Ekg:ssa joku st-muutos

kolmenäiti

Hei onko tietoa mikä on joku st-muutos? Kävin ekg:ssa kun rinnassa tuntui joten omituiselle. Jotain tärinää tai muuten epämiellyttävä tunne. En tiennyt tuleeko sydämestä vai keuhkoista. Vai ruokatorvesta.
Kun menin lääkäriin niin jännitti onko jotain vakavaa. Ja kun ekg:ta varten menin makaamaan niin sydän alkoi jyskyttää kovaa vauhtia. Ekg:ssa näkyi syke 111 ja joku st-muutos. Lääkäri halusi vielä varmistaa uudella ekg:lla tunnin päästä kun ensin sain sykettä hidastavaa lääkettä. Syke tosin laski joheti kun pääsin huoneesta pois.. Ja uusi ekg oli täysin normaali ja syke 60.
Lääkäri sanoi, että kun en ole sepelvaltimotauti riskiryhmässä eikä tuntunut kipua niin ei ole syytä huoleen. Joskus tuollainen st-muutos saattaa tulla muutenkin. Ikinä ennen ei ole ollut tuota vaikka ekg:ssa olen makoillut varmaan kymmenen kertaa elämäni aikana.
Netistä en löydä kun vaan sepelvaltimotautiin ja sydäninfarktiin liittyvää tietoa ja se ei kauheesti ylennä mieltä.
Taustatietoinan olen siis 30v nainen, hoikka ja harrastan liikuntaa 3krt viikossa. Kärsin välillä lisälyönneistä ja viime kuukausina välillä närästystä johon liittyy lisälyönnit myös. Mutta siitä kävin lääkärillä aiemmin ja närästys kuulemma aiheuttaa joskus lisälyöntejä. Pelottaa vaan että voisinko silti sairastaa sepelvaltimotautia. Vai voiko paniikki aiheuttaa tuollaisen muutoksen ekg:ssa..
Kiitos asiallisista vastauksista!:)

9

3610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matsaa

      ekg ei välttämättä sulje pois esim sydäninfarktia, vaan verikokeella täytys katsoa myös entsyymiarvot( Tnt) ,jos sekin on normaali ni ei hätää ainakaan et olis infarkti.

      • Anonyymi

        EKG: ssa ei näy myöskään sydänveritulppa (verisuonitukoksesta muualta irronnut ja sydämen ahtautuneeseen haaraan jumiutunut). Itseltäni otettiin EKG kohtauksen aikana, eikä näkynyt mitään epätavallista. Hengenvaarallinen tila, mutta ei näy näköjään - ainakaan aina - EKG: ssa. Luin erään Yhdysvaltaisen naisen kertomuksen samasta asiasta ja oli samoja kokemuksia kuin itselläni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EKG: ssa ei näy myöskään sydänveritulppa (verisuonitukoksesta muualta irronnut ja sydämen ahtautuneeseen haaraan jumiutunut). Itseltäni otettiin EKG kohtauksen aikana, eikä näkynyt mitään epätavallista. Hengenvaarallinen tila, mutta ei näy näköjään - ainakaan aina - EKG: ssa. Luin erään Yhdysvaltaisen naisen kertomuksen samasta asiasta ja oli samoja kokemuksia kuin itselläni.

        Tuo on sikäli ikävää, että jos joutuu käyttämään ambulanssia, niin se tila ei näy myöskään verikokeessa, eli on olemassa vaara, että leimataan luulotautiseksi ja etenkin jos sairaalaan ja päivystyksiin joutuu hakeutumaan useamman kerran samasta syystä.


    • voihyvinolla

      Viime syksynä tuntui pahalta olla sellällään sängyssä, tuntui outo tunne rinnassa ja närästi. Varjoainekuvauksen jälkeen pallolaajennukseen, suonia tukossa ei onneksi vielä totaali tukosta. Selvitttele vaiva kunnon lääkärillä äläkä tyydy kotsotaan vaihtoehtoon. Minulla ei näkynyt EKG:ssa mitään. Mies 40

    • just_luin_tämän

      Alaraajasta rekisteröity st-muutos voi ennakoida sydänkohtausta. Ei siis infarktia vaan toiminnallista kohtausta.

    • Nainen50vnoin

      Kolme vuotta sitten olin stressaavan elämänvaiheen jälkeen sydänfilmissä, jossa löytyi tuo st-muutos. Kun kaikenlaisia muljahteluja ja rytmihäiriöitä tuntui olevan päivittäin, lääkäri laittoi tarkempiin tutkimuksiin, jossa mm. olin vuorokauden olikohan kuusi anturia ympäri kehoa kiinni, ja piti elää mahd. normaalisti, rasittaakin itseä ja kirjata kaikki muljahdukset, ruokailut, lepotauat ym. ylös. Tulos oli, että sydämessä keskimääräistä vähemmän rytmihäiriöitä. Eli minun käsittääkseni tuo st-muutos on sydämen lyöntien välissä olevassa ajassa jonkinlainen epätahti, sydän lyö vähän ontuvasti tms. Ihan näin maallikon selityksenä. Oireita edelleen samanlaisena ihan satunnaisesti, en ole enää ajatellut koko asiaa.

    • Anonyymi

      Miten tuo ST-muutos näkyy tutkimuksissa ja mitä siitä voi päätellä? Kun tilannetta monitorista seurailin parin tunnin ajan, niin oma ST-lukemani oli alimmillaan 0,3 ja jatkuvasti noin 1:n paikkeilla ja välillä vähän sen yli. Mistä tuo kertoo?

      • Anonyymi

        Sepelvaltimotauti, eteisvärinää ja tuo mainittu ST:n lasku. Tietäisikö täällä joku mitä tuo tarkoittaa?


    • Anonyymi

      30-vuotiaana riskisi sepelvaltimotautiin ja sydäninfarktiin on käytännössä olematon ellei suvussa ole tiedossa sydänkohtaukseen kuolleita nelikymppisiä. Sepelvaltimotauti kehittyy vuosikymmenien aikana ja yksikertaisesti 30 vuoden iässä se ei ole ehtinyt kehittyä. Satunnaiset, ohimenevät ST-laskut ovat erittäin yleisiä löydöksiä ja voivat liittyä esim sydämesi nopeaan sykkeeseen ahdistuksen yhteydessä.

      Nuoren naisen vaaralliset rintakivun syyt ovat käytännössä e-pillereiden provosoima keuhkoembolia, joka aiheuttaa nopeasti vaikean hengitysvaikeuden. Oirekuva on kuitenkin usein selvä ja sitä edeltää syvä laskimotukos, käytännössä aina alaraajassa. Syvän laskimotukoksen huomaa kun toinen nilkka turpoaa ja pohje/reisi kipeytyy paikallisesti ilman syytä. Tämän olisit huomannut. Toinen vaikea syy on myokardiitti, mutta tähän liittyy repivä rintakipu ja korkea kuume. Tämänkin olisi varmasti tullut esiin.

      Eli ei huolta. Lisälyönnit ovat tavallinen ja vaaraton vaiva, jota murehtiminen usein pahentaa. Omituiset rintatuntemukset ovat tavallisia, eikä 30 vuotiaan näistä tarvitse hirveän huolissaan olla eteenkin kun kävit jo em. testeissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8634
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2332
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe