Huomenna 15 helmikuuta tulee kuluneeksi 60 vuotta kun Urho Kekkonen valittiin tiukassa äänestyksessä Tasavallan Presitentiksi. Demarien Väinö Leskisellä oli kunnia tehtävä lukea 151 kertaa Kekkonen, kerrotaan kun hän viimeisen kerran sanoi Kekkonen hänen äänensä värähti. Vaalin jälkeen Kekkonen tokaisi Leskiselle, pidit juuri elämäsi parhaan puheen. Vaalitilaisuuteen tuli ikävä sivumaku demarien ja kokoomuksen poliittisen pelin takia. He nimittäin narrasivat 86 vuotiaan jo sairaan Paasikiven vaalin toiselle kierrokselle mustaksi hevoseksi. Tämä oli törkeä epäinhimillinen teko suuresti kunnioitettua Presitentti Paasikiveä kohtaan. Todettakoon, että Paasikivi kuoli melko pian vaalin jälkeen samana vuonna. Itse en muista vaalitapahtumasta mitään, koska meillä kotona ei ollut vielä radiota. Naapurin isäntä kävi illalla kertomassa, että Kekkonen on valittu Presitentiksi. Kekkonen valittiin syntymäpäivänäni presitentiksi täytin sinä päivänä 6 vuotta. Kekkosen valinta oli paikallaan 1956 ja vielä 1962, mutta sen jälkeen olisi vallan pitänyt vaihtua. Kaikki mitä tapahtui vuoden 1968 jälkeen poikkeuslakineen kaikkineen ei ollut tervettä politiikkaa.
Huomenna merkkipäivä.
45
103
Vastaukset
- Tanelipuppeli
Kekkosen poika oli homo.
- xxcz
Otan tässä lasin Suomi viinaa Kekkosen kunniaksi.
- tanelijamäkinenkin
Juoppohan se oli itsekin.
>>Demarien Väinö Leskisellä oli kunnia tehtävä lukea 151 kertaa Kekkonen, kerrotaan kun hän viimeisen kerran sanoi Kekkonen hänen äänensä värähti.<<
Joidenkin mielikuvissa ehkä värähtikin. Itse en osaisi varmaan sanoa värähtikö, jos kuuntelisin nauhan. Mutta mitä tuloksen dramatiikkaan tulee, enemmän minua on vaivannut ajatus, että käsittääkseni Leskisen täytyi tietää vaalin tulos jo ennen kuin ryhtyi lukemaan nimiä viiden lapun rytmissä "Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen". Jos näin, eikö hän muka viestittänyt omilleen, että turpiin tuli?Tänään on juhlapäivä!
- glx
OikeistoSosDem kirjoitti:
Jos asuisin omakotitalossa laittaisin lipun puolitankoon!
Ei niin arvokasta kuin Suomen lippua saa väärin käyttää. Se ei ole mielenosoituksen väline.
- mäkisjussi
glx kirjoitti:
Ei niin arvokasta kuin Suomen lippua saa väärin käyttää. Se ei ole mielenosoituksen väline.
Eikä Kekkosella ole muutenkaan liputuspäivää. Ja vaikka olisikin, eipä tuota hänen kunniakseen viitsisi salkoon vetää. Ollenkaan.
- Amispopbari
Jos asuisin omakotitalossa laittaisin lipun puolitankoon!
Minä myös
Joo, hyvin muistan tuon päivän, jolloin Kekkonen valittiin presidentiksi. Palvelin silloin varusmiehenä, sotilasarvoltani jo alikersanttina, ja tuona päivänä olin JP 2.n päivystävän upseerin apulaisena. Ptalajoonan esikunnassa kuuntelin radiosta tuon vaalin tuloksen julistamisen.
Minusta oli aivan käsittämätöntä, että Kekkosesta tuli presidentti. Siitä Kekkosesta, josta oli vuosia ollut liikkeellä mitä hurjimpia juttuja. Tietenkin vielä muistimme myös sotasyyllisyysoikeudenkäynnit, joissa arvostetuimpia suomalaisia valtiomiehiä pantiin vankilaan, ja Kekkosta pidettiin ellei suurimpana syyllisenä ainakin Neuvostoliiton kuuliaisimpana apurina siinä.
Kekkosta pidettiin yleisesti juoppona, hänen naisseikkailuistaan puhuttiin ja räävittiin, hänen julkista ”muhinointiaan” leskirouva Anne-Marie Snellmanin kanssa pidettiin maalle vaarallisena siksi, että tuon amerikkalaisen Associated Press-tietotoimiston edustajana Suomessa toimivan naisen uskottiin oleva kansainvälinen vakooja, naisista hänen kerrottiin myös tapelleen mm. Ranskan lähettiläämme ja entisen AKS-kaverinsa Tauno Jalannin kanssa hotelli Kämpissä, ja samasta syystä myös Tampereella kaverinsa Kalle Kaiharin kassa seurauksella, että Kaihari olisi puukottanut Kekkosta. Ernesti Hentusen lehti ”Totuuden torvi” heittäytyi runolliseksi kertoessaan tuosta tapauksesta silloin, kun Kekkonen oli sairaalassa hoidettavana vatsahaavan vuoksi:
”Kansa jo mietti, sekooko äijältä järki,
Tampereen raitilla joi, kävi vieraissa, härki,
pahemmin luuli jo itsekin selkäänsä saavan,
lääkärit tutki, löysivät – vatsahaavan!
En tietenkään ollut siinä iässä politiikasta paljonkaan kiinnostunut - hyvin paljon suuremman kiinnostukseni kohteita olivat ainakin tytöt;)) - enkä ollut Fagerholminkaan kannattaja, mutta Kekkosen valintaa presidentiksi pidin täysin sopimattomana!
Kuukautta aikaisemmin pataljoonamme oli ollut pari viikkoa partioimassa Neuvostoliiton Suomelle palauttamassa Porkkalassa, selvittämässä sen tilaa vanhoihin karttoihin havaittavia muutoksia tehden, minäkin siellä kahdesta ryhmästä muodostetun puolijoukkueen johtajana. Yleisesti puhuttiin, että Porkkalan palautus oli Neuvostoliiton lahja presidentti Paasikivelle. Kun vaalien alla Kekkosen kannattajat alkoivat kääntää sitä huomenlahjaksi tulevalle presidentille, Kekkoselle, sitä pidettiin täysin sopimattomana - totena kai kyllä siksi, että Kekkosen miellettiin olleen Neuvostoliiton palvelija.
Mutta niin vain minäkin totuin Kekkoseen presidenttinä, jollainen hän oli jo aloittaessani sotilasurani kantahenkilökuntaan kuuluvana ja sellaisena hän minutkin ylenteli viimeisiin sotilasarvoihin (upseeriarvoihin ylentää presidentti) ja presidenttinä jatkoi vielä minun jäädessäni uraltani täydelle eläkkeelle. Enkä muista kenenkään edes vauhkonneen hänen verottomasta palkastaan ja eläkkeestään, jonka lisukkeena sai vielä Tamminiemen kartanon asuttavakseen eläkeläisenäkin, kuten nyt on vauhkottu Tarja Halosen paljon vaatimattomammista eduista.
Mutta siitä olen hieman ylpeä, että selvisin Kekkosen pitkän presidenttikauden niin, ettei minun tarvinnut häntä kertaakaan äänestää!- glx
Miten niin selvisin, ettei tarvinnut äänestää? Eihän Suomessa ole ollut Kekkosenkaan aikana äänestyspakkoa.
Et tietenkään työväenluokkaan kuuluvana demarina äänestänyt. Olet se jo kertonut muutaman kerran.
- eiollutköyhäpoika
DV8_HellRaiser kirjoitti:
Et tietenkään työväenluokkaan kuuluvana demarina äänestänyt. Olet se jo kertonut muutaman kerran.
En minäkään olisi äänestänyt, koska Kekkonen teloitutti ja mukiloi työväenluokkaan kuuluvia.
- glx
eiollutköyhäpoika kirjoitti:
En minäkään olisi äänestänyt, koska Kekkonen teloitutti ja mukiloi työväenluokkaan kuuluvia.
Tosin tämä työväenluokka puolueet Sdp , Skdl, Tpsl. Skp asettivat ehdokkaakseen Kekkosen 1968 presitentinvaalissa. Olivat 1974 Kekkosen poikkeuslain takana. Samoin 1978 vaalissa Kekkonen oli edellä mainittujen työväenpuolueiden ehdokas.
- eiollutköyhäpoika
glx kirjoitti:
Tosin tämä työväenluokka puolueet Sdp , Skdl, Tpsl. Skp asettivat ehdokkaakseen Kekkosen 1968 presitentinvaalissa. Olivat 1974 Kekkosen poikkeuslain takana. Samoin 1978 vaalissa Kekkonen oli edellä mainittujen työväenpuolueiden ehdokas.
En silti olisi äänestänyt Kekkosta, työläisten teloituttajaa ja mukiloijaa.
glx kirjoitti:
Luultavasti todelliset Demarit jättivät äänestämättä 1968 tai äänestivät Matti Virkkusta. Tosin omakohtaisia muistikuvia ei ole samana vuonna syntyneenä. Vapaissa vaaleissa 1982 Koivisto sai koko Kekkosvastaisen rintaman tuen.
- Kova.oli.kundi
Itsellä jäänyt mieleen myös selvästi.Olin koulusta pois sairauden takia sen päivän.
Sänky jossa makasin, oli radio siinä kuunneltava, ja siitä jäänyt se "höpötys" mieleen. Kun noin toistetaan se jäänyt mieleen.
Varmaan Suomalsiet häntä kin kiittäminen kun itsenäisyys säilyi.
Heikompi presidentti olisi antanut maan Neuvostoliitolle.
Ei varmaan tasoaan tulla koskaan enään näkemään. DV8_HellRaiser kirjoitti:
Kun näyt olevan kiinnostunut minun äänestyskäyttäytymisestäni presidentinvaaleissa, niin kerrotaan:
Vuoden 1956 vaaleissa, jolloin Kekkonen valittiin ekakerran, en tietenkään äänestänyt, kun olin vasta 20-vuotias ja silloin äänioikeus oli vasta 21-vuotiaana.
Vuoden 1962 vaaleissakaan en kai äänestänyt, kun se Honka-liitto murtui ennen vaaleja - kiitos siitä Kekkosen Neuvostoliitolta tilaaman nootin. Vuoden 1968 vaaleissa äänestin kokoomuksen valitsijamiehiä, joiden ehdokkaana oli Matti Virkkunen.
Vuoden 1974 vaaleissa meistä kukaan ei saanut äänestää, kun vaaleja ei pidetty, vaan Kekkonen valitutti itsensä neljäksi vuodeksi poikkeuslailla - ja poikkeuslakihan on laista poikkeamista, jota toisella nimellä kutsutaan rikollisuudeksi.
Vuonna 1978 taas vaalit pidettiin, ja Suomen eteläisimmässä vaalipaikassa Siinain Abu Rudeisissa - jossa palvelin YK:n rauhanturvajoukoissa - äänestin Suomen Perustuslaillisen Kansanpuolueen valitsijamiehiä, joiden ehdokkaana oli Ahti M Salonen.
Vuoden 1982 vaaleissa jälleen Suomen eteläisimmässä vaalipaikassa, nyt Golanin Camp Ziouannissa - jossa palvelin jo reserviläisenä viimeisellä rauhanturvaajareissullani - äänestin sosialidemokraattien valitsijamiehiä, joiden ehdokkaana oli Mauno Koivisto, joka tuli valituksi ylivoimaisella äänten enemmistöllä.
Vuoden 1988 presidentinvaalit olivat ensimmäiset suorat vaalit, ja niissä taas äänestin Mauno Koivistoa, joka tuli myös valituksi. Vuoden 1994 vaaleissa äänestin Martti Ahtisaarta, joka tuli valituksi. Muistan, että vaimoni äänesti Elisabeth Rehniä, kun hän olisi toivonut maan saavan ensimmäisen naispresidentin. Vuoden 2000 vaaleissa me molemmat - vaimoni ja minä - äänestimme ensimmäisellä kierroksella Elisabeth Rehniä, joka ei päässyt toiselle kierrokselle, ja toisella kierroksella jouduimme äänestämään Tarja Halosta, kun vastaehdokkaanaan oli Esko Aho.
Vuoden 2006 vaaleissa äänestin Sauli Niinistöä, mutta Halonen voitti hänet niukasti. Vaimoni ei ollut enää äänestämässä. Vuoden 2012 vaaleissa äänestin jälleen Sauli Niinistöä, ja hän tuli nyt valituksi ja hyvä presidentti saatiin.
Joo, työväen luokkaan koen hieman ylpeänä kuuluvani, kun 16-vuotiaasta asti olen omalla työlläni hankkinut elantoni ja aikoinaan sitten avittanut perheenikin elantoa enkä ole koskaan mitään tukia saanut enkä tarvinnutkaan vaan melkoisesti olen tukenut tätä yhteiskuntaa maksamillani veroilla. Ja niistä töistä nyt saan kahtakin eläkettä, joilla varsin mukavasti elelen ja autan vähän muitakin ja eläkkeistänikin maksan melkoisesti veroja, joilla varmaan avitan myös monia tällä palstalla minua suurempina porvareina itseään pitäviä.
Netistä vielä tarkistelin noiden vaalien ehdokkaat ja hyvin muistan, että noin äänestelin kuin kerroin. Oletko nyt tyytyväinen saamaasi selvitykseen?- glx
kapi_ kirjoitti:
Kun näyt olevan kiinnostunut minun äänestyskäyttäytymisestäni presidentinvaaleissa, niin kerrotaan:
Vuoden 1956 vaaleissa, jolloin Kekkonen valittiin ekakerran, en tietenkään äänestänyt, kun olin vasta 20-vuotias ja silloin äänioikeus oli vasta 21-vuotiaana.
Vuoden 1962 vaaleissakaan en kai äänestänyt, kun se Honka-liitto murtui ennen vaaleja - kiitos siitä Kekkosen Neuvostoliitolta tilaaman nootin. Vuoden 1968 vaaleissa äänestin kokoomuksen valitsijamiehiä, joiden ehdokkaana oli Matti Virkkunen.
Vuoden 1974 vaaleissa meistä kukaan ei saanut äänestää, kun vaaleja ei pidetty, vaan Kekkonen valitutti itsensä neljäksi vuodeksi poikkeuslailla - ja poikkeuslakihan on laista poikkeamista, jota toisella nimellä kutsutaan rikollisuudeksi.
Vuonna 1978 taas vaalit pidettiin, ja Suomen eteläisimmässä vaalipaikassa Siinain Abu Rudeisissa - jossa palvelin YK:n rauhanturvajoukoissa - äänestin Suomen Perustuslaillisen Kansanpuolueen valitsijamiehiä, joiden ehdokkaana oli Ahti M Salonen.
Vuoden 1982 vaaleissa jälleen Suomen eteläisimmässä vaalipaikassa, nyt Golanin Camp Ziouannissa - jossa palvelin jo reserviläisenä viimeisellä rauhanturvaajareissullani - äänestin sosialidemokraattien valitsijamiehiä, joiden ehdokkaana oli Mauno Koivisto, joka tuli valituksi ylivoimaisella äänten enemmistöllä.
Vuoden 1988 presidentinvaalit olivat ensimmäiset suorat vaalit, ja niissä taas äänestin Mauno Koivistoa, joka tuli myös valituksi. Vuoden 1994 vaaleissa äänestin Martti Ahtisaarta, joka tuli valituksi. Muistan, että vaimoni äänesti Elisabeth Rehniä, kun hän olisi toivonut maan saavan ensimmäisen naispresidentin. Vuoden 2000 vaaleissa me molemmat - vaimoni ja minä - äänestimme ensimmäisellä kierroksella Elisabeth Rehniä, joka ei päässyt toiselle kierrokselle, ja toisella kierroksella jouduimme äänestämään Tarja Halosta, kun vastaehdokkaanaan oli Esko Aho.
Vuoden 2006 vaaleissa äänestin Sauli Niinistöä, mutta Halonen voitti hänet niukasti. Vaimoni ei ollut enää äänestämässä. Vuoden 2012 vaaleissa äänestin jälleen Sauli Niinistöä, ja hän tuli nyt valituksi ja hyvä presidentti saatiin.
Joo, työväen luokkaan koen hieman ylpeänä kuuluvani, kun 16-vuotiaasta asti olen omalla työlläni hankkinut elantoni ja aikoinaan sitten avittanut perheenikin elantoa enkä ole koskaan mitään tukia saanut enkä tarvinnutkaan vaan melkoisesti olen tukenut tätä yhteiskuntaa maksamillani veroilla. Ja niistä töistä nyt saan kahtakin eläkettä, joilla varsin mukavasti elelen ja autan vähän muitakin ja eläkkeistänikin maksan melkoisesti veroja, joilla varmaan avitan myös monia tällä palstalla minua suurempina porvareina itseään pitäviä.
Netistä vielä tarkistelin noiden vaalien ehdokkaat ja hyvin muistan, että noin äänestelin kuin kerroin. Oletko nyt tyytyväinen saamaasi selvitykseen?Ei se Kekkonen yksin syyllinen siihen poikkeuslakiin ollut. Jos esim. Sosialidemokraatit ja Kokoomus eivät olisi suostuneet poikkeuslakiin, niin sitä ei olisi tullut. Molemmat puolueet jo yksin olisivat voineet estää poikkeus lain. Oli aika erikoista, että Kokoomuksen Harri Holkerilla ja Skp:n Aarne Saarisella ja vähemmistökommunistien Taisto Sinisalolla oli yhteinen Presitenttiehdokas, kuten myös 1978 vaaleissakin.
- Iänikuinen.punikki.olet
kapi_ kirjoitti:
Netistä vielä tarkistelin noiden vaalien ehdokkaat ja hyvin muistan, että noin äänestelin kuin kerroin. Oletko nyt tyytyväinen saamaasi selvitykseen?Taisit kapi saada peräti 4-ääntä sdp ehdokkaana. Ja nyt mukamas kerrot olevasi kokoomuslainen.
glx kirjoitti:
Ei se Kekkonen yksin syyllinen siihen poikkeuslakiin ollut. Jos esim. Sosialidemokraatit ja Kokoomus eivät olisi suostuneet poikkeuslakiin, niin sitä ei olisi tullut. Molemmat puolueet jo yksin olisivat voineet estää poikkeus lain. Oli aika erikoista, että Kokoomuksen Harri Holkerilla ja Skp:n Aarne Saarisella ja vähemmistökommunistien Taisto Sinisalolla oli yhteinen Presitenttiehdokas, kuten myös 1978 vaaleissakin.
Niin. Olisivat voineet estää. Olet kyllä oikeassa tässä. SDP oli ajanut vasemalta ohi ja Kokoomus halusi pois disponsibiliteetistä. Olisivatko tällaiset asiat vaikuttaneet.
- glx
Niin. Olisivat voineet estää. Olet kyllä oikeassa tässä. SDP oli ajanut vasemalta ohi ja Kokoomus halusi pois disponsibiliteetistä. Olisivatko tällaiset asiat vaikuttaneet.
Ei se rähmällään olo ainakaan Kokoomusta auttanut. Ei Kekkonen sitä hallitukseen hyväksynyt poikkeuslain enempää kuin 1978 vaalien jälkeenkään. No Holkeri sentään sai Kekkoselta hyvityksenä palkkioviran Suomenpankista.
kapi_ kirjoitti:
Netistä vielä tarkistelin noiden vaalien ehdokkaat ja hyvin muistan, että noin äänestelin kuin kerroin. Oletko nyt tyytyväinen saamaasi selvitykseen?En ole ollut kiinnostunut äänestämisistäsi, totesin vain että olet ketonut elämänkertasi moneen kertaan. Siitähän sinun käyttäytymisesi on pääteltävissä
"Et tietenkään työväenluokkaan kuuluvana demarina äänestänyt. Olet se jo kertonut muutaman kerran."
Missä tuossa kommentissa oli kiinnostuminen äänestyskäyttäytymiseesi? Kommenttini oli toteamus.glx kirjoitti:
Ei se rähmällään olo ainakaan Kokoomusta auttanut. Ei Kekkonen sitä hallitukseen hyväksynyt poikkeuslain enempää kuin 1978 vaalien jälkeenkään. No Holkeri sentään sai Kekkoselta hyvityksenä palkkioviran Suomenpankista.
1979 Eduskuntavaalien jälkeen vaalivoittaja Kokoomukselle annettiin "muodon vuoksi" ensimmäinen hallitustunnustelu mahdollisuus.
- vitunaikainenpunikkii
Kekkonen valittiin kommunistien äänillä.Nykyään kepulit haukkuvat heitä punikeiksi, vaikka yhä edelleen pitävät kepun sosialistista maataloutta pystyssä verorahoillaan.
Tuo oli härski temppu vuoden 1956 Presidentinvaalissa. Kommunistit jakoivat äänensä niin että istuva Presidentti Paasikivi tiputettiin irvokkaalla tavalla kolmannelta kierrokselta. Taustapiruna hääri luultavasti Ryssänkin mielestä "Töysin epäluotettava" Korsimo.
Jos Asevelisosialistien rivit olisivat pysyneet ehjinä ja Unto Varjonen ei olisi menehtynyt ennen aikojaan historiaa olisi kirjoitettu Suomen kannalta toisin.- glx
Tuo oli härski temppu vuoden 1956 Presidentinvaalissa. Kommunistit jakoivat äänensä niin että istuva Presidentti Paasikivi tiputettiin irvokkaalla tavalla kolmannelta kierrokselta. Taustapiruna hääri luultavasti Ryssänkin mielestä "Töysin epäluotettava" Korsimo.
Jos Asevelisosialistien rivit olisivat pysyneet ehjinä ja Unto Varjonen ei olisi menehtynyt ennen aikojaan historiaa olisi kirjoitettu Suomen kannalta toisin.Kyllä härski temppu oli narrata 86 vuotias sairas Paasikivi Kokoomuksen ja Demarien poliittisen pelin välikappaleeksi.
- glx
Jos Asevelisosialistien rivit olisivat pysyneet ehjinä ja Unto Varjonen ei olisi menehtynyt ennen aikojaan historiaa olisi kirjoitettu Suomen kannalta toisin.Uskon vahvasti, että Varjonenkin olisi Leskisen ja kumppaneiden tavoin tullut Kekkosen taakse viimeistään 60 luvun puolivälissä.
glx kirjoitti:
Uskon vahvasti, että Varjonenkin olisi Leskisen ja kumppaneiden tavoin tullut Kekkosen taakse viimeistään 60 luvun puolivälissä.
Tai sitten Varjonen olisi valittu 1962 Presidentiksi kansan suuren enemmistön tuella.
Tai sitten Varjonen olisi valittu 1962 Presidentiksi kansan suuren enemmistön tuella.
Olisiko Varjonen sitten korjannut linjaansa ja kuinka paljon. Sitähän meidän on mahdoton tietää. Ylivertaisesti älykkäin hän oli Asevelisosialisteista. Niin. Kyllähän tuo Paasikivi 1956 oli kaikilta osapuolilta arvoton veto. Myönnetään.
Olisiko Varjonen sitten korjannut linjaansa ja kuinka paljon. Sitähän meidän on mahdoton tietää. Ylivertaisesti älykkäin hän oli Asevelisosialisteista. Niin. Kyllähän tuo Paasikivi 1956 oli kaikilta osapuolilta arvoton veto. Myönnetään.
Tuskin Varjonen olisi Leskisen tapaan tehnyt itsestään pelleä tunnustusmatkalla Moskovaan. Menee makaaberin huumorin puolelle mutta: Jotenkin tuo ajatus kuinka "Ryssän vihollinen numero 1" tunnustaa humalassa polvillaan syntejään Kremlissä naurattaa. Kuvitelkaapa nykypäivään vastaavaa.
Tamperelainen kunnallispolitikko, maan asioita hoitamassa?????
Tamperelainen kunnallispolitikko, maan asioita hoitamassa?????
Varjonen oli muistaakseni Turusta. Meriitit olivat kovat jo lyhyeksi jääneen elämänsä aikana. Filosofian maisteri, Reservin Luutnantti, Kolmen Vapaudenristin Mies. Kommunistien kukistaja. Tuskin olisi Tampereen kunnallispolitiikkaan jäänyt.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Unto_Varjonen
- voikurjuusvoikauheus
Kieli syvälle neukkujohtajien ryppyperseeseen, niin sai Suomessa riistää työläistä pelkäämättä panssarivyöryä.
- Surkeaa.porukkaa
1918 SDP kapinoitsijat pääsi kyllä liian helpolla.
Yhäkin sitä kapinahenkeä olemassa, mm kapilla, ja tällä toisella toljakkeella.
Kapi oli huono sotilas. SDP kapteeni, siksi piti saada, kun ei punikeilla ollut.Ilman kapinahenkisiä CIA:n tuella isänmaan pelastaneita Oikeistososiaalidemokraatteja olisitkohan syntynyt itsenäisessä Suomessa. Miksiköhän muuten Kokoomuksen puolelta ei tule muistutuksia vuodesta 1918. Siksi että he tietävät Kokoomuksen ja SDP:n pelastaneen Suomen itsenäisyyden vuosina 1945-1962. Jotkut muut toimivat Ryssän piikkiin.
Ilman kapinahenkisiä CIA:n tuella isänmaan pelastaneita Oikeistososiaalidemokraatteja olisitkohan syntynyt itsenäisessä Suomessa. Miksiköhän muuten Kokoomuksen puolelta ei tule muistutuksia vuodesta 1918. Siksi että he tietävät Kokoomuksen ja SDP:n pelastaneen Suomen itsenäisyyden vuosina 1945-1962. Jotkut muut toimivat Ryssän piikkiin.
Ja mistähän johtuu että puheen kääntyessä näihin tiettyihin asioihin tarina käännetään vuoteen 1918. Taitaa olla vähän huono omatunto joillakin.
- MitäSDPnytPuhuu
Ja mistähän johtuu että puheen kääntyessä näihin tiettyihin asioihin tarina käännetään vuoteen 1918. Taitaa olla vähän huono omatunto joillakin.
Kohta Suomi 100 v.
Huonoa omaatuntoa puhditettava SDP puolueella, joka teki 1918 aseellisen kapinan isänmaataan vastaan. Bolsevikkien eduksi taisteli.
Muttei saanut nuorta Suomea Venäjän ikeen alle. OikeistoSosDem kirjoitti:
Ilman kapinahenkisiä CIA:n tuella isänmaan pelastaneita Oikeistososiaalidemokraatteja olisitkohan syntynyt itsenäisessä Suomessa. Miksiköhän muuten Kokoomuksen puolelta ei tule muistutuksia vuodesta 1918. Siksi että he tietävät Kokoomuksen ja SDP:n pelastaneen Suomen itsenäisyyden vuosina 1945-1962. Jotkut muut toimivat Ryssän piikkiin.
Älä jauha paskaa, itsenäisyyden pelasti Suomen armeija 39-40 ja uudestaan -44
- Älä.kiroile.kuitenkaan
Onko teillä yhteinen pyörä Amispopparin kanssa ?
"minä poljen, sinä ohjaat, ..." - kuhmley
Sitä minäkin, ettei siinä touhussa saksalaisia tarvittu.
Lapin polttajia. DV8_HellRaiser kirjoitti:
Niin. Pelasti tietenkin sodan aikana. Sodan jälkeen olikin sitten eri tarina. Tämän ovat todenneet muutkin kuin Lehtinen. Tähän tulen palaamaan viikolla.
MitäSDPnytPuhuu kirjoitti:
Kohta Suomi 100 v.
Huonoa omaatuntoa puhditettava SDP puolueella, joka teki 1918 aseellisen kapinan isänmaataan vastaan. Bolsevikkien eduksi taisteli.
Muttei saanut nuorta Suomea Venäjän ikeen alle.Keksi jotain omaperäisempää niin vastaan.
Älä.kiroile.kuitenkaan kirjoitti:
Onko teillä yhteinen pyörä Amispopparin kanssa ?
"minä poljen, sinä ohjaat, ..."Se on Maantiepyörä ei pyörä. Tarkkuutta käsitteisiin.
kuhmley kirjoitti:
Sitä minäkin, ettei siinä touhussa saksalaisia tarvittu.
Lapin polttajia.Kyllä Suomi Saksaa tarvitsi Jatkosodasta selvitäkseen. Lapin riehuminen ei tietysti ole millään lailla puolustettavissa. Eivät ilmeisesti osanneet ottaa asiaa siltä kannalta että kyseessä oli ns. järkiavioliitto. Meriitti tuo Aseveljeys ei maailmalla liikkuessa ole. Sen olen huomannut. Eivät toki tiedä kaikkia taustoja asiasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su20213236- 826305
- 1316239
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495582- 984510
Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene234472Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434362Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla424271Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko334248Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?483767