Ennen oli suuret lapsikatraan, jotka toimivat kuin nykyinen sosiaalihuolto. Kun vaihtoehtona oli vaivaistenkoti, oli tuollainenkin hyväksi oletettu ja joskus toimikin. Minulla on omakohtainen näkökohta asiaan kun vanha mummuni tuli ylivanhaksi ja sairaaksi. Puoli tusinaa lapsia, äitini yhtenä, hoiti mummua hyvin ja tämä sai kuolla kotonaan. Oli kyseessä ylimenokausi kun lapset olivat nousseet torppariajasta hyvinvoinnin kynnykselle.
Nyt on käytössä yhteiskunnan tarjoama sosiaaliturva, jossa tämän päivän uutisten mukaan pyritään antamaan vanhuksille lähtö iäisyyteen kotona, omassa vuoteessaan.
Kauhistuin seuraan nykypäivän "lähtövoittoa". Jos lähes täydellisesti terveytensä menettäneitä vanhuksia ikäänkuin "lahotetaan" loppuajat suurin kustannuksin. Nuo lahottamoiksi nimittämäni laitokset ovat hyvin tuottavia ja hyviä siis sijoittajille.
Kuinka moni meistä hyväksyy kuvaamani "hoidot" joissa maksua perittävään vaikkapa 4000/kk ja tämä maksetaan verovaroin.
Valistuneemmissa yhteiskunnissa annetaan vanhuksille valintamahdollisuus kivuttomaan ja tuskattomaan lähtöön.
Vanhuus ei ole sairaus vaan elämäntilanne.
7
<50
Vastaukset
Virheitä: lähtövoittoa. Po. Lähtöhoitoa.
- Ruuneeri
Näkemykseni tuosta aiheesta kirjoitin ja siihen minulla on oikeus. Sinä taas keskityit moittimaan Ruunemannia ihmisenä, monessa mielessä.
Olen paljon seurannut vanhusten hoitokohtaloa. Käsityksekseni on tullut, että moni haluaa ikään kuin päästä eroon yksinäisyydestään ja vaivoistaan. Eutanasia on tässä sopiva "hyvä kuolema" niin kuin se käännettynä suomeksi on.
Missään tapauksessa ei saa syntyä pelkoa uhkaavasta kuolemasta vaan hyvän odotuksena.
Televisiossa esiteltiin rikas aviopari. Kaikki oli hyvin kunnes mies sairastui. Hoito oli maksimaalisen hyvää, mutta mies pyysi vaimoaan surmaamaan hänet. Vaimo ei tietenkään suostunut.
Televisiossa esitettiin tarina naisesta, joka osti Sveitsistä oman lähtönsä, joka esitettiin televisiossa.
Lähdössään päättänyt nosti kameran edessä myrkkymaljan huulilleen ja siihen loppui hänen maallinen vaelluksensa katselijoiden nähden.. - eisairasvanhus
Aika muuttuu . Ja ehkä myös vanhuksienkin elämänlaatu. Sitä ennustaa jo sekin --kuinka on mediassa ,pakolainen on tavannut autettavan vanhuksen 80vuotiaan Linnean.
Molemmat vaikuttivat elämään tyytyväisiltä -
Ali oli perheestään huolissan hekunolivat kotimaassa ,jossa isis tekee tuhoa-
Itse Ali oli onnistunut saamaan omat asiansa ja oleskelupaperit kuntoon. Etuna on hänellä hyvä englannin kielitaito -- Osaavat kommunikoida Linneankanssa -- ja ohjelma oli kerrankin positiivinen.
Kulttuuri näissä maissa mistä monet pakolaiset ovat lähtöisin on vanhuksia kunnioitettu . Toisin kun täälä pohjolassa .
Jättämällä ikäihminen ulkopuolelle monessakin perheessä jossa vaan kiire on oman hyvinvoinnin tavottelu -- siihen ei kuulu enään vanhukset ,joista ei ole sitä samaa hyötyä kun silloin kun kasvattivat perheensä ja kouluttivat monasti hyvinkin korkealle lapsensa- kasvatus kotona jäikin saamatta ,
Suomessa Sota ja ainainen köyhyys elämän arjessa ,on kansan sairaus.
U.M Oma käsitykseni vanhuudesta on se, että jos vanhus itse ei enää
tunne selviävänsä yksin kotona, olisi hänelle hyväksi päästä
paikkaan, missä voi tavata toisia ihmisiä, mutta jossa kuitenkin
olisi oma rauha, oma huone. Apu olisi lähellä, voisi käydä syömässä
toisten seurassa ja olla mukana erilaisissa virikkeissä vointinsa ja halunsa
mukaan.
Tänä päivänä huonosti liikkuvat vanhukset saavat jäädä asuntoonsa.
missä heitä käydään huoltamassa kiireisesti. Muut ajat vanhus istuu
yksin, masentuu, ei ole ketään puhekaveria, ei tapahdu mitään, netille
menokin saattaa masentaa koska vanhusten palstat on totaalisesti
"myrkytetty" ja vienyt monelta herkältä vanhukselta senkin mahdollisuuden
olla toisten ikäistensä kanssa tekemisissä.
Mutta - ja se on iso MUTTA - jos vanhustentalo/hoitokoti on tarkoitettu
pelkäksi rahastuspaikaksi, missä vanhukset ovat vaan voittoa tuottava
väline ja lakkaavat olemasta ihmisiä, niin sellaiselle liiketoiminnalle haluaisin
tehdä äkkilopun.
Tänä yksityistämisen aikakautena on markkinoilla kärkkymässä kaikenkarvaista
yrittäjämateriaalia. He tietävät että verorahoilla voi päästä alkuun ja hyväuskoiset
kunnat auttavat kernaasti päästäkseen itse hoitovastuusta eroon.
Kuvitellaan, että tuollaiset yritykset tuovat kovastikin verotuloja, mutta kyllä
erehdytään! Voitot viedään kieroilla keinoilla veroparatiiseihin.
Voittoja maksimoidaan tietysti kaikella tavalla, mm. hoidon laatua huonontamalla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292188
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261798Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121349Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701211Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121207- 881002
- 17877
- 83876
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon16771Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks107711