Psilosybiini ja psykoosi

pertinmuistelmat

Tässä kun mietiskelin asioita niin kummastuksekseni tajusin että en tiedä taikasienien aiheuttaneen ihmisille psykoosia. Jopa mielisairaat ovat niitä syöneet ilman että psykoosi olisi puhjennut. Onko teillä palstan lukijat millaisia kokemuksia tai tarinoita asiasta? Olisi mielenkiintoista kuulla onko joku joutunut sieniä syötyään osastohoitoon.

Sienethän vaikuttavat voimakkaasti näkökenttään saaden kaiken hengittämään ja jopa muodostamaan kuvioita ja vaihtamaan värejä. Ihmiset monesti mieltävät itsestään selvänä että näköaistin muuttuminen olisi jonkinlainen mielenterveyden luhistumiselle altistava asia. Onko se nyt kuitenkaan niin? Näköaistihan on vain näköaisti. Tokihan sienillä on muitakin vaikutuksia, mutta ehkä siinä on kyse samanlaisesta mekanismista kuin unien näkemisessä. Emmehän me unia nähtyämmekään herää psykoosissa. Mikähän on totuus?

17

5312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rge5

Sienet laajentaa tajuntaa ja "näyttää" oman itsesi ja ympäröivän, sekä henkimaailman todellisen kuvan. Toisin sanoen, ihminen saattaa tajuta sienitripin aika paljon mielenkiintoisia ja mahdollisesti hyvin masentaviakin totuuksia. Kuten tiedetään, tieto lisää tuskaa ja se on täyttä totta.

Jos päätät ottaa sieniä, hyväksyt, että rumiakin totuuksia saatta paljastua alitajunnan syöväreistä. Kolikon vastapuolena on sitten se, että myös niitä hienoja asioita yhtälailla voi tulla esiin.

Omat tripit ovat olleet kokonaisuudessaan hienoja ja valaisevia kokemuksia, vaikka niihin myös sisälty niiden rumien totuuksien oivaltaminen.

Sienet ja psykedeelit ylipäätään voivat olla loistavaa psykoterapiaa. Itselle ne muutamat tripit ovat aikaisseet paljon lukkoja päässä ja näen maailman kokonaisvaltaisemmin, mutta samalla tajuaa, millaisessa p4skassa yhteiskunnassa sitä tällä hetkellä eletään ja kuten sanottu , tieto lisää tuskaa, joten harkintaa näiden kanssa.

• luonnosta_lääkkeitä

Mun eka trippi oli hirveä, mutta opettavainen. Kesti kauan aikaa pureskella sitä kokemusta. Toisen kerran trippi oli aivan ihana, koska tiesin hieman mitä odottaa. Samanlainen kokemus kolmannellakin kerralla. En koskaan asettanut set&settingiä kohdilleen, vaan popsin niitä silloin, kun niitä on tarjolla ja halusin. Kukaan ei ole sieniä väkisellä tyrkyttänyt.

Erikoisena piirteenä psilosybiinisienien nauttiminen poistaa migreenin ja ahdistuksen pitäksi aikaa. Puoli vuotta ilman migreenikohtauksia oli kaiken sen arvoista. Joskus myös värit ja näköaisti parantuivat lähes yhtä pitkäksi aikaa. Ei se tarkoita sitä, että trippi olisi jäänyt päälle tai psykoosi olisi iskenyt. HPPD on yleinen ja tunnettu ilmiö. Pelätyt flashbackitkin ovat tasoa "olipas silloin mukavaa", eli hyviä muistoja :)

Joskus huvitti, kun silloisen työpaikan kahvihuonekeskusteluissa kuulee puhuttavan silokeista. Nuoremmat ymmärtävät mistä puhutaan, mutta vanhemmat ihmiset jotenkin ovat ajatusta vastaan. Heille kenties viina on maistunut hieman liikaa. Hankalia asioita, koska haluaisin olla kaikkien kaveri, mutta valitettavasti osa ihmisistä on yksinkertaisesti perseestä :(

• Hhijuj

Se on tuo suomalaisten umpimielisyys. Ei saisi edes puhua. Ystävällisyyteen suhtaudutaan negatiivisesti. Ei ihme että Suomessa menee heikosti. Ihmiset eivät kaikki oikein osaa käyttäytyä.

• ferfer334

Näköharhoista vielä sen verran, että henk.koht en ole kokenut niitä millään tavalla ahdistaviksi, koska olen koko ajan pystynyt tiedostamaan niiden johtuvan psykedeelistä. Tajunnan ja mielentilan muutos ja ne ajatukset ovat sitten niitä, jotka saattavat tuntua ahdistavilta ja epämiellyttäviltä.

Sienitripin aikana on tärkeää panostaa set&settingiin. Hieno, itseään miellyttävä ympäristö (esim kaunis kesäpäivä ulkona), tuttu ja turvallinen seura, avoin mieli, sekä miellyttävä rauhallinen ja positiivinen musiikki ovat ainakin itselle sellainen kombo, että hyvin vaikeaa kuvitellakaan huonoa trippiä.

Väitän, että jos olet mielenterveydeltään kunnossa, panostat set&settingiin ja asennoidut trippiin niin, että "annat mennä", etkä vastustele trippiä on unohtumattoman hieno kokemus luvassa.

Jos puolestaan otat sieniä harkitsemattomasti jossakin sekavissa kotibileissä mahdollisesti humalassa niin voin taata huonon tripin.

• Jkkokol

Sienet mahdollisesti eivät vaikuta aivojen niihin mekanismeihin jotka psykoosin yleensä aiheuttavat. LSD taas on ns. likainen psykedeeli, joka vaikuttaa aivoihin vähän joka puolelle (kuten myös alkoholi) ja näin ollen se on aineena vaarallisempi. Sienistä voi saada kyllä pahimmillaan täysin karmivia kokemuksia, mutta ei se tarkoita että ihminen tulisi hulluksi. Aistit antavat vain hyvin inhorealistista informaatiota ja väärintulkintoja. Joka tapauksessa ilmeisesti yleisintä on että ihminen selviää pelkällä säikähdyksellä ja mahdollisesti jopa raitistuu täysin. Hyvä kokemus voi taas parantaa esim. dysmorfisesta häiriöstä kärsivän. Minäkuva voi eheytyä kun ihminen näkee kerrankin itsensä normaalina ja kauniina ilman huonon itsetunnon aiheuttamaa vääristymää. Kiintoisaa olisi kuulla lisää kommentteja vähän niinkuin tutkimusmielessä. En kehoita ketään kokeilemaan koska kyyti voi olla sille päälle sattuessaan hurjaa.

• Xxxfffffhhh

Psykedeelisiin aineisiin liittyy se "vaara", että ihminen tiedostaa pyörivänsä vaikkapa väärässä seurassa. Tämä voi sitten aiheuttaa muutoksia ihmissuhteissa. Onko se sitten hyvä vai huono.. Ehkä on positiivinen juttu että ihminen vaihtaa seuraa jos alkaa tuntua että kaverit eivät ole mitään oikeita ystäviä jotka välittävät hevon.... siitä että sinulla menisi hyvin.

• dsff4

Toin on kyllä niin totta, allekirjoitan tämän täysin, sillä omat kokemukset ja oivallukset sienitripin jälkeen ovat olleet hyvin samankaltaisia. Sienet näyttää kyllä totuuden se itsestä minänä, että itseään ympäröivistä ihmisistä ja ylipäätään koko maailmankuvasta. Se tunne, kun ego katoaa on jotain niin sanoinkuvaamatonta. En vaihtaisi tuota kokemusta todennäköisesti mihinkään, ainakaan materialiseen.

Huonoista maktoista ei ole (vielä) kokemusta, mutta ovat kuulemma terapeuttisessa mielessä niitä opettavaisimpiä, vaikkakin uskomattoman epämiellyttäviä.

Sanoisin saattavat "pakottaa" ihmisen tekemään elämässä enemmän oikeita ja rationaalisia päätöksiä, nämä eivät taas aina ole niitä miellyttäviä. Hyvänä esimerkkinä tuo edellä mainittu kaveripiiri. Ei varmasti ole mukava tunne oivaltaa vaikka parhaan keverisi olevan sisimmiltään kusipää ja ihmettelet, mitenhemmetissä olet joskus viihtynyt ko. ihmisen seurassa.

• Hjkkkikn

Ihmiset eivät ole tekemisissä keskenään aina rationaalisista syistä. On hienoa jos oikeastaan aika hienoa jos pääsee arvottamaan elämänsä uudestaan. Kun itse on tehnyt henkisen parannuksen niin hengaappa siinä sen jälkeen tyypin kanssa joka valehtelee, kusettaa, manipuloi ja tuo negatiivista energiaa sun elämään ja vieläpä kiusaa toisia ihmisiä. Hyvä tyyppi juu..

• wrrf43

Vähän aiheen vierestä, mutta tuntuu olevan hyvin vaikeaa löytää samahenkistä seuraa, vaikka itse olenki todella sosiaalinen ja ulospäin suuntautunut, sekä tulen toimeen yleisesti ottaen kaikkien kanssa, mutta en silti omista yhtään kaveria, joka olisi "samalla aaltonpituudella"...osittain tuppukylän syytä, osittain varmaan omaa.

Sienitripit ovat kyllä opettaneet jättäytymään kusipäiden seurasta pois. "hylkäsin" muutaman vanhan keverin sen takia, että tajusin, ettei meillä olekaan mitään, yhtään mitään yhteistä.

• Paskasäkä

Oma kokemukseni sienistä on huomattavasti erilainen kuin mikään lukemani tarina. Pienen määrän syötyäni en kokenut varsinaista trippiä, pahoinvointia ja kamalaa ahdistusta kylläkin, josta seurasi paniikki- ja/tai yleisen ahdistuneisuushäiriön puhkeaminen ja ssri/snri myrkkyjen syöminen. Sieniä syödessäni oli pieni rapulanpoikanen alla, tiedä häntä vaikuttiko asiaan mitenkään. Ja kirjoituksen tarkoitushan ei ole pelotella tai tuomita ketään, oma kokemus vain laukaisi sairauden, jonka lääkkeet estävät myös rakastamani kannabiksen polton :(

• paska_esimerkki

Lääkket ja kannabis ei estä tai poista niitä sairauksia vaan peittää pelkästään oireet,sienet taas avaa niitä paskoja mitä sun sisällä velloo (jos avaa,kaikki riippuu siitä kuinka paljon sä ite vastustat niitä ongelmia) ,totuutta on katsottava silmiin jotta asiat ratkee,ei ne peittämällä häviä mihinkään. Ei oo kysymyksessä mikään paska säkä vaan typerä ajankohta syödä sieniä. Kaikista mielen sairauksista on mahdollisuus päästä eroon kokonaan jos on voimia ryhtyä oikeisiin toimenpiteisiin. Sienet,lsd,dmt,ayahuasca ja mdma on todella potentiaalisia aineita päästä käsittelemään mielen paholaisia mutta niitä pitää osata käyttää oikein ja oikeissa olosuhteissa. missään krapuloissa on ihan turha odotella mitään tuloksia.

• Paskasäkä

I'm aware of that. Asiahan on niin, että olin ennen sienten syömistä sinut itseni ja ongelmien kanssa niinkuin vieläkin, psykologikaan ei keksinyt muuta järkevää selitystä sairauden puhkeamiselle kuin sieninousujen säikähtäminen ja sitä kautta... Olen myös paljon eri psykedeelejä käyttänyt ilman mitään probleemia, ihmetyttää vain kuinka sienistä sitten puhkesi :D

• paska_esimerkki
        Paskasäkä kirjoitti:

I'm aware of that. Asiahan on niin, että olin ennen sienten syömistä sinut itseni ja ongelmien kanssa niinkuin vieläkin, psykologikaan ei keksinyt muuta järkevää selitystä sairauden puhkeamiselle kuin sieninousujen säikähtäminen ja sitä kautta... Olen myös paljon eri psykedeelejä käyttänyt ilman mitään probleemia, ihmetyttää vain kuinka sienistä sitten puhkesi :D

Edelleenkin oon sitä mieltä että teit typerästi syödessäsi sienet rapuloissa,mieli ei ole missään parhaassa kunnossa rapulapäivänä vielä sun herkkä mieli,ei mitään epäselvää mun mielestä. Jos olisit esim. juonu muutaman oluen ennen sieniä niin tätä tuskin olis tapahtunu. Omasta kokemuksesta voin sanoa että mulla on tapana nauttia muutama bisse ennen sieniä koska oon kokenu sienet jollain tapaa ahdistavaksi ellei ole alla pikkupöhnää,näin mä oon saanu parhaat matkani ja darras ei tulis mieleenkään syödä sieniä koska mieli on herkemmässä tilassa. Tai sitten et syö enää ollenkaan niitä.

• Anonyymi

Mulla skitsofrenia todettu tossa alkuvuodesta (itse sitä mieltä että väärädiagnoosi). Syönyt sieniä nyt syksyllä 8 kertaa ja annoksina ollut 2-4g kuivaa. Tripit olleet lähinnä valaisevia ja eufoorisia. Psykoottisuutta en ole itse huomannut eikä mitään kummallisia juttuja oo käyny trippien jälkeen. Itsellä kyllä sen verran zen mielen laatu että kestää järkyttävämmätkin asiat mutta voisin hyvin kuvitella jonkun esim traumatisoituneen kokevan tripin pelottavana tai psykoottisena kokemuksena. Sehän vaan periaatteessa purkaa sun alitajuntaa jossain määrin ja jos siellä on niitä luurankoja ne saattaa hypätä äkkiä silmille.

• Anonyymi

Miten oot sitä mieltä, että väärä diagnoosi?
        Onko ollut psykooseja tai tämmöisiä?
        Ja jos on ollut, niin nuo tatit ainakaan ilmeisesti ei oo laukaisseet niitä, tai pahetaneet ongelmia?
        Itse tiedän pari tyyppiä, ketkä on piristä saaneet psykoosin, ja toinen on vielä essoista saanut, mutta tateista ei oo kumpikaan saanut. Kummallakaan heistä edelleen ole mitään "oikeaa" mielenterveyden häiriötä, vaan muutenvaan viihdekäytössä vähän liikaa annostellessa tuli psykoosit päälle.

Entä miten tuo oireilu vaikuttaa sun elämään muuten? Jos siis niitä oireita on.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Siis tuolla henkilöllä oli puhjennut psykoosi sienien käytöstä? Ja hänellä oli kaksisuuntaista sairastava sukulainen, ja hänellä itsellään oli SNRI-lääkitys päällä?
        Näiden sienienki kohdalla vähän ristiriitaista, että erään tutkimuksen mukaan psykedeelien käytön ja erilaisten mielenterveyshäiriöiden välillä ei olisi löydetty yhteyttä. https://www.hs.fi/tiede/art-2000002668436.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3680
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      72
      1934
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1224
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      66
      1042
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      988
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe