mitäs mieltä adventistit..

saturnus19

ovat siitä että lauantai = joskus ollut saturnuksenpäivä eli pakanajumalan mukaan nimetty tasan samalla tavalla kuin sunnuntai on ollut auringonpäivä, jota adventismissa niin kauheasti korostetaan että siinä se paha on.

Mutta tuskin puhutaan mitään lauantain kohdalla tuosta saturnuksenpäivästä, vai puhutanko teille että itseasiassa kaikki viikonpäivät ovat joskus olleet nimettyjä pakanajumalien mukaan?

Miksi te ette tajua tätä yksinkertaista asiaa että jos vanha pakana-nimitys vaikuttaa yhden päin kohdalla jotain, niin sitten se kyllä vaikuttaa kaikkien päivien kohdalla.

47

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!


      Lepopäivän vietto on aloitettu 1 Moos 2:1-4. Katso tuo. Pakanallisella maailmalla on aina ollut omia tapoja. Ei pidä sanoa että Jumala olisi asettanut pakanoiden päivät.

      2 Moos 20, 31:12-18, 5 Moos 5, Hes 30:20, Jes 58:13-14, Matt 5:17-18, Luuk 16:16-17, Ilm 12:17, 14:12, 14:7.

      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

      • saturnus19

        Enhän minä ole sanonutkaan - se ei merkkaa mulle Mitään vaan teillähän siitä auringonpäivästä on tullu ongelma.

        Tuo vastauksesi siis oli taas kiertoliike, jota muutamat kristityt harrastaa! Miksi vetoatte sunnuntain kohdalla aurinringonpäivään että se ei siksi sovellu jos ette völitä pakanapäivistä? Etkö siis vieläkään ymmärtänyt!?

        Entä joulu, Miksi se ei ole teiltä kiellytty vaikka se juontuu pakanallisesta Saturnaaliajuhlasta??

        Miksi ei tarvitse olla mitään logiikkaa missään, ainostaan joku ainut Raamatunlause otetaan johtotähdeksi joka ainossa opissa ja siitä tehdään se juttu, jolla erottaudutaan muista paremmiksi ja sitten kuhinkin oppiin ihastuneet saadaan seuraamaan just sitä opinhaaraa parhainpana ja ihmiset usutetaan kinastelemaan keskenään opeista, koska ne opit porautuu niin syvälle mieleen että ei voi enää hyväksyä että naapuri ajattelee toisin.

        Miksi siis välität sunnuntain kohdalla PAKANAPÄIVÄSTÄ että silloin muka kumarretaan aurinkoa jos vietetään pyhäpäivää.

        Miksi Jeesukselle oli hailee että nousi just sunnuntaina, 'kirottuna' auringonpäivänä ylös. Eikös se kuitenkin ollut maailmanhistoriaa mullistava tapahtuma, voittekote siis pääsiäisen aikaan pyhittää myös sen päivän, siis pitä sitä suurena päivänä?

        ja sitäpaitsi Raamattu sanoo että; Joona oli meripedon vatsassa 3 päivää, 3 yötä, niin myös ihmise Poika on maan povessa tuon ajan. Pe - su välille ei kyllä Ojalan laskuopin mukkaan mahdu 3 yötä, eli hmm, kuinka selität tämän itsellesikään.

        Ei Raamattu niin tarkka kaikessa ole..

        Joku neropatti (Powson tv 7) kyl selitti kerran jostain *pikkusapatista* kesk.viikkona ja sitä raamatullista vuorokausi rytmiä, että sitten mahtuu 3 y ja 3 p. jos noin laskee että Jeesus nousi joskus la-su välisenä yönä ylös, kaikenkarvasta siis, jos vain viitti oikeesti miettiä kuinka sekavaa kaikki on noitten eri oppien kanssa, se oma mukaanlukien, että revi siitä sitte,


      • saturnus19 kirjoitti:

        Enhän minä ole sanonutkaan - se ei merkkaa mulle Mitään vaan teillähän siitä auringonpäivästä on tullu ongelma.

        Tuo vastauksesi siis oli taas kiertoliike, jota muutamat kristityt harrastaa! Miksi vetoatte sunnuntain kohdalla aurinringonpäivään että se ei siksi sovellu jos ette völitä pakanapäivistä? Etkö siis vieläkään ymmärtänyt!?

        Entä joulu, Miksi se ei ole teiltä kiellytty vaikka se juontuu pakanallisesta Saturnaaliajuhlasta??

        Miksi ei tarvitse olla mitään logiikkaa missään, ainostaan joku ainut Raamatunlause otetaan johtotähdeksi joka ainossa opissa ja siitä tehdään se juttu, jolla erottaudutaan muista paremmiksi ja sitten kuhinkin oppiin ihastuneet saadaan seuraamaan just sitä opinhaaraa parhainpana ja ihmiset usutetaan kinastelemaan keskenään opeista, koska ne opit porautuu niin syvälle mieleen että ei voi enää hyväksyä että naapuri ajattelee toisin.

        Miksi siis välität sunnuntain kohdalla PAKANAPÄIVÄSTÄ että silloin muka kumarretaan aurinkoa jos vietetään pyhäpäivää.

        Miksi Jeesukselle oli hailee että nousi just sunnuntaina, 'kirottuna' auringonpäivänä ylös. Eikös se kuitenkin ollut maailmanhistoriaa mullistava tapahtuma, voittekote siis pääsiäisen aikaan pyhittää myös sen päivän, siis pitä sitä suurena päivänä?

        ja sitäpaitsi Raamattu sanoo että; Joona oli meripedon vatsassa 3 päivää, 3 yötä, niin myös ihmise Poika on maan povessa tuon ajan. Pe - su välille ei kyllä Ojalan laskuopin mukkaan mahdu 3 yötä, eli hmm, kuinka selität tämän itsellesikään.

        Ei Raamattu niin tarkka kaikessa ole..

        Joku neropatti (Powson tv 7) kyl selitti kerran jostain *pikkusapatista* kesk.viikkona ja sitä raamatullista vuorokausi rytmiä, että sitten mahtuu 3 y ja 3 p. jos noin laskee että Jeesus nousi joskus la-su välisenä yönä ylös, kaikenkarvasta siis, jos vain viitti oikeesti miettiä kuinka sekavaa kaikki on noitten eri oppien kanssa, se oma mukaanlukien, että revi siitä sitte,

        Hei!

        Erotus on se että keisarin lakitekstissä luki 7.3.321 "kunnianarvoiselle auringonpäivälle......" siirrettiin lepopäivä 7 päivältä ensimmäiselle päivälle.
        'Keisarin lakitekstin vuoksi_

        Auringon- Heliumin- ja valon erilaisia juhlia on pakanallinen/ tai jumalaton maailma viettänyt aina tuhansia vuosia ja alueittai eri tavoin.

        Joulu on uskovaisten keksintöä, kun uskovaiset halusivat keksiä oman juhlan pakanallisen menon sijasta, ja erottautua näin valon juhlista.
        Raamatun asetus ei joulunvietto ole, mutta sopivassa hengessä seurakunnat ja jäsenet viettävät joulua yksilöllisesti kiitollisina Kristuksesta.

        Itämailla vuorokaudet laskettiin auringon laskuista. Asiayhteydessä pitää huomioida myös että vajaa vuorikausi laskettiin kokonaiseksi päiväksi aikaa ilmaistessa. Eli jos kokous jatkui hiukan auringon laskun yli 2-3 tuntia, ilmaistiin jo että kokousta vietettiin kaksi päivää.
        Tästä voi olla kyse siinä mitä ihmettelet ajasta.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • saturnus19
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        Erotus on se että keisarin lakitekstissä luki 7.3.321 "kunnianarvoiselle auringonpäivälle......" siirrettiin lepopäivä 7 päivältä ensimmäiselle päivälle.
        'Keisarin lakitekstin vuoksi_

        Auringon- Heliumin- ja valon erilaisia juhlia on pakanallinen/ tai jumalaton maailma viettänyt aina tuhansia vuosia ja alueittai eri tavoin.

        Joulu on uskovaisten keksintöä, kun uskovaiset halusivat keksiä oman juhlan pakanallisen menon sijasta, ja erottautua näin valon juhlista.
        Raamatun asetus ei joulunvietto ole, mutta sopivassa hengessä seurakunnat ja jäsenet viettävät joulua yksilöllisesti kiitollisina Kristuksesta.

        Itämailla vuorokaudet laskettiin auringon laskuista. Asiayhteydessä pitää huomioida myös että vajaa vuorikausi laskettiin kokonaiseksi päiväksi aikaa ilmaistessa. Eli jos kokous jatkui hiukan auringon laskun yli 2-3 tuntia, ilmaistiin jo että kokousta vietettiin kaksi päivää.
        Tästä voi olla kyse siinä mitä ihmettelet ajasta.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        No pitääkö tuohon lakitekstiin vieläkin tuijottaa, uskotko siis todella että sillä on paha vaikutus mitä joku keisari joskus on ajatellut asiasta, ja mitä uskot heidän ajalleen tuolloin la eli saturnuksepäivästä?

        Minulla sattuu olemaan A-ystävä joka viettää joulua ihan siinä missä minäkin ja lähtee jouluaamuna kirkkoonsa. Koskaan ei 27-vuoden aikana ole maininnut mistään "sopivasta hengestä" halaistua sanaa.

        Joulua siis voi viettää, mikä ihme on se "sopiva henki" joulun kohdalla että sitä voikin viettää kun se ei ero muiden viettämästä joulusta millään lailla ja miksei sitten sunnuntaita voisi siinä "sopivassa hengessä" viettää, onhan silleki kristikunnassa annettu toinen tarkoitus kuin sitä ennen oli.

        Mä tiedän että joulu on juonnettu aikaisemmasta saturnalia-juhlasta ja annettu uusi merkitys vain, se on sopivasti tässä pimeän ja valon taitteessa ja sopiihan se niin ajateltuna Kristuksen syntymäjuhlaksi. Jeesus ei ollenkaan edes syntynyt meikäläisen joulun aikaan eikä Raamattu tosiaan puhu joulusta mitään, mutta on kristyttyjä joilla ei ole tälläsistä asioista haisun hajuakaan ja he loukkaantuvat jos tämänkin sanoo, koska he uskovat VAIN niin kuin heille opetaan, kaikki muu puhe on heidän mielestään eksytystä.

        Mutta kun todellisuudessa nämä kaikki tämmöset opit sun muut päättää ihmiset aikojen saatossa, sekä oppi-äidit- ja isät ja pipit ja papit sanelevat miten mistäkin asiasta on uskottava ja mitkä seikat historiasta vedetään mukaan ja mistä taas ei tarvitse välittää pätkääkään.

        Pitää vähän jotain tietää ja osata arvioida ihan itsekin vaan ettei joudu elämään minkä tahansa,- kuitenkin lopulta ihmislähtöisten uskomusten ja ajattelutapojen varassa. On massoittain ihmisiä jotka ei tiedä eivätkä ajattele sen kummemmin, vaan hyvin herkästi uskovat kaiken mitä heille opetetaan siellä minne sattuvat kulloinkin ajautumaan, oli se sitten mikä suuntaus tahansa oppeineen.


      • saturnus13
        saturnus19 kirjoitti:

        No pitääkö tuohon lakitekstiin vieläkin tuijottaa, uskotko siis todella että sillä on paha vaikutus mitä joku keisari joskus on ajatellut asiasta, ja mitä uskot heidän ajalleen tuolloin la eli saturnuksepäivästä?

        Minulla sattuu olemaan A-ystävä joka viettää joulua ihan siinä missä minäkin ja lähtee jouluaamuna kirkkoonsa. Koskaan ei 27-vuoden aikana ole maininnut mistään "sopivasta hengestä" halaistua sanaa.

        Joulua siis voi viettää, mikä ihme on se "sopiva henki" joulun kohdalla että sitä voikin viettää kun se ei ero muiden viettämästä joulusta millään lailla ja miksei sitten sunnuntaita voisi siinä "sopivassa hengessä" viettää, onhan silleki kristikunnassa annettu toinen tarkoitus kuin sitä ennen oli.

        Mä tiedän että joulu on juonnettu aikaisemmasta saturnalia-juhlasta ja annettu uusi merkitys vain, se on sopivasti tässä pimeän ja valon taitteessa ja sopiihan se niin ajateltuna Kristuksen syntymäjuhlaksi. Jeesus ei ollenkaan edes syntynyt meikäläisen joulun aikaan eikä Raamattu tosiaan puhu joulusta mitään, mutta on kristyttyjä joilla ei ole tälläsistä asioista haisun hajuakaan ja he loukkaantuvat jos tämänkin sanoo, koska he uskovat VAIN niin kuin heille opetaan, kaikki muu puhe on heidän mielestään eksytystä.

        Mutta kun todellisuudessa nämä kaikki tämmöset opit sun muut päättää ihmiset aikojen saatossa, sekä oppi-äidit- ja isät ja pipit ja papit sanelevat miten mistäkin asiasta on uskottava ja mitkä seikat historiasta vedetään mukaan ja mistä taas ei tarvitse välittää pätkääkään.

        Pitää vähän jotain tietää ja osata arvioida ihan itsekin vaan ettei joudu elämään minkä tahansa,- kuitenkin lopulta ihmislähtöisten uskomusten ja ajattelutapojen varassa. On massoittain ihmisiä jotka ei tiedä eivätkä ajattele sen kummemmin, vaan hyvin herkästi uskovat kaiken mitä heille opetetaan siellä minne sattuvat kulloinkin ajautumaan, oli se sitten mikä suuntaus tahansa oppeineen.

        p.s.
        klo 18, vaihtuu siellä vuorokausi, eikös? Vaikka laskettais pe iltapäivä, mistä sinä sen kolmannen yön nykäiset?

        Ja onko noilla väliä miten se meni, eikö se ole pääasia että tapahtui?


      • saturnur19
        saturnus13 kirjoitti:

        p.s.
        klo 18, vaihtuu siellä vuorokausi, eikös? Vaikka laskettais pe iltapäivä, mistä sinä sen kolmannen yön nykäiset?

        Ja onko noilla väliä miten se meni, eikö se ole pääasia että tapahtui?

        p.s taas saturnus 13 = 19


      • saturnus19 kirjoitti:

        No pitääkö tuohon lakitekstiin vieläkin tuijottaa, uskotko siis todella että sillä on paha vaikutus mitä joku keisari joskus on ajatellut asiasta, ja mitä uskot heidän ajalleen tuolloin la eli saturnuksepäivästä?

        Minulla sattuu olemaan A-ystävä joka viettää joulua ihan siinä missä minäkin ja lähtee jouluaamuna kirkkoonsa. Koskaan ei 27-vuoden aikana ole maininnut mistään "sopivasta hengestä" halaistua sanaa.

        Joulua siis voi viettää, mikä ihme on se "sopiva henki" joulun kohdalla että sitä voikin viettää kun se ei ero muiden viettämästä joulusta millään lailla ja miksei sitten sunnuntaita voisi siinä "sopivassa hengessä" viettää, onhan silleki kristikunnassa annettu toinen tarkoitus kuin sitä ennen oli.

        Mä tiedän että joulu on juonnettu aikaisemmasta saturnalia-juhlasta ja annettu uusi merkitys vain, se on sopivasti tässä pimeän ja valon taitteessa ja sopiihan se niin ajateltuna Kristuksen syntymäjuhlaksi. Jeesus ei ollenkaan edes syntynyt meikäläisen joulun aikaan eikä Raamattu tosiaan puhu joulusta mitään, mutta on kristyttyjä joilla ei ole tälläsistä asioista haisun hajuakaan ja he loukkaantuvat jos tämänkin sanoo, koska he uskovat VAIN niin kuin heille opetaan, kaikki muu puhe on heidän mielestään eksytystä.

        Mutta kun todellisuudessa nämä kaikki tämmöset opit sun muut päättää ihmiset aikojen saatossa, sekä oppi-äidit- ja isät ja pipit ja papit sanelevat miten mistäkin asiasta on uskottava ja mitkä seikat historiasta vedetään mukaan ja mistä taas ei tarvitse välittää pätkääkään.

        Pitää vähän jotain tietää ja osata arvioida ihan itsekin vaan ettei joudu elämään minkä tahansa,- kuitenkin lopulta ihmislähtöisten uskomusten ja ajattelutapojen varassa. On massoittain ihmisiä jotka ei tiedä eivätkä ajattele sen kummemmin, vaan hyvin herkästi uskovat kaiken mitä heille opetetaan siellä minne sattuvat kulloinkin ajautumaan, oli se sitten mikä suuntaus tahansa oppeineen.

        Hei!


        Erilaisia pakanallisia juhlia on vietetty nk. sanoin tuhansia vuosia valon, auringon, Heliumin, Saturnuksen, jne. kunniaksi koko ihmiskunnan ajan. Alueittain ja ajoittain em. juhlat ovat erilaisia.

        Minä en syytä enkä tuomitse 1- päivän viettäjiä -niitä jotka vilpittömällä mielellä pitävät keisarin työvoimapolitiikan Dan 7:25; /7.3.321 jKr päivää lepopäivänään. Näillä ei ole tietoa keisarin työvoimapoliittisista päätöksistä millä keisari koski Jumalan säätämään moraalilakiin. -Lakiin joka on aina voimassa; Luuk 16:16-17, Jaak 2:8-13,.
        Suomessa keisarin työvoimapolitiikka astui voimaan 1.1.1973 lukien kun sunnuntaista= sanday= auringon päivä, tehtiin viikon 7 päivä.
        Jumalan 1 Moos 2:1-4 asetus on kuitenkin monille kallis, 2 Moos 31:12-18, 5 Moos 5, Hes 20:20, Jes 58:13-14, Jaak 2:8-13, Ilm 14:7.

        On varmasti aina ratkaisevaa asiassa miten ihminen itse suhtautuu, ja -tietää, ja omantunnon arvot tiedon mukana muuttuvat aina.

        Adventtikirkossa joulu ei kuulu kirkon virallisiin juhliin koska siitä ei ole Raamatullista asetusta. Seurakunnan päättävät omasta ohjelmastaan ja viettävät yksilöllisesti joulua, samoin jäsenet. Kristityn joulu on erilainen kuin Jehovantodistajien mainostama joulu.
        Saturnuksen juhlia ei vietetä eikä ne ajatuksiin astu, vaan kiitollisuus Kristuksesta.



        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • saturnus19
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!


        Erilaisia pakanallisia juhlia on vietetty nk. sanoin tuhansia vuosia valon, auringon, Heliumin, Saturnuksen, jne. kunniaksi koko ihmiskunnan ajan. Alueittain ja ajoittain em. juhlat ovat erilaisia.

        Minä en syytä enkä tuomitse 1- päivän viettäjiä -niitä jotka vilpittömällä mielellä pitävät keisarin työvoimapolitiikan Dan 7:25; /7.3.321 jKr päivää lepopäivänään. Näillä ei ole tietoa keisarin työvoimapoliittisista päätöksistä millä keisari koski Jumalan säätämään moraalilakiin. -Lakiin joka on aina voimassa; Luuk 16:16-17, Jaak 2:8-13,.
        Suomessa keisarin työvoimapolitiikka astui voimaan 1.1.1973 lukien kun sunnuntaista= sanday= auringon päivä, tehtiin viikon 7 päivä.
        Jumalan 1 Moos 2:1-4 asetus on kuitenkin monille kallis, 2 Moos 31:12-18, 5 Moos 5, Hes 20:20, Jes 58:13-14, Jaak 2:8-13, Ilm 14:7.

        On varmasti aina ratkaisevaa asiassa miten ihminen itse suhtautuu, ja -tietää, ja omantunnon arvot tiedon mukana muuttuvat aina.

        Adventtikirkossa joulu ei kuulu kirkon virallisiin juhliin koska siitä ei ole Raamatullista asetusta. Seurakunnan päättävät omasta ohjelmastaan ja viettävät yksilöllisesti joulua, samoin jäsenet. Kristityn joulu on erilainen kuin Jehovantodistajien mainostama joulu.
        Saturnuksen juhlia ei vietetä eikä ne ajatuksiin astu, vaan kiitollisuus Kristuksesta.



        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        Voisimpa minäkin todeta että auringonjumalia ei palvota täälläkään vaikka ei kuuluta Adventisteihin.

        Hyvä onkin ettei ole tuomioajatuksia, joskus vaan hieman kuullostaa siltä että Sapatin vietto kuuluu teillä lähes pelastuskysymyksiin? - Niin paljon Anventistit kuuluvat pöyrivän vain tuon yhden ainoan kysymyksen ympärillä ja sitä saarnavan näillä palstoillakin, hyvänä kakkosena on tietysti sianlihansyönti ja veren yms.

        Kun oli kerran kuulemassa kirkossaAd.pappia (luentosarja), niin sielläkin se heti "saarnattiin" julki että täällä sitten on jokainen joutunut sopeutumaan siihen että la= Sapatti ja pyhäpäivä, mulle tuli tunne että pappi tarkoitti minua että nyt sitte tiiät sinäkin tämän. Naispappi oli, ilmeisesti Adventistit sitten hyväksyvät naispappeuden.? Moni muu ei hyväksy - eli taas- kuka sen kirkkaimman kruunun oikeaoppisuudestaan saa,? Tuosta kiistellään loputtomiin, onko se sitten oikein - minusta ei..

        Se vain puuttuu että teurastus pitää suorittaa tietyllä tavalla että pystyy syömään oikeasti veretöntä lihaa kuten juutalaiset ja Islaminuskoiset tekevät, sellaista ei saa tavis kaupoista.

        Tämä on kans asia jota ihmettelen ettei semmoisia kuitenkaan vaadita Adventisteilla eikä Jehovan tod, joilla tämä verikys. on ehdoton ei; mutta kuitenkin ostetaan tavallista lihaakaupasta, sehän on itsensä narraamista.

        Jehovan tod. eivät vietä joulua mitenkään ei "oikeassa hengessä", eikä muutenkaan. Mut juu he saattavat kyllä antaa toisilleen jotakin esim. joulun jälkeen ;), kumma kyllä - vähän veikeää.

        Juu semmoinen olen etten ymmärrä oikein karvojen halkomista, kun tosi tärkeissä asioissakin olisi asiaa ja keskittymistä kyllä maailmassa.

        Ja eiköhän se niin ole totuus että me Kaikki rikomme raamuttua vastaan kuka missäkin, eihä niitä kukaan sanasta sanaan seuraa, sitä vaan ei pysty. Jokainen suuntaus valitsee opikseen sieltä jotakin jota erityisesti korostaa ja aikojen saatossa ihmismieli kääntyy ajattemaan niin että tämähän se selvästin on se oikea oppi ja tulkkaus sieltä.

        Ihmismieli vaan toimii niin että kun jotakin toistetaan tarpeeksi kauan ja paljon, ne asiat alkavat tuntumaan usein jopa ehdottoman oikeilta niin että ilman ei voi olla tai toisin tehdä. saarnamiehet ja papit ja julistajat lienevät hyvin tietoisia tuosta että miten ihmisiä ohjaillaan ajattelemaan halutulla tavalla.


      • kui22
        saturnus19 kirjoitti:

        Voisimpa minäkin todeta että auringonjumalia ei palvota täälläkään vaikka ei kuuluta Adventisteihin.

        Hyvä onkin ettei ole tuomioajatuksia, joskus vaan hieman kuullostaa siltä että Sapatin vietto kuuluu teillä lähes pelastuskysymyksiin? - Niin paljon Anventistit kuuluvat pöyrivän vain tuon yhden ainoan kysymyksen ympärillä ja sitä saarnavan näillä palstoillakin, hyvänä kakkosena on tietysti sianlihansyönti ja veren yms.

        Kun oli kerran kuulemassa kirkossaAd.pappia (luentosarja), niin sielläkin se heti "saarnattiin" julki että täällä sitten on jokainen joutunut sopeutumaan siihen että la= Sapatti ja pyhäpäivä, mulle tuli tunne että pappi tarkoitti minua että nyt sitte tiiät sinäkin tämän. Naispappi oli, ilmeisesti Adventistit sitten hyväksyvät naispappeuden.? Moni muu ei hyväksy - eli taas- kuka sen kirkkaimman kruunun oikeaoppisuudestaan saa,? Tuosta kiistellään loputtomiin, onko se sitten oikein - minusta ei..

        Se vain puuttuu että teurastus pitää suorittaa tietyllä tavalla että pystyy syömään oikeasti veretöntä lihaa kuten juutalaiset ja Islaminuskoiset tekevät, sellaista ei saa tavis kaupoista.

        Tämä on kans asia jota ihmettelen ettei semmoisia kuitenkaan vaadita Adventisteilla eikä Jehovan tod, joilla tämä verikys. on ehdoton ei; mutta kuitenkin ostetaan tavallista lihaakaupasta, sehän on itsensä narraamista.

        Jehovan tod. eivät vietä joulua mitenkään ei "oikeassa hengessä", eikä muutenkaan. Mut juu he saattavat kyllä antaa toisilleen jotakin esim. joulun jälkeen ;), kumma kyllä - vähän veikeää.

        Juu semmoinen olen etten ymmärrä oikein karvojen halkomista, kun tosi tärkeissä asioissakin olisi asiaa ja keskittymistä kyllä maailmassa.

        Ja eiköhän se niin ole totuus että me Kaikki rikomme raamuttua vastaan kuka missäkin, eihä niitä kukaan sanasta sanaan seuraa, sitä vaan ei pysty. Jokainen suuntaus valitsee opikseen sieltä jotakin jota erityisesti korostaa ja aikojen saatossa ihmismieli kääntyy ajattemaan niin että tämähän se selvästin on se oikea oppi ja tulkkaus sieltä.

        Ihmismieli vaan toimii niin että kun jotakin toistetaan tarpeeksi kauan ja paljon, ne asiat alkavat tuntumaan usein jopa ehdottoman oikeilta niin että ilman ei voi olla tai toisin tehdä. saarnamiehet ja papit ja julistajat lienevät hyvin tietoisia tuosta että miten ihmisiä ohjaillaan ajattelemaan halutulla tavalla.

        p.s. Olen lukenut semmosta myös että Adventismissa on ns, tiukemman linjan haara ja sitten se liberaalimpi eli "vapaanpi siipi". missä se sitte näkyy mutta tuntemani adventistit ovat kyllä melko joviaaleja, eivät esim kieltäydy kahvinjuonnista tai pidä sitä syntinä, kun sekin on vähä semmoinen ja tämmönen kys. siellä. Kirkossa ei juoda kuin teetä joissa muuten kanssa on kofeiinia -joten ei jummarra tätäkään asiaa.


      • kui22 kirjoitti:

        p.s. Olen lukenut semmosta myös että Adventismissa on ns, tiukemman linjan haara ja sitten se liberaalimpi eli "vapaanpi siipi". missä se sitte näkyy mutta tuntemani adventistit ovat kyllä melko joviaaleja, eivät esim kieltäydy kahvinjuonnista tai pidä sitä syntinä, kun sekin on vähä semmoinen ja tämmönen kys. siellä. Kirkossa ei juoda kuin teetä joissa muuten kanssa on kofeiinia -joten ei jummarra tätäkään asiaa.

        Hei!

        Adventtiliikkeen metodi on usko. Ei ihmisten valvonta ja käskytys.
        Ilman ihmisen omaa hengellistä suhdetta taivaan Ylipappiin- taivaan olevaisiin, Pyhään Henkeen, ei ole uskoa olemassa, ja tuo Henki joka on itse Jumala käskyttää ja opettaa itse kaiken. Jumala puhuttelee ihmisen omantunnon. Ei tässä kuolleen Jumalan kanssa tekemisissä olla eikä fossiilisten taivaan joukkojenkaan_

        Kaikki mitä ihminen kurkustaan alas kaataa, on terveyteen- ei uskoon liittyvää asiaa.
        Usko ei ole syömistä eikä juomista.
        Ihmiset hoitavat terveytensä hyvin oman ymmärryksensä mukaan itse kukin.

        Mitään "haaroja" ei ole olemassa. Ihmisten omia harrastuksia kokoontua ryhmissä ei voi estää, mutta kirkon ja seurakunnan sisään ei minkäänlainen eriseuraisuus kuulu. Sellainen on juuri sitä "lahkolaisuutta" mistä Paavali puhui lahkolaisuuden syntinä. Ei se ole lahkolaisuuden syntiä että joku toinen istuu eri seurakunnassa kuin joku muu itte istuu.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • saturnus19 kirjoitti:

        Voisimpa minäkin todeta että auringonjumalia ei palvota täälläkään vaikka ei kuuluta Adventisteihin.

        Hyvä onkin ettei ole tuomioajatuksia, joskus vaan hieman kuullostaa siltä että Sapatin vietto kuuluu teillä lähes pelastuskysymyksiin? - Niin paljon Anventistit kuuluvat pöyrivän vain tuon yhden ainoan kysymyksen ympärillä ja sitä saarnavan näillä palstoillakin, hyvänä kakkosena on tietysti sianlihansyönti ja veren yms.

        Kun oli kerran kuulemassa kirkossaAd.pappia (luentosarja), niin sielläkin se heti "saarnattiin" julki että täällä sitten on jokainen joutunut sopeutumaan siihen että la= Sapatti ja pyhäpäivä, mulle tuli tunne että pappi tarkoitti minua että nyt sitte tiiät sinäkin tämän. Naispappi oli, ilmeisesti Adventistit sitten hyväksyvät naispappeuden.? Moni muu ei hyväksy - eli taas- kuka sen kirkkaimman kruunun oikeaoppisuudestaan saa,? Tuosta kiistellään loputtomiin, onko se sitten oikein - minusta ei..

        Se vain puuttuu että teurastus pitää suorittaa tietyllä tavalla että pystyy syömään oikeasti veretöntä lihaa kuten juutalaiset ja Islaminuskoiset tekevät, sellaista ei saa tavis kaupoista.

        Tämä on kans asia jota ihmettelen ettei semmoisia kuitenkaan vaadita Adventisteilla eikä Jehovan tod, joilla tämä verikys. on ehdoton ei; mutta kuitenkin ostetaan tavallista lihaakaupasta, sehän on itsensä narraamista.

        Jehovan tod. eivät vietä joulua mitenkään ei "oikeassa hengessä", eikä muutenkaan. Mut juu he saattavat kyllä antaa toisilleen jotakin esim. joulun jälkeen ;), kumma kyllä - vähän veikeää.

        Juu semmoinen olen etten ymmärrä oikein karvojen halkomista, kun tosi tärkeissä asioissakin olisi asiaa ja keskittymistä kyllä maailmassa.

        Ja eiköhän se niin ole totuus että me Kaikki rikomme raamuttua vastaan kuka missäkin, eihä niitä kukaan sanasta sanaan seuraa, sitä vaan ei pysty. Jokainen suuntaus valitsee opikseen sieltä jotakin jota erityisesti korostaa ja aikojen saatossa ihmismieli kääntyy ajattemaan niin että tämähän se selvästin on se oikea oppi ja tulkkaus sieltä.

        Ihmismieli vaan toimii niin että kun jotakin toistetaan tarpeeksi kauan ja paljon, ne asiat alkavat tuntumaan usein jopa ehdottoman oikeilta niin että ilman ei voi olla tai toisin tehdä. saarnamiehet ja papit ja julistajat lienevät hyvin tietoisia tuosta että miten ihmisiä ohjaillaan ajattelemaan halutulla tavalla.

        Hei!


        Kirkossa ei tuomita ihmisiä päivistään sillä jokainen viettää päivänsä käsi sydämellä -tai käsi kaukana sydämestä itsensä Jumalan edessä, ja vastaa siis omantunnon asioistaan Jumalan edessä. Jumala arvioi itse ihmisen vilpittömyyden päiviensä suhteen, ja asiassa vaikuttaa se tieto ja ymmärrys mikä ihmisellä itsellään on.
        Vuosisatojen mittaan on ollut vilpittömiä uskovaisia joille ei ole tietoa siitä muutoksesta mitä lepopäivä on kokenut historiassa, kun Jumalan asettama 7- päivä, on muutettu 1 päiväksi. "Sanday" suom. sunnuntai -viikon 1 päivä, on Suomessa muutettu 7- päiväksi allakassa 1.1.1973 lukien. Keisari Konstantinus muutti päivän 7.3.321 jKr "auringon valon kunnian arvoisalle päivälle," luki keisarin lakitekstissä; Dan 7:25; Tähän maailmanvaltaan liittyy profetiaa Raamatussa.

        Adventtikirkossa viettään sitä päivää alkuperäisellä paikallaan mihin Jumala päivän itse asetti, ja löydät sen 1 Moos 2:1-4.
        2 Moos 20, 31:12-18, Hes 20:20, 5 Moos 5, Jes 58:13-14, sitten uuden liiton aikaa kaikki se mitä Jeesus opetti päivän vietosta, ja synnin opettava laki; Room 3:20,31, Luuk 16:16-17, Ilm 12:17/14:12, 1 Joh 2:1-6, Jaak 2:8-13, Ilm 14:7.
        Näistä jakeista voit löytää johtolangan lepopäivän vietoon suhteessa Raamattuun.
        Leppopäivä on lain yksi käsky. Laissa on 10- ei 9- käskyä.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • kui22
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!


        Kirkossa ei tuomita ihmisiä päivistään sillä jokainen viettää päivänsä käsi sydämellä -tai käsi kaukana sydämestä itsensä Jumalan edessä, ja vastaa siis omantunnon asioistaan Jumalan edessä. Jumala arvioi itse ihmisen vilpittömyyden päiviensä suhteen, ja asiassa vaikuttaa se tieto ja ymmärrys mikä ihmisellä itsellään on.
        Vuosisatojen mittaan on ollut vilpittömiä uskovaisia joille ei ole tietoa siitä muutoksesta mitä lepopäivä on kokenut historiassa, kun Jumalan asettama 7- päivä, on muutettu 1 päiväksi. "Sanday" suom. sunnuntai -viikon 1 päivä, on Suomessa muutettu 7- päiväksi allakassa 1.1.1973 lukien. Keisari Konstantinus muutti päivän 7.3.321 jKr "auringon valon kunnian arvoisalle päivälle," luki keisarin lakitekstissä; Dan 7:25; Tähän maailmanvaltaan liittyy profetiaa Raamatussa.

        Adventtikirkossa viettään sitä päivää alkuperäisellä paikallaan mihin Jumala päivän itse asetti, ja löydät sen 1 Moos 2:1-4.
        2 Moos 20, 31:12-18, Hes 20:20, 5 Moos 5, Jes 58:13-14, sitten uuden liiton aikaa kaikki se mitä Jeesus opetti päivän vietosta, ja synnin opettava laki; Room 3:20,31, Luuk 16:16-17, Ilm 12:17/14:12, 1 Joh 2:1-6, Jaak 2:8-13, Ilm 14:7.
        Näistä jakeista voit löytää johtolangan lepopäivän vietoon suhteessa Raamattuun.
        Leppopäivä on lain yksi käsky. Laissa on 10- ei 9- käskyä.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        Ainakin ruokailuun liittyviä asioita pidetään hyvin merkittävinä adventtikirkossa, kaikista mieluiten kasvisruokaa, tiedän koska olen seurannut niin läheltä pitkän aikaa - että mistä ajatukset tulevat.

        Lepopäivä asia on teille hyvin merkittävä - siitä ei juuri luisteta eikä lähdetä minnekään muualle kuin kirkkoon, vaikka menoa olisi. oppi määrää rytmin, arkirutiinit on suoritettava ennen18:ta perjantaina, vaikka tulis sitten miten hoppu tahansa.

        Suurin osa elämästä menee terveellisten elämän tapojen ylläpitoon ja niitten ajattelemiseen, eihän siinä mitään pahaa itseasiassa ole mutta jos siitä tulee "laki", niin sitten.

        Ja sinä sanoit että joulua voi viettää hyvässä hengessä ettekä palvo entisiä päiviä sen takia että pidätte joulua nyky merkityksessä, minä kysyin että miksi ei sitten sunnuntaista voi ajatella samoin ja että ei täälläkään palvota aurinkoa vaikka su on se ns. lepop.

        Mutta aina vaan jankkaat että kun keisari joskus muutti jne, se selitys on mennyt siis sullakin syövereihin, et näe mitään muuta vaikka miten sanoo että miten joulu sitte käy, koska sekin on ollut saturnaalia juhla ennen kristillistä merkitystään -tähän en saa mitään tyhjentävää vastausta sulta, varmaan siksi koska se on Adventtikirkon selitys ettei se niin "vaarillista" ole, mutta su pitäminen lepopäivänä on?'

        Mä sanoin jo että teille teroitetaan tiettyäjä Raamatun kohtia päähän ja ammetaan niistä ne ehdottomat opit, joillain toisilla on sitten jotain muita kohtia kuten se naispappeus,- senkin kyllä saa sorvattua R:tusta ettei saa olla nainen pappina mutta teillä saa? "Seurakunnan paimen olkoon yhden vaimon mies", vai miten se paavali sanoi.

        Mutta ei mene perille sullekaan enää, mistä asiasta varsinaisesti kyselen, tykität vain sitä oppia mulle jota olet kuunnellut, etkä mieti mitään sen enempää ihan vai itse.

        Mistä sinä tiedät mitä kaikkea historian saatossa on muuttunut ja muutettu kristinuskoa koskien, joita ei sulle jankuteta, ei kai se vain tuo yksi ainut sunnutai asia ole joka historian tiimellyksessä, on muuttunut vaan niitä asioita on pilvin pimein.

        1960-luvultakin on jo muuttunut paaljoon, ei uskovaiset enää sellaisia ole ja sitä kaikkea pidä mitä tuolloia!


      • saturnus19
        kui22 kirjoitti:

        Ainakin ruokailuun liittyviä asioita pidetään hyvin merkittävinä adventtikirkossa, kaikista mieluiten kasvisruokaa, tiedän koska olen seurannut niin läheltä pitkän aikaa - että mistä ajatukset tulevat.

        Lepopäivä asia on teille hyvin merkittävä - siitä ei juuri luisteta eikä lähdetä minnekään muualle kuin kirkkoon, vaikka menoa olisi. oppi määrää rytmin, arkirutiinit on suoritettava ennen18:ta perjantaina, vaikka tulis sitten miten hoppu tahansa.

        Suurin osa elämästä menee terveellisten elämän tapojen ylläpitoon ja niitten ajattelemiseen, eihän siinä mitään pahaa itseasiassa ole mutta jos siitä tulee "laki", niin sitten.

        Ja sinä sanoit että joulua voi viettää hyvässä hengessä ettekä palvo entisiä päiviä sen takia että pidätte joulua nyky merkityksessä, minä kysyin että miksi ei sitten sunnuntaista voi ajatella samoin ja että ei täälläkään palvota aurinkoa vaikka su on se ns. lepop.

        Mutta aina vaan jankkaat että kun keisari joskus muutti jne, se selitys on mennyt siis sullakin syövereihin, et näe mitään muuta vaikka miten sanoo että miten joulu sitte käy, koska sekin on ollut saturnaalia juhla ennen kristillistä merkitystään -tähän en saa mitään tyhjentävää vastausta sulta, varmaan siksi koska se on Adventtikirkon selitys ettei se niin "vaarillista" ole, mutta su pitäminen lepopäivänä on?'

        Mä sanoin jo että teille teroitetaan tiettyäjä Raamatun kohtia päähän ja ammetaan niistä ne ehdottomat opit, joillain toisilla on sitten jotain muita kohtia kuten se naispappeus,- senkin kyllä saa sorvattua R:tusta ettei saa olla nainen pappina mutta teillä saa? "Seurakunnan paimen olkoon yhden vaimon mies", vai miten se paavali sanoi.

        Mutta ei mene perille sullekaan enää, mistä asiasta varsinaisesti kyselen, tykität vain sitä oppia mulle jota olet kuunnellut, etkä mieti mitään sen enempää ihan vai itse.

        Mistä sinä tiedät mitä kaikkea historian saatossa on muuttunut ja muutettu kristinuskoa koskien, joita ei sulle jankuteta, ei kai se vain tuo yksi ainut sunnutai asia ole joka historian tiimellyksessä, on muuttunut vaan niitä asioita on pilvin pimein.

        1960-luvultakin on jo muuttunut paaljoon, ei uskovaiset enää sellaisia ole ja sitä kaikkea pidä mitä tuolloia!

        Nyt tuli tuo kui22, se on vakio nimimerkkini, mutta tässä ketjussa oon käyttänyt nimimerkkiä saturnus19, tavallisesti en muuttele nimimerkkiäni.

        Selvyyden vuoks tämä selitys.


      • saturnur19
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!


        Kirkossa ei tuomita ihmisiä päivistään sillä jokainen viettää päivänsä käsi sydämellä -tai käsi kaukana sydämestä itsensä Jumalan edessä, ja vastaa siis omantunnon asioistaan Jumalan edessä. Jumala arvioi itse ihmisen vilpittömyyden päiviensä suhteen, ja asiassa vaikuttaa se tieto ja ymmärrys mikä ihmisellä itsellään on.
        Vuosisatojen mittaan on ollut vilpittömiä uskovaisia joille ei ole tietoa siitä muutoksesta mitä lepopäivä on kokenut historiassa, kun Jumalan asettama 7- päivä, on muutettu 1 päiväksi. "Sanday" suom. sunnuntai -viikon 1 päivä, on Suomessa muutettu 7- päiväksi allakassa 1.1.1973 lukien. Keisari Konstantinus muutti päivän 7.3.321 jKr "auringon valon kunnian arvoisalle päivälle," luki keisarin lakitekstissä; Dan 7:25; Tähän maailmanvaltaan liittyy profetiaa Raamatussa.

        Adventtikirkossa viettään sitä päivää alkuperäisellä paikallaan mihin Jumala päivän itse asetti, ja löydät sen 1 Moos 2:1-4.
        2 Moos 20, 31:12-18, Hes 20:20, 5 Moos 5, Jes 58:13-14, sitten uuden liiton aikaa kaikki se mitä Jeesus opetti päivän vietosta, ja synnin opettava laki; Room 3:20,31, Luuk 16:16-17, Ilm 12:17/14:12, 1 Joh 2:1-6, Jaak 2:8-13, Ilm 14:7.
        Näistä jakeista voit löytää johtolangan lepopäivän vietoon suhteessa Raamattuun.
        Leppopäivä on lain yksi käsky. Laissa on 10- ei 9- käskyä.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        Ellen G White on "oppiäitinne", tiesikö Ellen kaiken?

        Kaikilla suuntauksilla on aina ihminen perustajana.


      • saturnus19
        saturnur19 kirjoitti:

        Ellen G White on "oppiäitinne", tiesikö Ellen kaiken?

        Kaikilla suuntauksilla on aina ihminen perustajana.

        Alkua; Jeesusta ei tullutkaan seyrasi pettymys ja haarautuminen alkoi..

        2. Adventismi - Seitsemännen päivän adventistit

        Adventtikirkon historialliset juuret ulottuvat 1800-luvun Yhdysvaltoihin, jossa elettiin voimakasta Jeesuksen palaamisen odotusta. - Baptistimaanviljelijä William Miller (1782-1849) oli omalla toiminnallaan mukana voimistamassa näitä toiveita. - Miller tuli uskoon baptistipiireissä ollessaan 34-vuotias.

        Systemaattisen Raamatun tutkistelun ja omien laskelmiensa jälkeen Miller vakuuttui, että "toinen adventti", eli "Jeesuksen paluu" tapahtuisi joko v. 1843 tai 1844. - Miller opetti ensimmäisen kerran näkemyksistään baptistiseurakunnassa, Dresdenin kylässä, New Yorkin osavaltiossa, v. 1831.........

        Ellen siirtyi puikkoihin seitsemännen päivän adventismissa.


      • kui22 kirjoitti:

        Ainakin ruokailuun liittyviä asioita pidetään hyvin merkittävinä adventtikirkossa, kaikista mieluiten kasvisruokaa, tiedän koska olen seurannut niin läheltä pitkän aikaa - että mistä ajatukset tulevat.

        Lepopäivä asia on teille hyvin merkittävä - siitä ei juuri luisteta eikä lähdetä minnekään muualle kuin kirkkoon, vaikka menoa olisi. oppi määrää rytmin, arkirutiinit on suoritettava ennen18:ta perjantaina, vaikka tulis sitten miten hoppu tahansa.

        Suurin osa elämästä menee terveellisten elämän tapojen ylläpitoon ja niitten ajattelemiseen, eihän siinä mitään pahaa itseasiassa ole mutta jos siitä tulee "laki", niin sitten.

        Ja sinä sanoit että joulua voi viettää hyvässä hengessä ettekä palvo entisiä päiviä sen takia että pidätte joulua nyky merkityksessä, minä kysyin että miksi ei sitten sunnuntaista voi ajatella samoin ja että ei täälläkään palvota aurinkoa vaikka su on se ns. lepop.

        Mutta aina vaan jankkaat että kun keisari joskus muutti jne, se selitys on mennyt siis sullakin syövereihin, et näe mitään muuta vaikka miten sanoo että miten joulu sitte käy, koska sekin on ollut saturnaalia juhla ennen kristillistä merkitystään -tähän en saa mitään tyhjentävää vastausta sulta, varmaan siksi koska se on Adventtikirkon selitys ettei se niin "vaarillista" ole, mutta su pitäminen lepopäivänä on?'

        Mä sanoin jo että teille teroitetaan tiettyäjä Raamatun kohtia päähän ja ammetaan niistä ne ehdottomat opit, joillain toisilla on sitten jotain muita kohtia kuten se naispappeus,- senkin kyllä saa sorvattua R:tusta ettei saa olla nainen pappina mutta teillä saa? "Seurakunnan paimen olkoon yhden vaimon mies", vai miten se paavali sanoi.

        Mutta ei mene perille sullekaan enää, mistä asiasta varsinaisesti kyselen, tykität vain sitä oppia mulle jota olet kuunnellut, etkä mieti mitään sen enempää ihan vai itse.

        Mistä sinä tiedät mitä kaikkea historian saatossa on muuttunut ja muutettu kristinuskoa koskien, joita ei sulle jankuteta, ei kai se vain tuo yksi ainut sunnutai asia ole joka historian tiimellyksessä, on muuttunut vaan niitä asioita on pilvin pimein.

        1960-luvultakin on jo muuttunut paaljoon, ei uskovaiset enää sellaisia ole ja sitä kaikkea pidä mitä tuolloia!

        Hei!

        Niin kuin mainitsin kaikki mitä kurkustaan alas kaataa, on terveyteen liittyvää, _usko ei ole syömistä eikä juomista. Kukaan ei käskytä mitä saa ja mitä ei saa_ syödä ja tehdä.
        Moraalilain 10- käskyn metodi on jäsenyysasioiden asia, pitkällä juoksulla että sen kanssa sovussa syntiä vähentävässä merkityksessä.

        Muista että ei pidä sekoittaa yksilöiden mielipidettä ja terminologiaa kirkon lausunnoksi ja vaatimuksiksi. Ajatellaan että ihminen tajuaa omilla aivoillaan jos uskosta on kyse_Jumalan Hengen kanssa asioita.

        Sunnuntailla ja joululla on erilaista merkitystä, sillä valon juhlia, _Heliumin ja auringon juhlia on vietty aina ihmiskunnassa eri seuduilla erilaisin tavoin.
        Joulu on kiitollisuutta Kristuksesta, uskossa, ei maailman kaupallista känni-mässäily-joulua. Kirkon virallinen juhla ei joulu ole, koska Raamatullinen asetus puuttuu.
        Lepopäivällä on sellainen merkitys että päivään on selvät ihmisten tekemät käskyt tulleet väliin, joka on muuttanut alkuperäisen Jumalan itsensä säätämän päivän;
        1 Moos 2:1-4. (2 Moos 20, 31:12-18, Hes 20:20, Jes 58:13-14, Luuk 16:16-17, Ilm 12:17/ 14:12, Ilm 14:7) __Lepopäivä on omantunnon kysymys- ja jokainen vastaa siitä itse Jumalan edessä. Kirkko ei tuomitse uskovaisia ihmisiä päivästään. En minäkään ole koskaan syyttänyt kenenkään uskoa. En jumalaksi muutu millään konstilla.
        Sinulla pitää mennä "syövereihin" se minkä näet Jumalan edessä oikeaksi vilpittömällä omallatunnolla käsi sydämellä.

        "Yhden vaimon mies" asiayhteydessä ei kerro mitään naisista evankeliumin palvelijoina, vaan että miehen ei saa erota vaimostaan, ja pitää useita vaimoja, taikka hypätä vieraissa.
        Pappisjärjestelmä taas on päättynyt ristille, ja ainokaistakaan pappia ei ole 2000 vuoteen ollut. Pastorit ja papit ovat ammatti-virkanimikkeitä joihin voi pätevöityä teologisissa tiedekunnissa teologian maisterin tutkinnolla sukupuolesta riippumatta. Jeesus Kristus on ainoa pappi; Hebr 8:1-2; >5-10 luvut.

        Kerron sitä mitä ymmärrän itse Raamatun valossa. Ja sellaista mitä tiedän erilaisista piireistä. En ole kenenkään uskoa koskaan syyttänyt elämässäni, ei ole minun asia. Minua kiinnostaa vain rakkaus-suhde Jumalaan- Jeesukseen, ja taivaallisiin pyhiin asioihin, ja Raamatun teologiaan. Ingenting annat.,


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • saturnus19 kirjoitti:

        Alkua; Jeesusta ei tullutkaan seyrasi pettymys ja haarautuminen alkoi..

        2. Adventismi - Seitsemännen päivän adventistit

        Adventtikirkon historialliset juuret ulottuvat 1800-luvun Yhdysvaltoihin, jossa elettiin voimakasta Jeesuksen palaamisen odotusta. - Baptistimaanviljelijä William Miller (1782-1849) oli omalla toiminnallaan mukana voimistamassa näitä toiveita. - Miller tuli uskoon baptistipiireissä ollessaan 34-vuotias.

        Systemaattisen Raamatun tutkistelun ja omien laskelmiensa jälkeen Miller vakuuttui, että "toinen adventti", eli "Jeesuksen paluu" tapahtuisi joko v. 1843 tai 1844. - Miller opetti ensimmäisen kerran näkemyksistään baptistiseurakunnassa, Dresdenin kylässä, New Yorkin osavaltiossa, v. 1831.........

        Ellen siirtyi puikkoihin seitsemännen päivän adventismissa.

        Hei!

        Miller oli ensimmäisen päivän babtisti. Hän sai saarnalupia sinne tänne, mutta Adventtikirkko on rekisteröity 1863.
        Miller oli kelpo Raamatun tutkija ja -uskovainen. Hän tutki apokalyptisia eskatologisia vertauskuvallisia ilmoituksia Dan ja Ilm: kirjoista, ja vertaili ko. kirjoissa niitä keskenään.
        >> ;Miller löysi suuren profetian, mutta ei osannut heti selittää sitä loppuun asti.

        Ellen G White (1827-1915) oli taas metodisti, mutta perheensä erotettiin, koska eivät tahtoneet olla sovussa opin kanssa että 1000 vuoden aikakausi olisi ennen Kristuksen paluuta.

        Ellen GW oli vasta 17- kesäinen miss neito Millerin kuuluisan pettymyksen jälkeen.
        Ellen GW ei ole riviäkään kirjoittanut Adventtikirkon teologiaa koskaan.
        Ellen GW palveli oman aikansa seurakuntaa monilla lahjoilla.
        > Mutta Ellen GW selitti Millerin löytämän teologian loppuun asti 1844 loppuvuonna.
        1865 teologia oli valmis, ja 1880 luvulla teologiaa viimeisteltiin vielä liittämällä asiaan mukaan vertaus kuninkaan pojan häistä, ja morsiusneidoista.
        Nykyteologit ovat selittäneet lisää.

        Amerikan mantereella oli herätystä ja uskonpuhdistusta. Paljon seurakuntia syntyi lätäkön tämän puolen läheisiin satamiin, sillä maahanmuutajat tulivat satamien lähistöille. Jenkkimaan uskonpuhdistusherätys on paljolti Eurooppalaista perua, sillä Euroopassa keskiajan kirkko taisteli monopolistaan, ja uskovaisia muutti uskonpuhdistuksen vuoksi jenkkeihin, sillä jenkkimaa oli vapaa uskonvainoista, ja uskontovapaa maa.
        Siihen aikaan uskonpuhdistajat löysivät Raamatusta "uutta tietoa."
        Nykyisin on lähinnä informaation valinnan ongelmat, ei tiedon puute.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelja


      • saturnus19 kirjoitti:

        Alkua; Jeesusta ei tullutkaan seyrasi pettymys ja haarautuminen alkoi..

        2. Adventismi - Seitsemännen päivän adventistit

        Adventtikirkon historialliset juuret ulottuvat 1800-luvun Yhdysvaltoihin, jossa elettiin voimakasta Jeesuksen palaamisen odotusta. - Baptistimaanviljelijä William Miller (1782-1849) oli omalla toiminnallaan mukana voimistamassa näitä toiveita. - Miller tuli uskoon baptistipiireissä ollessaan 34-vuotias.

        Systemaattisen Raamatun tutkistelun ja omien laskelmiensa jälkeen Miller vakuuttui, että "toinen adventti", eli "Jeesuksen paluu" tapahtuisi joko v. 1843 tai 1844. - Miller opetti ensimmäisen kerran näkemyksistään baptistiseurakunnassa, Dresdenin kylässä, New Yorkin osavaltiossa, v. 1831.........

        Ellen siirtyi puikkoihin seitsemännen päivän adventismissa.

        Lisäys;


        Millerin liike hajosi niin että vain 1/3 jäi uskoon.
        1/3 jakaantui sekin viiteen ryhmään.
        7-day Adventtikirkkoa ei voi selittää Millerin seuraajaksi, valitan, eikä Millerin uskossakkaan ole vikaa ollut. Ei ole tavatonta että profetia selivää ajassa, ja selitystä haetaan. Miller hiukan hosui uskon innossaan, ja luuli pyhäkön puhdistamisen tarkoittavan maan puhdistamista; Dan 8:13-14.
        Siihen aikaan evankelistat yleensä ajattelivat näkevänsä II-adventin.
        Alkseurakuntakin niin luuli; ja Paavalin piti kertoa liian innokkaille mitä ensin pitäisi tapahtua; 2 Tess 2:1-4.
        Miller ei väittänyt olevansa profeetta. Eikä Milleriä luultu profeetaksi.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


    • Saturnus19 kysyi ja samalla vastasikin:

      "Miksi ei tarvitse olla mitään logiikkaa missään, ainostaan joku ainut Raamatunlause otetaan johtotähdeksi joka ainossa opissa ja siitä tehdään se juttu, jolla erottaudutaan muista paremmiksi ja sitten kuhinkin oppiin ihastuneet saadaan seuraamaan just sitä opinhaaraa parhainpana ja ihmiset usutetaan kinastelemaan keskenään opeista, koska ne opit porautuu niin syvälle mieleen että ei voi enää hyväksyä että naapuri ajattelee toisin."


      Ei lahkolainen vastusta logiikkaa silloin, kun se (harvoin) sattuu olemaan hänen oppisuuntansa puolella.

      Mutta jos logiikka on häntä vastaan, logiikalla ei ole sanan sijaa.

      • Hei!

        Lahkolaisen logiikka on aina omasta mielestä oikein, ja se on tärkein.
        Kun tutkii asioita syvällisesti, saa niistä sitten käsityksen. Tiedän miten iso urakka on oppia ymmärtämään Raamatun isoja kokonaisuuksia isosta kirjasta.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Miksi sinä Tuomas-kuoma puhut lööperiä?

        Muistutat eräällä tavalla ateisteja noissa puheissasi - nimittäin siten, että ensin KEKSIT jonkinlaisen kannanoton joka ei ole totta ja sitten käytät sitä "todisteena" omien puheittesi oikeudenmukaisuudesta.

        Tämä tuli esiin esimerkiksi nyt kun puhe on viikkosapatista .. jonka tarkoitus sinulle tuntuu olevan täysin peitossa .. ja puhut sitten sen mukaan .. ja kuinka muuten voisi ollakaan .. kun et kerran itse asiaa ymmärrä..

        Mitä voisit tehdä?
        Ole varovainen puheissasi - ja ota selvää asioista .. mikä ei tarkoita että otat selvää siitä mitenkä muut ehkä ajattelevat .. ja ota kantaa enemmän asioihin kuin erilaisiin ihmisten ajatuksiin .. ja keskustele asioista .. ei ihmisistä tai omista tunteistasi heitä kohtaan ..

        alex


      • pyhpyh

        "Mutta jos logiikka on häntä vastaan, logiikalla ei ole sanan sijaa."

        Valehtele mitä valehtelet. Ei hetkauta.


      • saturnus19
        pyhpyh kirjoitti:

        "Mutta jos logiikka on häntä vastaan, logiikalla ei ole sanan sijaa."

        Valehtele mitä valehtelet. Ei hetkauta.

        Haluat siiskö? uskoa kuten opetetaan niin kovasti valitsemassasi oppissa että vakuutat itsellesi että "ei hetkauta" heti jos joku tuo jotain muuta näkökulmaa. Siis et viitti miettiä mitään muutako. Noo- se on helppoa se.


      • saturnus19
        saturnus19 kirjoitti:

        Haluat siiskö? uskoa kuten opetetaan niin kovasti valitsemassasi oppissa että vakuutat itsellesi että "ei hetkauta" heti jos joku tuo jotain muuta näkökulmaa. Siis et viitti miettiä mitään muutako. Noo- se on helppoa se.

        selkeämmin

        ..haluat siis uskoa niin kovasti vain siihen, miten valitsemassasi opissa opetetaan..


      • pyhpyh

        Hölmöilysi ei kiinnosta tippaakaan.


    • Muistan sen ajan, jolloin kiihkeimmin uskoin adventismin opetuksiin.

      Oli se huikaiseva tunne: kuulua siihen kirkkokuntaan, joka ainoana ymmärsi Raamatun oikein, ja säälien katsella kristikunnan suurta enemmistöä, joka koostui taukeista, pölhöistä ja logiikkaa ymmärtämätömistä laittomuuden tekijöistä.

      • saturnus19

        Uskoitko ihan oikeasti kaiken mitä opetettiin vai olitko sisäisesti tietoinen ristiriitaisuuksista joita opissa on, koittaen hiljentää ns. "väärät" ajatukset.

        Kysyn sinulta nyt koska adventismiin uskova ei kuitenkaan vastaisi tähänkään muutoin kuin vältellen.

        Mikä ihme saa ihmisen haluamaan niin kovasti uskoa tiettyihyn oppi-sepityksiin että on valmis välttelemään todellisuutta ja suoria kysymyksiä, haetaanko sillä turvallisuuden tunnetta ja sitten sitä oikeassaolemisen huumaa?


      • Exap
        saturnus19 kirjoitti:

        Uskoitko ihan oikeasti kaiken mitä opetettiin vai olitko sisäisesti tietoinen ristiriitaisuuksista joita opissa on, koittaen hiljentää ns. "väärät" ajatukset.

        Kysyn sinulta nyt koska adventismiin uskova ei kuitenkaan vastaisi tähänkään muutoin kuin vältellen.

        Mikä ihme saa ihmisen haluamaan niin kovasti uskoa tiettyihyn oppi-sepityksiin että on valmis välttelemään todellisuutta ja suoria kysymyksiä, haetaanko sillä turvallisuuden tunnetta ja sitten sitä oikeassaolemisen huumaa?

        Itse uskoisin että aiemmin asia oli varsin erilainen, kun ilman internetin tuomaa avoimuutta kunkin lahkon opinkysymykset olivat lahkon sisällä ikäänkuin kiistämättömässä "ainoa-oikea" -tilassa. Adventistisen tavan mukaan ei ollut oikein ja hyvää osallistua muiden kristillisten piirien toimintaan, jolloin ei niitä vastakkaisia näkemyksiäkään tullut niin paljon esille. Tällöin saattoi olla enemmänkin kysymys jostakin "oikeassaolemisen huumasta".
        Nyt sen sijaan, netin kautta kun eri lahkoista ja opeista on lievästi sanottuna ylitarjontaa samalla kun ateistiset näkemykset ovat paljon esillä, joidenkin kohdalla sapattikysymys saattaa muodostua kriittiseksi, kun juuri mitään muuta A-kirkon mytologiaa ei voi Raamatula edes vähäisimmässäkään määrin perustella... sapatti kun nyt sattuu olemaan sentään edes mainittu nimeltä Raamatussa, vaikka se nyt päivänselvästi onkin annettu Israelilaisille vanhan liiton merkiksi, eikä suinkaan uuden liiton uskoville.
        Sapatti onkin adventisteja yhdistävä tekijä, ja ennen kaikkea siksi että sillä erotutaan massasta, se lienee asia jonka kautta koetaan edes jonkinlaista tarvetta omalle seurakunnalle.
        "haetaanko sillä turvallisuuden tunnetta ja sitten sitä oikeassaolemisen huumaa?"
        En usko että kumpaakaan. Se on pikemminkin elinehto. Jos seitsemännen päivän adventisteilta otetaan pois seitsemäs päivä, ei A-kirkosta jää jäljelle mitään millä olemassaoloa omana seurakuntana voisi perustella.


      • näinpäin
        Exap kirjoitti:

        Itse uskoisin että aiemmin asia oli varsin erilainen, kun ilman internetin tuomaa avoimuutta kunkin lahkon opinkysymykset olivat lahkon sisällä ikäänkuin kiistämättömässä "ainoa-oikea" -tilassa. Adventistisen tavan mukaan ei ollut oikein ja hyvää osallistua muiden kristillisten piirien toimintaan, jolloin ei niitä vastakkaisia näkemyksiäkään tullut niin paljon esille. Tällöin saattoi olla enemmänkin kysymys jostakin "oikeassaolemisen huumasta".
        Nyt sen sijaan, netin kautta kun eri lahkoista ja opeista on lievästi sanottuna ylitarjontaa samalla kun ateistiset näkemykset ovat paljon esillä, joidenkin kohdalla sapattikysymys saattaa muodostua kriittiseksi, kun juuri mitään muuta A-kirkon mytologiaa ei voi Raamatula edes vähäisimmässäkään määrin perustella... sapatti kun nyt sattuu olemaan sentään edes mainittu nimeltä Raamatussa, vaikka se nyt päivänselvästi onkin annettu Israelilaisille vanhan liiton merkiksi, eikä suinkaan uuden liiton uskoville.
        Sapatti onkin adventisteja yhdistävä tekijä, ja ennen kaikkea siksi että sillä erotutaan massasta, se lienee asia jonka kautta koetaan edes jonkinlaista tarvetta omalle seurakunnalle.
        "haetaanko sillä turvallisuuden tunnetta ja sitten sitä oikeassaolemisen huumaa?"
        En usko että kumpaakaan. Se on pikemminkin elinehto. Jos seitsemännen päivän adventisteilta otetaan pois seitsemäs päivä, ei A-kirkosta jää jäljelle mitään millä olemassaoloa omana seurakuntana voisi perustella.

        Sapatti on Herraan Jeesukseen taivaan ja maan Luojaan uskovien yhdistävä tekijä.


      • saturnus19
        Exap kirjoitti:

        Itse uskoisin että aiemmin asia oli varsin erilainen, kun ilman internetin tuomaa avoimuutta kunkin lahkon opinkysymykset olivat lahkon sisällä ikäänkuin kiistämättömässä "ainoa-oikea" -tilassa. Adventistisen tavan mukaan ei ollut oikein ja hyvää osallistua muiden kristillisten piirien toimintaan, jolloin ei niitä vastakkaisia näkemyksiäkään tullut niin paljon esille. Tällöin saattoi olla enemmänkin kysymys jostakin "oikeassaolemisen huumasta".
        Nyt sen sijaan, netin kautta kun eri lahkoista ja opeista on lievästi sanottuna ylitarjontaa samalla kun ateistiset näkemykset ovat paljon esillä, joidenkin kohdalla sapattikysymys saattaa muodostua kriittiseksi, kun juuri mitään muuta A-kirkon mytologiaa ei voi Raamatula edes vähäisimmässäkään määrin perustella... sapatti kun nyt sattuu olemaan sentään edes mainittu nimeltä Raamatussa, vaikka se nyt päivänselvästi onkin annettu Israelilaisille vanhan liiton merkiksi, eikä suinkaan uuden liiton uskoville.
        Sapatti onkin adventisteja yhdistävä tekijä, ja ennen kaikkea siksi että sillä erotutaan massasta, se lienee asia jonka kautta koetaan edes jonkinlaista tarvetta omalle seurakunnalle.
        "haetaanko sillä turvallisuuden tunnetta ja sitten sitä oikeassaolemisen huumaa?"
        En usko että kumpaakaan. Se on pikemminkin elinehto. Jos seitsemännen päivän adventisteilta otetaan pois seitsemäs päivä, ei A-kirkosta jää jäljelle mitään millä olemassaoloa omana seurakuntana voisi perustella.

        "Jos seitsemännen päivän adventisteilta otetaan pois seitsemäs päivä, ei A-kirkosta"

        Eli se on sitä jota ole aina ajatellut että jollain muista eroavalla opetuksella pitää erottautua "massasta", juu eihän niit eri kirkko- ja tunnustuskuntia niin hirvittävästi tarviskaan jos ei olis sitä erottaumisen tarvetta hiemann paremmaksi muista.

        Turvallisuuden tunteella tarkoitin lähinnä sitä että on ihmisiä jotka kaipaavat semmoista että joku "tietävämpi" sanelee heille määrätyt raamit joitten sisällä ollaan ja uskotaan ne jutut johin on käsketty uskoa.

        uskotaan silti vaikka minkälaista toista valaisua jostain muualta asiaan tulisi, niin ehdottomasti kieltäydytään ehdomasti pohtimasta mitään muuta kuin mitä oman srk:n auktoriteetit opettavat, koska se opetettu ehdoton totuus ja kuvahan romahtaa, jos muuta alkaa ajatella.

        Juu kyllä muistan ajan jolloin kaikki suuntaukset olivat ehdottomasti "ainuita oikeita", nykyäänhän niistä monet ainakin pintapuolisesti yrittävät jopa jotai yhteistyötä/ekumeniaa, mutta kyl sen huomaa että pinnan alla kytee edelleen se tuomiomieli toinen toistaa kohtaan.


      • kui22

        Jaa taisitkin olla joku muu kuin päivällä vastannut henkilö.


      • anne-elina5

        Tuomas-kuoma: Sinulla näyttää olleen s adventistina ollessasi toisten uskovien halveksuminen ja oman uskosi koroittaminen, se ei ole oikeata Kristuksen antamaa henkeä ja sillä se ei kestänytkään se mureni pois.
        En ole koskaan tuntenut omaa vanhurskauttani kun tulin uskoon tiesin sen että Jeesus minut pelasti ja hänen armossaan elän jokaisen hetken eikä minulla ole mitään ylemmyyden tunnetta siitä että olen adventisti, sillä jokaisessa seurakunnassa on hyviä kristittyjä ja he elävät ja vaeltavat sen mukaan mukaan minkä he oikeaksi näkevät.
        Jumala näkee meidän jokaisen paremmin kuin me itse näemme, jätämme Jumalan huomaan kaikki uskovat.


      • Ai, että SE oli se huikaiseva tunne ? :)) Voi hyvä ihminen sentään .. ja nyt ? mikä on se huikaiseva tunne ?

        Asia on nimittäin (ihan rehellisesti ja ilman tuomitsemista) vähän silläkin tavalla että jos et vieläkään ymmärrä että syy noihin tunteisiisi silloin oli sinussa .. eikä muissa .. niin kuinka voisit ymmärtää tänäänkään mitä todellinen usko Jumalaan tarkoittaa ..

        Usko ihmisiin ei ole sama asia kuin usko Jumalaan ..

        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        Ai, että SE oli se huikaiseva tunne ? :)) Voi hyvä ihminen sentään .. ja nyt ? mikä on se huikaiseva tunne ?

        Asia on nimittäin (ihan rehellisesti ja ilman tuomitsemista) vähän silläkin tavalla että jos et vieläkään ymmärrä että syy noihin tunteisiisi silloin oli sinussa .. eikä muissa .. niin kuinka voisit ymmärtää tänäänkään mitä todellinen usko Jumalaan tarkoittaa ..

        Usko ihmisiin ei ole sama asia kuin usko Jumalaan ..

        alex

        Selvyydeksi: Tuo oli vastaus Tuomas-kuoman viestiin jossa hän kirjoitti :

        ##
        Muistan sen ajan, jolloin kiihkeimmin uskoin adventismin opetuksiin.

        Oli se huikaiseva tunne: kuulua siihen kirkkokuntaan, joka ainoana ymmärsi Raamatun oikein, ja säälien katsella kristikunnan suurta enemmistöä, joka koostui taukeista, pölhöistä ja logiikkaa ymmärtämätömistä laittomuuden tekijöistä.
        ##

        Otin tämän uusiksi ihan vain koska tuossa "Tuomas-kuoma" itse osoitti ihan uskomatonta ymmärtämättömyyttä ..

        Siis: "Usko ihmisiin ei ole sama asia kuin usko jumalaan " .

        alex


      • Exap kirjoitti:

        Itse uskoisin että aiemmin asia oli varsin erilainen, kun ilman internetin tuomaa avoimuutta kunkin lahkon opinkysymykset olivat lahkon sisällä ikäänkuin kiistämättömässä "ainoa-oikea" -tilassa. Adventistisen tavan mukaan ei ollut oikein ja hyvää osallistua muiden kristillisten piirien toimintaan, jolloin ei niitä vastakkaisia näkemyksiäkään tullut niin paljon esille. Tällöin saattoi olla enemmänkin kysymys jostakin "oikeassaolemisen huumasta".
        Nyt sen sijaan, netin kautta kun eri lahkoista ja opeista on lievästi sanottuna ylitarjontaa samalla kun ateistiset näkemykset ovat paljon esillä, joidenkin kohdalla sapattikysymys saattaa muodostua kriittiseksi, kun juuri mitään muuta A-kirkon mytologiaa ei voi Raamatula edes vähäisimmässäkään määrin perustella... sapatti kun nyt sattuu olemaan sentään edes mainittu nimeltä Raamatussa, vaikka se nyt päivänselvästi onkin annettu Israelilaisille vanhan liiton merkiksi, eikä suinkaan uuden liiton uskoville.
        Sapatti onkin adventisteja yhdistävä tekijä, ja ennen kaikkea siksi että sillä erotutaan massasta, se lienee asia jonka kautta koetaan edes jonkinlaista tarvetta omalle seurakunnalle.
        "haetaanko sillä turvallisuuden tunnetta ja sitten sitä oikeassaolemisen huumaa?"
        En usko että kumpaakaan. Se on pikemminkin elinehto. Jos seitsemännen päivän adventisteilta otetaan pois seitsemäs päivä, ei A-kirkosta jää jäljelle mitään millä olemassaoloa omana seurakuntana voisi perustella.

        Tässä olen aivan samaa mieltä - siis kun sanot että :
        ## uskoisin että aiemmin asia oli varsin erilainen, kun ilman internetin tuomaa avoimuutta kunkin lahkon opinkysymykset olivat lahkon sisällä ikäänkuin kiistämättömässä "ainoa-oikea" -tilassa. ##

        Saat kaikki 10 pistettä tuosta - sillä se on sen arvoinen .. pisteet kuitenkin alkavat vähetä kun jatkat kirjoitustasi - valitettavasti ..

        Mutta jos pysytään tuossa oivalluksessasi ja tehdään se asiallisesti - ilman kenenkään syyttelyjä - niin meidän tulee (tai ainakin tulisi) aina verrata kirkkojen ja lahkojen opetuksia Raamattuun - siis siihen mitä Raamattu tosiasiassa opettaa .. ja jopa tehdä se ilman, että meillä itsellämme on jo valmiita uskon rakennelmia (sillä silloinhan me ikäänkuin olisimme itsellemme kuin jokin lahko) - eikö niin.

        Tämän minä otin itselleni jo monta vuotta sitten (alkuun tein sen melkein tietämättäni) - ajatus on että "Raamattu kertokoon minulle sanomansa ja minä otan omalta osaltani kantaa siihen uskonko Raamatun sanomaan tai en".

        Kirkkojen ja lahkojen oppeihin en automaattisesti usko koskaan.

        Tuloksena on, että uskoni Jumalaan on vahvistunut ja ymmärryksestäni Raamatun kokonaissanomaan on tullut paljon loogisempi ja ristiriidaton ja siksikin uskottava - en kerta kaikkiaan hyväksy oikeina sellaisia oppeja jotka ovat ristiriidassa itsensä kanssa. Lunastus luonnollisesti mukaan lukien - Raamatussa lunastus on täydellinen ja ilman pienintäkään ristiriitaa - asia mitä ei kaikkien kirkkojen ja lahkojen opetuksista valitettavasti voi löytää.

        Suosittelen tätä Raamatun tutkimistapaa jokaiselle joka on rehellisesti kiinnostunut siitä mitä Raamatussa sanotaan - siis siitä mikä on RAAMATUN SANOMA meille ihmisille.

        Ala alusta ja lue Raamattua ilman sivu vaikutuksia - ja mieti sitä mitä Raamattu sanoo .. jättäen niin kirkkojen, lahkojen kuin omat ennakkoluulot pois ..

        Että ihmiset automaattisesti uskovat mitä kirkoissa ja lahkoissa sanotaan on valitettavasti surkea asia - ainakin kun heille puhutaan lööperiä.

        alex


      • pyhpyh
        saturnus19 kirjoitti:

        "Jos seitsemännen päivän adventisteilta otetaan pois seitsemäs päivä, ei A-kirkosta"

        Eli se on sitä jota ole aina ajatellut että jollain muista eroavalla opetuksella pitää erottautua "massasta", juu eihän niit eri kirkko- ja tunnustuskuntia niin hirvittävästi tarviskaan jos ei olis sitä erottaumisen tarvetta hiemann paremmaksi muista.

        Turvallisuuden tunteella tarkoitin lähinnä sitä että on ihmisiä jotka kaipaavat semmoista että joku "tietävämpi" sanelee heille määrätyt raamit joitten sisällä ollaan ja uskotaan ne jutut johin on käsketty uskoa.

        uskotaan silti vaikka minkälaista toista valaisua jostain muualta asiaan tulisi, niin ehdottomasti kieltäydytään ehdomasti pohtimasta mitään muuta kuin mitä oman srk:n auktoriteetit opettavat, koska se opetettu ehdoton totuus ja kuvahan romahtaa, jos muuta alkaa ajatella.

        Juu kyllä muistan ajan jolloin kaikki suuntaukset olivat ehdottomasti "ainuita oikeita", nykyäänhän niistä monet ainakin pintapuolisesti yrittävät jopa jotai yhteistyötä/ekumeniaa, mutta kyl sen huomaa että pinnan alla kytee edelleen se tuomiomieli toinen toistaa kohtaan.

        Puhutte potaskaa. Jumala ei hyväksy sunnuntain pyhitystä. Hän hyväksyy vain ja ainoastaan sapatin.


      • omalehmä
        pyhpyh kirjoitti:

        Puhutte potaskaa. Jumala ei hyväksy sunnuntain pyhitystä. Hän hyväksyy vain ja ainoastaan sapatin.

        >>Puhutte potaskaa. Jumala ei hyväksy sunnuntain pyhitystä. Hän hyväksyy vain ja ainoastaan sapatin.>>
        Oh-hoh! Onpa sinulla merkillinen usko!


    • advariveli

      Oletteko ystävät huomanneet mitenkä tämä sapatti asia kiinostaa Hellarisivuilla.

    • Jaa-a, noin minäkin ennen mietiskelin - siihen aikaan kun en ymmärtänyt mitään sapatin tarkoituksesta ja sitä mistä ja miksi sapatti kerran hylättiin kirkon opetuksissa.

      Sillä oikeastaan kysymys on ikäänkuin "uskonnollis - poliittinen" jos nyt niin voi sanoa.. sillä siihen aikaan kun sapatti hylättiin oli kyse kahden suuren uskonnon yhdistämisestä. Juutalaisuudesta lähteneestä kristinuskosta jossa sapatti oli tavallinen viikkopyhä (kirjoitusten mukaan) ja auringonpalvonnasta jossa sunnuntaita (eli auringonpäivää) vietettiin viikottaisena lepopäivänä.
      Kirkon - tai paremminkin "katolisuuden" = "yleisen" valtion hyväksymän uskonnon valittavana oli siis kaksi viikkopyhää - juutalaisuudesta lähtenyt sapatti tai auringonpalvonnasta saatu auringonpäivä - ja näin myös oli kansan keskuudessa - molempia vietettiin aina siihen asti kun katolisuuden johto päätti että yksi viikkopyhä riittää ihmisille - ja valinta tehtiin auringonpalvojien päivän hyväksi.

      Reuna huomautuksena voi sanoa että lopullisesti sapatin vietto katolisuudessakin (kaikesta vastuksesta huolimatta) katosi lopullisesti vasta 800-luvulla ..

      Sapatti hylättiin siis enemmän poliittisista kuin uskonnollisista syistä - asiaan vaikutti paljon esimerkiksi juutalaisviha, juutalaisia syyteltiin esimerkiksi Jeesuksen murhaamisesta ja siitä ettö he eivät esimerkiksi juuri halunneet hylätä sapattia (eräänlainen "moment 22") - mutta tämä on historia siitä miksi ja kuinka sapatti hylättiin ja auringon päivästä tuli katolisuuden viikkopyhä.

      Miksi Herran sapatti on tärkeä?
      Oma käsitykseni on, että sapatti on "tärkeä osa osa" evankeliumia, jota ilman sapatin ymmärrystä on vaikeampi ymmärtää.

      alex

    • Jaa-a, noin minäkin ennen mietiskelin - siihen aikaan kun en ymmärtänyt mitään sapatin tarkoituksesta ja sitä mistä ja miksi sapatti kerran hylättiin kirkon opetuksissa.

      Sillä oikeastaan kysymys on ikäänkuin "uskonnollis - poliittinen" jos nyt niin voi sanoa.. sillä siihen aikaan kun sapatti hylättiin oli kyse kahden suuren uskonnon yhdistämisestä. Juutalaisuudesta lähteneestä kristinuskosta jossa sapatti oli tavallinen viikkopyhä (kirjoitusten mukaan) ja auringonpalvonnasta jossa sunnuntaita (eli auringonpäivää) vietettiin viikottaisena lepopäivänä.
      Kirkon - tai paremminkin "katolisuuden" = "yleisen" valtion hyväksymän uskonnon valittavana oli siis kaksi viikkopyhää - juutalaisuudesta lähtenyt sapatti tai auringonpalvonnasta saatu auringonpäivä - ja näin myös oli kansan keskuudessa - molempia vietettiin aina siihen asti kun katolisuuden johto päätti että yksi viikkopyhä riittää ihmisille - ja valinta tehtiin auringonpalvojien päivän hyväksi.

      Reuna huomautuksena voi sanoa että lopullisesti sapatin vietto katolisuudessakin (kaikesta vastuksesta huolimatta) katosi lopullisesti vasta 800-luvulla ..

      Sapatti hylättiin siis enemmän poliittisista kuin uskonnollisista syistä - asiaan vaikutti paljon esimerkiksi juutalaisviha, juutalaisia syyteltiin esimerkiksi Jeesuksen murhaamisesta ja siitä ettö he eivät esimerkiksi juuri halunneet hylätä sapattia (eräänlainen "moment 22") - mutta tämä on historia siitä miksi ja kuinka sapatti hylättiin ja auringon päivästä tuli katolisuuden viikkopyhä.

      Miksi Herran sapatti on tärkeä?
      Oma käsitykseni on, että sapatti on "tärkeä osa osa" evankeliumia, jota ilman sapatin ymmärrystä on vaikeampi ymmärtää.

      alex

      • Hmm.. taas tupla viesti - kuinka se on mahdollista?
        Täytyy vaihtaa tämä "hiiri" - se on ollut vähän kummallinen jonkun aikaa - onneksi meillä on näitä ..

        Siis tarkoitus ei ole lähettää tupla viestejä (vain tiedoksi)

        alex


    • pyhpyh

      Me emme vietä lauantaita. Me vietämme sapattia.

    • KristuksenKunniaksi

      Pyhpyh - ja me emme vietä Saturnuksen päivää emmekä auringon päivää, me vietämme ylösnousemuspäivää!

    • torillatavataan

      "ovat siitä että lauantai = joskus ollut saturnuksenpäivä eli pakanajumalan mukaan nimetty tasan samalla tavalla kuin sunnuntai on ollut auringonpäivä, jota adventismissa niin kauheasti korostetaan että siinä se paha on."

      No asia ei ole ihan tasan samalla tavalla, jos mietitään että miten sunnuntai on uinut kristilliseen traditioon. Sunnuntain asema lepopäivänä on virallistettu, ekumenisten neuvotteluiden kautta, Rooman keisarin päätöksellä. Ja tämä tehtiin nimenomaan siksi, että kyseessä oli aurinkojumalan palvelijoiden pyhä. Se toinen päivä ei ollut pääsiassa saturnuksen palvojien päivä vaan kristittyjen sapatti.

      Eli jos nyt tästä vedetään johtopäätöksiä niin kristityt ovat luopuneet sapatista ja omaksuneet aurinkojumalan päivän. JA jotta tämä menisi läpi "kirkkokansassa" on se nimetty ylösnousemuspäiväksi. MUtta mitä sanoo Herra?.

    • jesaja53

      Olisko toi joulu Jeesuksen keksintöä . Kerrataanko hiukan . Pakanajumalia kristitty ei palvo. Vaan Jeesuksen muistopäiviä. Jouluna synttäreitä . Pääsiäisenä kärsimystä ja kuolemaa sekä kuolleista ylösnousemusta . Nousi kuolleista siis kolmantena päivänä . Sitten oli opetuslastensa kanssa 40 päivää maan päällä. Nyt tulee sunnuntai . OTETIIN YLÖS TAIVAASEEN 500IHMISTÄ KATSELI TÄTÄ TAPAHTUMAA . TÄMÄ ON SUNNUNTAI JEESUKSEN TAIVAASEEN ASTUMISEN PÄIVÄ MEIDÄN PUOLESTAMME YLÖSNOUSSEITTEN ESIKOISENA . NYT JOS JOKU LUULEE MENEVÄNSÄ TAIVAASEEN JOTAIN MUUTA TIETÄ KUIN JEESUS TIETÄ EREHTYY SUURESTI . SANA RISTISTÄ ON HULLUTUS NIILLE JOTKA KADOTUKSEEN MENEVÄT MUTTA MEILLE JOTKA PELASTUMME SE ON JUMALAN VOIMA. NYT VANHA LIITTO ELÄINUHREINEEN VANHENI TEHOTTOMANA . NYT NE IHMISET MAAPALLON KANSOISTA JOTKA USKOVAT JEESUKSEEN PELASTUVAT MUUT EIVÄT. KYSE EI SIIS OLE USKONNOSTA TAI KANSASTA VAAN PELASTUKSESTA SYNTISEN IHMISEN SIELUSTA .

    • peitesilmillä

      Taivaaseenottamisen päivä . Lopeta toi vouhkaaminen Jeesuksen nimessä. Sulla on peite silmillä etkä voi pelastua . Koska peite lähtee Jeesuksella . Paaduttanut sydämesi.

    • kabbalanoituus

      Vapaamuurarnoidat eksyttää elää vanhaa liittoa erossa Jeesuksesta .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      70
      3550
    2. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3503
    3. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3322
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2769
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      32
      2036
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      30
      1962
    7. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1695
    8. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1676
    9. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      96
      1625
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1390
    Aihe