Hei
Tiedustelisin miten tulisi menetellä jos yrityksen kalustoa häviää, hajoaa tai tulee varastetuksi. Eli että nämä ei näkyisi enää kirjanpidossa yrityksen varallisuutena ja näin esim lopettamisen yhteydessä laskettaisi yrittäjän henkilökohtiseksi omaisuudeksi eli tuloutettaisi yrittäjälle. Tällöin hän joudun maksamaan alv:n ja tuloveroa verottajan keksimästä tavaran arvosta?
Ps. poistothan ei tarkoita että kalustoa ei enää olisi olemassa tai että sillä ei olisi enää arvoa, voipi tulla hyvinkin kalliiksi yritäjälle myöhemmin.
Miten hävinnyt kalusto kirjanpitoon
3
3473
Vastaukset
- Vittuntunut veronmaksaja
Verotoimistosta luulisi saatavan apua tuohon tilanteeseen. Niiden tiedot pitäisi ainakin olla luotettavampia.
- katoaminen
Koneista ja kalustosta on mahdollista jopa verotuksessa tehdä lisäpoisto. Lisäpoistoon olet todellakin oikeutettu, mikäli kalusto on varastettu tms. todistettavasti tuhoutunut.
Esim. atk-laitteethan ovat usein arvottomia, kun hankitaan uusia. Ainakin yritykseni sai lisäpoiston verotuksessa läpi, kun hankin uudet laitteet ja ilmoitin veroilmoituksessa liitteellä vanhojen romutuksesta.- romutettu
kalusto kirjattu suoraan poistoihin kirjanpitäjän toimesta (vaatii tietysti minun tekemän tositteen) - ei ongelmia verottajan eikä tilintarkastajan kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135233
- 675034
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603178- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 381760
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371618