Mistä apua narsistin uhrille

Traumasoitunut

Mistä uhrin kannattaa kysyä apua, miten menetellä kun narsisti häiritsee?
Tärkeää olisi että narsistin häiriköinti saadaan loppumaan mahdollisimman nopeasti.
Muuten seurauksena voi olla pahat traumat jotka voimakkaasti "herää eloon" muistoina jopa kymmenien vuosien jälkeen. Jos nyt saisin muuttaa jotain suhteessa narsistiin. En kuuntelisi yhtään narsistin puheita.
Yhteystietoja onko laittaa tänne?

39

1904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iiyffhkllöl

      Kun oikein kovasti suurella vaivalla etsii apua, joku saattaa lopulta neuvoa katkaisemaan yhteydenpidon.

    • No apukanavia on joka lähtöön, akuutisssa tilanteessa 112, niin apu tulee varmasti nopeimmin, samallahan tulee kiistattomia todisteita häiriköinnistä joka mahdollistaa sen lähestymiskiellon hakemisen...

      Mutta tuossa linkki jossa noita avunhakemiskanavia on luetteloitu

      http://www.narsistienuhrientuki.fi/auttavat_tahot/

      • Traumasoitunut

        Kiitoksia! Toivottavasti näistä tiedoista on apua joillekin ja niitä uskalletaan käyttää.
        Aikoinaan kun olin narsistin kiusaamana tuntui että tarvitsen ulkopuolista apua, koska en ymmärtänyt mitä oli tapahtumassa enkä saanut kiusaamista loppumaan. Pahimmillaan häirintä oli sitä, että kun puhelimen avasi sieltä alkoi heti kuulumaan "sä et oo yhtään mitään" ja muuta henkilökohtaisten ominaisuuksien vähättelyä.


      • Anonyymi
        Traumasoitunut kirjoitti:

        Kiitoksia! Toivottavasti näistä tiedoista on apua joillekin ja niitä uskalletaan käyttää.
        Aikoinaan kun olin narsistin kiusaamana tuntui että tarvitsen ulkopuolista apua, koska en ymmärtänyt mitä oli tapahtumassa enkä saanut kiusaamista loppumaan. Pahimmillaan häirintä oli sitä, että kun puhelimen avasi sieltä alkoi heti kuulumaan "sä et oo yhtään mitään" ja muuta henkilökohtaisten ominaisuuksien vähättelyä.

        Hei. Blokkaa numero. Älä välitä sekavista jutuista ja haukkumisesta. Ne kertovat vain niitä esittävästä henkilöstä, ei sinusta.

        Älä reagoi mihinkään.


    • asdf9876

      Voin omasta kokemuksesta kertoa, että mistään ei apua saa. Ainoa neuvo, jonka olen koskaan saanut, on ollut katkaista välit. Siitä ei mitään apua ole ollut, sillä narsisti ei lopeta koskaan vainoamistaan.
      Olen yrittänyt hakea apua poliiseilta, sielunhoitajilta, psykoterapeuteilta, kriisikeskuksesta, jopa yksityisetsivältä.
      Nyt olen traumatisoitunut kuten aloittajakin. Todellakin kaikki palaa säännöllisesti vuosien takaakin mieleen ja aiheuttaa kerta kerralta vain pahenevaa masennusta. Sama kysymys yhä uudelleen: Miksi olen antanut kohdella itseäni näin väärin ? Varmaankin pitää paikkansa, että jos asioita ei selvitetä, ne eivät koskaan jätä rauhaan, ja jos on joutunut hirveän vääryyden kohteeksi, se vaivaa ihmistä kuolemaan asti. Oikeudenmukaisuus on minulle yksi tärkeimmistä periaatteistani. Koska narsistin ja hänen hovinsa mielestä tämä maailma ei ole oikeudenmukainen, oikeuttaa se heidän tekonsa.
      En enää tiedä mistä apua voisi hakea......
      Narsisti hoveineen jatkaa kiusaamistaan ja vainoamistaan. Narsistin hovi on lujasti narsistin otteessa, eikä halua eikä pysty ajattelemaan itsenäisesti, vaan seuraa kiltisti narsistia niinkuin sopulilauma....
      Jatkuvasti pelossa eläminen ei ole mitään elämää. Ikinä ei voi tietää, ei edes arvata, mistä ja miten narsisti iskee seuraavaksi. Kun päämääränä on toisen elämän tuhoaminen perusteellisesti ovat kaikki keinot narsistin mielestä sallittuja.
      Jos ajattelen elämää taaksepäin, ja jos olisin silloin aikoinaan tiennyt, mitä narsisti oli suunnitellut, en varmasti olisi pitänyt suutani kiinni. Mutta siihen aikaan olin vielä niin naiivi ja ajattelin, että ehkä on parempi olla hiljaa......
      Tällainen kokemus kuitenkin kovettaa ihmistä, ja kuten sanotaan, se mikä ei tapa, vahvistaa.

      • iiyyyfdsghjj

        No vähän samantapaisia kokemuksia minullakin.

        Tosin minulle kun sanoo jo parikin ihmistä aika suoraan, ettei kukaan ole kiinnostunut seurastani, niin se ei minua enää haittaa, vaan vähän naurattaa, kun se on vähän hassua jo kun se sanotaan ihan päin naamaa. Ja kun ei he edes voi tietää maailman ihmisistä onko vai eikö, niin siitä sanonnasta en enää pittaa, alkuaikoina se vähän hämmensi.
        No kun pari ihmistä oli kumminkin kiinnostunut kommunikoimaan kanssani, toinen läheiseni sai hepulin, kun ei voinut millään uskoa sitä todeksi. No minulla sitten meni kommunikoinnit jo siinä hässäkkässä pieleen, kun en pystynyt keskittymään.

        Mutta juuri niin, minunkin narsistini mielestä maailma ei ole oikeudenmukainen ja se oikeuttaa vääryyden minua kohtaan. Kummallisia perusteita.

        Mutta pahinta on tämä traumatisoituminen.


      • Anonyymi

        Hei.

        Lähestymiskielto voisi olla ratkaisu.

        Vainoaminen on rikos. Koskee myös kolmansien osapuolten kautta tapahtuvaa vainoa. Lähestymiskielto auttaa.


    • näinOn_

      Katkaise välit ja älä uhraa yhtään ajatusta narsuun eli täälläkään ei kande roikkua vaan jatkaa elämää eteenpäin.

    • NarsistinKarkotus

      Kun narsistin refleksi aktivoituu ja alkaa vähättelemään sinua, minusta siihen pitää nauraa ja sanoa että lähde pois ja älä soita enää koskaan. Sekä tehdä täysin selväksi ettei halua olla missään tekemisessä tämän kanssa.

    • SuosittelenLämpimästi

      Kaikkein parhainta ja kitkerintä lääkettä luonnevikaisiin on se, että kaikki niiden temput tekee tyhjäksi näyttelemällä täysin välinpitämätöntä, vaikka todellisuudessa tuntuisi miltä. Luonnevikainen jatkaa kyykyttämistä just niin kauan kun uhrista saa reagointia irti, kun reagointi loppuu, temput ensin kovenee ja kun luonnevikainen joutuu pettymään täydelliseen välinpitämättömyyteen tarpeeksi monta kertaa, se häipyy kohteensa elämästä varsin draamallisesti, mutta pysyvästi. Myöhemmin voi vielä kokeilla kepillä jäätä, saadessaan osakseen tuolloinkin saman kylmän välinpitämättömyyden, luonnevikainen ikäänkuin "pyyhkii" koko ihmisen pois elämästään... joka ei haittaa sitä kohdetta kyllä ollenkaan. Olen itse onnistunut tässä useammankin kerran, pääsin muutamassa kuukaudessa lopullisesti eroon kahdesta eksästä, tuon opetteluun vaan meni aikaa vuosia =)

      • eiköyhdestäopi

        Joillakin on niin huono onni, että toistuvasti menee yhteen luonnevikaisten kanssa. Miksi luonnevikaa ei huomata ennen yhteenmenoa?
        Minä opin jo ensimmäisetä, en toista samaa virhettä.


      • lolleroo235235

        Tuo on ihan hyvä keino.

        Itse huomasin myös että jos vastaa tuleen tulella, eli alkaa piikittelemään luonnevikaista, sekin voi auttaa.

        Rupesin antamaan takaisin henkilökohtaisia loukkauksia jatkuvalla syötöllä ja yhtäkkiä narsistirääpäle käänsi kelkkansa ja rupesi nuolemaan persettäni ja mielistelemään! :D Muutos tapahtui siis 24h sisällä.

        On nämä aikuiset uhmaikäiset kyllä tavallaan ihan söpöjäkin yksinkertaisuudessaan


      • qwaetryui
        lolleroo235235 kirjoitti:

        Tuo on ihan hyvä keino.

        Itse huomasin myös että jos vastaa tuleen tulella, eli alkaa piikittelemään luonnevikaista, sekin voi auttaa.

        Rupesin antamaan takaisin henkilökohtaisia loukkauksia jatkuvalla syötöllä ja yhtäkkiä narsistirääpäle käänsi kelkkansa ja rupesi nuolemaan persettäni ja mielistelemään! :D Muutos tapahtui siis 24h sisällä.

        On nämä aikuiset uhmaikäiset kyllä tavallaan ihan söpöjäkin yksinkertaisuudessaan

        Se kelkka kääntyy myös toiseen suuntaan just yhtä nopeasti. Mikset vaan yksinkertaisti kokeile tuota "ei vois vähempää hetkauttaa" -taktiikkaa? Sillä pääset eroon kiusankappaleesta lopullisesti, kunhan vaan jaksat jatkaa välinpitämättömyyttä muutamia kuukausia


      • SuosittelenLämpimästi
        eiköyhdestäopi kirjoitti:

        Joillakin on niin huono onni, että toistuvasti menee yhteen luonnevikaisten kanssa. Miksi luonnevikaa ei huomata ennen yhteenmenoa?
        Minä opin jo ensimmäisetä, en toista samaa virhettä.

        No mulla kesti aikani oppia edes tietämään tällaisista luonnevikaisuuksista, saatika että olisin osannut tunnistaa niitä. Näillähän on taipumus alkuun vetää tiettyä "täydellisen siipan roolia" ja sitten myöhemmin päästää helvetti valloilleen. Molempien eksien kohdalla oli kaava tuo sama, ekasta olin eronnut jo vuosia aiemmin kun tuon toisen tapasin. Ensimmäinen jatkoi kyykytystään vielä lähes 10 vuotta eron jälkeen, kunnes oivalsin tuon mainitsemani irtipääsytempun ja kas, sehän toimi. Kun pääsin tuosta ensimmäisestä eksästä eroon, niin sillon kotona muuttui tilanne entistä omituisemmaksi, ilmeisesti tuo irtipääsyn oppiminen teki minusta "vaarallisen" silloisen puolison silmissä ja temput sekä kyykytys muuttui yhä hullummaksi. Ei mennyt kauaakaan, kun yhtenä päivänä ruokapöydässä yhtäkkiä oivalsin mistä on kyse, sillon mulle alettiin latelemaan mun omaa historiaa uusiksi päin naamaa... vähän tuon jälkeen tilanne räjähti, toinen osapuoli "häipyi muka marttyyrina" ja itse puolestaan olin kaikesta kaottisuudesta huolimatta suorastaan helpottunut. Aloin käyttää tätä toista kohtaan samaa välinpitämättömyyttä minkä huomasin toimivan siihen ensimmäiseenkin ja kas, muutamassa kuukaudessa pääsin siitä lopullisesti, eikä ole sen jälkeen kuulunut pihahdustakaan. Tuon kaiken kokeneena osaan nykyään tunnistaa tällaiset persoonat kohtalaisen nopeasti ja havaittuani tietyt merkit vetäytyä saman tien takavasemmalle. Ei kiitos enää yhtäkään luonnevikaista mun elämään.


    • TunnistaNarsisti

      Narsistit näkevät ympärillään vain kateutta. Narsistit vähättelevät ja mitätöivät kaikkea. He etsivät heikointa kohtaa ja iskevät täysillä siihen. Ihmiset jotka eivät tiedä mitä haluavat ja ovat epävarmoja ovat narsistille helppoja kohteita tuhota. Kysymys itsellesi! Ohjaatko sinä omaa elämääsi vai ohjaako sitä joku muu, ja miksi on niin?

      • mielipiteeni

        Tuo on tärkeä kysymys.
        Valitettavasti lähes kaikki tahot, joilta olen etsinyt apua narsistivanhempien kanssa olevaan tilanteeseen koen pyrkineen ohjailemaan minua. Joten juuri mistään ei ole ollut mitään apua, vaan päinvastoin. Ainoa mikä narsistien uhria oikeasti auttaa, on ohjailla enemmän itse omaa elämää.
        Mistä johtuu, että hyvin harva siihen kannustaa ?
        Harva ihminen ilmeisesti pystyy vastustamaan houkutusta kun edessä ilmenee ihminen joka tuo avoimesti esiin "olen liian helposti muiden ohjailtava ja se on ongelmani".
        Heti seuraavaksi moni auttaja alkaa ohjailla.
        Olen sitä mieltä, että ainoastaan auttaja, joka pystyy vastustamaan sen houkutuksen ohjailla toista voi oikeasti auttaa, eikä uhriuttaa lisää.


      • Raija6957

        Hei, tuota ohjailua on monen uhrin suhteen alussa hyvin vaikea huomata. Luullaan helposti että ohjailu on auttamista....Minun suhteessani narsistimies alkoi aika nopeasti "ohjaamaan" minua kodissani. Keittiössäni astiat olivat hänen mielestään väärällä lailla järjestelty, ruoanlaitossa hän tuli viereeni näyttämään että minun tapani laittaa ruokaa on täysin väärin. Hän arvosteli kaikkea sisustuksessani, sängyssä hän ei osannut nukkua muualla kuin minun puolellani joten kilttinä ihmisenä vaihdoin puolta.
        Asuimme eri paikkakunnilla ja heti kuukauden seurustelun jälkeen hän ehdotti, että minä voisin muuttaa hänen luokseen. Minä saisin varmaankin uuden työpaikan ja tulisi halvemmaksi asua yhdessä asunnossa, pitää yhtä autoa ja minun omasta asunnostani saadut rahat voitaisiin käyttää vaikka yhteisen kesämökin ostoon.
        Hei haloo, nuo jutut tulivat kuukauden seurustelun jälkeen....
        Arvaatte varmaan, miten tässä kävi?


      • Varmaan_

        "Ainoa mikä narsistien uhria oikeasti auttaa, on ohjailla enemmän itse omaa elämää. Mistä johtuu, että hyvin harva siihen kannustaa ?"
        Varmaan kannustetaan, mutta narsismiin liittyy niin paljon kaikenlaista...
        Yleensä kehoitetaan irtautumaan narsistista kokonaan.
        Kai ajatellaan, että kun irtaantuminen on tapahtunut, ihminen irtaantuu myös narsistin ohjauksesta.
        Minusta kannataa luoda oma selviytymistratgia, jonka toteuttamisen aloittaa joka tapauksessa. Uskon että jokainen, joka ottaa oman elämän haltuunsa, kykenee irtaantumaan narsististakin, mikäli se ylipäätään on mahdollista, jos ei ole jostain syystä sidoksissa narsistiin jonkin muun kuin henkikökohtaisen syy-yhteyden vuoksi.

        Syvenny ajattelemaan itseäsi ja niitä asioita mitä sinä todella haluaisit elämältäsi. Tee mielikuvaharjoitteita, joissa narsistilla ei ole mitään osaa. Rakenna unelmaelämä mitä kohden sinä lähdet kulkemaan. Unelmaelämässäsi ei ole narsistilla mitään roolia eikä osaa.

        Onnea matkaan :)


      • tytär-

        Omasta mielestä tieto auttaa tässä asiassa eniten. Siksi suosittelen jälleen lukemista. Koska se antaa valmiuksia käsitellä narsismia.

        Yksi parhaista narsismia käsittelevistä kirjoista on Liisa Kelttikangas-Järvisen kirjoittama kirja: Sosiaaliset taidot ja sosiaalisuus.
        Kirja on palkittu, Lauri Jäntti, tietokirjat palkinnolla 2010

        Suosittelen lämpimästi.


      • iuytfrfrhjkkj

        Minulla on nähdäkseni ollut tuota terveen narsismin puuttumista narsistien lapsena ja olen kokenut, että muille ihmisille terveen narsismin puuttuminen on joko täysin käsittämätön ilmiö, jota he eivät tiedä voivan olla olemassakaan tai sitten heillä heti iskee vallanhalu sellaisen ihmisen kanssa kommunikoidessa.

        Nuorena ainoa mitä olisin auttajilta toivonut olisi ollut todeta että vääryydet ovat vääryyksiä ja että sen enempää minua ei haluta neuvoa, vaan saan miettiä itse.

        Kenellekään koko maailmassa ei tullut mieleen auttaa minua noin, vaan vaan juuri päinvastoin. Ja tyytymättömyyttäni siihen "apuun" olen salaillut koko ikäni.
        Nyt tuli paljastettua.


      • iiygffghjj

        jatkuu...
        olin vielä nuorena sellainen pölkkypää, että huomasin, että ihmisen nauttivat siitä, että saavat neuvoa minua, en koskaan tajunnut mistä se johtui, enkä tajua varsinaisesti vieläkään. Ja halusin olla kiltti muille ja tuottaa heille hyvän olon itsestään, ja oikein näyttelin erityisen tietämätöntä, että kaikki ympärilläni pääsisivät nauttimaan neuvomisestani, kun en oikein muutakaan roolia sosiaalisesti itselleni keksinyt. Tosin yleensä oikeasti tiesin jo asiat joissa minua yhä uudelleen opastettiin. Mutta koska ihmiset vaikuttivat pitävän siitä, luulin, että niin on hyvä toimia.


      • muistuimieleeni
        tytär- kirjoitti:

        Omasta mielestä tieto auttaa tässä asiassa eniten. Siksi suosittelen jälleen lukemista. Koska se antaa valmiuksia käsitellä narsismia.

        Yksi parhaista narsismia käsittelevistä kirjoista on Liisa Kelttikangas-Järvisen kirjoittama kirja: Sosiaaliset taidot ja sosiaalisuus.
        Kirja on palkittu, Lauri Jäntti, tietokirjat palkinnolla 2010

        Suosittelen lämpimästi.

        Olen ollut ,tosin kauan sitten työni vuoksi Liisa Keltikangas -Järvisen luennoilla. Hyvä ,selkeä ,ymmärrettävä luennoitsija. Tunsin saaneeni niiltä luennoilta paljon, joita olen pystynyt käyttämään hyväkseni arkipäivässä


      • Anonyymi
        mielipiteeni kirjoitti:

        Tuo on tärkeä kysymys.
        Valitettavasti lähes kaikki tahot, joilta olen etsinyt apua narsistivanhempien kanssa olevaan tilanteeseen koen pyrkineen ohjailemaan minua. Joten juuri mistään ei ole ollut mitään apua, vaan päinvastoin. Ainoa mikä narsistien uhria oikeasti auttaa, on ohjailla enemmän itse omaa elämää.
        Mistä johtuu, että hyvin harva siihen kannustaa ?
        Harva ihminen ilmeisesti pystyy vastustamaan houkutusta kun edessä ilmenee ihminen joka tuo avoimesti esiin "olen liian helposti muiden ohjailtava ja se on ongelmani".
        Heti seuraavaksi moni auttaja alkaa ohjailla.
        Olen sitä mieltä, että ainoastaan auttaja, joka pystyy vastustamaan sen houkutuksen ohjailla toista voi oikeasti auttaa, eikä uhriuttaa lisää.

        Hei. Jos ei muu auta. Katkaise välit. Ja blokkaa yht pito.
        Saat olla rauhassa. Ilkeyksiä ei tarvitse kuunnella. Ne eivät kerro sinusta vaan henkilöistä, jotka niitä esittää. Heillä on paha olla, jota he purkavat muihin ihmisiin.
        Älä reagoi. Ole väliinpitämätön. Älä välitä.


    • KaikkiKerralla

      Tiedosta tuli mieleen että mitä kaikkea "luonnevikaa" on liikkeellä:
      Narsismi
      Psykopatia
      Terveen narsimin puuttuminen, eli ihminen on täysin muiden ohjailtavissa.
      Millä listaa voisi jatkaa, tuleeko mieleen jotain jonka voisi lisätä?

      • mitä_kaikkea

        https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/default.aspx

        F60.0 Epäluuloinen persoonallisuus
        F60.1 Eristäytyvä persoonallisuus
        F60.2 Epäsosiaalinen persoonallisuus
        F60.3 Epävakaa persoonallisuushäiriö
        F60.4 Huomiohakuinen persoonallisuushäiriö
        F60.5 Vaativa persoonallisuus
        F60.6 Estynyt persoonallisuus
        F60.7 Riippuvainen persoonallisuus
        F60.8 Muu Persoonallisuushäiriö​​

        Tätä diagnoosia käytetään, jos häiriö täyttää määritetyt persoonallisuushäiriön yleiset kriteerit, mutta mikään yllä olevista luokista ei sovi. Diagnoosikoodiin kuuluu narsistinen persoonallisuus, epäkypsä persoonallisuus, passiivis-aggressiivinen persoonallisuus sekä psykoneuroottinen persoonallisuus, joiden piirteet on tärkeä kuvata myös sanallisesti.

        Esimerkiksi Narsistiselle persoonallisuudelle on ominaista erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen. Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivät koetaan usein kylminä, vaikka he voivatkin ensin vaikuttaa lämpimiltä tai jopa karismaattisilta. Narsistinen persoonallisuushäiriö onkin eräänlainen pidempiaikainen itsetunnon ja itsearvostuksen säätelyjärjestelmän häiriö. Hoitoon hakeutuminen saattaa liittyä hankalien ihmissuhteiden provosoimaan ahdistuneisuuteen tai masennusoireisiin. He voivat hakeutua hoitoon jossakin kriisitilanteessa, mutta jättävät hoidon helposti kesken itsetuntonsa taas noustessa.

        F60-69 Määritetyt, sekamuotoiset ja muut persoonallisuuden häiriöt

        Persoonallisuushäiriöt jaetaan usein kolmeen ryhmään:

        A-klusteriin kuuluvat Epäluuloinen (F60.0) sekä Eristäytyvä persoonallisuushäiriö (F60.1).

        Tätä ryhmää leimaa ajoittainen todellisuudentajun heikkeneminen. Epäluuloista persoonallisuutta ilmentävät hyvin epäluuloiset ja ajoittain lähes vainoharhaiset ajatustavat, sekä pitkävihaisuus. Jos tämä persoonallisuushäiriö aiheuttaa hankaluutta pärjätä sosiaalisissa suhteissa esimerkiksi työelämässä, kannattaa hoitoon hakeutua. Eristäytyvälle persoonallisuudelle tyypillisiä on taas potilasta itseään häiritsemätön vetäytyminen ja kiinnostumattomuus ihmiskontakteista. Jos oirekuvat ovat voimakkaita, ja niiden takia arkielämässä pärjääminen on uhattuna, lääkityksestä voi olla hyötyä.

        B-klusteriin kuuluvat epäsosiaalinen (F60.2), epävakaa (F60.3), huomionhakuinen (F60.4) sekä narsistinen persoonallisuushäiriö (F60.8).

        Tätä ryhmää leimaavat toistuvat ristiriidat yhteiskunnan ja/tai lähipiirin kanssa. Häiriöstä saattaa aiheutua kärsimystä lähipiirille ja ympäristölle, samoin kuin potilaalle, joka usein hakee apua ihmissuhderistiriidoista aiheutuvaan ahdistuneisuuteen tai masentuneisuuteen. Epäsosiaaliselle persoonallisuudelle on tyypillistä impulsiivisuus sekä piittaamattomuus laista ja moraalista, josta johtuen hän altistuu ristiriidoille lähipiirin ja yhteiskunnan kanssa. Epävakaaseen persoonallisuuteen taas kuuluu mielialojen ja suunnitelmien ailahtelevuus sekä impulsiivisuus, josta seuraa usein ihmissuhdemyllerryksiä ja masennusoireita. Huomionhakuinen persoonallisuus pyrkii hankkimaan erilaisin keinoin huomiota, ja altistaa itsensä parisuhderistiriidoille, sekä huomion puuttuessa myös masennusoireille. Narsistisessa persoonallisuudessa tavoittelun kohteena on arvostus, ja sitä leimaa usein epärealistiset kuvitelmat omista kyvyistä.

        C-klusteriin kuuluvat vaativa (F60.5), estynyt (F60.6) ja riippuvainen persoonallisuushäiriö (F60.7).

        Tämän ryhmän persoonallisuushäiriöt aiheuttavat potilaalle useimmiten ahdistus ja masennusoireita, kaventavat elämänpiiriä ja saattavat myös johtaa alisuoriutumiseen elämässä. Vaativa persoonallisuus lähestyy pakko-oireista häiriötä ja ilmenee muun muassa perfektionismina, pikkutarkkuutena, itsepäisyytenä. Estynyttä persoonallisuutta leimaa taipumus järjestää elämä siten, että sosiaalisilta kontakteilta ja henkilökohtaisista asioista puhumiselta vältyttäisiin. Riippuvainen persoonallisuus tarvitsee korostetusti tukea pienissäkin ratkaisuissa ja on toisten hyväksynnän armoilla.

        F63 Käytös- ja hillitsemishäiriöt
        F84 Laaja-alaiset kehityshäiriöt
        F90 Hyperkineettiset häiriöt
        F10-19 Päihteiden käyttöön liittyvät häiriöt
        F20-29 Psykoottiset häiriöt
        F30-39 Mielialahäiriöt
        F40-49 Ahdistuneisuus-, stressiin liittyvät- ja elimellisoireiset häiriöt
        F50-59 Fysiologisiin häiriöihin ja ruumiillisiin tekijöihin liittyvät

        Mielenterveystalo.fi


    • afsasfasfasf
    • crtv

      Jos joutuu narsistin uhriksi kannattaa pikimmiten muuttaa toiselle puolelle maapalloa. Aina se ei tietenkään ole mahdollista.

      • Anonyymi

        Siihen riittää kun eroaa ja katkaisee yhteydenpidon.

        Jos jatkaa, tutkintapyyntö.

        Siihen se loppuu.

        Samaa kaavaa toistaa nuo epäihmiset, nykyään joo naurettaa. Niin lapsellisia ja ennakoitavia ne ”uhittelut, häirintäviestit, syyttelyt ovat”. Niihin ei pidä reagoida


    • NarsistiEiTuleJärkiin

      Narsisti ei tule koskaan järkiin. Sitä on turha odottaa että narsisti tulisi järkiinsä. Sen sijaan narsisti voi pyhittää kostamisen loppuiäkseen. Narsistille ei pidä antaa mitään henkilökohtaisia tietoja. Hän käyttää niitä tietoja sinua vastaan. Narsisti ei ole minusta normaali ihminen. Oma kokemukseni narsistista on se että toiminta muistutti psykopaattista sarjamurhaajaa. ns hyvin menestynyt oppilas josta ei olisi uskonut. Jenkeissä oli se Ted. ...

      • OpiLuonne

        Ted bundy.


      • Anonyymi

        Hei. Narsistit ovat vihaisia, huonolla itsetunnolla varustettuja epäihmisiä. He siirtävät oman pahan olonsa muihin -> syyllistämiset, solvaamiset, mykkäkoulut jne lapselliset käytösmallit.

        Eihän sellaista katsele Erkkikään. Tai kukaan kenellä on normaali, terve itsetunto.

        Kannattaa lähteä ja rajata (lopettaa) yhteydenpito


      • Anonyymi

        Normaaleja ne eivät ole eikä tule.

        Eroon vaan. Mitä pikimmin sen parempi.

        Jokainen ansaitsee parempaa. Unohda ja blokkaa


    • Nirsnarsnirs

      Jos aloittajan ongelma oikeasti on narsku. Jos et jo varannut vaivihkaa... uutta osoitetta ja salaiseksi, niin tee se heti kun voit. Älä kerrotai vihjaa narskulle aikeistasi lähteä kodistasi. Se voi säästää terveytesi tai tai lasten terveyden.
      Älä jää miettimään mitä tarvitSISIT, mukaan että lähdöstä ei tule mitään.
      Lähde. Kaiken muun voi hankkia, mutta henkistä ja fyysistä terveyttäsi ja koskemattomuuttasi et voi hankkia takaisin, jos narsku on ne tuhonnut.

      Älä koskaan ota mitään yhteyttä mistään syystä narskuun myöhemmin. Älä ainakaan usko hetken tuntemukseen. Että nyt on kiltti. Usko vain siihen, minkä muistat. Siihen ettet voinut elää normaalia elämää vaan kulissia- jossa narskun tavat määräsivät 24/7 minkä laatuista elämäsi oli.
      Jollakulla vain pelkoa. Toisella taas viiltohaavoja, mustelmia, vankinakin kotonaan olemista...

    • entinen_häkkilintu

      Narsistin uhrina olemiseen ei ole helppoa oikopolkua kuljettavaksi. Kun kysymyksessä on taistelu "tuulimyllyjä" vastaan. Narsistin sana/totuus uhrin sanaa/totuutta vastaan. Aina tuo hiljaa kärsivä ylikiltti uhri jää vahvan ja häikäilemättömän sarvipään puukotuksen uhriksi. Narsistilla kun on vielä se surullisen kuuluisa hovinsa, joka vannoo narsistin totuuksien nimeen. Hovinsa tukemana narsisti käy toistuviin hyökkäyksiin valheineen/herjauksineen ja selkään puukotuksineen. Luoja varjelkoon, ettei kenelläkään olisi kumppanina läheisriippuvaista, joka kuuluu narsistin hoviin yhtenä hovin kantavista voimista. Silloin elämisen yhtälöt tulevat todella vaikeiksi miltei mahdottoman tuntuisiksi ratkaisua ajatellen.

      "Mistä uhrin kannattaa kysyä apua, miten menetellä kun narsisti häiritsee?"

      Itse hain liian kauan apua ainoalta terapeutiltani/auttajaltani/lohduttajaltani. Mistäkö? Alkoholipitoisista juomista. Ei voida sanoa, ettenkö olisi yrittänyt tosissani ja kauan. Kyllästyin tuohon lohduttajaani kun olosuhdeongelmat eivät mihinkään hävinneet vaikka kuinka olisin juonut. Tiedostin kyllä jo juomiseni aikana syyn liialliseen alkoholin käyttööni. En juonut siksi kun viina on niin hyvää. En juonut siksi kun olin tullut aineesta riippuvaiseksi. Join siksi kun elämäni oli yhtä tuskaa, jatkuvaa "huonossa hapessa" olemista. Lopetin alkoholin käytön lähes kokonaan.

      Päätin pari vuotta sitten, etten enää yksin halua kantaa taakkaani. Hakeuduin ammattiauttajien huostaan. Sain puhua tuskastani, joka helpotti minua. Koin etten enää taistele yksin "tuulimyllyjä" vastaan. Tällä tiellä etenet pienin askelin minuuteni piilokammioihin ja todellisen minuuteni vahvistamiseksi/eheytymiseksi.

      Seuraava kuntoutusetappi on Kelan kuntoutus, jonne hakupaperit olen jo lähettänyt, jonne terapeuttini ja hoitava lääkäri ovat minua lämpimästi suositelleet. Ehkä sieltäkin saan pieniä palasia uuden elämänpalapelini rakentamiseksi.

      Lopuksi kaikista tärkein asia:" OLEN ULKOISTANUT ELÄMÄSTÄNI NARSISTIN JA KOKO HÄNEN HOVINSA".

    • ghytghytghytg

      Eihän nämä uhrit monestikaan halua eroon narsistista oikeasti, koska ovat ihan selvästi "työparin" toinen puoli. Ainakin tämä on yleistä. Tänne kirjoittelu on ajankulua. Narsistinen suhde vaatii kaksi narsistia, joista toinen on kunkku ja toinen ruikuttaa. Tietty on myös niitä, jotka haluavat ulos oikeasti, mutta yleensä vakka valitsee kantensa.

      • Phöö_pöö

        Phöö pöö höö,
        Minäkin olen jättänyt narsistini jo ajat sitten.
        Osittain kirjoittelu on ajankulua, en sitä kielläkään, mutta voisin senkin ajan käyttää toisin jos tahtoisin. Olen sitä mieltä että tämä aihe on tärkeä.


      • FaktatPöytään

        Minusta sinä yrität tehdä uhrista narsistin.


    • SääliksiKävi

      Minä olen kirjoittanut tänne jotta voisin paremmin ymmärtää mitä oli tapahtunut. Koska aluksi narsistin teot ja puheet olivat niin uskomattomia että ne jäi tarkemmin ratkaisematta mistä oli kysymys. Narsistin hovi tarkoittaa minusta muutamia ihmisiä joita narsisti uhkailemalla ja pelottelemalla seurauksilla saa tekemään mitä haluaa. Seuraukset vosivat olla arkaluonteisten tietojen paljastaminen. Narsistin hovissa kuunnellaan narsistin kertomaa omaa erinomaisuuttaan ihailevasti ja pyytää esim. Hovia kiusaamaan jotakuta. Narsisti on erinomainen manipuloimaan ihmisiä. Tervejärkisiäkin saa mukaan kiusaamiseen. Narsistilla ei ole ystäviä. Narsistilla on joukko henkilöitä joille hän on määritellyt mihin hän käyttää heitä. Minä olin B-luokan henkilö johon narsisti kokeili loukkauksia nähdäkseen miten reagoisivat. Hän itse sanoi niin kun sitä kysyin. Kysyin miksi soittaa minulle vaikka jatkuvasti loukkaat minua? Vastaus oli -"et sinä minusta eroon pääse". Minä ymmärrän narsistia seuraavalla tavalla. Narsistin aivot toimivat eritavalla kuin muiden. Narsisti ei tunne empatiaa, ei häpeää, ei syyllisyyttä. Nämä kolme asiaan yhdistää ne kaikki narsistin puheet ja teot. Ihan sääliksi kävi kun niitä juttuja kuunteli.

    • tytär-

      Totta, narsistin jutut on todella niin hulluja, että pisti aina joskus miettimään, mistä näitä oikein sikiää? Narsistin päästähän ne tulevat. Yhdistettynä kateellisuus, pahansuopuus ja ilkeä mieli, joka on hyvänä *höystönä*, siinä kuviossa mukana.

      Ja loppupeleissä narsisti rukka, valehdellessaan useammalle taholle, milloin mitäkin. Unohtaa sen, mitä kertoi kellekin. Jolloin nämä tarunhohtoiset mustamaalaukset alkavat kääntymään narsistia itseään vastaan.
      Mutta, ovelana ihmisenä narsisti kääntää nämät omat ilkeät tekonsa, aina jonkun muun tekemäksi.
      Janne Viljamaa sanoi joskus, että narsistin omatunto on puhdas, koska se on täysin käyttämätön. Totta varmaan sekin, koska ei narsistia näytä häiritsevän oma käytös mitenkään. Tavoilleen hän ei kuitenkaan voi mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe