Montako kuukautta pärjäisit ilman palkkatuloasi?

TarkanMarkanLaskija

Ihan yleisestä mielenkiinnosta, montako kuukautta pärjäisitte ilman palkkojanne?

Oletuksella että kiinteä kulutus pysyisi "normaalina" ja säästäminen tehtäisiin "ylimääräisistä / vaikutettavissa olevista" kuluista.

Laskelma tulee tehdä siten että kotitalous ei velkaudu lisää kyseisenä aikana.


Joten itse ensimmäisenä vastaamassa:

Pahimmoilleen 1 kk puuttuva palkka olisi vakava ongelma - parhaimmillaan 8 kk menisi ongelmitta. Näin vaihtelee vuodessa muutaman kerran.

84

1112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiukan_pitemmälle

      Lopetin palkkatyöt pari vuotta sitten, kun totesin että pääoma riittää maltillisesti syötynä odotettavissa olevan eliniän loppuun ja varmuuskerrointakin on riittävästi. Tänä vuonna osinkotulot ylittävät ensi kerran elinkustannukset, joten pääomaan ei edes tarvitse koskea.

      • mää pärjään lopun elämäni ilman mitään vitun palkkaa koska söisin ihmisiä jos tulis nälkä ja varastaisin kaiken mitä haluisin


      • miettinyt
        LOLIHENTAI_ kirjoitti:

        mää pärjään lopun elämäni ilman mitään vitun palkkaa koska söisin ihmisiä jos tulis nälkä ja varastaisin kaiken mitä haluisin

        Vähän tuon tapaista olen itsekin ajatellut. Äärimmäisissä tilanteissa on aina turvauduttu kannibalismiin. Toisaalta itsemurha on siinä vaiheessa ihan hyvä vaihtoehto, etenkin kun olen jo keski-iässä. Kynnys varastamiseen on itselläni niin korkea, että teen sen vasta yhteiskuntajärjestelmän romahdettua. Perussurvivalismitaidot ja -välineet pitäisi jokaisella olla.

        Olen elämässäni useampaan otteeseen elänyt kuukausia ilman rahaa. Asunnottomana ilman rahaa olen ollut 6 - 12 kk/kerta. Jos ei ole ronkeli ja jos on ihan perusmukava ihminen, niin rahatta elää, mikäli kestää toisten nurkissa ja teltassa oleilun. Ruokaa kyllä kaupungista aina löytyy. Ja tietysti metsistä löytyy luonnon antimia. Helsingissäkin kaneja saisi melkein paljain käsin kiinni. Tosin kani on liian yksipuolista syötävää (jos syö pelkkää kania, kuolee ravitsemuspuutteisiin, siinä on jokin sellainen ominaisuus).


      • miettinyt kirjoitti:

        Vähän tuon tapaista olen itsekin ajatellut. Äärimmäisissä tilanteissa on aina turvauduttu kannibalismiin. Toisaalta itsemurha on siinä vaiheessa ihan hyvä vaihtoehto, etenkin kun olen jo keski-iässä. Kynnys varastamiseen on itselläni niin korkea, että teen sen vasta yhteiskuntajärjestelmän romahdettua. Perussurvivalismitaidot ja -välineet pitäisi jokaisella olla.

        Olen elämässäni useampaan otteeseen elänyt kuukausia ilman rahaa. Asunnottomana ilman rahaa olen ollut 6 - 12 kk/kerta. Jos ei ole ronkeli ja jos on ihan perusmukava ihminen, niin rahatta elää, mikäli kestää toisten nurkissa ja teltassa oleilun. Ruokaa kyllä kaupungista aina löytyy. Ja tietysti metsistä löytyy luonnon antimia. Helsingissäkin kaneja saisi melkein paljain käsin kiinni. Tosin kani on liian yksipuolista syötävää (jos syö pelkkää kania, kuolee ravitsemuspuutteisiin, siinä on jokin sellainen ominaisuus).

        mun tilanteessa se ei ole kannibalismia koska en ole ihminen vaan demoni


      • hiukanpitemmälle

        minä muutan tämän pääomatulolla elävän kaveriksi.hiukan pitemmäksi kaverille.joka kirjoitti.ja ei ole huolen häivää.


      • KenKaneki

        LOLIHENTAI_ Mäki oon demoni. *•*


    • specter

      minulla ehkä pienellä säätämisellä ainakin 8kk. Osakesalkkuni koko on tätä kirjoitettaessa 142 000 eur. Ikää 33v. Salkku täytyisi painoittaa varmastikin maksimiosinkoja varten, (Fortum ja Norvestia esimerkiksi) nyt pääpaino on usemmassa osakkeessa ja tuotto on n. 8000eur osinkoa ilman veroja. Se ei siis nykyisellä kulutuksella riittäisi - vaan vaadittaisiin osakesalkun optimointia juuri noita erittäin korkeita osinkotuottoja varten.

      8kk menisi aika mukavasti.

    • sdifjdfjeiofgjer

      Arvioisin että vuodessa olisi kaikki säästöt huvenneet nollille.

    • 1518

      3 kuukauden kiinteitä menoja vastaava summa on säästössä. Olen pitkäaikaistyötön, eli kelan rahoista säästänyt. Olen kuntouttavassa työtoiminnassa, eli saan 9 euroa päivältä ekstraa tukien päälle.

      • Rajat

        Pari kk


    • Jaska-Minna

      Riippuu ihan kuusta.

      Huonona kuukautena yhden liksan puuttuminen kaatäisi taloutemme.
      Hyvällä hetkellä kestäisimme 1-2 liksan häviämisen.

    • 0-9

      En viitsi ruveta taskulaskimella räknäämään, mutta arviolta kymmenisen vuotta.

    • Yrittäjän_elämää

      Aloittaja esitti hypoteettisen ajatuksen, työntekijä ilman palkkaa (meinaa sosialitukia, työttömyyskorvauksia yms.)
      Olen ollut yrittäjänä 25 vuotta ja aina pitää miettiä niitä kausia kun mistään ei tule mitään.
      Se pistää harkitsemaan tosissaan minne rahaa lappaa.
      Myös tilillä pitää aina olla puskurivarastoa pitkäksikkin aikaa.

      Epäilen että ylivarojen elämä vähenisi huomattavasti jos kaikki sosialituki lakkautettaisiin.
      Nyt aina rientää yhteiskunta apuun (muilla kuin yrittäjillä) kun huonosti käy.

      • VallilanHenkka

        Jos itse lähdet työpaikasta (sinua ei irtisanota taloudellisen syyn vuoksi), varaudu kahden kuukauden karenssiin ja käsittelyaika päälle sosiaalivirastoon ja liittoon saattaa olla kolmen kuukauden karenssi.
        Ei kannata maksaa viimeisestä tilistä laskuja etukäteen.
        Sosiaalivirastossa tosi nihkeää, jos ei ole asunnosta vuokravelkaa (tai jos osittain oma).
        Sorry TarkanMarkanLaskija, et tainnut kysyä irtisanoutumista varten etkä ehkä ole kausityöläinen, vaikka tilisi vaihtelee erittäin paljon.
        Ei vuoteen mahdu montaa 8 kuukauden jaksoa. En ymmärrä.


      • 18plus15

        Jos yrittäjän elämä on sulle tuskaa niin miksi et ryhdy rengiksi kun se on mielestäsi niin "helppoa"? Ärsyttää tämä kaksinasettelu aina kun kyse on vain omista valinnoista.


      • TarkanMarkanLaskija
        VallilanHenkka kirjoitti:

        Jos itse lähdet työpaikasta (sinua ei irtisanota taloudellisen syyn vuoksi), varaudu kahden kuukauden karenssiin ja käsittelyaika päälle sosiaalivirastoon ja liittoon saattaa olla kolmen kuukauden karenssi.
        Ei kannata maksaa viimeisestä tilistä laskuja etukäteen.
        Sosiaalivirastossa tosi nihkeää, jos ei ole asunnosta vuokravelkaa (tai jos osittain oma).
        Sorry TarkanMarkanLaskija, et tainnut kysyä irtisanoutumista varten etkä ehkä ole kausityöläinen, vaikka tilisi vaihtelee erittäin paljon.
        Ei vuoteen mahdu montaa 8 kuukauden jaksoa. En ymmärrä.

        Tarkoitin että reservissä oleva varallisuus vaihtelee useamman kerran vuodenaikana. Siten että varallisuus riittäisi 1-8 kkn kuluihin.


    • civilsaver

      Facebookissa oli mielenkiintoinen juttu... Osuuspankki oli tehny sellaisen artikelin pärjäisitkö ilman työtä jos voittaisit lotossa. Siinä käsiteltiin taloutta ja ihmisen pärjäämistä.... inflaatiota ja rahanarvoa.... En lukenut ja miettinyt sitä asiaa sen enmpää.... mutta jo pelkkä otsikkokin laittoi miettimään. Itse olen ollut tässä jo pitkään sitä mieltä, että jos olis edes 600-800 000e, niin lopettaisin nykyisen pakertamisen ( olen vajaakuntoinen ja työtön ).... mutta toisaalta sit miksi en olis ahne niikuin muutamat muutkin on... kun on yksin, niin miksi sit joku 2 - 4 miljoonaa euroa olis liikaa.... sillon se inflaatiopeikko katoasi ja ei se omanasunnon arvonkaan pudotus enää heiluttas. jos olis olis 2-4 milj. euroa, niin uskaltaisi miettiä elämää pidemmällekin kuin 20v päähän....

      Jos kaikki olis elämässä paremmin, niin nykykäsityksen mukaan jos olis töitä ja kohtuullinen palkka, niin palkkasummasta olis pitänyt 25v aikana säästää 5% per vuosi omana säästönä.... ja sen päälle vielä osa palkan palkankorotuiksista..... nykyään kait tuo palkkasumma joka on jotain 90% verotettavasta.... niin siitä 100% palkkasummasta pitäs vielä ottaa 5% pois omaan säästöön.... Tällä tekniikalla ehkä saattas pärjätä 30-v päästä kun on ollut duunia..... 20v aikaan sais jopa vuoden palkkaa vastaavan summan kasaan ja vajaa 30v niin olis velaton asunto, joka myös olis turvana sille jos tulovirta ehtyy....

      Mutta sanoppa tämä asia sille 20v ikäselle työhön menevälle terveelle ihmiselle, että maailma kaatuu..... ja oma imperiumi on paras tapa selvitä.......

    • Leuku1

      Ihan vakavissani olen laskeskellut, työntekoon kyllästyneenä, tuota asiaa, ja todennut, että jos saisi 100.000 € säästöön, niin lopettaisin työt. Jäljellä on 10 vuotta eläkkeelle pääsyyn, velkaa ei ole, tuolla pitäisi kyllä elää. Sehän tarkoittaisi että pitäisi pärjätä 9000 € /vuosi, eli 760 €/kk.. nettona. Itse asiassa tavoite ei ole enää kaukana.
      Ja eläkepottiakin on jo ehtinyt kertyä yli 2200 €/kk .
      Pitäköön tunkkinsa, tehkööt muut hommat.. minun ei enää kohta tarvitse.. :)

      • Hiukan_pitemmälle

        Parasta kuitenkin laskea tuohon muutakin kuin välttämättömät kuukausikulut. Kymmenessä vuodessa varmaan autoa pitäisi vaihtaa ja asuntoa korjata. Aina voi sattua jotain yllättävääkin. Rahan arvo heikkenee, ja jos varalla on vain minimisumma, sille ei voi ruveta tavoittelemaan suurta tuottoa. Ja työnteon lopettaneelle viisikymppiselle ei paluuta ole, vaikka mieli tekisi.

        Kerro tuo minimitarpeesi vähintään kahdella, niin voit olla todella huoleton. Kymmenen vuotta on perin pitkä aika pelätä rahojen loppumista.


      • Leuku1

        Ne "extrat" varmaan pitäisi sitten repiä emännän tuloista..


      • Kierteessäoisin

        Itse olen jo eläkkeellä. Mikäli eläkkeeni maksaminen lopetettaisiin enkä nostaisi mitään tukia, niin pärjäisin reilut 9 vuotta. Purkaisin siis kuukausittain sijoituksiani ja säästöjäni vastaavalla summalla kuin nyt on nettoeläke / kk. Tosin tässä mallissa rahan käytön ollessa vastaavalla tasolla kuin nyt, niin "säästöön" jäisi n. 1400€ / kk.


    • IsoÄm

      Immeisillä näyttää olevan rahaa kuin roskaa.
      Nykyisin on vaikea edes selvitä palkkapäivästä palkkapäivästä!

      • Varaudu_ihmeessä

        Varmaankaan ihan kaikki menosi eivät ole välttämättömiä.
        Entäs jos tuleekin jonain päivänä irtisanomisilmoitus ja tulot putoavat puoleen?


    • KrPennonen

      Ilman eläkkeitä nykyisellä kulutustasolla yli 20-vuotta. 72v ja 68v parille täysin riittävästi.

    • Ihmehippi

      13 vuotta olen pärjännyt ilman palkkatuloja, sinkkuna. Vuoden olen ollut vanhuuseläkkeellä. Työeläkkeeni on alle 1000 e/kk, asun hesassa. Mitään tukia en saa, en ole anonut, koska en niitä saisi.

    • NäinMinäPetaan

      Kysymys on vähän hassu:

      Eihän tulot lopu yllättäen,
      - 6kk irtisanomisaika
      - Ansiosidonnaiselle

      Suurella osalla on omaisuutta muussa muodossa kuin suoraan käytettävänä rahana.

      Jos noita ei huomioi, on minulla noin 1-2 kk reservi suoraankulutukseen, tämä on ihan tietoinen valinta. Miksi pitäisin pitempiä reservejä - akuuttiin tarpeeseen pystyn realisoimaan hallitsemattomilla kuluilla muutamassa pankkipäivässä xxx'xxx.xx€

      • Rassukat

        Tulot voivat pudota hyvinkin nopeasti. Määräaikainen työsopimus päättyy ilman erityistä irtisanomista, jos sitä ei jatketa. Ja vakituisessakin työsuhteessa lomautuksen varoitusaika on vain kaksi viikkoa.

        Omaisuuden pitäisi olla likvidissä muodossa, jos sillä on tarkoitus kattaa työttömyysajan tulokuoppa, mutta varsin monella ainoat varat ovat velkainen asunto ja osamaksuauto. Hyvä jos on niitäkään.


      • regergrege

        Monet kuvittelevat, että ansiosidonnainen alkaa tulemaan heti, kun tulee työttömäksi. Todellisuudessa hakemuksen käsittelyyn voi mennä helposti pari kuukautta, joten joutuu olemaan pari kuukautta ilman tuloja. Ja hakemusta ei edes saa laittaa etukäteen, joten tätä parin kuukauden viivettä ei voi mitenkään poistaa.


    • hömpelipömpeli

      Jos palkkatuloni loppuisi, niin tilalle tulisi ansiosidonnainen. Pahan päivän varalla on helposti nostettavissa noin 3-4 kuukauden menoja vastaava summa. Tietysti kun palkkatulo poistuu, niin olisi ihan sulaa hulluutta jatkaa kuluttamista kuten ennenkin, menojen leikkaus olisi syytä tehdä heti. Kysymyksen asettelu on aika teoreettinen.

    • 22616

      Kerrankin kypsää keskustelua asioista asioiden oikeilla nimillä.

      - Määräaikainen sopimus päättyy silloin kun se on merkitty päättymään. Ei mitään yllättävää.
      - Määräaikaiseltakin pääosin pudotaan Ansiosidonnaiselle.
      - lomautuksellakin saadaan työttömyysetuudet.

      Itse kuulun ryhmää, muutaman kuukauden tulen toimeen ilman mitään ulkoisiatuloja.

    • Ajatusleikkiä

      Minulla on koko ajan säästötilillä noin kahden kuukauden nettopalkkaa vastaava summa.

      Ajatusleikkinä on siis, että heti huomenna loppuisi rahan tulo kuin seinään; siis ei palkkaa mutta ei myöskään mitään ansiosidonnaista, sosiaalitukea yms. yms. siis ei kertakaikkiaan senttiäkään rahaa mistään.

      Jos eläisin aivan kuten tähän asti, siis en muuttaisi elämäntyyliäni tai kulutusta yhtään, rahat riittäisivät kolmeksi kuukaudeksi.

      Mutta tuollaisessa tilanteessa tottakai leikkaisin välittömästi kulutustani kaikin mahdollisin keinoin. Sanoisin että siinä tapauksessa pärjäisin noilla rahoilla, täysin ilman mitään lisätuloja, noin seitsemän kuukautta. Mutta ei se kyllä mitään kivaa elämää tietenkään olisi.

    • dsfsfsfs

      Itselläni on tällä hetkellä 3,5 kuukauden nettopalkan verran säästössä. Vielä pari kuukautta sitten minulla oli lähes kaksinkertainen summa, mutta nämä menivät asunnon remonttiin. Käytännössä nykykulutuksella pärjäisin varmaan noin 4,5 kuukautta ilman ongelmia, mutta tietenkin todellisuudessa tilanne on toinen.

      Ensinnäkin, olisin luultavasti jonkin aikaa ansiosidonnaisella ja myös kulutustottumukset muuttuisivat. Tietenkin ensi alkuun pyytäisin lainaani lyhennysvapaata (toki tätä on vähän jäljellä, eikä lainaerä ole suuri), sitten luopuisin autosta (ensi alkuun vain lopettaisin vakuutukset ja auton käyttämisen), tekisin kaikki ruoat kotona ja voisin jopa miettiä laajakaistaliittymät uusiksi (nyt minulla on kiinteä netti ja kännykässä ja tabletissa omat liittymät, vaikka vain yksi liittymä riittäisi) ja monia muita leikkauksia. Käytännössä noiden toimien jälkeen pärjäisin varmaan noin 8 kuukautta ilman mitään muita tukia. Luultavimmin tosin kulutusta tarkkailemalla pärjäisin vielä ansiosidonnaisella tarvitsematta koskea säästöihini.

    • ÖEÖEÖEÖÖEÖE

      Noin 34kk. Peruskuluja (lämmityskaudella) n. 500€ kuussa (OKT asumista, ei siis lainaa) ja siihen päälle ruoat neljälle hengelle ja muut jutskat.

    • marssi

      Pärjään seuraavaan eäkkeeseen,eli noin 30 pv.Joten asiat hyvin.

    • urtsukainenvainen

      Eläkeläisen on pärjättävä kuolemaansa saakka ilman palkkaa.

      • roposet-tilille

        Joo, 40 vuoden työuran jälkeen pärjää ansaitulla eläkkeellä oman maailman ja elämän tappiin asti ja leski vielä senkin jälkeen.


    • Maniton

      Eipä jää yhtään säästöön kun toinen puolisko on työttömänä...eli en yhtään ylimääräistä kuukautta.

    • palkatta

      En tekisi päivääkään töitä. Talkoo porukat on ihan oma heimonsa.

    • imjustsaying

      pari viikkoo....:)

    • ehkä_viikko

      ruuan puolesta,sitten tulisi nälkä ja jos kk-vaihde,vuokra jäisi maksamatta ja siitä se sota alkaisi. myös sähköt,puhelin,vesi ym. loppuisi. ei hyvä.
      minä en rahaa tarvi,mutta muut vaatii maksua kaikesta,siinä se kummallisuus kurjuutta etsii.

    • vähänonsäästöjä

      Noin 10 vuotta. Osakkeita ei ole kuin niin ikään eläkerahastossa, mitä kulutettaisiin sen jälkeen.

    • yks-mielipide

      jos ei saa muuta kuin minimipalkkaa , jos sitäkään, aloitetaan rosvoilu ja valtio kustantaa täyshoidon veromaksajien piikkiin.
      Tulis valtiolle halvemmaksi ulkoistaa vankilahotellit venäjälle.

    • er445454545556

      MINUN PALKKA TULEE SOSSUNLUUKULTA. HÄHÄHÄHHÄÄHHÄHÄH

    • sotu

      No ilman palkkaa olen pärjännyt 8 vuotta... ilman edes työttömyyskorvausta (tai mitään sossusta ) 4 kk... Katsotaas kuinka pitkään menee että jostain jotain (yrittäksi alkavaa kun tuetaan helvetin hyvin)...

    • Kolho-o

      Pellet pärjää pitkälle pelkällä huonolla huumorilla.

    • dhoimwtlk

      pärjäisin ehkä noin 6-8 viikkoa ilman tuloja. Sen jälkeen pitäisi alkaa ansiosidonnaisen juoksemaan. Työpaikka on mennyt alta muutaman kerran, mutta uusi työ on onneksi löytynyt aina muutamassa viikossa. Jos työtä ei alkaisi löytyä, niin myisin auton pois ja muuttaisin esim. kultakoruja rahaksi.

      Menoja on melkoisesti, koska olen asuntovelallinen YH. Toisaalta olen oppinut elämään hyvin vähällä, joten kulujen minimoiminen ei olisi uutta. Lähinnä kyse on asianlaidan tiedostamisesta sekä kurinalaisuudesta, jotta pysyy suunnitelmassa.

    • jaak.ko

      Mies, ikää 59. Kutakuinkin keskim. eliän verran riittäisi ja jotain jäisi lapsillekin..

    • Suojatyöllistetty

      MITEN PÄRJÄISITTE ILMAN VELKOJANNE? NYT KYLLÄ ALKAA IHAN PIKKASEN NAURATTAA...VErovaroinjaksajaa. Lainoja taitaa olla enempi ku maksajia maailmassa.

    • palkaton

      Tällä hetkellä on kahdeksas vuosi menossa

      • tavis-elämää

        Mulla vasta kuudes, mutta helppoa kuin heinänteko, kun on koko elämänsä osannut hoitaa raha-asiansa huolellisesti.


    • Pakolinenksjd

      Ihan oikein leikata palkkoja nii saadan pakolaisten elämä kuntoon

    • viisassander

      Pitää leikat palkat nii tulee rahaa pakolaisille

    • paskamaa

      Suomi on jo kuollut muuttakaa kaikki kynnelle kykenevät työn perässä lähimaihin tai kauemmaksikin.

    • joskusparivuottakin

      Olen viimeksi ollut verokirjalla toisten töissä v. 1978 ja sen jälkeen kaikki on ollut omassa aktiivisuudessa, kuten ketun illallinen. Jonain vuonna tuloni ovat olleet 36 markkaa toisena vuonna tuloni olivat 500000 markkaa, viime vuoden verotukseen ansiotuloni olivat n. 900 euroa tappiolla vähennysten jälkeen. Olen tottunut, että rahaa ei välttämättä tule moneen vuoteen, joten rahaa on oltava säästössäkin. Verotuksessa puretaan silloin varauksia ja kun sitten rahaa tulee, sitä saattaa tulla paljonkin, silloin tehdään varauksia ja suunnitellaan verotusta.

    • 5-kymppinen

      Noin 5-6 vuotta. Asuntolaina maksettu v. 2007, sitä ei enää ole. Pankkitalletukset (huom. ei osakkeita tai muita) riittävät ns. normaaliin elämään, mutta sitten olisi kaupassa katsottava hieman hintojakin. Työttömänä olen ollut nyt 8 kk. Liiton päivärahastakin on jäänyt säästöön n. 50-100 euroa/kk.

    • EK-öky

      Palkkatyö on köyhiä varten.
      PS. köyhät kyykkyyn

    • yhvihulainen

      mulla ei jää 600 e päivärahasta mitään kun asuntolainaan menee 558e, kerään roskakoresta jätteitä perheen ruuaksi ja metsästän kaikkea henkemme pitimiksi.

      • citykaniini

        Oletko city-kanien saalsitaja? :))


    • Yrittäjän_sosiaaliturva

      Yrittäjänä ollessa olin kolme vuotta ilman rahaa. Ei palkkaa, ei toimeentulotukea, ei mitään. Käytännössä otettiin lainaa, että sai ostettua ruokaa ja maksettua vuokra.

      On hankala ymmärtää miksi palkkatyöläiset itkee joka asiasta tai miten ei päivärahoja saa riittämään.

      • elämäonkovaa

        Ihan vaan yrittäjälle tiedoksi, että ei työtä rahan takia saa tehdä.


      • Jamonimuukin

        Minä ainakin teen !


    • JuhaSipilä

      Kiitoksia tiedoista. Eli omavastuuaika työttömyyskorvaukselle voisi olla ihan hyvin 12 kk. Vastan sen jälkeen sossun luukulle ne keillä on rahat loppu.

      • tanantunarit

        Ei taida paljon painaa näitä Kansanedustajia? Hyvä eläke alkaa heti juosta.
        Tuskin sossua tarvitsevat.


    • ihannormivaa

      miten niin pärjäisit? pysyisit hengissä? voisit jatkaa kuten ennenkin? paljonko rahaa on säästössä ja mitkä ovat kulusi?

      Veikkaan että jokainen pärjää ilman rahaa kuolemaan asti. Ja veikkaan, että tämänkin jälkeen pärjää hyvin ilman rahaa.

      Tarkoitan nyt sitä, että elämässä ihminen osaa sopeutua. Rahaa on hyvin vaikeaa tuhlata, jos sitä ei ole.

      Ymmärsin kyllä, että kysymys oli ihan kevyt ja oikeesti tosi hauskaa lukea noita vastauksia. Mutta sitten aloin ajattelemaan, että mitä oikeasti tapahtuisi jos vaikka rahat loppuisi? MItä sitten tapahtuu? Asunto pitää myydä? Auto pitää myydä? Tavaroita pitää myydä? Mikä sitten on se vihon viimeinen asia ? ei saa ruokaa? tai perhe ei saa ruokaa? Olen jotenkin niin onnellinen suomalainen, että uskon tähän yhteiskuntaan ja siihen, että yhteiskunta pitää huolta heikoimmissa tilainteissa olevista.

      Mutta jos jotain asiaa en ymmärrä suomessa, niin sitä että miten on mahdollista olla työtön suomessa tarkoituksella. Eli ei ole mitään ajatustakaan mennä töihin, kun muutenkin pärjää. Ymmärrän kyllä jos on saanut vaikka ison perinnön ja pystyy itse maksamaan omat kulunsa, mutta miksi terveille ihmisille voidaan maksaa niin paljon korvausta vaikka ei tee mitään. En vaan pysty tajuamaan. Tietty nytte jotku pitkäaikaistyöttömät alkaa nytte avautumaan, mutta en tajua sitäkään miksi joku voi olla pitkäaikaistyötön, jos on valmis tekemään töitä. Siis ihan mitä töitä vaan. Eikai siivouksessa taikka kassalla juuri mitään koulutusta tai osaamista vaadita. Onko se niin, että työ ei kelpaa?

      Ja toinen mitä en voi ymmärtää on se, että miksi yrittäjät jaksavat itkeä toimeentulostaan. Sehän koko yrittämisen idea on: olla niin hyvä jossain asiassa, että pystyy olemaan yksityisyrittäjänä. Siis tottakai tässä vaaditaan jotain uniikkia ja ainutlaatuista, miksi ollaan yrittäjänä. Eikai ihan tosta vaan samalla asenteella kuin perusduunari voi lähteä yrittäjäksi. Pitää olla se intohimo ja osaaminen. Jos näitä ei ole niin sitten yrittäjä on väärällä alalla. Ei kaikista ihmisistä ole yrittäjiksi, vaikka sitä miten paljon itse haluaisi.

      • Vierestäkatsoja

        Tunnen tradenomeja (eli korkeakoulusta valmistuneita ihmisiä), jotka eivät pääse edes haastatteluun kaupan kassan tai siivoojan töihin monen vuoden yrittämisestä huolimatta. Oikean kiinnostuksensa kohteista (pankit, vakuutusala yms.) puhumattakaan. Ei se ole niin vain. Itse menin lukion jälkeen töihin, kun ei ollut vanhempia, jotka olisi tukeneet opiskelun aloittamista. Olin monta vuotta töissä ennen kuin pystyin lähtemään kouluun. Sitten kokemusta olikin jo sen verran, että tilapäistöitä kaupasta on vaikea saada, kun sinne halutaan pääasiassa niitä, joille ei tarvi kokemusvuosista maksaa (joo - kaupan alan TESissä on portaikko). Eräässä vaatekaupassa sanottiin, että "meillä maksetaan kaikille ensimmäinen 6 kk harjoittelijan palkkaa". Ei ole laillista eikä kukaan itseään kunnioittava ihminen lähde sellaiseen. Ajan myötä siitä tulee käytäntö, että jokainen kauppias missä vaan voi sanoa, että kaikille maksetaan harjoittelijan palkkaa, koska uudella työntekijällä ei ole kokemusta juuri hänen firmassaan työskentelystä. Mitä muuta siitä seuraa kuin yhteiskunnan menojen kasvaminen, kun ihmiset käy töissä, mutta eivät palkallaan pysty maksamaan edes vuokria ja perusruokaa. Työssä käymisestä huolimatta pitää nostaa tukia. Puhumattakaan kuinka sellainen masentaa ihmisiä ja vie kaiken itsekunnioituksen, kun työssä käymisestä huolimatta ei pysty itselleen sossupummia parempaa elintasoa saamaan.


    • Arvioijaarvioi

      Palkkatulomme ovat kotitaloutemme ainoat tulolähteet, joten emme selviäisi kuukauttakaan. Tosin säästöjä on jonkin verran, että jos pakko olisi, niin möisimme talomme ja elelisimme ensin ne rahat pois ja sitten säästöt. Ja taas lisää spekulaatiota, jos sijoittaisimme osan talosta saaduista rahoista, eläisimme taas pidempään ilman palkkatuloja.

      Arvioi voisi olla näillä reunaehdoilla ehkä 12 kk, olettaen, että ostaisimme talon myynnin jälkeen itsellemme pienemmän asunnon.

      Jos taas vaihtoehtona olisi työttömyys ja työttömyyskorvaus palkkatulos sijaan, eläisimme luultavimmin 2 - 3 vuotta päivärahoillamme ja tietenkin sitten taas pidempään jos rupeaisimme tuohon asuntokaupparumbaan

    • suhteellista

      Helsingissähän ei pärjää pitkään vaikka olis se kolkytdonaa takataskussa.
      Jossakin hyvien marja- ja sienimaastojen vieressä ja kalaisan järven läheisyydessä sillä voisi pärjätä vaikka 10 vuotta.

    • 8vuotta

      Olen elänyt ilan palkkaa jo 8 vuotta. Asun Helsingissä. Mitään ei voi ostaa, mitään ei voi tehdä, jos ei ole palkkaa.

    • SäästeliäsMies

      Reilu puolivuotta olematta yhtään säästöliekillä. Pidän aina reilun pesämunan jemmassa siksi koska olen muutenkin joka vuosi lomautettuna noin kolme kuukautta. Aina liiton päiväraha hakemuksen käsittelyssä menee vähintään kuukausi ja pahimmoillaan kolmekin. Kerran sain lomautuksen jälkeisen tilin sekä lomautuksen aikaiset päivärahat samana päivänä. En voi ymmärtää miten kädestä suuhun eläjät pärjää kun tietää itsekin että mistään ei rahaa tule kun hakemusta käsitellään liitossa. Silti laskut tulee ajallaan. Mut mitäpä tässä. Tammikuun viides päivä lomauduin. Tähän päivään 1.3 ei ole taaskaan tullut minkäänlaista päätöstä päivärahoista. Kyllähän ne joskus tulee se on varma mutta ilman pahan päivän varaa puilla paljailla olisin.

    • Itse666

      Koko loppuelämän. Olen laskenut niin että säästöt ja työttömyyskorvaus riittävät vallan hyvin. Kun 15 vuoden päästä alan ottamaan varoja eläkerahastoista niin sitten varmaan lähden täältä pois. Korvaus ei kuitenkaan ole sen arvoinen että kannattaisi kärsiä täällä oloa.

    • 888665544

      tosielämän vastaus.vuosi sitten jouduimme vaimon kanssa jäämään pois töistä toinen onnettomuuden toinen sairauden takia..säästöjä ei ole.olemme nuoria joilla on kolme lasta,omistus asunto,autovelka.ennekun kummallekkaan rupesi tulemaan rahaa pitkiin sairauslomiin oli kulunut 5kk...ajatella suomessa.....ja kun on omistusasunto ei saa sossusta,kelasta ym...apuja....seurakunnan ruokapussi kerran viikossa oli ainut.toki sillä ei makseta viiden ihmisen menoja 5kk.nyt edelleen sairauslomilla molemat mietimme vaikka päivärahat pyörivät...olemme saaneet juuri maksettua rästi vastikkeet...mutta millä saa maksettua rästiin jääneet 15t eur korttivelat kun pitää lainaa ja vastiketta maksaa,kakarat elättää...kämppä myyntiin vuokralle niin saa kaikki tuet sano sossun akka...opetus on se ettei ihan ole niin että kun veroista maksetaan hyvinvointivaltion edut niin sä maksat työssäkäyvänä vielä parikertaa ne uudestaan aina kun käytät? missä mun veromarkat....mistä maksanu nää vuodet,suomessa ei pärjää ilman rahaa...vaikka pitäs olla hyvinvointiyhteiskunta-verot pois ja vapaaehtoset maksut

    • mekkk

      Yhden kuukauden ja sitten rahat loppu johtuen että on vielä auntolainaan eikä ole 10 tonnien säästöjä. Onneksi sellainen työpaikka mistä ei hommat lopu ihnan heti ja välillä riittävästi ylitöitä.

    • köyhäilyä

      Köyhän ei tarvitse paljonkaan pohtia kulutuksen vähentämistä, kun aina on pihistetty. Hiukan risoo nämä jutut, kun pitäisi olla kahden kk palkka säästössä, kestäisi monta vuotta ennen kuin saisin säästettyä vastaavan summan.
      Jokainen miettisi ruokaan riittävän rahan oikeassa hätätilanteessa.
      Vastaus: ehkä kuukauden jotenkuten, jollei saisi soskusta rahaa, ottaisin lainaa.
      Aina on pärjätty ihmeellisellä tavalla, uskon että vastakin.

      • KöyhänäSäästän

        Riippuu miten elää. Itse tienaan pieni palkkaisesta duunistani hädin tuskin kaks tonnia. Silti säästän pakollisten menojen jälkeen helposti 500-1000e kuussa. Onpa hätävaraa kun kaikki eläminen ei ole vain ruuan ja asumisen maksamista. Yllättäen voi tulla mitä vain. Onpa ollut varaa ostaa uusi autokin velattomasti ja edelleen säästössä on pahanpäivän varaa.


    • eroarahasta.fi
    • Bastrado

      Jos tämän hetken tulot suhteuttaa säästöihin,niin seuraavat 18 vuotta mennään eteenpäin vaikka ei liksaa saisikaan.

    • kerkeläineen

      varmaan noin 3 tuntia ja 15 min.

    • osinkopotti

      2600 vuotta. On sen verran hyvät edut meillä päättäjillä.

    • Tuuppanen

      Hmm. Tuskin päivääkään jos jätetään säästöt osingot ansionsidonnaiset ja muut sosiaalietuudet laskematta.

    • remonttireino

      oli miten oli mutta kukaan teistä ei osaa korjata penkoneita ja perämoottoreita

    • Suominousee

      Ai mitenkö. Jotain 700 kuussa saan kelarahaa. Työtä ei tuu mistään ja asuntolainaa lyhennän n. 350. Perheessä 2 aikuista lasta. Kyllä tiukkaa ja vituttavaista on mutta tämmönen on Suomi nykyään. Lähes 2v. on menty näin. Maailma oli kyllä erilainen ku oli töitä ja lähes 3000e palkka kuukaudessa. Kohdaltani on kulutus minimoitu, en osta vaatteita vaan koitan pärjätä vanhoilla.Emme juuri matkaile eikä muutakaan virkistävää voida tehdä. Ulkona en syö kuin muutaman kerran vuodessa.

      • uiikjkkljkjiji

        Aika hyvin pystyt kartuttamaan varallisuuttasi häviävän pienestä tulosta riippumatta.


      • Lihavat_vuodet
        uiikjkkljkjiji kirjoitti:

        Aika hyvin pystyt kartuttamaan varallisuuttasi häviävän pienestä tulosta riippumatta.

        Ehkä olisi ollut viisasta lyhentää lainaa nopeammin niistä kolmen tonnin tuloista. Varaa ilmeisesti olisi ollut, kun vielä nytkin on.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe