Onko väliä 5W-50 vai 5W-40?

TT-Citikka

Onko väliä pistetäänkö PSA:n (Peugeot/Citroën) vuodelta 2003 olevaan 2-litraiseen HDi-koneeseen ohjekirjan vaatiman 5W-40-öljyn sijasta 5W-50-öljyä?

Tähän asti olen käyttänyt Mobilin 0W-40-öljyä. Aiotaan takuuajan loputtua tuossa kesällä ryhtyä tutun kanssa tekemään öljynvaihdot itse ja tuttu haluaa välttämättä käyttää Mobilin RallyFormulaa (eli 5W-50-öljyä). Onko tästä haittaa, vai pitäisikö silti vaatia käyttämään ohjekirjan vaatimaa öljyä? Vai olisiko tuo Mobilin 0W-40 paras?

Olen käyttänyt 10 tkm:n öljynvaihtoväliä (ja samalla tietenkin öljynsuodatinkin).

Autolla on tarkoitus ajaa pitkään - ainakin kymmenen vuotta ja 200-300 tkm.

25

23136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j-a berg

      Itse myös yllätyin kun merkkikorjaamo (maahantuoja itse) laittoi 5w-50 Mobil Rally Formulaa Tdi-koneeseen (ei PD) vaikka ohjekirjassa suositellaan 5w-10. Mutta hyvin on silti toiminut.

      • Asmo

        Yhdellä pösö palstalla puhuttiin että peugeotin merkkihuollossa laittoivat mobilin 5w50 rallyformulaa, että kait se on jees.


      • häh?

        ei sellasta olekkaan!


      • j-a berg
        häh? kirjoitti:

        ei sellasta olekkaan!

        Sorry, pieni näppisvihre. Tarkoitin tietysti 5w-40


    • Pena

      Sitä varten autoissa on ohjekirja, että sieltä katsotaan ohjeita.

      Nythän suuntaus on pienemmän polttoaineenkulutuksen takia yhä ohuempiin öljyihin. Tuo 5W-50 on yksinkertaisesti paksumpaa kuin se öljy, mitä suositellaan. Se on sitä kuumana, eli juuri siinä tilassa, missä moottori pääsääntöisesti on. Seurauksena on luonnollisesti suurempi sisäinen kitka ja sitä kautta suurempi polttoaineenkulutus, vähentynyt teho jne.

      Ennakoin perästä kuuluvaa vastalauseryöppyä toteamalla, että ei, ero ei varmastikaan ole dramaattinen, eikä auto välittömästi vaurioidu liian paksulla öljyllä. Asetetaanpa kysymys niin päin, että mikä erinomainen etu siitä seuraisi, että käytettäisiin nimenomaan jotain muuta, mitä tehdas suosittelee. Voit myös miettiä, millainen Suomen ilmasto on verrattuna autosi päämarkkina-alueeseen. Kylmempipä tietenkin, eikä sekään ohjaa paksumpaan öljyyn vaan päinvastoin.

      Merkkihuolloista sen verran, että siellä valitettavasti laatutasoksi riittää, että tehdään vähän sinne päin. Merkkihuoltokin haluaa pitää mielellään kustannussyistä mahdollisimman harvaa öljylaatua varastossaan, esimerkiksi sitä minkä itse edullisesti saa. Oman merkkini huolto käyttää saman firman naapurikaupungeissa sijaitsevissa pisteissään eri öljyä - ei siinäkään mitään sen kummempaa koordinointia.

      Mobil Rally Formulalla on valtava markkinointibudjetti, mutta se ei tee siitä parasta vaihtoehtoa kaikkiin tapauksiin.

    • parasta

      ei ole missään autossa tarpeellista käyttää paksumpaa kuin 30:stä öljyä. Paitsi jos motti on hyvin kulunut ja vanha, silloin voi pysyä paremmin koneessa.

      40 ja 50 öljyihin on laittettu sekaan muovia, jotta on saatu pysymään kuumana jäykempänä. tuo muovi kuitenkin voi 'palaa' esim. turbon akseliin mustaksi 'tervaksi'.

      30set öljyt kestää paremmin ja pitempään(synteettiset) ja ohuempi öljy moottorissa tuottaa vähemmän hukkatehoa = kulutus pienenee/huipputeho kasvaa (merkitys voi olla pieni mutta kuitenkin.)

      kylmä pää taas voi olla hyvin 0W jolloin pakkaskäynnistykset on helpompia kuin esim 5W öljyllä. tuo 0W tai 5W kun meinaa vain sitä mikä on viskositeetti kylmällä öljyllä ennenkun on lämmennyt käyttölämpötilaansa.

      eli 0W-30 on parasta lähes kaikille moottoreille,
      joskin nuo on vielä harvinaisia ja kalliita....
      (mm volkkareissa pitkän vaihtovälin öljyinä ainoita joita saa käyttää, mutta käy toki myös muihinkin autoihin)

      tietäskö joku mistä sais halvalla?

      • ile

        Mobil 0W-30 LL maksaa 45€/4l. Itse käytän Toyota Avensis D4D:ssä Mobil 0W-40 ja huoltoväliä 15 tkm. Maksoi viikko sitten 33€/4l.
        Toivottavasti se on samaa Mobilia, mitä varaosaliikkeet myyvät selvästi kalliimmalla.


    • ero

      Ja mikähän se lienee jos unohdetaan viskositeetti? Tällä kysymyksellä testaan josko täällä on todellisia asiantuntijoita vai pelkkiä nettipaskan toistajia.

      • FSO Polonez

        Ei niillä oo mitään eroa, no kenties hinnassa. Molemmat futaa yhtä hyvin Suomen pakkasissakin.


      • Jii

        Hinta ja luokitukset on Mobilin 0W-40 korkeammat kuin 5W:llä.


      • ero

        Edellä vinkki, mutta ilmeisesti tällä palstalla ei ole todellisia asiantuntijoita kuten epäilinkin.


    • Jii

      Miksi ihmeessä 5W-50 kun 5W-40 on kaikessa parempaa eikä ainakaan kalliimpaa? Jos Mobilia niin uudet Supersyn-öljyt on tuota Ralliformulaa parempia, sehän on jo vanha tuote. Itse ehkä laittaisin Teboil Diamond Diesel 5W-40 tai joku muu erityisesti dieselille tehty öljy, vaikka onhan kaikissa öljyissä myös ne diesel-luokitukset.

    • ...ainakin takavuosina 5W-40 versiona käsittääkseni autoihin, joissa ei 50 pysy sisällä.

      Käytät sitä, hinta oli sama.

      • Tumppi-82

        5w-50 pysyy paremmin sisällä kuin 5w-40.
        50 on paksumpaa kuumana kuin 40.


      • Jamppa
        Tumppi-82 kirjoitti:

        5w-50 pysyy paremmin sisällä kuin 5w-40.
        50 on paksumpaa kuumana kuin 40.

        ja mobilia saa seka 5w-40 etta 5w-50.


      • Tumppi-82 kirjoitti:

        5w-50 pysyy paremmin sisällä kuin 5w-40.
        50 on paksumpaa kuumana kuin 40.

        .....miksiköhäm ko. öljy on sitten tehty?

        Joku harakirimyyjä taisi sanoa, että jotkut Tojotat tarvitsevat ko. öljyn. Taisi olla omaa keksintöä.

        Minun tietääkseni taas Tojotissa on ongelmana lähinnä öljynkulutus, ei jäykkyys.


      • temeeeeese
        Jamppa kirjoitti:

        ja mobilia saa seka 5w-40 etta 5w-50.

        Mobil 1 on vaan 5w-50.... ei 5w-40.


      • öljyukko
        temeeeeese kirjoitti:

        Mobil 1 on vaan 5w-50.... ei 5w-40.

        5 vuotta sitten oli tarjolla myös 5w-40 jolloin tämä juttu on kirjoitettu.


    • Itsehän olen jo viimiset 5vuotta käyttänyt tota 5w-50 öljyä kunhan se täyttää a3/b4 luokitukset

      • eifolkkariin

        Ihan liisterii kuumassa koneessa, öljy saa olla notkeaa myös lämpöisenä!


    • KomiaPärjää
    • gsahhj

      Olen käyttänyt oikeaa täyssynteettistä 0W-50 öljyä.

      • iuy986

        Etkä ole.


      • teräketjuoil

        Ei semmost ole markkinoilla, mosseihin!


    • jeppulipeppuli

      Jos moottorilla on paljon ajettu ja se on kulunut, niin mielestäni tuo 5w-50 on hyvä.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3308
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3067
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2550
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2343
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2066
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      1996
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1519
    Aihe