Miksi quattro ei olekkaan niin mahtava?

Quattro_on_pelleilyä

Kaikkihan tietävät (tai ainakin autoja harrastaneet ja kokeilleet, paljon ajaneet), että quattro parantaa Audia, mutta se ei tapahdu erinomaisuuden takia vaan sen takia, että etuvetomallit ovat yksinkertaisesti melko aneemisia vehkeitä. Quattrosta ei vielä tähän päivään mennessä ole tullut hyvää ajettavaa: Ohjaus on epämääräisempi kuin kilpailevilla takavetoisilla malleilla, alusta on tehty ylikovaksi ja aliohjautuvuus on edelleen paha ongelma. Lisäksi Haldex-quattrot esim. S3 mallissa on epätasapainoinen ja ohjautuvuus vaihtelee yllättävästi liukkaalla puskevasta yllättävän yliohjaavaan, logiikka puuttuu. Kuivalla kelillä se S3 onkin sitten aliohjaava todella rasittavalla tavalla. Miksi jopa Audin kaikkein kovimmat kulkineet (eli Audi A4/A5 DTM ja R8 Racing-mallit) ovat takavetoisia ja myös kohtuullisen menestyviä sarjoissaan?

17

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aydiäyskäri

      Koska audi on paassskaaa

    • 234234

      Juu ja miksi kaikki hyvin pärjäävät ralliautotkin on takavetoisia?

      • Quattro.on.pelleilyä

        Mietippä ihan itse sitä, kuinka usein itse painelet perämetsien soratiellä? ...Niin sitäpä minäkin... Asfaltilla takaveto on edelleen paras


      • 2342343

        Ajelen useimmat talvet pahemmissa oloissa kuin soratiet.

        Miksi esmes BMWn strategia on myydä automaatteja ja nelivetoja jos se takaveto (ja keppivaihde) on parempi?
        BMWkin myy Suomessa pääaisassa nelivetoja eikä takavetoja. Mitä tämä kertoo?


    • AudiS6_2001

      No Mitääh vituu nöö kateelllliset tääl saatana vukisee. ostakaa vitttu kunnon autot

      • opelius

        Audi A4 tyyppiviat
        Katsastuksessa havaittuja vikoja

        —Pakokaasupäästöt (2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
        —Renkaat (2005, 2006, 2007) AKatsastus
        —Käyttöjarru (2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
        —Etuakselisto (2004, 2003, 2001, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
        —Seisontajarru (2002) AKatsastus
        —Ohjauslaitteet (2000, 1999,1998, 1996) AKatsastus, TÜV, GTÜ
        —Jarruputket ja letkut (yli kuusivuotiaat mallit) TÜV, GTÜ

        Takaisinkutsuja

        —Polttoainepumppu (2004) Trafi
        —Alatukivarsi (2004) Trafi
        —Etuakseliston pallonivelet kuluvat ja voivat murtua (2004) ADAC
        —Ohjauslaitteiden pallonivelet kuluvat (1999) Vosa
        —2.7 TDI / 3.0 TDI: Vikamahdollisuus ruiskutuspumpussa (2005) ADAC, Vosa
        —Turvatyyny ei mahdollisesti laukea (2002) Vosa
        —Jäähdytysnestevuoto 2.0 TFSI (2010) ADAC
        —Ahtojäähdytin, vuoto 3.0 TFSI (2010) ADAC
        —Turvatyynyn aiheeton laukeaminen ADAC, Vosa (1995-1997)

        Tielle jättäviä vikoja ADAC

        —Akku tyhjä (2010 asti)
        —Sytytyspuola rikki (2008 asti)
        —Moottorinohjauksen häiriö (bens. ja diesel vm 2008 asti)
        —Moottorivaurioita (2008 asti)
        —Turboahdin rikki (diesel vm 2008 asti)
        —Turbon letku irronnut (2007 asti)
        —Dieselin hiukkassuodatin tukossa (2008 asti)
        —Pakokaasujen takaisinkierrätys / venttiili jumissa (2008 asti)
        —Öljynpainekytkin rikki (erityisesti vm 2006)
        —Öljypumppu rikki / öljynpaine liian alhainen (Diesel 2007)
        —Ruiskutussuutin rikki (diesel 2008 asti)
        —Virtalukko jumittaa (2008 asti)
        —Polttonestepumppu rikki (2008 asti ja 2011)

        Käyttäjien ilmoittamia vikoja

        —Alapallonivelet kuluneet (vm 1996) ADAC
        —Natiseva ääni edestä, etuakselisto kulunut (vm 1994 2001) ADAC, Autobild
        —Sähkölaitevikoja, kosteutta, vikoja lasinnostimissa, keskuslukituksessa ja ajonestojärjestelmässä ADAC, Autobild
        —Diesel: Jakopään hammashihna rikki, ADAC, Autobild (2000 – 2007)
        —Bensiini: Sytytyspuola rikki, ADAC, Autobild
        —Diesel: Ilmamassamittari (vm 1994 – 2001) ADAC, Autobild
        —Ilmastointilaitevikoja ADAC
        —Diesel: kaksoismasssavauhtipyörässä vikoja (2007 >) Autobild
        —Jäykkätoiminen käsivalintainen vaihteisto (2007 >) Autobild
        —Kytkinvikoja ADAC Autobild
        —Kaksoismassavauhtipyörän vikoja (2007 alkaen) Autobild
        —Vikoja portaattomassa Multitronic CVT –automaattivaihteistossa Autobild
        —Pysäköintijarrun vaijeri jäätyy (2007 asti) Autobild
        —Dieselin turboahtimen vikoja (2007 asti) Autobild
        —Käynnistysongelmia, akku liian pieni (2007 alkaen)
        —Jäähdytysjärjestelmän letkuissa vuotoja, pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän
        —jäähdytinvuotoja: moottori ylikuumenee, moottorivaurioita (2007 alkaen) Autobild
        —Ledtakavalot kostuvat, tiivisteet vuotavat (2007 alkaen) Autobild
        —Irtoilevat kevytmetallivanteet, Audi vaihtanut veloituksetta (2007 alkaen) Autobild
        —Seitsenvaihteisen DSGautomaatin pysäköintiasento jumittaa (2007 alkaen) Autobild

        Sakalainen paska "laatu" kierretään ja kaukaa.


    • wannabee-quattro

      Maailmalla on villitys vaihtaa R8 quattro takavedoksi, kertoo kaiken Audin wannabe-nelivedosta ja onko auto parempi takavetona vaiko muka-nelivetona. Miksi näin? Eikö wannabee-neliveto iske?

      • S-typettäjä

        Ja on nopeampikin takavetona radalla


    • surkeitamalleja

      Ainakin RS 3 oli aivan paska ajettava radalla ja mutkatiellä, sehän on vielä näitä haldexeja. No eipä ole Audinörtit osanneet suunnitella ees torsenia kunnolla, samoja ongelmia isoissa quattrossa: painavia, kankaita kääntymään, tylsiä ja puskevia, heikko ohjaustuntuma ja ohjaus

    • vwmarkkanen

      Ihan riittävä terollekkin, ainakin pitäisi koska tämä aloittaja trollaa outoja takavetoisuuden puolesta vaikka useat seikat sen puolesta pitää vain puhua ja luulla ja uskoa, tavallinen maantienkuluttaja ei aja rallia , minkään vetoisella.
      Turhaa verrata kuten nelivetoa kilpailijaan kaksivetoisena, haloo pahvi.

      Sikäli jos osaat ja saat ajaa nelivetoisella autolla, et enään muuta hanki, jopa subaru ja volvokin kelpaa vaikkeivat audin tasolle pääsekään, niistä tyyppivioista katsastuksissa voin ainakin omakohtaisesti todeta kun katsastusmies kun audin hylkäsi että tukivarsissa väljää ,tyyppivika, johon totesin että kun menty 250 000km ja kymmenen vuotta josta osa helvetin huonoa pirkanmaalaista soratietä , kyllä siinä tyyppivat tuleekin esiin .

      • Tasoero

        Subaru ei tosiaan ole samalla tasolla Audin kanssa. Se on luotettavuudessa ja nelivedossa parempi.


      • 23423

        Millä tapaa Subarun neliveto on parmepi kuin audin jatkuva neliveto (vaikkapa A4ssä)?


      • KumpiParempi

      • Heihalooo

      • PuolueetonTesti

        Miten niin Audin mainosvideo? Kerroppa lisää.


    • Erojaon

      Neliveto niissä on suunnilleen yhtähyvä mallista riippuen, mutta Audin Torsen pohjaisissa järjestelmissä on paljon enemmän elektroniikkaa ja mekaniikkaa ja on vikaherkempi. Pienessä osassa Audeista on Haldex pohjainen neliveto.
      Subarut ovat kaikki suunniteltu alunperinkin nelivetoisiksi, eikä etuvetoisiksi kuten Audit. Subarun symmetrinen awd on vähintään yhtä hyvä (myös Torsentyyppinenl) järjestelmä. Siinä on vain vähemmän elektroniikkaa/ mekaniikkaa ja vikoja.
      Subaru on tehnyt paljon pidenpään sarjatuotannossa (pelkästään) nelivetoisia henkilöautoja. Subarun ensimmäinen symmetrinen awd järjestelmä lanseerattiin jo vuonna 1972 eli paljon ennen quattroa(1981).

      • oli7k6ujyh

        Mitähän ihmeen elektronikkaa torsenissa mielestäsi on?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3033
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2898
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2282
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      95
      2184
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1858
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      335
      1816
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1682
    Aihe