Pienyrittäjissä paljon hankalia tyyppejä

Kokemuksia-yrittäjänä

Pitkän työuran jälkeen olen tässä tehnyt omaa bisnestä pari vuotta, kohderyhmänä pienehköt yritykset (resurssikysymys).

Täytyy kyllä sanoa, että yrittäjissä on tosi paljon hankalia tyyppejä. Kun hommasta on sovittu, ongelmina on usein:

* Hommat jumittaa asiakkan vuoksi, vaikka siitä on selkeetä haittaa itse yrittäjälle ja kyseessä on ainoastaan jonkun pikkujutun hyväksyminen.
* Ei vastata puheluihin tai muihin viesteihin, vaikka homman eteneminen siitä kiinni.
* Ensin ei osata kertoa mitä halutaan, mutta sitten kun hommasta tehty suunnitelma ja hommat jo edennyt, alkaa säätäminen. Kuitenkin ihmetellään kustannuksia. Miesyrittäjien muijat pahimpia säätäjiä.
* Jos tuntilaskutus, epäilyn tehdyistä tunneista haistaa jo kauas.
* Yleinen töykeys. Senkin ymmärtää jos kyse kertaluontoisesta hommasta mutta myös muutenkin.
* Laskut maksetaan vähän niin ja näin (tämä nyt kuitenkin pieni ongelma).
* Näitähän riittäisi vaikka kuinka mutta itse ainakin yritän hoitaa asiat fiksusti joka suuntaan koska tiedän, että niin hommat sujuu vaivattomammin ja säästän siinä vaivaa ja rahaa.

Taitaa olla näistä pienyrittäjistä iso osa niitä jotka eivät tule vieraan hommissa ihmisten kanssa toimeen, tiedä häntä.

18

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suuryritysten_kannattaja

      Ja sitten vielä puhutaan että pienyrittämisellä Suomi nousee, työpaikatkin muka pääosin syntyvät noiden hankalien mulkkujen murjuihin, ei kiitos. Kyllä olisi elämä helvettiä jos joutuisi työskentelemään jonkin puolihullun pikkufirman omistajan alaisuudessa.
      Pikkufirmat pikemminkin ovat Suomen tuho, paikalleen jämähtäneitä kasvuhaluttomia elämäänsä kyllästyneitä yrittäjiä jotka tekevät hommansa vaan 30 vuoden rutiinilla vaikka vituttaakin koko ajan, mitään työmenetelmiä ei uudisteta, mitään uusia koneita ja laitteita ei hankita, mihinkään muuhunkaan ei investoida, niinpä homma on tehotonta ja turhauttavaa josta kukaan ei hyödy mitään.

      • sdofdsfsf

        Toisaalta, jos pikkufirmoja ei ole, ei tule isoja firmojakaan. Nimittäin kaikki nykyiset isot yritykset ovat joskus olleet pieniä yrityksiä. Kyllä, jopa Nokia ja Kone on ollut aikanaan pikkufirmoja. Jos pikkufirmoja ei olisi, emme tulisi ikinä näkemään uutta Nokiaa, josta kovasti haaveillaan. Sillä totuus on, että tuo uusi Nokia olisi todennäköisesti tällä hetkellä pikkufirma.


      • dfgdgdg

        Muutenkin, joidenkin on vaikea ymmärtää, mistä nuo suuryritykset oikein tulevat. MS, Apple, Google ja Facebook perustettiin aikanaan pikkurahalla ja niiden palkkalistoilla ei perustamishetkellä ollut kuin omistajat. Itse asiassa, vaikka Google ja Facebook ovat nyt jättiyrityksiä, ei näitä yrityksiä ollut olemassa 20 vuotta sitten. Hitto, Facebookin perustaja oli silloin vain 11-vuotias, vaikka nyt onkin miljardööri.


      • mulukkut

        Työllistäähän se pikkuyrittäjä nyt ittes , parempi sekin, kun kaikki olis työttöminä soskun luukulla.Yrittäjä ite hyötyy ja verottaja.


      • Vierestäkatsoja

        Uutisissa on kyllä usein kerrottu, että niistä aika monet elää toimeentulotuella. Ei yrittäminen ole kaikille. Erään menestyvän yrittäjän kommentti oli, että jos ei yrittäjänä pärjää, ja sitä vain katkerana kaikille huutaa, niin on väärällä alalla. Hän itse pärjää oikein hyvin yrittäjänä ja on elämäänsä ja valintoihinsa tyytyväinen. On myös asioita, mitä ei kannata yrittää. Sitä ei nämä ihmiset aina ymmärrä.


    • Pysy_poissa_asiakas

      Tuo viimeinen virke saattaa hyvinkin pitää paikkansa. Jos ei tule toimeen muiden kanssa, se varmasti motivoi yrittäjäksi rupeamista. Minäkin olen asiakkaana tavannut varsin kummallisia tyyppejä yhdenmiehen yrityksissä...

    • Kokemuksia-yrittäjänä

      Eihän toki kaikki pienyrittäjät ole hankalia, mutta jos vertaan aikaisempaa työtäni ulkopuolisen palveluksessa ja työskentelyä isompien yritysten kanssa, ero on merkittävä. Vastapelurit oli enemmän asiantuntijoita ja hommat eteni merkittävästi sujuvammin suunnitelmien mukaan. Yleensä projektin jälkeen jäi tunne, että asiakas on tyytyväinen, vieläpä laskun lähettämisenkin jälkeen.

      Nyt monen pienyrityksen kanssa hoimma on joskus jopa täysin kaoottista ja pari kertaa olen joutunut lyömään hanskat tiskiin. Perheyritysten kanssa joskus mielenkiintoista, kun kaikki huutaa kilpaa: isäntä, emäntä, tytär, poika... Sähköpostit ja puhelut sinkoilee ristiin rastiin ja kaikki on kohta yhtä ulkona. Kaikki muuttaa vuorollaan suunnitelmia ja rähisevät, kun yritän kertoa mitä mikäkin tarkoittaa ja mitä voidaan/kannattaa tehdä. Huh...

      Luonnollisesti lopputulos ei oikein tyydytä ketään. Sitten kun ne on saanut purettua angstinsa, ne kuitenkin haluaa jatkaa yhteistyötä ja harminpaikka, pitkinhampain on joskus pakko ottaa näitäkin toimeksiantoja vastaan, että saa leipää pöytään. Motivaatio siinä on joskus hiukan hakusessa.

      Sanoisin, että ryhmässä, ulkopuolisten ihmisten kanssa työskentely kannattaisi jokaisen opetella. Jo ihan peruskoulussa pitäisi enemmän panostaa ryhmätyön opiskeluun.

      • jklkg

        Isoon yritykseen mahtuu asiantuntijoita vähän joka lähtöön. Sieltä on siis kohtuullisen helppo löytää joku, joka on perehtynyt asiaan ja tietää mistä puhutaan.

        Pienissä putiikeissa, varsinkin yhdenmiehen sellaisissa, on pakko olla "joka alan asiantuntija". Käytännössä on mahdoton tietää ja osata kaikesta kaikkea, vaan joutuu huseeraamaan myös sellaisten asioiden parissa, jotka eivät millään tavalla liity omaan asiantuntemukseen. Siitä voi tulla ongelmia - varsinkin jos ei pysty luottamaan vastapuoleen täydellisesti (ja onhan se usein ihan terveellistäkin olla luottamatta myyntimiehiin). Jos ja kun tällaisten tahojen kanssa toimit, varaudu riittävällä kasalla rautalankaa ja ratakiskoa. Ja tee sellaiset sopimukset ja suunnitelmat, joista vähän matalammallakin osaamistasolla ymmärtää mistä on sovittu.


    • Hgfhjkbcghkkbbv

      Tässä on myös se tilanne, että isossa yrityksessä harvoin joutuu/pääsee tekemään töitä yrityksen varsinaisten omistajien kanssa, vaan kaikki henkilöt ovat palkkatyöläisiä.

    • kokeileitse

      Ei muuta kun valittajat alatte perustamaan omia hyviä yrityksiä, revitte siitä elantonne, jossa olette mielinkielin kaikille asiakkaille, joista suurin osa ei maksa laskujaan ajoissa, tai yrittää välttää niiden maksamista kokonaan, valittaa aiheetta, tai on muuten mielisairaan asteella olevia RASITTAVIA vänkääjiä.
      Onneksi on varaa siihen, että tarjoaa palvelujaan vain hyvämaineisille yritysasiakkaille, tehkää yksityiset itse työnne, jos osaatte ja luulette pärjäävänne viranomaisbyrokratian kanssa!

      • sjfskjfskljfdljdskl

        Onneksi saa olla isossa talossa töissä eikä tarvitse sietää jonkin pikkuputiikin omistajan erikoisia viirauksia tai kuukautisia...


    • Ei_pidä_paikkaansa

      Olen ollut yrittäjänä jo 25 vuotta, perustin yritykseni 25 vuotiaana.
      Eilenkin tuli 2 puhelua.
      Toinen kiitteli työstä ja sanoi että maksoi laskun (huom. lähetin sen s-postilla sunnuntaina).
      tämän asiakkaan kohteeseen oli sattunut muutama virhe mutta siitä huolimatta asiakas oli tyytyväinen.
      Toinen sitten kyseli uutteen projektiin neuvoja ja kiitteli vuosia sitten tehdystä työstä.
      Nämä puhelut eivät ole harvinaisia vaan aika tavallisia.

      • vituttaa.tunarit

        Korjasitko edes takuuna tekemäsi virheet? Vai kynitkö tekemistäsi virheistäkin lisähintaa... ja otitko virheistä edes opiksi?
        Virheet ja hutilointi on minusta kyllä yksi ärsyttävimpiä asioita, vaikka kuinka paljon mainostetaan olevan kokemusta niin silti tehdään ihan aloittelijan mokia vieläkin ihan kuin mitään ei oltaisi opittu ja ensimmäistä kertaa oltaisiin tekemässä!
        Kerralla oikein ilman virheitä niin ei tarvitse toiseen kertaan tehdä.
        Ei voi olla niin kiire että sen takia pitäisi oikaista tai hutiloida kun se aika menee sitten jokatapauksessa kuitenkin virheiden korjailuun!


      • Olipa-hauska-kirjotus

        "Olen ollut yrittäjänä jo 25 vuotta, perustin yritykseni 25 vuotiaana.
        Eilenkin tuli 2 puhelua."

        Johan lykästi...

        "Nämä puhelut eivät ole harvinaisia vaan aika tavallisia."

        Molemmat vaan kiitteli ja halus jutustella mukavan kaverin kanssa, tilauksesta ei tietookaan.


      • Ei_pidä_paikkaansa

        Vastaampa kummallekkin samalla.
        Siis 2 puhelua jossa kehuttiin, yleensähän ollaan tyytyväisiä mutta ei kehuta.
        Miettikääppä sitä kun työntekijät tekevät hommat ja hutiloivat ja minä hoidan asiakkaan suuntaan reklamatiot, jos reklamatiosta huolimatta asiakas kehuu.
        A. olen hoitanut asiat kuntoon B en ole hoitanut asioita kuntoon.
        Mitä veikkaisitte?
        Kuten totesitte kyllä harmittaa kun työntekijät mokaavat eivätkä tee niinkuin ohjeistetaan.
        Ja tälle vittuilijalle, onhan se kiva irrottaa lauseita kokonaisuudesta, eikö vain?
        Ketjussa oli kyse hankalista yrittäjistä, ei tilauksista, joten en alkanut luettelemaan montako tilausta päivässä tuli.
        Muutta kerrotakon vielä että toinen näistä kehujista ilmoitti maksaneensa työn (jonka työntekijät mokasivat) 13 vrk ennen eräpäivää ja toinen suunniteli projektia ja kysyi ennakkoon vinkkejä.

        Kuten huomaatte työntekijät mokaavat ja yrittäjä hoitaa asiat kuntoon.
        Joillekkin asiakkaille pitää haistattaa ja toiset viedä käräjille mutta 98% asiakkaista ovat normaaleja.


    • Kantapääkokija

      Joo, niin on, että pienissä yrityksissä eli täsmennettynä pienyrittäjien joukossa kohtaa monenlaisia meininkejä. Usein lähtökohtana on ollut "pitkän tien" yrittäminen, jossa aikaisemmin kansakoulupohjalta, nykyisin peruskoulupohjalta, on käytännön työelämän kautta edetty yrittäjäksi, perustettu toiminimi tai kommandiittiyhtiö. Varsin monilta yrittäjiltä puuttuu kaupallinen, liiketaloudellinen koulutus. Kuitenkin pienyrittäjä pitää tavallisimmin päätösvallan itsellään henkilökohtaisesti kaikissa yritystä koskevissa päätöksissä.

      Omakohtaisesti olen saanut havaita, että isomman työnantajan palveluksessa riittää, kun tekee työnsä hyvin normaalin työajan puitteissa. Ja palkkakin tulee ajallaan. Pienyrittäjistä olen onnistunut saamaan mm. seuraavanlaista kokemusta:
      - "Mihinkä sinä rahaa tarvitset?", kysäisi yksi pientyönantajani, kun palkkaa ei ollut ilmaantunut pankkitilille sovittuna palkkapäivänä.
      - Ylitöitten teettäminen ilman lisäkorvausta on ollut monien pienyrittäjien maantapa ja vaihtoehtona on firmasta poistumisovesta kulkemisen mahdollisuus.
      - Pelko oman työntekijän ryhtymisestä kilpailijaksi eli se, että työntekijä perustaisi kilpailevan yrityksen, niin se pelko piileskelee erittäin monen pienyrittäjän mielessä. Suhtautuminen omiin työntekijöihin on sen takia epäluulon kyllästämää.
      - Toisen yrityksen "agenttina" toimiminen on yksi alituisen pelon aihe sekin ja ilmenee niin työhön ottamistilanteissa kuin myös jatkuvana henkilökunnan seurantana. Sen vuoksi "liikoja kyselevä" työntekijä herättää epäilyksiä.
      - Työntekijän henkilökohtaisten asioitten selvilleottaminen ja tavaroitten penkomishalu on yleistä pienyrittäjien toimintaa. Erityinen riesa tämä on silloin, kun työntekijä asuu työnantajan järjestämässä asunnossa, jonka avaimet ovat myös työnantajalla.
      - Seuranpitäjäksi pienyrittäjälle työajan jälkeen ravintolareissuille on yksi velvoite, joka saattaa tulla lisukkeena työntekijän toimenkuvaan. Kieltäytymistä ei katsota hyvällä. Toki lasku maksetaan ja se merkataan yrityksen edustuskuluiksi.
      - Samojen "laulujen laulaminen" tulee sekin usein kohdalle. Kun pienyrittäjä on esim. jonkin uskonlahkon jäsen, jollainen tilanne usein on, niin työntekijä kohtaa helposti painostusta lähtemään mukaan samaan seurakuntaan. Lahkoseurakunnasta ilmaantuu usein "jututtajia" kännyttäjiksi, sielun pelastajiksi.

      Olisihan noita havaintoja runsaamminkin. Näinikkäästi tässä muutamia esimerkkejä.

    • Sundio

      Mulla kävi semmonen juttu, kun olin erään uskonnollisen pienyrittäjän palveluksessa ja paljon tehtiin töitä seurakunnalle.

      Se kutsui mut puhutteluun ja kertoi, että mun vapaa-ajan käyttäytyminen on aiheuttanut nuhteita mm. seurakunnan suunnasta.

      Kertoi, että olin humalassa työnnellyt kottikärryillä kylällä joitain juopottelukavereita, keskellä viikkoa.

      Siihen minä: "Sehän oli se keskiviikon saunailta joka järjestettiin seurakunnan papille ym. hiippakunnalle, missä olin kuskin. Auto ei startannut, taksia ei tullut ja vähän jokainen halus kotiin keinolla millä hyvänsä. Siinähän minä sitten teitä tuuppasin kottikärryillä."

    • yli20vyrittajana

      Ensinnäkin:
      OIkeastaan vain idiootti ryhtyy suomessa (kirjoitan nykyään kotimaamme pienellä kirjaimella) pienyrittäjäksi. Siitä ovat pitäneet huolta maamme päättäjät jo kymmeniä vuosia. suomessa kuitenkin riittää idiootteja. Oikein reilustikin. Ja upeaa kylläkin jotkin harvat heistä jopa onnistuvat yrittäjinä. Nämä harvat pienyritykset ovat ne, jotka ovat hengissä vielä kolmantena toimintavuotenaan. Niistäkin tosin vain murto-osa on varsinaisia menestyksiä.
      Toiseksi:
      Jos joku nyt on taistellut itselleen toimivan pienyrityksen maassamme, niin hän on satavarmasti joutunut opettelemaan kustannusseurantaa rankemmalla otteella. Tällaiselle ostajalle ei voi myydä ilmaa. Ei edes viittä prosenttia. Oli tuote tai palvelu mikä tahansa. Ja tätä suurten yritysten keskuudessa toimineet myyjät eivät tajua.
      Kolmanneksi:
      Osa pienyrittäjistä on sitten ihan oikeastikin kusipäitä. Mutta niin ovat myös monet virkamiehet, joiden kanssa he joutuvat olemaan tekemisissä. Ja tumppukylissä pääkaupunkiseudun ulkopuolella asiakkailla ostovoima nolla ja kolmasosalla äo sama lukema. Tsemppaa siinä sitten mieli virkeänä vuodesta toiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe