Mietin oman paatin sähkönkulutusta.
Nyt kuivilla näytti kulutus olevan noin 10 Amp.
-16 led spottia
-2 halogen valoa hyteissä
-2 plotteria ja mittarit/GPS/AIS jne...
-Tietokone 17" näyttö
-FM Radio
Kuulostaako järkevältä kulutukselta?
Kylmäkone ei ollut päällä, jotenkin muistelin että kesällä kului vähemmän? Tosin ei valoja ole koskaan noin paljon päällä ja ne halogenit ei juuri koskaan. Täytyy vaihtaa niihinkin ledit.
Paljonko veneissänne kuluu sähköä?
29
761
Vastaukset
Ei ole nyt mittaustulokseni käsillä, mutta suurin virtasyöppö on kylmäkone. Valot olen vaihtanut melkein kokonaan ledeihin, pari harvoin käytettyä sisävaloa sekä koneajovalo ovat edelleen hehkulankapolttimoilla.
Yksi huomioonotettava asia ovat kuitenkin eri käyttötilanteet eli mitä on kerrallaan päällä. Esim. sisävalot varmaan ovat kulussa pääosin sammuksissa, samoin radio ja ehkä tietokonekin (ellet käytä sitä navigointiin). Vastaavasti taas rannassa/ankkurissa navigaatiovarustuksen voi yleensä sammuttaa, samoin kulkuvalot. Viihde-puoli taas varmaan silloin on enemmän käytössä.
Kylmäkone tietysti on samalla tavalla käytössä kulussa ja ankkurissa.- koeta.vähentää
Kulutuksesi on siis 120 W, jos veneessäsi on 12 V järjestelmä. Se tuntuu huomattavan suurelta ollakseen jatkuva kulutus - ainakin oman pitkänmatkan veneeni keskimääräiseen sähkönkulutukseen verrattuna.
Kulkuvalot on yöpurjehduksilla virtasyöppö, jos ne on perinteiset hehkulampuilla varustetut. Purjehdusvaloksi kannattaisi asentaa LED-tricolor maston toppiin, jolloin kulkuvalojen kulutus putoaa alle kymmenesosaan (n. 40 W -> 3 W). Samalla veneesi näkyy avomerellä kauemmaksi.
VHF vie kuuntelulla vain n. 4 W. Sen sijaan FM-autoradio ainakin tuplasti sen. FM-matkaradio on sähkönkulutuksen kannalta parempi vaihtoehto radion kuunteluun (voi vaikka käyttää ladattavia paristoja). Minkähän takia veneisiin asennetaan autoradioita?
Pitääkö runsaasti virtaa kuluttavan tietokoneen olla pitkiä aikoja päällä silloin, kun ei ole maasähköä? PC:n kanssa on purjehtiessa muutenkin oltava varovainen. Yksi ainoa suolavesiroiske voi olla sille tuhoisa. Omaan läppäriini tuli 3 vuoden purjehdusreissulla sekin ongelma, että kannen saranat vaurioituivat aaltojen liikkeen vaikutuksesta (kun kansi oli auki). Sen seurauksena tuli sähkökatkos näyttöruutuun, joka pimeni.
Jos plottereita on 2 kpl, eikö toisen voi pitää sammutettuna?
Sisävalaistukseen ei mielestäni tarvita 16 LED-lamppua kerrallaan. Jos pystyisit karsimaan puolet pois, jäisi enää 8 W kulutus.
Jääkaapin kulutus riippuu paljon sen lämpöeristyksestä ja tilavuudesta. Eristyksen parantaminen vähentää kulutusta.
Puhallinlämmitin vie ehkä 70 W. Sitä kulutusriesaa ei omassa veneessäni ole (siirryin kamiinalämmitykseen).- Joakim1
Saa olla kyllä iso lämppäri, että vie 70W. 5,5 kW mallit vievät tuota luokkaa täydellä tai lähes täydellä teholla. Suurimman osan ajasta lämppäri on lähellä minimitehoa, jolloin kulutus on paljon pienempi ja normaalimmat 3-4 kW lämppärit eivät koskaan kuluta yli 40-50 W. Oman veneeni 4 kW lämppäri kuluttaa täydellä teholla 40 W ja minimiteholla 7 W.
Tietokoneissa on suuria eroja. Jotkut pärjäävät ~10 W kulutuksella ja toiset vievät 50 W, vaikka eivät lataisikaan akkua.
Autoradiot ovat usein käsittämättömiä virtasyöppöjä. Vievät helposti 1 A heti päälle laitettaessa siis ilman suurta äänenvoimakkuutta, CD:tä tai kasettia. Hyvä maailmanradio taas ei vie juuri mitään, vaan toimii "ikuisesti" muutamalla paristolla.
- vähennä
Hurja kulutus mun mittapuun mukaan. Mutta sammuttamalla autoradion ja läppärin putoaisi jo suurin osa. Pariin vuoteen en ole läppäriä veneeseen vienyt, tabletti toimittaa kaiken tarpeen paljon vähemmällä.
Tuolla kulutuksella, josta vielä kylmäkone puuttuu, on oltava vähintään joka toinen yö maasähkössä kiinni tai ajeltava matkat koneella. Kuka sellaista jaksaa. - amppeeritunti
Tuo esimerkki siis ns. max kulutus (pl. webasto ja kylmäkone)
Kulkuvalot ovat ledejä, sisävalaistusta ei tietenkään tarvita noin paljon, nyt oli kaikki päällä lähinnä testi mielessä. Normaalisti niitä on päällä 0-4 kpl.
Tietokonetta ei tarvita aina, ei ainakaan näyttöä, se on led ja muistaakseni kuluttaa keskimäärin 15W, tosin invertterin kautta (96% hyötysuhde). PC on tuuletiton "industrial" kone, ei kuluta paljoa.
Yhden plotterin voi pistää "nukkumaan" jos haluaa, mutta muistaakseni nuo eivät kuluta juuri mitään, muita mittareita on 6 kpl.
Paljonkohan nuo hyttien kattohalogeenit syö? Enemmän kuin muut ledit yhteensä?
Voisiko olla että esim. kaikuluotain yrittää löytää pohjaa kovemmalla teholla kun ollaan kuivilla?
Akkuja on 440Ah/12V startti.- Misse__
toi akkukapasiteetti vaikuttaa aikalailla oikeanlaiselta tuohon kulutukseen nähden. 50% purkamisella pystyy käyttämään 22tuntia täydellä kuormalla ilman latausta, jolloin viikonloppureissu menee kevyesti ilman maasähkössä oloa.
- kulutus-tuotto
Varmaankin itse tiedät parhaiten minkälaisia halogeenivaloja veneesi sisävalaistuksessa on. Jos yhdessä kattolampussasi on yksi 10 W halogeenipolttimo, sen kulutus on 10 W, eikö vain? Led polttimoiden vaatima teho on 1/10 niistä. Mittaristosi tehontarpeen saisit selville käyttöohjekirjasta. Kaikissa veneissä ei ole samanalaista elektroniikkaa kuin omassasi, siksi vastauksissa on arvailua.
Jos suuri sähkönkulutus on pulma, etkö voisi käydä veneelläsi tutkimassa jokaisen laitteesi tehontarpeen ohjekirjoista tai laitteen kylteistä tms. Harkitse myös sähkön tuoton lisäämistä: aurinkopaneelit, ehkä polttokenno. Polttokenno voi olla ratkaisu, ellet saa kulutusta riittävän pieneksi. - eikannataei
kulutus-tuotto kirjoitti:
Varmaankin itse tiedät parhaiten minkälaisia halogeenivaloja veneesi sisävalaistuksessa on. Jos yhdessä kattolampussasi on yksi 10 W halogeenipolttimo, sen kulutus on 10 W, eikö vain? Led polttimoiden vaatima teho on 1/10 niistä. Mittaristosi tehontarpeen saisit selville käyttöohjekirjasta. Kaikissa veneissä ei ole samanalaista elektroniikkaa kuin omassasi, siksi vastauksissa on arvailua.
Jos suuri sähkönkulutus on pulma, etkö voisi käydä veneelläsi tutkimassa jokaisen laitteesi tehontarpeen ohjekirjoista tai laitteen kylteistä tms. Harkitse myös sähkön tuoton lisäämistä: aurinkopaneelit, ehkä polttokenno. Polttokenno voi olla ratkaisu, ellet saa kulutusta riittävän pieneksi.Ensinnäkin lähdetään siitä että dieselmoottorin tyhjäkäynti vie noin litran-kaksi tunnissa . Ja sellaisia päiviä että vene on esimerkiksi ankkurissa maasähkön ulottumattomissa on aika harvoin.
Niin en näe mitään tolkkua investoida kulutuksen vähentämiseen, isoihin akustoihin, aurinkopaneeleihin tai polttokennoihin vain sen takia että muutamia päiviä vuodessa vältytään moottorin käyttämiseltä.
Suurimman osan aikaa vene on kuitenkin laiturissa maasähkö kiinni tai sitten kulussa jolloin moottori on käynnissä. Eli käytännössä suurimman osan aikaa sähköä saadaan maista tai moottorin latausgeneraattorilta eikä kulutuksen vähentämiselle ole perusteita.
Se, että jos vene on muutamia päiviä kesässä jossain sähkön ulottumattomissa ja moottoria käytetään tyhjäkäynnillä sähkön tuottamiseksi on hyvinkin pieni kustannus koko veneilyssä saati siihen verrattuna että investoitaisiin johonkin sen välttämiseksi. - esimerkkiä
Tietokoneen led-näyttö vie tietenkin vähemmän kuin vanhemmat näytöt, mutta prosessori syö edelleen ampeereita halulla kuten näytönohjainkin. Tuulettimen pois jääminen säästää watin, pari.
Niiden halogeenien osuus tuossa on ehkä 20 W ja ledit 1 W/kpl, siis valaistus yhteensä 35 W. Jotkut plotterit syövät enemmänkin kuin se keskimäärin 6 W, minkä omani vie, sanotaan vaikka 20 W niille. Loppu mittaristo tulee toimeen 15 W:lla. Tuon mukaan radiolle ja pc:lle jää loput, noin 55 W, mikä kuulostaa uskottavalle. Moni läppäri vie sen verran yksinään. Normi jäääkaappi vie käydessään 50 W ja käy kolmasosan ajasta. Lämmityksen tehontarve riippuu sitten kovasti lämmityksen tarpeesta ja lämmittimestä.
Vertailun vuoksi itse pärjään 4-5 vrk paikoillaan oloa tai kaksi vuorokautta yhtäjaksoista purjehdusta 220 Ah AGM-akuilla. Silloin pysytään vielä AGM-akuille hyvin maltillisessa purkauksessa. Jääkaappi on tietenkin pysyvästi päällä, lämmittimen käyttö vähäistä, mutta tabletin käyttöä ei tarvitse säästellä. - amph
Mistä mittasit kulutuksen laitteet päällä?
- lisääkierroksia
eikannataei kirjoitti:
Ensinnäkin lähdetään siitä että dieselmoottorin tyhjäkäynti vie noin litran-kaksi tunnissa . Ja sellaisia päiviä että vene on esimerkiksi ankkurissa maasähkön ulottumattomissa on aika harvoin.
Niin en näe mitään tolkkua investoida kulutuksen vähentämiseen, isoihin akustoihin, aurinkopaneeleihin tai polttokennoihin vain sen takia että muutamia päiviä vuodessa vältytään moottorin käyttämiseltä.
Suurimman osan aikaa vene on kuitenkin laiturissa maasähkö kiinni tai sitten kulussa jolloin moottori on käynnissä. Eli käytännössä suurimman osan aikaa sähköä saadaan maista tai moottorin latausgeneraattorilta eikä kulutuksen vähentämiselle ole perusteita.
Se, että jos vene on muutamia päiviä kesässä jossain sähkön ulottumattomissa ja moottoria käytetään tyhjäkäynnillä sähkön tuottamiseksi on hyvinkin pieni kustannus koko veneilyssä saati siihen verrattuna että investoitaisiin johonkin sen välttämiseksi.Muuten ok, mutta tyhjäkäynti ei ainakaan minun VP 2030:ssä riitä vielä kunnon lataukseen. Se on vain muutamia amppeereja. Vasta 1500 kierrosta nostaa latauksen kunnolliseksi.
- näinmeillä
eikannataei kirjoitti:
Ensinnäkin lähdetään siitä että dieselmoottorin tyhjäkäynti vie noin litran-kaksi tunnissa . Ja sellaisia päiviä että vene on esimerkiksi ankkurissa maasähkön ulottumattomissa on aika harvoin.
Niin en näe mitään tolkkua investoida kulutuksen vähentämiseen, isoihin akustoihin, aurinkopaneeleihin tai polttokennoihin vain sen takia että muutamia päiviä vuodessa vältytään moottorin käyttämiseltä.
Suurimman osan aikaa vene on kuitenkin laiturissa maasähkö kiinni tai sitten kulussa jolloin moottori on käynnissä. Eli käytännössä suurimman osan aikaa sähköä saadaan maista tai moottorin latausgeneraattorilta eikä kulutuksen vähentämiselle ole perusteita.
Se, että jos vene on muutamia päiviä kesässä jossain sähkön ulottumattomissa ja moottoria käytetään tyhjäkäynnillä sähkön tuottamiseksi on hyvinkin pieni kustannus koko veneilyssä saati siihen verrattuna että investoitaisiin johonkin sen välttämiseksi.Me toimitaan seuraavasti. koneella ajossa jääkaappi täysille ja jos tarvitaan lämppäriä esim. luonnonsatamassa (illalla tultaessa) niin myös se päälle jo koneajossa rantaa lähestyttäessä. Se sytyttäminen vie eniten energiaa. Kun saavutaan rantaan, jääkaappi pienemmälle (tavarat jo kylmiä) ja lämppäri minimiin tai kokonaan pois riippuen tarpeesta. Kaikki turha pois päältä.
- Joakim1
eikannataei kirjoitti:
Ensinnäkin lähdetään siitä että dieselmoottorin tyhjäkäynti vie noin litran-kaksi tunnissa . Ja sellaisia päiviä että vene on esimerkiksi ankkurissa maasähkön ulottumattomissa on aika harvoin.
Niin en näe mitään tolkkua investoida kulutuksen vähentämiseen, isoihin akustoihin, aurinkopaneeleihin tai polttokennoihin vain sen takia että muutamia päiviä vuodessa vältytään moottorin käyttämiseltä.
Suurimman osan aikaa vene on kuitenkin laiturissa maasähkö kiinni tai sitten kulussa jolloin moottori on käynnissä. Eli käytännössä suurimman osan aikaa sähköä saadaan maista tai moottorin latausgeneraattorilta eikä kulutuksen vähentämiselle ole perusteita.
Se, että jos vene on muutamia päiviä kesässä jossain sähkön ulottumattomissa ja moottoria käytetään tyhjäkäynnillä sähkön tuottamiseksi on hyvinkin pieni kustannus koko veneilyssä saati siihen verrattuna että investoitaisiin johonkin sen välttämiseksi.Saa kyllä olla todella iso moottori purjeveneeseen, jotta veisi tyhjäkäynnillä 1-2 l/h. Tietysti kulutus riippuu myös latausvirrasta. Vaikkapa Yanmar 3YM30 näyttää tuottavan n. 2 kW akselitehon n. 1 l/h kulutuksella (1400 rpm) eli huonollakin laturin hyötysuhteella tuottaisi 1 kW lataustehon eli 14 V 70 A. Harvempi akusto ottaa kauaa tuollaista virtaa vastaan.
- TyhjäkäyntiOnMyrkkyä
eikannataei kirjoitti:
Ensinnäkin lähdetään siitä että dieselmoottorin tyhjäkäynti vie noin litran-kaksi tunnissa . Ja sellaisia päiviä että vene on esimerkiksi ankkurissa maasähkön ulottumattomissa on aika harvoin.
Niin en näe mitään tolkkua investoida kulutuksen vähentämiseen, isoihin akustoihin, aurinkopaneeleihin tai polttokennoihin vain sen takia että muutamia päiviä vuodessa vältytään moottorin käyttämiseltä.
Suurimman osan aikaa vene on kuitenkin laiturissa maasähkö kiinni tai sitten kulussa jolloin moottori on käynnissä. Eli käytännössä suurimman osan aikaa sähköä saadaan maista tai moottorin latausgeneraattorilta eikä kulutuksen vähentämiselle ole perusteita.
Se, että jos vene on muutamia päiviä kesässä jossain sähkön ulottumattomissa ja moottoria käytetään tyhjäkäynnillä sähkön tuottamiseksi on hyvinkin pieni kustannus koko veneilyssä saati siihen verrattuna että investoitaisiin johonkin sen välttämiseksi.Dieselkonetta ei pidä käyttää yli 10 min tyhjäkäynnillä, se karstoittuu. Myös latausteho on silloin huono. Pitää olla vähintään 1200 kierrosta, jotta männänrenkaat eivät pikeydy.
- bfl2h
TyhjäkäyntiOnMyrkkyä kirjoitti:
Dieselkonetta ei pidä käyttää yli 10 min tyhjäkäynnillä, se karstoittuu. Myös latausteho on silloin huono. Pitää olla vähintään 1200 kierrosta, jotta männänrenkaat eivät pikeydy.
Yleismittarin näyttämän lukeman mukaan pikku-yanmarissani pitää olla jonkun verran kierroksia ennenkuin lataus nousee samalle tasolle kuin se on normaaliajossa, tyhjäkäynnillä ei paljon lataa. Kierroksia kannattaa muutenkin pitää yllä jonkun verran akkua ladatessakin, mutta löpöä kyllä saattaa mennä jo lähes puoli litraa tunnissa kun ajossa menee litra tunnissa.
- eikannataei
Miksi latureissanne on niin hitaat välitykset ettei lataa tyhjäkäynnillä juuri mitään??
Dieselin kierrosalue on aika kapea niin ei pitäisi olla mikään ongelma laittaa laturia niin pienellä hihnapyörällä että tyhjäkäynnilläkin lataa ainakin lähes täysillä eikä laturin maksimikierrokset tule silti vastaan.
Nimittäin bensamoottorilla varustetussa autossakin laturit saadaan välitettyä siten että virtaa tulee tyhjäkäynnilläkin tarpeeksi, ja siinä kierrosalue on paljon isompi kuin venedieselissä.
Veneessä ei ole mittaria mutta autosta olen katsonut tuon 1-2 litraa tunnissa joten oletan että vie saman. Minulla Yanmar 4JH-HTE moottorissa on 85a laturi (ei alkup., myöhemmin vaihdettu) ja lataa tyhjäkäynnilläkin (olisiko jotain 700rpm) 14,4-14,5 laturin navoilta vaikka akut vajaita ja kulutukset päällä. Ampeereita en ole mittaillut.
Ei se voi karstoittua niin paljoa että se mitään suuremmin haittaisi vaikka sillointällöin muutaman tunnin käyttää. Käytetäänhän mm. kuorma- ja linja-autojakin tuntikausia tyhjäkäynnillä pitkin talvea ja tuskin niissäkään moottorit hajoilee.
Ja ihan henkilöautoakin tulee talvisin ainakin itselläni käytettyä pidempiäkin aikoja kuin 10min tyhjäkäynnillä ja on diesel eikä ole siihenkään mitään tullut. - ei.kannatakaan
eikannataei kirjoitti:
Miksi latureissanne on niin hitaat välitykset ettei lataa tyhjäkäynnillä juuri mitään??
Dieselin kierrosalue on aika kapea niin ei pitäisi olla mikään ongelma laittaa laturia niin pienellä hihnapyörällä että tyhjäkäynnilläkin lataa ainakin lähes täysillä eikä laturin maksimikierrokset tule silti vastaan.
Nimittäin bensamoottorilla varustetussa autossakin laturit saadaan välitettyä siten että virtaa tulee tyhjäkäynnilläkin tarpeeksi, ja siinä kierrosalue on paljon isompi kuin venedieselissä.
Veneessä ei ole mittaria mutta autosta olen katsonut tuon 1-2 litraa tunnissa joten oletan että vie saman. Minulla Yanmar 4JH-HTE moottorissa on 85a laturi (ei alkup., myöhemmin vaihdettu) ja lataa tyhjäkäynnilläkin (olisiko jotain 700rpm) 14,4-14,5 laturin navoilta vaikka akut vajaita ja kulutukset päällä. Ampeereita en ole mittaillut.
Ei se voi karstoittua niin paljoa että se mitään suuremmin haittaisi vaikka sillointällöin muutaman tunnin käyttää. Käytetäänhän mm. kuorma- ja linja-autojakin tuntikausia tyhjäkäynnillä pitkin talvea ja tuskin niissäkään moottorit hajoilee.
Ja ihan henkilöautoakin tulee talvisin ainakin itselläni käytettyä pidempiäkin aikoja kuin 10min tyhjäkäynnillä ja on diesel eikä ole siihenkään mitään tullut.Moottorin puolen hihnapyörä on vähän vaivalloinen vaihdettava ja laturin puolella loppuu momentti tehoa otettaessa pyörän pienentyessä. Toisaalta kiilahihnaa ei älyttömän pienellä säteellä voi käyttää. Siksi ei tyhjäkäynnillä saa riittävästi lataustehoa. Jännitteen nousu laturin navoilla ei kerro mitään tehosta, kertoo vain sen, että akut eivät paljoa ota vastaan. Mittaa ne ampeerit ja päättele vasta sitten. Eivät ne välitykset alkuperäisinä aivan sattumalta ole sellaiset kuin ovat.
- pitkä.joutokäynti
eikannataei kirjoitti:
Miksi latureissanne on niin hitaat välitykset ettei lataa tyhjäkäynnillä juuri mitään??
Dieselin kierrosalue on aika kapea niin ei pitäisi olla mikään ongelma laittaa laturia niin pienellä hihnapyörällä että tyhjäkäynnilläkin lataa ainakin lähes täysillä eikä laturin maksimikierrokset tule silti vastaan.
Nimittäin bensamoottorilla varustetussa autossakin laturit saadaan välitettyä siten että virtaa tulee tyhjäkäynnilläkin tarpeeksi, ja siinä kierrosalue on paljon isompi kuin venedieselissä.
Veneessä ei ole mittaria mutta autosta olen katsonut tuon 1-2 litraa tunnissa joten oletan että vie saman. Minulla Yanmar 4JH-HTE moottorissa on 85a laturi (ei alkup., myöhemmin vaihdettu) ja lataa tyhjäkäynnilläkin (olisiko jotain 700rpm) 14,4-14,5 laturin navoilta vaikka akut vajaita ja kulutukset päällä. Ampeereita en ole mittaillut.
Ei se voi karstoittua niin paljoa että se mitään suuremmin haittaisi vaikka sillointällöin muutaman tunnin käyttää. Käytetäänhän mm. kuorma- ja linja-autojakin tuntikausia tyhjäkäynnillä pitkin talvea ja tuskin niissäkään moottorit hajoilee.
Ja ihan henkilöautoakin tulee talvisin ainakin itselläni käytettyä pidempiäkin aikoja kuin 10min tyhjäkäynnillä ja on diesel eikä ole siihenkään mitään tullut.Kyllä ne meidän (ainakin oma) laturimme lataavat tyhjäkäynnillä oikein hyvin. Kysymys on varmaankin siitä mikä on akun varaustila ja miten mitataan. Jos varaustila ei ole huono, latausjännite ja -virta laskee aika nopeasti aivan niinkuin tuossa edelläkin selostettiin. Hihnapyörän muuttaminen ei siihen vaikuta.
Sanot, ettei venemoottori voi karstoittua, koska kuorma- ja linja-autotkin voivat olla tuntikausia tyhjäkäynnillä. Vertailu ei taida olla täysin onnistunut siinä, että autojen dieseleitä myös kuormitetaan tyhjäkäyntien välillä. Jos vene on useita vuorokausia satamassa tai ankkurissa ja sähkön tuotto hoidetaan pitkillä tyhjäkäyntijaksoilla, palamatta jäänyttä polttoainetta moottoriöljyä voi tarttua männänrenkaisiin. Kyllä venemoottoriakin pitäisi ryntäyttää/kuormittaa, jotta hiili puhdistuisi sylintereistä ja polttonesteenruiskutusventtiilistä. Jos on pakko ladata päivittäin satamassa/ankkurissa, kannattaa panna vaihde päälle ja lisätä kierroksia latausjaksojen aikana. Siitä diesel "tykkää" enemmän kuin kuormittamattomasta joutokäynnistä. - waihdepäällek
"...kannattaa panna vaihde päälle ja lisätä kierroksia latausjaksojen aikana."
Miksi vaihde päälle? - eikannataei
pitkä.joutokäynti kirjoitti:
Kyllä ne meidän (ainakin oma) laturimme lataavat tyhjäkäynnillä oikein hyvin. Kysymys on varmaankin siitä mikä on akun varaustila ja miten mitataan. Jos varaustila ei ole huono, latausjännite ja -virta laskee aika nopeasti aivan niinkuin tuossa edelläkin selostettiin. Hihnapyörän muuttaminen ei siihen vaikuta.
Sanot, ettei venemoottori voi karstoittua, koska kuorma- ja linja-autotkin voivat olla tuntikausia tyhjäkäynnillä. Vertailu ei taida olla täysin onnistunut siinä, että autojen dieseleitä myös kuormitetaan tyhjäkäyntien välillä. Jos vene on useita vuorokausia satamassa tai ankkurissa ja sähkön tuotto hoidetaan pitkillä tyhjäkäyntijaksoilla, palamatta jäänyttä polttoainetta moottoriöljyä voi tarttua männänrenkaisiin. Kyllä venemoottoriakin pitäisi ryntäyttää/kuormittaa, jotta hiili puhdistuisi sylintereistä ja polttonesteenruiskutusventtiilistä. Jos on pakko ladata päivittäin satamassa/ankkurissa, kannattaa panna vaihde päälle ja lisätä kierroksia latausjaksojen aikana. Siitä diesel "tykkää" enemmän kuin kuormittamattomasta joutokäynnistä.Johan tuossa moni sanoi että tyhjäkäynnillä ei tule kuin muutamia ampeereita. Kyllä sieltä ainakin muutamia kymmeniä on tultava, koska jännite ei notkahda tyhjäkäynnillä! Eipä keskellä talvea mitään voi mennä mittailemaan.
Akkuja on 74ah käynnistysakku 140ah kulutusakku ja harvemmin tyhjänä kun aina laiturissa töpselin perässä.
Ei se veneenkään moottori voi karstoittua niin että se siihen hajoaisi jos sitä muutaman tunnin käyttää muutamana päivänä tyhjää tai vaikka käyttäisi muutaman päivän putkeen niin pitäisi sen nyt kestää!
Eikö näitä samoja dieseleitä käytetä myös jossain pienkaivureissa ja vastaavissa missä varmaan myös tyhjäkäyntiä kertyy.
Ja miten meinaat ettei veneen dieseliä kuormitettaisi milloinkaan? Eiköhän se vene sieltä jostain erälaiturista missä sähköä on tyhjää käyttämällä jauhettu tule ihan ajamalla pois milloin moottori kuormittuu ja karstat palaa pois.
- potunvrivo
Kyllä kansivalot (2x50W halogen) ja telkkarikin pitäisi olla päällä.
- Sähkärievp
Jos mittari oikein käytettynä näyttää 10A, niin sitä kannattaa uskoa. Ja eipä se nyt ihme kulutus ole kun tosiaan vastaa 120W tehoa. Jos haluat eritellä kohteiden mukaan eikä pihtimittaria ole, niin sammuttele/ kytke laitteita yksitellen niin näet laitekohtaisen kulutuksen.
- Matkapurjehtija
Kulutus ketjun aloittelijalla näyttää melko normaalilta noilla laitteilla, eihän niitä kaikkia normaalisti käytetä yhtä aikaa.
Tietokone on aika iso virtasyöppö, kannattaa mitata tietsikan kulutus erikseen. Autopilottipurjehduksessa menee noin 10A, enkä usko kiinteän ampeerimittarin ehtivän reagoimaan pilotin hydraulipumpun ohjausliikkeisiin ihan täysimääräisesti.
Konelatauksessa kannattaa ensin hetki käyttää kierroksia reilun 1500 kun akusto kykenee ottamaan vastaan laturin täyden tuotannon. Kierroksia voi sitten laskea tonnin pintaan noin vartin jälkeen kun akusto ottaa enää noin 40A vastaan. Tähän optimointiin kiinteä ampeerimittari on suuri apu.
Konetta kannattaa käyttää ankkurissa tunnin/vrk ja pitkällä purjehduksella noin 4×1 tunnin jaksot. Tuolla tavalla toimien et koskaan päästä akkujen varaustasoa alle 50% joka lyhentää merkittävästi akkujen elinikää. Silti viikon reissaamisen ja ankkuroinnin jälkeen on hyvä saada vene maasähköön pariksi vuorokaudeksi jolloin akut vasta täyttyvät oikeasti täysvaraukseen.
Noin toimien akkuni ovat kestäneet tähän asti 8 vuotta, eivätkä ne edelleenkään osoita ryytymisen merkkejä. Jos sinulla on aurinkopaneeleja, huomioi että niillä ei pysty mitenkään täyttämään purettuja akkuja, ainoastaan ylläpitämään optimioloissa täysiä akkuja. Liiallinen usko paneeleihin on suuri syy siihen että akut tärveltyvät muutamassa vuodessa.- panelman
Ariel37:n kommentti
"Jos sinulla on aurinkopaneeleja, huomioi että niillä ei pysty mitenkään täyttämään purettuja akkuja, ainoastaan ylläpitämään optimioloissa täysiä akkuja. Liiallinen usko paneeleihin on suuri syy siihen että akut tärveltyvät muutamassa vuodessa."
Voisitkohan hieman täsmentää kommenttiasi, oma käsitykseni on täysin päinvastainen eli aurinkopaneeleilla pidennän akkujeni käyttöikää huomattavasti. Tietysti paneelien teho, säätimet ja käyttö tulee olla asianmukaista. panelman kirjoitti:
Ariel37:n kommentti
"Jos sinulla on aurinkopaneeleja, huomioi että niillä ei pysty mitenkään täyttämään purettuja akkuja, ainoastaan ylläpitämään optimioloissa täysiä akkuja. Liiallinen usko paneeleihin on suuri syy siihen että akut tärveltyvät muutamassa vuodessa."
Voisitkohan hieman täsmentää kommenttiasi, oma käsitykseni on täysin päinvastainen eli aurinkopaneeleilla pidennän akkujeni käyttöikää huomattavasti. Tietysti paneelien teho, säätimet ja käyttö tulee olla asianmukaista.Varmasti paneelit pidentävät akuston ikää jos niitä käytetään täysien akkujen ylläpitoon ja vaikkapa jääkaapin sähkönkulutukseen. Jos taas akut on seilattu jonnekin alle 50% varaustasoon ja jäädään paneelien varaan ankkuriin niin akusto kärsii. Valtaosa purjehtijoista ei oikein tunnu ymmärtävän tätä asiaa ja sitten akkuja uusitaan jopa alle 12 kk käytön jälkeen.
Hyvillä paneeleilla etelässä ei tarvita edes sitä tunnin konelatausta / päivä kun aurinko paistaa ja paneelit toimivat. Silti konetta tulee käytettyä joka toinen päivä lämminvesivaraajan kuumennukseen ja samalla akutkin täyttyvät.
Jos minulla olisi käytössä tavanomaisesti sijoitettavat paneelit, välttyisin ankkurissa joka toiselta päivittäiseltä lataustunnilta ja meriajossa yhdeltä tunnin lataussessiolta /vrk. Paneelit säästäisivät mahdollisesti siten 15 -20 litraa naftaa vuodessa tms.
Pienpursissa tilanne voi olla osin erilainen jos autopilottia ei käytetä ja sähkönkulutus on muutenkin ympärivuotisesti asuttavia matkaveneitä vähäisempää.
- Aurinkoisen
Uuden panelin ja säätimen myötä saadun tiedon mukaan ikivanha vain navigointiin käytetty läppäri tahtoo 2,5A. iPad 0,5A. Pieni kompressori jääkaappi käydessään n. 3A. käyntiaika lämpötiloista riippuen n 1/3. Kaapissamme on kylmäkalleoptio, korkealla jännitteellä ladataan varaajaa ja sail asennossa mennään jopa puolen vrk Kallen voimin. Lyhyillä keikoilla toinen lisäkonsti on heittää kaappiin vaikkapa vihannespakasteita. Sisävalot ja kulkuvalot on led, jokunen kerrallaan käytössä, jollei unohdu. Keittiössä kyllä vielä loisteputki 10W ja punavalo, samoin salongin mörkövalo, mutta ne on käytössä vain hetkittäin. Iltapuhteella kynttilä. Autopilotti nirskuttaa laitaisella, myötäisellä, sitä ei panelimittari osaa kun menee sähköt ohi, mutta ei jännitemittari paljon säiky ohjauspulssiin, päivätolkulla veivaa. Puhallinlämmitin on hyvä käynnistää koneen käydessä, jolloin virtaa riittää, kamiinat sen kun palaa ja käytännössä wallaksesta on tähän mennessä aina loppunut lamppuöljy tankista ennen kun Virtaset akuista.
Koneajovalo ja kansivalot on vielä hehkuaikaa, so what?
Aurikoteho nimellisesti 115W ja AeroGen2 pilviseen keliin:-) hupiakut 150 ja startti 75A.- FF27Charlotta
Kylmäkalleoptio on varsin helppo toteuttaa myös perinteisillä isommilla kylmäkalleilla, jos jääkaapissa on O-mallinen höyrystin. Sinne vaan kylmäkalleja täyteen ja mahdollisesti kylkeen myös. Oma pieni jääkaappi pysyy kylmänä koko päivän ilman lisävirtaa, jos on yöllä maasähköllä jäähdytetty reilusti kylmäksi.
- Solaarium
Erittäin hyödyllinen mittari virran- ja sähkönkulutuksen seurantaan on esim. Nasa BM-1 akkumonitori. Oikein kytkettynä se näyttää akkujen varauksen tilan, reaaliaikaisen kulutuksen ja latauksen, akkujen käyttöajan ja kuinka kauan menee täyteen lataukseen. Itselläni on jo toisessa veneessäni tällainen ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Kun vielä kytkee aurinkopaneelien lataussäätimen kulkemaan tämän kautta niin näkee paneelien reaaliaikaisen tuoton!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768672Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per593301- 382644
- 272201
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj182185Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto362169- 131927
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151733- 671698
- 181629