Onko väliä 5W-50 vai 5W-40?

TT-Citikka

Onko väliä pistetäänkö PSA:n (Peugeot/Citroën) vuodelta 2003 olevaan 2-litraiseen HDi-koneeseen ohjekirjan vaatiman 5W-40-öljyn sijasta 5W-50-öljyä?

Tähän asti olen käyttänyt Mobilin 0W-40-öljyä. Aiotaan takuuajan loputtua tuossa kesällä ryhtyä tutun kanssa tekemään öljynvaihdot itse ja tuttu haluaa välttämättä käyttää Mobilin RallyFormulaa (eli 5W-50-öljyä). Onko tästä haittaa, vai pitäisikö silti vaatia käyttämään ohjekirjan vaatimaa öljyä? Vai olisiko tuo Mobilin 0W-40 paras?

Olen käyttänyt 10 tkm:n öljynvaihtoväliä (ja samalla tietenkin öljynsuodatinkin).

Autolla on tarkoitus ajaa pitkään - ainakin kymmenen vuotta ja 200-300 tkm.

25

23029

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j-a berg

Itse myös yllätyin kun merkkikorjaamo (maahantuoja itse) laittoi 5w-50 Mobil Rally Formulaa Tdi-koneeseen (ei PD) vaikka ohjekirjassa suositellaan 5w-10. Mutta hyvin on silti toiminut.

• Asmo

Yhdellä pösö palstalla puhuttiin että peugeotin merkkihuollossa laittoivat mobilin 5w50 rallyformulaa, että kait se on jees.

• häh?

ei sellasta olekkaan!

• j-a berg
        häh? kirjoitti:

ei sellasta olekkaan!

Sorry, pieni näppisvihre. Tarkoitin tietysti 5w-40

• Pena

Sitä varten autoissa on ohjekirja, että sieltä katsotaan ohjeita.

Nythän suuntaus on pienemmän polttoaineenkulutuksen takia yhä ohuempiin öljyihin. Tuo 5W-50 on yksinkertaisesti paksumpaa kuin se öljy, mitä suositellaan. Se on sitä kuumana, eli juuri siinä tilassa, missä moottori pääsääntöisesti on. Seurauksena on luonnollisesti suurempi sisäinen kitka ja sitä kautta suurempi polttoaineenkulutus, vähentynyt teho jne.

Ennakoin perästä kuuluvaa vastalauseryöppyä toteamalla, että ei, ero ei varmastikaan ole dramaattinen, eikä auto välittömästi vaurioidu liian paksulla öljyllä. Asetetaanpa kysymys niin päin, että mikä erinomainen etu siitä seuraisi, että käytettäisiin nimenomaan jotain muuta, mitä tehdas suosittelee. Voit myös miettiä, millainen Suomen ilmasto on verrattuna autosi päämarkkina-alueeseen. Kylmempipä tietenkin, eikä sekään ohjaa paksumpaan öljyyn vaan päinvastoin.

Merkkihuolloista sen verran, että siellä valitettavasti laatutasoksi riittää, että tehdään vähän sinne päin. Merkkihuoltokin haluaa pitää mielellään kustannussyistä mahdollisimman harvaa öljylaatua varastossaan, esimerkiksi sitä minkä itse edullisesti saa. Oman merkkini huolto käyttää saman firman naapurikaupungeissa sijaitsevissa pisteissään eri öljyä - ei siinäkään mitään sen kummempaa koordinointia.

Mobil Rally Formulalla on valtava markkinointibudjetti, mutta se ei tee siitä parasta vaihtoehtoa kaikkiin tapauksiin.

• parasta

ei ole missään autossa tarpeellista käyttää paksumpaa kuin 30:stä öljyä. Paitsi jos motti on hyvin kulunut ja vanha, silloin voi pysyä paremmin koneessa.

40 ja 50 öljyihin on laittettu sekaan muovia, jotta on saatu pysymään kuumana jäykempänä. tuo muovi kuitenkin voi 'palaa' esim. turbon akseliin mustaksi 'tervaksi'.

30set öljyt kestää paremmin ja pitempään(synteettiset) ja ohuempi öljy moottorissa tuottaa vähemmän hukkatehoa = kulutus pienenee/huipputeho kasvaa (merkitys voi olla pieni mutta kuitenkin.)

kylmä pää taas voi olla hyvin 0W jolloin pakkaskäynnistykset on helpompia kuin esim 5W öljyllä. tuo 0W tai 5W kun meinaa vain sitä mikä on viskositeetti kylmällä öljyllä ennenkun on lämmennyt käyttölämpötilaansa.

eli 0W-30 on parasta lähes kaikille moottoreille,
      joskin nuo on vielä harvinaisia ja kalliita....
      (mm volkkareissa pitkän vaihtovälin öljyinä ainoita joita saa käyttää, mutta käy toki myös muihinkin autoihin)

tietäskö joku mistä sais halvalla?

• ile

Mobil 0W-30 LL maksaa 45€/4l. Itse käytän Toyota Avensis D4D:ssä Mobil 0W-40 ja huoltoväliä 15 tkm. Maksoi viikko sitten 33€/4l.
        Toivottavasti se on samaa Mobilia, mitä varaosaliikkeet myyvät selvästi kalliimmalla.

• ero

Ja mikähän se lienee jos unohdetaan viskositeetti? Tällä kysymyksellä testaan josko täällä on todellisia asiantuntijoita vai pelkkiä nettipaskan toistajia.

• FSO Polonez

Ei niillä oo mitään eroa, no kenties hinnassa. Molemmat futaa yhtä hyvin Suomen pakkasissakin.

• Jii

Hinta ja luokitukset on Mobilin 0W-40 korkeammat kuin 5W:llä.

• ero

Edellä vinkki, mutta ilmeisesti tällä palstalla ei ole todellisia asiantuntijoita kuten epäilinkin.

• Jii

Miksi ihmeessä 5W-50 kun 5W-40 on kaikessa parempaa eikä ainakaan kalliimpaa? Jos Mobilia niin uudet Supersyn-öljyt on tuota Ralliformulaa parempia, sehän on jo vanha tuote. Itse ehkä laittaisin Teboil Diamond Diesel 5W-40 tai joku muu erityisesti dieselille tehty öljy, vaikka onhan kaikissa öljyissä myös ne diesel-luokitukset.

• ...ainakin takavuosina 5W-40 versiona käsittääkseni autoihin, joissa ei 50 pysy sisällä.

Käytät sitä, hinta oli sama.

• Tumppi-82

5w-50 pysyy paremmin sisällä kuin 5w-40.
        50 on paksumpaa kuumana kuin 40.

• Jamppa
        Tumppi-82 kirjoitti:

ja mobilia saa seka 5w-40 etta 5w-50.

• Tumppi-82 kirjoitti:

.....miksiköhäm ko. öljy on sitten tehty?

Joku harakirimyyjä taisi sanoa, että jotkut Tojotat tarvitsevat ko. öljyn. Taisi olla omaa keksintöä.

Minun tietääkseni taas Tojotissa on ongelmana lähinnä öljynkulutus, ei jäykkyys.

• temeeeeese
        Jamppa kirjoitti:

ja mobilia saa seka 5w-40 etta 5w-50.

Mobil 1 on vaan 5w-50.... ei 5w-40.

• öljyukko
        temeeeeese kirjoitti:

Mobil 1 on vaan 5w-50.... ei 5w-40.

5 vuotta sitten oli tarjolla myös 5w-40 jolloin tämä juttu on kirjoitettu.

• Itsehän olen jo viimiset 5vuotta käyttänyt tota 5w-50 öljyä kunhan se täyttää a3/b4 luokitukset

• eifolkkariin

Ihan liisterii kuumassa koneessa, öljy saa olla notkeaa myös lämpöisenä!

• KomiaPärjää
    • gsahhj

Olen käyttänyt oikeaa täyssynteettistä 0W-50 öljyä.

• iuy986

Etkä ole.

• teräketjuoil

Ei semmost ole markkinoilla, mosseihin!

• jeppulipeppuli

Jos moottorilla on paljon ajettu ja se on kulunut, niin mielestäni tuo 5w-50 on hyvä.

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      17
      2413
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1261
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      907
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      135
      848
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      841
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      807
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      786
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      755
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      742
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      694
    Aihe