Opettaako joku kristinuskon suunta että uskoontullut on synnitön eli tee syntiä ja jos tekeekin niin pelastus menee sivu suun?
Uudestisyntynytkö synnitön?
36
186
Vastaukset
- eiopeta
vaan omiaan höpäjävät.
- syntinensynnitön
Jotta ihminen pelastuu, niin Jumalan silmissä hänen pitää olla synnitön. Kun syntinen ottaa vastaan lunastuksen, lahjavanhurskauden Jeesuksen uhrikuoleman ja ylösnousemuksen voiton ansiosta, niin Jumala näkee ihmisen puhtaana, synnittömänä Jeesuksen sovituksen tähden. Ei ihmisestä täällä synnitöntä tule vaan jopa ajatuksemme ovat usein pahat, vaikka ei ulkoisesti toimittaiskaan Jumalan tahtoa ja lähimmäistä vastaan.
Uskovainen ei halua tahallaan murehduttaa Pyhää Henkeä, koska rakastaa ja kunnioittaa Jumalaa.- Ex-kristitty
Tämä oppi sijaiskärsijästä ja puhe "jumalan murehduttamisesta" on ehkä sairainta, mitä ihminen on keksinyt.
- mutta.mutta
Ex-kristitty kirjoitti:
Tämä oppi sijaiskärsijästä ja puhe "jumalan murehduttamisesta" on ehkä sairainta, mitä ihminen on keksinyt.
Ihmisten höpinöistä en tiedä enkä viitsi rasittaa, mutta kyllä minulle Raamatun opetukset vaan perille menee, ja vielä on niin paljon opittavaa ja tutkittavaa...!
- luulen.näin
Vain lapsi on viaton ja synnitön. Siksi lapsen kaste tuntuu ihanalta ja oikealta toimitukselta.
- luuleville
Lisääntyykö vauvan otollisuus Herralle, kun valutetaan vettä päähän? Ihminen voi kyllä tunteilla, mutta mitään sen kummempaa vauvakasteessa ei tapahdu.
- luulen.näin
luuleville kirjoitti:
Lisääntyykö vauvan otollisuus Herralle, kun valutetaan vettä päähän? Ihminen voi kyllä tunteilla, mutta mitään sen kummempaa vauvakasteessa ei tapahdu.
Eihän sitä ihminen tiedä mitä siinä tapahtuu. Luuloahan ihmisen ajatukset ovat.
- kuuleville
- Mitä kaste on? Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan se on sellaista vettä, joka on suljettu Jumalan käskyyn ja yhdistetty Jumalan sanaan.
- Mikä se Jumalan sana siis on? Tämä, jonka meidän Herramme Jeesus Kristus sanoo Matteuksen viimeisessä luvussa: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
- Mitä kaste antaa tai hyödyttää? Kaste vaikuttaa syntien anteeksisaamisen, vapahtaa kuolemasta ja per-ke-lees-tä ja antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset.
- Mitkä ovat ne Jumalan sanat ja lupaukset? Nämä, jotka meidän Herramme Jeesus Kristus sanoo Markuksen viimeisessä luvussa: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
- Miten vesi voi vaikuttaa näin suuria asioita? Vesi ei tosin vaikuta sitä, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa, ja usko, joka uskoo veteen yhdistettyyn Jumalan sanaan. Sillä vesi on ILMAN Jumalan sanaa pelkkää vettä eikä kaste. Mutta Jumalan sanaan YHDISTETTYNÄ se on kaste, se on armorikas elämän vesi ja uuden syntymisen peso Pyhässä Hengessä, niinkuin apostoli Paavali sanoo kirjeessään Tiitukselle kolmannessa luvussa: "Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuna hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perilliseksi toivon mukaan. Tämä sana on varma."
- Mitä merkitsee sitten tällainen vedellä kastaminen? Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja että sen on kuoltava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja että sen sijaan on joka päivä tultava esiin ja noustava ylös uuden ihmisen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.
- Missä se on kirjoitettuna? Apostoli Paavali sanoo Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: "Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidän uudessa elämässä vaeltaman."
lähde: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon katekismus (hyväksytty Suomen kuudennessatoista varsinaisessa kirkolliskokouksessa vuonna 1948) - oma.asia
kuuleville kirjoitti:
- Mitä kaste on? Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan se on sellaista vettä, joka on suljettu Jumalan käskyyn ja yhdistetty Jumalan sanaan.
- Mikä se Jumalan sana siis on? Tämä, jonka meidän Herramme Jeesus Kristus sanoo Matteuksen viimeisessä luvussa: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
- Mitä kaste antaa tai hyödyttää? Kaste vaikuttaa syntien anteeksisaamisen, vapahtaa kuolemasta ja per-ke-lees-tä ja antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset.
- Mitkä ovat ne Jumalan sanat ja lupaukset? Nämä, jotka meidän Herramme Jeesus Kristus sanoo Markuksen viimeisessä luvussa: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
- Miten vesi voi vaikuttaa näin suuria asioita? Vesi ei tosin vaikuta sitä, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa, ja usko, joka uskoo veteen yhdistettyyn Jumalan sanaan. Sillä vesi on ILMAN Jumalan sanaa pelkkää vettä eikä kaste. Mutta Jumalan sanaan YHDISTETTYNÄ se on kaste, se on armorikas elämän vesi ja uuden syntymisen peso Pyhässä Hengessä, niinkuin apostoli Paavali sanoo kirjeessään Tiitukselle kolmannessa luvussa: "Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuna hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perilliseksi toivon mukaan. Tämä sana on varma."
- Mitä merkitsee sitten tällainen vedellä kastaminen? Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja että sen on kuoltava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja että sen sijaan on joka päivä tultava esiin ja noustava ylös uuden ihmisen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.
- Missä se on kirjoitettuna? Apostoli Paavali sanoo Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: "Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidän uudessa elämässä vaeltaman."
lähde: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon katekismus (hyväksytty Suomen kuudennessatoista varsinaisessa kirkolliskokouksessa vuonna 1948)Hei, ei tarvitse tuotta riidellä. Lapset pääsevät taivaaseen koska he ovat lapsia, joten annetaan olla.
- tätäsuomionläpeensä
Eli varmuuden vuoksi tilataan jopa ateistipappi sitä ihanuutta vahvistamaan kun hengellinen sokeus on läpitunkeva eikä Raamatusta kiinnosta lukea mitä siellä luulojen tilalla sanotaan faktana.
siinä on pukki kaalimaassa luulen.- syksy.tuli
Se ei ole kivaa jos siellä on pukki siellä kaalimaassa, joskus olisi kiva jos itselläkin olisi ihan oma kaalimaa, josta saisi kaalia kun tarvitsee, no, kesällä sitten...?
- taivastie
riittääkö lapsikaste iäkkäänä on antanut elämän Jeesukselle.
pitääkö olla uusikaste,- ei-hätää
... jos liityt vaikka vapaaseurakuntaan, silloin pitää, muuten usko ja kaste riittää.
- taastätäsontaa
Taikauskoiset idiootit.
- eikai.sentään
No voi voi, ja tänne kristinusko nimiseen paikkaan tulit niitä sinun tuttujasi harmittelemaan...!
- tulipanytmieleeni
En ole tavannut Suomessa muita kuin balttiksen outo lahko, jossa oltiin synnittömiä, mutta mielestäni se oli sellaista hilkulla kristittyä lahkoa, ettei voinut oikein laskea kristityihin. Eihän siinä saanut viettää jouluakaan, vaikka hän ei ollut jehovantodistaja.
Toki on ihmisiä, jotka saatuaan melko hyvän osan Jumalalta, ja näin pidättäytyen kaikenlaisesta näkyvästä synnistä, helposti ylpistyvät ja heistä voi saada kuvan, että ovat nyt sitten "synnittömiä", mutta tällaisia hyväosaisia agnostikkojakin tapaa usein, joten lähinnä tulee mieleen, että se on vain sellaista tuomitsemista kuin yleensä tuontyyppisillä ihmisillä. Heille ei ole koskaan edes juolahtanut mieleen, etteivät kaikki saa yhtä hyviä lähtökohtia elämälleen ja saattavat joutua kaikenlaisen väärinteon ja syrjimisen ja polkemisen kohteeksi (enkä muuten nyt puhu siitä kestoaiheesta homoista, vaan yleensä ihmisistä).
Mielestäni täällä ollaan esim. tuomittu paljonkin ja monet ihan agnostikot ja ateistitkin vaikuttavat paljonkin ihmisiltä, jotka kaivelevat tikkua toisen silmästä, vaikka itsellä on parru ja sen lisäksi näyttävät pitävän itseään ikään kuin synnittöminä, jos uskoisivat syntiin.
Länsimaissa yleensä leijuu vahva tuomion henki kristinuskoa kohtaan. Toki tässä on jo pitkä historiakin takana, ja kaikenlaista sukankuluttajaa on käyttänyt kristityn nimeä ja siksi pitäisikin vähän vältellä, ettei ihan raakileena lähde liikenteeseen, jolloin saadaan usein väärä kuva, tai kun ollaan vain kevyesti kristittyjä, eikä ymmärretä, että pitäisi olla kirje Jumalalta. Tämän vuoksi yleensä itsekin vältän puhumista liikaa näistä asioista, mutta sitten toisaalta täytyyhän joskus puhua. Jos kaikkialla vaiettaisi, ei kukaan ikinä kuulisi mitään. - 12_13
Raamattu opettaa:
Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta.
1 Joh. 3:7-10 - aivankonäin
Kun lukee n vastaukset. Niin tulisinko minä anoa Jumalalle että et saa tehdä minua niin että olisin synnitön ?
- MitäMitä_
Öö..- tota..- hmm...niin mitä kysyitkään?
- vas-taus-ta
Ihminen luotiin alunperin paratiisiin, ja hän käveli ja jutteli Jumala kanssa, ei ollut vielä syntiä, ihminen siis luotiin synnittömäksi. Mutta sitten Jumala ajatteli että ihmisen ei ole hyvä olla yksin, loi miehelle naisen, jonka käärme sai houkuteltua ottamaan kielletystä puusta hedelmän, josta sai liikaa tietoa, söi ja antoi miehellekkin, ja he tajusivat silloin että he ovat alasti. Synnittömyys loppui. Heidät ajettiin ulos paratiisista, etteivät he söisi elämänpuusta ja eläisi ikuisesti, koska sekin oli kiellettyä. Rangaistukseksi teosta nainen sai kuukautiset ja synnytystuskat, ja mies joutuu raatamaan töitä tehdessään. Ihmiset alkoivat lisääntyä, ja kun Kain tappoi Aabelin, Jumala alkoi etääntyä ihmisen läheltä.
- Setä.neuvoo
Uusi luomus ei tee syntiä, Room 7 ja 1. Joh ...
Vanha Aatami /liha ei pelastu, Room 7 ja 1. Kor 15.
Uskovassa kun on molemmat tässä maailmassa, ei ole synnitön.
Synnittömyysoppia on julistettu monin tavoin monissa lahkoissa. Mm. näin:
- jos saarnataan parannuksen tekemistä konstiksi tienata pelastus (Youtube-videoilla Paavola, Peters ym., ja varsin yleistä ratkaisukristillisten lahkoissa)
- pelastuksen menettämisellä pelottelu on synnittömyysopin esittämistä negaationa (esim. helluntailaisten palstoilla esitetty Matt 7:21 -jakeen väärin tulkinta)
- jos väitetään, että synti on paula, joka estää uskovan pääsemästä tempaukseen (Mattila), tämäkin on eräs muoto synnittömyysopin julistamisesta, ja
- jos oma syntisyys kokonaan kielletään (Copeland?), niin kuin Room 7 -luvun kuvailemaa "vanhaa aatua" ei enää olisi?
Yleensä synnittömyysoppi, muodossa tai toisessa, on oire ihmisen väärästä pelastusopista, että luullaan teoilla tienattavan pelastusta. Raamatun mukaan pelastusta ei saada teoilla.- usko-on-lahja
Ei. koska ihminen saa uskon lahjana Jumalalta, ei ihmisellä ole uskoa silloin kun hän syntyy tähän maailmaan, vaan se annetaan hänelle ulkopuolelta.
Lainaus: "uskoontullut on synnitön eli tee syntiä"
Aloittajan esittämä kysymys sisältää ristiriidan, sillä oleminen ja tekeminen ovat kaksi eri asiaa:
Uskovalla on syntinen liha, vanha luonto, joka pysyy syntisenä loppuun asti:
"Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. " 1 Joh 1:8
Uskovalla on uusi elämä, uusi luonto Pyhässä Hengessä. Siksi hän ei tieten tahtoen ja tarkoituksellisesti tee syntiä (1). Silti hänkin voi huomaamattaan, ymmärtämättömyyttään tai heikkouttaan toimia väärin, kun vanha luonto, maailma tai vihollinen pettävät hänet (2).
(1) "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. Hän ei voi tehdä syntiä, koska on syntynyt Jumalasta." 1 Joh 3:9
(2) "Lapseni! Kirjoitan tämän teille, ettette tekisi syntiä. Jos joku kuitenkin syntiä tekee, meillä on Isän luona puolustaja, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. " 1 Joh 2:1- Setä.neuvoo
Esimerkkejä, miten teoilla pelastumisen oppia on julistettu, ikään kuin pitäisi olla synnitön pelastuakseen
Tapaus 1
Tällä videolla synnittömyysoppia siinä muodossa, että väitettiin synnin olevan paula, joka estää uskovaa pääsemästä tempaukseen:
Ennen vaivan aikaa, vihan päivää ja Antikristusta
Mauno Mattila
https://www.youtube.com/watch?v=UIMgeNB6anI
________________________________________________
Tapaus 2
Teoilla pelastumisen oppia julistettiin seuraavalla videolla suunnilleen kohdassa 35:40-36:00. Ikään kuin olisi synnittömyys (synnistä kääntymisen kautta) edellytys pelastua.
Uskon sana -liikkeen pirulliset paulat / Justin Peters
https://www.youtube.com/watch?v=cDdxxL6Y_kQ
________________________________________________
Tapaus 3
Jumalan armon ja Jumalan tuntemisen tärkeys osa 1
Petri Paavola
https://www.youtube.com/watch?v=OkTNdPfSIIM
Paavola ensin näytti arvostelevan armon ja tekojen sotkemista pelastusasiaan mm. tässä kohdassa:
40:27- ihmeellinen asia että nämä kaksi asiaa sekoitetaan
Mutta sitten oli itse julistamassa juuri samaa, sotkemassa parannuksen TEKEMISEN pelastuksen saamiseen, helluntailaisille tyypillisellä tavalla:
41:45- ei tarvi mitään muuta kuin uskoa se ja tehdä parannus Jumalan armosta ja me saamme sitten sen pelastuksen
- Sama Paavola on toki nettisivuilleen osannut kirjoittaa synnittömyysoppia vastaan.
______________________________
Yhteenvetoa
Ratkaisukristillisille tyypillistä näyttää olleen, että toisaalta osattiin /tiedettiin puhua yksin armosta -periaatteesta, mutta itse sitten sotkettiin opit sekasotkuksi. Välillä armon julistusta, välillä teoilla pelastumisen julistamista. Tämä on erittäin tyypillistä sekasotkua ratkaisukristillisten videoissa, kirjoissa, saleilla ja käännytystapahtumissa.
Raamatun mukaan pelastusta ei saada teoilla, Ef 2.Lainaus:
"Ratkaisukristillisille tyypillistä näyttää olleen, että toisaalta osattiin /tiedettiin puhua yksin armosta -periaatteesta, mutta itse sitten sotkettiin opit sekasotkuksi. Välillä armon julistusta, välillä teoilla pelastumisen julistamista."
---------------------
Tämä on todellakin koko herätyskristillistä perinnettä vaivaava ongelma. Sitä on ilmennyt niin pitkään ja laajasti, että moni innokas julistaja jatkaa samaa sekoittamista huomaamattaan/ tiedostamattaan.
Siinä sekoitetaan vanhatestamentillinen julistus tehdä parannus vääristä teoista (Johannes Kastaja- tyyli) ja Jeesuksen kehotus:
"Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi" Mark 1:15
Jeesus ei kehota tekemään parannusta (kääntymystä) pahoita teoista. Hän kehottaa ihmisiä uskomaan ilosanomaan eli päästämään irti (kääntymään) Jumalan suosiollisuutta ja hyvyyttä epäilevästä asenteestaan (epäuskosta) ja luottamaan Jumalan rakkauteen Jeesuksessa. Evankeliumin uskominenhan tarkoittaa, että ihminen luopuu vanhatestamentillisen ankarasta laki-Jumalasta ja alkaa uskoa, että Jumala on häntä kohtaan Jeesuksen tähden/Jeesuksessa hyvä, rakastava ja anteeksiantava.- koleatkorpitiet
EJKR kirjoitti:
Lainaus:
"Ratkaisukristillisille tyypillistä näyttää olleen, että toisaalta osattiin /tiedettiin puhua yksin armosta -periaatteesta, mutta itse sitten sotkettiin opit sekasotkuksi. Välillä armon julistusta, välillä teoilla pelastumisen julistamista."
---------------------
Tämä on todellakin koko herätyskristillistä perinnettä vaivaava ongelma. Sitä on ilmennyt niin pitkään ja laajasti, että moni innokas julistaja jatkaa samaa sekoittamista huomaamattaan/ tiedostamattaan.
Siinä sekoitetaan vanhatestamentillinen julistus tehdä parannus vääristä teoista (Johannes Kastaja- tyyli) ja Jeesuksen kehotus:
"Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi" Mark 1:15
Jeesus ei kehota tekemään parannusta (kääntymystä) pahoita teoista. Hän kehottaa ihmisiä uskomaan ilosanomaan eli päästämään irti (kääntymään) Jumalan suosiollisuutta ja hyvyyttä epäilevästä asenteestaan (epäuskosta) ja luottamaan Jumalan rakkauteen Jeesuksessa. Evankeliumin uskominenhan tarkoittaa, että ihminen luopuu vanhatestamentillisen ankarasta laki-Jumalasta ja alkaa uskoa, että Jumala on häntä kohtaan Jeesuksen tähden/Jeesuksessa hyvä, rakastava ja anteeksiantava.Tahallaan syntiä tekevä ihminen ei peri taivasten valtakuntaa. Ihmistä kutsutaan pelastukseen kerran tai kahdesti ja tätä asiaa ei tiedetä. Uskova ihminen kilvoittelee kaidalla tiellä ja siitä on luvattu ihana osa kerran iäisyydessä. Lankeemusten tullessa uskova ei jää niihin vaan pyytää anteeksi ja tekee parannusta elämässään.
Olisihan se nyt perin epäreilua, jos pelastus edellyttäisi tekoja tai tekemättä jättämisiä missään absoluuttisessa mielessä. Teot ja tekemättä jättämiset kun ovat toisille niin paljon helpompia kuin toisille.
Yksi vaihtoehto olisi tietysti se, että Jumala jo ennen luomistyönsä alkua määräsi osan ihmisistä pelastukseen ja sitten maailmaa luodessaan teki ja tekee nämä ennalta määrätyt sellaisiksi, että he pystyvät "tulemaan uskoon" ja uskoon tultuaan helposti pidättäytymään pahoista teoista ja tekemään hyviä tekoja.
Synergistin sopisi totisesti olla kova kalvinisti, ellei sellainen asiaintila olisi contradictio in adiecto.koleatkorpitiet kirjoitti:
Tahallaan syntiä tekevä ihminen ei peri taivasten valtakuntaa. Ihmistä kutsutaan pelastukseen kerran tai kahdesti ja tätä asiaa ei tiedetä. Uskova ihminen kilvoittelee kaidalla tiellä ja siitä on luvattu ihana osa kerran iäisyydessä. Lankeemusten tullessa uskova ei jää niihin vaan pyytää anteeksi ja tekee parannusta elämässään.
Hei
Viestisi sopii ennemminkin vastaukseksi aloittajan kysymykseen kuin kommentiksi minun tekstiini. Haluan kuitenkin vastata, koska lähetit sen (epähuomiossa?) kommenttina minun viestiini.
Edellä jo huomautinkin, ettei uskova tee tieten tahtoen syntiä (1 Joh 3:9). Tältä osin kommenttisi lienee käsitelty.
Puhut myös kilvoittelusta. Senkin voi käsittää monin tavoin. Voisitko hiukan tarkentaa asiaa vastaamalla tähän kysymykseen: Mistä sinä uskovana tiedät, että olet kaidalla tiellä?- vastausta
EJKR kirjoitti:
Hei
Viestisi sopii ennemminkin vastaukseksi aloittajan kysymykseen kuin kommentiksi minun tekstiini. Haluan kuitenkin vastata, koska lähetit sen (epähuomiossa?) kommenttina minun viestiini.
Edellä jo huomautinkin, ettei uskova tee tieten tahtoen syntiä (1 Joh 3:9). Tältä osin kommenttisi lienee käsitelty.
Puhut myös kilvoittelusta. Senkin voi käsittää monin tavoin. Voisitko hiukan tarkentaa asiaa vastaamalla tähän kysymykseen: Mistä sinä uskovana tiedät, että olet kaidalla tiellä?Jeesus sanoi Raamatussa että kun hän menee Jumalan luokse, tänne lähetetään Pyhä Henki joka neuvoo ja opastaa uskovaisia, heitä ei jätetä yksin. Omin voimin sinä et jaksaisi olla uskossa, mutta koska Jumala antaa sinulle voimia ja huolehtii sinusta joka ikinen päivä ja yö, silloinkin kun nukut, olet uskossa ja omatuntosi sanoo sinulle miten sinun pitää elämääsi elää. Kun olet uskossa, silloin et halua tieten tahtoen toimia sen vastaisesti minkä tiedät oikeaksi.
vastausta kirjoitti:
Jeesus sanoi Raamatussa että kun hän menee Jumalan luokse, tänne lähetetään Pyhä Henki joka neuvoo ja opastaa uskovaisia, heitä ei jätetä yksin. Omin voimin sinä et jaksaisi olla uskossa, mutta koska Jumala antaa sinulle voimia ja huolehtii sinusta joka ikinen päivä ja yö, silloinkin kun nukut, olet uskossa ja omatuntosi sanoo sinulle miten sinun pitää elämääsi elää. Kun olet uskossa, silloin et halua tieten tahtoen toimia sen vastaisesti minkä tiedät oikeaksi.
Eli luotat Jumalan lupauksiin/ elät vanhurskaudessa/ oikealla mielenlaadulla. Tämä sitä uskoa, jonka olemme saaneet armosta Jeesuksen Kristuksen kautta Jumalalta.
Ja silti vilpitön Jeesuksen seuraaja voi ymmärtämättömyyttään langeta, aivan kuten Pietari, joka lupaili viimeisellä ehtoollisella asioita, joita ei voinutkaan pitää (Matt 26:33-35, 69-75)
- Setä.neuvoo
Tuo että kutsuu kerran tai kahdesti, on Jobin kirjasta. Jossa puheita Jobin tovereilta. Joista Jumala totesi, että ovat väärin Jumalasta puhuneet. Toisin kuin Job.
Pelastusta eikä pelastuksessa pysymistä ei tienata millään. Pelastusta ei saada teoilla, Ef 2.- JokuRajaOnKaikella
Job luku 33 27 Hänpä nyt laulaa muille ihmisille ja sanoo: `Minä olin tehnyt syntiä ja vääristänyt oikean, mutta ei sitä kostettu minulle.
Job luku 33 28 Hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta.
Job luku 33 29 Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle. - Setä.neuvoo
JokuRajaOnKaikella kirjoitti:
Job luku 33 27 Hänpä nyt laulaa muille ihmisille ja sanoo: `Minä olin tehnyt syntiä ja vääristänyt oikean, mutta ei sitä kostettu minulle.
Job luku 33 28 Hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta.
Job luku 33 29 Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle.Jobin kirjan luvusta 33 luvun alkupuolelta näkyy, että joku muu siinä puhui Jobille.
Ja jos tuo 33:28-29 olisi totta, että Jumala ei toimittanut kuolemansynnistä heti tuomioita ihmiselle maan päällä, niin eihän se todista sinällään vielä mitään iankaikkisesta pelastuksesta taivaaseen. Että jos oli Jumalalta estetty hautaan joutumasta vielä toistaiseksi.
Ratkaisukristillisistä osa on niin pihalla pelastuksesta, että on yritetty vimmatusti vääntää pelastusoppia melkein mistä kohdasta hyvänsä, tai siltä vaikuttaa.
Pelastusta ei saada teoilla. Ef 2. Eikä minkä hyvänsä höpötyksen / minkä hyvänsä Raamatun kohdankaan perusteella.
- capiche
En ole koskaan törmännyt tuollaiseen opetukseen, vaikka olen elämäni varrella käynyt ympäri maailmaa lukuisissa seurakunnissa.
Jos joku tuollaista opettaisi, niin todennäköisesti kyseessä olisi joku literalisti, joka on tarttunut asiayhteydestä irrallaan yhteen Johanneksen kirjeen lauseeseen:
Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä. Hän, joka on syntynyt Jumalasta, varjelee jokaisen heistä, niin ettei Paha saa otetta.
Koko Raamatun ilmoitus kuitenkin on, että ihminen on epätäydellinen ja taipuvainen syntiin. Jeesus sanoi aviorikoksen tehneen naisen syyttäjille: Joka teistä on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. Kukaan ei kiveä heittänyt, vaan syyttäjät kävelivät häpeissään pois. Jeesus myös veti tarkoituksella synnin määritelmän koskemaan tekojen lisäksi myös ajatuksia. Ja tällä hän pyrki käsittääkseni osoittamaan, että kaikki ovat syntisiä ja tarvitsevat armoa.
On eri asia kääntyä pois Jumalasta ja elää tietoisesti synnissä kuin pyrkiä noudattamaan Jumalan tahtoa, mutta epäonnistua siinä. Armo kattaa jälkimmäisessä tapauksessa yrityksen ja epäonnistumisen välisen kuilun, kun kadumme epäonnistumistamme Jumalan edessä.- Setä.neuvoo
Minulla on aivan eri ulottuvuutta näissä näkemyksissä kuin Capichella. Ihmisen kelvottomuutta Raamatussa toitotetaan, ja siitä on oireena synti. Ei Raamattu tuollaista sekaoppia opeta, että pelastuminen on jotain oman yrittämisen ja epäonnistumisen kuilun paikkailua armolla. Tuo kuulostaa teoilla pelastumisen uskonnolta, eikä kristinuskolta - jos Capichen viestissä oli tarkoitus vihjailla, että teoilla armolla tienataan pelastus. Pelastusta ei saada teoilla, Ef 2.
Hei-
Rakkaus Jumalaan torjuu syntiä, niin ettei ihminen halua syntiä tehdä.
Ihminen on erehtyväinen, ja saattaa langetakin. San 24:16, Jaak 3:2,
mutta aina Jumalan Henki- eli Jumala itse puhuttelee ihmisen; Ilm 3:18-20.
Ihmisen tahallinen synninteko on siis rajoitettu tällä tavalla, että ihminen havaitsee ja katuu erehdyksensä, -Jumalan Henki puhuttelee kun ihminen on kiusattu tai langennut; Hebr 10:12-18.
Ihminen joutuu toteamaan rajoittuneisuutensa täydellisyyden edessä,
mutta kavahtaa syntiä- eikä tee syntiä tahallisesti harkiten jatkuvasti.
Jumalan täydellinen 10-käskyn laki opettaa synnin ajan loppuun asti, ja tätä lakia vasten, tämän arvoja vasten Jumala ihmisen puhuttelee kiusauksissa ja lankeemuksissa.
Jumalan rakkaus on se voima millä ihminen välttelee syntiä. Ihmisen oma tahto on rajoittunut torjumaan syntiä, tarvitaan tuo Hebr 10:12-18 lupauksen mukainen Jumalan oma tuki. Joh 14 luku.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1478803Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492579Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282377- 432371
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1941813- 971807
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä361199Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126