Vihitty ja vihkikätön pastori

pastorikysymys

Adventtikirkolla on ainakin joskus ollut ymmärtääkseni semmoinen käytäntö että pelkästään miehet vihitään pastoreiksi eli ovat siis vihittyjä pastoreita ja käsittääkseni omaavat laajemman toimivalta-alueen kuin naispastorit. Naisia taas ei ainakaan aiemmin ole vihitty pastoreiksi mutta he voivat silti toimia pastoreina pienemmällä toimivalta-alueella. Voisiko joku selventää nykyhetkisen tilanteen tai korjata jos olen ymmärtänyt väärin?

65

163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nähtyon

Saa olla pappina ja ei saa olla.
      Saa olla uskomatta Elleniin tai sitten olla uskomatta.
      Saa syödä lihaa ja kahvia tai olla syömättä.
      Sapattikysymyskin on niin että se pitää pitää mutta senkin jokainen pitää oman mielensä mukaisesti ja toiset ei olleenkaan kuin silloin tällöin.
      Pääasia on ettei asioista huutele ja pitää mölyt mahassa ja omat ajatukset omina.
      Näin tämä menee.

• saa.halveksuntaa

Muistettava myös on, että seurakunnissa on omat "ilmiantajat", joiden tehtävänä on nuuskia, mitä kenties adventtikirkon sääntöjen vastaista seurakunnan jäsenen on kuultu tekevän tai hän on tehnyt ja sitten ilmiantaa "rötökset" seurakunnan pastorille tai vanhimmille. Myöhemmin asia päätyy seurakunnan johtokunnalle, joka päättää, kuinka "harhapoluille" joutunutta "lammasta" tulee rangaista. Yleensä rangaistukseksi riittää se, että koko seurakunta saa tietää puskaradion kautta, mitä tämä erheen tehnyt lammas on tehnyt ja hän saa niiltä toisilta "pyhiltä" halveksuvia ja tuomitsevia katseita. Tätä kutsutaan "savustamiseksi ulos" pyhien piiristä.

• Oikea malli on tämä:

Matt. 18:15-18 "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu."

Jos joku ryhtyy "kyttäämään" muita, niin silloinhan hän on se, jota pitää ojentaa.

• TimoFlink kirjoitti:

Oikea malli on tämä:

Matt. 18:15-18 "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu."

Jos joku ryhtyy "kyttäämään" muita, niin silloinhan hän on se, jota pitää ojentaa.

Hep-

"Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu."

Matt 18:18; Huom; -Seurakunta voi vahvistaa vain sellaisia asioita mistä on sovittu subjektin kanssa asia seurakunnan vahvistettavaksi.

>>> - Muistakaa asiassa että seurakuntayhdistyskin on velvoitettu ns. hyvään hallintotapaan, -Teidän pitää olla subjektiin yhteydessä, -vuorovaikutuksessa subjektin kanssa, sopimuksessa subjektin kanssa jota siis asia koskee ja jolle asia on henkilökohtainen.
        Seurakunnan päätöksiä voi tehdä vain johtokunta!
        Seurakunnalla ei ole viranhaltijan asemaa kenelläkään, eikä seurakunassa -seurakunta voi määrätä ihmisille kuritustoimia. _Kaikesta päätöksenteosta mikä koskee subjektia on toimitettava subjektille ilmoitus.
        Ihmisten henkilökohtaisilla asioilla ei voi hypätä seurakuntalaiset itsenäisesti, ja ilman tilivelvollisuutta puheistaan ja toimistaan koskien subjektia.
        Viranhaltijan asemaa missä voisi ohittaa subjektin subjektia koskevassa päätöksenteossa ei ole missään olemassa.
        > Seurakuntayhdistyksessä, ja kaikessa muussakin yhdistystoiminnassa jäsenien itsenäinen toimivalta on äänestyslappu ryhmän päätöksenteossa.
        Johtokunta/ hallitus kantaa juridisen vastuun aina joka tapauksessa ryhmän toiminnan vaikuttavuuden tuloksista.
        Seurakunnan työntekijät ovat toimielimen/johtokunnan/hallituksen alaisuudessa.
        Adaptaation asiat on kirkkoon on määräaikaisissa tehtävissä demokratian mukaan.

Hengelliseen yhdistys- järjestö-toiminaan ei kuulu ihmisen johtajuus.
        Teologinen tiedekunta kouluttaa Raamatun tutkimuksen asioissa, ja uskonnon historian asioita, sekä antaa kielissä valmiuksia. Teologit on koulutettu hengelliseen palveluun ja -vastuuseen, ei henkilökohtaiseen johtajuuteen, eikä hallinnollisiin asioihin. Ihmisen johtajuus ei ole mahdollista. Jäsenet liittyvät järjestön arvon vuoksi vapaaehtoiseen etujärjestön harrastus-vakaumus-aate-toimintaan.
        Toiminnassa voi olla vain tasa-arvoisia ihmisiä. KV-Adventtikirkon presidentti käytää oman itsenäisen toimivaltansa pääkonfrenssissa, =itsenäinen toimivalta hänelläkin on äänestyslappu ryhmän päätöksenteossa.
        Vain vastuuta ja palvelua voi olla vastuunkantajilla. Yksikköjen veto on vastuunkantoa, ei johtajuutta. Kaikki johtaja nimikkeet tulisi poistaa, sillä maalliset ihmiset käsittävät ne väärin, ja ryhtyvät katsomaan ihmiseen.

Korkea professionaalinen tieto yhdessä Jumalan Hengen vakaumuksen vastuunkantajien arvona, on taannut Adventtikirkolle teologiassa korkean tiedon, ja korkean Raamatun tutkimuksen tason.
        Tämän vuoksi kymmenyksiä on kannattanut maksaa näiden toimijoiden vuoksi.
        1 Kor 9 valtuuttaa elantoon, -ei henkilökohtaiseen vaurastumiseen, tässä on korkea vastuu palkkahenkilöstöillä.

Seurakuntayhdistykset vaativat paljon erilaisia tehtäviä pyöriäkseen. Seurakunnan demokratia valitsee määräaikaisiin tehtäviin.
        Ihmillä on erilaisia voimavaroja elämänsä aikana. Työ- ja perhe vie voimat ja ajan usein, ja onkin tärkeä huolehdittava tietenkin. > Hengellinen vastuunkanto ryhmästä on harvoin kokonaisvaltaista seurakunta-ryhmän toiminnan vastuunkantoa. Ihmisen arvoon tahtoo kuulua itsekkäiden etujen tavoittelua kokonaisvaltaisen vastuunkannon sijasta; Oman perheen edun tavoittelua, oman edun tavoittelua, omien ehtojen ajamista, oman kunnian pyyntöä, itsensä viihdyttämistä, "hällä-väliä-antaa-mennä-vaan" -johtajuutta," -Perheleirien pystyttäminen ei ole seurakunna demokratiaa, eli seurakunnan demokratia ei ole koskaan kenenkään perheasia.

Hyvä vastuunkantaja on asiantunteva, -asiantuntemusta edustava, vastuuntuntoinen, tunnollinen, ahkera, rakastava, nöyrä, 100% pyhittynyt kokonaisvaltaista ryhmän etua ajatteleva.
        Kirkon yksikköjen vastuunkantajat tekevät isoa työtä, jota voi pitää arvossa, ja näille ihmisille lykätä leipä suuhun. Jumalan työn kustantajina on usein rutiköyhiä ihmisiä, ja siksi palkkahenkilöstön valvottava oma etunsa ettei henkilökohtaisen vaurastumisen tarve riistä näitä rutiköyhiä. Palkanmaksajat ovat aina työnantajan asemassa, ja siksi moraalinen "työnantajan asema" on jäsenillä, ja työntekijät oltava toimielimen alaisuudessa aina, kuten kaikki muutkin jäsenet, eli ja hoitaa vastuitaan toimielimissä.
        Kirkolla ei ole varaa palkata turhaan, ja nämä ihmiset ovat tärkeässä työssä.
        Kirkon esimies on palkkahenkilöstön esimies työnjohtaja. Kirkon yksiköissä voi olla palkkatyöntekijöitä esimiehinä palkkalaisille. Esimiesasema suhteessa toiseen ihmiseen ei kuulu yhdistystoimintaan eikä eläkepäiviin, vaan on aina työelämään liittyvä asia. Jäsenien itsenäinen toimivalta on äänestyslappu, ja organisaation rakenne on mahdollistanut tasa-arvon arvon metodin, kunhan tasa-arvo vain ymmärretään oikein toteuttaa.

jatkan lyhyesti vielä; alla >>>>>

• Jatkoa edelliseeni;

>>>>>>>> Kirkon arvo on Raamatun evankeliumin Jeesus Kristus missio- ja jäsenien hengellinen arvo-etujärjestö harrastus-vakaumustoiminnassa.
        Adventtikirkko on hieno organisaatio- jossa Jeesus Kristus on kunniassa, ja Raamatun tutkimus huipussaan. Kirkon teologia hieno Herrassa Jeesuksessa Jumalan Hengen ihmisten toiminnassa; Ilm 19:10.
        Kirkon arvo on terve hengellinen ryhmä. Kuitenkin aina siellä missä on ihmisiä syntyy myös ristiriitoja. On siksi tärkeätä että ymmärretään se jäsenien keskinäinen tasa-arvon metodi mitä esitin juuri edellisessä.

Vertikaalisen järjestyksen 1920 luvun metodit ovat aikansa eläneitä. Ne syntyivät samaan aikaan kun Suomikin syntyi.
        Karjalaisen ompelimon perinne, 1920 luvun isin pappistaidot, maakunnan mäkituvan isin puuvajakasvatus, tai Pohjalainen hieromokaan eivät kasvata ei kouluta johtajuuteen. Teologinen tiedekunta kouluttaa vain Raamatun asiantuntijuutta. On siksi tärkeätä ymmärtää ryhmien toiminta että toimielin on ainoa päätöksentekijä, ja toimielin on aina vastuunakannon moottori joka kantaa juridisenkin vastuunkin aina. Mummot ja paaparaiset eivät voi hallita ja vallita ihmisten henkilökohtaisia asioita hyppäämällä itsenäisesti toisen ja kolmannen persoonan henkilökohtaisilla asioilla ilman tilivelvollisuutta puheistaan ja toimistaan. Kaikesta subjektia koskevasta päätöksenteosta pitää seurata ilmoitus, -kirjallinen ilmoitus, Vain sellaisia asioita mistä on sovittu subjektin kanssa voi seurakunta vahvistaa- Jos toimitaan toisin on aikanaan seurauksena sitten mahdollisia ikäviä asioita, jos joku vetää tuomioistuimeen asioita että olisi joutunut kuritustoimiin joista ei ole mitään ilmoitusta, esim.
        >>>> Jokainen sälli- jokainen likka, mummo ja paaparainen, jokainen pappi ja seurakunnan huoltaja vastaa ja hoitaa tehtäviään aina toimielimen alaisuudessa! Tasa-arvon metodi toimii kun jäsenet käyttävät äänestyslappu-periaatetta itsenäisenä toimivaltanaan. Toimielin on pomo käytännön asioissa, ja kantaa aina juridisen vastuun ryhmän toiminnan vaikuttavuuden tuloksista.
        Ilman rakennetta ei organisaatiota ole olemassa.

Olen 100% yksityistä blogiani hiukan keventänyt etusivua. Siellä tärkein metodi yksityisillä kotisivuillani on hengellinen metodi.
        Minun harrastukset ja oman sukuni ajokaluperinne on esillä 100% yksityisessä blogissani jonka pomo olen vain minä. Siellä on vain linkki-kokoelma; Ei kirkon toimintaa! - Esipuhe kirjoituspajani takomiin tuotteisiin; http://jarinhotelli.blogspot.com/p/tekijanoikeuksista.html

Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija
        ingen pappi
        ingen opettaja
        Kurpan torpan sepän pojanpojanpojanpoika

• Jatkoa edelliseeni;

>>>>>>>> Kirkon arvo on Raamatun evankeliumin Jeesus Kristus missio- ja jäsenien hengellinen arvo-etujärjestö harrastus-vakaumustoiminnassa.
        Adventtikirkko on hieno organisaatio- jossa Jeesus Kristus on kunniassa, ja Raamatun tutkimus huipussaan. Kirkon teologia hieno Herrassa Jeesuksessa Jumalan Hengen ihmisten toiminnassa; Ilm 19:10.
        Kirkon arvo on terve hengellinen ryhmä. Kuitenkin aina siellä missä on ihmisiä syntyy myös ristiriitoja. On siksi tärkeätä että ymmärretään se jäsenien keskinäinen tasa-arvon metodi mitä esitin juuri edellisessä.

Vertikaalisen järjestyksen 1920 luvun metodit ovat aikansa eläneitä. Ne syntyivät samaan aikaan kun Suomikin syntyi.
        Karjalaisen ompelimon perinne, 1920 luvun isin pappistaidot, maakunnan mäkituvan isin puuvajakasvatus, tai Pohjalainen hieromokaan eivät kasvata ei kouluta johtajuuteen. Teologinen tiedekunta kouluttaa vain Raamatun asiantuntijuutta. On siksi tärkeätä ymmärtää ryhmien toiminta että toimielin on ainoa päätöksentekijä, ja toimielin on aina vastuunakannon moottori joka kantaa juridisenkin vastuunkin aina. Mummot ja paaparaiset eivät voi hallita ja vallita ihmisten henkilökohtaisia asioita hyppäämällä itsenäisesti toisen ja kolmannen persoonan henkilökohtaisilla asioilla ilman tilivelvollisuutta puheistaan ja toimistaan. Kaikesta subjektia koskevasta päätöksenteosta pitää seurata ilmoitus, -kirjallinen ilmoitus, Vain sellaisia asioita mistä on sovittu subjektin kanssa voi seurakunta vahvistaa- Jos toimitaan toisin on aikanaan seurauksena sitten mahdollisia ikäviä asioita, jos joku vetää tuomioistuimeen asioita että olisi joutunut kuritustoimiin joista ei ole mitään ilmoitusta, esim.
        >>>> Jokainen sälli- jokainen likka, mummo ja paaparainen, jokainen pappi ja seurakunnan huoltaja vastaa ja hoitaa tehtäviään aina toimielimen alaisuudessa! Tasa-arvon metodi toimii kun jäsenet käyttävät äänestyslappu-periaatetta itsenäisenä toimivaltanaan. Toimielin on pomo käytännön asioissa, ja kantaa aina juridisen vastuun ryhmän toiminnan vaikuttavuuden tuloksista.
        Ilman rakennetta ei organisaatiota ole olemassa.

Olen 100% yksityistä blogiani hiukan keventänyt etusivua. Siellä tärkein metodi yksityisillä kotisivuillani on hengellinen metodi.
        Minun harrastukset ja oman sukuni ajokaluperinne on esillä 100% yksityisessä blogissani jonka pomo olen vain minä. Siellä on vain linkki-kokoelma; Ei kirkon toimintaa! - Esipuhe kirjoituspajani takomiin tuotteisiin; http://jarinhotelli.blogspot.com/p/tekijanoikeuksista.html

Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija
        ingen pappi
        ingen opettaja
        Kurpan torpan sepän pojanpojanpojanpoika

• TimoFlink kirjoitti:

Oikea malli on tämä:

Lyhyt tieto;

Minä olen korkeamoraalinen mies, joka on vuosikymmenien ajan noudattanut tämän maan lainsäädäntöjä.
        Ainoa rikoksen tunnusmerkit täyttävä tekoni on rattijuopumus 1986. (1986)
        Koska olen korkeamoraalinen mies, olen kieltäytynyt nuorten seksitarjoiluista kunhan tulin ensin itse vanhemmaksi; -30- ikävuosistani lähtien.

Nuorten ko. tarjoiluja on ollut lukuisia 30- ikävuosieni jälkeen, ja en ole sanaakaan niistä puhunut. Minä en ole sanaakaan puhunut ainokaisenkaan ihmisen intiimi-asioista elämäni aikana.
        Minä en koskaan olemässäni ole ryhtynyt homoseksuaaliseen suhteeseen.
        Homoseksuaalisia suhteita ei minulla ole koskaan ollut ainuttakaan.
        Olen ilman vakiintumista ollut intiimisuhteissa kuudenkymmenen naisen kanssa elämässäni 1 vrk - 1,5 vuoden aikajaksoissa.

Minulla ei ole moraalista syyllisyyttä 1980 nuoruuden mielenhäiriööni, -nuorten - ja nuorten henkilöiden 1980 luvulle ajoittuvat käytös- mielenhäiriöt ja sekavuustilat pitää jättää syyllistämättä, koska sellaisissa ei sekunninkaan harkintaa ole, ja nuoret sekoilevat sekoilunsa. Monenlaisia harkitsemattomuuksia, mielenhäiriöitä mm. lääkehoidot ja alkoholin ja elämän vaikeudet aiheuttavat ihmisille. Nuorten 20-30 vuotiaiden itsemurhat ovat tuon ikäisten yleisin kuolinsyy.
        Minulla ei ole moraalista eikä juridista syyllisyyttä ollut 1970-1980 lukujen naisseikkailuihin, ei mielenhäiriöihin, ei sekavuustiloihin lähimpään 25- vuoteen- eikä tapahtumien seuraavana päivänäkään, eikä seuraavan kuukaudenkaan aikana, -sillä ihmisten äkillisiä mielenhäiriöitä eikä laillisessa iässä olevien sukupuolisuhteiden asioita voida pitää rikoksina. Kukaan ei ole minua pilkannut 1980 luvun asioista, 25- vuoteen.
        Nyt laskukone käteen;
        Minun kaikenlainen suuseksi- joka kuului minun luonnolliseen normimetodiin nuorten naisten kanssa esileikeissä ennen yhdyntää nuorena tiukkojen pimujen kanssa, ajoittuvat 1974 - 1989 väliselle ajalle. Vanhoilla ja liikapainoisilla akoilla ei ole vaaraa. Olen ollut itsekin nuori vielä 1980 luvulla -Maksimissaan 30- vuotias.

Kannattaa uskoa etten ole moralisoitavissa eikä moraalista eikä juridista syyllisyyttä 1970 - 1980 lukujen nuorten henkilöiden seksiseikkaluihin ja sekavuustiloihin ja mielenhäiriöihin.

Adventtikirkolla ei ole tekemistä minun nuoruuteni päivien kanssa. Olen tullut uskoon hissunkissun 1990 luvulla kansankirkkomme piirissä, ja Adventtiliikkeen jäsen olen ollut ensimmäisen kerran 2002. Minun sukulaisteni kanssa en koskaan keskustellut missään aikamuodossa sanaakan uskon asiosta, eikä minua pidä siksi sotkea kenenkään omantunnon uskon- ja järjestönsä toimintaan missään aikamuodossa.

Minulla oli tusina luottamustehtäviä; - Kunnallisessa hallinnossa, hengellisessä yhdistystoiminnassa, ja suuren vuokrayhtiön asukasdemokratiassa monissa toimielimissä.
        Joistakin ihmissuhdeasioista elämässäni on seurannut pitkäkestoinen stressi joka on johtanut uupumukseen, kaksi kertaa elämässäni. Uupumusta seuraavaan masennukseen. Bourn outista toipuminen vie 10- vuotta. Olen kompastunut poikkeuksetta elämässäni aina ihmissuhdeasioista seuranneeseen stressiin.

Säestin seurakunnan jokaisen laulun, pidin paljon saarnoja ja Raamattutunteja kotiseurakunnassa, sekä lähiseurakunnissa. Vedin yksin 2- tunnin tilaisuuksia tilauksesta seurakunnissa missä oli suorittajista pulaa. Kirjoitin vuoden aikana lähes 200 hengellisiä kirjoituksia raakileet joista on vielä 16% viimeistelemättä, ja kirjoitan lisää.
        Olen uupumuksen ja inhimillisten syiden vuoksi jättänyt hengelliset maallikkovastuuni 1-3.6.2006 (2006) puhelimitse seurakunnan vanhimmalle.
        Kannoin vastuuni 100% joka päivä kaikissa luottamustehtävissä. Luottamustehtävissä ei ole esimiestä toiselle, vaan niissä kannetaan henkilökohtainen vastuu toimielimen alaisuudessa.

Minä en ole elämässäni puhunut kenenkään yksityis- intiimi perheasioita.
        En yhdistyksien, en yhtiöitten, en naapurustojeni, en sukulaistenikaan henkilökohtasia ja yksityisiä asioita ole minä puhunut. En kenenkään suhteista toimielimiinsä ole minä puhunut missään mitään.
        En ole neuvotelut kenenkään tyttäriä 2000- luvulla, koska kukaan ei ole istunut pöytääni näköetäisyydelleni neuvottelemaan sellaisia asioita.
        Rinkulateetä ei sokerimunkkikaffetta, ei lounaskutsua ravintolapäivälliselle ole kuulunut mistään neuvottelemaan tyttäristä ja osakesalkuista, mm.
        Työnantajistani ja asiakkaistani (ja työnantajieni asiakkaista) olen puhunut korkeintaan vain työhön liittyvää elämäni varrella. Nämä eivät ole minulle henkilökohtaisia asioitaan -perheasioitaan koskaan mitään edes puhuneet.

Minä en ole moralisoitavissa enkä juridisesti syytettävissä 1970 - 1980 lukujen 16-30 ikävuosieni seikkaluista ja käytös- mielenhäiröstä, tai sekavuustiloista.
        Olen pian 58- (58- vuotias) korkeamoraalinen maan lakeja ja hallintolkulttuuria -sekä Jeesusta Kristusta -Raamatun arvoa rakastava mies.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• eivoiymmärtää

Eihän kukaan ole syyttänyt sinua.

• Kiitos,-

Kirjoitin yhdistys-järjestötoiminnan funktioista sellaisia asioita mitä on hyvä ja tarpeellista huomioida.

Nykyajan ihmiset ovat yhteistyökykyisiä ja koulutettuja.

Matalan organisaation malli- joka tarkoittaa että toiminta on ihmiselle palkitsevaa, ja ihminen kiinnostuu ja oppii organisaation asioita, kouluttaa itseään, ottaa vastuuta mitä osaa tai luulee osaavansa- on tehokas ja toimiva myös kustannuksiltaan.
        Tämä tarkoittaa käytännössä esim. että jos avaruusaseman siivoojalta kysyy mitä hän tekee työkseen hän vastaa; "Valmistaudun seuraavaan avaruuslentoon, joka suoritetaan puolen vuoden kuluttua."
        Tämä siivooja on niin kiinnostunut ja motivoitunut työhönsä että pystyisi istahtamaan toimitusjohtajan tuolille tuuraamaan toimitusjohtajaa johtajan flunssa ajaksi.
        Tällainen on matalan mallin organisaatio- jossa henkilöstö toimii ja on kiinnostunut työstään joka palkitsee arvollaan.

Siellä ei ole ainokaistakaan pastoria esim. joka sanoisi että pitää olla teologian kandidaatti että kykenisi evankeliumin palveluun.
        Että vain pastorismiehelle sitten kuuluu palkitseva arvo evankeliumista vertikaalisessa järjestyksessä.
        Matalan mallin organisaatio on horisontaalinen- asiat ei makaa hitaasti jonkun pöydällä- vaan henkilöstä osaa, ja nauttii palkitsevasta haasteellisesta työstään.
        Tällainen toiminta on kustannustehokasta.

>>> Mitä liittyy minuun, olen katsonut hyväksi mainita sen mitä mainitsin vain tiedoksi että on hyvä tietää. Minuun ei ole solmittu suhteita joissa olisin voinut kertoilla itse.
        Yhdistystoimintojen yhdistykset kokoontuvat ja hajaantuvat, ja keski-ikäinen mies voi jäädä väliinputoajaksi kaikessa rakkaus-suhde-toimintaverkossa-
        En toki ole ajatellut että keski-ikäinen kuuluisi jonkun lapsiperheeseen sydänkäpyseksi.
        Ihmisiä jää vaille suhdetoimintaverkostojaan- kun taas toisen viettävät perhe-vaali-leireissään elämää halliten ja valliten, mitä toiset ei sitten jaksa.
        Annoin ohjeet tasa-arvon nimissä.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• TimoFlink kirjoitti:

Oikea malli on tämä:

Täsmennys;

"Arvolla" ja "palkitsevuudella" en tarkoita, että ihmisen pitäisi saada omaa kunniaa evankeliumista, en suinkaan; Ef 2:8-9.

Tarkoitan "arvolla" = Kaikki se hieno ja hyvä asia mikä tekee evankeliumin arvokkaaksi, ja "arvo:lla" tarkoitan kaikkea sitä tärkeintä metodia mikä on "periaatteellista" märitelmää toiminnan hyvistä asioista.

"Palkitsevuudella" tarkoitan sitä kaikkea henkistä ja hengellistä hyvää, - intressiä ja mielihyvää - motivaatiota, mikä syntyy kun ihminen saa tyydytystä siitä mitä tekee;
        palvelulnsa toimiunnan hedelmia, sitä iloa mitä antamine antaa evankeliumin kirkkaiden arvojen missiossa.
        Sitä ihmisen henkistä ja hengellistä "palkkaa"-mutta ei oman itsekkään edun tai rahan muodossa kuitenkaan.

Ihmisen pitää ensin kyetä näkemään itsensä jotakin suorittamassa, ja sitten hän pystyy ottamaan tavoitteita, jotka aikanaan saavuttaa. Tätä ei synny jos ei ole kannustavaa ilmapiiriä.
        Jossa pitäisi olla jonkun alamaisena, ja mitään vapautta oma-aloitteeseen palveluun ei olisi ilman vahtikoiria jotka luulisivat alamaisia itsellänsä pitävän.

Sitä positiivista synergiaa mitä motivoitunut yksilö- ja ryhmä toiminnallaan _hyvää voi saada aikaan. Jokainen tehtävä on tärkeä yhdistystoiminnassa.
        Jokainen antaa sitä asiantuntemusta mitä tietää_ ja taitaa, tai luulee taitavansa ja tietävänsä, ja oppii.

Jokainen luulee olavansa aina oikeassa, ja jokainen joka kerran lukaisee Ramaatun läpi luulee tietävänsä enemmän kuin koko kirkko yhteensä.
        Pastorikunnan professionaalinen korkea tieto, ja hengellisyys on pitänyt kirkon teologiaa kurssissa, ja Raamatun tutkimuksen korkealla tasolla.
        Maallikoista tulee jos ovat vilpittömiä ja pyhittyneitä, ja aikaa evankeliumille ihmisiä joilla on näkemystä, tietoa ja kokemusta.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• pappi.aina.mies
        jarinhotelli kirjoitti:

Hep-

"Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu."

Matt 18:18; Huom; -Seurakunta voi vahvistaa vain sellaisia asioita mistä on sovittu subjektin kanssa asia seurakunnan vahvistettavaksi.

>>> - Muistakaa asiassa että seurakuntayhdistyskin on velvoitettu ns. hyvään hallintotapaan, -Teidän pitää olla subjektiin yhteydessä, -vuorovaikutuksessa subjektin kanssa, sopimuksessa subjektin kanssa jota siis asia koskee ja jolle asia on henkilökohtainen.
        Seurakunnan päätöksiä voi tehdä vain johtokunta!
        Seurakunnalla ei ole viranhaltijan asemaa kenelläkään, eikä seurakunassa -seurakunta voi määrätä ihmisille kuritustoimia. _Kaikesta päätöksenteosta mikä koskee subjektia on toimitettava subjektille ilmoitus.
        Ihmisten henkilökohtaisilla asioilla ei voi hypätä seurakuntalaiset itsenäisesti, ja ilman tilivelvollisuutta puheistaan ja toimistaan koskien subjektia.
        Viranhaltijan asemaa missä voisi ohittaa subjektin subjektia koskevassa päätöksenteossa ei ole missään olemassa.
        > Seurakuntayhdistyksessä, ja kaikessa muussakin yhdistystoiminnassa jäsenien itsenäinen toimivalta on äänestyslappu ryhmän päätöksenteossa.
        Johtokunta/ hallitus kantaa juridisen vastuun aina joka tapauksessa ryhmän toiminnan vaikuttavuuden tuloksista.
        Seurakunnan työntekijät ovat toimielimen/johtokunnan/hallituksen alaisuudessa.
        Adaptaation asiat on kirkkoon on määräaikaisissa tehtävissä demokratian mukaan.

Hengelliseen yhdistys- järjestö-toiminaan ei kuulu ihmisen johtajuus.
        Teologinen tiedekunta kouluttaa Raamatun tutkimuksen asioissa, ja uskonnon historian asioita, sekä antaa kielissä valmiuksia. Teologit on koulutettu hengelliseen palveluun ja -vastuuseen, ei henkilökohtaiseen johtajuuteen, eikä hallinnollisiin asioihin. Ihmisen johtajuus ei ole mahdollista. Jäsenet liittyvät järjestön arvon vuoksi vapaaehtoiseen etujärjestön harrastus-vakaumus-aate-toimintaan.
        Toiminnassa voi olla vain tasa-arvoisia ihmisiä. KV-Adventtikirkon presidentti käytää oman itsenäisen toimivaltansa pääkonfrenssissa, =itsenäinen toimivalta hänelläkin on äänestyslappu ryhmän päätöksenteossa.
        Vain vastuuta ja palvelua voi olla vastuunkantajilla. Yksikköjen veto on vastuunkantoa, ei johtajuutta. Kaikki johtaja nimikkeet tulisi poistaa, sillä maalliset ihmiset käsittävät ne väärin, ja ryhtyvät katsomaan ihmiseen.

Korkea professionaalinen tieto yhdessä Jumalan Hengen vakaumuksen vastuunkantajien arvona, on taannut Adventtikirkolle teologiassa korkean tiedon, ja korkean Raamatun tutkimuksen tason.
        Tämän vuoksi kymmenyksiä on kannattanut maksaa näiden toimijoiden vuoksi.
        1 Kor 9 valtuuttaa elantoon, -ei henkilökohtaiseen vaurastumiseen, tässä on korkea vastuu palkkahenkilöstöillä.

Seurakuntayhdistykset vaativat paljon erilaisia tehtäviä pyöriäkseen. Seurakunnan demokratia valitsee määräaikaisiin tehtäviin.
        Ihmillä on erilaisia voimavaroja elämänsä aikana. Työ- ja perhe vie voimat ja ajan usein, ja onkin tärkeä huolehdittava tietenkin. > Hengellinen vastuunkanto ryhmästä on harvoin kokonaisvaltaista seurakunta-ryhmän toiminnan vastuunkantoa. Ihmisen arvoon tahtoo kuulua itsekkäiden etujen tavoittelua kokonaisvaltaisen vastuunkannon sijasta; Oman perheen edun tavoittelua, oman edun tavoittelua, omien ehtojen ajamista, oman kunnian pyyntöä, itsensä viihdyttämistä, "hällä-väliä-antaa-mennä-vaan" -johtajuutta," -Perheleirien pystyttäminen ei ole seurakunna demokratiaa, eli seurakunnan demokratia ei ole koskaan kenenkään perheasia.

Hyvä vastuunkantaja on asiantunteva, -asiantuntemusta edustava, vastuuntuntoinen, tunnollinen, ahkera, rakastava, nöyrä, 100% pyhittynyt kokonaisvaltaista ryhmän etua ajatteleva.
        Kirkon yksikköjen vastuunkantajat tekevät isoa työtä, jota voi pitää arvossa, ja näille ihmisille lykätä leipä suuhun. Jumalan työn kustantajina on usein rutiköyhiä ihmisiä, ja siksi palkkahenkilöstön valvottava oma etunsa ettei henkilökohtaisen vaurastumisen tarve riistä näitä rutiköyhiä. Palkanmaksajat ovat aina työnantajan asemassa, ja siksi moraalinen "työnantajan asema" on jäsenillä, ja työntekijät oltava toimielimen alaisuudessa aina, kuten kaikki muutkin jäsenet, eli ja hoitaa vastuitaan toimielimissä.
        Kirkolla ei ole varaa palkata turhaan, ja nämä ihmiset ovat tärkeässä työssä.
        Kirkon esimies on palkkahenkilöstön esimies työnjohtaja. Kirkon yksiköissä voi olla palkkatyöntekijöitä esimiehinä palkkalaisille. Esimiesasema suhteessa toiseen ihmiseen ei kuulu yhdistystoimintaan eikä eläkepäiviin, vaan on aina työelämään liittyvä asia. Jäsenien itsenäinen toimivalta on äänestyslappu, ja organisaation rakenne on mahdollistanut tasa-arvon arvon metodin, kunhan tasa-arvo vain ymmärretään oikein toteuttaa.

jatkan lyhyesti vielä; alla >>>>>

Onko tasa-arvoa olemassakaan. Kaikki ei ole johtajia. Pappikin on mies, ei ikinä nainen. Nykyään kun naisetkin ovat maallisessa työelämässä pitäisi naisten palkatkin lähentyä miesten palkkoja tässä sitä tasa-arvoa tarvitaan.

• Näin-se-on

"(RNS) Seventh-day Adventists voted Wednesday (July 8 2015) not to allow their regional church bodies to ordain women pastors.

The vote at their 60th General Conference Session in San Antonio was 1,381 to 977. It was largely influenced by delegates from Africa and South America who often have more conservative views on women’s ordination than Adventists in other regions.

Tense discussions throughout the afternoon featured dozens of delegates voicing opinions for and against the question: “Is it acceptable for division executive committees, as they may deem it appropriate in their territories, to make provision for the ordination of women to the gospel ministry?”

The vote and discussion, which reflected decades-long division, came a week before the centennial of the death of Ellen White, one of the founders of the denomination, which has 18 million members worldwide."

Jokaisella USA:n osavaltiolla on vielä asiassa oma päätäntävalta ja käytäntö siitä, voiko adventtikirkko vihkiä naispastoreita.
      Kun ajatellaan maailmanlaajuisesti, niin siinäkin pätee se, että maat saavat itse päättää, vihkivätkö naispastoreitaan.

• miellyttäväkompromissi

Kuulostaa minun korvaan epäjärjestykseltä ja yksinkertaiselta "kyllä tai ei"-kysymykseltä. Tässä nyt on tämmöisellä kompromissilla ilmeisesti yritetty miellyttää kaikkia osapuolia.

• eipäsvalehdella

"Jokaisella USA:n osavaltiolla on vielä asiassa oma päätäntävalta ja käytäntö siitä, voiko adventtikirkko vihkiä naispastoreita."

Osavaltioilla ei ole mitään sanavaltaa Adventtikirkossa.

• pähkinää.purtavaksi
        eipäsvalehdella kirjoitti:

"Jokaisella USA:n osavaltiolla on vielä asiassa oma päätäntävalta ja käytäntö siitä, voiko adventtikirkko vihkiä naispastoreita."

Osavaltioilla ei ole mitään sanavaltaa Adventtikirkossa.

Ihminen vihkii pastoreitakin, joihin Jumala ei ole mielistynyt.

• höpön.löpön

Ei ole eritelty pastoreita vihittyihin ja vihkimättömiin. Adventtikirkossa kaikki ovat vain pastoreita.

• miekin.pastori

Vauvasta vaariin kaikki pastoreita. Öykkäilevät toinen toisilleen kaikki pastorit.

• pastorin.virkatehtävä
        miekin.pastori kirjoitti:

Vauvasta vaariin kaikki pastoreita. Öykkäilevät toinen toisilleen kaikki pastorit.

"Vauvasta vaariin kaikki pastoreita."
        Paskovat housuunsa ja toistensa housuihin.

• vääräätietoa

Ei pidä paikkaansa, on eritelty.

• Käytäntö on tällainen:

Miehet voidaan vihkiä pastoriksi, naisia ei. Vihityn pastorin valtuudet ovat voimassa kaikkialla maailmassa riippumatta siitä mikä unioni vihkimyksen on suorittanut. Pastoriksi valtuutetun naisen toimialue rajoittuu siihen unioniin, joka valtuutuksen on myöntänyt.

Vain vihitty pastori voi vihkiä paikallisen seurakunnan vanhimpia ja diakoneja, perustaa ja lakkauttaa seurakuntia ja tulla valituksia lähetyksen/piirikunnan/unionin johtajan tehtävään.

Saarnaaminen, Raamatun opettaminen, kastaminen, ehtoollisen jakaminen, avioliittoon vihkiminen ja hautaan siunaaminen kuuluvat sekä mies- että naispastorien toimenkuvaan. Näissä ei ole eroa.

• pastorikysymys

Kiitos vastauksestasi Timo! Minulle tämmöinen jako kuitenkin kuulostaa oudolta ja näenkin tämän enemmän yes/no-kysymyksenä ilman vihitty- tai vihkimätön pastori-välimuotoja. Kiinnostaisi tietää miten sinä näet tämän asian.

• Korjataan aluksi edellisen viestin hassu kirjoitusvirhe: "tulla valituksia" -> "tulla valituksi" :)

Sitten asiaan. Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että Adventtikirkon pitäisi luopua kokonaan pastoriksi vihkimisestä, koska se on jäänne katolisesta teologiasta. Pastorin eli paimenen tehtävä on Raamatussa armolahja, jonka Jumala antaa kenelle tahtoo (Ef. 4:11).

Nykysysteemi on olemassa oikeastaan siksi, että kirkkomme ei ole maailmanlaajuisesti yksimielinen siitä, voiko nainen toimia pastorin tehtävässä vai ei. Osa kannattaa ja osa vastustaa. Tämä on synnyttänyt tällaisen vähän kummallisen toimintamallin. Koska tämä asia ei suoranaisesti liity virallisiin opinkohtiin, asian jatkokäsittely etenee luultavasti hyvin hitaasti, ja joudumme elämään asian kanssa varmaan vielä pitkän aikaa (paitsi jos Herran tulo on niin lähellä, että koko asia jää ratkaisematta :))

Itse kannatan naisten toimimista pastorina ja vanhimpana raamatullisteologisista syistä. Ymmärrän ne pari Paavalin lausuntoa toisin kuin naispastoriutta vastustavat ne yleensä ymmärtävät. Kirkkona meillä on muuten sellainen tilanne, että teologimme ovat jakautuneet kolmen eri näkemyksen taakse. Tämä johtuu osittain siitä, että Raamattu ei suoraan käsittele koko kysymystä naispastoriudesta, vaan vastausta joudutaan tarkastelemaan Raamatun kokonaisopetuksen näkökulmasta.

Asiaan vaikuttavat näkemykset mm. seuraavista kysymyksistä:
        * mikä on Jumalan sisäinen olemus
        * mitä Jumalan kuvaksi luominen tarkoittaa
        * mikä oli Jumalan tarkoitus ihmisen luomisessa
        * mitä synti sai aikaan
        * mitä pelastusminen raamatullisesti on
        * miten seurakunta toteuttaa Jumalan alkuperäistä tarkoitusta
        * miten armolahjat määrittelevät tehtävät seurakunnassa
        * mikä on pastorin tehtävän olemus ja asema seurakunnassa
        * kuka on seurakunnan pää ja mitä se tarkoittaa

jne jne jne.

Asia ei ole ollenkaan yksinkertainen. Oma osastomme kirjoitti asiasta tutkimusraportin, jossa on yli 700 sivua tekstiä, eikä sekään kuin raapaisee vasta pintaa kokonaiskuvan kannalta.

Tässä ne kolme eri näkemystä lyhyesti theology of ordination committee -raportista:

1) ei voi toimia pastorina eikä vanhimpana
        2) voi toimia pastorina ja vanhimpana
        3) yleensä ei, mutta poikkeustilanteissa kyllä

Lisää voi lukea https://www.adventistarchives.org/gc-tosc

• pastorikysymys

"koska se on jäänne katolisesta teologiasta." Arvostan kun sanot suoraan mitä ajattelet. Minä itse en suoraan sanottuna kuulu mihinkään kirkkoon mutta olen henkeen ja vereen naispappeutta ja homoliittoja vastaan. Niinkuin sanoit niin suoraa kieltoa ei ole ja nämä ovatkin tulkintakysymyksiä ja omantunnon kysymyksiä. Homoliittojen suhteen on suora/suoria kieltoja) ja niissä ei ole edes keskustelulle varaa jos on lukenut edes roomalaiskirjeen.

Kuitenkin Katolinen kirkko ja Vatikaani on vielä tälläkin hetkellä ylivoimaisesti suurin ja vaikutusvaltaisin kristillinen yhteisö joka vaikuttaa kaikkiin protestanttisiin kirkkokuntiin, myös adventtikirkkoon, halusitte tai ette.

• kolmas.enkeli
        pastorikysymys kirjoitti:

"koska se on jäänne katolisesta teologiasta." Arvostan kun sanot suoraan mitä ajattelet. Minä itse en suoraan sanottuna kuulu mihinkään kirkkoon mutta olen henkeen ja vereen naispappeutta ja homoliittoja vastaan. Niinkuin sanoit niin suoraa kieltoa ei ole ja nämä ovatkin tulkintakysymyksiä ja omantunnon kysymyksiä. Homoliittojen suhteen on suora/suoria kieltoja) ja niissä ei ole edes keskustelulle varaa jos on lukenut edes roomalaiskirjeen.

Kuitenkin Katolinen kirkko ja Vatikaani on vielä tälläkin hetkellä ylivoimaisesti suurin ja vaikutusvaltaisin kristillinen yhteisö joka vaikuttaa kaikkiin protestanttisiin kirkkokuntiin, myös adventtikirkkoon, halusitte tai ette.

Olet oikeassa naispappeutta ja homoliittoja vastustaessasi. Kumpikin on vastoin Raamatun sanaa. Kaikille ei vaan ole Raamatun sana auennut kaikilta osin, heillä on vielä peite silmillä.

• armolahja
        pastorikysymys kirjoitti:

Monelle nykyaikana ei sovi raamatun ajatusmalli, että samoin kuin Kristus on seurakunnan pää, on mieskin vaimonsa pää. Suuri osa kristityistä ei pidä seurakuntaa perheenä. Vaan tasa-arvoliitoumana, kuten oma perhe.
        He ajattelevat, että ovat jo alistettuja Kristuksen toimesta, että ei enpää alistamista ja ymmärtävät, että jos mies on perheen pää on nainen alistettu.
        Monet eivät ymmärrä sanojen alamainen ja alistettu eroja.

Monet miehet sanovat, että meillä on tasa-arvo perheessä, ei nainen ole heikompi astia. (Naisen löyminen on ihan samaa, kun että vedät miestä turpiin. Ei ole eroa miehen tai naisen välillä.)

Raamattuun: ”Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi.” (1Piet. 3:7)
        (Monet kääntävät tämän näin; eläkää puolisonne kanssa tasa-arvoisesti....)

”Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
        vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina; sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta? ”(1 Tim. 3:2,4-5).
        Tässä kohtaa ei käytetä tasa-arvoa, mutta tämä käänetään yhden miehen vaimo, joka osaa hyvin pitää perheestään huolta on yhtä päteveä tehtävään, kun mies.

Tai jotkut kääntävät niin, että pelkkä armolahja riittää, jos näyttää siltä, että on saanut kyseisen armolahjan mies tai nainen on seurakunnan kaitsijaan sopva. Jotkut kertovat, että koulutus ratkaisee ja raamattu on oman aikansa tuote, jos löydät sieltä naisprofetan, niin kyllä naispastori silloin kelpaa hyvin.

Niin kuin Flink totetaa, niin adventtiseurakunassa tulee olemaan heitä, jotka eivät naispastoreita hyväksy aina Jeesuksen tuloon saakka.
        Jeesus ei valinnut yhtään naisapostolia joukkoonsa.

Raamatussa Jumala näki hyväksi luoda mies ja nainen erilaisiksi sekä fyysisesti että emotionaalisesti täydentämään toisiaan.

Kuten huomaat nimimerkki " pastorikysymys". Ei pastori Flink osannut antaa mitään pätevää todistusta raamatusta "naispastoriksi" hyväksymiselle.
        Jeesuksen tullessa seurakunassa on heitä, jotka eivät hyväksy naispastoreita.
        Homouden harjoittaminen on syntiä, kuten muukin haureus.

• Kuten totesin viestissäni, minulla on raamatullisteologiset syyt hyväksyä naisten toimiminen pastorina. Syiden kirjoittaminen tänne on mahdottomuus, koska tekstistä tulisi vähintään pienen kirjan mittainen. Siksi toivonkin, että eri näkökantojen perusteista luettaisiin tuolta pääkonferenssin sivulta, koska siellä materiaalia on satoja sivuja (vai onkohan jo tuhansia sivuja).

Tosin sen voin sanoa, ettei tämä ole minullekaan tasa-arvokysymys. Minulle se on pelastushistoriallinen kysymys. Senkin voin huomauttaa, että apostolius ja pastorius ovat kaksi eri armolahjaa. Samoin voin todeta, että pastori ei ole seurakunnan pää, eikä myöskään perhe-analogian aviomies. Loput syyt voitte lukea sitten tuolta mainitsemaltani sivustolta, kohdasta TOSC #2.

Raamatun tekstejä ei pidä lukea ilman historiallista kontekstiaan, koska silloin tekstin sanoma värittyy lukijan omilla ajatuksilla sen sijaan, että teksti ohjaisi niitä.

Laitan tähän kuriositeettina yhden Ellen G. Whiten lausunnon. Pääkonferenssi myönsi Whitelle vihityn pastorin valtuudet, vaikka häntä ei erikseen vihittykään pastoriksi, koska White koki niin, että Jumala oli jo vihkinyt hänet kutsumalla hänet sanansaattajan tehtävään.

"It is the accompaniment of the Holy Spirit of God that prepares workers, both men and WOMEN, to become pastors to the flock of God." (esim. Gospel Workers, s. 96). Mielenkiintoista, eikö vain?

• eritehtävät
        TimoFlink kirjoitti:

Kuten totesin viestissäni, minulla on raamatullisteologiset syyt hyväksyä naisten toimiminen pastorina. Syiden kirjoittaminen tänne on mahdottomuus, koska tekstistä tulisi vähintään pienen kirjan mittainen. Siksi toivonkin, että eri näkökantojen perusteista luettaisiin tuolta pääkonferenssin sivulta, koska siellä materiaalia on satoja sivuja (vai onkohan jo tuhansia sivuja).

Tosin sen voin sanoa, ettei tämä ole minullekaan tasa-arvokysymys. Minulle se on pelastushistoriallinen kysymys. Senkin voin huomauttaa, että apostolius ja pastorius ovat kaksi eri armolahjaa. Samoin voin todeta, että pastori ei ole seurakunnan pää, eikä myöskään perhe-analogian aviomies. Loput syyt voitte lukea sitten tuolta mainitsemaltani sivustolta, kohdasta TOSC #2.

Raamatun tekstejä ei pidä lukea ilman historiallista kontekstiaan, koska silloin tekstin sanoma värittyy lukijan omilla ajatuksilla sen sijaan, että teksti ohjaisi niitä.

Laitan tähän kuriositeettina yhden Ellen G. Whiten lausunnon. Pääkonferenssi myönsi Whitelle vihityn pastorin valtuudet, vaikka häntä ei erikseen vihittykään pastoriksi, koska White koki niin, että Jumala oli jo vihkinyt hänet kutsumalla hänet sanansaattajan tehtävään.

"It is the accompaniment of the Holy Spirit of God that prepares workers, both men and WOMEN, to become pastors to the flock of God." (esim. Gospel Workers, s. 96). Mielenkiintoista, eikö vain?

Sanansaattajan tehtävä on eri, kun pastorin-seurakunnan kaitsijan.

• nomitenon

No uskotko sanansaattajaa, joka sanoo, että miehet ja naiset voivat olla pastoreita vai etkö usko?

• en.usko.heitä
        nomitenon kirjoitti:

No uskotko sanansaattajaa, joka sanoo, että miehet ja naiset voivat olla pastoreita vai etkö usko?

Eiväthän he voi olla uskottavia sellaiset sanansaattajat, jotka niin sanovat, että miehet ja naiset voivat olla pastoreita.

• pyhpyh

Sinä olet vain änkyrä, etkä usko Jumalaa, joka puhuu sanansaattajansa välityksellä.

• YksinRaamattu
        pyhpyh kirjoitti:

Sinä olet vain änkyrä, etkä usko Jumalaa, joka puhuu sanansaattajansa välityksellä.

EGW ei ole mikään "Jumalan sanansaattaja", vaan väärä profeetta ja paholaisen eksytyskeino. Adventistit ovat menneet EGW-lankaan. Elävässä uskossa Jeesukseen ja Raamatun sanaan turvatessa ei kenenkään tarvitse lähteä EGWn viitoittamalle harhatielle.

• pyhpyh

EGW on Herran sanansaattaja, ja te olette Jeesuksen vastustajia.

• EGWVääräProfeetta
        pyhpyh kirjoitti:

EGW on Herran sanansaattaja, ja te olette Jeesuksen vastustajia.

Jeesukseen uskova ei ole Hänen vastustajansa! Usko EGW-eksytykseen ei ole Jeesus-uskoa vaan harhaa!

• pyhpyh

Vaan sinä et usko Jeesusta, joka on luvannut lähettää profeetan viimeisinä aikoina. Joten kyllä sinä vastustat Jeesusta. Olet siis itse se, joka on harhassa.

• pyhpyh
        EGWVääräProfeetta kirjoitti:

Jeesukseen uskova ei ole Hänen vastustajansa! Usko EGW-eksytykseen ei ole Jeesus-uskoa vaan harhaa!

Ja kyllä ne Jeesukseen uskovat ovat harhassa monetkin.

Matt. 7:22-23 "Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.' Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!'"

Te antiadventistit väitätte monet profetoivanne, tekevänne Pyhän Hengen voimalla ihmeitä ja mitä muuta samalla kun halveksitte ja vihaatte adventisteja. Teissä toteutuvat Jeesuksen sanat.

• kolmas.enkeli
        YksinRaamattu kirjoitti:

EGW ei ole mikään "Jumalan sanansaattaja", vaan väärä profeetta ja paholaisen eksytyskeino. Adventistit ovat menneet EGW-lankaan. Elävässä uskossa Jeesukseen ja Raamatun sanaan turvatessa ei kenenkään tarvitse lähteä EGWn viitoittamalle harhatielle.

Elleni viisaana naisena kehoitti pitäytymään suurempaa valoon Raamattuun. Niinpä Raamatusta on selvästi selvennyt, että nainen ei voi olla pastori. Viisaille Raamatun sana kirkastuu kirkastumistaan aina sydänpäivään saakka.

• PataKattilaa
        kolmas.enkeli kirjoitti:

Elleni viisaana naisena kehoitti pitäytymään suurempaa valoon Raamattuun. Niinpä Raamatusta on selvästi selvennyt, että nainen ei voi olla pastori. Viisaille Raamatun sana kirkastuu kirkastumistaan aina sydänpäivään saakka.

Siis Timo Flink ei ole viisas? No, hyvä kun itse olet...

• EGWVääräProfeetta
        pyhpyh kirjoitti:

Vaan sinä et usko Jeesusta, joka on luvannut lähettää profeetan viimeisinä aikoina. Joten kyllä sinä vastustat Jeesusta. Olet siis itse se, joka on harhassa.

Mutta Jeesuspa ei luvannut lähettää houruista höyryilijää kuten EGW on! Ei Jeesus perustanut harhanäkyjen varaan sitä, mitä Hän haluaa meille sanoa!

• pyhpyh

EGW on Herran sanansaattaja, ei mikään houruinen höyrypää, ja sinä häpäiset Jeesusta.

• eivoiollatottataas
        kolmas.enkeli kirjoitti:

Raamatussa ei missään sanota, että nainen ei saa toimia pastorina. Ei missään.

• etuskovaikkamikäolisi
        kolmas.enkeli kirjoitti:

Ja sama Elleni sanoo, että PYHÄ HENKI valmistaa NAISIA seurakunnan pastorin tehtävään, kuten tuolla jo aikaisemmin kirjoitettiin.

• kolmas.enkeli
        etuskovaikkamikäolisi kirjoitti:

Ja sama Elleni sanoo, että PYHÄ HENKI valmistaa NAISIA seurakunnan pastorin tehtävään, kuten tuolla jo aikaisemmin kirjoitettiin.

Eihän Ellenikään täydellinen ollut, erehtyväinen hänkin. Hän kuiten sanoi viisaasti, että tulee pitäytyä suurempaan valoon Raamattuun. Raamatun sanan mukaan pastorin virka ei kuulu naisille.
        Ellenin aikaan ei näköjään löytynyt miehiä, jotka olisivat sanoneet Ellenille, että stop, stot Elleni, nyt menet harhaan, ei naisille kuulu pastorin virka.

Ellenin jälkeen nyt on syntynyt viisaita miehiä, kuten ylifariseus_1:nen, joka ymmärtää erittäin hyvin Raamattua, eikä hyväksy naispappeja.

• EGWVääräProfeetta
        pyhpyh kirjoitti:

EGW on Herran sanansaattaja, ei mikään houruinen höyrypää, ja sinä häpäiset Jeesusta.

Ellen ei ole Jeesus!

• profetoija
        EGWVääräProfeetta kirjoitti:

Ellen ei ole Jeesus!

Ellen on nainen.

• vielä.lisäys

"Adventtikirkon pitäisi luopua kokonaan pastoriksi vihkimisestä, koska se on jäänne katolisesta teologiasta."
      Ja lisäyksenä vielä, että niiden, jotka seurakunnissa haluavat suorittaa pastorin virkaa, tulisi hankkia ammatti ja rehellinen työ, jolla elättävät perheensä ja itsensä, eikä elää loisina seurakuntalaisten kustannuksella.

• En tunne yhtään pastoria, joka eläisi loisena muiden kustannuksella. Sanoohan Paavali näin:

1. Kor. 7:7-14 "Ei kai kukaan palvele sotilaana omalla kustannuksellaan? Kai se, joka istuttaa viinitarhan, myös syö sen hedelmiä? Ja kai se, joka paimentaa lampaita ja vuohia, myös käyttää niiden maitoa? En tässä esitä vain ihmisten ajatuksia, sillä lakikin sanoo samaa. Sanotaanhan Mooseksen laissa: "Älä sido puivan härän suuta." Ei kai Jumala tässä häristä huolehdi? Kaiketi hän sanoo tämän meidän vuoksemme. Meitä ajatellenhan on kirjoitettu: "Kyntäjän tulee kyntää ja puimamiehen puida siinä toivossa, että saa oman osuutensa." Kun me olemme kylväneet teihin hengellisen kylvön, olisiko liikaa, jos korjaisimme teiltä aineellisen sadon? Jos muilla on oikeus saada teiltä jotakin, eikö vielä suuremmalla syyllä meillä? Me emme kuitenkaan ole käyttäneet tätä oikeutta hyväksemme, vaan kestämme mitä tahansa, jotta emme vain olisi esteenä Kristuksen evankeliumille. Ettekö tiedä, että temppelissä palvelevat papit saavat temppelistä elatuksensa ja ne, jotka toimittavat uhrit, saavat alttarille tuoduista uhreista osuutensa? Samoin on Herra määrännyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista."

• iloinen_naurajaa
        TimoFlink kirjoitti:

En tunne yhtään pastoria, joka eläisi loisena muiden kustannuksella. Sanoohan Paavali näin:

1. Kor. 7:7-14 "Ei kai kukaan palvele sotilaana omalla kustannuksellaan? Kai se, joka istuttaa viinitarhan, myös syö sen hedelmiä? Ja kai se, joka paimentaa lampaita ja vuohia, myös käyttää niiden maitoa? En tässä esitä vain ihmisten ajatuksia, sillä lakikin sanoo samaa. Sanotaanhan Mooseksen laissa: "Älä sido puivan härän suuta." Ei kai Jumala tässä häristä huolehdi? Kaiketi hän sanoo tämän meidän vuoksemme. Meitä ajatellenhan on kirjoitettu: "Kyntäjän tulee kyntää ja puimamiehen puida siinä toivossa, että saa oman osuutensa." Kun me olemme kylväneet teihin hengellisen kylvön, olisiko liikaa, jos korjaisimme teiltä aineellisen sadon? Jos muilla on oikeus saada teiltä jotakin, eikö vielä suuremmalla syyllä meillä? Me emme kuitenkaan ole käyttäneet tätä oikeutta hyväksemme, vaan kestämme mitä tahansa, jotta emme vain olisi esteenä Kristuksen evankeliumille. Ettekö tiedä, että temppelissä palvelevat papit saavat temppelistä elatuksensa ja ne, jotka toimittavat uhrit, saavat alttarille tuoduista uhreista osuutensa? Samoin on Herra määrännyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista."

Kyllä pastorit ovat valehtelusta ja kansan kusetuksesta palkkaansa saavia kavalia loisia. Heitä pitää halveksia.

• pyhpyh

Sinun mielipiteilläsi ei ole väliä.

• naurajalle
        iloinen_naurajaa kirjoitti:

Kyllä pastorit ovat valehtelusta ja kansan kusetuksesta palkkaansa saavia kavalia loisia. Heitä pitää halveksia.

Ateistisesta maailmasta lähteneenä, niin pidän kaltaisiasi pahimpina syöpäläisinä, mitä ihmiskunta rauhanaikana pitää leivissä. Siksi sanoillasi ei ole mätää hedelmää parempaa makua. Onneton on ihminen, joka on läsnä sinun elämässäsi niin muodollisesti ystävänä, tai jopa vierustoverina.

• naurajalle kirjoitti:

Ateistisesta maailmasta lähteneenä, niin pidän kaltaisiasi pahimpina syöpäläisinä, mitä ihmiskunta rauhanaikana pitää leivissä. Siksi sanoillasi ei ole mätää hedelmää parempaa makua. Onneton on ihminen, joka on läsnä sinun elämässäsi niin muodollisesti ystävänä, tai jopa vierustoverina.

Niin työlästä olisi elää ihmisen kanssa joka niin usein on huumeiden vaikutuksen alla ja käyttäytyy tällä tavalla. (Jolle ihmisten kiusaaminen on hauskaa).
        Olenkin ollut lukevinani naurajan kirjoituksista että hänellä ei ole elämän kumppania, mikä osaltaan voi selittää myös hänen lapsellisen käytöksensä. Eräänlainen momentti 22. (catch-22) eli tilanne, jossa ongelman ainoa ratkaisu on ongelman itsensä estämä.

alex

• iloinen_naurajaa
        alex.kasi kirjoitti:

Niin työlästä olisi elää ihmisen kanssa joka niin usein on huumeiden vaikutuksen alla ja käyttäytyy tällä tavalla. (Jolle ihmisten kiusaaminen on hauskaa).
        Olenkin ollut lukevinani naurajan kirjoituksista että hänellä ei ole elämän kumppania, mikä osaltaan voi selittää myös hänen lapsellisen käytöksensä. Eräänlainen momentti 22. (catch-22) eli tilanne, jossa ongelman ainoa ratkaisu on ongelman itsensä estämä.

alex

Alex, lopeta valehtelusi. En käytä kannabista usein. Toiseksi olen ollut 19 vuotta saman akan kanssa, joista viimeiset 11 vuotta naimisissa. Me kasvatamme yhdessä kannabista ja jaamme iloisesti vesipiippuani. :-):-):-)

• iloinen_naurajaa kirjoitti:

Alex, lopeta valehtelusi. En käytä kannabista usein. Toiseksi olen ollut 19 vuotta saman akan kanssa, joista viimeiset 11 vuotta naimisissa. Me kasvatamme yhdessä kannabista ja jaamme iloisesti vesipiippuani. :-):-):-)

Ok, hyvä että oikaisit- niinkuin kirjoitin - jos huomasit - en ollut ihan varma olitko se sinä joka kirjoitti olevansa poikamies.
        Mitä tulee pilveilyysi - saat mielestäni kiittää itseäsi jos olet luonut itsellesi maineen että käytät enemmän huumeitä kuin käytät - koska kirjoittelet siitä niin paljon ja kehut ostavasi alkoholia alaikäisille. Ja että kirjoittelet uskovaisia kiusataksesi - sen olet itse kertonut.

Mutta hyvä jos viisastut - oikein hyvä - en minä ainakaan halua muistella vanhoja jos tapasi muuttuu -- päin vastoin mukavaa ..

alex

• Alexin kommentti:
      "Olenkin ollut lukevinani naurajan kirjoituksista että hänellä ei ole elämän kumppania..."
      Iloinen_naurajaa kuitenkin itse on kirjoittanut perhesuhteestaan näin:
      "Arvoisa pyhpyh! En ole homo. Olen ollut yhdessä saman naisen kanssa jo kohta 18 vuotta, joista yli 10 vuotta naimisissa. Sinä olet vitun jumalharhainen ääliö! :-):-):-)"
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13708166/homoliitto-ja-avioliitto--eriasiaa#comment-80026569
      Mistä alex olet ollut lukevinasi? Oliko lähde kenties Aku Ankka, vai jokin muu Raamattuun rinnastettavissa oleva tekele?

• Tyypilliset alex.kasin käyttämät fraasit:
        "Olenkin ollut lukevinani..."
        tai
        "Olen kuullut jostakin, mutta en kuitenkaan muista mistä..."
        Aika moni lahkolainen ja uskovainen käyttää samaa keinoa, kun hänellä ei ole mitään konkreettista esittää väitteidensä tueksi. Tämä "kikka" voidaan kyllä tulkita suoraksi valheeksi, kun siitä jää rysän päältä kiinni.

• huhuhuhuhuhuh
        Ilmi.Antaja kirjoitti:

Tyypilliset alex.kasin käyttämät fraasit:
        "Olenkin ollut lukevinani..."
        tai
        "Olen kuullut jostakin, mutta en kuitenkaan muista mistä..."
        Aika moni lahkolainen ja uskovainen käyttää samaa keinoa, kun hänellä ei ole mitään konkreettista esittää väitteidensä tueksi. Tämä "kikka" voidaan kyllä tulkita suoraksi valheeksi, kun siitä jää rysän päältä kiinni.

Miten tuollainen on voinut toimia joskus lapsen kasvattajana, joka kertoo: "Olen ollut lukevinani..."? Tällä periaattella lapselle voi syöttää ihan mitä vain.
        "Olen ollut lukevinani lapselle iltasatua."?

• parantava.keino

En anna minkäänlaista painoarvoa alex.kasi-nimerkin kirjoituksille.
      Lukiessani uskovaisten kommentteja, olen samaa mieltä tämän lauseen kanssa: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat." Uskonnollisuus on sairaus, joka ei suinkaan parane lahkoihin liittymällä, vaan se sairaus vain pahenee. Sairauden paranemiseen tarvitaan Raamatun mielikuvitusolennoista irtautumista.

• pyhpyh

En anna mitään arvoa potaskallesi uskovista.

• toivoa.on.kuitenkin
        pyhpyh kirjoitti:

En anna mitään arvoa potaskallesi uskovista.

En nyt ajatellutkaan, että uskonnollisesti orjentoituneet fundamentalistit paranisivat omista harhoistaan kovinkaan helposti. Paraneminen sairaista uskonharhoista kun kestää monesti useita vuosia ja ne Raamatun mielikuvitusystävät saattavat kummitella siellä uskonnollisilla harhoilla kyllästetyssä päänupissa pitkäänkin.

• pyhpyh

Mikään ei pelasta ateistia kadotustuomiolta.

• lahkon.orjien.kohtalo
        pyhpyh kirjoitti:

Mikään ei pelasta ateistia kadotustuomiolta.

Ei ole mitään kadotustuomiota muille kuin niille, jotka uskovat Raamatun satuihin.
        He ovat todella kadoksissa ja tuomitut siihen monesti loppuelämäkseen.

• Rahallinen

Jos adventisti ei maksa kymmenyksiä, niin erotetaan seurakunnasta.

• Rahallinen kirjoitti: «Jos adventisti ei maksa kymmenyksiä, niin erotetaan seurakunnasta.»

Tietääkseni tuo ei pidä paikkaansa.

Se on sitten eri juttu, jos rupeaa tuolla maksamattomuudellaan julkisesti elämöimään.

• "Jos adventisti ei maksa kymmenyksiä, niin erotetaan seurakunnasta."
        Tuo nyt ei pidä paikkaansa. Kymmenysten maksamatta jättäminen voi johtaa kenties siihen, että henkilöä ei valita seurakunnallisiin virkoihin, kuten seurakunnan vanhimmaksi tai johtokuntaan. Adventtikirkko jo muutenkin menettää jäseniä joka vuosi ja lahko kuihtuu kuihtumistaan ja syystä.
        Yhä useampi Suomessa adventtikirkon jäsenenä jättää kymmenykset maksamatta kokonaan ja muutenkin seurakunnallinen aktiivisuus on laimeaa. Seurakunnan nuorilla varsinkin on tapana tulla lahkon tilaisuuksiin tapaamaan lähinnä kavereitaan, koska kaveripiiri koostuu lähinnä lahkon muista nuorista ja tähän kannustaa mm. adventtikirkon ylläpitämät koulut, joiden tarkoituksena onkin, että nuoren kaveripiiri olisi mahdollisimman "sisäsiittoinen" ja sisäänpäin lämpiävä. Nuorella olisi siten pienempi riski, että hän eroaisi lahkosta ja hänestä tulisi pastoreiden ilmaisun mukaan "luopio". Näin ainakin lahkon johto uskoo vakaasti.

• Sisäsiittola

(Epä)Toivonlinnahan perustettiin juurikin adventistiseksi sisäsiittolaksi, etteivät adventistikotien lapset missään tapauksessa alkaisi seurustella muihin kirkkokuntiin kuuluvien nuorten kanssa. Adventistien naimakaupat kun ovat kirkon määräyksestä sallittuja vain oman seurakunnan kesken. Ihan verrattavissa sosialistiseen yhteiskuntaan, jossa lapset jo varhain napattiin sosialismin aatteen laitoksiin, että heistä kasvaisi pienestä pitäen kunnon sosialisteja - joutumatza muiden vaikutteiden alaiseksi. Ihan sama malli.

• v.aari

Sisäsiittola: «Adventistien naimakaupat kun ovat kirkon määräyksestä sallittuja vain oman seurakunnan kesken.»

Tuo on vähintäänkin liioittelua. Kyllähän sitä varoitellaan, että eriuskoisten liitto voi olla vaikea, mutta ei mistään määräyksestä ole kysymys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      121
      2278
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      203
      1916
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      57
      1472
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      170
      1273
    5. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1218
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1026
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      932
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      897
    9. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      884
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      841
    Aihe