Sapatti ja työ

merkillistäköhommaa

Sapattisin työn tekeminen on kiellettyä (ellei kyse ole hyvästä työstä/pakollisesta työstä kuten hoitohenkilökunta, poliisit, palomiehet ym.) Miksi kuitenkin adventistit menevät usein lauantaina porukalla ravintolaan syömään ja välillä jopa pastorin johdolla? Tässä on mielestäni kaksinaismoralismia että työnteko on kiellettyä mutta mennään nauttimaan palveluita joita toiset tarjoavat tekemällä töitä.

54

236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • advariveli

Hyvä kysymys! Israelissa missä monet viettävät sapattia, maa hiljenee suurimmaksi osaksi sapattina jos olen oikein ymmärtänyt. Olen vain kerran käynyt .
      Siunausta sinulle!

• OtsapantaTiukallaSano

Tunnen adventisteja, jotka eivät käy sapattisin ravintolassa ainakin kahdesta syystä a) koska silloin joku muu ("älä anna orjasi työskennellä...") siellä ravintolan keittiössä laittaa ruokaa. Ja ruoanlaittohan jo sinänsä on sapattina ankarasti kielletty. b) adventistit eivät sapattina halua maksaa mitään , koska se katsotaan "kaupankäynniksi". Sellaisiakin adventisteja on tuttavissani, jotka eivät uskalla sapattisin ajaa julkisilla (tai ylipäänsä millään kulkuneuvoilla), koska kuski joutuu sitten häntä kuljettamaan ("älä anna orjasi työskennellä...) Se, että ravintolassa se ruoka valmistetaan joka tapauksessa ja että esim. bussinkuljettaja ajaa reittinsä siitä huolimatta astuivatko adventistit ravintolan/bussin ovesta sisään vaiko eivät, ei heitä liikuta. He eivät halua "joutua Jumalan edessä vastuuseen siitä, että ovat laittaneet jonkun sapattina telemään työtä heidän eteensä"; näin he ovat minun ihmetykseeni vastanneet.

• advariveli

Aivan itse olen ulkona joskus käynyt syömässä sapattina ja täytyy sanoa,että en ole näitä asioita miettinyt. Meitä on monen laisija.

• advarinuori
        advariveli kirjoitti:

Aivan itse olen ulkona joskus käynyt syömässä sapattina ja täytyy sanoa,että en ole näitä asioita miettinyt. Meitä on monen laisija.

Sapattina todella on kiva mennä pizeriaan vaikkapa kebabille. Kyytipoikana tapanani on ottaa myös kylmä huurteinen palan painikkeeksi. Sianlihaa syön hyvin harvoin syystä, että naudan liha on mielestäni paremman makuista.

• omalehmä

>>Tunnen adventisteja, jotka eivät käy sapattisin ravintolassa ainakin kahdesta syystä a) koska silloin joku muu ("älä anna orjasi työskennellä...") >>
        Ohhoh! Ajattelevatko adventistit, että muut, ei-adventistiset ihmiset, ovat heidän orjiaan? :-o

• mielellään.työhön
        omalehmä kirjoitti:

>>Tunnen adventisteja, jotka eivät käy sapattisin ravintolassa ainakin kahdesta syystä a) koska silloin joku muu ("älä anna orjasi työskennellä...") >>
        Ohhoh! Ajattelevatko adventistit, että muut, ei-adventistiset ihmiset, ovat heidän orjiaan? :-o

Tiedän adventistisairaanhoitajan, joka mielellään ottaa lauantai-/sunnuntavuoroja, koska niistä saa paremman korvauksen.

• mielellään.työhön kirjoitti:

Tiedän adventistisairaanhoitajan, joka mielellään ottaa lauantai-/sunnuntavuoroja, koska niistä saa paremman korvauksen.

Alkaa olla muslimihoitsuja joukossamme sankoin joukoin.

Eikö olisi asiallista heille antaa samat lisät perjantaista?

Itse satun kuulumaan lastthursdayism-uskonnon kannattajiin, joten torstai-lisät pitäisi ehdottomasti nostaa sunnuntai-lisien tasolle.

http://rationalwiki.org/wiki/Last_Thursdayism

Ja tässä alla löytyy toinen kannattamani jumaluus, hänen lonkeroisuutensa

http://www.venganza.org

Hänen kannattajansa ansaitsisivat mielestäni sunnuntailisät aina syödessään ramen-nuudeleita.

• adventissister
        advariveli kirjoitti:

En käy syömässä ulkona sapattisin, laitan perjantaina jo senverran ruokaa että sitä riittää syödä sapattinakin, ja salaatti on mainio ruoka syödä mikä päivä hyvänsä, en asu suomessa joten suomessa voi olla toisenlaiset tavat.

• näin
        mielellään.työhön kirjoitti:

Tule vaan työhön. Voidaan puhua oikeasti työnteosta.
        Ehkä puhut nyt väärin. Lauantailisä on melko mitätön 2,39. Kuukauden tilinauhoissa se on vajaat 20,- minulla ja siitä verot pois.
        Sunnuntaista saa suhteellisen hyvät korvaukset.

Tervetuloa hoitotyöhön. Mielelläni annan sinun tehdä lauantaityövuoroni, jos se työnantajalleni sopii. Kolmen viikon listoissa saa yhden viikkonloppuvapaan ja työnantaja pitää huolen tasapuolisuudesta. Joskus saattaa olla, että ei ole viikonloppuvapaata, lomat tai tärkeät menot jollain työntekijöillä, sitten joustetaan. Jonkun sairastuessa tehdään yllättäen pitkää päivää klo 7:00 - 21:30, ei ylityökorvauksia. Meillä on peruspalkka bruttona vähän alle 2000,-

Jos olet ahkera ja tunnollinen ja ruokatauolla olet valmis siivoamaan ulosteita ym. ja välillä haukkaset vaan äkkiä palasta seisoaltasi ja taas mentiin. Ruokatauolla ei ole toista työntekijää sinua lomittamassa, periaatteessa ruokatauko on 20 min, mutta ei saa poistua työyksiköstä ja vastaat senkin ajan vanhuksista (8) ja yksi 5 min kahvitauko. Yksin työskennellään ryhmäkodissa ja kiertävä laitoshoitaja auttaa tarvittaessa eriyksiköissä.
        Vanhukset hoidetaan hyvin kuntouttavalla työotteella ja itsemääräämisperiaatteita kunnioittaen.

Saamme jopa 30 prosentin lomakorvausvähennyksen 2017 ja 24 tuntia lisätyöaikaa.
        Jos olet hyvä ja kouluttautunut saatat reippaaseen joukkomme sopia (3-vuorotyö), mutta työnantaja ottaa sinut ensin määräaikaiseksi katsoakseen oletko sopiva, jostava, ahkera, tunnollinen.

Tai jos olet jo hoitokodin tarpeessa, joudut meille jonottamaan.

• Hyvä kysymys. Omassakin paikallisseurakunnassa niin tehdään, että mennään porukalla syömään seisovasta pöydästä kirkonmenojen jälkeen. Samalla pääsee sitten keskustelemaan vapaammin kuin kirkossa. Itse olen ollut joskus mukana. Tosin seisovasta pöydästä syöminen ei teetä henkilökunnalle ehkä niin paljon lisätyötä, kun ruuat on siellä jo valmiiksi. Toki tiskikoneeseen tulee lisää astioita. Joskus on myös nyyttikestit kirkolla, etenin jos puhuja tulee toiselta paikkakunnalta.

• säälittäväargumentti

"Tosin seisovasta pöydästä syöminen ei teetä henkilökunnalle ehkä niin paljon lisätyötä, kun ruuat on siellä jo valmiiksi. Toki tiskikoneeseen tulee lisää astioita."

Niin mutta tämähän ei olekaan se asian ydin. Asian ydin on se että ruokailemalla seisovassa pöydässä tuette tuota toimintaa rahallisesti ja kannustatte ihmisiä tekemään töitä lauantaina, näinollen noutopöytä ja työmäärän väheneminen on aivan säälittävä kortti. Oli se sitten tilattu annos tai noutopöytä niin mikään ei muutu, siellä on ihminen töissä joka myy sinulle. Aivan sama kuin jos Suomessa olisi yksityisiä viinakauppoja (nykyään on vain alko) niin semmoista johtaisi adventismiyrittäjä ja sanoisi että minä myyn mutten itse juo.

• säälittäväargumentti

Mennään ostamaan ruokaa jota kukaan ei mielestämme saisi tehdä ja myydä muttei sanota sitä heille koska he saattaisivat olla myymättä ja me vanhurskaat jäisimme nälkäisiksi. Tuommoinen se tilanne on vaikka sitä miten katsoisi.

• Tänä vuonna on jälleen kesäjuhlat vuoden tauon jälkeen Helsingissä ja sapattina varmaan ruokailun kanssa on kahtiajako. Itse sain aikoinaan s-postia oppikeskeisimmiltä advareilta, että juhlille pitäisi mennä omien eväiden kanssa. Mutta jokainen tehköön valintansa omantunnon mukaan. Teemme tiliä elämästämme suoraan Jeesukselle. Itse olen ollut kesäjuhlilla sekä omien eväiden kanssa että käynyt juhlapaikan ravintolassa. Itse en ainakaan rupea toisia neuvomaan, miten pitää ruokailu hoitaa kesäjuhlilla tai sapattina kirkon jälkeen.

• säälittäväargumentti

Minä en edes tunnusta koko sapattioppia mutta jos tunnustaisin niin yrittäisin säilyttää itseni edes jollakin tapaa uskottavana noudattamalla sitä tuossakin asiassa. Näillä mainitsemillasi tulevilla kesäjuhlilla villin veikkaukseni mukaan n. 5% on niitä jotka eivät lähde kaupungille syömään, kertoo aika paljon adventtikirkosta.

• ennustusäijä
        säälittäväargumentti kirjoitti:

Minä en edes tunnusta koko sapattioppia mutta jos tunnustaisin niin yrittäisin säilyttää itseni edes jollakin tapaa uskottavana noudattamalla sitä tuossakin asiassa. Näillä mainitsemillasi tulevilla kesäjuhlilla villin veikkaukseni mukaan n. 5% on niitä jotka eivät lähde kaupungille syömään, kertoo aika paljon adventtikirkosta.

No näi se todennäköisesti tulee meneen ja ainahan se lahkoliikeissä on näin.

• Exap

"Tosin seisovasta pöydästä syöminen ei teetä henkilökunnalle ehkä niin paljon lisätyötä, kun ruuat on siellä jo valmiiksi. Toki tiskikoneeseen tulee lisää astioita."

Niin mutta tämähän ei olekaan se asian ydin. Asian ydin on se että ruokailemalla seisovassa pöydässä tuette tuota toimintaa rahallisesti ja kannustatte ihmisiä tekemään töitä lauantaina, näinollen noutopöytä ja työmäärän väheneminen on aivan säälittävä kortti. Oli se sitten tilattu annos tai noutopöytä niin mikään ei muutu, siellä on ihminen töissä joka myy sinulle. Aivan sama kuin jos Suomessa olisi yksityisiä viinakauppoja (nykyään on vain alko) niin semmoista johtaisi adventismiyrittäjä ja sanoisi että minä myyn mutten itse juo.

"Niin mutta tämähän ei olekaan se asian ydin. Asian ydin on se että ruokailemalla seisovassa pöydässä tuette tuota toimintaa rahallisesti ja kannustatte ihmisiä tekemään töitä lauantaina, näinollen noutopöytä ja työmäärän väheneminen on aivan säälittävä kortti."
        Toki... mutta jos miettii tuota sanomaasi, niin ne muutamat kymmenet tai sadat adventistit jotka kirkosta jättävät viikottain menemättä ravintolaan uskonkäsityksensä vuoksi eivät tee kesää eikä talvea ravintoloiden lauantaimyynnille.
        Nyt pitää toki erottaa kokonaan tilanne vaikkapa Israelissa, jossa koko kansakunta toimii tietyllä tavalla. Siellä on yhteisön paine joka aiheuttaa tietynlaista käyttäytymistä omasta katsomuksesta riippumatta.
        Tätä voi myös verrata muslimien Ramadaniin, jolloin ei pidä syödä auringon ollessa ylhäällä. Kumma kyllä, ravintoloita on auki mutta verhot on edessä, niin allah ei näe. Sisään pujahtelee myös nälkäisiä työläisiä, jotka ottavat aterian mukaan boksissa. Sehän otetaan siis virallisesti mukaan iltaruoaksi, jotta voi heti töiden päätyttyä mussutella kylmenneen riisinsä. Tosin, todellisuus on tarua ihmeellisempää kun työntekijät pujahtelevat päivällä pikkukoppeihin ja poistuvat sieltä hetkeä tyhjän "iltaruokarasian" kanssa.
        Mutta jos joku nyt haluaa kunnioittaa sapattia olemalla syömättä ulkona, se hänelle suotakoon. Jos taas joku haluaa syödä juhla- ja ilonpäivän eli sapatin kunniaksi, se hänelle suotakoon. Jos taas joku haluaa viettää aikaa yhdessä seurakunnan muiden uskonveljien ja -siskojen kanssa, se hänelle suotakoon.
        Ja se nyt ei ole kenenkään asia tuomita ihmistä sapatin pitämisen vuoksi. Paavali sanoo näin Sanassa ihan suoraan.

• OtsapantaTiukallaSano

Tätähän minäkin juuri tarkoitin, että adventistit saavat ahdistuksen siitä "synnistä" että laittavat jonkun toisen tekemään töitä heidän eteensä. Olipa se sitten bussikuski tai ravintoloitsija. Nimim. omalehmä, et sitten ymmärtänyt Raamatun ilmaisua 'orja' tässä siksi, miksi sen tarkoitin. Sinulle rautalangasta siis: merkityksessä "joku, joka palvelee minua, tekee minun puolestani/eteeni työtä sapattina".

• omalehmä
        OtsapantaTiukallaSano kirjoitti:

Tätähän minäkin juuri tarkoitin, että adventistit saavat ahdistuksen siitä "synnistä" että laittavat jonkun toisen tekemään töitä heidän eteensä. Olipa se sitten bussikuski tai ravintoloitsija. Nimim. omalehmä, et sitten ymmärtänyt Raamatun ilmaisua 'orja' tässä siksi, miksi sen tarkoitin. Sinulle rautalangasta siis: merkityksessä "joku, joka palvelee minua, tekee minun puolestani/eteeni työtä sapattina".

>>Nimim. omalehmä, et sitten ymmärtänyt Raamatun ilmaisua 'orja' tässä siksi, miksi sen tarkoitin. Sinulle rautalangasta siis: merkityksessä "joku, joka palvelee minua, tekee minun puolestani/eteeni työtä sapattina".>>
        Kiitoksia vain rautalangasta! Raamatussa nyt kylläkin oikeakin orjuus on aivan "arkipäivää". Tosin israelisten orjista puhuttaessa suomenkielinen Raamattu taitaa käyttää palvelija-nimitystä.
        Vakavasti puhuen: ei meikäläisem letkauksia aina tarvitse ottaa aivan kuoleman vakavasti.

• "Joskus on myös nyyttikestit kirkolla, etenkin jos puhuja tulee toiselta paikkakunnalta."
      Nämä ns. nyyttikestitkin teettävät adventistisisarilla töitä, kun pöydät pitää kattaa ja lämmittää ruoka, jota seurakuntalaiset tuovat mukanaan ja usein täytyy myös valmistaa joitain ruokia paikan päälläkin. Osa ruuista on pakastettuja ja ne pitää uunissa sulattaa. Usein on niin, että se, joka siellä keittiössä valmistelee nyyttikestejä, joutuu olemaan lähes koko jumalanpalveluksen ajan keittiötiloissa valmistelemassa sitä seurakunta-ateriaa. Sitten astiat pitää tiskata ruokailijoiden jäljiltä. Puuhaa siis riittää. Pienemmissä seurakunnissa, jossa osallistujia on vähän, on myös luonnollisesti sitä valmistelevaa työtäkin vähemmän.

• Hei!

Jumalan Henki kasvattaa ihmistä. On yksilöllistä uskossa elo.

Minua kerran Jumalan Henki kasvatti, kun havaitsin että lepopäivä oli minulle sellainen kauppapäivä että tarpeen olisin ehtinyt myöhemminkin. Meni vaan hyvä vointi ja hyvä päivä pilalle. Olin lomamatkalla.
      Mutta jos on välttämätön tarve ei minuakaan estä menemästä sellaista kaupasta hakemaan, mutta ei kauppapäiväksi.
      Ihminen oppii ajan kanssa, ja osaa valmistautua että kaikki on valmiina valmistuspäivänä. Omatunto opettaa, Jumala itse kasvattaa, -ei pykälöittää voi.
      Yksilöllisiä asenteita on, ja jokainen oppii lisää, ja muuttaa mieltäänkin ajan kanssa yksilöllisesti.

Ei lepopäivä saa orjuuttaa pykäliin.

Jes 58:13-14 on hyvä ohje.

Siunauksia
      Jari Laurila

• realiteettia

Tämä on miehen puhetta jonka mielestä adventisteista YKSIKÄÄN ei ole saanut koskaan maallisen tuomioistuimen tuomiota mistään. Sama mies on myös useasti kertonut melkolailla suoraan lainaten näillä foorumeilla olevansa perseestänsä neitsyt, useasti. Niin ja hässineensä kymmeniä naisia.

• Niin- Olen itse huomannut miten uskovaisuuden nimissä, tai ennakkoluuloissa uskovaisia kohtaan syyllistetään.

Olen kaksi oikeustieteen kurssia elämssäni lukenut yliopistolla, ja ymmärrän lain käytön yhteiskunnassa.
        Säädettyä säädös-asetus-massaa on oltava olevaista olemassa olevaa tekoa vasten että persoona olisi rikokseen syyllinen.

Kun teinipoika alkaa saamaa pillua, niin ukot muuttuvat teinipojalle ns. homoiksi, tai nk. hinteiksi. Sama pätee jos liikapainoinen nainen ei saa tyydytystä toivomallaan hetkellä kiloilleen. Sama pätee jos joku spekuloi avioliittoja että pitäisi olla samanlainen akka kuin ittellä. Sama pätee jos mies ei ole heti valmis naisen yllättävään lähestymiseen, ja hukkaa tilanteen kun ei ehdi reagoida ja harkita.
        Sama pätee jos joku luulee ettei ihmisen 30-40 vuotta vanhat nuoruuden harkitsemattomuudet, sekoilut, sekavuustilat, käytöshäiriöt, mielenhäiriöt, voi koskaan muuttua muuksi -villanvalkoisiksi ja teot vanheta pois iän mukana.
        >> Uskovaiset ihmiset eivät omaa ns. juridista ajattelutapaa, oikeusmoraalietiikkaa ei ole, ja syyttävät muita jos eivät itse seuraa uskossa pyhityksen metodia.

Minä en ole elämässäni arvostellut enkä syyllistänyt kenenkään henkilökohtaista uskoa koskaan, en ainokaisenkaan minkään sortin ja minkään lajin kristinuskon ajattelijaa ja arvostajaa.
        Raamatun tiedossa saa olla eri mieltä, kunhan ei hukkaa kristinuskon Kristus kallion perusarvoja. Harvasta kasvaa teologi tiedossa.

Olen elämää nähnyt omaa ja toistenkin pian 58- vuotta. (58-) Alan olla jo harmaapäinen ukko, mutta eilen hiihdin maratonin 50 km. (50 km)

Aikoinaan kun Adventtikossa tehtiin sensaatiota, sain ketjukirjeitä minäkin useita.
        Vastasin niihin aina samoilla sanoilla; "Luotan maamme oikeusjärjestelmään."
        Niin olen tehnyt. Rikoksista ei ketään tuomittu. Tapaatte insestirikollisia jotka syyllistyvät alaikäisen seksuaalisen hyväksikäyttöön kaltreitten takaa.
        Kukaan ei ole pystynyt näyttämään minulle kertomaan tapaus että pyhittynyt uskonelämää viettävä uskovainen istuisi kaltereitten takana tuomittuna rikoksesta.

Tämä on vaan näin tämä asia. Luotan yhtä maamme oikeusjärjestelmään.
        Jos syyllistyisin rikokseen, olisin onnellinen saamastani tuomiosta, koska kokisin sen ansainneeni, jos vain itse näen että teko säädettyä säädösmassaa vasten on tuomittu oikein.
        Minun elämässäni ainoa rikoksen tunnusmerkit täyttävä tekoni on rattijuopumus 1986. (1986) Sekin 3 promillen harkitsemattomuus. Raskas rikos vaarantaa lähimmäisten turvallisuutta. Ymmärsin asian, ja kiitin sydämeni pohjasta saakka vt. tuomaria ja istuvaa oikeutta tuomiostani koska koin tuomioni oikeudenmukaiseksi.

Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija

Siunauksia
        Jari

• realiteettia kirjoitti:

Tämä on miehen puhetta jonka mielestä adventisteista YKSIKÄÄN ei ole saanut koskaan maallisen tuomioistuimen tuomiota mistään. Sama mies on myös useasti kertonut melkolailla suoraan lainaten näillä foorumeilla olevansa perseestänsä neitsyt, useasti. Niin ja hässineensä kymmeniä naisia.

Lisäys;

Maailmalla ns. kolmansissa maissa on erilainen perinne hallinto-palvelukulttuurissa.
        Näillä ihmisillä on erilainen käsitys kainsainvälisesestä oikeusmoraalietiikasta, kuin sotivalla kyläpäälliköllä esim.
        Kun näissä maissa tehdään lähetystyötä, on selvää että suuri kulttuurishokki voi olla monelle yllättävä -kristilliset pyhät arvot-
        Näissä maissa on saattanut sitten tapahtua, ettei uskonkääntymis pidä heti.

Mutta Suomessa en tiedä ainokaistakaan uskonelämää viettänyt uskovaista, joka sitten istuisi tuomiota rikoksesta.
        Liikennerikkomuksia toki varmasti syntyy hurskaillekin ihmisille, ja hurskaatkin ihmiset lankeavat syntiin toisinaan; San 24:16. San 12:10.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• Turvaton-Karkulainen

"Sama mies on myös useasti kertonut melko lailla suoraan lainaten näillä foorumeilla olevansa perseestänsä neitsyt, useasti. Niin ja hässineensä kymmeniä naisia."
      Vaatimattoman miehen yritys panna paremmaksi, kuin mihin adventistipastori olisi kyennyt. Olen kuitenkin jokseenkin varma, että adventistipastori ei ole neitsyt ja niitäkin seurakunnista löytyy, jotka jakavat tavaraansa alttiisti ja soimaamatta ja tuskin 60 naista riittääkään kiertopalkinnoksi sapatin iloja jakamaan?

• menkääjatehkää

Antakaa käydä.. Saavat vaan itsensä näyttämään entistä enemmän lahkolta joka ei edes itse noudata omia sääntöjään. Suuret kirkkokunnat nauraa Katolisen kirkon johdolla!

• lujaanauravakulkuri

Niin nauraa!

• hetipoissemmoiset

Sellaiset pastorit on erotettava!

• Sapattiveli

Aloittaja on ymmärtänyt väärin sapatin idean. Sapatti ei ole ihmisten kyttäämispäivä vaan lahja, ilon ja siunausten päivä. Jos joku ei lahjaa käytä, se on hänen ongelmansa.

Vai harmittaako jotakuta exadventistia se, että sapatti on nykyään paljon hauskempi päivä, kuin se oli hänen adventismipäivinään. Siinähän ei olisi mitään ongelmaa, jos vaikka koko Jumalanpalvelus pienemmässä seurakunnassa pidettäisiin pöydän ja tarjoilun ääressä istuen. Ajallista ja hengellistä ravintoa. Hengelliset ajatukset ja kysymykset ja innoitus voi siinä tulla aivan yhtä hyvin kuin muodollisessa Jumalanpalveluksessa.

Mallina sapatinvietolle on Jeesus. Hänen opetuslapsensa poimivat tähkiä, puivat ne käsissään ja söivät. Fariseuksille kauhistus. Ei tuo nyt paljon kummempaa ole, kuin visan vinkuminen jossakin ravintolassa.

• puhutpaskaa

SInä puhut paskaa, sapattina työnteko ja työllä tehtyjen palveluiden nauttiminen on kielletty.

• YksinköAdvareille

Eikös tässä nyt puhuta siitä, että kun adventisti menee sapattina ravintolaan syömään, niin hän aiheuttaa sen, että ravintolahenkilökunta joutuu tekemään sapattina työtä, vaikka Raamattu sen kieltää. Eli adventisti tässä tapauksessa "viettelee syntiin", kun menee keitättämään, tarjoiluttamaan jne. Maksu se on visankin vinguttaminen ja adventistisen vakaumuksen mukaan kaikenlainen kaupankäynti on sapattina kielletty. Ei saa ostaa lippua kulkuneuvoihin, ei ajatuttaa itseänsä niillä. Adventistithan nimenomaan painottavat, että sapatti olisi annettu KAIKILLE ihmisille. Mutta onko se sitten käytännössä kuitenkin vain adventistien oma. Ja muut tehköön heidän vuokseen sapattina töitä?

• advariveli

Ei sapatti meitä pelasta vain yksin Jeesus vain yksin Jeesus!
        Siunausta sinulle toivoo yks advari veli.

• persereikähommia

Ei niin mutta adventismi on rakonainen ja perseestä.

• vainvajajainenihminen

Se on totta ettei Sapatti pelasta ketään Jeesus on meidän pelastajamme, vaikka me säkkiin pukeutuisimme Sapattina niin se mitään autuutta toisi vaan yksin Vapahtaja on meille tärkein tässä elämässämme ja hän on myöskin tuomarimme ei toinen vajavainen ihminen voi tuomita joten aloitus oli aivan turha.

• Sapattiveli
        YksinköAdvareille kirjoitti:

Eikös tässä nyt puhuta siitä, että kun adventisti menee sapattina ravintolaan syömään, niin hän aiheuttaa sen, että ravintolahenkilökunta joutuu tekemään sapattina työtä, vaikka Raamattu sen kieltää. Eli adventisti tässä tapauksessa "viettelee syntiin", kun menee keitättämään, tarjoiluttamaan jne. Maksu se on visankin vinguttaminen ja adventistisen vakaumuksen mukaan kaikenlainen kaupankäynti on sapattina kielletty. Ei saa ostaa lippua kulkuneuvoihin, ei ajatuttaa itseänsä niillä. Adventistithan nimenomaan painottavat, että sapatti olisi annettu KAIKILLE ihmisille. Mutta onko se sitten käytännössä kuitenkin vain adventistien oma. Ja muut tehköön heidän vuokseen sapattina töitä?

Siis mikä ongelma tässä on. Onko se sinun sapatin ilostasi pois, jos joku toinen viettää sapattia eri tavalla. Meidänkin seurakunnassamme on ryhmä veljiä (ja joskus joku siskokin) jotka käyvät sapattina ravintolassa ja minä siunaan heitä. Itse en yleensä ole, mutta kun kerran olin mukana keskustelut olivat iloisia ja siunattuja, enkä huomannut kenenkään ravintolan henkilökunnasta olevan pahoillaan adventistipöydän läsnäolosta. Päinvastoin.

Emme vieläkää pidä VTn sapattia vaan evankeliumien opettamaa sapattia, joka on paljon parempi.

• Sapattiveli kirjoitti:

Siis mikä ongelma tässä on. Onko se sinun sapatin ilostasi pois, jos joku toinen viettää sapattia eri tavalla. Meidänkin seurakunnassamme on ryhmä veljiä (ja joskus joku siskokin) jotka käyvät sapattina ravintolassa ja minä siunaan heitä. Itse en yleensä ole, mutta kun kerran olin mukana keskustelut olivat iloisia ja siunattuja, enkä huomannut kenenkään ravintolan henkilökunnasta olevan pahoillaan adventistipöydän läsnäolosta. Päinvastoin.

Emme vieläkää pidä VTn sapattia vaan evankeliumien opettamaa sapattia, joka on paljon parempi.

Täytyy vain olla samaa mieltä - siis siitä että ei annata panna omia tapojaan viettää esimerkiksi sapattia kaikille ohjenuoraksi - minä henkilökohtaisesti olen esimerkiksi kaikkia uskonnollisia riittejä vastaan - koska ne minun mielestäni voivat viedä ajatukset pois itse asiasta - mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee..

alex

• Sapatti on esikuvaa siitä tulevasta 1000 vuotisesta ajasta jolloin Jeesus hallitsee .. ja josta esimerkiksi Ilmestyskirjassa kerrotaan ..
      Siis kun luet mitä sapattiin kuuluu ja ei kuuluu .. voit saada aavistuksen siitä mitä sen 1000 vuoden aikana tapahtuu. Raamattu sanoo että saatana on sidottuna sen ajan - siis ja siis koko se saatanallinen systeemi on poissa ja kukaan ei enää tee mitään sellaista mikä kuuluu siihen ..

Muuten mikä päivä tulee sapatin jälkeen - juu ylösnousemuspäivä .. siis sunnuntai .. ja siitäkin Raamattu kertoo - silloin nousevat kuolleista ne joilla on osa toisessa ylösnousemuksessa ..

Siis ihan oikea päivä .. tämä ylösnousemuspäivä .. mutta sapatti on ennen sitä ..

alex

Huomaa - tämä ei ole adventismia -(tietääkseni) joten älä hauku heitä tästä .. hauku minua .. jos välttämättä haluat jotain haukkua ..

• omalehmä

>>Sapatti on esikuvaa siitä tulevasta 1000 vuotisesta ajasta jolloin Jeesus hallitsee .. ja josta esimerkiksi Ilmestyskirjassa kerrotaan ..>>
        Mahtaa sitten niille adventisteille, jotka eivät nykyisen esikuvallisen sapatinkaan aikana laita ruokaa tai käy kapakassa syömässä, sitten 1000-vuotiskautena tulla nälkä.

• omalehmä kirjoitti:

>>Sapatti on esikuvaa siitä tulevasta 1000 vuotisesta ajasta jolloin Jeesus hallitsee .. ja josta esimerkiksi Ilmestyskirjassa kerrotaan ..>>
        Mahtaa sitten niille adventisteille, jotka eivät nykyisen esikuvallisen sapatinkaan aikana laita ruokaa tai käy kapakassa syömässä, sitten 1000-vuotiskautena tulla nälkä.

##Mahtaa sitten niille adventisteille, jotka eivät nykyisen esikuvallisen sapatinkaan aikana laita ruokaa tai käy kapakassa syömässä, sitten 1000-vuotiskautena tulla nälkä.##

:)) .. toinen mahdollisuus tässä on nyt se, että sinä et ihan nyt tajunnut asian ydintä ..

alex

• omalehmä
        alex.kasi kirjoitti:

##Mahtaa sitten niille adventisteille, jotka eivät nykyisen esikuvallisen sapatinkaan aikana laita ruokaa tai käy kapakassa syömässä, sitten 1000-vuotiskautena tulla nälkä.##

:)) .. toinen mahdollisuus tässä on nyt se, että sinä et ihan nyt tajunnut asian ydintä ..

alex

>>:)) .. toinen mahdollisuus tässä on nyt se, että sinä et ihan nyt tajunnut asian ydintä ..>>
        No, enpä tietenkään!

• hirveä.aamu.perheessä

Adventisteja harmittaa suunnattomasti se, että pitää mennä lauantaiaamuna sinne sapattikouluun, kun ne ei-advarit saa jäädä kotiin lepäämään työviikon rasituksistaan. Adventistiperheissä, joissa on lapsia, on vielä suurempi aamuvitutus päällä, kun lapset valittavat, etteivät saa edes viikonloppuna nukkua pidempään ja levätä kunnolla.
      Sitten on vielä se kyttäävä seurakunnan pastori seurakuntasalin ovivahtina, joka kysyy, että missähän vitussa sitä on oltu viime sapattina, kun ei oltu sapattikoulussa? Siihen tietysti adventistiveli nöyränä vastaa, että pastorin vaimon vitussahan hyvinkin, kun pastorilla oli samoihin aikoihin saarnavuoro.

• nytrepes

HAHAHA! Nyt repes, kiitos nauruista!

• analyyttinen.lopputulos
        nytrepes kirjoitti:

HAHAHA! Nyt repes, kiitos nauruista!

Niin, kirjoittaja -nauraja- kirjoitti aikaa ennen hassista ja wiskiä.
        Ei oppinut löytämään rakkaudenHenkeä.
        Eli kovakorvaisena, rakastui maailmaan ja lopputulos on tuo viesti ja elämänhallinnan menettäminen.

• mietitäänkö.sitä.sapatt

Onkos kukaan miettinyt, siis miettinyt siksi, että mikä Sanan mukaan on oikein.
      Siten ajatus mittauksista, syyttäjän suusta kohdistuisi kohdalleen.

Lähdetään pikkuisen alkuu, "sapattina on lupa tehdä hyvää"!

Entäpä, kun yhteiskunnassa on prosesseja, joiden valmistumisen tähden, koneita ei voi seisottaa. Jos siinä tehtävässä on ihminen, ja työnteko tuotteessa ei ole synnillinen tuote, vaan tuotantolijan tuote palvelee luomakuntaa. ???? Siinä tehtävässä ei tehdä syntiä, siis kauppaa, joka on turhanpäiväinen. Siis kyse ei ole lainrikkomista.
      Eihän siinä Herraa vastaan nousta. Siis kyse on tulkinnoista.

Myös sapattina syödään. Kaikilla ei ole mahdollisuus ruanlaittoon kotona, jossa syömämiehiä on enemmälti. Siis uskon, että jos Jeesus ei ole ihmeitätekemässä pöydänkattamiseen, niin ainakin hän paistasi sapattina hiilivalkealla "ravintolassa" kalaa ja laittaa leipää pöytään ja kutsuu syömään. Eikä kukaan syöjistä riko sapattia, ei edes liikkeen isäntä.

Mutta, kun "laki" = rakkaudesta - pannaan sydämeen, niin tuskin siinä Herran oma lähtee "kirpputorille, pitämään isäntää" pakkotyössä.
      Siinä voisi mennä se sapatti ja työ sana yhtälöön, joka ei tapaa toista.

Siis jätetään nyt adventtikirkon käsikirjat sikseen ja mietitään ensin mitä Sanallisesti tämä sapatti - rakkauden sisältönä merkitsee.

Lain päämärähän on rakkaus ja kyse on tästä kuulijan siunaamisesta kyse, jossa hän pääsee vapaehtoisesti yhteentulemaan Herran huoneeseen.

• aiheettomasti.syytetty

Ajat muuttuvat ja käytännöt siinä sivussa, vaikka pyhpyh toisin väittäisi.

1940-luvulla, jolloin taloudessamme ei ollut jääkaappia, maitokaupassa käytiin perjantaina maksamassa se maito, joka seuraavana päivänä sitten käytiin hakemassa. Toki muut asiakkaat silloin lauantaina ihmettelivät, miksi tuo yksi asiakas ei maksa maidostaan mitään.

Meille oli opetettu, että pelkkä rahan koskettelu sapattina oli syntiä, paitsi jos se liityi kolehdin keruuseen.

Perjantaina ennen auringonlaskua käytiin vielä 60-luvulla ostamassa juna- tai linja-autolippu, jota sitten samana päivänä auringonlaskun jälkeen näytettiin konduktöörille tai l-a-kuskille tai autoemännälle.

Vuoden 1965 kesäjuhlilla Otaniemessä (taisivat olla ainakin nuorisojuhlat ja jotain ohjelmaa aikuisillekin?) myytiin perjantaina lipukkeita, joilla sapattina sai ostaa ruokaa. Ei lipuketta, ei ruokaa (vaikka olisi pystynyt ja halunnut rahalla maksaa).

Menettely herätti niin suurta huomiota ja närää, että en tiedä sellaiseen myöhemmin turvaudutun.

Adventistisukulaisteni sapatinvietosta voisin kirjoittaa yhtä ja toista, mutta ei taida kannattaa?

Huomautus pyphyhille:

Toden väittäminen valheeksi on yhtä suuri synti kuin valhe, ellei suurempikin.
      Asiaan liittyvät raamatunjakeet otaksun lukeneesi.

• omalehmä

Edellä kerrotun johdosta ei voi muuta kuin ihmetellä kuinka aikuiset ihmiset tuommoiseen saivarteluun ovat - ilmeisesti tosissaan ja vakavissaan - ryhtyneet.

• mielisairaat.advarit
        omalehmä kirjoitti:

Edellä kerrotun johdosta ei voi muuta kuin ihmetellä kuinka aikuiset ihmiset tuommoiseen saivarteluun ovat - ilmeisesti tosissaan ja vakavissaan - ryhtyneet.

Adventismi on mielisairaus. Ihan oikeasti. Onhan se jo usein tälläkin palstalla käynyt ilmi, joten en ihmettele lainkaan, mitä pilkunviilajia niistä adventisteista on tullut. Kyyläävät kelloaan, almanakkaa ja sitten toisiaan.

• toden.totta
        mielisairaat.advarit kirjoitti:

Adventismi on mielisairaus. Ihan oikeasti. Onhan se jo usein tälläkin palstalla käynyt ilmi, joten en ihmettele lainkaan, mitä pilkunviilajia niistä adventisteista on tullut. Kyyläävät kelloaan, almanakkaa ja sitten toisiaan.

Aivan ja ainut oikea elämäntapa on wiski ja hassispiippu. Muu on mielisairautta ja suuri määrä hahaha perään.

Eikös vain?

On siinä pilkkua viilattu ja kukinnot voi hyvin. Sekä pitää kelloa tarkkailla, että pääsee sapatin häpäisemään, eikös vain?

• mielisairaat.advarit
        toden.totta kirjoitti:

Aivan ja ainut oikea elämäntapa on wiski ja hassispiippu. Muu on mielisairautta ja suuri määrä hahaha perään.

Eikös vain?

On siinä pilkkua viilattu ja kukinnot voi hyvin. Sekä pitää kelloa tarkkailla, että pääsee sapatin häpäisemään, eikös vain?

Tuo sinun "toden.totta" sekavuutesi vain vahvistaa entisestään edellä esiin tuomani kommentin paikkansa pitävyyden.

• Sapattineuroosinsa
        omalehmä kirjoitti:

Tunnen minäkin tämän sortin adventisteja, vanhaa polvea, joka tänäkin päivänä käyttäytyy yhtä pölvästisti kuin nuo toisen kirjoittajan kuvaamat 60-lukulaiset. Postia ei voi ottaa laatikosta eikä päivälehteäkään pe-la iltojen auringonlaskujen välillä, ei viedä kirjettä postiin, huonekaluja ei saa siirtää eikä edes vuodevaatteita tuulettaa, ruoanlaitto pannassa samoin leipominen, pyykkiä ei saa pestä eikä pihaa lakaista, ei lumia lapioida, ei tehdä puutarhatöitä, ei käydä marjassa, mitään ei sapattina saa maksaa, ei matkustaa (edes lomalle), ei osallistua urheilukilpailuihin, ei pelata jalkapalloa, käydä uimassa tai saunoa ym. ym. Ainoa sallittu toiminta ilmeisesti on jumlanpalveluksessa käyminen. Muutoin sitten tumput suorana, ettei vaan tartuttaisi mihinkään, mikä voitaisiin tulkita "työnteoksi sapattina" - miksikö? No siksi tietysti, että sapatin pito on kaikkein tärkein (siis koko adventistista elämänmenoa) uskonelämää säätelevä kohta siinä LAISSA, jonka alla tämä hurjien lahko itseänsä pyhittelee. Sapatin "rikkominen" kun aiheuttaa taivaspaikan menetyksen. Tässä syy adventistien sapattineuroosiin. Pelko ja hätä, että kuinka minun nyt käy, kun aurinko ennätti laskea ja minulla vielä kauppaostokset autossa!? En ihmettele lainkaan, ettei pulju vedä puoleensa uusia jäseniä. Kukapa tuollaista hulluutta haluaisi joutua noudattamaan.

• katson.muita.ovia

Tuo sinun "toden.totta" sekavuutesi vain vahvistaa entisestään edellä esiin tuomani kommentin paikkansa pitävyyden.

Valitettavasti en ole adventisti, mutta ateistista sekavuutta olen nähnyt elämässäni erittäin riittävästi. Viikonloppuna paimentanut paljon sekaisia ateisteja, ollut kapakassa portsarina, huumeveikkoa, jolla silmät seisovat kuin tomaatit, pistänyt menemään putkaan, jne.
        Siis se sekavuus on todentotta viskisieppojen ja hasispiippujen äärellä. Jotkut eritoten kehuvat viskissään ja hasistellessaan kehuvat kuinka sapatti on taas häpäisty. Siis sitä en ole minä keksinyt, vaan tämä palstan hassistelija. Vieläpä tuo saa aikaan hänessä hekotusten innoistuksen. Siis ota vain osaksesi se, mikä sinulle itsellesi kuuluu.

• tätä.jatkuvasti

Kannabiksesta ko. henkilö
        iloinen_naurajaa
        3.2.2016 22:58
        Maailma tulee vielä rakastamaan tätä Pyhää Yrttiä!!!

Sitten wiskistä ja sapatista. Hän rakastaa sitä

Häpäisin taas sapatin hahahaa!!!
        iloinen_naurajaa
        4.7.2015 20:57 Söin sapattina serranokinkkua ja join mandariinimehua päälle hahahahahaa!!! :-):-):-)

iloinen_naurajaa
        18.4.2015 21:00
        Kyllä voin häpäistä sapatin ottamalla viskiä ja kuuntelemalla heavy metallia hahahahhahhahahahahahahaha!!! :-):-):-)

iloinen_naurajaa
        25.9.2015 16:26
        Tänään on taas aika häpäistä sapatti viskillä!!! Tällaista litkua kaadan lasiini tuplana niin kauan, että känni on kova:
        https://www.masterofmalt.com/whiskies/highland-park-18-year-old-whisky/
        Entäs sinä? Järsitkö kamalia soijanakkoja ja juot päälle yrttiteetä? :-):-):-)

iloinen_naurajaa
        25.9.2015 22:37
        Viski toimii jo, musiikki jumputtaa ja naurattaa...!!! :-):-):-)

iloinen_naurajaa
        14.8.2015 20:03
        Minä kävin kyllä tänään Alkossa, mutta en ostanut mitään. Palautin vain pulloja. Viinaa on kotona kaapit täynnä ja eiköhän sitä tule tämäkin sapatti häpäistyä heheheheheheee!!! :-):-):-)

• onhan.tätä

iloinen_naurajaa

iloinen_naurajaa
        4.7.2015 20:57 Söin sapattina serranokinkkua ja join mandariinimehua päälle hahahahahaa!!! :-):-):-)

iloinen_naurajaa
        Kyllä voin häpäistä sapatin ottamalla viskiä ja kuuntelemalla heavy metallia hahahahhahhahahahahahahaha!!! :-):-):-)

iloinen_naurajaa
        Tänään on taas aika häpäistä sapatti viskillä!!! Tällaista litkua kaadan lasiini tuplana niin kauan, että känni on kova:
        iloinen_naurajaa

• onhan.tätä

iloinen_naurajaa

iloinen_naurajaa

iloinen_naurajaa

iloinen_naurajaa
        iloinen_naurajaa

tämä on esillä jatkuvasti

• he.häpäisevät.sen.itse

Sapatin häpäisijät löytyvät sieltä adventistien keskuudesta hyvinkin. Pastorit itse häpäisevät itsensä ja jäsenistönsä. Kiimaiset sonnit etsivät sapattimatkoillaan kohteitaan, joiden luokse voivat piipahtaa antamaan elämän sauvaa puutteenalaisille vanhoille piioille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10330
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3525
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      52
      3268
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2865
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      205
      2230
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2203
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2023
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1638
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1446
    10. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1386
    Aihe