sopiva ruokinta?

hoitaja

oisko tämmönen sopiva ruokinta 13 vuotiaalle lämppäri tammalle, joka ei saa selkäkivun takia liikuntaa:

Aamu: 1l kauraa ja heinäverkollinen heinää

Päivä: Heiniä tarhaan (ei mitään tarkkaa määrää)

Ilta: 1l kauraa, ½l vehnälesettä, ruokalusikallinen kivennäisiä, heinää yöksi niin paljo ku syö.

11

675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heppa hullu

      se on sopivamäärä ainakin mun mielestä.

      • hanna

        samat sanat


    • saija

      Eikö tuota kauran määrää kannattaisi vähentää? Jos hevonen ei kerran liiku ollenkaan niin mihin se tarvitsee noin paljon kauraa?

      Ainakin meillä liika kaura menee päähän. Oma 13-vuotias lämppärini saa ruokaa seuraavasti:

      Aamu:
      0,5l kauraa
      1l prix
      reilusti heiniä tarhaan

      Päivä:
      Reilusti heiniä tarhaan

      Ilta:
      0,5l kauraa
      1l prix
      kivennäistä
      pellavaa
      B-vitamiinia

      Hevoseni tekee kuitenkin suht raskasta työtä, mutta silti yritän pitää kauran määrän alhaisena.

      • hoitaja

        juu mäki oon välillä ajatellu että onkohan tuo kauramäärä vähä liian iso, mutta omistajan mielestä tuoki on kuulemma liian vähä! vaikka oon sanonu sille että se hevonen on kyllä nyt jo aika pulskassa kunnossa ja energiaa löytyy, niin sen mielestä sen pitäs saada 2l kauraa, ja niin se saiki ennen ku aloin sitä hoitamaan.... tekis mieli vähentää sitä puoleenlitraan ja ehkä aijon tehäkki niin "salaa" omistajalta koska se hevonen on tosiaan niin energinen että sitä on vaikeuksia taluttaakki... mutta omistaja ei sitä tiiä koska se ei ite sitä ikinä minnekkään taluta eikä hoida muutenkaan, käy vaan aamulla heittämässä sille ne ruuat jotka oon illalla valmiiksi karsinan viereen laittanu.


      • saija
        hoitaja kirjoitti:

        juu mäki oon välillä ajatellu että onkohan tuo kauramäärä vähä liian iso, mutta omistajan mielestä tuoki on kuulemma liian vähä! vaikka oon sanonu sille että se hevonen on kyllä nyt jo aika pulskassa kunnossa ja energiaa löytyy, niin sen mielestä sen pitäs saada 2l kauraa, ja niin se saiki ennen ku aloin sitä hoitamaan.... tekis mieli vähentää sitä puoleenlitraan ja ehkä aijon tehäkki niin "salaa" omistajalta koska se hevonen on tosiaan niin energinen että sitä on vaikeuksia taluttaakki... mutta omistaja ei sitä tiiä koska se ei ite sitä ikinä minnekkään taluta eikä hoida muutenkaan, käy vaan aamulla heittämässä sille ne ruuat jotka oon illalla valmiiksi karsinan viereen laittanu.

        Kannattaisi kysellä omistajalta miksi hän haluaa hevosensa saavan juuri sen kaksi litraa kauraa. Varsinkin jos hänkin on jo huomannu hevosen lihavuuden ja yli määräisen energian.

        Ruokintaa ei missään nimessä pidä mennä salaa muuttamaan. Ensinnäkin hevonen voi sen seurauksena tulla todella sairaaksi.

        Tutullani oli aikanaan vanha lämpönen ruuna joka sai kauraa vain kaksi dl sekä aamulla, että illalla.

        Tuo kaksi dl on aivan sopiva määrä hevoselle joka ei liiku. Kunhan vain on hyvää heinää saatavilla ja muistaa kivennäisetkin mukaan laittaa. Esimerkiksi se lese on hyvä lisä. Se kun ei mene päähän. Toinen hyvä voisi olla prix tai progres.


      • teete
        saija kirjoitti:

        Kannattaisi kysellä omistajalta miksi hän haluaa hevosensa saavan juuri sen kaksi litraa kauraa. Varsinkin jos hänkin on jo huomannu hevosen lihavuuden ja yli määräisen energian.

        Ruokintaa ei missään nimessä pidä mennä salaa muuttamaan. Ensinnäkin hevonen voi sen seurauksena tulla todella sairaaksi.

        Tutullani oli aikanaan vanha lämpönen ruuna joka sai kauraa vain kaksi dl sekä aamulla, että illalla.

        Tuo kaksi dl on aivan sopiva määrä hevoselle joka ei liiku. Kunhan vain on hyvää heinää saatavilla ja muistaa kivennäisetkin mukaan laittaa. Esimerkiksi se lese on hyvä lisä. Se kun ei mene päähän. Toinen hyvä voisi olla prix tai progres.

        Mulla itselläni on kaks tammalämppärii suunnilleen samanikäisiä.Jotka saa liikutusta 3-4 kertaa viikossa ja niille annan aamulla yhen porkkanan ja puol litraa kauraa heinää. päivällä heinää. Illalla puol litraa kauraa,yhen porkkanan,kivennäistä,valkosipulijauhetta ja kalanmaksaöljyä. Välillä tuntuu et tuokin kaura määrä on liikaa jos liikutus jää välii,kun hevosia on sit vaikee taluttaa ja ne säikkyy ihan mitä sattuu.Eli itse olen ainakin huomannut sen että kauran vähentäminen auttaa ylivilkkauteen.
        Kannattaa kuitenkin puhua omistajan kanssa hevosen ruokinnasata ennenkuin alat itse sitä muuttamaan,jos tiputat kauran määrän vaikka puoleen ja omistaja sattuukin laittamaan sille taas puolet enemmän voi hevonen saada ähkyn...


      • hoitaja
        teete kirjoitti:

        Mulla itselläni on kaks tammalämppärii suunnilleen samanikäisiä.Jotka saa liikutusta 3-4 kertaa viikossa ja niille annan aamulla yhen porkkanan ja puol litraa kauraa heinää. päivällä heinää. Illalla puol litraa kauraa,yhen porkkanan,kivennäistä,valkosipulijauhetta ja kalanmaksaöljyä. Välillä tuntuu et tuokin kaura määrä on liikaa jos liikutus jää välii,kun hevosia on sit vaikee taluttaa ja ne säikkyy ihan mitä sattuu.Eli itse olen ainakin huomannut sen että kauran vähentäminen auttaa ylivilkkauteen.
        Kannattaa kuitenkin puhua omistajan kanssa hevosen ruokinnasata ennenkuin alat itse sitä muuttamaan,jos tiputat kauran määrän vaikka puoleen ja omistaja sattuukin laittamaan sille taas puolet enemmän voi hevonen saada ähkyn...

        juu mä tänää puhuin sen omistajan kans siitä ja se suostu siihen että antasin vaan puolilitraa kauroja. Mutta voisinko tehä silleen että laittaisin aamulla ja illalla puoli litraa kauraa ja niihin iltakauroihin litran vehnälesettä (ennen oon laittanu just toisinpäin, 1l kauraa ½l lesettä) mutta koska se lese ei mee sillälailla "päähän" niin oisko se hyvä ratkasu? :p vai pidänkö lese määrän entisellään?


      • saija
        hoitaja kirjoitti:

        juu mä tänää puhuin sen omistajan kans siitä ja se suostu siihen että antasin vaan puolilitraa kauroja. Mutta voisinko tehä silleen että laittaisin aamulla ja illalla puoli litraa kauraa ja niihin iltakauroihin litran vehnälesettä (ennen oon laittanu just toisinpäin, 1l kauraa ½l lesettä) mutta koska se lese ei mee sillälailla "päähän" niin oisko se hyvä ratkasu? :p vai pidänkö lese määrän entisellään?

        Ei sinun kannata sitä leseen määrää lisätä. Se puoli litraa riittää ihan hyvin.


      • teete
        hoitaja kirjoitti:

        juu mä tänää puhuin sen omistajan kans siitä ja se suostu siihen että antasin vaan puolilitraa kauroja. Mutta voisinko tehä silleen että laittaisin aamulla ja illalla puoli litraa kauraa ja niihin iltakauroihin litran vehnälesettä (ennen oon laittanu just toisinpäin, 1l kauraa ½l lesettä) mutta koska se lese ei mee sillälailla "päähän" niin oisko se hyvä ratkasu? :p vai pidänkö lese määrän entisellään?

        Pidä vaa se leseen määrä samana...Ja Nyt kannattaa muistaa, että sitä kauran määrää ei voi yhtääkkiä taas lisätä entiselleen.Vaan jos tulee tarvetta lisätä kauraa niin se tulee tapahtua pikkuhiljaa,ettei heppa saa ähkyä.


      • hoitaja
        teete kirjoitti:

        Pidä vaa se leseen määrä samana...Ja Nyt kannattaa muistaa, että sitä kauran määrää ei voi yhtääkkiä taas lisätä entiselleen.Vaan jos tulee tarvetta lisätä kauraa niin se tulee tapahtua pikkuhiljaa,ettei heppa saa ähkyä.

        kiitos kaikille vastauksista :)


    • jepe

      eipä muuta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe