Plotterin päivitystä

Mari_Reima

Pähkäilen tuossa kymmenvuotiaan Raymarine RC435 (muistaakseni) plotterin päivitystä, päivittäisikö kartat vai laittaisiko koko laitteen uusiksi.
Laitteen päivityksen puolesta puhu sen ikä, black out on taasen kauden lähempänä, kymmenen vuotta nykyelektroniikalle on aika paljon. Uuden laitteen "uusista" ominaisuuksista en näe mitään lisäarvoa nykyiseen laitteeseen nähden, eli toimintavarmuudesta yksinomaan kyse. Tällä hetkellä laite toimii, mutta aina joskus jumahtaa. Laite kylmäksi ja virrat päälle ja toimii taas. Kyseessä kai enempi laitteen "ominaisuus" kuin vika. Mutta laitepäivitys toki siihen auttaa.
Mutta jos päivittää pelkän kartan, niin onko tuo päivityskartta validi myös uudessa plotterissa joskus tuonnempana, vai onko setti jotenkin lukittu plotterikohtaisesti?

40

3230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huhmitäsekoja

      Kysymys on niin tyhmä, että vastaan vain yksiselitteisesti. Vaihda se laite ja kartta.

      • pelinhenki

        Miksi aloittajan kysymys olisi "niin tyhmä"? Minun mielestäni kysymys on looginen ja itse asiassa se koskettaa nykyistä huvivene-elektroniikkaa. Se on lyhytikäistä ja epäluotettavaa. Joka vuosi tulee uutta huvivene-lektroniikkaa, mutta ei kestävyys tunnu olevan yhtään parempaa. Toisinaan se tuntuu olevan entistäkin huonompaa luotettavuuden suhteen.
        Itselläni oli sama RC 435, josta alle 5 vuodessa tuli elektroniikkaromua. Siinä ajassa plotterit olivat kehittyneet: lisää toimintoja, parempi kapasiteetti. Kestävyys tuntui yhtä surkealta. Upouusi A70 mallinen jumittui jo ekalla Pohjanmeren ylityksellä, mutta käynnistyi myöhemmin uudelleen useiden käynnistysyritysten jälkeen.

        Takuu ei kovin paljon lohduta, jos satut olemaan ylki 1000 mpk päässä Suomesta tai et halua jättää plotteriasi johonkin ulkolaiseen firmaan. Nyt siis sama "rumba" on alkanut toistua A70:ssä, kun takuuaika on ohi. Nämä molemmat plotterit käyttävät Navionicsin CF-karttakortteja. Niissä se vika ei ollut. Hyvä huomata sekin, että CF-kortit eivät sovi uusiin plottereihin! Kannattaakohan CF-kortteja päivittää?

        Vanhaa RC435-plotteria tuskin kannattaa korjauttaa tai sen karttakortteja päivittää. Elektroniikkaleikki tulee kalliiksi joka tapauksessa.


      • plotterihanurissa

        lisää vielä tyhmmpiä selityksiä.


      • jatkokysymys
        pelinhenki kirjoitti:

        Miksi aloittajan kysymys olisi "niin tyhmä"? Minun mielestäni kysymys on looginen ja itse asiassa se koskettaa nykyistä huvivene-elektroniikkaa. Se on lyhytikäistä ja epäluotettavaa. Joka vuosi tulee uutta huvivene-lektroniikkaa, mutta ei kestävyys tunnu olevan yhtään parempaa. Toisinaan se tuntuu olevan entistäkin huonompaa luotettavuuden suhteen.
        Itselläni oli sama RC 435, josta alle 5 vuodessa tuli elektroniikkaromua. Siinä ajassa plotterit olivat kehittyneet: lisää toimintoja, parempi kapasiteetti. Kestävyys tuntui yhtä surkealta. Upouusi A70 mallinen jumittui jo ekalla Pohjanmeren ylityksellä, mutta käynnistyi myöhemmin uudelleen useiden käynnistysyritysten jälkeen.

        Takuu ei kovin paljon lohduta, jos satut olemaan ylki 1000 mpk päässä Suomesta tai et halua jättää plotteriasi johonkin ulkolaiseen firmaan. Nyt siis sama "rumba" on alkanut toistua A70:ssä, kun takuuaika on ohi. Nämä molemmat plotterit käyttävät Navionicsin CF-karttakortteja. Niissä se vika ei ollut. Hyvä huomata sekin, että CF-kortit eivät sovi uusiin plottereihin! Kannattaakohan CF-kortteja päivittää?

        Vanhaa RC435-plotteria tuskin kannattaa korjauttaa tai sen karttakortteja päivittää. Elektroniikkaleikki tulee kalliiksi joka tapauksessa.

        Itsellä sama laite ja olen miettinyt että sopiiko tuohon vanhaan (60 sarja) settiin uusi plotteri heittämällä vai pitääkö olla jotain purkkeja välissä. ?


    • Splotteri

      Uuden kartan saa plotterin mukana, ainakin Simradin.
      Kaikkia uusien plottereiden ominaisuuksia tuskin kukaan tarvitsee, mutta antaahan se mahdollisuuksia kehittää järjestelmää haluamaansa suuntaan.
      Ruudun kokoon ja päivitysnopeuteen kannattaa satsata. Hitaasta päivityksestä tai zoomista kärsii jatkuvasti ja joskus on mukava katsoa reittiä pitemmälle kuin 200m.
      Aisin ja tutkan näkymiseen ruudulla tottuu nopeasti eikä siitä halua luopua.
      Samalla kannattaa satsata hyvään kompassiin ja gps antenniin.
      Uusien plottereiden liitettävyys on hyvä. Kannattaa vakavasti miettiä wlania, niin ei tarvitse vetää uusia johtojakaan.

      • Suomen_lahti

        No tämähän oli selvästi laitemyyjän puheenvuoro.

        Mielestäni kerran ostettu kartta-aines pitää voida siirtää tai konvertoida seuraavaan hankittuun vehkeeseen.

        Meriolosuhteisiin suunniteltujen laitteiden tulee toki kestää kymmeniä vuosia pieniä kolhuja, suolavettä ja muita tyypillisistä asennusolosuhteista johtuvia uhkia.

        Ruudun koko nyt on semmoinen enempi muotiasia. Sitähän voi kompensoida sopivilla lukulaseilla, joita saa joka huoltsikalta.

        Ais ja tutka taas eivät kuulu kaikkien suosikkivälineistöön. Totta kai ne pitää voida saada pois näkymästä, jos sellaiset on.

        Kompassi on hyvä olla; vanha pirtutäytteinen on ok. Gps-antennit on kaikki nykyjään riittävän hyviä, ei siitä mitään laulua saa.

        WLANista kysymys: Mitenkäs esim. Suursaari-kisan lähdössä, jos kaikilla olisi WLAN, niin näkiskö kukaan mittareistaan mitään?


      • Splotteri
        Suomen_lahti kirjoitti:

        No tämähän oli selvästi laitemyyjän puheenvuoro.

        Mielestäni kerran ostettu kartta-aines pitää voida siirtää tai konvertoida seuraavaan hankittuun vehkeeseen.

        Meriolosuhteisiin suunniteltujen laitteiden tulee toki kestää kymmeniä vuosia pieniä kolhuja, suolavettä ja muita tyypillisistä asennusolosuhteista johtuvia uhkia.

        Ruudun koko nyt on semmoinen enempi muotiasia. Sitähän voi kompensoida sopivilla lukulaseilla, joita saa joka huoltsikalta.

        Ais ja tutka taas eivät kuulu kaikkien suosikkivälineistöön. Totta kai ne pitää voida saada pois näkymästä, jos sellaiset on.

        Kompassi on hyvä olla; vanha pirtutäytteinen on ok. Gps-antennit on kaikki nykyjään riittävän hyviä, ei siitä mitään laulua saa.

        WLANista kysymys: Mitenkäs esim. Suursaari-kisan lähdössä, jos kaikilla olisi WLAN, niin näkiskö kukaan mittareistaan mitään?

        No tämähän oli huonoti asioita tuntevan perustelematon heitto ;)

        Voisitko kertoa, miten lukulasit auttaa siihen, että ruudulla näkyy vain pieni alue ja laajennettaessa katoaa merimerkit, syvyydet ym? Tai pikemminkin kerro mistä sellaisia laseja saa, jotka lisäävät kartalta puuttuvat tiedot:)
        Jospa hiukan perehtyisit asiaan, niin tajuaisit, että laajemmalla ruudulla on enemmän tietoa :D

        Kartat voi siirtää, mutta vanhaan karttaan ei tule uusia tietoja. Ai niin, sun lukulasit tuo ne siihen, mutta mistä niitä saa


      • kertokaa.kokemuksia
        Splotteri kirjoitti:

        No tämähän oli huonoti asioita tuntevan perustelematon heitto ;)

        Voisitko kertoa, miten lukulasit auttaa siihen, että ruudulla näkyy vain pieni alue ja laajennettaessa katoaa merimerkit, syvyydet ym? Tai pikemminkin kerro mistä sellaisia laseja saa, jotka lisäävät kartalta puuttuvat tiedot:)
        Jospa hiukan perehtyisit asiaan, niin tajuaisit, että laajemmalla ruudulla on enemmän tietoa :D

        Kartat voi siirtää, mutta vanhaan karttaan ei tule uusia tietoja. Ai niin, sun lukulasit tuo ne siihen, mutta mistä niitä saa

        Mikä kumma tässä plotteriasiassa saa keskustelijat sanomaan mielipiteitä "tyhmäksi", "lisää tyhmmpiä selityksiä" tai ottamaan ylimielisen asenteen: "jos hiukan perehtyisit", jos "tajuaisit" , "huonosti asioita tuntevan…"jne.?
        Minusta on hyvä, että käyttäjäkokemuksia kerrotaan. Kovin vähän on toistaiseksi kerrottu plottereiden käyttöiästä. Aivan uusissakin (= alle kahden vuoden ikäisissä) tuntuu olevan häikkää. Laitevalmistajien varoitukset siitä, että kysymyksessä on navigoinnin apuväline, ovat varmasti aiheellisia.

        Itse olen ensi kesänä lähdössä kolmatta kertaa arktisille vesille. Onko kellään kokemusta, miten kosketusnäytöt toimivat kylmässä? Entä plotterit pakkasessa? Nykyisellä Raymarine A70 -laitteellani on ollut taipumus itsestään sulkeutua, kun ilman lämpötila on ollut nollan vaiheilla tai alle. Viimeksi uudelleen käynnistymisen jälkeen karttaohjelma oli muuttunut niin, että syvyyslukemat ja muut yksityiskohdat olivat kadonneet. Ne piti palauttaa menu:n kautta. (Ilman kunnollisia paperikarttoja olisin ollut plotteriongelmien takia pulassa jo monta kertaa).


      • eitarvisopia
        Suomen_lahti kirjoitti:

        No tämähän oli selvästi laitemyyjän puheenvuoro.

        Mielestäni kerran ostettu kartta-aines pitää voida siirtää tai konvertoida seuraavaan hankittuun vehkeeseen.

        Meriolosuhteisiin suunniteltujen laitteiden tulee toki kestää kymmeniä vuosia pieniä kolhuja, suolavettä ja muita tyypillisistä asennusolosuhteista johtuvia uhkia.

        Ruudun koko nyt on semmoinen enempi muotiasia. Sitähän voi kompensoida sopivilla lukulaseilla, joita saa joka huoltsikalta.

        Ais ja tutka taas eivät kuulu kaikkien suosikkivälineistöön. Totta kai ne pitää voida saada pois näkymästä, jos sellaiset on.

        Kompassi on hyvä olla; vanha pirtutäytteinen on ok. Gps-antennit on kaikki nykyjään riittävän hyviä, ei siitä mitään laulua saa.

        WLANista kysymys: Mitenkäs esim. Suursaari-kisan lähdössä, jos kaikilla olisi WLAN, niin näkiskö kukaan mittareistaan mitään?

        Voiko johonkin valittaa, kun ostin uuden auton ja vanhan auton hyvät talvirenkaat eivät sovikaan tähän uuteen. Kyllä minusta vanhojen renkaiden pitäisi sopia uuteen autoon - Tämä on ehkä havainnollistaa vaatimuksen vanhojen karttojen sopivuudesta uuteen plotteriin myös hölmöksi. Mukavaahan se olisi, mutta laitteet kehittyvät ja myös kartat.


      • Splotteri
        kertokaa.kokemuksia kirjoitti:

        Mikä kumma tässä plotteriasiassa saa keskustelijat sanomaan mielipiteitä "tyhmäksi", "lisää tyhmmpiä selityksiä" tai ottamaan ylimielisen asenteen: "jos hiukan perehtyisit", jos "tajuaisit" , "huonosti asioita tuntevan…"jne.?
        Minusta on hyvä, että käyttäjäkokemuksia kerrotaan. Kovin vähän on toistaiseksi kerrottu plottereiden käyttöiästä. Aivan uusissakin (= alle kahden vuoden ikäisissä) tuntuu olevan häikkää. Laitevalmistajien varoitukset siitä, että kysymyksessä on navigoinnin apuväline, ovat varmasti aiheellisia.

        Itse olen ensi kesänä lähdössä kolmatta kertaa arktisille vesille. Onko kellään kokemusta, miten kosketusnäytöt toimivat kylmässä? Entä plotterit pakkasessa? Nykyisellä Raymarine A70 -laitteellani on ollut taipumus itsestään sulkeutua, kun ilman lämpötila on ollut nollan vaiheilla tai alle. Viimeksi uudelleen käynnistymisen jälkeen karttaohjelma oli muuttunut niin, että syvyyslukemat ja muut yksityiskohdat olivat kadonneet. Ne piti palauttaa menu:n kautta. (Ilman kunnollisia paperikarttoja olisin ollut plotteriongelmien takia pulassa jo monta kertaa).

        Noudatin vain edellisen vastaajan tyyliä, joka leimasi kirjoituksen myyjän tekeleeksi. Jos kirjoittaa provosoivasti, ei pidä pillittää siitä, että saa samalla mitalla takaisin.

        Tosiasiassa väite siit että lukulaseilla saa pinen plotterin vastaamaan isoa, alkaa olla jo edesvastuuton, vaikka sitä harva aikuinen uskookaan. Sama pätee vanhojen karttojen käyttöön.

        Herää kysymys onko silloin kirjoittajan tarkoitus johtaa tahallaan harhaan.


      • Splotteri kirjoitti:

        No tämähän oli huonoti asioita tuntevan perustelematon heitto ;)

        Voisitko kertoa, miten lukulasit auttaa siihen, että ruudulla näkyy vain pieni alue ja laajennettaessa katoaa merimerkit, syvyydet ym? Tai pikemminkin kerro mistä sellaisia laseja saa, jotka lisäävät kartalta puuttuvat tiedot:)
        Jospa hiukan perehtyisit asiaan, niin tajuaisit, että laajemmalla ruudulla on enemmän tietoa :D

        Kartat voi siirtää, mutta vanhaan karttaan ei tule uusia tietoja. Ai niin, sun lukulasit tuo ne siihen, mutta mistä niitä saa

        Tuossa tietysti tarkoitettiin älylaseja eikä lukulaseja. Niihin voi jatkossa integroida karttanäkymän ja todellisuutta voidaan täydentää asentoriippuvaisella virtuaalidatalla. Näin käyttäjä näkee esimerkiksi saarten nimet ja etäisyydet, AIS-tiedot, väylät ja näkökentässä olevia merimerkkejä korostetaan sekä väärin trimmatut purjeiden säädöt korostetaan punaisella. Taivaalle katsoessa näkyy pilvien liikesuunnan ja voi pyytää näkymää taivaan tilanteeseen ja tuulen voimakkuuteen jne. vaikkapa tunnin päästä. Lisäksi kirjoittaja oletti sinun ymmärtävän, että käyttäjä voi puhekomennoilla käskeä laseja simuloimaan mahdollisia purjeenvaihtoja. Tällöin lasien läpi näkyy paitsi simuloitu uusi purjekerta, myös simuloitu nopeuden ja kallistuksen muutos sekä laskelmia purjekerran kriittisistä kestävyysongelmista nykyisessä ja ennustetussa tuulessa. Lisäksi tietysti laseissa näkee jääkaapissa olevien oluiden lämpötilan, ja äänikomennoilla voi määrätä veneen järjestelmää kääntämään jääkaapin termostaattia kylmemmälle.


    • Cruiseri

      B&G Zeus touch (sama kuin Simrad) on ainakin toiminut kaksi kesää luotettavasti. Olisiko tiltannut koko aikana kolmesti, mutta käynnistyy uudelleen nikottelematta. Bugi taitaa olla AIS-päällekkäisnäytössä. Jumahtaa joskus jos erehtyy zoom-pyörää veivaamaan liian nopeasti, kun AIS-kohteita on näytöllä.

      • Cruiseri

        Mutta: Navionicsin karttoihin ei ole luottamista: Paperikartta on aina esillä, koska 5v vanhaan paperiseen merkitty (silmällä näkyvä) ruksi-kivi on Navionicsin mielestä 2m syvä kohta. Näitä on löytynyt jo pari - aika pienellä kahden kesän kokemuksella.


      • eikä.paperiin
        Cruiseri kirjoitti:

        Mutta: Navionicsin karttoihin ei ole luottamista: Paperikartta on aina esillä, koska 5v vanhaan paperiseen merkitty (silmällä näkyvä) ruksi-kivi on Navionicsin mielestä 2m syvä kohta. Näitä on löytynyt jo pari - aika pienellä kahden kesän kokemuksella.

        Mutta kun paperikartoista puuttuu satoja kiviä ja vielä useammat niihin 5 m syvyisiksi merkityt kohdat ovat vain metrin syviä. Näin olen havainnut useamman kymmenen vuoden kokemuksella.


      • NavikaatiotaPukkaa
        eikä.paperiin kirjoitti:

        Mutta kun paperikartoista puuttuu satoja kiviä ja vielä useammat niihin 5 m syvyisiksi merkityt kohdat ovat vain metrin syviä. Näin olen havainnut useamman kymmenen vuoden kokemuksella.

        Siitä valitus ja korvausosoite on selvä, jos merikorttissa virheitä, tai puutteita luodatulla alueella.


      • voit.yrittää
        NavikaatiotaPukkaa kirjoitti:

        Siitä valitus ja korvausosoite on selvä, jos merikorttissa virheitä, tai puutteita luodatulla alueella.

        Kai sitä merikartan virheestä voi korvausta hakea. Mutta sen turhempaa yritystä ei helpolla keksi. Jos väylällä kolahtaa, kun nimellisyvyydessä pinnan korkeus ja väylän todelliset rajat huomioiden pysytään, voi korvauksen saadakin. Kartan virheistä ei kannata valittaa muille kuin kavereille.


    • hanse370e

      Vuoden kahden sisään itselläkin tämä päivitys ajankohtainen. Minkä hintaluokan laitteissa käyttökokemus on jo niin hyvä, ettei reittisuunnittelua etc varten tee mieli ottaa erikseen ipadiä ja navionicsia esiin? Nykylaite näyttää 7" näytöllään kivasti nykysijaintia, mutta ei sillä halua yhtään eteenpäin reittiä katsella...

    • RC 435I toimii niillä kartoilla, mitä siellä sisällä on. Uudet navionicsit ei enää toimi noissa. Uudet muistikortit on sen verran isoja muistiavaruudeltaan ja nopeudeltaan, että vanha plotteri ei niitä enää osaa lukea. Vaihtoehdot on siis ajaa vanhalla laitteella ja vanhoilla kartoilla niin kauan kuin sielu sietää tai sitten pistää koko roska uusiksi.

      • lolololollolololo

        tämän takia kerin aloittajan kysymyksen olevan tyhmä. 10v vanha on niin paljon jäljessä näytön laadussa, nopeudessa yms... jo 5vvanhoihin litteisiin huomaa selvän eron. käytettävyyskin parantunut paljon. et ei muuta kun ostamaan uusi kartta ja toteamaan, että ei toimi ja sitten itkien ostamaan se laitekin. ihan miten te tykkää.


      • lelulaatua
        lolololollolololo kirjoitti:

        tämän takia kerin aloittajan kysymyksen olevan tyhmä. 10v vanha on niin paljon jäljessä näytön laadussa, nopeudessa yms... jo 5vvanhoihin litteisiin huomaa selvän eron. käytettävyyskin parantunut paljon. et ei muuta kun ostamaan uusi kartta ja toteamaan, että ei toimi ja sitten itkien ostamaan se laitekin. ihan miten te tykkää.

        Tuossa se lolololo..n ajatustapa taas tuli esiin. Hänen mielestään on luonnollista, että kallis elektroniikka on uusittava muutaman vuoden välein. "10 v vanha on niin jäljessä jne" on aivan totta! Hyvä jos edes joku uusi plotteri kestäisi niin monta vuotta. Elektroniikkabisneksen kannalta on tietysti hyvä, että lähes kaikki huvivene-elektroniikka on lyhytikäistä "made in china"-rihkamaa. Se minkä tänä vuonna hankit, on ensi vuonna auttamattomasti vanhentunutta eikä totennäköisesti ole 5 vuoden päästä edes kunnossa.
        "Et ei muuta kuin ostamaan"!


      • lolololollololollolo

        no kerro ensin miten se uusi kartta toimii siinä 10v vanhassa plotterissa, niin voit sitten tumputtaa onnesta kun saat vastailla.


      • Hipheikesätulee

      • Hipheikesätulee

    • Kommenttivaan

      Jos laite on pääasiassa plotterikäytössä, niin yksi oikeasti varteenotettava vaihtoehto on tabletti. Itselläni on veneessä kiinteästi asennettuna Lowrancen HDS Gen2 8 ja 7 tuumaiset laitteet kaiku- ja plotterikäytössä. Näiden rinnalla käytän jatkuvasti iPad Airia Lifeproof kotelolla (IP67) ja RAM-mountin telineellä. Aivan ehdottomasti plotterina tuo iPad on paras. Kartat maksaa ns. kananruokaa (30-40 eur) ja käyttö on sujuvaa. Akun kesto on hyvä. Lisäksi laitteen kanssa voi istuskella illalla ja suunnitella seuraavan päivän reitti tai vaikka katsella illan uutiset.
      Tottakai joku seuraavaksi nillittää, että mitäs sitten kun kierretään maapalloa ja akku loppuu, kun aurinkokin on sammunut? Kaikkien laitteiden ohella täytyy tietenkin olla se varajärjestelmä aina paperikartoista lähtien.
      Mutta kommenttia alkuperäiseen kysymykseen: Niin kuin aiemmin joku jo mainitsikin, niin melkein kannattaa päivittää laite uuteen. Uusissa laitteissa pystyy käyttämään uusimpia karttoja, joita vanhemmat eivät ehkä enää tue ja prosessorien laskentateho on parempi, joka näkyy sujuvampana käyttönä.

    • 407

      Siinä RC 435 on yksi ongelma se antenni. Jos sitä ei ole päivitetty, se välillä kaatuilee. Minulla tuo sama laite sisällä. Viime kesänä liitin siihen RC70 ulos. Nyt on ulkonakin plotteri, mutta joutuu pitämään molempia päällä, eli sähköä menee. Vehkeet tosiaan pitäs sitten kaikki uusia, mutta kun ei ole "liitua millä piirtää"! Sisältä jostain syystä katosi yksi zoomi taso. Raymarine huollosta voi käytettyjä vehkeitä kysellä, niitä voi saada kohtuuhintaan! Siis lauttasaaressa...

      • päivittämistä

        Mitä tarkoittaa "päivittäminen"? Eikö se käytännössä ole uuden ostamista? Omassa veneessäni jouduin "päivittämään" gps-antennini 3 käyttövuoden jälkeen, koska se ei ollutkaan "water proof". Suolavesi oli syövyttänyt sen korjauskelvottomaksi. Autopilotin course computerin elektroniikkakortti jouduttiin uusimaan heti takuuajan umpeuduttua, koska laite lakkasi toimimasta. OIiko sekin "päivittämistä"?

        Tarkoitetanko päivittämisellä jotain muuta kuin kalliiksi tulevaa elektroniikan uusimista?


      • Suomenkielenoppitunti
        päivittämistä kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa "päivittäminen"? Eikö se käytännössä ole uuden ostamista? Omassa veneessäni jouduin "päivittämään" gps-antennini 3 käyttövuoden jälkeen, koska se ei ollutkaan "water proof". Suolavesi oli syövyttänyt sen korjauskelvottomaksi. Autopilotin course computerin elektroniikkakortti jouduttiin uusimaan heti takuuajan umpeuduttua, koska laite lakkasi toimimasta. OIiko sekin "päivittämistä"?

        Tarkoitetanko päivittämisellä jotain muuta kuin kalliiksi tulevaa elektroniikan uusimista?

        Päivittäminen tarkoittaa sitä, että järjestelmä tai sen osia muutetaan niin, että niiden ominaisuudet ovat uudempia. Se voidaan tehdä monella tavalla. Ostaminen on yksi niistä.

        Päivittäminen ja ostaminen ei ole sama asia koska uutta voi ostaa ilman, että ominaisuudet uusiutuvat.
        Siksi päivittäminen on tässä yhteydessä oikea termi.


      • Kannattaaasentaa

        No, ainakin Lowrancen laitteisiin tulee ohjelmistopäivityksiä noin pari kertaa vuodessa. Laitteisiin saattaa tulla uusia ominaisuuksia, liitettävyys uusiin lisälaitteisiin kenties mahdollistuu ja vanhan ohjelmiston eli ns. firmwaren heikkouksia/vikoja korjataan.
        Ohjelmistopäivitykset asennusohjeineen löytyy valmistajan sivuilta.


      • nykytrendi
        Kannattaaasentaa kirjoitti:

        No, ainakin Lowrancen laitteisiin tulee ohjelmistopäivityksiä noin pari kertaa vuodessa. Laitteisiin saattaa tulla uusia ominaisuuksia, liitettävyys uusiin lisälaitteisiin kenties mahdollistuu ja vanhan ohjelmiston eli ns. firmwaren heikkouksia/vikoja korjataan.
        Ohjelmistopäivitykset asennusohjeineen löytyy valmistajan sivuilta.

        Kiitos selvityksistä. Käytännössä tämä on juuri sitä, mitä en vene-elektroniikalta haluaisi: pitäisi vähän väliä tehdä ohjelmistopäivityksiä ja lopulta on niin, että laite on viimeistään viiden vuoden jälkeen auttamattomasti vanhentunut tai on jo korjauskunnossa.


    • 407

      minun "päivitys" tarkoitti ikävä kyllä ostotapahtumaa!

    • applix

      Tuli hankittua uusi 7-tuumainen purjeveneeseen vanhan täysin palvelleen tilalle. Koekäytön aikana on reittisuunnittelutoiminnoissa löytynyt kaksi uutta mukavaa ominaisuutta:
      1.
      Näytölle voi avata kaksi karttaikkunaa, esim. toinen isossa mittakaavassa tarkkuustyötä varten ja toinen antamaan yleiskuvan alueesta.
      2.
      Uudessa plotterissa saa Wifi-yhteyden avulla näytön toistetuksi omalle tabletille, täydellisellä kauko-ohjauksella. Tämä mahdollistaa sen, että vaikka plotteri on ulkona avotilassa, reittisuunnittelun ja -tallennuksen voi tehdä veneen sisätiloissa navigointipöydän ääressä. Ei siis tarvitse enää illalla kököttää ulkona tuulessa ja sateessa seuraavan päivän reittiä tallentamassa, kun muu porukka viettää iltaa kajuutassa.

      Aika näyttää, mikä on näiden todellinen hyöty, mutta vaikuttaa lupaavalta.

      • näytti.jo

        Kukaties minäkin käyttäisin koneellista reittisuunnittelua, jos se osaisi muutakin kuin laskea lyhimmän syvyydeltään kulkukelpoisen reitin. Eli pitäisi ottaa huomioon vallitseva ja ennustettu tuuli sekä väylän kryssiosuuksille kohtuullinen leveys. Ilman noita ominaisuuksia paperikartta on verrattomasti parempi työkalu suunnitteluun. Siitähän näkee, miten ajateltu reitti vaikuttaa seuraaviinkin päiviin.

        Itse olen tallentanut reittipisteitä vain aivan "päivittäin" käytetyille reiteille. Eikä niitäkään normaalisti mitenkään hyödynnetä. Reittipisteiden asettelu oli käytössä silloin, kun se oli vielä vaivalloistakin, siis pelkkää numerotietoa antavien paikantimien kanssa. Sen jälkeen valmiit reitit kävivät tarpeettomiksi. Plotterit eivät valmiilla reitillä ollenkaan ymmärrä improvisointeja, kun reittipisteitä ohitellaan mukautetusti. Plotterien "go to" -toiminto on kyllä hyödyllinen.


      • Wi-Fiplotteri

        Kirjoittelit, että:

        "Uudessa plotterissa saa Wifi-yhteyden avulla näytön toistetuksi omalle tabletille, täydellisellä kauko-ohjauksella. Tämä mahdollistaa sen, että vaikka plotteri on ulkona avotilassa, reittisuunnittelun ja -tallennuksen voi tehdä veneen sisätiloissa navigointipöydän ääressä. Ei siis tarvitse enää illalla kököttää ulkona tuulessa ja sateessa seuraavan päivän reittiä tallentamassa, kun muu porukka viettää iltaa kajuutassa."

        Mikä aparaatti sinulla on käytössä? Millä laitteilla tuo on mahdollista, onko siis kaikilla Wi-Fi plottereilla?


      • applix

        Simrad/B&G GoFree taitaa olla tämän kauppanimi. Toimii ainakin oman 2 vuotta vanhan Samsung-tabletin kanssa. Huomaa että pitää olla tabletti, kännykän kanssa saa ainoastaan plotterin näytön näkyviin puhelimeen, mitään kauko-ohjaustoimintoja ei puhelimen kanssa ole.
        RayControl näyttäisi olevan vastaavanlainen, ja myös Garminilla näyttää olevan tällaisia.


      • tietjänr1

        tätä tässä koitettu selittä, muta persaukiset vittuilee.


    • Vinha

      Ostin 435 laitteen 2004 silloin uuteen veneeseen. Siirsin vehkeen sitten seuraavaan paattiin 2006. Veneily maisemat muuttuivat 2009 sisävesiltä saaristomerelle jolloin piti ostaa uusi Itämeren karttakortti joka vaati plotterilta pientä päivitystä. Lähetin laitteen maahantuojalle jossa päivitys tehtiin hintaan alle 100 e. Myin veneen keväällä 2015 jolloin Raymarine toimi täysin moitteetta. Ainoa haitta mielestäni oli se, että reittejä mahtui muistaakseni vain 30 ja pisteidenkin lukumäärä oli rajallinen. Uuteen paattiin tuli 7 tuumainen nykyaikainen laite automaattireitityksineen, mutta muistin puutteita lukuunottamatta ei sen lukeminen ole merkittävästi parempaa. Tuo yllättävä kaatuminen minuakin hieman arvelutti, vaikka yhtä lyhyttä pläkäriä lukuunottamatta sellaisia ei tullut. Pidinkin iPadia varalaitteena paperikartan lisäksi. Padista on myös mukava katsella hieman laajempaa näkymää plotterin rinnalla.

    • Mari_Reima

      SVB myy Raumarine A78 hintaan 550 € ja oletan sisältävän alv.
      Jos tykkää niistä pohjakuvista, Marnela tai joku, vilahti peräpeilin anturi hintaan n. 110 €, josta SVB

      Mutta onnistuisiko tuon vanhan Gold kartan päivitys uuteen vastaavaan? Vanhaa karttaa en muista rekisteröidyn, mahtaakohan hankaloittaa hanketta?

    • Oma ongelma plotteri/tutka yms. "päivitykseen ratkeamassa", muutamaan pikku juttuun odotellaan vastausta, lähiinä manuaalipaneeleista molempiin ohjaamoihin. Tutkimisen ja seilailun ja ihmettelyn jälkeen, alkaa olla kuvio selvä, ja itketään sitten verta ja vaihdetaan vanha Furuno "putkilaitteisto" samanmerkkisiin laitteisiin. Jää peräpotkurin hankinta sitten muyöhäisemmäksi.
      Valitettavasti "persaukisena" ei saa koko laitteistoa kerralla, mutta parin vuoden uusiinta ajalla onnistunee.

    • eddfe

      OK-mechanics Lauttasaaressa satasella boottaa tuon rc435 laitteen eli jos sulla on uudet kartat siinä kannattaa se laittaa kuntoon. Eli uudet käyttikset sinne ja taas toimii. Suosittelen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3105
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2183
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1749
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1627
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1361
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1321
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1236
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1200
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1157
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1051
    Aihe