Problemavfall = svenskspråkig finländare .

föddår1944

Det får man läsa i kommentarerna här,som senior är man annars också bara till besvär för samhället och som hurri blir man då dubbelt så oönskad.

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anhörig

      En minnessjuk svenskspråkig åldrnig som inte mera kommer ihåg något annat språk än sitt modersmål kan bli behandlad av vissa personer (finskspråkiga ) inom vården sämre än djur.Det skriks och svärs åt åldringen när hen inte förstår.

      • åbobo

        Man får hoppas att man dör i tid så man inte behöver bli samhället till last.


      • problemavfallet
        åbobo kirjoitti:

        Man får hoppas att man dör i tid så man inte behöver bli samhället till last.

        När man jobbat hela livet,alltid försökt klara sig sjäv ,då känns det nog bittert.


      • intesårättvist
        problemavfallet kirjoitti:

        När man jobbat hela livet,alltid försökt klara sig sjäv ,då känns det nog bittert.

        Den som har stor pension kan köpa bättre vård åt sig (också på svenska )men vanliga fd.arbetare har inte den möjligheten.Man får nöja sig med vad samhället erbjuder.


    • Sairasta.touhua

      Minäkin toivon kuolevani omaan kotiin, mutta kurjaksi menee vanhusten hoito koko Suomessa. Ja tämä sote-uudistus vie päättäjät kauas asiakkaista, vanhuksista ja potilaista.
      Nykyinen yksityistäminen antaa keinottelijoille mahdollisuuden tehdä rahaa ihmisten kärsimyksestä. Jos tarkastuskäynnitkin ilmoitetaan etukäteen vanhustenhoitolaitoksiin, niin paljon jää huomaamatta. Vasta sitten kun makuuhaavat ovat liian isot peittää, niin totuus tulee ilmi.

      • detfungerarinte

        Iltasanomat har just idag artikel om hur hjälplösa åldrigar lider när alla nuförtiden skall bo hemma så länge som det bara är möjligt.


      • Frodore

        Skulle det räcka med att de måste bo hemma så länge det är möjligt är det väl ok. Men nu måst de bo hemma sedan det inte längre är möjligt


      • intemänskligt
        Frodore kirjoitti:

        Skulle det räcka med att de måste bo hemma så länge det är möjligt är det väl ok. Men nu måst de bo hemma sedan det inte längre är möjligt

        Vårdarna gör så gott de kan,men det räcker inte.Många anser att anhöriga bode mera ställa upp,men alla har inte släktingar eller sådana som bor inom rimligt avstånd.
        Det här är tacken till människor som byggt upp Finland och värre kommer det att bli med alla nedskärningar och inbesparingar.


      • sibbobo
        intemänskligt kirjoitti:

        Vårdarna gör så gott de kan,men det räcker inte.Många anser att anhöriga bode mera ställa upp,men alla har inte släktingar eller sådana som bor inom rimligt avstånd.
        Det här är tacken till människor som byggt upp Finland och värre kommer det att bli med alla nedskärningar och inbesparingar.

        Man nästan tycker att de här "fatihusen " som många åldringar i min barndom (på 1960talet )var livrädda för att hamna på ändå var mänskligare än den nuvarande "öppna vården ",där var de åtminstone inte ensamma största delen av dygnet som nu.


      • minåsikt
        sibbobo kirjoitti:

        Man nästan tycker att de här "fatihusen " som många åldringar i min barndom (på 1960talet )var livrädda för att hamna på ändå var mänskligare än den nuvarande "öppna vården ",där var de åtminstone inte ensamma största delen av dygnet som nu.

        Ändå bättre att må dåligt med folk omkring sig än total ensamhet,utom några snabba besök av hemvårdarna.


      • gammalkäring
        sibbobo kirjoitti:

        Man nästan tycker att de här "fatihusen " som många åldringar i min barndom (på 1960talet )var livrädda för att hamna på ändå var mänskligare än den nuvarande "öppna vården ",där var de åtminstone inte ensamma största delen av dygnet som nu.

        Kanske en spruta i aktern vore barmhärtigare när man inte klarar sig längre själv.Den fördelen har våra sällskapsdjur.


      • skrämmande
        gammalkäring kirjoitti:

        Kanske en spruta i aktern vore barmhärtigare när man inte klarar sig längre själv.Den fördelen har våra sällskapsdjur.

        Det kommer att bli ännu värre vårdkatastrof när de stora årsklasserna från 1940talet kommer upp i kritisk ålder.


    • seniormänniska

      Visst blir man sårad att läsa fanatikers inlägg,men bäst att bara svälja och gå vidare.Synd om människor som mobbar sina medmänniskor,de mår säkert inte så bra.Livet lär.

    • Nomiksiei

      Problemavfallilaset hakeudu hoitelemaan toisia probemavalilaisian?
      Proplemavfallilaisia han koulutetaan hoitoammatteihin, miksi he ei mene töihin?
      Tälläkin palstalla jokuvuosi 2006-2011 välilsenä aikana joku suru kirjoitti vanhusten hoitokoulutuksesta, liekö ollut valetta, suruthan ovat kovia valittamaan ja valehtelemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      244
      2044
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      121
      771
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe