Herr Burgermeister

Herr Burgermeister on evoluution oikku siinä missä borneolainen nenäapina, Kiinan keisari tai jo sukupuuttoon kuollut hirmuliskokin. Burgermeister voisi olla myös tämän päivän kapitalisti päänsisältöineen, jotka eivät ole juuri muuttuneet sitten vedenpaisumuksen. Tosin todennäköisempää on, että juuri kapitalistiset ”ajatukset” saivat aikaan jo alkuräjähdyksen. Yleensähän erilaisten ilmiöiden olemassaololle on olemassa jokin syy. Tavallisin syy erilaisille ilmiöille kapitalistisessa järjestelmässä on nimenomaan kapitalistinen syy.

Nykykapitalistin mukaan työn teettäminen on aina liian kallista. Kapitalisti ei koskaan saa puristetuksi työläisestä irti riittävästi lisäarvoa oman mukavan elämänsä edelleen mukavoittamiseksi. Kapitalisti kuvittelee myös, että verorahat kuuluvat hänelle, koska raha tehdään kapitalististen dogmien mukaan yrityksissä, jotka kuuluvat kapitalistille omistusoikeuden perusteella. Hölmöt poliitikot, tai ainakin ne, jotka kulkevat kapitalistin talutusnuorassa, ovat nielaisseet väitteen kuin hauki silakan.

Koska verorahat kuuluvat kapitalistisessa uskomusmaailmassa kapitalistille itselleen, suhtautuu kapitalisti verorahoihin kuin omiinsa. Niinpä esimerkiksi sosiaaliset tulonsiirrot ovat kroonisesta ahneudesta kärsivälle kapitalistille kuin punainen vaate espanjalaiselle sonnille.

Jo varmasti pitkälti ennen ajanlaskumme alkua kapitalisti on suu petolinnun toista päätä muistuttaen älissyt sosiaalisten tulonsiirtojen hirvittävistä seuraamuksista: kuinka tulonsiirrot saavat työväestön sikiämään yli maapallon kantokyvyn, kuinka työmotivaatio katoaa ja kuinka tulonsiirrot juodaan alas kurkusta sen sijaan että sekin raha käytettäisiin kapitalististen rahavuorien edelleen kasvattamiseen. Työaikaa pitäisi kapitalistin mukaan pidentää, vaikka kapitalisti ei keksisi edes työtä, jota teetättää.

Asiaintilan korjaamiseksi poliittisiksi päättäjiksi pitäisi valita rohkeat uudistajat, jotka uskaltaisivat tarttua todellisiin ongelmiin yhteiskunnan vähäväkisten höykyttämisen sijaan. Ensimmäiseksi toimenpiteiden kohteiksi pitää ottaa yritysten johtajat ja omistajat, jotka on velvoitettava laatimaan poliittisen johdon ja valvonnan alaisuudessa velvoittavat investointi- ja työllistämissuunnitelmat.

Sosiaalisten tulonsiirtojen ja eläkkeiden määrää on lisättävä jotta laaditutetut investointi- ja työllistämissuunnitelmat saadaan kannattaviksi, saadaan aikaiseksi riittävä kassavirta tai tulorahoitus. Rahan kuskaaminen valtakunnasta pois pitää kriminalisoida ja ulkomaille paenneet kapitalistit on tuotava vaikka NP –otteella takaisin kotimaahan vastaamaan ainakin aiheuttamistaan vahingoista.

17

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaalaitoit
      • Olen puhutellut koko kapitalistijoukkoa kohteliaasti Herr Burgermeisterin muodossa, mutta kyllä laittamasi linkin varakkaalta näyttävä ihmisyksilö kriteerit näyttää täyttävän. Kerrassaan "komiasti".


    • hatun.nosto

      Suoraa puhetta keskustalaiselta. Vai oletko jo entinen keskustalainen? Sipilähän on juuri tuollainen Herr Burgermeister.

      • Ihan vain sitoutumaton. Valitettavasti burgermeister -meininkiä on pesiytynyt Keskustaankin. Vaikea sanoa, onko kysymys tartunnasta vai mistä mätä peruna on peräisin.


    • Herra Hesen "pussukka" ei ole ihan pelästä ahkeruudesta karttunut, kyllä sekaan mahtuu erilaisia arveluttavia vääntöjä, yrityskauppoja, yritysten keirrättämistä, jossa "tappiolliset" osat jäivät "autokauppiaalle" jne. jne.

      Siksi hiukan nyppii näiden "vauraiden yksilöiden ulostulot" ja kertomukset laiskuudesta, joka muilla on, saavat liikaa palkkaa, eivät tee tarpeeksi . . . . mutta yksi on kyllä varmaa, rehellisesti ei suomessa rikastu nämä purilaiskeisaritkaan, mutta helvetin kovia ovat muita moraalisoimaan ja syyttelemään. Varsinkin "uskovaiset".

      • Joku aika sitten puhuttiin yritysten yhteiskunnallisesta vastuusta, mutta nykyään näyttää siltä, että kapitalismi on taantunut lähinnä rosvoparoonien aikakaudelle.


      • Seppo_Ilmarinen kirjoitti:

        Joku aika sitten puhuttiin yritysten yhteiskunnallisesta vastuusta, mutta nykyään näyttää siltä, että kapitalismi on taantunut lähinnä rosvoparoonien aikakaudelle.

        Mitä härskimpää, sen tuottavampaa. Laskun maksavat aina veronmaksajat, ja pienituloiset, niin taloudellisesti kuin henkisestikin. Nyt meillä on hallitus, joka puree ja rääpii joka suuntaan, muualle kuin sinne, josta ongelmat versoavat - ahneisiin pelureihin ja suuryrityksiin.


      • MkarvaJombenrakasjohtaja
        Seppo_Ilmarinen kirjoitti:

        Joku aika sitten puhuttiin yritysten yhteiskunnallisesta vastuusta, mutta nykyään näyttää siltä, että kapitalismi on taantunut lähinnä rosvoparoonien aikakaudelle.

        Kapitalismi on nykyisessä muodossa syöpä, joka tuhoaa meidät kaikki. Siitä ei liene epäselvyyttä?


      • CritiCallo kirjoitti:

        Mitä härskimpää, sen tuottavampaa. Laskun maksavat aina veronmaksajat, ja pienituloiset, niin taloudellisesti kuin henkisestikin. Nyt meillä on hallitus, joka puree ja rääpii joka suuntaan, muualle kuin sinne, josta ongelmat versoavat - ahneisiin pelureihin ja suuryrityksiin.

        Siksipä kovasti epäilen kaikenlaisia paikallisia sopimisia. Helposti käy niin , että riiston määrä entisestään kasvaa.


      • MkarvaJombenrakasjohtaja kirjoitti:

        Kapitalismi on nykyisessä muodossa syöpä, joka tuhoaa meidät kaikki. Siitä ei liene epäselvyyttä?

        Sinänsä kapitalismille on vaikea keksiä toimivaa vaihtoehtoa. Ongelma on pikemminkin siinä, miten hallita ahneuteen perustuvaa järjestelmää rationaalisesti. Sääntely halvaannuttaa ja suitsia hölläämällä ryöstö ampaisee taivaisiin.


      • MkarvaJombenrakasjohtaja
        Seppo_Ilmarinen kirjoitti:

        Sinänsä kapitalismille on vaikea keksiä toimivaa vaihtoehtoa. Ongelma on pikemminkin siinä, miten hallita ahneuteen perustuvaa järjestelmää rationaalisesti. Sääntely halvaannuttaa ja suitsia hölläämällä ryöstö ampaisee taivaisiin.

        Pidäkkeettömän kapitalismin tuhovauhti ja ryöstö on nopeasti noussut sellaisiin mittasuheisiin, jota on vaikea pysäyttää.
        Asumisen keskittäminen suuriin ihmiskasoihin lisää kulutusta ja kasvattaa kapitalistin viivan alle jäävää lukua.

        Paikallistalous saattaisi olla yksi vaihtoehto. Elettäisiin siis niillä reunaehdoilla, jotka asuinympäristö tarjoaa.


      • Paikallistalous voi tietysti toimia eräänaisena ad hoc -ratkaisuna kuten luonnonsuojelukin, mutta tuskin pidemmän päälle. Pidemmän päälle ongelmat pystyy ratkaisemaan vain ihmisen kekseliäisyys, jos sekään. Kapitalismin ongelmia voitaisiin ratkaista globaaleilla organisaatioratkaisuilla, jos ne onnistuttaisiin tekemän oikeudenmukaisesti. Onhan lähes naurettavaa hallita nykymaailmaa aataminaikuisilla metodeilla.


      • Tartuit muuten aika oleelliseen asiaan. Kun näitä ylistyslauluja omalla työllään rikastuneista tehdään mitä en kiistäkään etteikö töitä olisi tehty. Niin paljonko tässä rikastumisessa on "omaa" ansiota. Ja paljonko on suotuisien verotuskäytäntöjen, Suomen suht helpon irtisanomismenettelyn, yritystukien ym. ansiota. Ihan yleisesti sanottuna.
        Naomi Klein on kirjoittanut parikin hyvää kirjaa sivuten ns. rosvo- ja tuhokapitalismia.


      • Pääsääntöisesti menestys lienee sattuman tulos. Menestynyt ihminen on sattunut olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Voihan tietysti väittää, että tämä taito olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan perustuu myös hyvään "pelisilmään" tai jonkinlaiseen kykyynkin.

        Urheilussa ainakin moni mitali on niin kutsuttu yllätysmitali. Esimerkiksi rima ei tipahda, vaikka sen normaalisti kuuluisi tipahtaa.

        Naomi Klein on nimenä tuttu, mutta en ole ennättänyt lukemaan. Viimeaikoina olen lukenut lähinnä historiaa ja yrittänyt selvittää erilaisia tietoteknisiä ongelmia.


      • MkarvaJombenrakasjohtaja
        Seppo_Ilmarinen kirjoitti:

        Paikallistalous voi tietysti toimia eräänaisena ad hoc -ratkaisuna kuten luonnonsuojelukin, mutta tuskin pidemmän päälle. Pidemmän päälle ongelmat pystyy ratkaisemaan vain ihmisen kekseliäisyys, jos sekään. Kapitalismin ongelmia voitaisiin ratkaista globaaleilla organisaatioratkaisuilla, jos ne onnistuttaisiin tekemän oikeudenmukaisesti. Onhan lähes naurettavaa hallita nykymaailmaa aataminaikuisilla metodeilla.

        Sveitsissä on suora demokratia oleellisena osana päätöksentekoa. Sen seurauksena ihmiset siellä kokevat itsensä tarpeelliseksi ja ajan hermolla oleviksi.

        Millaisen painoarvon taustatekijänä annat tälle meidän erittäin edustukselliselle demokratialle ultraliberaalin talouden voittokulussa?


      • MkarvaJombenrakasjohtaja kirjoitti:

        Sveitsissä on suora demokratia oleellisena osana päätöksentekoa. Sen seurauksena ihmiset siellä kokevat itsensä tarpeelliseksi ja ajan hermolla oleviksi.

        Millaisen painoarvon taustatekijänä annat tälle meidän erittäin edustukselliselle demokratialle ultraliberaalin talouden voittokulussa?

        Se taas on seurausta vauraasta valtiosta ja pienistä tuloeroista. Valitettavasti tietystikin se, että Sveitsi on edelleen piilopaikka muualta "varastetuista" varoista, mutta Sveitsiläisille se antaa tasa-arvoa ja vaurautta, jolloin päätöksentekokin on hämmästyttävän demokraattista.


      • MkarvaJombenrakasjohtaja kirjoitti:

        Sveitsissä on suora demokratia oleellisena osana päätöksentekoa. Sen seurauksena ihmiset siellä kokevat itsensä tarpeelliseksi ja ajan hermolla oleviksi.

        Millaisen painoarvon taustatekijänä annat tälle meidän erittäin edustukselliselle demokratialle ultraliberaalin talouden voittokulussa?

        Täkäläinen päätöksenteko on tuntunut aina kovakorvaiselta, ylimieliseltä ja eliittivetoiselta. Keskustelukin on ylhäältä johdettu ja melkein jo suoraan sanottukin mitä on sallittu sanoa ja mitä ei.

        Nytkin porvarillinen media on masinoinut oikein kampanjan, jossa suureen ääneen kailotetaaan, että totuus on löytynyt ja että tämä totuus asuu suurissa porvarillisissa medialaitoksissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      159
      497
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    Aihe