Kuolema uudessa maassa;?

Voiko uudessa maassa kuolla;?



Jesajan 65:17-25 kertoo uudesta maasta.
(Jes 65-66)



Jumalan lupauksen mukaan vanhurskaat perivät maan ja asuvat uudessa paratiisimaassa. Miten on mahdollista että jakeessa 20 sanotaan; ”Ei kuole vanhus ennen kuin on elänyt päivänsä täyteen. Joka kuolee satavuotiaana, kuolee nuorena?” (2 Piet 3:13, Ilm 21-22)

Raamatun opetus on muualla selvä asiayhteydessä. Koko Raamattu opettaa ikuista elämää. Lopullinen kuolema on toinen vaihtoehto; Room 6:22-23; ”Kun nyt olette pääseseet vapaiksi synnistä, ja tulleet Jumalan palvelijoiksi, te korjaatte satona pyhityksen ja saatte lopuksi ikuisen elämän. Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa meidän Herrassamme.” (Joh 3:16)

Ilm 21:4; ”Hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut.”

Uuden maan luomiseen ei jae 20 sovi, sillä uusi maa luodaan vasta tuhatvuotiskauden jälkeen; Ilm 20 luku.

Raamattu sisältää paljon ehdollista profetiaa. Ehdollisen profetian toteutuminen vaatii ensin käyttäytymistä tietyllä tavalla, joka sitten vaikuttaa profetian toteutumisen lopputulokseen. Uusi Testamentti on huomioinut Vanhan Testamentin profetiaa. Uusi Testamentti kertoo sitten Vanhan Testamentin toteutuneesta profetiasta, tai miten ehdollinen profetia olisi toteutunut. Tavallisesti ehdollisen profetian ehtona on suhtautuminen synnin harjoittamiseen. (Esim.; Hes 20:10-11, 3 Moos 26:1-46, 5 Moos 7:12-15, 30:15-20, Neh 1:9, Jer 18:6-10, Matt 7:21-23)

Jesajan 65:20 profetiassa on paikallinen ja ajallinen näkökulma. Kun sitten apostoli Johannes kertoo uuden maan profetiaa, ei Johannes kerro enää pitkistä edessä olevista ihmisen eliniän aikajaksoista maan päällä. Profeetat ottivat Jumalalta saatuun sanomaan vertauskuvallisia käsitteitä, joita ei voida kirjaimellisesti tulkita. Jesajan profetian näkökulmia on useita kun asiaa tarkastellaan UT:n ja VT:n ilmoituksista; -ehdoton tai ehdollinen, paikallinen ja yleismaailmallinen, ajallinen ja ikuinen, synnin vallanalaisuus ja vapaus synnistä.


Jari Laurila
23.1.2016
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.12

9

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

      Olen niin paljon vuosien mittaan ollut tällä foorumilla, että en ole kovin arka.

      Laitan tänne kirjoituksiani vielä sellaisessa tilassa, että korjaan niitä vielä hetken sen jälkeen kun teksti on täällä. Muutama sana palautteitakin aina osaa sitten vielä tekstiini lisäyksinä toisinaan.

      Täällä on nyt toistaiseksi valmis teksti edellisestä kirjoituksestani joka on aloituksessa ketjussa; -"Kuolema uudessa maassa, voiko uudessa maassa kuolla;?"
      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.12


      Olen paljon "heittänyt läppääkin" täällä, sillä sinkkuihmisten kommunikointi on paljon usein foorumeilla. Täytyy koittaa vähitellen aikuistua.

      Olen kiitollinen siitä että voi himassa olla seurassa. Internet yhteys on korvaamaton niillä ihmisillä varsinkin jotka asuvat ja elävät yksin. Kun vanhemmilla päivillään on netti kotona, on se monin tavoin arvokas asia.
      Kun vuosikausia viettää sivuilla, arkuus katoaa, -sellainen arkuus mikä on aina jokaisella alkuun. Ihminen tottuu sähköiseen kanssakäymiseen.
      16% on Raamattu-hotellini Raamattu-aiheisista kirjoituksistani viimeistelyäni vailla, ja kirjoitan lisää.


      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

      • Sääliksi käy...


      • Ilman että tässä otan kantaa aloituksesi aiheeseen (josta olen suunnilleen samalla linjalla) otan esiin toisen näkökulman kirjoitukseesi .

        Jari kirjoitit: "voiko uudessa maassa kuolla?"
        Kiinnostava aihe mielestäni johon voi vastata lyhyesti tai pitkästi .

        Lyhyt vastaus on : "Voi - ainakin periaatteessa"..

        Se pidempi vastaus voisi olla tämän tyylinen: "Kaiken elämän kuolemattomuus on aina riippuvainen siitä, että elämä eletään siten että se "voi" säilyä - siis ei kuole.
        Periaatteessa on niin että ainoastaan Jumalalla on kuolemattomuus (1. Tim. 6:16) mikä tarkoittaa että ainoastaan Jumalan VANHURSKAUDESSA voi kuolemattomuus olla mahdollista... ja on jopa niinkin että myös Jumalan kuolemattomuus johtuu esimerkiksi Jumalan vanhurskaudesta - siis siitä MINKÄLAINEN Jumala On.
        Voisi sanoa että Jumalan kuolemattomuus on SEURAUS siitä MINKÄLAINEN Jumala On - samalla tavalla on ihmisen kuolema seuraus siitä minkälainen ihminen on. Jumala On täydellinen ja kuolematon - ihminen on vajavainen ja kuoleman oma ..

        "Raamatun sanoma" on kertomus siitä kuinka vajavainen ihminen voi päästä eroon vajavaisuudestaan ja liittyä Jumalaan - ja päästä osalliseksi siitä Jumalan vanhurskaudesta jossa iankaikkinen elämä tulee mahdollisesi ja siten saada itselleen iankaikkisen elämän ..

        Siis voiko uudessa maassa kuolla?
        Periaatteessa kyllä voi - jos jättää Jumalan vanhurskauden elämästään..
        Käytännössä - ei - sillä se jossa Jumalan vanhurskaus asuu - ja joka elää Jumalan yhteydessä .. ei halua erota Jumalasta syntisyyteen .. ja kuolemaan ..

        alex


      • Ilman että tässä otan kantaa aloituksesi aiheeseen (josta olen suunnilleen samalla linjalla) otan esiin toisen näkökulman kirjoitukseesi .

        Jari kirjoitit: "voiko uudessa maassa kuolla?"
        Kiinnostava aihe mielestäni johon voi vastata lyhyesti tai pitkästi .

        Lyhyt vastaus on : "Voi - ainakin periaatteessa"..

        Se pidempi vastaus voisi olla tämän tyylinen: "Kaiken elämän kuolemattomuus on aina riippuvainen siitä, että elämä eletään siten että se "voi" säilyä - siis ei kuole.
        Periaatteessa on niin että ainoastaan Jumalalla on kuolemattomuus (1. Tim. 6:16) mikä tarkoittaa että ainoastaan Jumalan VANHURSKAUDESSA voi kuolemattomuus olla mahdollista... ja on jopa niinkin että myös Jumalan kuolemattomuus johtuu esimerkiksi Jumalan vanhurskaudesta - siis siitä MINKÄLAINEN Jumala On.
        Voisi sanoa että Jumalan kuolemattomuus on SEURAUS siitä MINKÄLAINEN Jumala On - samalla tavalla on ihmisen kuolema seuraus siitä minkälainen ihminen on. Jumala On täydellinen ja kuolematon - ihminen on vajavainen ja kuoleman oma ..

        "Raamatun sanoma" on kertomus siitä kuinka vajavainen ihminen voi päästä eroon vajavaisuudestaan ja liittyä Jumalaan - ja päästä osalliseksi siitä Jumalan vanhurskaudesta jossa iankaikkinen elämä tulee mahdollisesi ja siten saada itselleen iankaikkisen elämän ..

        Siis voiko uudessa maassa kuolla?
        Periaatteessa kyllä voi - jos jättää Jumalan vanhurskauden elämästään..
        Käytännössä - ei - sillä se jossa Jumalan vanhurskaus asuu - ja joka elää Jumalan yhteydessä .. ei halua erota Jumalasta syntisyyteen .. ja kuolemaan ..

        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        Ilman että tässä otan kantaa aloituksesi aiheeseen (josta olen suunnilleen samalla linjalla) otan esiin toisen näkökulman kirjoitukseesi .

        Jari kirjoitit: "voiko uudessa maassa kuolla?"
        Kiinnostava aihe mielestäni johon voi vastata lyhyesti tai pitkästi .

        Lyhyt vastaus on : "Voi - ainakin periaatteessa"..

        Se pidempi vastaus voisi olla tämän tyylinen: "Kaiken elämän kuolemattomuus on aina riippuvainen siitä, että elämä eletään siten että se "voi" säilyä - siis ei kuole.
        Periaatteessa on niin että ainoastaan Jumalalla on kuolemattomuus (1. Tim. 6:16) mikä tarkoittaa että ainoastaan Jumalan VANHURSKAUDESSA voi kuolemattomuus olla mahdollista... ja on jopa niinkin että myös Jumalan kuolemattomuus johtuu esimerkiksi Jumalan vanhurskaudesta - siis siitä MINKÄLAINEN Jumala On.
        Voisi sanoa että Jumalan kuolemattomuus on SEURAUS siitä MINKÄLAINEN Jumala On - samalla tavalla on ihmisen kuolema seuraus siitä minkälainen ihminen on. Jumala On täydellinen ja kuolematon - ihminen on vajavainen ja kuoleman oma ..

        "Raamatun sanoma" on kertomus siitä kuinka vajavainen ihminen voi päästä eroon vajavaisuudestaan ja liittyä Jumalaan - ja päästä osalliseksi siitä Jumalan vanhurskaudesta jossa iankaikkinen elämä tulee mahdollisesi ja siten saada itselleen iankaikkisen elämän ..

        Siis voiko uudessa maassa kuolla?
        Periaatteessa kyllä voi - jos jättää Jumalan vanhurskauden elämästään..
        Käytännössä - ei - sillä se jossa Jumalan vanhurskaus asuu - ja joka elää Jumalan yhteydessä .. ei halua erota Jumalasta syntisyyteen .. ja kuolemaan ..

        alex

        Hmm ? Mistähän syystä kirjoituksestani lähti myös kopio ?
        Olisko syynä tuo minun "mouse" joka temppuilee aina välillä ja "klikkaa" tuplasti ihan omasta halustaan.. :)


      • Exap
        alex.kasi kirjoitti:

        Ilman että tässä otan kantaa aloituksesi aiheeseen (josta olen suunnilleen samalla linjalla) otan esiin toisen näkökulman kirjoitukseesi .

        Jari kirjoitit: "voiko uudessa maassa kuolla?"
        Kiinnostava aihe mielestäni johon voi vastata lyhyesti tai pitkästi .

        Lyhyt vastaus on : "Voi - ainakin periaatteessa"..

        Se pidempi vastaus voisi olla tämän tyylinen: "Kaiken elämän kuolemattomuus on aina riippuvainen siitä, että elämä eletään siten että se "voi" säilyä - siis ei kuole.
        Periaatteessa on niin että ainoastaan Jumalalla on kuolemattomuus (1. Tim. 6:16) mikä tarkoittaa että ainoastaan Jumalan VANHURSKAUDESSA voi kuolemattomuus olla mahdollista... ja on jopa niinkin että myös Jumalan kuolemattomuus johtuu esimerkiksi Jumalan vanhurskaudesta - siis siitä MINKÄLAINEN Jumala On.
        Voisi sanoa että Jumalan kuolemattomuus on SEURAUS siitä MINKÄLAINEN Jumala On - samalla tavalla on ihmisen kuolema seuraus siitä minkälainen ihminen on. Jumala On täydellinen ja kuolematon - ihminen on vajavainen ja kuoleman oma ..

        "Raamatun sanoma" on kertomus siitä kuinka vajavainen ihminen voi päästä eroon vajavaisuudestaan ja liittyä Jumalaan - ja päästä osalliseksi siitä Jumalan vanhurskaudesta jossa iankaikkinen elämä tulee mahdollisesi ja siten saada itselleen iankaikkisen elämän ..

        Siis voiko uudessa maassa kuolla?
        Periaatteessa kyllä voi - jos jättää Jumalan vanhurskauden elämästään..
        Käytännössä - ei - sillä se jossa Jumalan vanhurskaus asuu - ja joka elää Jumalan yhteydessä .. ei halua erota Jumalasta syntisyyteen .. ja kuolemaan ..

        alex

        Alex, Jumala ei kutsumistaan kadu; ja toisaalta, jos uskoo Jeesukseen ei ikinä kuole.
        Uuden maan kansalaiset ovat sekä kutsuttuja että valittuja, ja siksi Raamatun lupauksen mukaan he eivät ikinä kuole. Uskotko sen ?
        Kysymys on vain siitä uskotko Jeesusta vai et. Ei sen kummempaa.
        Muista: Aabraham sai erityisaseman, ei siksi että hän uskoi JumalaAN, vaan siksi että hän uskoi JumalAA.


    • filade

      Jes. 65:18-25 kertoo Messiaan tulevasta maanpäällisesta kuningas valtakunnasta, siis jakeesta 18 eteenpäin; joilla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa. Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan tuhat vuotta (Ilm.20:6).

    • Kuplapuhkeaa

      Jes.65:20. Biblia (1776). Ei siellä enään lapsia oleman, jotka ei päiviinsä ulotu, eikä vanhoja, jotka ei vuosiansa täytä: sillä sadan vuotiset lapset pitää kuoleman, ja sadan ajastaikaiset syntiset pitää kirotut oleman. Jes.11:8. Biblia. Ja imevä lapsi ihastuu vaskikärmen lävestä: ja vieroittu lapsi pistää kätensä basiliskin luolaan. Basiliski on taruolento, lohikäärmemäinen kukon ja liskon sekotus.

    • eläuskoa

      eroarahasta.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1013
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      927
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      299
      807
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      97
      770
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      673
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      602
    Aihe