Miten adventtikirkon palkitsemiskäytäntö toimii lahkon johtoportaassa ja pastoreiden keskuudessa Suomessa?
Se toimii siten, että kun ja jos pastorina ollessasi olet saanut kalasteltua lahkon piiriin enemmän maksavia jäseniä kuin muut virkaveljesi, niin mitä todennäköisimmin pääset nauttimaan muutaman vuoden adventtikirkon johtajan pestistä ja sitä kautta paremmista ansioista ja lahkon sisäisestä arvostuksesta ja kunnioituksesta. Mitään muuta kiriteeriä ei ole. Tämän periaatteen voi todentaa adventtikirkon johtajien valinnoissa selvästi. Käytäntö on siis eräänlainen tarkoitushakuisesti luotu porkkana, jolla pastorit motivoidaan kastamaan uusia jäseniä lahkoon keinoja kaihtamatta. Luonnollisesti ansiokkaasti seurakunnan vanhusten testamenttien ja lahjakirjojen parissa puuhastellut pastori on hierarkiassa hyvinkin korkealla. "Kilpailkaa keskenänne" on siis päättäjien mottona, kun kyse on maallisen mammonan hankkimisesta lahkolle ja sen kassaan.
Palkitseminen adventtikirkon sisällä.
36
122
Vastaukset
Hei!
Ei tuollaisia mielikuvituksen tuotteita ole Adventtikirkossa, eikä palkita.
Jumalan Henki _Jeesus Kristus_Taivaalliset joukot tekevät kaiken työn mitä tulee ihmisen uskoon tuloon, ja uskon ylläpitämiseen.
Adventtikirkossa ei kukaan ansioidu koskaan, ja tämä asia tunnetaan yleisesti hyvin.
"Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin ettei kukaan voisi ylpeillä." Ef 2:8-9
Adventtikirkossa ei ole ristin sieluakaan, joka ei tätä asiaa tiedä.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaLisäisin vielä sen verran aloitukseeni, että tuo adventtikirkon sisäinen palkitseminen suoritetaan tiedostaen hyvin sekin, että ansioitunut pastori on muutaman vuoden pois aktiivisesta "kenttätyöstä"=(jäsenten kalastelu lahkon piiriin) ollessaan lahkon johtajana. Palkitsemista pidetään kuitenkin ensisijaisena silläkin uhalla, että kenttätyössä kastettujen määrä hiipuisikin, kun "firman" paras myyntitykki puuhastelee muissa tehtävissä.
- palkitsemisesta
Vetääkö se vertoja maailman johtopalkitsimisiin.??
Eli kateisko sinulla kaivertaa sydämessä`? Syy kirjoittamiseen.
Tuossa eräs vähävarainen oli saanut sakot ylinopeudesta. Ei huomannut rajoituksen muutosta ja kamera napsahti, tuoden sellaisen sakon, että taloudellisesti se oli mahdoton tälle vähävaraiselle. Mitä tapahtui? Eräs haukkumasi otti ja maksoi tuon sakon hänen puolestaan. Nimiä en tiedä, mutta asianosainen sen mulle kertoi itse. Summa olisi minullekin ollut iso. Hyvin palkitisi hädässä lähimmäisensä. Eikä edes jälkivaadetta. Yhdessä vain katseltiin netistä sakonmäärää, kun kamera välähti. Korotukset ovat köyhälle sakoissa mittavat, minkä yhteiskunta teki ja näkyy korottavan edelleen. Tuskin hyvintoimeentuleva johtaja maksaa kenenkään köyhän sakkoja. Päinvastoin hakee syitä korottaa vaikka sähkönsiirtomaksuja, että voi köyhää rokottaa ylenmäärin.
- vain-seurakuntalainen
Aloituksen tekijä osui muuten aivan naulan kantaan. Itse olen seurakuntalaisena seurannut mm. Helsingissä Annankadun adventtikirkon toimintaa ja tilannetta silloin, kun Atte Helminen oli ko. seurakunnan rivipastorina. Helminen pyrki saamaan seurakuntaan uusia jäseniä, vieläpä nuoria sellaisia ja onnistuikin siinä työssään ilmeisen hyvin. Tämän tietysti kirkon johtoporras pani merkille ja ei aikaakaan, kun Atte Helmisestä tuli Suomen adventtikirkon johtaja, vaikka Atella ei ollut minkäänlaista kokemusta tai muitakaan avuja toimia johtajana. Paljon pätevämpiä johtajan virkaan olisi siis löytynyt monia. Palkitseminen kuitenkin ajoi kaiken edelle, silläkin uhalla, että Annankadun seurakuntatoiminta hiipui silminnähden Helmisen johtajana olon aikana. Atte sai kuitenkin johtajan pestinsä jälkeen itse valita, mihin seurakuntaan hän pastoriksi haluaisi ja luonnollinen valinta oli tietysti Annankadun seurakunta, joka taitaa olla tällä hetkellä ainoa adventtiseurakunta, jossa toimii 2 pastoria samaan aikaan. Tämä siitä syystä, että Vehkavuoret ja Helmiset ovat kuin paita ja peppu ja heidän erottaminen toisistaan seurakuntatyössä olisi voinut herättää kaunaisuutta sukujen välillä.
- voi.mahdottomuus
Ihanko 2 pastoria. ?? Toisessa vapaissasuunnissa on 1000 hengen srk. 3- pastoria, johtava saa pääluvun mukaan vielä sitä palkkaa. Srk. maksaa sydämestään 10 000 ekua kk. remontista lyhennystä, nuo pst. palkat, sähköt, kiinteistöverot, vesimaksut, ym. ym. lähetystyön kulut jne. Kaikki sydämenhalusta.
Siis aloittajalla ei ole uskoa mihinkään ja naukuu sekä valittaa olemattomista.
Kapakoissa palkitaan omistajaa juojien määristä. Asiakas tuo palkkansa, perheensä, lapsensa ja maatilansa ovista sisään ja lopulta makaa ojanpohjassa.
Kyllä siinä köyhtyy, joku kipristellessä polttaa hasista, unohtaakseen raadollisuutensa.
Jos aloittajalle kristillisyyden työ itkettää, jolauta vain omassa nurkassa, luvattuun maahan kulkevat eivät kaipaa itkuasi, he hoitavat omat hommansa ja jopa voivat "palkita" jonkun siinä matkassa. - pohdiskelua-tähän
Onneksi sinua ei ole kukaan Herrantyöhön kutsunut, et ole siihen kykenevä, se näkyy kirjoituksestasi.
Kun henkilökohtaisesti olen katsellut eri kirkkokuntien pastoreiden sukuhistoriaa, niin isien Herran pelko on siunannut sukukunnissa uskon siirtymisen niin, että pappeudet esiintyy runsaammin, eikä niin, että hasispiipun polttava isä olisi esimerkillinen kasvattava ihminen, josta pappeja jälkipolvesta tulisi.
Tuossa eräässä vapaansuunnan suvussa isä ja äiti oli maanviljelijöinä uskollisia uskossa. Siellä on pastoria jo II- polvessa ja lähetyslääkäriä jne.
Toisessa juopottelevassa suvussa jälkipolvessa poika jatkoi isänsä jälkiä. Tosin luokassamme vielä oli raitis inttiin asti. Mutta ei lukeneisuuskaan ja isän esimerkki vienyt toiselle tielle. Alkoi juomaan ja joi itsensä hengiltä.
Vastaavia esimerkkejä voisi kertoa lisää kummaltakin puolen.
Siis usko- se siementyy suvussa ja kukin tekee työnsä Hengessä.
Herra taas tekee työnsä rakkauden kautta ja työ on Herran.
Jos siellä uskollisesti sanaa on tuotu esiin Helsingissä, se ihmiseltä riittää, jäsenmäärän tulos on taas Herran työ, ei ihmisen ja jos ihmiset eivät rakastu Herran tahtoon, ei ongelma ole saarnassa, vaan sydämessä, joka sitä kuuntelee. Siksi sinun mittasi on inhimillinen vailla pohjaa ja näkyy, että "vain- seurakuntalainen" nm.
jos nyt oletkaan seurakuntalainen, niin, - jos ei hoksaa, että rukouskammion kautta siunaten pastoriakin siunaus leviää srk.ssa.
Mutta jos sinun rakkautesi puuttuu, jättää Herran Henki herättämättä veljiä rinnallesi. - Ehdottomasti-näin
voi.mahdottomuus kirjoitti:
Ihanko 2 pastoria. ?? Toisessa vapaissasuunnissa on 1000 hengen srk. 3- pastoria, johtava saa pääluvun mukaan vielä sitä palkkaa. Srk. maksaa sydämestään 10 000 ekua kk. remontista lyhennystä, nuo pst. palkat, sähköt, kiinteistöverot, vesimaksut, ym. ym. lähetystyön kulut jne. Kaikki sydämenhalusta.
Siis aloittajalla ei ole uskoa mihinkään ja naukuu sekä valittaa olemattomista.
Kapakoissa palkitaan omistajaa juojien määristä. Asiakas tuo palkkansa, perheensä, lapsensa ja maatilansa ovista sisään ja lopulta makaa ojanpohjassa.
Kyllä siinä köyhtyy, joku kipristellessä polttaa hasista, unohtaakseen raadollisuutensa.
Jos aloittajalle kristillisyyden työ itkettää, jolauta vain omassa nurkassa, luvattuun maahan kulkevat eivät kaipaa itkuasi, he hoitavat omat hommansa ja jopa voivat "palkita" jonkun siinä matkassa.Anankadun seurakunta on niin pieni ja mitätön aktiivijäsenmäärältään, että kahden pastorin palkkaaminen sellaiseen on vain resurssien ja rahan haaskausta.
Kirkkosalissa istuu lauantaisin ehkä parisenkymmentä enemmän tai vähemmän aktiivista nuokkujaa, joita pastorit yrittävät elvyttää jauhamalla samaa liturgiaa vuodesta toiseen pyrkien aivopesemään jäsenistöä tulemaan seuraavanakin lauantaina kuuntelemaan samaa puppua.
- näin.hierarkia.toimii
"Kyllä herra palkitsee" on adventtikirkoissa ymmärrettävistä syistä korvattu lauseella: "Kyllä herrat palkitsee".
- lahkon.herrat
Tässäkin täytyy pitää mielessä se seikka, että ne lahkon herrat palkitsevat vain omaan klaaniinsa kuuluvan "päällystön" ja senkin palkinnon luonnollisesti kustantavat lahkon rivijäsenet, jotka ovat vain pelinappuloita lahkon "kerman" käsissä.
- miksi.koulutusta
Miksi pastoriopiskelijan pitää opiskella ulkomailla vuosia sitä, kuinka kuulijaa voi parhaiten ja vakuuttavammin kusettaa puhujakorokkeelta?
- syy-on-selvä-pastori-ei
"Miksi pastoriopiskelijan pitää opiskella ulkomailla vuosia sitä, kuinka kuulijaa voi parhaiten ja vakuuttavammin kusettaa puhujakorokkeelta?"
Siitä syystä, että pastorin tulee pysyä lahkonsa valtaapitävien asettamassa ruodussa ja pastorikokelas tulee siis aivopestä niin, että hän alkaa itsekin vähitellen uskomaan mitä lahkon koulussa hänelle on iskostettu alitajuntaan, olkoonkin sitten niin, että se kaikki mitä tulevalle pastorille opetetaan, on vain silkkaa satua.
- pyhpyh
Aloitteja valehtelee, kuten aina. Samoin kaikki te muut adventtikirkon vastustavat valehtelette. Saatte sen mukaisen lopunkin.
- pyhpyh.on.valehtelija
Aloituksen tekijän kirjoitus oli totisinta totta, mutta niin on, että adventistit muuttavat totuuden valheeksi ja valheen totuudeksi. Siinä sinä pyhpyh et tee mitään poikkeusta. Sen mukainen on myös oleva rangaistuksesikin.
- pyhpyh
Puhut vain itsestäsi.
- pyhpyh.on.valehtelija
pyhpyh kirjoitti:
Puhut vain itsestäsi.
Jälleen pyhpyh valehtelit, kuten aina. En puhunut, vaan kirjoitin. Se tuli jälleen todistettua, että sinä pyhpyh olet pelkkä valehtelija, kuten on lahkosi valtaapitävätkin.
- toden.totta
pyhpyh.on.valehtelija kirjoitti:
Aloituksen tekijän kirjoitus oli totisinta totta, mutta niin on, että adventistit muuttavat totuuden valheeksi ja valheen totuudeksi. Siinä sinä pyhpyh et tee mitään poikkeusta. Sen mukainen on myös oleva rangaistuksesikin.
Totuuden valheeksi .... siis ilmaisevat, että kristillisyydessä saarnattu totuus helvetin ikuisesta kidutuksesta on satua. Se on teistä valhetta, ja kertomalla, että Herra luo kaiken Uudeksi, on teistä valhetta, sillä teillä helvetti ja ikuinen kidutus on totuus.
Tästähän kenkä puristi. Toinen on sapatti.
Raamatullinen lepopäivä on teistä valhetta ja sunnuntai totuutta.
Siksi tällaiset aloitukset ja kirjoitukset kumpuaa näsisä lähteissä...... - pyhpyh
pyhpyh.on.valehtelija kirjoitti:
Jälleen pyhpyh valehtelit, kuten aina. En puhunut, vaan kirjoitin. Se tuli jälleen todistettua, että sinä pyhpyh olet pelkkä valehtelija, kuten on lahkosi valtaapitävätkin.
Kyllä se olet sinä itse, joka valehtelee.
- pyyhpyyh
toden.totta kirjoitti:
Totuuden valheeksi .... siis ilmaisevat, että kristillisyydessä saarnattu totuus helvetin ikuisesta kidutuksesta on satua. Se on teistä valhetta, ja kertomalla, että Herra luo kaiken Uudeksi, on teistä valhetta, sillä teillä helvetti ja ikuinen kidutus on totuus.
Tästähän kenkä puristi. Toinen on sapatti.
Raamatullinen lepopäivä on teistä valhetta ja sunnuntai totuutta.
Siksi tällaiset aloitukset ja kirjoitukset kumpuaa näsisä lähteissä......Teidän adventistien valheet ei meitä hetkauta. Saatte sen mukaisen lopun.
- pyhpyh
Valheesi ei hetkauta.
- kiertopalkinto
Palkintona on ollut mahdollisuus päästä Toivonlinnaan kuolaamaan nuorten koululaisten vartaloita? Tämähän on ollut tunnettu palkitsemistapa ansioituneille adventtikirkon palkkaa nauttivalle?
- pyhpyh
Valheesi ei kuule hetkauta.
Eiköhän kaikilla järjestöillä ole oma palkitsemisjärjestelmänsä - mitkä parempia, mitkä huonompia? Menneinä vuosikymmeninä tosiaan parhaimmat "sielujenvoittajat" palkittiin piirikunnan tai unionin johtajan postilla. Ongelmana tässä kuitenkin on se, että hyvä "sielujenvoittaja" ei välttämättä ole hyvä johtaja tai esimies. Ei myöskään päinvastoin.
Toisaalta jokin kannustus tai porkkana pitäisi olla. Kuka nyt semmoiseen hommaan hakeutuu, jossa ei ole nousun mahdollisuuksia? Kuinka paljon kukakin on kastanut, lienee varsin helppo laskea.
Australialainen Coltheart toi Suomeen Raamattu ja arkeologia -seminaarit 1960-luvun lopulla. Muistan katsoneeni erästä neljännesvuositilastoa, jossa Helsingin Castrenin seurakuntaan oli liitetty (siis kastettu) yli 300 kallista sielua, mutta jotka seuraavien neljännesvuositilastojen mukaan olivat kadonneet kuin tuhka tuuleen. "Jälkihoitoa" ei ilmeisesti ollut. - Yksistään kastettujen määrään ei pitäisi tuijottaa!
Viime aikoina ei kuitenkaan ole näkynyt erityisiä "sielusatoja". Muutenkin väen vähetessä johtajiksi ei enää ole pyrkyä.
Tuiki tärkeää tässä yhteydessä on kuitenkin kysyä, mikä instanssi ne johtajat valitsee. Edustajiston kokoushan ne valitsee määrävuosina. Siellä on niitä, joilla on jonkinlainen palvelussuhde adventtikirkkoon ja sitten rivijäseniä. Edustajainkokouksen jäsenistä koostuva ymmärrys ja valistuneisuus ratkaisee paljon. Jos sinne valitaan paljon pöljiä, päätökset ovat sen mukaisia."Australialainen Coltheart toi Suomeen Raamattu ja arkeologia -seminaarit 1960-luvun lopulla."
Helsingin kauppakorkeakoulun juhlasalissa pidetyssä veli Coltheartin vetämissä tilaisuuksissa 60-luvun lopulla kävi joukko adventtikirkkoon kuulumattomia "pakanoita" kuuntelemassa ulkomaalaisen veljen höpinöitä. Luonnollisesti massiivinen mainostuskampanja ennen Colthertin tilaisuuksia edesauttoi sitä, että kuulijoita tuli niinkin paljon. Tuohon aikaan myös ulkomaalaisen puhujan rooli oli edesauttamassa kiinnostukseen. Mikäli tilaisuudet olisi aloitettu aikanaan esim. silloisessa Castreninkadun adventtikirkossa, olisi yleisökato ollut varmaa, eikä pakanoita olisi saatu houkuteltua tilaisuuksiin siinä määrin.
Adventtikirkon järjestämät kokouskampanjat ovat aina perustuneet Suomessa siihen, että seurakunnan ulkopuolisia kuulijoita kalastellaan seminaareihin ja kokoussarjoihin niin, että pyritään alussa mahdollisimman tarkkaan varjelemaan sitä, ettei annettaisi liian selkeää tietoa siitä, kuka tilaisuudet järjestää. Mm. ETRA-nimeä on käytetty järjestävänä tahona adventtikirkon sijaan ja tilaisuuksien yhteyteen on järjestetty esim. jonkun lääkärin tuokio, jossa on keskitytty adventistien kannalta tärkeisiin terveysaiheisiin ja sillä keinoin houkuteltu myös kuulijoita tilaisuuksiin.
Mielenkiintoista on sekin, että adventtikirkko Suomessa oli suhteellisen edistyksellinen 50-luvulta lähtien, koska naispappeus oli noihin aikoihin ihan luonnollista Suomen adventtikirkossa.
Yksi suurimmista Suomen adventtikirkon piirissä vaikuttaneista naispastoreista oli aikanaan luonnollisesti Elsa Luukkanen, jonka miehinen paatos oli jollain lailla eksoottistakin. Välillä tämän vanhaksi piiaksi jääneen Luukkasen ääni oli niin käheä ja karhea voimakkaista puhesessioista, että sekin ilmeisesti osaltaan lisäsi kiinnostusta tähän välillä voimakkaasti nyrkkiä puhujapönttöön lyövään ja ääntään korottavaan puhujaan. Elsa Luukkanen oli valtansa huipulla juuri 60-luvulla ja ilmeisesti adventtikirkko käyttikin Elsaa eräänlaisena täkynä houkutellakseen mieskuulijoitakin tilaisuuksiin. Monelle miespuoliselle kuulijalle Elsa saattoi hyvinkin edustaa eräänlaista voimakasta äitihahmoa siitäkin huolimatta, että Luukkanen ei koskaan biologinen perheen äitihahmo saanut ollakaan, eikä ilmeisesti olisi siihen tehtävään sopinutkaan voimakkaan persoonansa johdosta.- pyhpyh
Ootte kaikki paskanpuhujia.
David Coltheart otti positiivisella tavalla kantaa myös homoseksuaalisuuteen yhdyskuntansa piirissä moittimalla kansainvälisen adventtikirkon yleistä linjaa:
https://www.sdakinship.org/letters-to-responses-from-church-officials/943-david-coltheart-sunshine-coast-queensland-australia-march-9-2014.htmlRyhdyin pohtimaan mikä etunimi sillä Coltheartilla oikein oli. David tuntui jotenkin vieraalta. Niinpä Google avuksi. Sieltä löytyi Siegfried H. Hornin artikkeli "What is new in Biblical Archeology?" (Ministry, April 1980). Horn kirjoittaa mm.:
> During the nearly three decades that have passed since I began teaching archeology in our Theological Seminary I have seen more and more of our evangelists use archeological subjects as a drawing card. This method was pioneered especially by our Australian evangelists, such as the late Pastor John Coltheart, whose methods are now followed by many evangelists all over Europe... >
https://www.ministrymagazine.org/archive/1980/04/what-is-new-in-biblical-archeology
Siis John Coltheart, David saattaa olla hänen poikansa tai jotain omaa sukuaan.
***
Elsa Luukkanen oli kova tekijä omana aikanaan ja haukkui miespapit suohon mennen tullen. Nykypäivään hänen tyylinsä ei kuitenkaan sovi. Myös kommunistien keskuudessa oli vahvoja naishahmoja, kuten Hella Wuolijoki ja Hertta Kuusinen. Heidän varjossaan miehet olivat täysin nynnyjä.
Elsan toiminta ajoittui sopivasti sota-aikaan ja sen jälkeiseen aikaan. Miespappien toimintamahdollisuudet olivat sota-aikana hyvin rajalliset. Lisäksi Elsan toimi sellaisella alueella, jossa toimi Herran kansa -niminen porukka. Liikkeen perustaja Pekka Mikkonen oli kuollut 1936 ja sen johdosta liike oli jossain määrin hajoamassa. Elsa onnistui kalastelemaan heitä.
Minulla on sellainen käsitys, että Elsan opetuslapset ovat varsin hyvin pysyneet seurakunnassa, toisin kuin monien miespappien opetuslasten kohdalla on.Tässä on linkki B. B. Beachin pitämään puheeseen John F. Coltheartin hautajaisissa lokakuussa 1974. Puhe on julkaistu helmikuussa 1975 australialaisessa adventistien lehdessä "Australasian Record and Adven World Survey".
http://docs.adventistarchives.org/docs/AAR/AAR19750217-V80-07__C.pdf
Siinä mainitaan nimeltä kaksi vainajan poikaa, David ja Alvin, jotka jatkavat isänsä perintöä Adventtikirkon työntekijöinä.
«One Coltheart—John—has laid down his ministerial burdens. Another Coltheart—David—will pick up his father's ministerial mantle this coming January. Waiting in the evangelistic wings is another Coltheart son—Alvin—training at Newbold College for the gospel ministry. To live in the hearts and ministry of fellow workers and two sons left behind, is really not to die.»
Muistan, kuinka isäni paheksui Coltheartin kokoussarjoja juuri siitä syystä, että adventistien mainitseminen pidettiin piilossa mahdollisimman pitkään ja myös siksi, että kokousten puitteet olivat ylellisiä ja kovin erilaisia kuin tavallisen adventtiseurakunnan toiminnan puitteet. Varsin moni todellakin liittyi silloin Adventtikirkkoon vain hyvin lyhyeksi ajaksi.v.aari kirjoitti:
Tässä on linkki B. B. Beachin pitämään puheeseen John F. Coltheartin hautajaisissa lokakuussa 1974. Puhe on julkaistu helmikuussa 1975 australialaisessa adventistien lehdessä "Australasian Record and Adven World Survey".
http://docs.adventistarchives.org/docs/AAR/AAR19750217-V80-07__C.pdf
Siinä mainitaan nimeltä kaksi vainajan poikaa, David ja Alvin, jotka jatkavat isänsä perintöä Adventtikirkon työntekijöinä.
«One Coltheart—John—has laid down his ministerial burdens. Another Coltheart—David—will pick up his father's ministerial mantle this coming January. Waiting in the evangelistic wings is another Coltheart son—Alvin—training at Newbold College for the gospel ministry. To live in the hearts and ministry of fellow workers and two sons left behind, is really not to die.»
Muistan, kuinka isäni paheksui Coltheartin kokoussarjoja juuri siitä syystä, että adventistien mainitseminen pidettiin piilossa mahdollisimman pitkään ja myös siksi, että kokousten puitteet olivat ylellisiä ja kovin erilaisia kuin tavallisen adventtiseurakunnan toiminnan puitteet. Varsin moni todellakin liittyi silloin Adventtikirkkoon vain hyvin lyhyeksi ajaksi.Hupsista — tuli virhe, kun näppäimistöajuri ei aina pysy nopean kymmensorminäpyttelyni vauhdissa. Virheen löytäminen jääköön lukijoiden tehtäväksi. Sehän ei oikeastaan ole virhe, ellei kukaan huomaa sitä.
v.aari kirjoitti:
Hupsista — tuli virhe, kun näppäimistöajuri ei aina pysy nopean kymmensorminäpyttelyni vauhdissa. Virheen löytäminen jääköön lukijoiden tehtäväksi. Sehän ei oikeastaan ole virhe, ellei kukaan huomaa sitä.
Ei tuosta vaarin viestistä näytä puutuvan kuin tuosta "Australasian record and adven world survey" julkaisun nimestä adven sanasta lopusta t-kirjain?
Adventtiairut kirjoitti:
Ei tuosta vaarin viestistä näytä puutuvan kuin tuosta "Australasian record and adven world survey" julkaisun nimestä adven sanasta lopusta t-kirjain?
Tämä vastaus on aivan oikein. Palkinnoksi saat kymmenen sekuntia iloista ihailua.
David Coltheart on käsitykseni mukaa John Coultheart:n poika? Pojasta polvi paranee, joten mielipide-erojakin löytynee?
"Muistan, kuinka isäni paheksui Coltheartin kokoussarjoja juuri siitä syystä, että adventistien mainitseminen pidettiin piilossa mahdollisimman pitkään ja myös siksi, että kokousten puitteet olivat ylellisiä ja kovin erilaisia kuin tavallisen adventtiseurakunnan toiminnan puitteet. Varsin moni todellakin liittyi silloin Adventtikirkkoon vain hyvin lyhyeksi ajaksi."
Luonnollisesti mitättömän ja pienen lahkon tuli näyttää mahtipontiselta, että uskottavuus voisi syntyä niiden keskuudessa, jotka eivät olleet niitä adventismin höpötyksiä aikaisemmin koskaan kuulleet. Annetaan mielellään kuva siitä, että kuulutaan johonkin suureen ja erinomaiseen yhteisöön. Kun sitten hyvin pian useimmille lahkoon liittyneistä kuitenkin selvisi karu todellisuus ja se, että kaikki oli vain mahtipontisesti ja tarkoituksellisesti luotua illuusiosta, joka haihtui hyvin nopeasti savuna taivaan tuuliin ankeissa paikallisseurakunnissa, niin oli luonnollista erota siitä mikä oli vain aistiharhaa ja jonkun lahkon piirissä vallitsevia harhaisia uskomuksia.Coltheartin kokousten muistelu palautti mieleeni erään kirjoituksen yleisön osastossa. Mutta sitä ennen on mainittava pari seikkaa. Unioni ja/tai piirikunnat valitsivat Aittalan ja Pohjolan (mahdollisesti jonkun muunkin, jonka nimeä en nyt muista) jatkamaan Raamattu ja arkeologia -seminaarien pitämistä Coltheartin jälkeen.
Ehkä Coltheart koulutti heitä myös kädestä pitäen. Pojille hankittiin kunnon kamerat ja sen käyttökoulutusta päälle. Sitten vaan lentoliput Lähi-idän maihin ja kuvia napsimaan. Kun Lähi-idästä oli palattu, kuvat kehitetty sekä paketti saatu kuntoon, Raamattu ja arkeologia -seminaarit alkoivat pyöriä.
Muistelen, että joku ahkera kokouksissa kävijä kirjoitti niistä paikalliseen lehteen kiittävään sävyyn jotenkin tähän tapaan: "On se hienoa, että X:n adventtiseurakunta tarjoaa tällaisen loistavan kulttuurihistoriallisen tietopaketin kaikelle kansalle. Seurakunnalle tämä varmaan on melkoinen uhraus. Suurkiitos X:n adventtiseurakunnalle."
Tähän tapaan muuan paikalla istunut kuulija kirjoitti. Hän varmaan ymmärsi, että kalastelusta oli kyse, mutta ei muistaakseni vihjannut siihen suuntaan. No tietysti on mahdollista, että kirjoitus olikin järjestäjien jippo. En kuitenkaan usko siihen.- meno.oli.kovaa
"Unioni ja/tai piirikunnat valitsivat Aittalan ja Pohjolan (mahdollisesti jonkun muunkin, jonka nimeä en nyt muista) jatkamaan Raamattu ja arkeologia -seminaarien pitämistä Coltheartin jälkeen.
Pojjaat pääs hurvittelee keskenään ja kun lahkolla oli jäsenistöltä saatua rahaa kuin roskaa, niin pakkohan sitä johonkin oli pistää. Pantiin, mentiin ja järjestettiin pomoille huvimatkoja. - Ole.armollinen.Herra
meno.oli.kovaa kirjoitti:
"Unioni ja/tai piirikunnat valitsivat Aittalan ja Pohjolan (mahdollisesti jonkun muunkin, jonka nimeä en nyt muista) jatkamaan Raamattu ja arkeologia -seminaarien pitämistä Coltheartin jälkeen.
Pojjaat pääs hurvittelee keskenään ja kun lahkolla oli jäsenistöltä saatua rahaa kuin roskaa, niin pakkohan sitä johonkin oli pistää. Pantiin, mentiin ja järjestettiin pomoille huvimatkoja.Mutta, täytyy todeta se, että vaikka kuinka tuo raha olisi hurviteltu ja pantu teidän mielestänne turhaan, niin pistän siihen toiseen vaakakuppiin sen, että äiti- ateisti löysi Jeesuksen. Hänelle adventistisisar kertoi Jeesuksesta, lunastuksesta, iankaikkisesta elämästä jne. niin tuo pelastus, minkä hän löysi sydämeensä, tuli NIIIIIn - Kristusta tunnustava uskova, ateistisen- Vapaa-ajattelijoiden keskuudesta muuttuneena, oli se ihme.
Perheenpiiristä - Kansanlähetyksestä, kirkon ja helluntaiherätyksen piiristä ei kukaan kyseenalaistanut tuota uskoa, joka vetosi Jeesuksen veren pelastavaan voimaan hänen kohdallaan. Kun katson sitä Jeesuksen ristinkuoleman kallista hintaa äitini puolesta ja Sanaa, joka adventtikirkon puolelta tulleena avasi silmät parannukseen, niin se yhtälönä riittää maksamaan sen hirvittänä hinnan, millä te syytätte adventisteja.
Siis Isän silmissä äitini sielunhinta Kristuksessa peittää syytöstenne mitan ja siksi kun syytätte täällä palstalla adventisteja, nousee mieleeni raamatun sanomasta, muistiinmerkitty kertomus.
Siellä joku oli saanut anteeksi Kuninkaansa edessä velkansa, mutta ulkopuolella alkoi toiselta mittaamaan pienempää omaa velkaansa anteeksiantamattomalla mielellä, niin tuo hänen velkansa muutuikin Kuninkaan silmissä uudelleen saatavaksi.
Siis pelkäänpä sitä, että kirjoittajilla voi olla kuitenkin velkasuhde Jumalaan olemassa, sen tietää Herra itse, koska Hän jokaisesta sanasta tuomitsee meidät, sinut ja minut, jne.
Sentähden katselen näitä asioita aivan eri suunnilta kuin te. Te syyttelette, minä katson tulosta.
Tulos, - minun äitini - ja kerran perillä, lunastettuna ja armahdettuna. Kiitos Jeesus.
Kiitos, että oli tuo adventistisisar. Kiitos, että Hän katsoi sinun lunastavaan Voimaan ja armoon. Kiitos, että Hän tuli, avasi Sanan ja toi kirjoitukset. Kiitos adventisteista.
He tekivät sen työn elopellolla, jota muut eivät saaneet tehtyä, toivat kadotetun Herran armoistuimen eteen.
Siksi Herra, rukoilen näitten panettelijoiden edestä. Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät. Älä vie heitä tuomiolle kadottavan tuomion tuleen. Herätä heidän sydämensä tilasta tarkastelemaan suhdettaan Sinuun Isä. Tarkastelemaan sitä, että mikä on se lunstushinta, mikä Kristuksessa on esissä. Tarkastelemaan sitä, että Sinä Herra teet sen työn, tavalla tahi toisella, vaikka meidän muitten tekemisien valinnat ei ehkä täytä toisen tekijän mallimittaa, vaan esittää jotain muuta.
Siis työ on Herran ja Hän katsoo uskollisuutta, uskollisuutta siihen , että edes yritetään tehdä armon ja rakkauden hengessä. Jeesuksen nimessä, - ole meille armollinen, ja kiitos vielä kerran, pelastit äitini, tämän adventtikirkon työ tuloksena, tuon adventistinaisen hengellisen rakkauden kautta, sinuun Herra, ja lähimmäiseen.
Älä saata meitä sanoistamme tuomiolle. Sillä sanamme saattaa olla joillekin tietämättömyyden aikoja, kun ei nähdä Herran esikartanoiden työtapaan.
- kalastelukeinoja
Kun sitten nämä arkeologi-seminaarit ja dia-esitykset eivät enää vetäneetkään riittävästi porukkaa lahkon järjestämiin kokouksiin, niin vaihdettiin "kalastelumuotoa". Hankittiin joka adventtiseurakuntaan videotykit ja alettiin niissä näyttämään USA:ssa tuotettuja ja Suomeksi kotimaassa suomenkielelle käännettyjä lahkon opinkohdille perustuvia DVD-esityksiä. Taitaa kuitenkin vielä olla joku pastori, joka käyttää dia-esitys-taktiikkaa seminaareissaan ja pyörittää "erikoisilloissaan" vanhaa filmiprojektoria näyttäen joitain arkeologi-aiheisia elokuvia tai luontofilmejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1162078Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1621571Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551384- 551158
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1641141Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75976Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62882Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36877- 52864
- 56821