Miten eläkeyhtiö laskee, kuinka paljon työkykyä on jäljellä,minkä kaavan mukaan? Lääkärinlausunnoissa kun ei koskaan mainita onko työkyky alentunut 2/e osaa ja jne?
Mitenkäs tuo siis lasketaan,minkä perusteella, mitkä kriteerit?
Jäljellä olevan työkyvyn laskeminen
28
3007
Vastaukset
Mitään yksiselitteistä vastausta ei voida antaa.
Yksityisillä aloilla sovelletaan yleistä työkyvyttömyysmääritelmää. Sen mukaan työkyvyttömyyseläkkeen saamisen edellytyksenä on, että eläkkeenhakijan työkyky on heikentynyt sairauden, vian tai vamman vuoksi vähintään 2/5 yhtäjaksoisesti vähintään vuoden ajan.
Jos työkyky on heikentynyt
- vähintään 3/5, eläke myönnetään täytenä työkyvyttömyyseläkkeenä
- vähemmän kuin 3/5, mutta vähintään 2/5, eläke myönnetään osatyökyvyttömyyseläkkeenä.
Työkyvyn heikentymistä arvioitaessa otetaan huomioon eläkkeenhakijan jäljellä oleva kyky hankkia itselleen ansiotuloja sellaisella saatavissa olevalla työllä, jota hänen voidaan kohtuudella edellyttää tekevän huomioiden eläkkeenhakijan
- koulutus
- aikaisempi toiminta
- ikä
- asuinpaikka ja
- muut näihin rinnastettavat tekijät huomioiden (yleinen työkyvyttömyysmääritelmä).
Pitkän työuran tehneen 60 vuotta täyttäneen eläkkeenhakijan työkyvyttömyyseläkeoikeutta arvioitaessa painotetaan työkyvyttömyyden ammatillista luonnetta.
Julkisten alojen työeläkelaeissa on yleisen työkyvyttömyysmääritelmän lisäksi myös ammatillinen työkyvyttömyysmääritelmä.- ToinenJalkaHaudassa
Mitä tarkoittaa ammatillinen työkyvyttömyys rautalangasta väännettynä ja kuinka asiallisesti Keva hyväksyy sen työkyvyttömyyseläkehakemuksissa ?
- ToinenJalkaHaudassa
ToinenJalkaHaudassa kirjoitti:
Mitä tarkoittaa ammatillinen työkyvyttömyys rautalangasta väännettynä ja kuinka asiallisesti Keva hyväksyy sen työkyvyttömyyseläkehakemuksissa ?
Työeläketietäjälle lisäkysymys aikaisempaa kommenttiin. Onko esim. kuntayhtymän kaikilla työntekijöillä mahdollisuus hakea tätä ammatillista työkyvyttömyyseläkettä vai onko siihen joku oma ammattiryhmä joka sitä vain sairastuessaan saa ?
- raajatonko
Työeläketietäjälle kysymys vielä. Mikä tarkalleen on 3/5 osaa työkyvyttömyyden heikentynyt työkyky? Pitääkö puuttua raajoja, halvaantua vai mitä? Eli on kai tähän teillä joku "sairaus, puuttuvat raajat" taulukko käytössä, minkä mukaan laskette.
Julkisella alalla on käytössä sekä yleinen että ammatillinen työkyvyttömyyden määritelmä. Ammatillista työkyvyttömyysmääritelmää käytetään silloin, kun työkyvyttömyys alkaa palvelussuhteen aikana. Tällöin arvioidaan, onko työntekijä sairauden vuoksi työkyvytön omaan virkaansa tai työhönsä vähintään vuoden ajaksi.
Lisätietoa yleisesta ja ammatillisesta työkyvyn arvioinnista löydät alla olevasta linkistä tai ottamalla yhteyttä omaan työeläkelaitokseesi.
https://www.tyoelakelakipalvelu.fi/telp-publishing/vepa/document.faces?document_id=307665&navigation_history=200001_0,200052_156,200053- ToinenJalkaHaudassa
Onkohan tämä Työeläketietäjä semmoinen 3/5 työkyvytön , kun vastailee vain osaan kysymyksistä? Vai mitä mieltäon raajaton ? Saitko selventävää vastausta kysymykseesi ?
- raajatonko
:)Ympäripyöreitä vastauksiahan nämä vakuutus tyypit antavat , kaikkia porsaanreikiä sopimukset ja lait täynnä.Ei selventänyt sillä tavoin kun kuvittelin.Kapulakieltä, ja selvitykset kuin hallituksessa konsanaan. Itse saa todella tarkkaan katsoa, ja tietää asioista sillä eihän nämä eikä Kela mitään etuuksia/tietoa tule tarjoamaan, ellet itse ole asioista todellakaan perillä.
- kuuleeko.kuu
raajatonko kirjoitti:
:)Ympäripyöreitä vastauksiahan nämä vakuutus tyypit antavat , kaikkia porsaanreikiä sopimukset ja lait täynnä.Ei selventänyt sillä tavoin kun kuvittelin.Kapulakieltä, ja selvitykset kuin hallituksessa konsanaan. Itse saa todella tarkkaan katsoa, ja tietää asioista sillä eihän nämä eikä Kela mitään etuuksia/tietoa tule tarjoamaan, ellet itse ole asioista todellakaan perillä.
Vaikeata on työkyvyttömyyden määritelmä eläkeasioissa. Itse olen 59-vuotias, jonka hakemus on hylätty toistuvasti. Lääkärin lausunnoissa on selvää pässinlihaa sairauksistani, joista reippaasti suurin osa on työperäisiä. Nämä on huomioitu ja mainittu niin työeläkeyhtiön kuin Kelankin hylkypäätöksissä, mutta samaan "hengenvetoon" perustellaan kykyäni hankkia jotain muuta työtä jatkaakseni uraa työmarkkinoilla.
Koko hylkypäätös on outo, koska kuitenkin edellytetään työntekoa, mutta toisaalta OMAA ammattiani en voi (saa!) enää harjoittaa työperäisten sairauksien takia. Nykyinen työkyvyttömyyskuntoni katsotaan parantumattomaksi, eikä suositella kuntoutustoimia. Hmm...
Mihinköhän ammattiin sitä tästä lähtisi rahhoo tienaamaan?!! - Valelääkäri123
raajatonko kirjoitti:
Ei Työeläketietäjä ole mikään lääkäri. Työkyvyn arvioiminen ja eläkkeen myöntäminen on monen tekijän summa (oman tai hoitavan lääkärin lausunto, vakuutuslääkärin arvio ja eläkeyhtiön tekemä ratkaisu kokonaisuudesta sekä mahdolliset kuntoutustoimenpidekartoitukset).
Työkykyä voidaan esimerkiksi arvioida niin, että mikä on henkilön jäljellä oleva työkyky hankki ansioita.
- ToinenJalkaHaudassa
Raajatonko , saak kysäistä oletko vielä virkasuhteessa ? Ja , jos olet niin yksityisellä vai kunnallisella puolen ? Itse olen kuntoutustuella ja ns. työvapaalla kunnallisessa virkasuhteessa ja siksi mietityttää tuo ammatillinen työkyvyttömyyseläke. Voiko työeläketietäjä kommentoida mahdollisuuksia saada työkyvyttömyyseläke ja millähän kriteereillä ? Omat fyysiset ammatit ( takana 15v. sama työpaikka ) on työterveyslääkärin b lausunnolla kielletty jo työkokeilun ja sen jälkeisen epäonnistuneen työssäolon takia ( sairaus uusi ) eikä työnantajalla ole muuta työtä . Mikä vielä puuttuu kriteereistä ,jos ei seurasvaksi tule toistaiseksi olevaa eläkettä?
- Työhönkö
Työeläketietäjä ? Minuakin kiinnostaa yllä oleva kysymys ?
Eläkelaitoksen on perusteltava sinulle päätöksessään, mihin mahdollinen hylkäävä päätös perustuu. Eläkelaitoksen on kiinnitettävä perusteluissaan erityistä huomiota silloin, jos sen päätös poikkeaa hoitavan lääkärin arviosta.
Työeläketietäjä vastaa tällä kanavalla vain yleisellä tasolla, joten omaa tilannettasi kartoittaessasi pyydän sinua olemaan yhteydessä omaan työeläkelaitokseen.- raajatonko
Perusteluna vakuutuslääkäri hylännyt useamman erikoislääkärin kirjoittamien sekä työnantajan kirjoittaman lausunnon mukaan (ei ole tarjota sopivaa työtä) hylkäyspäätös tullut. Perustelussa vakuutuslääkärin mielestä ei kyseinen sairaus ja vamma, jota useamman kerran leikattu, voi olla enään toimintakykyyn vaikuttava, ja pitäisi olla kunnossa??? Millähän lailla vakuutuslääkäri tämänkin keksinyt, millä perusteella voi sanoa, että leikkaukset eivät olisi jättänyt vammaa eikä leikkauksista huolimatta ole saatu raajaa toimivaksi.
- Utelu
Oletko yksityisellä vai kunnallisella ?
- raajatonko
Kunnallisella olin.
- Utelu
Raajatonko , olit vielä työntekijänä niin eikö sitä mitenkään huomioitu sillä ammatillisena ???? Oliko sinulla montakin vuotta työelämää takana ? Saitko lopulta pomoilta kenkää vai keksikö ne töitä ?
- raajatonko
Ei huomioitu ammatillisena, eläkeyhtiön mielestä olin työkykyinen työhöni. Irtisanottiin,ei ollut muuta eikä sopivaa työtä tarjota.Tämä tieto myös ja irtisanomis lappu toimitettuna myös eläkeyhtiölle.Ristiriitaista.Työvuosia alan töissä vasta noin 10vuotta,aikaisemmat työt myös raskaita tehdastöitä.
- Utelu
No Huh Huh !! Kiitos, kun kerroit. Tietääpähän varautua omaan irtisanomiseen :(
- Ei_irtisanota
Työsuhde puretaan koska työntekijä ei kykene hoitamaan työsopimuksen mukaista tehtävää.
Periaatteessa sopimusrikko, eli työsopimuksessa olet sopinut tekeväsi tietyt työt, nyt sairauden takia et niitä kykene tekemään joten työsuhde puretaan.
Irtisanominen johtuu eri asioista, tuotannollisista ja taloudellista sekä rikoksista, laiminlyönneistä, jne. - ilmarisenpelleilijä
Ei_irtisanota kirjoitti:
Työsuhde puretaan koska työntekijä ei kykene hoitamaan työsopimuksen mukaista tehtävää.
Periaatteessa sopimusrikko, eli työsopimuksessa olet sopinut tekeväsi tietyt työt, nyt sairauden takia et niitä kykene tekemään joten työsuhde puretaan.
Irtisanominen johtuu eri asioista, tuotannollisista ja taloudellista sekä rikoksista, laiminlyönneistä, jne.taidat olla
- Työkyvytönkö
Minä myös tässä samassa tilanteessa, eli minun työsuhde myöskin tullaan tulevaisuudessa purkamaan, koska en pysty tekemään omaa työtäni.
Olen virkasuhteessa valtiolla, ja työni on erikoisala, jota en sairauteni takia enää pysty tekemään. Työtäni tehnyt 27 vuotta, ja nyt terveydelliset syyt estävät. Ikää on 52 vuotta, ja en yhtään tiedä mikä tulevaisuuteni tulee olemaan :(.
Turha elää kuvitelmassa, jossa usean sairausdiagnoosin omaava yli 50 vuotias nainen enää työllistyy mihinkään..
Koulutusta ei ole kuin omaan spesiaalialaan, ja nykyisessä terveydentilassa en jaksa edes ajatella uudelleenkoulutusta, ja liekö järkevääkään, koska työtä ei riitä terveillekkään..
Päivä kerrallaan mennään, ja 300 päivää täyttyy kesäkuussa...tämän jälkeen tyhjän päällä? Työsuhde kenties puretaan, en tiedä kuvioita, miten homma menee..
Mieleen tosin tuli täyttyisikö kohdallani juuri tämä määritelmä, että työkykyä katsotaan omaan työhön nähden?.....- kuuleeko.kuu
Näinhän se on, löysässä hirressä roikkuen.
Itse tein valtiolle alihankintatyötä vuosikausia, uraa myrkky- ja syöpävaarallisten aineitten kanssa, ja kun sairastuin työperäisesti, kaikki tahot pyyhkivät kätensä kohtalostani. Valtio lopetti tilaukset, eläkevakuutusyhtiö vähättelee ja kiemurtelee irti vastavuoroisesta vastuusta ja Kela ei ota kantaa. YEL- maksut on maksettu yli 25 vuoden ajalta, mutta mitään vastinetta niille en saa. Eläkehylyt ovat ainoita kädenpuristuksia.
Koska olen ollut yksinyrittäjä ja omalla toiminimellä ammatinharjoittaja, kaikki kulut ja vastuut ovat olleet minulla yksin. Työsuojelu ja työterveydenhuolto olivat olemattomia, työperäisten sairauksienkin takia ensihoitoa on annettu vain kunnan terveyskeskuksesta ja sieltä sitten jatkohoitona sairaalan tutkimuksia, kaikki omalla kustannuksellani.
Te-toimisto on puoltanut eläkepäätöstä, kuten kaikki hoitavat lääkäritkin ja muut tahot, mutta suopeutta ei eläkeyhtiössä anneta. Kylmästi kirjoittavat vain "hakija voi hankkia elantonsa muulla työllä kuin omalla ammatillaan"...
Epäreilu Suomi!
Lex-Taipale käyttöön heti. Ja sen piiriin muutkin "raukat" kuin vain ammattialkoholistit! Johan lähtisi graafikäppyrät kaunistumaan työttömyyden osalta.
- ToinenJalkaHaudassa
Työeläketietäjä ja tietysti ne jotka osaa vastata. Eli löytyykö suomesta yhtään ihmistä joka olisi päässyt tälle ammatilliselle työkyvyttömyyseläkkeelle vai onko se yksi höynäytuskeino lisää meille sairaille ? Luvataan paljon mutta oikeasti koskaan kukaan ei ikinä läpäise tuota
- PlanetPluto
Olen päässyt. Kevasta nopea päätös. Henkilö joka auttoi hakemuksen täyttämisessä nimenomaan korosti tätä hyvänä asiana.
Ammatillinen työkyvyttömyysmääritelmä koskee julkisen alan työntekijöitä, joiden eläketurvaa hoitaa Keva. Kevan kotivistuilta löytyy mm. työkyvyttömyyseläkkeisiin liittyvää tilastotietoa.
http://www.keva.fi/FI/JULKAISUT/Sivut/tutkimusjulkaisut.aspx
Lisätietoa julkisen alan myönnettyjen eläkkeiden tilastotiedoista voi kysyä Kevasta p. 020 614 21.- kuuleeko.kuu
Paradoksi on, että alihankkijatyötä tekevä putoaa kaikkien turvaverkkojen läpi, oli sitten kuinka sitoutunut valtion palvelukseen. Jos vuosikausia toimii miltei yksinomaan yhteisen hyvän eteen, olisi oikeutettua että myös työkyvyttömyyden tullessa eteen valtiovalta vastaisi työntekijän huutoon.
Omassa tapauksessani kaikki meni työkyvyttömyyden tultua vaikeuttamaan toimeentuloa. Koska statukseni oli yksinyrittäjä ja siksi siis YEL-maksaja, putosin toiminimen kaaduttua ja karenssin lusittuani heti työmarkkinatuelle. Tällä hetkellä olen kunnan sosiaalitoimen tukien varassa ja tulevaisuus on lohduton.
Uusien B-lausuntojen hankinta pelottaa ja uuden työkyvyttömyyshaun aloitus vie voima- ja toimeentulovaroja. Joudun jälleen terveyskeskuksen mielivaltaiseen pyöritykseen ja haluttomuuteen (rahattomuuteen) lähettää uusiin tutkimuksiin. Tosiasia on, että hylkypäätökset maksavat niin kunnalle kuin hakijallekin liikaa ja vievät ison osan normisairaitten hoidosta. Näin ainakin täällä pikkukunnassa.
Ikääntyneen sairaan ihmisen pompottelu luukulta toiselle on nöyryyttävää, enkä näe tähän muuta syytä kuin että tahtotila auttaa puuttuu. Vanhan sosiaalipolitiikan opit lukeneena voin vain hämmästellä nykymenoa. Kansalaiset on jaettu kahteen kastiin, niihin toisiin, joita autetaan ja meihin muihin, joita tuetaan lopettamaan elämänsä. - hävetkääeläkeyhtiöt
Eläkeikää nostetaan, koska porukka elää pidempää ja ovat terveempiä, hm...Ehkä muissa sairauksissa, mutten usko tuki-ja liikuntaelinvaivoissa olevan terveempiä, olisko tutkimusta asiasta, missä asiassa terveempiä?Eikö ole tutkittu, että tuki-ja liikuntaelin sekä mt-ongelmat lisääntyneet enenevässä määrin,lapsiata ja nuorista lähtien .Pompottelu johtuu vain siitä syystä, että eläkeyhtiöt eivät halua maksaa mitään eläkkeitä. Muutoinkin saavutetun eläkeiän jälkeen, elinikää ei kovin montaa vuotta ole, ja etenkään tervettä vuotta. Bisnestä ja voittoa tavoittelevia laitoksia nämä vain ovat.Jos ei terveille ole töitä,mistä vajaakuntoisille ja sairaille?Ilmaista pajatoimintaa, työkokeilua jne,mistä ei pas..n hyötyä.Lähdeppä ikäsi työtä tehneenä nöyryytettäväksi "siivoamaan,kokoamaan tehtaan osia pajoille tms"Rahaa riittää pakolaisille, muttei oman kansan sairaille tai työttömille.Lyhytnäköistä tämä touhu on, ja kalliimaksi yhteiskunnalle tulee. Nuorillemme, jotka valmistuvat ammateistä-työttömäksi, eikö olisi viisainta päästää työkyvyttömät vain eläkkeelle ja näin saataisiin säästöä ja työpaikkoja nuorille.Eläkeläiset tykkää tehdä keikkaa, tottakai kiva juttu, mutta mielelläni minä tuon keikkapaikan nuorelle antaisin,jotta hänkin saisi kerrytettyä "suurta eläkettä"Tässä voisi olla joku lakipykälä, kuinka paljon vanhuuseläkkeelle päässyt saa keikkailla, koska tulorajojahan ei ole.Minne lie eläkeyhtiöt rahojaan sijoittavat,ulkomaille tietenkin,ottakaa vastuuta yhteiskunnasta!
- Juupas2
Minulle työterveyslääkäri teki päätöksen etten voi enää tehdä ammattini mukaisia töitä, kuitenkaan ei suostu kirjoittamaan ammatillisen työkyvyttömyyden takia eläkehakemusta. (kunta-alalla). Kysyin sitten neuvoa toiselta lääkäriltä ja hän oli sitä mieltä että voin palata töihini jos itse koen niihin kykeneväni, lääkäri ei voi tehdä työkyvyttömyyden määritelmää jos potilas kykenee omasta mielestään töihinsä, voi vain suositella vaihtamaan ammattia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849