 15 Euroa ja 3-4 viikkoa!
- Pitneybowes.täyspaska
Ihan täys paska rahtisysteemi tämä gsp pitney bowes. Vitun kirjekyyhkykin kuljettaa nopeammin. Kannattaa välttää tämän puljun toimituksia...
- hurjaukko535353
Pitney Boves on todellakin jotain jota pitää vältellä.Tietokone on nyt lähetetty "kansainväliseen osoitteeseen" ja tullaus tehty(kyseessä kuitenkin eu sisäinen lähetys ,joten mitään tullauksia ei tarvita" .Päivitystä ei ole tehty viikkoon.Seurantanumero ei toimi,Kokonaisuutena toimitus tässä vaiheessa viipynyt 3 viikkoa.Kun Ebay GSP ei ole se postitys vaihtoehto englannista menee 4-5 päivää lähetylsen saapumiseen..Koko systeemi on huijausta.
- Huijattu
Vittu mitä paskaa toi Pitney Bowes . Sä maksat eBayssä tuotteen ja kalliin postin. Sen jälkeen Pitney Bowes velottaa sua vielä toisen postimaksun. Saas nähdä palauttaako PayPal rahat?
- Vko
Jep!
Katselin kanssa luottokortilla et mikäs helv maksu tämä on?!? 18€ maksua n. 2€ kolikon kokoisesta sähkökomponentista...... - cyclist
Negatiivisia kokemuksia USAsta lähetyistä eBayn global shipping system lähetyksistä on sen verran, että en erehdyksessäkään osta mitään sieltä. Viimeinen pisara oli se, että en koskaan saanut lähetystä, jonka eBayn täkäläinen agentti UPS väitti toimitetun perille, mutta ei kylläkään väittänyt että olen vastaanottanut sen. Rahojani en saanut takaisin, koska paketti oli toimitettu, en kylläkään tiedä minne.
- Huijattu_04_2019
Tilasin Englannista valokuvaustarvikkeita. Sain ilmoituksen sähköpostiini, että tavara on toimitettu minulle ja ebayn tracking näytti myös onnistunutta toimitusta. Tavaraa en tietenkään ole saanut, eikä postilaatikkoon ole jätetty lappua, että tavaraa olisi yritetty tarjota. Tein vaatimuksen ebaylle, jonka jokin botti ratkaisi automaattisesti, koska vastaus tuli heti. Ei tehdä mitään, koska myyjän toimittamien tietojen mukaan tavara on onnistuneesti toimitettu minulle. Tein tästä valituksen/vetoomuksen (appeal) mutta tuskin tuo mitään auttaa. PBI oli tässäkin siis kuljetusfirmana. Kysyin tietoja, mistä suomessa voisi tavaran perään soitella, mutta tähän ei taida vastausta tulla.
En voi käsittää, miten tämä firma voi merkitä tavaraa toimitetuksi ja asia on muka sillä selvä. Viimeinen kerta, kun tilaan PBI:n välityksellä ebaystä mitään. Täytyy jatkossa pohtia miten nämä tilaukset oikein tekee. Välttäkää näitä PBI:n toimituksia! - Anonyymi
Tililtä hävisi heti Pitney Bowes: lle 18e !! kun maksoin ostokseni ebayllä , jossa oli jo pstimaksu. VAROKAA!!
- Anonyymi
UPS ei jaa vaikka näin seuranta väittää, ketään ei oven takana ole käynyt siitä kameratallenne. DHL parempi ja nopeampi mutta on tuonut liian innokkaana muidenkin tavaroita minulle eikä puhettakaan että sovittu aika tai edes päivät pitäisi kutinsa.
Molemmat kuitenkn hakkaa Postin ala-arvoisen sössimisen 6-0 - Anonyymi
Olen itsekin tehnyt tässä kuukausien aikana monta ostosta eBayn kautta, ja nyt vasta huomasin, että näiden kuukausien aikana tililtä on lähtenyt yli 100€ Pitney Bowes Limitedin ansiosta. Kannattaa olla todella varovainen nettiostoksien kanssa...
- Anonyymi
Nettiostokset on ihan ok ja turvallisia. EBay-kin on hyvä paikka. Kannattaa vain katsoa tarkkaan missä maassa tuote sijaitsee ja millä kyydillä myyjä sen lähettää. Tämä Pitney Bowes huijaus on helposti havaittavissa heti kun ilmoituksessa lukee "Customs services and international tracking provided". Tästä tietää heti siirtyä toiseen myyjään. Tuon lauseen takana on lähes aina se "Global Shipping Program" joka toimittaa ostamasi tuotteen sinulle kalliimmalla mahdollisella tavalla pisimpään mahdolliseen aikaan, jos toimittaa. Eli silmät auki ja halvempia kauppoja EBay-ssä.
- Anonyymi
Paketti on ollut 2 kuukautta matkalla Briteistä Suomeen! Eikä tuohon pilipalilafkaan voi ottaa yhteyttä muuten kuin puhelimella. Sivuilla oleva sähköpostilinkki herjaa "error 404":ää. Vittu, mitä paskaa!!!
- Anonyymi
Itselläni myös huonoja kokemuksia eBayn Global Shipping Programista (GSP), joka seksikkäästi myydään asiakkaalle termillä Priority International Shipping.
Saanko kysyä mitä Priority International Shippingiä on siinä, että minulle on postitettu t-paita Yhdysvalloista to 16.7. Se saapui GSP:n jakelukeskukseen (Global Shipping Center) Kentuckyssä ti 21.7. Arvatkaapa kauanko pikkupaketti vietti lajittelukeskuksessa liikkumatta mihinkään? Kuinka pitkäksi aikaa "Priority International Shipping" pysähtyy paikalleen?
Vastaus: yli viikoksi. Paketti jatkoi matkaa ke 29.7. ja oli tullattavana Amsterdamissa pe 31.7. Nyt on ti 4.8. eikä minulla ole aavistustakaan, milloin saan tilaamani tuotteen. Torstaina 6.8. tulee täyteen kolme viikkoa siitä, kun tuote on postitettu minulle Yhdysvalloista. Kolmen viikon (tai pidempi) toimitusaika ei oikein oikeuta sanomaan "Priority International Shipping." Tuskaisen hidasta ja kallista tämä on, jos minulta kysytään.- Anonyymi
Lähetys saapui tänään (to 6.8.) päivälleen 3 viikkoa sen lähettämisestä. Ebayn sivuilla omassa profiilissani toimistusta oli lupailtu maanantaille 3.8. Ei siis tullut aivan lupausten mukaisesti, mutta laitetaan COVID-19:n syyksi globaalin postin hidastelu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähetys saapui tänään (to 6.8.) päivälleen 3 viikkoa sen lähettämisestä. Ebayn sivuilla omassa profiilissani toimistusta oli lupailtu maanantaille 3.8. Ei siis tullut aivan lupausten mukaisesti, mutta laitetaan COVID-19:n syyksi globaalin postin hidastelu.
Seuraava ostokseni etenee yhtä huonosti:
- ostopäivä su 2.8.
- myyjä postitti tuotteen to 6.8. aamulla
- paketti saapui Global Shipping Centeriin su 9.8. aamulla
- paketti on nyt ollut viikon Global Shipping Centerissä
Kuten joku joskus sanoi: Tämä odotus tappaa. Meinaa hermo mennä kun tietää, että paketti ei ole viikkoon liikkunut ollenkaan. Viikko lajittelukeskuksessa on pitkä aika. Mikä tahansa kuriirifirma olisi tuonut paketin Yhdysvalloista viikossa Suomeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
- ostopäivä su 2.8.
Kuten joku joskus sanoi: Tämä odotus tappaa. Meinaa hermo mennä kun tietää, että paketti ei ole viikkoon liikkunut ollenkaan. Viikko lajittelukeskuksessa on pitkä aika. Mikä tahansa kuriirifirma olisi tuonut paketin Yhdysvalloista viikossa Suomeen.Ei oikein mitään logiikkaa Pitney Bowesin hommissa. Valitin aiheellisesti, että paketti makaa Global Shipping Centerissä ja niinhän se makasi su 9.8. - pe 21.8. eli pari päivää vajaa kaksi viikkoa paikallaan. Mitäs tänään tapahtui?
Oltuaan 12 vuorokautta Global Shipping Centerissä Pitney heitti tänään (pe 21.8.) aamulla paketin DHL Expressin kyytiin. Paketti lähti liikkeelle Jenkeistä klo 15 Suomen aikaa ja on 1,5 tunnin kuluttua Saksassa. Jakelu vastaanottajalle ma 24.8. päivän aikana.
Nyt paketti tulee sitten sellaista kyytiä Suomeen, ettei voi valittaa. Yhdessä arkipäivässä (pe 21.8. - ma 24.8.) Yhdysvalloista Keski-Suomeen kotiovelle jaettuna. Edes Suomen sisäinen kirjeposti ei kulje tätä vauhtia, vai olettaako joku saavansa maanantaina perjantaina postitetun kirjeen? Tuskin kukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
- ostopäivä su 2.8.
Kuten joku joskus sanoi: Tämä odotus tappaa. Meinaa hermo mennä kun tietää, että paketti ei ole viikkoon liikkunut ollenkaan. Viikko lajittelukeskuksessa on pitkä aika. Mikä tahansa kuriirifirma olisi tuonut paketin Yhdysvalloista viikossa Suomeen.Mulla oli hidasta toimitusta kanssa, kun tilasin jenkeistä vähän paremman kaasarin vanhaan autoon.
Säästö EU hintoihin oli kuitenkin huomattava, kun tuossa tuli tarvittavat adapterit mukana.
Pisin aika meni tuossa, että paketti liikkui jenkkilässä paikasta A paikkaan B ja sitten pari päivää haudottiin pakettia - sen jälkeen liikkui suht rivakasti.
- Anonyymi
Saako kysyä muilta käyttäjiltä kommentteja, kauanko tilaamienne tuotteiden saapuminen on kestänyt eBayn GSP:n kautta?
Minulle on jälleen lähdössä yksi tilaus postiin Yhdysvalloista ja tosissaan pelottaa, että postin kulkuun menee 3 viikkoa. Se on ihan tajuttoman pitkä aika odottaa, jos joku DHL tai vastaava kuljettaisi paketin Suomeen kahdessa päivässä. Niin, 2 päivää vai 3 viikkoa. On siinä tosiaan vähän eroa, jos tuotteen tarvitsisi pikimmiten.
Varsinkin kun minä olen ostaja, jolle rahalla ei ole väliä. Mieluummin maksan 150 dollaria postikuluja, jos paketti tulee sillä nopeammin kuin 50 USD jostain "Priority International Shippingistä" joka kestää 3 viikkoa. Satanen on pikkuraha, jos tuote tulee 2,5 viikkoa nopeammin minulle.
Mutta eipä ollut tämänkään nyt postiin Yhdysvalloissa menevän tuotteen kohdalla vaihtoehtoja postitukselle. Ainut vaihtoehto Global Shipping Program: Priority International Shipping. Toimistusaika-arvio 2-4 viikkoa. Että sellainen "Priority International Shipping".
Joskus viime vuosikymmenellä posti tuli Jenkeistä Suomeen viikossa. Nyt menee kolme viikkoa. Näin se kehitys ja logistiikka kehittyy. Ei voi maksava asiakas kuin ihmetellä.- Anonyymi
Hidastuminen saattaa olla ihan globaalia, koska tänä kesänä express letter:in matka Yhdysvalloista (USPS) Suomen rajalle kesti tasan 8 viikkoa. Odottamiseen saa siis varautua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hidastuminen saattaa olla ihan globaalia, koska tänä kesänä express letter:in matka Yhdysvalloista (USPS) Suomen rajalle kesti tasan 8 viikkoa. Odottamiseen saa siis varautua.
Hidastuminen on sattumanvaraista. Kuriirit (esim. FedEx, DHL, UPS jne) hoitavat paketit perille aivan normaalisti koronasta huolimatta. Ovat liian laiskoja keksimään tekosyitä tai liian omistautuneita palvelemaan asiakkaita, jotta voisivat koronan varjolla hidastaa ja huonontaa totuttua palvelun laatua ja nopeutta.
eBayn keskustelupalstalla joku kanadalainen valitteli, että hänen Jenkkiostoksensa on ollut Global Shipping Centerissä 9 päivää. Minä vahvistan saman:
su 9.8. aamulla GSC:iin saapunut paketti on edelleen siellä eli 9 päivää liikkumatta.
Tämä on palvelu, jota eBay myy nimellä Priority International Shipping. Tässä huijataan sekä amerikkalaisia eBay myyjiä että asiakkaita ympäri maailman. Myyjille eBay uskottelee, että Global Shipping on tosi kova juttu. Asiakkaat eli ostosten tekijät saavat Priority-tason palvelua.
Ei siinä muuten mitään, mutta kun on tottunut siihen, että DHL tuo Amerikasta paketin Suomeen kahdessa, huonoimmillaan kolmessa arkipäivässä, niin sen rinnalla 3-4 viikkoa tuntuu jotenkin pitkältä ajalta odottaa ja seurata, miten paketti makaa yhdeksättä päivää Pitney Bowesin postituskeskuksessa Yhdysvalloissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hidastuminen on sattumanvaraista. Kuriirit (esim. FedEx, DHL, UPS jne) hoitavat paketit perille aivan normaalisti koronasta huolimatta. Ovat liian laiskoja keksimään tekosyitä tai liian omistautuneita palvelemaan asiakkaita, jotta voisivat koronan varjolla hidastaa ja huonontaa totuttua palvelun laatua ja nopeutta.
eBayn keskustelupalstalla joku kanadalainen valitteli, että hänen Jenkkiostoksensa on ollut Global Shipping Centerissä 9 päivää. Minä vahvistan saman:
su 9.8. aamulla GSC:iin saapunut paketti on edelleen siellä eli 9 päivää liikkumatta.
Tämä on palvelu, jota eBay myy nimellä Priority International Shipping. Tässä huijataan sekä amerikkalaisia eBay myyjiä että asiakkaita ympäri maailman. Myyjille eBay uskottelee, että Global Shipping on tosi kova juttu. Asiakkaat eli ostosten tekijät saavat Priority-tason palvelua.
Ei siinä muuten mitään, mutta kun on tottunut siihen, että DHL tuo Amerikasta paketin Suomeen kahdessa, huonoimmillaan kolmessa arkipäivässä, niin sen rinnalla 3-4 viikkoa tuntuu jotenkin pitkältä ajalta odottaa ja seurata, miten paketti makaa yhdeksättä päivää Pitney Bowesin postituskeskuksessa Yhdysvalloissa.Paketti oli 12 päivää Global Shipping Centerissä, kunnes tuli DHL Expressillä Suomeen yhdessä arkipäivässä. Tulen saamaan to 6.8. postitetun ostokseni ma 24.8. eli noin 2,5 viikkoa toimitusaika koko logistiikkaketjun osalta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83336MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411556Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin771169Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61972Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758