Askelrytmi, askeleen pituus...

sus.morsian

Tiedättekö oman askeleenne pituuden? Minä tiiän, yksi askel on sunnilleen puoli metriä, kahdella on helppo laskea välimatkoja, kaksi askelta....yksi-kaksi siis metri. Ei ole enää tarvinnut laskea, kun olen täälläkin jo lähes kolme ja puoli vuotta sitten kotini ulko-ovelta Duolle lyhimmän reitin tarkistanut, noin 430 metriä. Tietysti kolmen vaihtoehdon ollessa kyseessä merkitsee myös ympäristön miellyttävyys sekä tien laatu. Asvaltti ei kuitenkaan se ehdoton ykkönen.
Kun uudelle paikkakunnalle muuttaessani halusin saada selville lähimpien kauppojen etäisyydet, mittasin matkat askelmitalla, yhden jalan astunta noin puoli metriä, kaksi siis metri. Sitten jos minulla olikin auto käytössäni, oli mukavaa tarkistaa lähes oikeaan osuminen.
Viialan kaupunginosassa asuessani oli kyseessä kaksi matkaa, Kaukajärvelle tai Turtolan City-Markettiin, molempiin lähes sama, 850 metriä.
Prismassa oli tänä aamuna tämä mielenkiintoinen asia esillä, erikokoisten kaupunkien ihmisten askelrytmeistä, oli tehty tutkimusta ja saatiin selville, että mitä suurempi kaupunki, sitä hiukan kiireisempi askel. Helsingissä kiireisin, Tampereella keskimäärin 123 metriä/ minuutti, Porvoossa 119,7/ minuutti. Kyllähän paikka asuessa siellä ihan loogisestikin vaikuttaa ihmisen askelrytmiin, kiirekin tarttuu.
No jaa, eipä enää.... sitäpaitsi tamperlaisilla on ihan oma rytminsä, seilataan katukäytävän laidasta laitaan, kovin kiire ei tunnu olevan Hämeenkadullakaan.

13

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ramoona_

      Vanha suomalainen sananlasku sanoo : Ei vanhuus mieltä anna, vaan opettaa hiljaa kävelemään. Yksi hokema on myös : ikääntyessä askel lyhenee. Tytöille opetettiin, että neidon askeleet ovat kuin ruusuntippoja, eivät mitään pytyn kansia.

      Varmasti askellusripeys on fyysisiin ominaisuuksiin sidottu, mutta myös temperamenttikysymys. Oma ikipirteä äitini porhalsi lujaa vielä rollaattorillakin, kun sen lopulta suostui ottamaan. Ripeästi askellan minäkin vielä, kun tänä vuonna tulee 70 täyteen. Itselläni keskivauhti lienee suhteellisen tasaisella tiellä järkevissä kengissä reilut 5 km tunnissa , silloin en vielä hengästy ja voin jutella normaalisti kaverin kanssa. Löysin tiedon, että yli 65-vuotiailla se olisi keskimäärin 4,5 km, mutta siihen lukuun mahtuu jopa 100-vuotiaat. Ihan hölmöä esittää, että eläkeikäiset olisvat jokin yhtenäinen ryhmä, siinähän on ikähaarukka jopa 40 vuotta ! Sohvaperunoita on nuorissa yhä enemmän, lapsetkin on opetettu jalattomiksi, kun joka paikkaan kuskataan autolla.

      Asia alkoi kiinnostaa, ja kävin kurkkimassa netistä näitä lukuja. Löysin tällaisen laskelman : pituuteni on 165 cm, ja sen mukaan askelen pituus olisi 68 cm. Sisällä varmastikin sipsuttelen lyhyempiä askelia kuin ulkona lenkkipolulla. Suositeltava askelmäärä terveelle aikuiselle on 10 000 askelta päivässä, joten minun pitäisi kävellä 6, 8 km päivittäin. Koiran kanssa lenkeillä se tuli pakostakin täyteen ja ylikin , nyt elämme ensimmäistä talvea 40 vuoteen koirattomina, mutta mahdollisimman paljon hyötykävellään, esim. pikkuostokset, kirjasto, pihatyöt , marjastus. Vartavasten maastolenkillä käydään melkein päivittäin. Luonnossa liikkuessa ei matkoja eikä nopeuksia edes ajattele, väliin kallion syrjää ylös, väliin kannon nokkaan haaveilemaan. Sauvoja pidän joskus mukana, silloin askel pitenee ja vauhti paranee, kunhan osaa tekniikan.

      Tuokin on loogista, että suurkaupungissa askelnopeus nousee. Pakkohan siinä ihmisvirran mukana on pysyä, ettei tulpaksi jää, eikä pakokaasuja ja liikenteen melua viitsi pakollista kauempaa kärsiä. Turistin erottaa paitsi kamerasta, rennon maleksivasta käyskelystä ja hituroinnista.

      • Ramoona_

        En mitenkään aliarvioi kirjoitustasi, koska varmasti löytäisimme yhteisymmärryksen siihenkin, mitä nyt siteeraan kirjoituksestasi.

        "Sohvaperunoita on nuorissa yhä enemmän" (se on tosi), mutta "lapsetkin on opetettu jalattomiksi, kun joka paikkaan kuskataan autolla"? Siis mihin ja miksi ja minkä ikäisiä?

        Nyt on ilmeinen suositus, että vanhemmat "huolehtivat" lapsiensa kulkureitin, että heitä ei raiskata?

        Minun lapseni vie lapsiaan (9-11v) autolla heidän harrastuuksiinsa, kuten vein minäkin silloin, kun omat lapseni olivat minun vastuulla ja heillä oli "pitkä matka" kaikkialle? Zseesus", että täytyi ajella ympäri Espoota ja odotella siellä se pari tuntia?

        Lapsenlapsilla on "harrastuksena" jääkiekko ja jalkapallo, joten "kamoja" on oltava mukana, jotka eivät fillarin tarakalla kulje?


      • Ramoona_
        Kristiina23 kirjoitti:

        Ramoona_

        En mitenkään aliarvioi kirjoitustasi, koska varmasti löytäisimme yhteisymmärryksen siihenkin, mitä nyt siteeraan kirjoituksestasi.

        "Sohvaperunoita on nuorissa yhä enemmän" (se on tosi), mutta "lapsetkin on opetettu jalattomiksi, kun joka paikkaan kuskataan autolla"? Siis mihin ja miksi ja minkä ikäisiä?

        Nyt on ilmeinen suositus, että vanhemmat "huolehtivat" lapsiensa kulkureitin, että heitä ei raiskata?

        Minun lapseni vie lapsiaan (9-11v) autolla heidän harrastuuksiinsa, kuten vein minäkin silloin, kun omat lapseni olivat minun vastuulla ja heillä oli "pitkä matka" kaikkialle? Zseesus", että täytyi ajella ympäri Espoota ja odotella siellä se pari tuntia?

        Lapsenlapsilla on "harrastuksena" jääkiekko ja jalkapallo, joten "kamoja" on oltava mukana, jotka eivät fillarin tarakalla kulje?

        Lievennän sanomaani tuon lasten kuskaamisen suhteen. Meidänkin lapsenlapset asuvat Espoossa , ja me isovanhemmatkin olemme apuna lasten harrastuksiin kuljetuksissa. Perheet tekevät myös yhteistyötä, lasten kavereita otetaan kyytiin. Tietysti vanhemmat harkitsevat, milloin kuljetus on tarpeen , turvallisuusriskejä ei voi ottaa eikä matka saa olla lapselle liian hankala tai rasittava. Johan harrastusintokin lopahtaisi, jos pitäisi apostolinkyydillä sateessa kilometritolkulla taivaltaa vaikkapa sellokotelo kainalossa. Aina ei voi kipaista jalan, polkaista fillarilla tai hypätä bussin kyytiin, liikennekin voi olla vaarallista pienelle kulkijalle.

        Harmi vaan, ettei kaupunkioloissa ole sellaisia pihamaita, lähimetsikköjä, hiihtolatuja ja uimaranotoja, joihin pääsisi jalan tai pyörällä . Pitää ensin ajaa talviurheilukekukseen varusteet suksiboksissa auton katolla ennen kuin ladulle tai rinteeseen pääsee. Kelpaakohan maaseudun lapsillekaan enää oman pellon ladut ja oman metsän mäet, vai pitääkö kuljettaa laskettelukeskukseen. Koulujakin keskitetään ja koulukuljetuksiin joudutaan turvautumaan. Taidan haikailla oman lapsuuteni huoletonta aikaa, kaiket päiväthän ulkona oltiin ja porukalla keksittiin tekemistä, kunnan urheilukenttäkin oli kovassa käytössä ilman mitään ohjaajia. Ruoka-jaksi kotiin tultiin, ja nälkä ulkoillessa tulikin. Sitä mieltä kuitenkin olen, että liikaa nykylapset istuvat sisällä digivempeleihinsä upputuneina, ainahan voisi vaikka lähipuistoon kipaista hippasille ta pallosille.

        Lintukodossa ei enää eletä, uusia turvallisuusuhkia on, mutta niiden pelossa ei pidä neljän seinän sisään linnottautua tai alkaa turhaan pelkoja luomaan kaikkeen ulkona liikkumiseen. Muistamme varmaan nekin ajat, kun vauvan saattoi jättää kaupan eteen vaunuihin nukkumaan, nyt ei koirakaan ole siinä turvassa.


      • Ramoona kirjoitti: "Sohvaperunoita on nuorissa yhä enemmän, lapsetkin on opetettu jalattomiksi, kun joka paikkaan kuskataan autolla."

        Olen samaa mieltä että lasten ja nuorten joukossa on paljon sohvaperunoita. Suurin syy taitaa olla monella netti- ja kännykkäriippuvuus. Moni lapsi pelaa nettipelejä tai nuokkuu älypuhelimensa ääressä.
        Tunnen muutaman tapauksen, että koulustakin lintsataan ja ollaan kotona nukkumassa ja pelaamassa.

        Kyllä kyytiäkin vaaditaan lyhyillekin matkoille, ei pelkästään harrastuksiin, joita on yhä harvemmalla. Ei edes ulkoilu jaksa kiinnostaa,
        minkä on aina kuvitellut olevan lapsen luonnollinen elementti.

        Ovatko vanhemmat niin kiireisiä, väsyneitä vai välinpitämättömiä, etteivät huomaa mihin suuntaan ollaan menossa?


        Askel on ainakin minulla lyhentynyt. Vielä muutamia vuosia sitten minulla oli askelmittari ja yritin saada 10000 askelta "mittariin", eikä se ollut vaikeata. Artroosi molempien jalkaterien nivelissä on hidastanut kävelytahtia ja askelen pituutta.

        Allekirjoitan myös sen että kaupungin pulssi tarttuu kuin tauti ja
        aiheuttaa sellaisen stressin että tulee pian ikävä kotiin!


    • Prismassa oli tänä aamuna tämä mielenkiintoinen asia esillä, jonka katsoin jo illalla. No, se siitä.

      Mietis nyt lisää, kuinka oli askeleesi 18-v ja nyt? Minulla on hidastunut ja oletan, että sinullakin? Minkä ikäisillä tuo testi tehtiin, sitä en muista, koska taisi olla vain katuvilinässä satunnaisesti?

      Sen olen kyllä huomannut jo aikaisemmin, että mitä hitaammin kävelee, se korreloituu työhön, siis hidas kävely on hidas työtahti, joka kuitenkin voi olla harkitumpi ja lopputulos parempi? Hieman kuin käyttäisi niitä kuuluisia "Herkulen" harmaita aivosoluja?

      Mielenkiintoinen havainto kuitenkin, mutta nyt tuli mieleeni nuoruudesta, kun olin siivoamassa "missä??" ja emäntä kehui, että minulla on "laajat liikkeet" ja puhdistan hyvin? Siinäkin on nääs (Tamperelaisitaan) eroja, koska joku voi j.n.e....lopetan tämän höpötykseni sanoihin, että sinun kanssa voisin jutella paljonkin?

    • tampereen_mies

      Kyllä hiihto on kuninkaitten laji. Siinä saa iäkkäämpikin vedellä vuorovetoja koko vartalon voimin. Kaupissa luistaa hyvin.

    • 1ullamirjami

      Moro Susmorsein -- Kiva aloitus .
      Ja nyt tiedän "melkein ) tarkkaan kohta missä asut , no siä messukulän lähellä missä mää oon asunu ½ eämästäni.
      Juu meinaan kattoo Kartasta oikeen Sateliitinkautta sen paikan Duo kun on 430m sun kotoos . Moro taas -- meen ulos --laitan sadetakin päälleni --mua ei pikku sateet estä tänään --eilen oli saumua ja aattelen että se oli Stockholman saasteet jotka oli tullu tänne Nackaan
      No nähdään taas --sano Masallekkin terveisiä.

      • susmorsiin

        Joo, nähdään taas ja kiitos terveisistä um!


      • 1ullamirjami
        susmorsiin kirjoitti:

        Joo, nähdään taas ja kiitos terveisistä um!

        Täälä meillä tuli se TV;ohjelma Prismasta tänään -- oli tosi mukava katsella kun tieteellisesti oikeen mitataan askeleetkin ..
        Prisma onkin tiedeohjelma , siittä saa aina tietoa tällainen "tuhmempikin "
        Sama U:M


    • Riippuu kävelyalustasta ml. keli. Haitatun kävelyn askelparin pituus riippuu taakasta. Repussa vai kädessä. Mikä paino. Onko molemmissa käsissä vai ainoastaan toisessa.

      Vapaan kävelyn askelparin ja pituus on -1,5m.

      • mies.pian.80v

        Nykyään enää köpöttelen. Jalat ovat leikelletyt, Jäykistetty nilkka tekee kävelystä epämukavantuntuista,
        Vanhpjen miesten tavoin katson kirkollisista uutisista kävelynsä jo kokonaan lopettaneet. Tänään minua nuorempia lopettaneita oli 8 henkilöä.


    • VenLASTINA

      En ole koskaan tullut mitanneeksi askelteni pituutta.
      Askelrytmikin on tainnut mukautui askelten pituuteen ja vauhtiin.
      Siitä olen kuitenkin varma, että askelten pituus on vuosien mittaan lyhentynyt.
      Ja niinhän se on, että jos elämä muuta opeta niin ainakin hiljaa kävelemään.

      • flegmaatti

        Olen mitannut askelpareilla etäisyyksiä. Siksi on tiedettäväaskelparin pituus hieman eri olosuhteissa.

        Hieman sama koskee lyhiden aikojen arviointia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      356
      4257
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      280
      2404
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      136
      1713
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1494
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1443
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1287
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1275
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      57
      1170
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1084
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      343
      1026
    Aihe