Rakennusalan yrityksen perustaminen

10plus7

Mitä käytännön mahdollisuuksia on suoraan koulusta valmistuvan rakennusinsinöörin(tuotanto) perustaa oma yhden miehen yritys? Valmistun parin vuoden päästä ja tavoitteena on löytää työpaikka mutta eihän maailman menosta koskaan tiedä. Siksi olen ajatellut jo tässä vaiheessa ruveta kartoittamaan muita vaihtoehtoja, lähinnä itsensä työllistämistä ja ulkomaille lähtöä.

Rakennusalalta on kokemusta 2 vuotta, rakennusapumiehen hommista insinööriopintojen pakolliset harjoittelut noin 9kk. Lisäksi talouteni on kunnossa pystyisin perustamaan firman ilman lainoitusta tai ulkopuolista pääomaa.

Mietityttää lähinnä että onko minkäänlaista markkinarakoa johon pystyisin keskittymään ja tienaamaan sen verran ettei kannattaisi jäädä sossun tuilla elelemään.

10

5227

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koettele-sieltä-täältä

>> Mietityttää lähinnä että onko minkäänlaista markkinarakoa johon pystyisin keskittymään ja tienaamaan sen verran ettei kannattaisi jäädä sossun tuilla elelemään.>>

Mikäli sellaisia markkinarakoja on olemassa, niin ei niitä kukaan ainakana täällä foorumeilla tiedoksi toitottele.
      Aika hankalaa on yhden rakennusmiehen/rakennusinisinöörin alkaa tarjoamaan minkään kokoisen OK-talon tms. uustuotannon tekemistä kellekään. Remonttihommista olisi aloitetava, ja koettaa niitä haalia, Mitään Vastaavan mestarin hommaakaan nykyisellä kokemuksellasi tuskin pystyt vielä hoitelemaan?
      Jos sen 2-vuotisen raksakokemuksesi kautta omaat mitään tuttavuussuhteita, niin voisit tarjoutua noille tutuille mestareille alihankkijaksi, pienempiä raksapuolen hommia tekemään.

Kato mitä hommia osaat. Tee niistä A5-kokoinen siisti pahvikortti, johon laitat oman kuvasi ja yhteystietosi. Lähettele kirjekuoressa 10:lle potentiaaliselle raksa-alan toimijalle. Sen lähetyksestä viikon perästä soitat vielä perään, ja tiedustelet että oliskos niitä hommia, innolla olet ottamassa vastaan.

• Kerran_kuulin

Edesmenneltä rakennusinsinöriltä että rakennusyrityksen pyörittämisessä kaikki on kiinni suhteista.
      Suhteilla saa halvemmalla materiallia.
      Suhteilla saa pidemmät maksuajat.
      Suhteilla saat etua tietää tärkeistä asioista.
      Jne. jne.

• Narauttaja
    • beethooven

Eipä nyt onnistu hevillä sillä pitää kyetä kilpailemaan koko Itä-Europan kanssa surkean maan surkeista markkinoista täällä Suomessa ny6kyään.

• Pohdiskelija112

Moro,

itse lähdin yrittäjäksi lähes neljä vuotta sitten ilman minkäälaista alalle soveltuvaa koulutusta, tietämystä alasta, myynnistä tai liiketoiminnasta. Eipä ollut myöskään vanhempien rahoja tai edes omia säästöjä. Kyseessä rakentamisen alasegmentti. Itse en tee mitään asennustöitä tai muuta suorittavaa työtä kohteissa.

Käytännössä ensimmäiset 2-3 vuotta meni opetellessa perusasioita. Miten ala toimii, miten saada myyntiä, miten liiketoimintaa viedään eteenpäin ja kasvatetaan, talousasiat ynm.

Reilu puolivuotta toiminimellä jonka jälkeen perustin osakeyhtiön. Nyt meillä on kolmas tilikausi päättymässä ja tehdään voitollinen tulos (noin 15%). Löysin myös sopivan ja potentiaalisen kumppanini joka on kiinnostamaan rahoittamaan kasvua sekä tuomaan muita hyötyjä yhtiöön.

Kysyit seuraavia kysymyksiä:

Onko mahdollisuuksia suoraan koulusta: Kyllä on mutta helppoa se ei tule olemaan. Tossa ylhäällä oli mun mielestä hyvä vinkki, koita päästä raksoille mestarin apumieheksi tai jotain muuta tekemään. Alkuun tärkeempää kerätä oppia, luoda kontakteja ja saada siitä sen verran rahaa että saa omat ja firman laskut hoidettua.

Minkälaiseen markkinarakoon: Se on yleensä aika selvää että isoilla markkinoilla pelaa isot pelurit. Yhdelle miehellä riittä hyvinkin 100.000€ alv0 vuodessa laskutusta (jos kyse on palvelu myynnistä) ja tällä saa jo aika kivan toimeentulon. Markkina josta voi laskuttaa tuon 100kiloo vuodessa löytyy varmasti. Sun duunis on se löytää koska tunnet alan. Yleensä kokemuksen myötä alkaa näkemään mahdollisuuksia ja pienellä selvittelyllä asiakkailta saa tiedon kannattaako palvelua alkaa tuottamaan ja mitä siitä voidaan laskuttaa.

Minun yrittäjä ura on ollut aika saakelin vaikea kun nollasta on lähdetty. Monta kertaa ollu lähellä käydä huonosti mutta aina on selvitty. Suosittelenko kenelläkään, ainoastaan siinä tapauksessa että valmis uimaan pohjamudissa fiilisten kanssa. Ainoa selvitä, oli että katsot peiliin joka ikinen päivä ja mietit että miten tänään voin olla parempi kun eilen. Mulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kun nuorempana koulut ei kiinnostanut. Nyt olen alallani kova ammattilainen ja vielä tarkennettuna, liiketoiminnan kokemus kohtuullisen hyvä mikä edesauttaa merkittävästi kasvua ja rahoituksen hakemista.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Eheeeiii, aloitat vain tekemään taloja ja myytte poijes ja sitte sama uudelleen jne.. helppoa kuin heinän teko.

• Anonyymi

Jotenkin tuntuu että aloittajalla on pää pilvissä.
      Käytännön fakta on ettei vasta valmistunut raksainssi ole kuin aihio josta aletaan rakentamaan ammattilaista.
      Asian huomaa hyvin isommissa rakennusfirmoissa joss uusi insinööri laitetaan vetämään pikkuprojekti aina kokeneen timpurin kanssa, ei koskaan yksin.
      Insinööri tietää miten asiat teoriassa tehdään ja kokenut timpuri tietää miten asiat oikeasti tehdään.
      Eli aloittaja pitäisi heti palkata kaveriksi se kokenut ammattilainen jotta yritys pääsisi eteenpäin.

• Anonyymi

Timpurina pitää olla virolainen taituri ja muurarina venäläinen rappari.

• Anonyymi

Älä perusta nyt mitään rakennusfirmaa ne kuppaa sinut veroilla kuoliaaksi.
      Urpilainen lappasi Kreikkaan 700Milj Eikö he voisi nyt vuorostaan pönkätä Suomea kun kun ollaan kuralla kun olla ja voi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..

Mitä sinä minusta haluat?
      Ikävä
      70
      779
    Aihe