Mitä mieltä te olette vanhustenhoidosta Suomessa ja maailmalla? Saavatko he mielestänne oikeanlaista kohtelua? Onko oikein istua/maata ulosteet housussa päivät pitkät? Saavatko he oikeanlaista ruokaa? Saavatko he tarpeeksi huomiota? Onko väärin jos robotit tarjoilevat heille ruokaa tai seuraa ihmisen sijasta?
Haluamme kiittää teitä arvon kansalaiset jo etukäteen vastauksistanne.
Vanhustenhoito
14
138
Vastaukset
- tähänontultu
Vanhukset eivät todellakaan saa ihmisarvoista kohtelua. Olen seurannut monta vuotta läheiseni hoitoa hoivakodissa. Tuo hoiva-sana ei tosin sovi kuvaamaan tilannetta ollenkaan. Lääkkeitä siellä kyllä annetaan aivan turhaan, varsinkin olematonta kipua hoidetaan. Sitten taas voidaan jättää vanhukselle tärkeät lääkkeet pois.
Vanhukset todella makaavat vuorokauden ympäri samoissa vaatteissa. Istumaan nostamiseen ei ole kuulemma aikaa, ja lisäksi hoitajat sanovat, että vanhus ei jaksa istua, mikä ei pidä paikkaansa. Minkäänlaista huomiota, esimerkiksi juttelemista, he eivät saa osakseen. Robotti ei korvaa ihmistä.! Myöskään hitaasti syövien vanhusten syöttämiseen ei ole aikaa eikä aina haluakaan.
Sellaiset vanhukset, joita omaiset eivät käy juuri koskaan katsomassa, ovat kaikista huonoimmassa asemassa. Osalla omaisista on tietysti liian pitkä matka vanhuksen luo, mutta liian paljon on sellaisia, jotka "hylkäävät" vanhuksen hoivakotiin ja kai kuvittelevat, että hoito siellä on hyvää. Tällaiset omaiset myös sitten valitettavasti antavat hoivakodeista täysin väärän kuvan kertomalla tutuilleen, kuinka hyvin siellä hoidetaan heidän läheistään.
Jos omainen esittää toiveita hoidon parantamiseksi, hän saa heti otsaansa vaikean omaisen leiman. Virtsatulehdus on hyvin usein syy vanhuksen elämän päättymiseen. Vaippojahan saa vaihtaa yleensä noin 2 - 3 vuorokaudessa, koska "hoito" pitää tulla mahdollisimman halvaksi. Yksityisten hoivakotien tatkoitushan on tuottaa mahdollisimman paljon voittoa! Yhden vanhuksen hoivakotihoito maksaa noin 4 000 - 5 000 €/kk. Tosin juuri kukaan vanhus ei kykene itse omasta pienestä eläkkeestään tuota maksamaan, vaan kaupunki tai kuntaa maksaa suurimman osan.
Sivusta seuranneena olen huomannut, että suuri osa hoitajien ajasta menee tietokoneella istumiseen. Varmaan tilanne onkin se, että siellä täytyy olla kaikki "merkinnät" kunnossa, jotta hoivakodin ylläpitäjä on tyytyväinen. Karkeasti sanottuna vanhuksen hoito tapahtuu tietokoneen avulla.
Poliitikkojen ja muiden asioista päättävien pitäisi mennä yllättäin tutustumaan tilanteeseen, samoin tarkastajien. Totuus on kuitenkin se, että tarkastajat ilmoittavat etukäteen tulostaan, jolloin hoitajien määrää voidaan tilapäisesti lisätä ja muutenkin saada kaikki näyttämään paremmalta. Jos joku vanhuksen omainen pyytää tarkastajan paikalle, hänen nimensä tulee hoivakodin johtahan tietoon, ja omainen saa entistä huonomman maineen hoitajien silmissä.- keskiuusimaa
Lyhyesti kiteytettynä: vanhukset eivät saa ihmiseltä (hoitajalta) inhimillistä huomioita. Näin tapahtuu sekä kunnallisissa että yksityisissä hoivakodeissa. Ja oikeasti, on kyseessä sairaala tai hoivakoti niin tärkeintä hoitoa joka paikassa on se mikä koneelle kirjataan, ei se mikä aika ollaan hoidettavan tai hoivattavan kanssa. Kaiken lisäksi on myös kunnallisia hoivakoteja joissa hoidettava itse joutuu maksamaan vaipat. Eli siis vanhuksista viis väliä kunhan heiltä saadaan rahat pois.
- HoivatyöKotiinOmaiselle
keskiuusimaa kirjoitti:
Lyhyesti kiteytettynä: vanhukset eivät saa ihmiseltä (hoitajalta) inhimillistä huomioita. Näin tapahtuu sekä kunnallisissa että yksityisissä hoivakodeissa. Ja oikeasti, on kyseessä sairaala tai hoivakoti niin tärkeintä hoitoa joka paikassa on se mikä koneelle kirjataan, ei se mikä aika ollaan hoidettavan tai hoivattavan kanssa. Kaiken lisäksi on myös kunnallisia hoivakoteja joissa hoidettava itse joutuu maksamaan vaipat. Eli siis vanhuksista viis väliä kunhan heiltä saadaan rahat pois.
Omaisen on annettava sitä inhimillistä hoivaa ja rakkautta. Omaisella on velvollisuus siihen.
Jokaisella omaisella on velvollisuus hoitaa ja rakastaa omaistaan. Omaisen kuuluu antaa lämpöä ja ylimääräistä hoivaa, viihdykettä jne.
Ei vanhainkodit tai hoitolaitokset ole mitään "bordelleja" jossa kaikki toiveet toteutetaan ja viihdytetään viimeiseen tappiin asti.
Valtion, kuntien hoivatyö on aivan tarpeeksi. Omaisille sitten kuuluu se viihdyttämispuoli laitoksissa.
Tosin kannatan laitoshoidon purkua ja omaisten velvottamista hoitamaan omaisensa, viihdyttämään omaisiaan ja antamaan läsnäoloaan. Kyllä tulee valtiolle, kunnille liian kalliiksi jos vielä kaikkinainen ylenpalttinen läsnäolo annetaan hoitajien tehtäväksi. Ihan oikein että hoiva karsitaan laitoksista ja viedään sinne minne se kuuluukin, koteihin.
- teppoteponpoikatöppö
RUOKAA! -TEPPO 89V
- Kaikillehyvää
Kiitos Teppo !
Todellakin ruoka vanhusten hoitopaikoissa on valitettavasti huonoa ja annokset pieniä.
- Hurraaomaishoidolle
Olkaa hyvä omaiset ja hoitakaa itse. Teidän ei minkään lain perusteella pidä väkisin viedä vanhusta laitokseen.
Usein te itsekin omaiset olette jo eläkkeellä ja aikaa on yllin kyllin.
Ja ainahan omaiset voivat jakaa hoitovuorot siten että aina joku hoitaa vuorollaan.
Ja onhan kuukaudessa monta vapaa päivää. Jos kymmenen omaista hoitaa 3 päivää kuukaudessa niin ei ole paljon vaadittu. Sitten saatte tyytyväisinä kehua itseänne.
Turha sanoa ettei ole aikaa, jokaisella on tuo 3 päivää aikaa hoitaa. Ja sellainen joka on eläkkellä, työtön tai hoitaa lapsia kotona voi osallistua suuremmalla panoksella.
Kumma että täällä netissä on aikaa vonkua ja vinkua. Käyttäkää sama aika omaisenne hoitoon.
Yksi äiti voi hoitaa vaikka kymmenen lasta mutta kymmenen lasta ei voi hoitaa yhtä äitiä, mihin ollaan oikein menossa.
No SOTEn myötä asia korjaantuu. Kotihoitoa on tarkoitus reippaalla kädellä lisätä ja hoitolaitokset on tarkoitus poistaa. Eiköhän siinä saa sitten omaiset soppaan kauhansa työntää ja alkaa itsekin hoitamaan eikä vaan vaatimaan ja haukkumaan.
Ruotsissa tästä on jo hyvä esimerkki. Laitokset purettiin ja omaiset saa nyt tappiin hoitaa yllin kyllin. Kotipalvelu kun ei juokse joka vinkaisun ja vaipan perään heti kun hieman inkontinentilta lirahtaa. Ja siellähän saa levoton sitten kotonaan huutaa vaikka seinät täyteen. Ei tarvi kenenkään valittaa että hoitajat on laiskoja kun ei hoida.
Oikea aika Suomenkin laittaa omaiset vastuuseen, saadaan Suomi nousuun!
Päättäjät on jo Suomessakin kyllästyneet omaisten ruikutukseen ja nyt näytetään että hoitakaa itse niin ei tarvi valittaa. Hoidettiin ennenmuinoinkin, ilman juoksevaa vettä, ilman vaippoja ja ilman vessaa.- Lmo
Miksi viitsit käyttää aikaasi omaisten solvaamiseen - Yhtä typerää kuin hoitajien solvaus. Ei siitä heru yhtään lisää hoitajia tai mitään muutakaan parannusta. Kiusaat vain itseäsi.
- OmaisetOmaishoitajiksi
Onko se jo nykyään omaisen solvaamista jos pyytää heitä hoitamaan omaisiaan itse.
Eli omainen saa haukkua täällä hoitopaikat ja odottaa kädet pitkällä että hänen omaistaan hoidetaan kuin prinsessaa joka käskystä ja heti, ei vaan heti vaan välittömästi.
Su omella ei ole enää varaa hoidattaa yhä lisääntyvää määrää vanhuksia joten omaisten on tehtävä hoitotyö itse.
Omaiset ovat lisäksi niin vaativia ettei edes mikään hoito tunnu riittävän.
On aika tehdä jotain ja vaatia omaiselta vastinen hoitotyöhön eli omaisille laitettava laki että heidän velvollisuutensa on hoitaa omaisensa, vanhuksensa itse. - joioijkloiloi
OmaisetOmaishoitajiksi kirjoitti:
Onko se jo nykyään omaisen solvaamista jos pyytää heitä hoitamaan omaisiaan itse.
Eli omainen saa haukkua täällä hoitopaikat ja odottaa kädet pitkällä että hänen omaistaan hoidetaan kuin prinsessaa joka käskystä ja heti, ei vaan heti vaan välittömästi.
Su omella ei ole enää varaa hoidattaa yhä lisääntyvää määrää vanhuksia joten omaisten on tehtävä hoitotyö itse.
Omaiset ovat lisäksi niin vaativia ettei edes mikään hoito tunnu riittävän.
On aika tehdä jotain ja vaatia omaiselta vastinen hoitotyöhön eli omaisille laitettava laki että heidän velvollisuutensa on hoitaa omaisensa, vanhuksensa itse.Suomella on varaa elättää ja hoitaa terveitä pakolaisia, mutta ei vanhuksia.
Kyllä hoitajillakin naama venähtäisi jos työt loppuisi. Toivottavasti itse joudut hoitokotiin jossain vaiheessa ja hoitajilla ei ole aikaa hoitaa eikä omaisilla.
- fkgtjuhyjkuhyj
No jos yhteiskunnan mielestä pienet lapset saa maata ulosteissaan, niin sitten kyllä vanhuksetkin, jos yhteiskunta on kerran niin ala-arvoinen, joskaan toivottavasti maa ei ole vielä -eikä koskaan- siinä tilanteessa. Itse aina kun luen minkä tahansa uutisen päiväkotilasten kohtelusta ja siirrän päiväkotilapsia koskevaan uutiseen mielessäni sanan " päiväkotilapsi" kohdalle "vanhainkotiasukas", niin jos sama mitä toivotaan päiväkotilasten osalta ei toteudu vanhainkodeissa, on ihmisoikeusloukkaus. Monet pikkupenikoiden vanhemmat vaatii lapsilleen kohtelua mieltymysten mukaan ja muuta. No kun se maksetaan vanhainkotiasukkaiden rahoista, olisi aika röyhkeää olla ajattelematta oikeuksia vanhuksille, jos vaatii mitään pikkupenikoillensa jos vanhemmilla itsellä ei ole eds työuraa. Itse ajattelen ihmisen arvon siten, että syntyvän arvo on nolla, jos se pystyy elämässään jotakin tekemään, sen arvo voi olla se että se on auttanut monia ja elämän viimeisessä vaiheessa oleva jokaikinen ihminen on sata kertaa arvokkaampi kuin syntyvä ihminen oli tausta mitä oli.
Mitäs kyselet, en osaa sanoa. Jos vaikka joku on maksanut yli kahdeksankymmentä vuotta verot Suomeen, ehkä suomalaisessa vanhainkodissa on oikeus saada muutakin kuin kaalikeittoa? Tai ainakin pitäisi olla.
Paras malli olisi se, että pentuja tekeville päivähoito maksulliseksi, jos kerran vanhuksille parempaa hoivaa toivotaan. Ei silloinkaan kun mä olin pentu 1980-luvulla, mulla ollu mitään mahdollisuuttakaan päästä lastentarhaan ennen eskari-ikää, kun vanhemmat kävi töissä, sinne pääsi vain köyhät. Sitte ei epäämistä hoivakoulutukseen mielivaltaisesti siten, että rikosrekisteriä omaamaton akateeminen ei pääse, mutta joku muhametti jonka taustaa kukaan ei tiedä tai kaikki koulupudokkaat pääsee. - onhanseikävää
Tarkennatko käsitettä "maata ulosteissaan"? Jos nyt kertakaikkiaan ei ole enää pidätyskykyä, tunnettaa ulostamisesta tai ei muista minne se sonta pitäisi tehdä, niin vaippaanhan se tulee. Sitten se siivotaan sieltä pois. Tosin me hoitajat emme ole vielä käsittäneet, että meidän tulisi vahtia 24/7 vieressä, milloin kakka alkaa kurkkimaan.... Joskus ne eritteet odottelee tovin pesijäänsä, mutta sanonta "makaa päivät märissä/ulosteisissa vaipoissa" on valhetta. Tässä maassa ei hoidetakaan muita kuin vanhuksia ja turvapaikanhakijoita. Työikäiset, nuoret ja lapset saavat sairastaa rauhassa kotona, koska lääkäriaikoja ei ole heille enää mistä antaa. Sensijaan täysin muistamatonta, paikkaan ja aikaan orientoitumatonta vanhusta kierratetään erikoisairaanhoidon joka osastolla kuvissa, leikkauksissa, vielä kerran kuvissa, tähystyksissä.... you name it. Turvapaikanhakijat viedään sitten yksityiselle.. ettei tarvitsisi jonotella. Hoidon ulkopuolelle jäävät 0-65 -vuotiaat. Ja tämä on fakta.
- nytnaurattaa
-70 luvulla soitin päiväkotiin ja kysyin, voiko olla mahdollista saada lapsi päivähoitoon.Vastaus oli:tämä on lähinnä utopiaa ja vastaaja oli hyvin ylimielinen.
- jäissyyttelyt
Vanhusten hoidosta, kotihoito usein tietää missä mennään, olis hyvä kertoa omaisillekkin ettei toivoa enää ole ja turha elämän loppumetreillä järjestellä hoivakotia.
- tätämieltä
Mielestäni vanhustenhoito on Suomessa täysin ala-arvoista. Kymmeniä vuosia on puhuttu että jotain täytyisi tehdä mutta mitään ei tehdä. Aikaisemmin kun Suomessa meni tosi hyvin, ei mitään tehty. Aina löytyy joku muu kohde joka katsotaan paljon tärkeämmäksi rahoittaa kuin vanhuksien hoito-olojen korjaaminen. Tällä hetkellä ovat mamut ja jos heitä ei olisi niin johonkin muuhun vaikkapa urheiluun satsattaisiin. Kyse on arvoista, ei rahasta. Tällaisia päättäjiä meillä on. Sitten on vielä hoitohenkilökunta joista osa ei viitsi eikä välitä hoitaa kunnolla. Puhutaan vaan kännykkään omia asioita. Tämän päiväinen uutinen Turussa tapahtuneista kaltoinkohtelusta on kyllä kaiken huippu. Lukekaa Iltalehdestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841