Verotulot 2016 tammikuu

9

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja väärin meni. Seurakuntien verotilityksessä oli huomioitu yhteisövero-osuus, joka on nyttemmin suora valtionrahoitus eikä siis näy veroina.

      Todellinen erotus on huomattavasti pienempi. Oikeansuuntainen toki.

      • LukijanKommentti

        Siis vanha systeemi olisi "tuottanut" enemmän rahaa 2016. Toisaalta budjettirahoitus voi olla stabiilimpi. Toivottavasti ei kauaa. Mahdolliset tuet pitäisi osittaa ja arvioida kohteen mukaan. Väestörekisterijutut pitäisi poistaa nopeasti.


      • LukijanHuomio
        LukijanKommentti kirjoitti:

        Siis vanha systeemi olisi "tuottanut" enemmän rahaa 2016. Toisaalta budjettirahoitus voi olla stabiilimpi. Toivottavasti ei kauaa. Mahdolliset tuet pitäisi osittaa ja arvioida kohteen mukaan. Väestörekisterijutut pitäisi poistaa nopeasti.

        Maistraatti voi hoitaa väestökirjanpidon. Ja vihkijät voivat asioida siellä.


      • LukijanKommentti kirjoitti:

        Siis vanha systeemi olisi "tuottanut" enemmän rahaa 2016. Toisaalta budjettirahoitus voi olla stabiilimpi. Toivottavasti ei kauaa. Mahdolliset tuet pitäisi osittaa ja arvioida kohteen mukaan. Väestörekisterijutut pitäisi poistaa nopeasti.

        Ei mitään "voi olla" stabiilimpi vaan "on". Sehän on aivan päivänselvää.

        Tietysti tuo vakaus vaikuttaa molempiin suuntiin, ei voi tullakaan yllättävää kymmentä miljoonaa.

        Jos väestökirjanpidon poistamisen lisäksi siirrettäisiin kirkkojen korjausavustukset menemään Museoviraston kautta, olisi jäljellä vain hautaustoimi. Olisihan se vielä nykyistäkin konkreettisempi: X hautaa, vuodessa tulee Y lisää ja Z poistuu, rahaa kuluu N euroa.


      • LukijanHuomio kirjoitti:

        Maistraatti voi hoitaa väestökirjanpidon. Ja vihkijät voivat asioida siellä.

        Kirkkoa tarvitaan väestönkirjanpidossa silloin, kun tehdään sukuselvitys henkilölle, joka on syntynyt 15 vuotta ennen kuin maistraatti alkoi hoitaa kaikkien ihmisten väestökirjanpitoa, ja muistelen tämän olleen 1970 tai jotain sinne päin, joten likimain ennen vuotta 55 syntyneet. Sukuselvitystä varten tarvitaan katkeamaton virkatodistusten ketju ainakin 15-vuoden iästä kuolinhetkeen (https://www.google.fi/search?q=katkeamaton ketju virkatodistuksia sukuselvitys). Älkää kysykö miksi. En tiedä mikä se on ja mitä sillä tehdään, mutta perunkirjoituksiin ja jälkeläisten selvitykseen kaiketi liittyy. Toisin sanoen, jos vuonna 1950 syntynyt on 15 vuotta täyttäessään ollut kirjoilla vain kirkon rekisterissä eikä väestörekisterissä, niin hänen kuollessaan perunkirjoitusta varten tarvittava virkatodistus alkaen 15 vuoden iästä saadaan vain kirkonkirjoista. Jotta väestörekisteri voisi aidosti hoitaa kaikkien sukuselvitykset, kirkonkirjat pitäisi sulauttaa osaksi väestörekisteriä. Vaikka tämä koskee vain suuripiirtein yli 50-vuotiaita niin on siinä silti melkoinen remontti. Kai on ajateltu, että helpompi antaa ongelman ratkaista itse itsensä ajan kuluessa, kun lopulta kaikki jotka ovat alunperin vain kirkon väestökirjanpidossa ovat menneet manan majoille, ja jäljellä on vain maistraatin yhteinen tietojärjestelmä.


      • rainbowshy kirjoitti:

        Kirkkoa tarvitaan väestönkirjanpidossa silloin, kun tehdään sukuselvitys henkilölle, joka on syntynyt 15 vuotta ennen kuin maistraatti alkoi hoitaa kaikkien ihmisten väestökirjanpitoa, ja muistelen tämän olleen 1970 tai jotain sinne päin, joten likimain ennen vuotta 55 syntyneet. Sukuselvitystä varten tarvitaan katkeamaton virkatodistusten ketju ainakin 15-vuoden iästä kuolinhetkeen (https://www.google.fi/search?q=katkeamaton ketju virkatodistuksia sukuselvitys). Älkää kysykö miksi. En tiedä mikä se on ja mitä sillä tehdään, mutta perunkirjoituksiin ja jälkeläisten selvitykseen kaiketi liittyy. Toisin sanoen, jos vuonna 1950 syntynyt on 15 vuotta täyttäessään ollut kirjoilla vain kirkon rekisterissä eikä väestörekisterissä, niin hänen kuollessaan perunkirjoitusta varten tarvittava virkatodistus alkaen 15 vuoden iästä saadaan vain kirkonkirjoista. Jotta väestörekisteri voisi aidosti hoitaa kaikkien sukuselvitykset, kirkonkirjat pitäisi sulauttaa osaksi väestörekisteriä. Vaikka tämä koskee vain suuripiirtein yli 50-vuotiaita niin on siinä silti melkoinen remontti. Kai on ajateltu, että helpompi antaa ongelman ratkaista itse itsensä ajan kuluessa, kun lopulta kaikki jotka ovat alunperin vain kirkon väestökirjanpidossa ovat menneet manan majoille, ja jäljellä on vain maistraatin yhteinen tietojärjestelmä.

        Hmm... Vuonna 1970 väestökirjanpito siirtyi pois pienuskonnoilta ja jäi maistraateille ja valtionkirkoille. Valtionkirkoilta se tavallaan poistui 2000, mutta siirtymäajan kanssa, ja siirtymäaikaa jatkettiin. Vasta 2005 on väestökirjanpito ollut täysin valtion hallinnassa.

        Mutta kysehän ei ole tästä. Kyse on siitä, mitkä tiedot ovat valtiolla saatavilla. Ja siinä käsittääkseni juuri tuo 1970 on raja.

        Ei kai tätä tosiaan tarvitse väkisin valtionkirkoilta poistaa ainakaan vielä. Toisaalta pitää noidenkin siirto hoitaa ennenkuin evlut kirkon tilanne heikkenee liikaa.


    • Joku enemmän verotusta tunteva voisi katsoa näitä.

      Vero.fi:n mukaan kirkollisveroa tilitettiin viime kuussa n. 87 miljoonaa euroa eli 1,4% enemmän kuin vuotta aiemmin. Kunnallisveron tuotto kasvoi vastaavasti 3,1%.

      Erotus siis olisi vähemmän kuin vuotta aiemmin, mikä täsmää hyvin siihen, että eroaminenkin väheni. Toisaalta erotus oli tavan mukaan isompi kuin kirkkoonkuuluvuuden lasku, mikä kertoo eroamisen osuvan enemmän työikäisiin.

      Tai, tarkemmin sanoen, eroaminen osuu työikäisiin ja tuleviin työikäisiin. Nyt kylvettiin viiden vuoden päähän, mutta myös saatiin satoa Homoillan kylvöstä.

      Kasteiden osuuden vähentyminenhän taas ei vaikuta evlut talouteen vielä pariin vuosikymmeneen.

    • Helmikuun luvuissa kirkollisveron tilitys on kasvanut 0,5%. Kunnallisveron kasvu on 1,9% eli erotusta 1,4 %-yksikköä. Se vastaa suunnilleen työikäisten kirkosta eroamisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      189
      1905
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      554
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      202
      479
    Aihe