Tukholman piispan

hullu neuvo

Aamun uutislähetyksessä naispuolinen piispa Tukholmasta antoi seuraavan neuvon uhrien omaisille ja muille ruotsalaisille: Täytyy vain uskoa ja luottaa Jumalaan ja toimia hänen apunaan maan päällä.

Täytyy sanoa, että ateistina ja ihan vaan ihmisenä minun on mahdotonta ymmärtää, mikä tällaisessa neuvossa VOI vedota ihmiseen. Miten epätoivoinen ihmisen täytyy olla, ettei vieläkään ymmärrä kristinuskon epäinhimillisyyttä, epäeettisyyttä.

Jos Jumala on kaikkivoipa, niin aikamoinen ongelma tässä on: Miksi hän sallii tällaista ja vaatii vielä senkin jälkeen sokeaa uskoa, mahdollisen helvettiin joutumisen uhalla? Eli: "Jos sinun pienen lapsesi kuolema saa sinut epäilemään Jumalan hyvyyttä, varaudu iankaikkiseen kärventymiseen helvetin tulessa."

Järkyttävää, pahempaa kuin fasismi.

34

1096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Welhokas

      varmuus on varmaan mukavampaa kuin totuus, varsinkaan kun maailma ei ole järjestelmällinen paikka eikä turvallinen.

    • aikanaan

      Sodoman ja Gomorran kaupungista ei löytynyt aikanaan kymmentä vanhurskasta (=vanhurskas tarkoittaa Jumalalle kelpaavaa) ihmistä, niinpä Herra päätti hävittää ihmiset sieltä Lootin perhettä lukuunottamatta. Siinä meni niin lapset kuin aikuisetkin ihmisen pahuuden tähden.

      Jumalan vihaa ihmisten syntiä kohtaan ei kannata vähätellä, vai mitä? Jumala ei ole ihminen, vaan Jumala.

      • Uskonnoton!

        Minkähänlaiset ihmiset sille kyseiselle jumalalle sitten olisi kelvannut, jos kerran ihan pikkulapsetkin piti tappaa? Kuinkahan hurskas tuo Looti mahtoikaan olla...

        "Jumalan vihaa ihmisten syntiä kohtaan ei kannata vähätellä, vai mitä? Jumala ei ole ihminen, vaan Jumala."

        Jumala on ihmisen keksintö.. Yhtälaillakuin mikä tahansa muukin mielikuvitusolento..


      • muoriska

        Sodoman ja Gomorran tuho taitaa olla ihan samantapainen luonnonkatastrofi kuin tämä nyt maailmaa puhuttava Aasian onnettomuus: siihen on vain jälkikäteen rakennettu viitekehys, joka suosii jumaluskovien käsityksiä. Samoin tulee todennäköisesti käymään tälle tsunamin aiheuttamalle hävityksellekin: eipä kulu kauankaan noin maailman historiaa ajatellen, kun se on jo ympätty johonkin sopivaan uskonnolliseen tapahtumaketjuun sopivaksi. Ja hallelujaa, taas on uusi todistus jumalan voimasta ja vallasta.....


      • Anonyymi

        Hurskaan lootin tyttäret sittemmin juottivat isänsä humalaan ja raiskasivat hänet.
        En tajua, miksi jumala tekin näin.


    • Verna

      Ehkäpä piispan neuvo vaikuttaa ateistista, ainakin sinusta, sitten "hullulta". Ehkäpä senkin, niin kuin monen muunkin asian, ymmärtää vain kontekstistaan käsin.

      "Miten epätoivoinen ihmisen pitää olla, ettei vieläkään ymmärrä kristinuskon epäinhimillisyyttä, epäeettisyyttä."

      Minä taas en ymmärrä sitä, miksi syy pannaan uskontojen ja ismien syyksi, kun minusta syy on ihmisissä itsessään. Miksi sinä et voisi edes hetken ajatella ja pohtia tätä näkökantaa, että meissä itsessämme se vika on?

      Puhuminen helvetin tulessa kärventymiseen kuului keskiaikaisiin käsityksiin. Miksi noita käsityksiä pitää toistaa nykyaikanakin? Kukaan meistähän ei todella tiedä, millaista on helvetissä. Jospa helvetti merkitsee vain sitä, että silloin ollaan kaukana Jumalasta.

      • noin...?!

        "Minä taas en ymmärrä sitä, miksi syy pannaan uskontojen ja ismien syyksi, kun minusta syy on ihmisissä itsessään. Miksi sinä et voisi edes hetken ajatella ja pohtia tätä näkökantaa, että meissä itsessämme se vika on?"
        - OK, no ei syytetä uskontoja, mutta missäs se vika nyt tässä tapauksessa ylipäänsä on?! Luonnonkatastrofeihin kyllä löytyy yleensä aivan luonnollinen, ihmisestä riippumaton syy, eikä siihen mitään yliluonnollista selitystekijää kaivata.

        Ihmisen on nyt myös vaan vaikea käsitellä äkkinäisiä menetyksiä. Ei varmaan kenenkään elämä helpommaksi muuttuisi, jos muutama tärkeä läheinen lähtisi yllättäen. Itse kyllä tarvittaessa kääntyisin mielummin luotettavan oloisen psykologin puoleen, kuin että alkaisin rukoilla. Suosittelisin sitä vilpittömästi myös kaikille muillekin.

        "Kukaan meistähän ei todella tiedä, millaista on helvetissä. Jospa helvetti merkitsee vain sitä, että silloin ollaan kaukana Jumalasta."
        - Hohhoijaa. Jos näin on, niin hyvältä tuntuu! :)


      • sitä ole
        noin...?! kirjoitti:

        "Minä taas en ymmärrä sitä, miksi syy pannaan uskontojen ja ismien syyksi, kun minusta syy on ihmisissä itsessään. Miksi sinä et voisi edes hetken ajatella ja pohtia tätä näkökantaa, että meissä itsessämme se vika on?"
        - OK, no ei syytetä uskontoja, mutta missäs se vika nyt tässä tapauksessa ylipäänsä on?! Luonnonkatastrofeihin kyllä löytyy yleensä aivan luonnollinen, ihmisestä riippumaton syy, eikä siihen mitään yliluonnollista selitystekijää kaivata.

        Ihmisen on nyt myös vaan vaikea käsitellä äkkinäisiä menetyksiä. Ei varmaan kenenkään elämä helpommaksi muuttuisi, jos muutama tärkeä läheinen lähtisi yllättäen. Itse kyllä tarvittaessa kääntyisin mielummin luotettavan oloisen psykologin puoleen, kuin että alkaisin rukoilla. Suosittelisin sitä vilpittömästi myös kaikille muillekin.

        "Kukaan meistähän ei todella tiedä, millaista on helvetissä. Jospa helvetti merkitsee vain sitä, että silloin ollaan kaukana Jumalasta."
        - Hohhoijaa. Jos näin on, niin hyvältä tuntuu! :)

        ilmestyskirja 19:20-21 ja 20:1-15 Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa.
        21. Ja ne muut saivat surmansa hevosen selässä istuvan miekasta, joka lähti hänen suustaan; ja kaikki linnut tulivat ravituiksi heidän lihastansa.
        1. Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään.
        2. Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi
        3. ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi, siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet; sen jälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa.
        4. Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
        5. Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
        6. Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
        7. Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,
        8. ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka.
        9. Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.
        10. Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.
        11. Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
        12. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
        13. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
        14. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
        15. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.
        Tässä on raamatun tarkka kuvaus miten se tuomio toteutetaan ja millainen se tuomio tulee olemaanmaan ja keitä se koskee.


      • Verna
        sitä ole kirjoitti:

        ilmestyskirja 19:20-21 ja 20:1-15 Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa.
        21. Ja ne muut saivat surmansa hevosen selässä istuvan miekasta, joka lähti hänen suustaan; ja kaikki linnut tulivat ravituiksi heidän lihastansa.
        1. Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään.
        2. Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi
        3. ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi, siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet; sen jälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa.
        4. Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
        5. Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
        6. Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
        7. Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,
        8. ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka.
        9. Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.
        10. Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.
        11. Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
        12. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
        13. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
        14. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
        15. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.
        Tässä on raamatun tarkka kuvaus miten se tuomio toteutetaan ja millainen se tuomio tulee olemaanmaan ja keitä se koskee.

        Luin viime vuonna Iltalehdestä Helsingin piispojen keskustelun, jossa kävi ilmi käsitys, että taivas merkitsisi Jumalan lähellä olemista ja helvetti Jumalasta kaukana olemista. Taivas ei myöskään olisi mikään pakkosiirtola, jonne joutuisi sellainenkin, joka ei sinne halua. Olen omaksunut nämä käsitykset.

        Ilmestyskirja on sen verran vaikea tällaisen tavallisen pulliaisen käsittää, että siitä en ryhdy väittelemään. Tietenkin voisin siteerata Valittujen Palojen julkaisemaa "Opasta Raamatun maailmaan", jota näin myös oman pappini raamattupiirissä käyttävän, mutta jääköön siteeraamatta, varsinkin kun olemme Ateismipalstalla.


      • attä
        Verna kirjoitti:

        Luin viime vuonna Iltalehdestä Helsingin piispojen keskustelun, jossa kävi ilmi käsitys, että taivas merkitsisi Jumalan lähellä olemista ja helvetti Jumalasta kaukana olemista. Taivas ei myöskään olisi mikään pakkosiirtola, jonne joutuisi sellainenkin, joka ei sinne halua. Olen omaksunut nämä käsitykset.

        Ilmestyskirja on sen verran vaikea tällaisen tavallisen pulliaisen käsittää, että siitä en ryhdy väittelemään. Tietenkin voisin siteerata Valittujen Palojen julkaisemaa "Opasta Raamatun maailmaan", jota näin myös oman pappini raamattupiirissä käyttävän, mutta jääköön siteeraamatta, varsinkin kun olemme Ateismipalstalla.

        Jumalaa ei ole olemassa.

        Siksi he kommnetoivat noin.

        Koska Verna tietää?


      • Laskutikkumies

        "Minä taas en ymmärrä sitä, miksi syy pannaan uskontojen ja ismien syyksi, kun minusta syy on ihmisissä itsessään."

        Myönnän erehtyneeni: olen pitänyt Vernaa jotenkin järjissään olevana uskovaisena, mutta väärässä olin. Vai on tsunami ihmisten syytä...


      • Verna
        attä kirjoitti:

        Jumalaa ei ole olemassa.

        Siksi he kommnetoivat noin.

        Koska Verna tietää?

        minun pitäisi tietää sellaista, mitä minua viisaamatkaan eivät tiedä? Sitä, että minkäänlaista jumalaa ei ole olemassa, ei voi kukaan väittää tietävänsä. Sellaista vain väittävät ne, jotka eivät itse usko, mutta sanovat, että todistustaakka on niillä, jotka uskovat. Niin että attä et sinäkään voi sanoa tietäväsi asiaa. Kunpahan vain väität.


      • Welhokas
        Verna kirjoitti:

        minun pitäisi tietää sellaista, mitä minua viisaamatkaan eivät tiedä? Sitä, että minkäänlaista jumalaa ei ole olemassa, ei voi kukaan väittää tietävänsä. Sellaista vain väittävät ne, jotka eivät itse usko, mutta sanovat, että todistustaakka on niillä, jotka uskovat. Niin että attä et sinäkään voi sanoa tietäväsi asiaa. Kunpahan vain väität.

        heh, jumalan määritelmähän on itsensä kanssa ristiriidassa. Jos käytetään jumalan määritelmää joka ei ole itsensä kanssa ristiriidassa, silloin puhutaan jo jostain sellaisesta "jumalasta" joka ei vars.tarvita "jumalana".
        Uskonnonfilosofian perusteissa (tekijänä papit) lähdetään siitä ajatuksesta että teismi on perusteeton väite jota ei voi todistaa ja joka siksi käsitetään opiksi.


      • Verna
        Welhokas kirjoitti:

        heh, jumalan määritelmähän on itsensä kanssa ristiriidassa. Jos käytetään jumalan määritelmää joka ei ole itsensä kanssa ristiriidassa, silloin puhutaan jo jostain sellaisesta "jumalasta" joka ei vars.tarvita "jumalana".
        Uskonnonfilosofian perusteissa (tekijänä papit) lähdetään siitä ajatuksesta että teismi on perusteeton väite jota ei voi todistaa ja joka siksi käsitetään opiksi.

        Taisin tämän jo kirjoittaa aikaisemminkin, mutta kirjoitan uudestaan:

        Teismi, fil, oppisuunta, joka tähdentää maailman luoneen ja sitä ylläpitävän Jumalan yksilöllisyyttä. ( Uusi suomen kielen sanakirja, Valitut Palat, 2002 )

        Teismi, fil. käsitys, että on olemassa persoonallinen, maailmankaikkeutta ylläpitävä jumaluus. ( Nykysuomen sivistyssanakirja )

        Teismi, ajatussuunta, joka korostaa Jumalaa maailman luojana ( Otavan sivistysssanasto )

        Mainitsepa sinäkin lähteesi.


      • akk.
        Laskutikkumies kirjoitti:

        "Minä taas en ymmärrä sitä, miksi syy pannaan uskontojen ja ismien syyksi, kun minusta syy on ihmisissä itsessään."

        Myönnän erehtyneeni: olen pitänyt Vernaa jotenkin järjissään olevana uskovaisena, mutta väärässä olin. Vai on tsunami ihmisten syytä...

        Aasiassa tehdään ihmiskauppaa,lapset on myyty seksiorjiksi,ja jotkut turistit käyttävät heitä säälimättä hyväkseen. Tartutetaan lapsiin taudit ja jätetään oman onnensa varaan likaisille kujille,taas toisten käytettäväksi.

        Ja se taikausko.Rottia,käärmeitä,ja jopa lehmiä pidetään jumalina, karmeasta mustan magian harjoittamisesta lähtien.

        Pyydystetään villieläimiä,ja pidetään niitä pikkuhäkissä myytävänä koko elämänsä ajan.

        Armotonta meininkiä.
        Ja muu maailma sulkee siltä silmänsä,omien epäjumalien palvomisen tähden.


      • Anonyymi
        Verna kirjoitti:

        Luin viime vuonna Iltalehdestä Helsingin piispojen keskustelun, jossa kävi ilmi käsitys, että taivas merkitsisi Jumalan lähellä olemista ja helvetti Jumalasta kaukana olemista. Taivas ei myöskään olisi mikään pakkosiirtola, jonne joutuisi sellainenkin, joka ei sinne halua. Olen omaksunut nämä käsitykset.

        Ilmestyskirja on sen verran vaikea tällaisen tavallisen pulliaisen käsittää, että siitä en ryhdy väittelemään. Tietenkin voisin siteerata Valittujen Palojen julkaisemaa "Opasta Raamatun maailmaan", jota näin myös oman pappini raamattupiirissä käyttävän, mutta jääköön siteeraamatta, varsinkin kun olemme Ateismipalstalla.

        Piispat ovat traditionalisteja.


    • Pakana

      huono neuvo omilleen tällaisessa tilanteessa. Hän itse uskoo asiaansa ja uskoisin että tuosta neuvosta on uskoville epätoivoisille ihmisille apua. Ei tuo nyt ainakaan ketään luulisi häiritsevänkään. En vetäisi muutaman näillä palstoilla kirjoittelevan höyrypään juttujen vuoksi mitään johtopäätöksiä kristinuskosta. Ystäväpiiriini kuuluu paljon aivan normaaleja uskovia ihmisiä (kristittyjä ja islaminuskoisia) jotka näkevät tämän katastrofin kuten minäkin: mannerlaattojen siirtymisen aiheuttamana. Eivät he ole lähettämässa ketään helvettiin kärventymään. He saavuttavat uskonsa avulla rauhan ja tasapainon tässä elämässä ja ainakin jotkut (?) uskovat että myös jotain tämän elämän jälkeen. Minua heidän uskonsa ei mitenkään häiritse, enkä ymmärrä miksi ketään muutakaan.
      Tuota fasismiin vertaamista et varmaan itsekään oikeasti usko. Kyllä uskontoja on paljon yritetty käyttää jos mihinkä hulluutten kiihottamiseen, alistamiseen ja pelotteluun. Ei niistä uskontoja voi syyttää, kyllä siellä takaa löytyy aina paljon maallisempi syy: eduntavoittelu.
      Se mikä tuossa ateisimissa tympii on se että sellaiseksi itseän nimittävillä on joku valtava tarve tuomita ns. uskovien elämänkatsomus. Lyömäaseina käytetään sitten jos mitäkin historiallista roskaa.
      Siksi pidän itseäni enemmänkin pakanana. Pakanana minun ei tarvitse yrittää tehdä eroa uskontoihin. Voin vapaasti nähdä uskonnon hyvätkin puolet.

    • Hebron

      > VOI vedota ihmiseen. Miten epätoivoinen ihmisen täytyy olla, ettei vieläkään ymmärrä kristinuskon epäinhimillisyyttä, epäeettisyyttä. <

      Onko kristinusko, oikea sellainen, mielestäsi epäinhimillitä?

      Kerropa ensin, miten sinä ymmärrät kristinuskon, kristityn ja uskon?

      • Hebron, älä lue tätä. Olet liian aivopesty lukemaan mitään suoraan, vaan mielessäsi sanoma kieroutuu oman agendasi mukaiseksi.

        Hebron elää pienessä mielikuvitusmaailmassa, jossa on 'oikeita kritittyjä' (käytännössä jokaikinen, joka saa hänet ja hänen uskontonsa näyttämään hyvältä) ja 'epäoikeita kristittyjä' (eli käytännössä ne, jotka saavat hänet ja hänen uskontonsa näyttämään huonolta/ei-haluttavalta/jne). Eli kaikki tuo Hebronin paasaama 'oikea kristillisyys' vs 'väärä kristillisyys' on puhtaasti hänen korviensa välissä oleva ajatus, jolla ei ole yhtymäkohtia todellisuuden kanssa.


      • Hebron
        jason_dax kirjoitti:

        Hebron, älä lue tätä. Olet liian aivopesty lukemaan mitään suoraan, vaan mielessäsi sanoma kieroutuu oman agendasi mukaiseksi.

        Hebron elää pienessä mielikuvitusmaailmassa, jossa on 'oikeita kritittyjä' (käytännössä jokaikinen, joka saa hänet ja hänen uskontonsa näyttämään hyvältä) ja 'epäoikeita kristittyjä' (eli käytännössä ne, jotka saavat hänet ja hänen uskontonsa näyttämään huonolta/ei-haluttavalta/jne). Eli kaikki tuo Hebronin paasaama 'oikea kristillisyys' vs 'väärä kristillisyys' on puhtaasti hänen korviensa välissä oleva ajatus, jolla ei ole yhtymäkohtia todellisuuden kanssa.

        Kerropa vastauksesi kysymykseeni.

        Mihin se keskustelu unohtui?


    • Tyrkyttäjä

      Mielestäni olet vetänyt suorastaan vinksahtaneet johtopäätökset Tukholman piispan lausumasta.

      • Anonyymi

        SIlloin oli maailmanloppu lähellä taas. Onneksi piispan sanat peruivat sen.


    • akk.

      Ymmärtää oikein.?
      Onko se niin vaikeaa?

      Jeesushan kulki arkisten ongelmien keskellä ja paransi vaivaisia,ja lohdutti lohduttomia.

      Mikä ihmeen pimeys iskee joihinkin,että pitää rähjätä joka kerta,kun vaikeuksien keskellä rohkaistaan luottamaan Jumalaan.

      Taitaa sieltä kiroajien sielusta huutaa se henki,jonka tähden tuomiot on sanottu tulevankin.

    • Itseäkin on aina kummastuttanut että kun tapahtuu joku järjetön tragedia (tsunami, terrori-isku, lento-onnettomuus), joka osoittaa, että hyvä kaikkivaltias ei todellakaan ole maailmassa ohjaimissa, niin kirkko tulee esille ja kehottaa surevia turvaamaan Jumalaan? Siihen samaanko Jumalaan, joka juuri näytti osoittavan, että jos hän olisi olemassa, hän ns. kakat nakkaa sille kuka kärsii ja miten paljon.

      • Anonyymi

        Kai se on se ajatus, että joku pitää huolta tuonpuoleisessa vaikka tämänpuoleinen on jätetty saatanalle. Jotenkin "gnostilainen" ajatushan se on, tavallaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kai se on se ajatus, että joku pitää huolta tuonpuoleisessa vaikka tämänpuoleinen on jätetty saatanalle. Jotenkin "gnostilainen" ajatushan se on, tavallaan.

        JOS oikeasti uskottaisiin että Jumala pitää huolta "tuonpuoleisessa", niin miksi sitten rukoillaan esimerkiksi parantumista sairaalle tai onnettomuuden uhrille? Jos aidosti uskottaisiin, että "tämänpuoleinen" on Saatanan temmellyskenttää ja "tuonpuoleisessa" on paratiisin autuus, niin eikö jokaiselle sairaalle ja onnettomuuden uhrille pitäisi toivoa kuolemaa? Miksi haluamme, että kukaan jäisi tänne kärsimään?


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        JOS oikeasti uskottaisiin että Jumala pitää huolta "tuonpuoleisessa", niin miksi sitten rukoillaan esimerkiksi parantumista sairaalle tai onnettomuuden uhrille? Jos aidosti uskottaisiin, että "tämänpuoleinen" on Saatanan temmellyskenttää ja "tuonpuoleisessa" on paratiisin autuus, niin eikö jokaiselle sairaalle ja onnettomuuden uhrille pitäisi toivoa kuolemaa? Miksi haluamme, että kukaan jäisi tänne kärsimään?

        Itsekkäistä syistä, kuka sitä nyt haluaa luopua lähimmäisistä edes hetkeksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itsekkäistä syistä, kuka sitä nyt haluaa luopua lähimmäisistä edes hetkeksi.

        Kristityt ei siis rukoile paranemista tai onnettomuudesta selviämistä kuin läheisilleen?


    • Anonyymi

      Mitä Paavali kirjoittaa Jumalan armolahjasta, Jeesuksesta Kristuksesta?

      "Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä."
      "Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme."
      "Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut."

      Missä kohtaa Paavali mainitsee synnintunnon edellytykseksi Jumalan armon saamiselle? Millä tavoin ilmaukset "heikko, jumalaton, syntinen ja Jumalan vihollinen" ilmaisevat synnintuntoa ja katumusta? Kun ihminen on VIELÄ "HEIKKO, JUMALATON, SYNTINEN JA JUMALAN VIHOLLINEN", onko hän silloin JO "kääntynyt katumuksessa ja synnintunnossa" Jumalan puoleen? Ovatko JUMALATTOMUUS JA JUMALAN VIHOLLISUUS synonyymejä katumiselle ja synnintunnolle? Tarkoittavatko nuo neljä ilmausta suurin piirtein SAMAA?

      Sisällissodan aikana Kajaanissa valkoiset olivat teloittamaisillaan kiinni otettujen punaisten joukosta kolme henkilöä. Koska tuomitut olivat perheellisiä miehiä, astui punaisten rivistä esiin kolme poikamiestä, jotka ilmoittivat, että he voivat asettua tuomittujen tilalle, koska nämä olivat perheellisiä. Valkoisten upseeri suostui ehdotukseen, ja poikamiehet ammuttiin. Kun nyt nämä kolme poikamiestä ammuttiin, kolme perheellistä miestä säästyi kuolemantuomiolta. Voisi kai sanoa, että tuo poikamieskolmikko kuoli "oikeaan aikaan" noiden kolmen perheellisen edestä.

      Paavali kirjoittaa:

      "Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä."
      "Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme."

      Eli: kuoliko Kristus edestämme siinä vaiheessa, kun osasimme oikealla tavalla katua syntisyyttämme ja pahuuttamme ja pyytää Jumalalta syntejämme anteeksi? Vai tulimmeko me "oikeaan aikaan" tapahtuneen kuoleman ansiosta SOVITETUIKSI peräti siinä vaiheessa, kun me EMME olisi voineet vähempää piitata koko Jumalasta ja synti- ja syntisyyskysymyksestä? Mitä kirjoittaa Paavali?

      "Jos me SILLOIN, kun vielä olimme Jumalan VIHOLLISIA, tulimme SOVITETUIKSI hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta."

      Kun kolme poikamiestä kaatui kuolleena maahan, valkoisten upseeri olisi osoittanut joko täydellistä ymmärtämättömyyttä tai patologista sikamaisuutta poikamiehille antamaansa lupausta kohtaan, jos hän olisi mennyt teloituksen jälkeen asettamaan henkensä säästäneille perheellisille miehille VIELÄ LISÄEHTOJA, jotta nämä voisivat säilyttää henkensä.

      Suurin osa nykykristityistä uskoo jumalaan, joka suhtautuu Poikansa kuolemaan kuin tällainen hypoteettinen idiootti/sika. On aivan sama, kuinka hienoin sanakoukeroin ja -siteerauksin he tämän uskonsa perustelevat, se ei tällaisen "jumalan" idioottimaisuutta/sikamaisuutta muuksi muuta. Surullista ja omituista tässä on tietenkin se, että tällainen "usko" perustellaan itselle ja muille useimmiten nimenomaan Raamatulla.

      Kammottavan sekasortoisena ja kuohuvana vuonna 1918 valkoisten upseeri kykeni pitämään kolmelle (taatusti vihaamalleen) viholliselle antamansa lupauksen. Siksi minusta on kummallista, että tällainen nykykristittyjen "raamatullinen" jumala kykenee pitämään - Paavalin vakuutteluista huolimatta - oman Poikansa kuolemaa paljon halvempiarvoisena kuin valkoinen upseeri piti kolmen vihollisensa kuolemaa ja heille antamaansa lupausta.

      Niinpä jokainen, joka sanoo jollekulle toiselle Kristukseen uskovalle: "Et sinä voi pelastua, koska et ole tehnyt parannusta asiassa X", on kuin yksi noista kolmesta hengissä selvinneistä miehistä, joka alkaa selittää toiselle hengissä selvinneelle, ettei tämä voi välttyä kuolemantuomiolta, koska ajattelee tai toimii näin taikka noin. Selittäjä on onnistunut käsittämään täysin väärin, mitä teloituksen yhteydessä oikein tapahtui. Kolmikon selviytyminen perustui täydellisesti ja yksinomaan valkoisen upseerin ja kolmen poikamiehen keskinäiseen sopimukseen ja tuon sopimuksen sinetöineeseen kuolemaan.
      Kristikunta on pullollaan tällaisia surkuhupaisia selittäjiä, jotka tekevät raamattukoukeroillaan Kristuksen sovitusuhrin tyhjäksi. Ja he uskovat olevansa Kristuksen asialla, suorittavansa "uhripalvelusta Jumalalle" - mitä he omalla tavallaan tekevätkin, sillä Jumalan Pojan uhri ei heille riitä.

      • Anonyymi

        Siihen aikaan oli eri meininki. Kansa oli sivistymätöntä puolin ja toisin. Kehitys on mennyt eteenpäin.


      • Anonyymi

        Hyvä viesti, vaikka sisällössä oli vähän ahdistavaakin. Nuorten miesten kohtalot.


    • Anonyymi

      Mikäs vika Tukholmassa on hyvin siellä on jeesusteltu katso vaikka pt-mediasta.

      • Anonyymi

        Helvetti laimenee kokoajan, kohta sitä ei ole olemassakaan.
        Jokin aika sitten helvetti oli sellaista kuin ikuisuus yksin ja pimeässä.
        Onko tietoa, minkälaita siellä tänäpäivänä on?
        Minusta olisi helvettiä olla ikuisessa valossa kuuntelemassa jeesuksen opetuksia piirissä ikuisesti istuen.


      • Anonyymi

        Tämän viestiketjun alkaessa oli suuri määrä ruotsalaisia lomailijoita kuollut tsunamissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe