purjeveneen pohjan kunnostus

northpolex

hei
mitä kustantaa jos itse tekee tai teetättää pohjaremontin .

eli hionta/soodapuhallus epoxiprimeri 5-6 kertaan lopuksi myrkky

myös voi kertoa millä aineella olisi paras ja toki itseään saa mainostaa aion
tehdä nyt keväällä tai ainakin ensivuonna.

kyseessä purjevene 29 jalkaa rautakölinen.

36

3683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FF27Charlotta

      Itselläni kustansi 2012 itse tehtynä n. 800 e Hempelin tuotteilla. Pitää sisällään mm. fillereitä ja pakkeleita kun muotoilin lyijyköliä. Tuo siis 27 jalkaisessa veneessä.

    • AiristonSeisoja

      Miten hionta olisi hyvä suorittaa? Soodapuhalluslaitteita on aika harvalla. Käsihionta kuulostaa ensikuulemalta työmäärältään tosi isolta urakalta.

      On vielä niin tylsää ja raskasta hommaa, että ei varmaan onnistu talkooporukkan rekrytointi.

      Jos meinaa tehdä ihan oikean pohjaremontin niin oletan, että siinä hiotaan lasikuituun asti?

      • FF27Charlotta

        Ei hiota, vaan kaavitaan esim. tällaisella: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/bahco-665-ergo-maalikaavin. Ts. kovametalliterällä, jota joutuu teroittamaan timanttiviilalla koko ajan. Tämä siis, jos pohjassa on vuosikymmenien kovat myrkyt. Ensin kaavitaan myrkyt ja alkuperäinen primer-kerros. Sitten epäkeskohiomakoneella hiotaan alkuperäinen gelcoat-pinta karkeudella n. 120. Ts. ei laskikuidulle asti. Poislukien alueet, jotka vaativat esim. korjausta epoksitäytteillä tms. Työnä tuo on todella raskasta. Rahamies ostaa soodapuhaltajan paikalle. Siinä työssä pitänee todennäköisesti olla tarkka ja taitava, jotta ei tule lopputulokseksi muhkurainen pinta. Ainakin yksi nosturikuski kertoi sellaisia nähneen.

        Kovalla työllä saa itse tehdenkin pohjasta tasaisen, mikä on kevyillä keleillä ihan kiva juttu. http://tinyurl.com/z84lur9


      • kaapimella

        Pohjaa vanhoista primereista kaapiessani irtosi vähän ilmeisesti lasikuidun palasia paukkumalla vanhan primerin mukana molemmilta puolilta samasta kohdasta ja linjassa yhdellä kaapimen vedolla, vaikka yritin kaapia varovaisemmin toisella puolella. Laminaatti näytti terveeltä ja kosteusmittaus osoitti kuivaa. Paikkasin nuo syntyneet pyöreät kolot epoksilla ennen uusia primerikerroksia.


      • kaavinta.syksyllä
        FF27Charlotta kirjoitti:

        Ei hiota, vaan kaavitaan esim. tällaisella: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/bahco-665-ergo-maalikaavin. Ts. kovametalliterällä, jota joutuu teroittamaan timanttiviilalla koko ajan. Tämä siis, jos pohjassa on vuosikymmenien kovat myrkyt. Ensin kaavitaan myrkyt ja alkuperäinen primer-kerros. Sitten epäkeskohiomakoneella hiotaan alkuperäinen gelcoat-pinta karkeudella n. 120. Ts. ei laskikuidulle asti. Poislukien alueet, jotka vaativat esim. korjausta epoksitäytteillä tms. Työnä tuo on todella raskasta. Rahamies ostaa soodapuhaltajan paikalle. Siinä työssä pitänee todennäköisesti olla tarkka ja taitava, jotta ei tule lopputulokseksi muhkurainen pinta. Ainakin yksi nosturikuski kertoi sellaisia nähneen.

        Kovalla työllä saa itse tehdenkin pohjasta tasaisen, mikä on kevyillä keleillä ihan kiva juttu. http://tinyurl.com/z84lur9

        Aivan sama kokemus täälläkin. Kaavinnassa, olipa väline mikä tahansa, kaavintaterää joutuu terottamaan vähän väliä.
        Pohjaremppa on sen verran iso urakka yksin tehtynä, että työt kannattaa alottaa syksyllä heti veneen noston jälkeen. Pohjan kaapiminen puhtaaksi sujuu mukavimmin siten, että tekee hommaa pikkuhiljaa arki-iltoina ja vapaa-aikoina - esim. tunnin tai pari kerrallaan. Maalausurakan voi aloittaa vasta keväällä, kun ilma (ja veneen pohja) on kuiva ja riittävän lämmin. Maalaus on tehtävä märkää-märälle, jotta epoksikerrosten välillä ei tarvita hiontaa. Kun kerroksia on riittävä määrä, pinnan voi silottaa vesihionnalla (jos haluaa).

        Ainoa keino päästä valurautaisen kölin ruosteongelmista lopullisesti eroon on veneen vaihto sellaiseen, jossa on lyijyköli!


    • AiristonSeisoja

      kokoluokka siis 27 jalkaa

    • seppomartti

      Rautakölin käsihionta primerit on lyhytaikainen parannus, Arvaus 2-4 vuotta niin kukkii läpiruoste jälleen jostain.
      Hiekkapuhallus, epoksit, epoksipakkelit, hionta, uudet epoksikerrokset, myrkyt. Sitten kestää yli 10 v.

    • Better_Than_Life

      Onko vanhat primerit pakko hioa pois? Eikö riitä että kaapii korppuuntuneet vanhat myrkkymaalit pois ja vetää yhden tai pari kerrosta uutta primeria vanhan päälle ja sen jälkeen uudet myrkkymaalit?

      • seppomartti

        Jos poistat vanhat myrkkymaalit kokonaan, keinolla millä hyvänsä, voit maalata pari uutta epoksikerrosta vesisuluksi. Jos jää sileää myrkkyä paikoitellen, niin en maalaisi 2-komponenttiepoksia kuplimisen pelosta vaan yksikomponenttiprimeriä Primocon tai vastaava. Se käy vanhan myrkyn päälle olipa kovaa tai itsekiilloittuvaa.


      • Better_Than_Life

        Niin, siis ei kai primeria maalata vanhan myrkyn päälle, vai?
        Ajatuksena oli vain että maalataan kerros pari uutta primeria vanhan primerin päälle ja sen päälle uusi myrkkymaali. Tuntuu nuo vanhat myrkkymaalit lohkeilevan siihen malliin että lähtevät melkein kopauttamalla irti. Primerit alla taas ovat ihan hyvän näköiset ja niiden kaapiminen voisi olla tuskainen urakka.

        Tämän vuoksi kyselen, että pääsiskö vähän helpommalla...


      • Tunari1

        Tässä pätee taas se mitä tuolla aikaisemmin keskusteltiin ison ja pienen veneen eroista. Jos 29- jalkaisen purjeveneen pohjamaalausremontti tuntuu ylivoimaisen suurelat operaatiolta, se on sitä esim.40-jalkaisessakin sitten. Ja jos ratkaisuna on työn teettäminen esim. soodapuhaltamalla, ei hintaeroa paljonkaan tule, koska kustannukset syntyvät pääosin veneen koosta riippumattomista syistä kuten matkakustannukset, tarjouskyselyihin vastaaminen, laitteiden virittely paikalleen, suojaukset ja loppusiivous.


      • tuskaa.tiedossa
        Better_Than_Life kirjoitti:

        Niin, siis ei kai primeria maalata vanhan myrkyn päälle, vai?
        Ajatuksena oli vain että maalataan kerros pari uutta primeria vanhan primerin päälle ja sen päälle uusi myrkkymaali. Tuntuu nuo vanhat myrkkymaalit lohkeilevan siihen malliin että lähtevät melkein kopauttamalla irti. Primerit alla taas ovat ihan hyvän näköiset ja niiden kaapiminen voisi olla tuskainen urakka.

        Tämän vuoksi kyselen, että pääsiskö vähän helpommalla...

        Et ilman tuskaa saa pohjaa kuntoon. Jos vasta nyt aloitat kaapimisurakan, voi tulla kiire. Jos haluat siirtää pohjarempoan syksyyn, voit tietysti rapsuttaa irtoilevat maalin kappaleet ja pohjustaa ne kohdat 1-komp. Primoconilla. Primocon ei kupli, vaikka sen alle jäisi vanhaa antifouling-maalia.
        Koko pohjan puhtaaksi kaapiminen, hiominen ja uudet epoksit on joka tapauksessa edessä. Muuta toimivaa ratkaisua ei ole, jos vuosien mittaan paksuksi kasvaneet antifoulingit alkavat lohkeilla.

        PS. Tuskaa voi tuottaa soodapuhalluksenkin järjestäminen, jälkien siivous ja laskujen maksaminen.


      • kokemusta_löytyy
        Tunari1 kirjoitti:

        Tässä pätee taas se mitä tuolla aikaisemmin keskusteltiin ison ja pienen veneen eroista. Jos 29- jalkaisen purjeveneen pohjamaalausremontti tuntuu ylivoimaisen suurelat operaatiolta, se on sitä esim.40-jalkaisessakin sitten. Ja jos ratkaisuna on työn teettäminen esim. soodapuhaltamalla, ei hintaeroa paljonkaan tule, koska kustannukset syntyvät pääosin veneen koosta riippumattomista syistä kuten matkakustannukset, tarjouskyselyihin vastaaminen, laitteiden virittely paikalleen, suojaukset ja loppusiivous.

        Kyllä se sooda maksaa.. ja menekki on suoraan verrannollinen märkäpintaan eli kokoon.
        On se kaapiminen paska homma mistä kannattaa pari tonnia maksaa. 36 ja 30jalk kokemusta. Maalit ei ole kuin puolet koko hinnasta.


    • skrabaaja

      Itse tein kaapimalla 32-jalkaisen pohjan. onhan se aika urakka, mutta ei mahdoton. Bilteman kovametalliteriä meni kai 5-6 kpl ja ne ei montaa euroa maksa.
      Epäkeskon papereita meni varmaan noin 50 kpl.
      Olisikohan Abranet parempi vaihtoehto, ei tullut kokeiltua.

      • Bilteman teriä tullutkaan kokeiltua, motonetin kyllä, ei toiminut. Huono terä ei vain jostain syystä ei pure pintaan. Bahcon terät toimi itsellä parhaiten.


      • FF27Charlotta
        maxi999 kirjoitti:

        Bilteman teriä tullutkaan kokeiltua, motonetin kyllä, ei toiminut. Huono terä ei vain jostain syystä ei pure pintaan. Bahcon terät toimi itsellä parhaiten.

        Taisin itsekin ensin kokeilla halvalla kaapimella, joka oli tullut ostettua jotain muuta hommaa varten, mutta työstä ei tullut mitään. Tuossa ei kannata säästää.


      • Skrabaaja

        En huomannut ihmeemmin eroa Bilteman ja kaapimen alkuperäisen Sanvikin terän välillä. Ostin erehdyksessä yhden perusterän mikä meni vaihtoon parin vedon jälkeen, mutta mielestäni tuo kovametalliterä toimii hyvin.
        Tuttu joka noita pohjia tekee muutaman vuosittain, käyttää myös Bilteman teriä.


    • NexGen

      Itse puhallutin pohjan lasikuulilla syksyllä 39 ft purjeveneen,kustansi n
      1200e.Pari tuntia ja siivous kuului hintaan.Hyvä tuli.

      • tietoja

        Nyt rupesi kiinnostamaan - voitko kertoa kuka teki?


    • Soodaaa

      Minkäs hintaista se soodapuhalluttaminen oikein on? Itsellä on alle 30-jalkainen, jonka pohja pitäisi laittaa/laitattaa ensi kauden jälkeen.

    • NexGen

      Saariston soodapuhallus -niminen firma.Voin antaa puh.nron sähköpostiin jos haluat.Lasimurskalla puhallus on ilmeisesti soodaan verrattuna huomattavasti vähemmän sotkevaa,minkä vuoksi moni on tekijä siirtynyt siihen.

    • seppomartti

      Ttse olen poistanut liian paksuja maalikerroksia kaapimalla, mutta käytin myrkkymaalille tarkoitettua maalinpoistoainetta. Se pehmensi myrkkykerroksen, mikä irtosi taipuisina siivuina eikä kovina muruina. Haittapuolena oli sottaisuus. Pluspiolella hieman helpompi ongelmajätteen keräys alla olevaan muovikalvoon.
      Paras pohjan puhdistus oli hiekka-vesi puhallus. Gelcoat jäi ehjäksi. Vaatinee ammattitaitoa eli oikean paineen, ettei pinta mene rikki vaan jää sileäksi. Espanjan hintaa en muista kun teetin muutakin. Ehkä luokkaa 1000€/38 ft.

      • Tunari1

        Minä olen tyhnyt pohjankunnostuksen kolmeen veneeseen, kooltaan 28-41 jalkaa. Olen hyödyntänyt joka kerta pakkasilmaa, jolloin myrkkyväri kimpoilee irti kovina muruina melkein kuin itsestään ja imuri jaksaa imeä suurimman osan roskasta ja jäätyneen maan voi imuroida vielä lopuksi. Normikuntoinen konttorirotta putsaa pohjaa 3 m2 tunnissa, joten päivän hommasta puhutaan 30-jalkaisen kohdalla. Toinen päivä hiomiseen epäkeskolla ja sitten pääseekin maalaamaan.


      • amatöörip

        Muistatko Seppo mikä oli aine jolla poistit myrkkykerroksen?


    • Oman kokemuksen perusteella uskallan suositella soodapuhallusta, mutta siinä on pari asiaa, jotka pitää muistaa:
      -varmista, että telakalla saa tehdä moista hommaa (kaikilla säilytysalueilla sitä ei välttämättä sallita, vaikka miten vannoisi hoitavansa suojaukset yms.)
      -homman tekijän pitää päästä tuomaan kalustonsa veneen viereen eli käytännössä sinne pitää päästä ajamaan auton ja peräkärryn kanssa.

    • näinolenymmärtänyt

      Soodalla ei saa puhallettua epoksiprimeriä, myrkyt kyllä lähtee. Epoksi lähtee vain lasikuula tai hiekkapuhaltamalla.

      • Keulamies

        On epoksin poistoon muitakin menetelmiä, esimerkiksi Gel Plane höylä. Lähtee sillä gelcoatkin tarvittaessa ja parhaimmassa tapauksessa myrkyt, epoksit ja gelcoatit kertalaakilla jos laminaattiin asti haluaa puhdistaa.


    • Purjehtijamaalari

      Jos alkuperäinen epoksipinta on virheetön, älä ihmeessä turhaan poista sitä. Ongelmasihan liittyy hilseilevään antifouling-maaliin, ei pohjamaalaukseen. Raavi ja hio epoksista erittäin huolellisesti kaikki antifoulingmaali pois, karhenna pinta kunnolla ja levitä pari kerrosta uutta epoksimaalia. Sen päälle uudet antifoulingmaalit. Kovettunut vanha epoksimaali on kemiallisesti erittäin kestävä, joten riskiä siitä, että se reagoisi uuteen epoksipintaan, ei pitäisi olla. Sitä vastoin jos siihen jää vähänkin antifoulingmaalia, niin työ epäonnistuu varmasti.

      Itse olen tehnyt rautakölin puhdistuksen hiomalla kölin 4" kulmahiomakoneen fiiberilaikalla (ei jäykällä hiomalaikalla!) ja olin hyvin tyytyväinen lopputulokseen. Myin sen veneen pois ennen kuin 10 v tuli täyteen, joten en osa sanoa miten kauan pinta kesti hyvänä, mutta ainakin sen 5 v jonka vene minulla vielä oli, ruostetta ei tullut läpi. Totta kai hiekkapuhallus on ylivoimaisen hyvä tapa puhdistaa köli, mutta se tulee varsin kalliiksi ja oman kokemukseni perusteella sanoisin, että huolellisella työllä hiominenkin antaa kohtuullisen hyvän tuloksen. Suurin ongelma on päästä käsiksi kölin pohjaan. Hyvä työ edellyttäisi, että vene roikkuu liinoissa ja myös kölin pohja hiottaisiin ja maalattaisiin kunnolla.

      Olennaista kaikessa teräksen maalauksessa on, että ensimmäinen pohjamaalikerros on saatava viivyttelemättä pintaan. Jos hiottu - saati hiekkapuhallettu - pinta jää tuntikausiksi ilman pinnoitusta se ruostuu jo ennen maalausta eikä pinta tule koskaan kestämään. Erittäin tärkeää on myös että köli on riittävän lämmin. Kylmän ja kostean raudan maalaamisesta ei synny mitään hyvää. Käsittele köli osissa, vaikka yksi puoli kerrallaan, jotta tämä aika pinnan puhdistuksen ja pohjamaalauksen välillä jää mahdollisimman lyhyeksi.

      • osana.harrastusta

        Erittäin hyvät ohjeet! Lisään pari näkökohtaa.
        - Jos pohjan kaapii, oman kokemukseni mukaan epoksipinnoite ei siitä vaurioidu eikä irtoa. Antifouling irtoaa ja alta paljastuu kaapimisen kiillottama kova epoksipinta. Se pitää tietysti hioa, jolloin myös viimeiset antifoulingjäämät poistuvat.
        - Hiekkapuhallusta tuskin voi toteuttaa tavallisilla telakointialueilla. Monilla se ei ole edes sallittua. Oman veneseurani ahtaalla telakointialueella ei ole sallittu edes soodapuhalluksen suorittamista. Ainoa mahdollisuus rautakölin kunnostukseen on hionta ja välitön maalaus hionnan jälkeen kuten korostit. Infrapuna-pintalämpömittari on hyvä apu sopivien maalausolosuhteiden tsekkaamisessa (itse ostin biltemasta infrapunalämpömittarin ja kosteusmittarin epoksihommia varten).


      • Oppipoikakyselee

        Kölihommat edessa... Purjehtijamaalari sai mielenkiintoni heräämään. Fiiberilaikat ovat minulle käsitteenä tuttu, mutta käytännön kokemusta miistä ei ole.
        Onko karkein laikka paras tässä hommassa vai mitä käytit?
        Miten monta niitä suurinpiirtein kului koko hommassa?


      • seppomartti
        osana.harrastusta kirjoitti:

        Erittäin hyvät ohjeet! Lisään pari näkökohtaa.
        - Jos pohjan kaapii, oman kokemukseni mukaan epoksipinnoite ei siitä vaurioidu eikä irtoa. Antifouling irtoaa ja alta paljastuu kaapimisen kiillottama kova epoksipinta. Se pitää tietysti hioa, jolloin myös viimeiset antifoulingjäämät poistuvat.
        - Hiekkapuhallusta tuskin voi toteuttaa tavallisilla telakointialueilla. Monilla se ei ole edes sallittua. Oman veneseurani ahtaalla telakointialueella ei ole sallittu edes soodapuhalluksen suorittamista. Ainoa mahdollisuus rautakölin kunnostukseen on hionta ja välitön maalaus hionnan jälkeen kuten korostit. Infrapuna-pintalämpömittari on hyvä apu sopivien maalausolosuhteiden tsekkaamisessa (itse ostin biltemasta infrapunalämpömittarin ja kosteusmittarin epoksihommia varten).

        Maalia ei saisi poistaa painepesurilla, raapimaalla, hiomalla, soodapuhalluksella tai hiekkapuhalluksella muutoin kuin keräämällä myrkkymaalit talteen. Suomi on tässä takapajula. Telakointialueet tulevat olemaan ongelmajätealueita mikäli meno jatkuu. Onneksi ainakin osittain on jo herätty.
        Asiasta toiseen: kölin ja rungon lämpötila on vuorokauden tai vuorokausien keskilämpötilassa eli luultua kylmempi.


    • påååååååååååååååå

      Uuden veneen(tehtaalta) 35f pohjan praimerointi 5-7 kertaa ja myrkkymaalit päälle n.4000e ?Menikö oikein

    • pohjakuntoon

      Tässä mietin pohjan puhdistusta maalausta, sekä kölinsauman laittoa... ja kysymys kuuluu, että onko tuo Primocon 1-komponettinen nyt sellainen maali, joka tekee pinnasta vesitiiviin, mikäli pohja on hiottu täysin puhtaaksi paikoitellen?

      • seppomartti

        Ei sitä kannata käyttää puhtaaseen maali- tai metallipintaan, koska parempiakin on. 3-4 kerrosta 1-k primeriä on varmaan vuoden pari vesitiivis, kuten aikojennalussa Ferrexkin.


      • lklkjlkj

        Voisikohan tuota 1-k primeriä käyttää tyyppiä tartuntapohjamaalina ja päälle 2-k primeriä...??


      • seppomartti

        Ei voi, toisin päin kyllä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      76
      8732
    2. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      59
      3301
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

      Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      38
      2654
    4. Voi helvetti

      Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      27
      2211
    5. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      18
      2195
    6. Osuuspankki Kuhmo!

      Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      37
      2180
    7. Tiedät etten tiedä

      Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1927
    8. Rakkaalleni!

      Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1743
    9. Työttömyys kasvaa

      Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      68
      1705
    10. hyvää yötä.

      toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1629
    Aihe