Helsingin ja Turun välille tulossa entistä nopeampi junayhteys
Nopein junayhteys Helsingistä Turkuun kestää jatkossa tunnin ja 38 minuuttia.
Turun ja Helsingin välillä aloittaa uusi, nopeampi junayhteys maaliskuun lopussa, kertoo VR tiedotteessaan.
VR:n mukaan matka-aika näillä uusilla express-vuoroilla lyhenee 20 minuuttia. Nopein junayhteys Helsingistä Turkuun kestää näin tunnin ja 38 minuuttia.
Uusi vuoro tulee lähtemään Turusta klo 7:08 ja saapuu Helsinkiin klo 8:46 sekä palaa Turkuun alkuillasta, lähtöaika Helsingistä on 16:10 ja saapumisaika Turkuun 17:48.
Matka-ajan luvataan lyhenevän myös muilla Turun-vuoroilla.
Pendolinon uusittu kallistusjärjestelmä sekä rataosuudelta yhteistyössä Liikenneviraston kanssa poistetut viisi nopeusrajoitusta mahdollistavat matka-ajan nopeutumisen. Express-vuoro pysähtyy lähdön jälkeen vain Kupittaalla ja Pasilassa ennen Helsinkiin saapumista.
Myös muiden vuorojen matka-aika nopeutuu viidellä minuutilla, sillä valtaosa vuoroista ei enää jatkossa pysähdy Kirkkonummella.
– Kirkkonummella pysähtyvät edelleen aamun ensimmäinen junavuoro Helsingistä Turkuun sekä illan viimeinen junavuoro Turusta Helsinkiin. Lisäksi hoidamme suosituimmille junavuoroille liityntäkuljetuksen Kirkkonummelta Karjaalle, joka liitetään osaksi VR:n junalippua. Näin saamme kokemuksia uudenlaisesta, eri matkustusmuodot yhdistävästä palvelusta, VR:n suunnittelujohtaja Antti Tuominen kertoo tiedotteessa.
Uusi express-vuoro alkaa liikennöidä 27. maaliskuuta. Myös muut muutokset tulevat voimaan samana päivänä.
OLIKO TÄSSÄ SYY MIKSI Y JUNAT PITI POISTAA ?
4
144
Vastaukset
- T-Saari
Siis mitä, lopettaako tuo karjaallapysähtymisenkin?
Ei kai sentään?- T-Saari
Niin sori luin väärin. Y tietysti lopetetaan, mutta noi nopeemmat junat kai pysähtyy edelleen Karjaallakin.
Muistan vielä kun illan viimeinen IC pysähty siuntiossakin. Ei siitä montaa vuotta ole, ja aina silloin tällöin sitäkin käytin kun Siuntiossa asuin.
- T-Saari
Sinänsähän Y-junalla ei nyt kovin paljon virkaa ollutkaan, paitsi Siuntiolaisille.
Paras olisi, jos rakennettais se uusi rata Lohjan kautta pikaisesti ja aloitettaisiin paikallisliikenne Helsingistä Turkuun. Sitten voisi ottaa monetkin pikkuasemat ja seisakit uudestaan käyttöön. - jokinolisitoisin
Tunnissa Turkuun – kahden miljardin euron oikorata maksaisi itsensä takaisin 20 vuodessa, sanoo tutkimus. Junamatka Helsingistä Turkuun lyhenisi uuden oikoradan avulla kolmella vartilla. Yhä vieläkin ajattelemme suoraa junayhteyttä Lahdesta Jyväskylään, jos rakentaminen olisi aloitettu 25 vuotta sitten..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei! Halusin vain kertoa.
En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso234974Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait1614134Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?
Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani133456Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd
Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai673096- 892859
Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa
Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl1522667Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?
Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist282473- 372473
- 201685
"Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko
"Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For1211660