Kummallinen väsymys piinaa ?

väsynyt_nainen

Kertokaa omista kokemuksistanne, millä keinoin olette päihittäneet väsymyksen. Olen eläkeiässä ja ollut hyvin aktiivinen monissa mukana, vapaaehtoishommissa jne.
Mitään erikoisempia sairauksia ei minulla ole todettu, kilpirauhasen vajaatoiminta on ja lääkitys ja arvot kohdallaan. Olen vuosia käyttänyt monivitamiinivalmisteita, syön terveellisesti, en tupakoi, alkoholipitoisia käytän tosi harvoin, nytkin mennyt kaksi kuukautta täysin ilman ja kun käytän käyttö jää saunasiideriin ja joskus kuohuviiniä.
Kävelen paljon, mutta se jäi vähäiseksi kovien pakkasten aikana. Itse olen miettinyt, että ulkoilutaukoko vei virtaa vai mikä?
Parisuhde toimii hyvin ja muut ulkoiset seikat ovat kunnossa. Talvimasennusta olen miettinyt, missään tapauksessa kaikki psyykelääkkeet torjun, enkä sellaisia halua vaan muita keinoja.
Olen kiitollinen vinkeistä ja keinoista , millä olette virkistyneet ?

82

3293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhempinainen

      sama vika lääkäri sanoi sen johtuvan kipirauhasesta.Aika paljon auttaa kun,nukku säänöllisesti.itse nukun22-0600 .herättyäni otan lääkkeen vesilasillisella vettä ja odotan noin10 minuttia.sitten vasta aamupala.Kanattaa kokeilla piimax vitamiini ravinnetta,ainakin mulle auttaa.Ruokavalio on tarkeä.kysy lääkäriltä jos joudut tulevaisuudessa käyttämään hormonnia.

      • Masennusta

      • Kaikkein parasta terveydelle on kun syö aamuisin tyhjään vatsaan 2-3 tl tyrnin marjoja siemenet hyvin pureksien (tyrniöljy vaikuttaa siten vitamiinina).
        Tyrnin marjoja ei missään tapauksessasaa kiehuttaa sillä liia kuumuus hävittää siemenistä tärkeät vitamiinit.
        Js on heikot hampaat - kuten minulla kannattaa tehosekoittimella murskata tyrnin marjat ja murskeen levittää voileivän päälle tai sekoittaa maustamattomaan jugurttiin tai aamupuuron päälle.
        Tuttavallani oli vatsasyöpä ja lääkäri antoi 2 kuukautta elinaikaa. Mummu kirosi ja sanoi: Minähän en kuole. Alkoi syömään tyrnin marjoja aluksi 2 rkl aamuisin tyhjään vatsaan, sitten vähensi 2 tl:aan ja nyt on hyvässä kunnossa.
        Kävi kontrollissa OYS:n syöpälääkärin luona joka otti ohutneulanäytteen mummun vatsasta ja laittoi patologille joka tutki pikaisesti näytteen ja totesi: EIPÄ OLE SYÖPÄÄ ! !
        Syöpälääkäri ihmetteli tulosta ja kysyi syyn. Mummu näytti lääkärille tyrnipussia ja sanoi TYRNIN MARJAT HYVIN PURTUNA PELASTIVT MINUT ! !


      • satutäti
        Masennusta kirjoitti:

        > Talvimasennusta olen miettinyt, missään tapauksessa kaikki psyykelääkkeet torjun, enkä sellaisia halua vaan muita keinoja.

        Tutkipa tuosta!

        http://www.elinahytonen.fi/2011/08/masennus-kiinalaisen-ja-lansimaisen-laaketieteen-silmin/

        Jakomäen terv.kesk. antaa/tyrkyttää kaikille mieliala-lääkkeitä.Saavat asiakkaan pois jaloista vähäksi aikaa kun sanovat "ei ne heti vaikuta,syö 3kk ja katsotaan sitten..." Sitten kun tulee niitä sivuvaikutuksia niin vihaisena sättivät että en halua vain syödä niitä...?


      • jiippelisjuu

        lorvikatarri


      • 564
        satutäti kirjoitti:

        Jakomäen terv.kesk. antaa/tyrkyttää kaikille mieliala-lääkkeitä.Saavat asiakkaan pois jaloista vähäksi aikaa kun sanovat "ei ne heti vaikuta,syö 3kk ja katsotaan sitten..." Sitten kun tulee niitä sivuvaikutuksia niin vihaisena sättivät että en halua vain syödä niitä...?

        Mahtavatko itse syödä niitä. Eikö heille tule sivuvaikutuksia? Taitavat sitten olla niitä ainoita.

        Heidän pitäisi muuten tehdä ilmoitus sivuvaikutuksista Fimealle eikä sättiä asiakasta. Eivät taida tuntea alaansa koskevaa lakia.


    • aika_aikaansa

      Itse unenlaatuakin kannattaa miettiä. Kuorsaatko, onko uniapneaa? Jos olet sairastanut flunssan, niin voi olla senkin jälkimaininkeja (itselleni sika-mikä-lie aiheutti jälkiväsymystä). En oikein usko, että ihminen yhtä äkkiä vanhemmalla iällä alkaisi kokea talvimasennusta, ilman että oireita olisi ollut aiemmin. Psyykenlääkkeitä ei ole yleensä pakko syödä. Suomalaiset ovat liian kilttejä, kun ottavat kritiikittä vastaan kaikki tökötit, mitä lääkäri tarjoaa päästäkseen potilaasta nopeasti ja tehokkaasti eroon.

      Kun ikää tulee, niin aina on sekin mahdollisuus, että on kehittymässä esim. jokin pahanlaatuinen kasvain. Mutta vaikeaa sellaistakaan on hakuammunnalla etsiä, ellei muuta oiretta ole diagnoosin tueksi.

      • väsynyt_nainen

        Kiitos kaikille kantaa ottaneille. En käynyt viikonloppuna lainkaan netissä, vaan aika meni vieraiden kanssa.
        Kaikilla on ajoittain jonkin asteista masennusta, ainakin useimmat asiantuntijat ovat sen todenneet ja sen että masennus kaikkoaa itsestään ajan kuluessa. Olen keskustellut ystävien kanssa ja pohtinut yksin syitä väsymykseen, vai onko peräti jonkin asteinen uupumus? Mahdollista.

        Väsymykseni syy saattaa olla liiallinen vapaaehtoistyö ja siitä seurannut uupumus - burn out. Olen tehnyt vapaaehtoistyötä jo ennen eläköitymistä, monissa yhdistyksissä ym, mutta karsinut niitä pois ja nykyään toimin vain yhden "työn" parissa, mutta siinäkin on tarpeeksi, kun tehtäviä on paljon.
        Uni maistuu ja nukun riittävästi, en kuulema kuorsaa. Vaikka nukun, silti väsyttää. Tarvitsen yöunta vähintään 8 tuntia. Joskus herään yöllä ja luen jonkin aikaa ja huomaan aamulla, että olen nukahtanut uudelleen.
        Paino nousee muutaman kilon miltei aina talvisin ja nyt varsinki , kun liikuntataukoa oli useita viikkoja. Olen huomannut väsymysyhteyden painon kanssa. Silloin kun painoa on 6-8 kg vähemmän kuin nyt, olen ollut virkeimmilläni. Eli liikapainoa on tuo määrä taas ja yritän saada ne pois ennen kesää, toivoen että sitten virkistyy.
        Olen ollut aina persoonaltani "huolehtija" ja "auttaja" ja olen yrittänyt opetella enemmän itsekkyyttä viime aikoina.
        Käytän monivitamiinin lisäksi muitakin luontaistuotteita, joitakin vain kuureina, joitakin säännöllisemmin, kuten D-vitamiini, magnesium ja sinkki ja kalkki ainakin. Viikonloppuna ostin megaB-vitamiinia lisäksi. Tärkeimmät lab.arvot on katsottu hiljattain ja ne ovat normaalit ja kaikin puolin hyviä.
        Syön marjoja ja hedelmiä joka päivä ja saan paljon C-vitamiinia.
        Ehkä lisääntyvän liikunnan myötä virkeyskin palaa.Vielä suurkiitos vinkeistä ja vastauksista ja varmaan moni muu saanut/saa vinkkejä omaan olotilaansa:)
        Vielä se, että siihen aikaan kun kilpirauhasen vajis ei ollut tiedossa olin hyvin väsynyt ja kun sain lääkkeen, virkistyin hetkessä, mutta sama virkeyttä en muista olleen aikoihin. Saa kertoa edelleen vinkkejä jaksamiseen, kiitos:)


      • kilppari2

        Minulla on kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitys, kait elän sen lääkkeen varassa, sillä kilpirauhaseeni on tehty radiojodihoito. Vaikka labra-arvot olisivatkin viitearvojen sisällä, minulla on vajaatoiminnan viitearvoa lähestyessä ylimääräistä vetämättömyyttä ja väsymystä. Yhden joulun makasin sängyllä, kun väsytti vaikkei nukuttanut, ja tammikuussa kävin labrassa, niin arvo oli just vajaatoiminnan viietarvon rajalla. Muutin vähän lääkitystä itse, kun en voi luottaa terv.keskuslääkäreihin. Olo kohentui, mutta kevään kuluessa jouduin vointini mukaan muuttamaan pikku hiljaa lääkitystä taas tuohon jouluna syömäni annokseen. Eli kroppa itse muutti tilanteen taas ennalleen hormonien suhteen. Nyt vaihdevuosien aikaan ja kohdun poiston jälkeen olen huomannut, että lääkitystä on pitänyt pysyvästi laskea. Olen oppinut itse kysymään hoitajalta labralähetettä ja olen itse tehnyt turvallisella tavalla päätelmiä siitä vointini huomioon ottaen, että pitäisikö minun tehdä pieni lääkitysmuutos, jotta tuntisin oloni virkeämmäksi. Terv.keskuslääkäreistä minulla on huonoja kokemuksia lääkityksen muutoksen suhteen, joten muutan itse lääkitystä turvallisella tavalla, väittäisin että turvallisemmalla tavalla kuin terv.keskuslääkärit sen tekisivät, he määräävät liian suuria annosnostoja liian nopeasti. Toki en kehota itse muuttelemaan lääkitystä, mutta kohdallani se toimii, kunhan terv.keskuksessa tiedetään, mikä kulloinenkin lääkitysannos on. Nykyään olen huomannut, että ihmisessä voi tapahtua luonnostaan vaihtelua noiden hormonien suhteen, eli voi käydä niinkin, että lääkitys voi muuttua samaan entiseen jonkin ajan päästä, siksi liian tiheästi labrassa käynti voi olla turhaa, jos hetkellisesti muuttuneiden arvojen takia muuttaa lääkitystä. Tosin joskus vointi on vaan niin arkielämään vaikuttava, että on pakko kokeilla turvallisen pientä lääkemuutosta. Tunnen voinnissani tosi tarkkaan sen, että onko kilpparilääkitys kohdallaan. Jo puolen ns. lasten Thyroxin-tabletin muutos viikossa saa aikaan muutosta voinnissani. Jos pulssi alkaa kuulumaan ja tykyttelemään, vaikkei itse pulssimäärä nousisi, niin palaan sitten takaisin tuon puolikkaan tabletin verran lääkityksessä, eli olo ehti olla mielestäni ylitoimintaan päin menossa, vaikka arvo vielä hyvinkin olisi viitearvojen sisällä. Esim. yöunet alkaa olla liian lyhyet tuossa tilanteessa. Jos on voimakasta stressiä, se vaikuttaa kilpparivaivaisen vointiin, mulla leikkausta odotellessa oli aika voimakas stressi muutenkin elämäntilanteessani, niin viikkoa ennen leikkausta pulssi jämähti minimissaään 80 minuutissa ja labrakin näytti ylitoimintaan ja en saanut nukuttua kolmeen viikkoon kuin unilääkkeillä pari tuntia, ja piti reippaasti laskea kilpparilääkitystä, sitten myöhemmin leikkauksen jälkeen piti taas ruveta nostamaan takaisin kilpparilääkitystä. Siis nopea pulssi talttui vain kilpparilääkkeen laskulla ja sekin viiveellä, mitkään muut rentoutumiskeinot yms. eivät olisi auttaneet.


      • kilppari2

        Korostan vielä sitä, että kilpparilääkkeiden muutos vaikuttaa vasta viiveellä, ja itse tosiaan muutan vain tuota ns. lasten puolikasta tablettia viikossa suuntaan tai toiseen ja odotan sitten viiveellä tapahtuvaa vaikutusta. Huomaan toki suuntaa antavan vaikutuksen voinnissani nopeammin kuin virallinen suositus on, oliko se että lääkitysmuutos näkyy vasta 3 kuukauden päästä verikokeissa. En kehota ketään muuttamaan itse lääkitystään, se on lääkäreiden asia. Valitettavasti tämä sairaus on sellainen, että siinä on pakko ottaa huomioon myös potilaan vointi ja oireet ja aina tämä asia ei kohtaa mielestäni oikealla tavalla terv.keskuksessa, lääkäreitä on erilaisia, ja jotkut lääkärit ovat tosi tuomitsevia sen suhteen, että potilas itse kokeilisi lääkityksen muutosta, vaikka voivat itse toimia "puoskareina" ja saada potilaan ohjeillaan lähes hengenvaaraan. Niin olisi minulle käynyt viime vuonna, jos olisin leikkauksen jälkeen Thyroxinin noston toteuttanut heidän vaatimallaan tavalla. Asia oli minulle tunneherkkänä ihmisenä järkytys, että sellainen lääkitysnosto olisi pitänyt tehdä kerralla. Minun piti kieltäytyä siitä ja nostaa itse lääkitystä turvallisella pienellä annoksella. Tämä ei nyt puheena olevaan väsymysoireeseen liity, mutta haluan sanoa että aikoinaan sisätautilääkäri päivystyksessä sanoi, että terv.keskuksessa on nostettu liian paljon lääkitystä. Olin tuolloin mennyt päivystyksestä hakemaan unilääkettä unettomuuteeni eli olin ylitoiminnassa silloin.


      • kilppari2

        Tuossa leikkauksen jälkeisessä kilpparilääkkeen laskussa minulla toki oli lääkäri mukana, sitten nostovaiheessa tuli loppuvaiheessa se tilanne, että en voinut totella lääkärin puhelimitse hoitajan välityksellä minulle ilmoittamaa lääkitysnostoa, koska se oli mielestäni liian raju nosto.


      • kilppari2

        Toki asiat on paremmin oikean lääkityksen suhteen ja kontrollointiin, jos on joku ns. luottolääkäri olemassa, yksityinen tai kunnallinen, ja jonka kanssa synkkaa asiat. Mutta terv.keskuksessa joutuu monien eri lääkärien käsiin.


      • Kirjoitin edellä: "Niin olisi minulle käynyt viime vuonna, jos olisin leikkauksen jälkeen Thyroxinin noston toteuttanut heidän vaatimallaan tavalla. Asia oli minulle tunneherkkänä ihmisenä järkytys, että sellainen lääkitysnosto olisi pitänyt tehdä kerralla." --- Tilanne oli siis se, että jatkuvan korkean pulssin takia kilpparilääkitystä oli pitänyt laskea reilusti eli tehdä "notko" lääkitykseen, että saadaan viiveellä pulssi rauhoitettua pikkuhiljaa n. 60 :een minuutissa (pulssi oli silloin 80-90). Alussa Thyroxinia nostettiin lääkärin määräyksestä aika paljon kerralla, siis enemmän kuin tuo yleensä minun tekemä muutos ns. lapsen tabletin puolikkaalla viikossa, koska olin labra-arvon mukaan jo reilusti yli vajaatoiminnan viitearvon ulkopuolella mutta siitä huolimatta vointini oli hyvä. Kestin tuon rajumman noston ja labra-arvot olivat myöhemmin jo viitearvojen sisällä. Sen jälkeen olisin kysynyt lääkäriä mukaan vielä pieneen lääkityksen nostoon mutta tuossa vaiheessa sain hoitajan kautta puhelimitse joltain lääkäriltä sellaisen nosto-ohjeen, että en voinut toteuttaa sitä. Labra-arvo oli jo viitearvojen sisällä eikä tarvetta ollut kuin pieneen muutokseen. Lääkärin ohje olisi ollut sellainen lääkitys, niin ja niin monta tablettia päivässä tai viikossa, että en ole edes koskaan sellaista määrää syönyt tuota lääkettä. Ja arviolta heitä, että lääkkeen nosto olisi ollut noin 10-kertainen suosituksiin verrattuna nostovauhdin suhteen! Oli pakko pitää oma "pää", että pysyn hengissä!


      • Kysyin seuraavana päivänä puhelimitse hoitajan kautta (eihän lääkäriä muuten saa kiinni kuin vain hoitajan kautta : (( ) lääkäriltä, että voidaanko mennä minun mielipiteeni mukaan, että nostetaan lääkettä vain puolikas tabletti viikossa - lääkäri oli sanonut että hän ei muuta kantaansa ja jos en tottele häntä, ei ole asiaa tulla enää labraan!!!!! Olen myöhemmin käynyt kyllä labrassa, mutta piti jossain välissä hoitajallekin itkeä sitä järkytystä, että kun en voinut vain totella lääkäriä. Oli lohduttavaa, kun kerran hoitaja sanoi, että "ei ole mitään hätää"...... eli tavallaan ymmärsi minua kun en totellut lääkäriä. Asia onkin kirjattu minun tietoihin ja nykyinen minun itselleni "määräämä" lääkitykseni.


    • arvoitustaratkomaan

      Ei pieni väsymys ole mikään syy psyykelääkkeisiin.
      Olet ihan oikein etsimässä muita keinoja.
      Minäkään en oikein usko valon olevan syynä, koska se todennäköisesti olisi ilmennyt jo ennen eläkeikää.

      Onko monivitamiinien joukossa D-vitamiinia? Sitä pitäisi yli 60-vuotiaan jo ottaa purkista. Sekoituksessa annos voi olla myös liian pieni. Lisäksi puhutaan myös muista, kuten magnesiumista jne.

      Ulkoilu voi toki vaikuttaa monella tavalla, jos siinä on ollut tauko. Ulkoiluun kuuluu liike ja yleensä eläkeläinen ulkoilee päivällä ja saa valoa luonnostaan (vaikken valoa ensisijaisena syyllisenä pitänyt)

      Unen syvyys kannattaa seurata. Jos kovasti kääntyilee, ei ehkä nuku riittävästi, vaikka tunteja kertyisikin.

      Mielekäs tekeminen pitää yleensä unen poissa. Seuraa, harrastuksia, liikuntaa...

    • MistäIhmeestäApua

      Mulla on ollut taas kerran loka-marraskuun taitteesta alkaen päällä ihan helvetillinen koomaväsymys, mitään ei jaksa, mikään unimäärä "ei riitä", liikunta, ruoka, oikeastaan mikään ei tunnu tehoavan. Näiden kuukausien aikana on ollut kourallinen yksittäisiä "virkeän oloisia" päiviä. Ikää 40v ja peruselämäntavat mallillaan. Tuo väsymys on saanut aikaan mm. sen, että talvikuukausien opinnot on valuneet kankkulan kaivoon, yksinkertaisesti ei muista juurikaan mitään opiskeltua... epätoivo kasvaa samaa tahtia, kun opinnot valuu viemäriin.

      • jopitäishelpottaa

        Taas kerran, eli diagnoosi voisi olla: Kaamosmasennus. Hankit kirkasvalon.
        Käyt etelässä. Harkitset mielialalääkettä tämän pahimman kaamoksen ajaksi.


      • Ennakkoluulottomasti

        Luehan kirjoitukseni ketjussa alempana.

        Niillä neuvoilla pääset takaisin elävien kirjoihin.

        Kirjoitan kokemuksen äänellä.


    • minun_mielipide

      Liian alhainen verensokeri saa aikaiseksi väsymystä.
      Liiallinen hiilihydraattien nauttiminen (sokeri) nostaa insuliinin tuotantoa, jonka seurauksena veren sokeri menee alas. Tämän hetken ihminen tuntee väsymyksenä, pahan olon tunteena tai jopa nälkää, vaikka ei suoranaisesti ole nälkä. Kokeilemalla elämää ilman hiilihydraatteja kuukauden ja jos ei ole havaittavissa muutosta niin voi palata entiseen ruokavalioon.

      • mielipiteeni

        Myös liian suuri verensokeritaso saa aikaan jatkuvaa väsymystä.


    • äitimummu

      Sama täällä ikää on 67v.
      Lihoan vaikka en syö enempää... väsytää..
      Sain neuvon, syödä valkosipulia raakana, muutama kynsi joka päivä, ihan muutaman kuukauden ja kuunella tuleeko apua.
      Toinen neuvo oli keittää inkiväärin juuresta mehua, jota juoda päivittäin...
      Neuvotiin myös syömään loislääkitys Vermox-lääke vaikka ei mitään tunnu eikä näy... Vermox on lääkärin määräämä resepti lääke loistartuntoihin.

      Poistoja : sokeri kaikessa muodossa ja vehnäjauhot.
      Noita tuppaa olemaan kaikessa esim laktrissi sillit jne.
      Sitten neuvotiin syömään aamulla keitetty kananmuna, kokeiluna vaikka kuukauden päivät. [Munat otetiin pois aamiasmainonnasta, kun ne eivät tuota kuten leikeleet].
      Vaihdoin kaiken leivän ruisleipään, leviteet Beceliin ja leikeleet keitetyyn munaan ja silloin tällöin juustoa sekä kalkkunaleikettä.

      Kahvia juon kaksi kupillista n. 3,5 dl vrk.
      Yritän pitää kiinni noista jotain tulosta tai tuntuvuutta odotan joskus kesällä muutaman kuukauden päästä.

    • copypaste

      Kevätmasennusta ei ole olemassa, vaan se on D-vitamiinin puutetta.

      Syöthän D-vitamiinia vähintään 50µg päivässä?

      Moni kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, B12-vitamiini, D-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille.

      Pyydä lekurilta perusverikokeet ja B12-vitamiini.

      Monivitamiineissa ravinteet ovat synteettisiä ja eivät välttämättä imeydy lainkaan ja pissaat ne ulos.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm

      • dvitamiiniainoastaan

        kaikki liika rasittaa elimistöä, eikä nämä liikavitamiini-hivenainepuputtajat elä yhtään sen pidempään, ellei lyhyemmmiin


    • lounaat

      kannattaa kokeilla jättää ruoka valiosta hiilarit lähes pois ja muukin sokerit. nekin väsyttää tilaisesti.

      • niinpäniinjoo

        Niin, tai sitten voi myös kokeilla ulkona reippailua.


    • ;))) Sinulle "väsynyt_nainen" sanon rehellisesti: Ala syömään tyrnin marjoja aamuisin tyhjään vatsaan (siemenet hyvin pureksien sillä siemenissä oleva tyrniöljy auttaa hyvin) pari kukkuraa teelusikallista. Tyrnejä syöden minun väsymykseni on kaikonnut ja pärjään tosi hyvin ilman pienintäkään väsymystä.

    • TiikerinainenTurusta

      Yksi vaihtoehto on Ubikinoni eli Q10...........itse ainakin ostin sitä ja kokeilen kuinka tepsii. Ubikinonihan vaikuttaa ihmisessä solutasolla ja sen vähyys aiheuttaa väsymystä ja vanhenemista. Sitä on paljon tutkittu eli ei ole huuhaa-juttua.

      • väsynyt_nainen

        Kiitos taas uusista vinkeistä :) Tuntuu, että pikkuhiljaa alkaa virkistymään. Ostin viime viikolla Ubikinonia, mutta tuskin se vielä on auttanut, mutta odotan, että sekin auttaa eteenpäin ja tulisi virtaa enemmän. Minulla on hyvä kokoelma vitamiineja ja hivenaineita ja niitä käytän. Kilpirauhasen vajaatoiminnan pitäisi olla hoitotasolla ja otan siihen lääkkeen päivittäin.
        Tuota tyrnimarjaa taidan myös kokeilla, kiitos vinkkaajalle :)
        Marjat ja hedelmät kuuluvat jokaiseen päivään. Joskus olen tehnyt smoothieitä, ne pitää ottaa taas ohjelmaan.


      • turhaan

        ehkäpä se vitamiinikokoelma kannattaa heivata veks. Jätät D-vitamiinin vain


    • prööö

      Syöt liian rasvaista ruokaa pihvejä ja juustoa ne pistää uniseksi

      • UniHorroksessa

        Minä olen ainakin jatkuvasti väsynyt vaikken syö pihvejä, enkä paljon juustoakaan. Minulla on väsymystä jatkunut yli 10 vuotta. Jatkuvasti on väsynyt ja uupunut olo. Totaalinen väsymys johti siihen, että vuonna 2008 irtisanouduin kortistosta jakuvan työharjoittelun ja kurssituksen päätteeksi. Olin niin väsynyt ja uupunut, ettei ajatus toiminut ja olin horrosmaisessa tilassa. Olen edelleen väsynyt, ei puhettakaan, että kykenisin tekemään normaalia työtä. Väsymyksestä johtuen ajatus ei meinaa toimia, aloitekykyä ei ole, kaikki asiat jää kesken, eikä mitään saa tehtyä valmiiksi, jos aloittaa jotakin tekemään.
        Eihän siitä mitään tulisi oikeassa työpaikassa, ettei ole tuottava työnantajalleen.
        Eikä väsymykseen vaikuta unen määrä, nukuit sitten kuinka monta tuntia tahansa. Lääkäriin on turha mennä, siellä sanotaan, että ei noin nuori mies 45v voi olla väsynyt, ei muuta kuin ulkoilua ja ulkoilua, niin kyllä se siitä väsymys ohi menee.


      • RohkeastiLääkäriin

        Nimim. UniHorroksessa. Tuo vaikuttaa minusta jo masennukselta. On tuttu vaiva (sairaus) itselleni, mulla on siihen lääkitys, ja se helpottaa oloani huomattavasti. Vai olisiko anemia mahdollista, tai onko sydämesi tutkittu joskus? Lääkärissä käyvät sinua paljon nuoremmatkin miehet, sinähän et edes ole enää nuori. Joten lääkäriin ja pian!


      • UniHorrosessa

        Kesällä otettiin perusverikoe, jossa arvot olivat oletus arvojen sisällä. Verenpaine otettiin ja terveyskeskus lääkäri kokeili pulssia, jonka kehui olevat voimakas. Olen minä yrittänyt kuntoilla ja muutamia vuosia sitten tein metsänhoitotöitä isän kanssa. Muutaman kerran on yöllä heränyt siihen, kun pilssi on hakannut yli 130 kertaa minuutissa, vaikka on ollut levossa. Lepopulssi on siinä 45-60 välissä.
        Kerran taas sydän löi pari kertaa ja jätti kolmannen lyönnin väliin. Sitten menee sormet valkoisiksi talvella ja myös kun lämpötila laskee alle 10 asteen. Kesälläkin on mennyt, kun on ollut viileää säätä.
        Sitten on vielä korkeanpaikan kammo. Meillä on tasakatto 2,90m korkuinen ja viime syksynä onnistui pääsemään katolle rappusia pitkin, jotka kötystin kiireessä, mutta nyt kun piti yrittää mennä niitä pitkin katolle lunta pudottamaan, niin enpä uskaltanut, vaan menen paniikkiin ja pahimmillaan menen toimettomaksi. Täytyy rakentaa kunnolliset rappuset kesällä, kun tikapuita pitkin kiipeäminen on minulle mahdoton tehtävä, joten rappusia pitkin. Tekemäni rappusissa on aivan liian korkeat askelmat, joten ne ovat epämieluisat nousta.
        Nyt on sitten vasen jalkaterä tullut niin kipeäksi, että käveleminen tekee tuskaa.


      • pröö
        UniHorroksessa kirjoitti:

        Minä olen ainakin jatkuvasti väsynyt vaikken syö pihvejä, enkä paljon juustoakaan. Minulla on väsymystä jatkunut yli 10 vuotta. Jatkuvasti on väsynyt ja uupunut olo. Totaalinen väsymys johti siihen, että vuonna 2008 irtisanouduin kortistosta jakuvan työharjoittelun ja kurssituksen päätteeksi. Olin niin väsynyt ja uupunut, ettei ajatus toiminut ja olin horrosmaisessa tilassa. Olen edelleen väsynyt, ei puhettakaan, että kykenisin tekemään normaalia työtä. Väsymyksestä johtuen ajatus ei meinaa toimia, aloitekykyä ei ole, kaikki asiat jää kesken, eikä mitään saa tehtyä valmiiksi, jos aloittaa jotakin tekemään.
        Eihän siitä mitään tulisi oikeassa työpaikassa, ettei ole tuottava työnantajalleen.
        Eikä väsymykseen vaikuta unen määrä, nukuit sitten kuinka monta tuntia tahansa. Lääkäriin on turha mennä, siellä sanotaan, että ei noin nuori mies 45v voi olla väsynyt, ei muuta kuin ulkoilua ja ulkoilua, niin kyllä se siitä väsymys ohi menee.

        Et juo tarpeeksi kahvia sitten, tai olet juonut niin paljon että olet tullut immuuniksi, yritä lopettaa kahvi vähäksi aikaa ja sitten taas juomaan


      • lesyni

        Olen koko ikäni ollut väsynyt,minulla lapsena oli kilpirauhanen suurentunut,sanottiin olevan nuoruuden struuma. on tutkittu aina sanottu että,on normaali. nukun paljon joidenkin mielestä liikaa..kyllä siihen auttaa kun ,nukkuu aina kun väsyttää..olen myös sitä mieltä,että vanhempaa ihmistä väsyttää,siihen on niin monta mieltä ,miestäki/naistaki..syön terveellisesti,en ole koskaan tupakoinut,en käytä alkoholia....olen muuten reipas harrastan kuntoilua 74 v.....


      • vajisväsymys

        Kilpirauhasen vajaatoiminnan erääksi monista tuntomerkeistä kertoi toinen Suomen kahdesta osaavasta kilpirauhaslääkäristä:
        "- Kaikkihan me olemme joskus huonosti jos nukumme huonosti tai on stressiä. Kilpirauhasen vajaatoiminnassa uni ei kuitenkaan virkistä normaalisti kuten sen pitäisi vaikka nukkuu riittävästi ja noudattaisi terveitä elämäntapojas, sanoo LT, sisätautien ja endokrinologian erikoislääkäri Vesa Ilvesmäki Päijät-Hämeen keskussairaalasta. " (Apu Terveys 1-2016 s.12)


    • TheSandking

      Borrelioosi aiheuttaa myös kovaa bäsymystä.

      • väsynyt_nainen

        Tuo ei ole juolahtanut mieleeni. Ehkä ainakin osasyy on sairastettu borrelioosi, jonka sanotaan vaikuttavan läpi jopa läpi elämän. Pitänee pyytää määrittämään vasta-aineet uudelleen.
        Sairastin borrelioosin n viis vuotta sitten ja sain heti kunnon lääkityksen. Punkki löytyi ihossa kiinni ja akuutti niveltulehdus niin, että kävely oli vaikeaa.


    • hmmmmmmmmmmmmmm

      Käyppäs mittauttaan sokeriarvot.
      Tosiaan osta kunnollinen tyyny.

    • pari_vinkkiä_

      Jos ruokavaliossa ei ole viilattavaa, niin..
      D-vitamiini tasot kannattaa mittauttaa lekurilla ja ostaa 50ug/kaps. vähintään sisältävä tuote. Kauppojen monivitamiinit ovat heikkoja, suurin osa vitamiineista on huonossa muodossa ja eivät imeydy. Suosittelen katsomaan seuraavaksi urheilu puolen lisäravinteihin, urheilijoille tehdään laadukkaampia tuotteita. Yksi mikä on toiminut jo vuosikymmeniä energisyyteen on Maca jauhe/kapselit, ei halpaa tosin. Ensiksi mittaisin d-vitamiini arvot lääkärillä, talvella ruoasta ei saa tarpeeksi! Tosin mitään et häviä jos alat popsimaan suoraan d-vitamiinia päivittäin ruoan yhteydessä. Itse huomasin 100ug kapselin tehon varsin nopeasti. Tohtori Tolosen juttuja kannattaa lukea asiasta, tuokaan määrä päivittäin ei välttämättä nosta terveen ihmisen D-vitamiini tasoja sinne parhaimmalle tasolle, eli se siitä iltapäivälehtien pelottelusta että D-vitamiinia ei saisi ottaa liikaa tai että pelkällä ruoalla pärjäisi (varsinkin talvella). Kummallista, että ulkomailla tehdyt tutkimukset ja suositukset ovat ihan eri tasolla. Toivottavasti täälläkin herätään tuohon joskus.

      Tässä muutama laadukas tuote, jos haluat tilata netistä suoraan (kopio ja liitä linkki):

      http://www.pps-shop.fi/foods-daily-vits-100tabs-p-1788.html

      http://www.ebn.fi/monivitamiini-multiform-active-120-tabl-p-888.html

      http://www.ebn.fi/ebn-extra-strong-vitamin-mcg-300-kaps-p-900.html

      http://www.ebn.fi/ebn-extra-strong-vitamin-100-mcg-300-kaps-p-907.html

      Kummatkin liikkeet hyväksi todettuja ja säännöllisesti käytössä itselläni ja fitness alan harrastajilla!

      • fghdghjg

        Salliikos Suomi nykyään enää lääkkeiden maahantuonnin yksityiselle? Jos ei edes jodia, siis jodia (!), saa tuoda, entä sitten tuollaisia kemikaaleja? Suomi tottelee Codex Alimentariusta epäjumalanpalvojan hurmiolla, niinkuin Suomi tottelee kaikkia käskyttäjiensä lakeja ja säännöksiä. Kukapa haluaisi kuulla tullilta olevansa 'huumeiden' maahantuoja!


    • Rockandrollfe

      Kesyyntyy. Vaihdevuodet. Mummuuntuu.

    • plmb

      D-vitamiinia ei kannata ottaa liikaa, siitä on haittaa, sanotaan viimeisissä tutkimuksissa. Ihan tavallinen suositusannos on suositeltavinta sen suhteen ja päivän valo! Yli 75 vuotiaille 20 mikrogrammaa D-vitamiinia ja muille 10 microgrammaa.
      Varsin hankalaa on kun otetaan yhtä ja ainoaa rasvaliukoista vitamiinia ylimääriä, sillä A,D,E,K rsvaliukoiset vitamiinit ovat eräänlainen funktionaalinen kimppa, mitä päivittäin tarvitaan.
      Kalanmaksaöljymuodossa (1 tlk) saa sekä A että D, ja kasvisöljyissä saadaan sekä E ja K. Näistä mitään ei kannata varsinaisesti tablettina ottaa, sillä luonnon aineissa ja ruoissa ne tulevat monipuolisesti ( esim koko E- repertuaari, ; A- vitamiini ja sen lukuisat esiasteet. K1 vitamiinia tuloee kasvisöljyistäja vihanneksista ja K2 vitamiinia joistain ruoista kuten juustosta, maitobakteeritkin valmistaa näitä menakinoneja(K2).
      Siis käytännössä: Joka päivä vihanneksia, joissa on värejä vihreä, punainen, keltainen , oranssi violetti; ja viisi hedelmää. Näistä saa myös kaliumia. Jos lisäksi käyttää siemeniä ja pähkinöitä, manteleita, pistachea, ja jyviä saa myös magneisumia ja jos lisäksi painaa matalaksi merisuolan käytön (NaCl) alkaa tulla kehoon sitä "virtaa" vähitellen. Keho on sellainen että se säilyttää kaiken Na( natriumin) luonnostaan, joten natriumia kannattaa käytää vain hyvin vähän. Sen sijaan keho päästää kovasti kaliumia yli, joten tasapaino siinä tulee vain jos käytää runsasti vihanneksia, hedelmiä, siemei9ä joisa on kaliumia. (www.fineli.fi antaa ohjetta näsitä piristävistä mineraaleista hedelmäsuoloista . Aamulla enimmäiseksi kannata juoda puhdasta vettä pari lasillista. samoin keskipäivällä. Jos väsyttää, miksi ei ottaisi siestaa ihan hyvällä mielleä, kuten muukin maailma. Valkoinen sokeri väsyttää, se ei anna ravintoaineita, vaan huuhtoo pois esim magnesiumia ja inositolia. .

      • plmb2016

        Kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkityksestä. Kannattaa katsoa että kehon lämpö on 36.5 astetta. Jos se on korkeampi, voi lääkitystä olla liikaa ja se väsyttää. jos se on alle 36.0 on lääkitystä ilmeisesti liian vähän ja se väsyttää aivan horrokseen asti. Pulssi kannattaa katsoa.
        Sitä voi aika hyvin kun pulssi levossa on n 60 ja 75 maissa. jos pulssi on yli 80 se voi johtua liiasta lääkityksestä ja lievä takykardia väsyttää.
        Koska käyttää jodipitoista lääkettä, ei kannata käyttää mitään jodipitoisia ravinteita kuten merileviä tms.
        Jodisuolankin käyttö pitää pitää aivan niukkana kuten suolan yleensä. liika jodi tulehduttaa lisää kilpirauhasta.
        Jos on eutyreoosi eli hyvä lääketasapaino kilpirauhasen toiminnassa, ei pitäisi hiusten tippua tukkuna kun aamulla kampaa hiukset. ihonkin pitäisi olla suhteellisen normaalikosteudessa ja kimmossa, ei kuuman kuiva tai kylmän nihkeä ja taikinamainen.
        Yleensä verenmuodostuskin on normaalia, jos kilpirauhashormonia on normaalisti. Kannattaa katsoa ettei ole pienessä verenkuvassa poikkeavaa. Jos esim. punasoluja ja valkosoluja muodostuu niukasti, väsyttää.


    • Olen eläkeläinen ja elämäni kunnossa. Päivittäin saan kuulla kuinka olen pirteän näkönen tänään viimeksi :)
      Käytän NeonLifen tuotteita saan niistä niin paljon energiaa, et voisin hyvin olla vaikka työelämässä :) Mut joskus on vain oltava, kun ikääkin on. Olen lapsesta asti tehnyt kaiken maailman työtä. Kun olen isosta perheestä niin siinä on ollut lapsillekkin työtä. Mut ei mitään katkeruutta ole jäänyt, päivastoin on oppinut työn tekoon. Kuudeskymmenes yhdeksäsvuosi on menossa :)

    • Melatoniiinilla

      Itellä syysmasennusta, tai pikemminkin pimeän kauden masennusta.
      Uniapneaa. Pätkäunta.

      Kyselin lääkäriltä psyykelääkkeiden tilalle melatoniinia. 2mg Circadin debot.
      Auttaa parantamaan yöunta , ettei tule katkonaisesti nukuttua.

      Noilla siis jaksan. Circadin hoidosta oli kulunut n.2vuotta , katosi psoriaasis ja nivelrikko parani. Jaksaa päivisin paremmin. Unet todella parempia ja päivisin jaksaa täysillä iltaan asti. Suosittelen hankkimaan reseptin taikka kokeilemaan miten kaupasta saatava melatoniini toimii. Tosin itsellä nuo 2mg Circadin debot.it auttaa parhaiten. 1mg.sella saa kyllä nukahdettua mutta unet jää silti katkonaisiksi.

    • jaksaa

      Itse olen kärsinyt kanssa tämmöisestä. Vaikka kuinka nukkuisin vain, koko ajan väsyttää ja on rauhaton stressaantunut olo. Töissä tuli nukahdettua seisaaltaan muutaman kerran. Verikokeissakin kävin ja mitään ei löytynyt. Satuin vahinkossa kokeilemaan syksyllä kp2000 totalia. Öisin tulee uni paremmin ja päivisin on virkeämpi olo. Rauhaton ja stressaantunut olo hävisi.

      • mieskuntoon

    • Mikäli on yöllä makuullaoloaikana syntyvää yskää, nilkkojen turpomista ja säärien samoin, niin kyse on sydämen oikean kammion vajaatoiminnasta. Neste kerääntyy nilkkanivelien ja pohkeiden kohdalle. Makuuasennossa keuhkoihin, kun jalkojen nestekierto on samalla tasolla sydämen ja keuhkojen kanssa. Nämä vajaatoiminnan oireet eivät ole kovin yleisiä puheeaiheita lääkärikäynneilläkään, eikä niihin juurikaan kiinnitetä siellä käyntien yhteydessä sen suurempaa huomiota.

    • cfs
    • sodanjälkeinen36

      Täydellinen tutkimus tk siellä selviää onko sairautta. Aamu tv huomenna vinkkiä väsymykseen, kaikki apu on hyvästä. myös elämänilo.

    • kokeija

      Veikkaisin B 12 vitamiinin puutetta. Vaimolla oli saman tyyppinen vaiva. Hän kävi lääkärissä veriarvot liki kunnossa, lääkäri ehdotti vitamiini koetta ( oli yllätys ) kävi ilmi että b vitamiini taso oli ihan pielessä. Koska vaimolla on keliakia, ehdotin silloin B 12 vitamiini suihketta, puolen vuoden käytön jälkeen uudet testit osoittivat b vitamiini tason normaaliksi. Lääkärikin yllättyi kuultuaan vaimoni käyttämästä suihkeesta (onko sellaista olemassa, täytyy suositella toisillekin ) kannattaa ainakin kokeilla.

    • ghhl

      Tuli eteeni mielenkiintoinen kirja kuin Tuhon siemenet! Kertoo viljan, sokerin ja hiilihydraattien vaarallisuudesta. Aika pommi oli lukea että vilja aiheuttaa mm. dementiasairaudet, ADHD:n, diabeteksen, Alzhaimerin ja monia muita sairauksia! mm yllätys oli että aivot käyttävät juuri sitä rasvaa, mitä meitä kielletään käyttämästä, eli ne surkastuvat ilman rasvaa, Oikea voi pitää olla, ei mitään kevytrasvoja. Kaikki perustuu neurologien tutkimuksiin ja aivojen kuvauksiin! Neurologin kertomukseen esim. lasten parantumisesta, kun viljat jätettiin pois. Toki ensin tehtiin tutkimukset mm. kluteeniyliherkkyys-testi, se on eri kuin Keliakia, joka itsellänikin on! Kannattaa lukea!

    • Minulla on vähän sama vaiva, paitsi että olen huomattavasti sinua nuorempi (27-vuotias) ja tätä omituista unenomaista uupumusta on esiintynyt jo ainakin 20-vuotiaasta lähtien. En tupakoi ja juon aika harvoin, silloinkaan en mitään vahvoja alkoholeja vaan joko siideriä tai viiniä. Multa on otettu kaikki veritestit yms. ja mm. kilpirauhasen toiminta on kohdillaan ja hemoglobiini myös (joskus esiteini-iässä oli hemoglobiini liian alhainen). Lääkärit eivät sen kummemmin osanneet auttaa kuin ottivat nuo testit eivätkä niiden jälkeen sanoneet mitään siitä mitä pitäisi epäillä seuraavaksi.

    • Ennakkoluulottomasti

      Kirjoitapa hakukoneeseen:

      1. "Terveys tavaksi - Kehon Happo-Emästasapainon Tärkeys Terveydellemme" << äärettömän tärkeä kirjoitus.

      2. "FerroForte B C"

      3. "Natura Media D 100" tai "Aurinko 100"

      Runsas magnesium tehostaa D-vitamiinin imeytymistä =(2x100 mikrogrammaa D-vit päivittäin).

      Lisää hakukoneeseen:

      4. "Tohtori Tolonen Ajankohtainen D-vitamiini"
      Sieltä löytyy linkki poikineen ja ne luettuasi tiedät enemmän.

      5. "Lääkäri: Autoimmuunisairauksien kasvu osin suomalaisen teollisuuden tukemisen ja aivopesun seurausta - Studio 55"

      6. "Autoimmuunisairaudet ja patofysiologiset mekanismit: hoito ravinnolla sekä stressinhallinnalla"

      7. "Viljat Mäkelä Studio 55"

      8. "Personal trainer söi ravitsemussuositusten mukaisesti 30 päivää – seuraukset eivät imartele"

      Lupaan sinulle, kun jätät ravinnostasi gluteenin pois, pahin väsymyksesi väistyy. Paras tapa välttää gluteenia on luontaisesti gluteeniton ruokavalio (=käyttää hirssiä, tattaria, riisiä ja kvinoaa perinteisten viljojen sijaan), mutta jos ko ruokavalio on liian hankala, keinotekoisestikin gluteeniton on parempi kuin perinteinen vaihtoehto.

      WWW on täynnä gluteeniton keittiö-sivustoja ja gluteeniton ruokavalio-reseptejä. Kyse ei ole trendistä, vaan siitä, että ihmiset ovat huomanneet voinnissaan ja energiatasoissaan parannusta ko ruokavalion seurauksena.

      Sanotaan, että näillä eväillä väsymyksesi kierre katkeaa, mutta elimistösi tilanne ei räjähdyksenomaisesti parane vaan vain syöksykierre hidastuu. Mutta parempi sekin, kuin ei mitään :)

      Kokeile gluteenittomuutta, luomurautalisää sekä d-vitamiinia isoina annoksina magnesiumia. Vasta kokeiltuasi tiedät, sanoipa lääkärit ja lääketeollisuus mitä tahansa.

      Ystävällisin terveisin,

      Nti Kokemus Puhuu

    • kesäkivi

      Hmm.....4h ulkoilmaa.....1l kahvia....toinen pepsi colaa......ja pari suklaalevyä.....niin onhan kumma jos ei näillä konsteilla päivä piristy.....

    • kiljukanisteri

      kokeile havupuu uutejuoma ja bioqinon q10. aamul huikka pullosta ja bioq10 perään. luontaistuote kaupasta saa niitä kumpaakin.

    • Sjögren

      Useat reumataudit, esim. Sjögrenin syndrooma aiheuttaa voimakasta väsymystä l. fatiikkia sekä monenlaisia muita epämääräisiä oireita. Tällaisia oireita ovat kuivuusoireet suussa, silmissä ja koko kehosssa, kiputilat ja säryt eri puolilla kehoa, vaikka päkiöissä vaikeuttaen kävelyä, valkosormisuus l. Raynaydin oireyhtymä, neurologiset oireet, keskittymisvaikeudet jne, jne. Eri reumataudeissa joitakin nimenomaan kyseiselle taudille tyypillisiä oireita, esim. Reumaliiton sivuilta löytyy tietoa.

    • Poppamies14

      Ihminen on yksilö ja kahta samanlaista painosta ei ole olemassa. Oletus, että miten jaksaa ja voi on jokaisessa ihmisessä yksilöllistä. Toinen jaksaa toinen taas ei jaksa. Siihen vaikuttavat ympäristötekijät, geenit, sosiaalinen asema ja mitä tunkee suustansa sisään. Ikää kun tulee lisää, niin ei jaksa samalla tavalla kuin nuorena.

      Itseään pitää osata ottaa niskasta kiinni ja alkaa tekemään itselleen ja elämälleen jotain. Liikkuminen, lepo, sosiaalinen elämä, ruoka. Monet väsyvät sen takia kun henkisesti ei jaksa. Sitten valitetaan, että ei vain jaksa myöskääm fyysisesti. Molemmat pitää olla tasapainossa.

      Monet maaseudun ihmiset ovat eläneet 100 vuotiaiksi, pelkällä, viljalla, leivällä, maidolla. Siinä taas pitkän iän salaisuus on piillyt kovalla työnteolla. Lisäksi luonto on antanut voimaa heille.

      Nämä jotka valittavat oloaan, ovat kiinni somessa, ei liikuta, mielenterveys mättää, ei suhtauduta positiivisesti elämään. Ei ymmärretä, että on normaalia, että väsyttää.

      Tärkeintä on elää tässä hetkessä, ei eilisessä, eikä huomisessa.

    • henryzzxx

      huono unenlaatu, sitä veikkaan. Vähennä valoja illalla ennen nukkumaan menoja, ikkunaan pimennysverho. Iltasyönti ja - juonti pois. Vaihda vuodevaatteet parempiin.
      Mene aikaisemmin nukkumaan, nouse myöhemmin ?

      • väsynyt_nainen

        Olen panostanut hyvään uneen paljon. On hyvä sänky, patjat , tyynyt ja uudistan niitä usein ja pesen vuodevaatteita usein. Tykkään kuohkeasta tyynystä ja puhtaille tuoksuvista vuodevaatteista.
        Makuuhuone on viileä ja pimennysverhot on. Unenlaatu kyllä vaihtelee. Olen havainnut mm sen, että jos syön illalla ( joskus sorrun herkutteluun) muutaman räiskäleen niin tiedän , että seuraavana yönä nukun tosi hyvin. Lätyt eivät ole hyväksi muuten, joten ei voi joka ilta paistella, mutta nurinkurista että ne auttavat hyvään uneen.
        En juo muuten kahvia, kuin yleensä viikonloppuna kerran päivässä. Juon teetä arkisin ja iltaisin kaakaon.


      • Kehtaatkokertoa

        Ja mikä siis onkaan elopainosi? Huomioi että painoa ei kannata ilmoittaa ilman pituustietoa.


      • väsynyt_nainen

        Toki kehtaan kertoa. Pituus 166 ja paino oli eilen 74 kg. Kerroin aiemmin ( muistaakseni) , että painoa tullut useita kiloja lisää ja yhdistän liikakilot yhtenä syynä väsymykseen. Olen painanut vuosia sitten 60kg ja olin kuulema liian laiha:)


      • Ylösulosjalenkille

        Siksikö keräsit liikakilot väsyttämään itseäsi että joku ulkopuolinen arvioi? Herkut hemmettiin ja ulos liikkumaan, hus niin kuin olisit jo.


      • IhanNaattinyt
        väsynyt_nainen kirjoitti:

        Toki kehtaan kertoa. Pituus 166 ja paino oli eilen 74 kg. Kerroin aiemmin ( muistaakseni) , että painoa tullut useita kiloja lisää ja yhdistän liikakilot yhtenä syynä väsymykseen. Olen painanut vuosia sitten 60kg ja olin kuulema liian laiha:)

        Minulla pituutta 165 ja painoa 46. Laihuus ei ole paljon vaihdellut vuosikymmenten aikana. Olen hiukan yli 50. Olen aina tarvinnut pitkät unet, keskimäärin yhdeksän tuntia. Nukahtaminen on aina ollut itsestäänselvyys. Nukun edelleen sikeästi, mutta silti väsyttää. Aamulla jaksan muutaman tunnin puuhastella, mutta sitten voimat romahtavat ja voin vain olla. Ajatus luistaa kohtuullisen hyvin, ei nukuta, mutta olo on kuin kumilelulla, josta on päästetty puolet ilmoista ulos. Vielä vuosi sitten olin energinen väkkärä, joka oli koko ajan työn touhussa.

        Asuin vuosia sitten maassa, jossa oli dieetistä tietäviä lääkäreitä. Minulla todettiin silloin jodin puute, joka osaltaan aiheutti väsymystä. Suomalaiset lääkärithän eivät välttämättä ole kuulleetkaan joditestistä. Siinä otetaan tietty määrä jodia (olikohan se 50mg) ja kerätään pulloon virtsa kahden vuorokauden ajan. Mitä pahempi jodinpuute, sitä suuremman osan jodista elimistö imaisee käyttöönsä. Summittaisen tuloksen saa kotikonstein niin, että levittää vaikka käsivarrelle jodia. Jos se imeytyy kehoon alle parissa päivässä, puutetta on.

        Jos kiinnostaa, hakekaa (en voi sanoa googlatkaa, koska en googlea suosittelisi kenellekään, ja startpagettaa kuulostaa hullulta) Dr Greg Emerson ja klikatkaa hänen sivullaan linkkiä Fact files, ja iodine.

        Suurimmalla osalla ihmisistä on puutetta jodista. Jokainen solu tarvitsee jodia. Jos sitä on liian vähän, kilpirauhanen kuitenkin pyrkii ottamaan käyttöönsä tarvitsemansa määrän, jolloin lihaksille ja elimiin ei riitä tarpeeksi. Se, että ei ole struumaa, ei vielä merkitse sitä, että on tarpeeksi jodia.

        Ongelma on myös se, että myrkyt fluori ja kloori ja bromi voivat sitoutua kilpirauhaseen jodin paikalle ja haitata kilpirauhasen toimintaa. Australiassa alettiin lisätä fluoria juomaveteen - yksi syy, miksi muutin pois! Ei kannata koskaan käyttää fluorilla myrkytettyä hammastahnaa eikä sallia lapsilleen hampaiden fluorausta. Uimahallien kloori on ikävä asia. Bromia on mm joissakin tekstiilien paloturvallisuuskemikaaleissa.

        Aloin lääkitä väsymystäni tammikuussa ottamalla Lugolin jodia kolme tippaa päivässä. Olo on menossa pirteämp'ään suuntaan. Energinen aika tuntuu hitaasti pitenevän päivä päivältä. Jospa kevättöihin mennessä olisin jo taas normaalin energinen. Taustalla vaan on krooninen syöpäkin, niin ainakin väittävät, ja yksi senkin oireista on uupumus.

        Kerron vielä, miten sain itseni loistokuntoon puoleksi vuodeksi. Suomessa minulla ei ole varaa luomuvihannesruokaan, mutta silloin elin luomuvihanneksilla, juureksilla ja hedelmillä sekä niistä puristetulla mehulla. Tein salaatteja ja wokkiruokia. Kaurapuuron söin joka aamu, luomukananmunan ajoittain. Joskus palan lohta. Ei yhtään maitotuotteita, ei sokeria, ei muuta viljaa kuin tuo kaurapuuro, ei kahvia, rasvana vain kylmäpuristettu, puhdistamaton luomupellavansiemenöljy. Suomessa pellavansiemenöljyä ei säilytetä kunnolla ja se onkin usein eltaantunutta, jos sitä edes löytää. Ruohonjuurikaupasta olen saanut tuoretta. Tuohon kuuriin kuului myös peräsuolihuuhtelut luomukahvilla. Kuulostaa oudolta, mutta tämä kaikki auttoi. Joitakin kivennäisaineita myös otin. Max Gersonin nimeä hakemalla löytyy tietoa.


      • UniHorroksessa

        Olen 170 cm pitkä ja paino on noin 60kg, Aikaisemmin paino on pyörinyt 55-58 välillä. Koskaan ei ole paino ollut yli 64kg ja 45v mies olen. Kaikkiruokainen olen, eikä mikään lihota. Yleensä syön vaan senverran, että pahin nälkä menee ohi, mutta eipä paljon yli 1000kcal päivässä mene ravintoa.


    • Sjögren

      Monet taudit aiheuttavat sellaista väsymystä ja voimattomuutta l. fatiikkia, että siihen ei auta itseään niskasta ottaminen, eikä kovasti muutkaan "hyvää tarkoittavien ihmisten" (takana päin paheksuvien) neuvot ja kehotukset . Syiden selvittely ottaa aikaa, ja toki on tarpeen pitää itsestään huolta, syödä terveellisesti, kuntoilla voimiensa mukaan jne.

    • ghhl

      Haluatko tietää? Jos aivot ei toimi, ihminen on aivokuollut, onko joku toista mieltä? Jos ei syö ruokaa, kuolee, onko joku toista mieltä? Milloin olette kuulleet mitä aivot tarvitsee toimiakseen? Kaikki vastaukset löytyy kirjasta Tuhon Siemenet! Tiesin että kymmeniä tuputtaa sitä ja tätä konstia! Ei ole kepulikonsteja. Kaikki riippuu siitä mitä syömme. Siitä keho ja aivot saavat tarvitsemat asiat toimiakseen. Me myrkytämme itsemme syömällä väärin! Lääkärit ja rav.terapeutit neuvovat väärin. Esim. kolesteroli on aine jota aivomme tarvitsee toimiakseen, eli aivojen pinta on kuorrutettu kolesterolilla, ilman sitä ne kuolee! Muistisairaudet, ADHD, reuma, altzhaimer, diabetes, masennus ym. johtuvat viljasta, sokerista ja hiilihydraateista. Ei kannata väittää vastaan, ennen kuin lukee ko kirjan!

    • Sivuhuomautus

      Entä jodioitu suola? Voisiko parantaa kilpirauhasen toimintaa? Suomalaiset eivät taida saada mistään enää jodia, elleivät käydä jodioitua suolaa.

      • LugolinLiuos

        Jodioidun suolan jodi auttaa hiukan, mutta itse suolahan ei ole hyväksi. Jos aikoisi saada riittävästi jodia suolasta, joutuisi syömään tajuttomat määrät suolaa, mikä aiheuttaisi taas omat ongelmansa. Japanilaisilla taitaa olla yksi parhaita joditasoja maailmassa heidän syömiensä merilevien ja muiden jodipitoisten ruokien ansiosta. Siksi heillä on vähiten syöpiäkin. Mahasyöpää heillä taas on paljon, mutta en muista, mistä se sitten johtuu.

        Lugolin jodia voi ottaa vaikka juomaveden mukana. Ongelmana vain on se, että lääkefirmoja hännystelevä virkamieskoneisto on tehnyt vaikeaksi löytää Lugolin jodia. Rukoilen siunausta niille rohkeille jälleenmyyjille, jotka pitävät sitä vielä saatavilla vihamielisen sairauskoneiston uhkailuista välittämättä. Lugolin liuos on vettä, jodia ja kaliumjodidia tietyssä suhteessa. Kaliumjodidin sijaan voi olla natriumjodidi, mutta se ei kuulemma ole ihan yhtä tehokasta.


    • Televisiossa haastateltiin kerran kilpparin vajaatoimintapotilasta, jolla pimeä syksy oli tuonut mm. ylimääräistä väsymystä oireeksi.

    • Televisiossa haastateltiin kerran kilpparin vajaatoimintapotilasta, jolla pimeä syksy oli tuonut mm. ylimääräistä väsymystä oireeksi.

    • siemenissäonelämä

      Mistä niitä tyrnin marjan siemeniä saa, haluaisin kokeilla?

    • itse_otettava_selvää

      Lääkärit arvioivat vajaatoimintaa usein "subkliiniseksi" ja tällä tavalla sairastuttavat satoja tuhansia suomalaisia: http://bit.ly/1RNoc2N
      Verikokeissa jää ehkä puolet, ehkä enemmänkin, vajaatoiminnoista paljastumatta.
      Varoittaa täytyy muista samanlaisten oireiden aiheuttajista: http://bit.ly/1QdB0i9
      Joista prof Välimäen esitelmissä keväällä 2015 suppea maininta: "Poissuljettavia ongelmia ovat esimerkiksi B12-vitamiinin puute, keliakia, kortisolin puutos ja suurentunut veren kalsiumpitoisuus." (Allelinkitetyssä s. 6 alussa)
      http://www.kilpirauhasliitto.fi/images/lehdet/Kilpi_lehti2-2015.pdf

    • hauhaujamiamia

      jos kokeilisit koiranruokaa niin siinä on kaikki ja ei väsytä,mutta ei kissanruokaa siinä on sokeria.

    • 1. Hengitysilma. Oletko paikassa jossa on koneellinen ilmastointi. Nuku ikkuna auki ja ikkuna auki myös työpaikalla. 2 ravinto. Pois turha ja lisätty sokeri ainakin kuukaudeksi. 3. Liikunta . Pienikin määrä auttaa. Jos ei auta muuta pois suomesta.

    • urtsjaurts

      Munan puutetta!!!

    • HÄmeenkadutar

      Onko otettu b12-vitamiiniarvot? Jos ei, niin ehdottomasti pitäisi ottaa.

      • ekat_tsekattavat

        Totta. B12 ja rauta ja D-vitamiini taitavat olla "mitalisijoilla" outouksien aiheuttajina.


    • SJWin

      Lisää rautaa, C-vitamiinia, kuparia ja D-vitamiinia. Näitä voi kokeilla.

      • ravinnelisät

        Tässä lisää ehdotuksia: http://bit.ly/1RzfR58 Plus ubikinoni ja folaatti.
        Eräs kilpparispesialistin tutkittavaksi vihdoinkin päässyt kauhisteli tämän määräämien parinkymmenen labrakokeen listaa. Paljon on tosiaan potentiaalisesti vaikuttavia ravinteita


    • Anonyymi

      Aloittjahan sanoo heti alussa syövänsä terveellisesti
      Te vaan tarjotte pillereitä

      Kyseenalistankin mikä on syödä terveellisesti

      Mikämon aloittjanpai k om i mdeksi.


      Itse olen birkee käyn kuntosalill ajaaja yri y än olla aktiibinen t urkinkaikea uutta youtube , rakentelu, lenkkeily ,ostelu ,ayåu y on vaih y o, ym.

      En käy ansio t yössä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4803
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1121
    10. 23
      1102
    Aihe