Katselin tuossa eroakirkosta.fi:n käppyröitä, ja kiinnitin huomion siihen että nyt on helmikuun keskiarvoon verraten aika runsaasti erottu kirkosta. Ja mikä tekee siitä erityisen merkittävää on se että viime vuoden helmikuu oli tarkasteluvälin (2007-2015) hiljaisin kuukausi.
https://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/kksumma02.svg
Nyt on ihan liian aikaista povata mitään, mutta koitan miettiä mikä voisi olla syynä. Viime vuonna eduskuntavaalit olivat kovasti tapetilla tähän aikaan vuodesta, joten ehkä siksi kirkko ei ollut niinkään. Toiseksi, nyt on leikattu leikkaamasta päästyä, ja ihmisillä on taloudelliset huolet mielessä. Ja kolmanneksi, uutinen siitä että kirkon jäsenmäärä alitti täpärästi neljä miljoonaa madalsi taas omalta osaltaan erokynnystä.
Tästä SAATTAA tulla kirkolle astetta rankempi vuosi, mutta nyt on aivan liian aikaista sanoa mitään varmaa. Helmikuu on vain melko hyvä neutraali arviointikohta, koska silloin vain harvoin on mitään erityistä vaikutinta, pl. vuoden 2008 eropiikki sadantuhannen kirkosta eronneen johdosta. Maalis-huhtikuussa tulevat taas verolaput koteihin, katsotaan mitä se tuo tullessaan...
Helmikuu 2016 vs helmikuu 2015
4
65
Vastaukset
- JeSuisRaciste
Syy on aika selkeä. MV-lehti on muutamaankin kertaan kirjoitellut kirkon kuuluvan maahanmuuttaja-asiassa suvakkirintamaan. Jos siis vastustaa sitä, että köyhien ja eläkeläisten rahoja käytetään elintasopakolaisten ja epämääräisen rikollisaineksen elättämiseen, voi asiaan ottaa kantaa eroamalla kirkosta.
- JeSuisHumanist
Rasismi on rumaa. Rasismi on ihmisten yhdenvertaista kohtelua vastaan. Kirkostaeroamisen kampanjoinnilla pyritään ihmisten yhdenvertaiseen kohteluun uskonnosta tai vakaumuksesta riippumatta. Kiihkouskonnot ja rasismi ovat ihmisoikeuksia vastaan.
- JeSuisRaciste
JeSuisHumanist kirjoitti:
Rasismi on rumaa. Rasismi on ihmisten yhdenvertaista kohtelua vastaan. Kirkostaeroamisen kampanjoinnilla pyritään ihmisten yhdenvertaiseen kohteluun uskonnosta tai vakaumuksesta riippumatta. Kiihkouskonnot ja rasismi ovat ihmisoikeuksia vastaan.
Ei ole tainnut humanistille aivan avautua, että nämä maahantunkeutujat ovat kovasti usein pikemminkin kurkunleikkaajia ja raiskaajia, kuin apua tarvitsevia naisia ja vanhuksia. Näiden maahantunkeutujien turvapaikkabisnesten ylläpitämiseksi köyhille eläkeläisille on laitetty ylimääräinen 50 Euron apteekkimaksu. Humanistista 50 ekee voi olla vähän, mutta eläkeläisvanhukselle se usein tarkoittaa, ettei rahat riitä lääkkeisiin. Minulla on nimimerkkini juuri sen takia, että humanistit leimaavat eläkeläisvanhusten puolustajat natseiksi ja rasisteiksi. Jos kerran näin leimataan, niin kannanphan leimakirveen jälkeä ylpeydellä.
- fgjgfjkqDG
Miksi tuollaisen pienen ja äänekkään rasistiporukan pitää pyrkiä pilaamaan kaikki asiallinen keskustelu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412408Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101848Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse711690Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801285- 631184
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171158TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161048Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901040Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42894- 70872