Hovioikeus, kuinka se toimii?

hovijätkä

Juttuni on menossa hovioikeuden käsittelyyn ja haluaisin kysyä lakitietoisilta mitä tässä tulee tapahtumaan.

Sain syksyllä käräjillä tuomion rikoksesta ja juttu oli suhteellisen selvä. Monista syistä asia katsottiin minun edukseni ja sain syyttäjän silmissä liian pienen tuomion ja tämä vei asian hovioikeuteen. Itse en valitusta tehnyt.
Syyttäjän valitus ja oma vastavalitukseni lähtivät hoviin 4 kuukautta sitten eikä sieltä päästä ole kuulunut mitään.
Mitä tapahtuu?
Käsittääkseni se menee niin, että kohtapuoliin ne ilmoittavat miten asia käsitellään; tuleeko siitä pääkäsittely vai tehdäänkö asian juridinen uudelleenarviointi kirjallisesti. Ja sen jälkeen menee varmaankin toiset puoli vuotta ennenkö asia varsinaisesti päätetään. Käsitinkö oikein? Itseäni ei ainakaan kiinnostaisi istua taas syksyllä viittä tuntia oikeussalissa argumentoimassa ilmiselvää tapausta vuosien takaa, joten olen vaatinut ettei asiasta järjestettäisi pääkäsittelyä. Syyttäjä on myös ilmoittanut, ettei tämäkään sitä vaadi. Loppupeleissä hovi päättää silti kaiken.

Sivuhuomiona tahdon todeta, että on suhteellisen uskomatonta tämä byrokratiamyllytys. En edes voi saada asiassa mitään ehdollista kummempaa joten asiaa pitkitetään vuosikausilla jahkaillaksemme saanko 1 vai 2 kuukautta ehdollista. Tässä ajassa ehdollisen koeaikakin olisi kohta jo kulunut.
Asian käsittelyssä mennään tällä hetkellä siis jo kolmatta vuotta ja oma motivaatio asian käsittelyyn alkaa pikkuhiljaa loppua, mutta ihmekös tuo kun olen asian ainut osapuoli joka ei tienaa tällä jutulla.

11

1981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • doctus
      • hovijätkä

        Nyt kun luin tuota niin aloin miettimään että tässähän pitää kohta jo alkaa hakemaan korvausta oikeudenkäynnin viivästymisestä. Enpä tiennyt tällaisesta.

        Eikä suinkaan huvikseni, vaan stressi on kieltämättä valtava ja asiaan vaikuttaa suuresti se, että syyttäjä on ainut joka haluaa venyttää vuosikausilla asian käsittelyä rikoksesta, jonka olen tunnustanut ja johon olen esittänyt katumusta.


    • doctus

      Hold your horses! Oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä on ihan oma lakinsa, mutta ihan mututuntumalta sinulla ei taida olla - ainakaan tässä vaiheessa - jakoa korvauksiin eli pääsyä meidän veronmaksajien rahoihin. Ensinnäkin syksyllä 2015 käriksessä ratkaistu juttusi ei ainakaan tässä vaiheessa ole viipynyt hovissa erityisen pitkään, kun harvemmin sieltä saa tuomion alle kahden vuoden. Ja kun muistetaan, että em. hyvityslainsäädäntö perustuu EU-oikeuteen ja kun lisäksi muistetaan miten pitkään tuomioistuinkäsittely saattaa kestää Portugalissa, Kreikassa tai Italiassa, niin voidaan huokaista. Nämä muutkin EU-valtiot tietysti otetaan huomioon arvioitaessa kohtuullista käsittelyaikaa EU:ssa kaiken kaikkiaan.

      No tässä linkki ao. lakiin, vaikka luulen, ettei siitä sen tarkempaa opastusta löydy:
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20090362

      • hovijätkä

        >harvemmin sieltä saa tuomion alle kahden vuoden

        Oletko tosissasi? Pitääkö mun siis pistää elämä jäihin vielä kahdeksi vuodeksi ja vielä odotetaan että tulevassa hovikäsittelyssä mukamas muistankin jotain tapahtuneesta rikoksesta?
        Ärsyttävintä tässä on se, että oikeuslaitokselta saatetaan ottaa yhteyttä milloin vain: tänään, huomenna, 2 vuoden päästä.. ja ne vaatii että olen välittömästi paikalla ja valmis tulemaan istuntoon.
        Matkustelen paljon ulkomailla ja itse asiassa syyttäjän haastekin saapui minulle lomamatkalle. Tosi kiva kun syyttäjä soittaa aurinkorannalle ja sanoo että huomenna sitten kipaiset hakemassa haasteen. Eipä syyttäjää kiinnostanut kun sanoin, etten edes ole Suomessa. Uteli vaan missä päin maailmaa olen ja miten nopeasti pääsen takaisin.
        Periaatteessa minun pitäisi olla vapaa mies, eihän tässä mitään tuomiotakaan ole kun valitusprosessi käynnissä. Mutta koska etsintäkuulutus ei kiinnosta, niin käytännössä en voi tehdä kovin pitkiä reissuja.


      • Jatkokäsittelylupa

        No ensiksihän hovi ratkaisee sen, että tarvitaanko jatkokäsittelylupaa ja jos tarvitaan, myönnetäänkö se. Aloituksessasi ei ole tarpeeksi tietoa jutusta (tuomitusta rangaistuksesta) , että voisi vastata siihen, että tarvitaanko juttuun jatkokäsittelylupa vai ei. Lisäksi, laki on jatkokäsittelyluvan "kynnyksen" osalta muuttunut 1.10.2015, joten jos tuomio käräjäoikeudessa on annettu ennen tuota ajankohtaa, sovelletaan aiempia säännöksiä. Lainkohta siis on oikeudenkäymiskaari 25 A luku, 5 §.

        Mutta jos valitus on koskenut vain rangaistuksen mittaamista, ei ainakaan täyttä pääkäsittelyä tulla asiassa järjestämään. Mittaamiskysymys voidaan ratkaista esittelystä. Korkeintaan kyseeseen voisi tulla "pikkupääkäsittely" vastaajan kuulemiseksi, mutta jos jo käräjäoikeudessa on tuomittu vankeutta, ei sekään ole tarpeen. Pääsääntö kun on (laki oikeudenkäynnistä rikosasioissa 8 luku 13 §), että jos henkilölle tuomitaan vankeusrangaistus, pitäisi häntä kuulla henkilökohtaisesti (pois lukien erikseen säädetyt kirjallinen menettely, laki oikeudenkäynnistä rikosasioissa 5 A luku ja poissaolokäsittelyt, ROL 8 luku 11 § ja 12 §.). Eli jos käräjäoikeudessa on tuomittu sakkoa ja nyt olisi tilanne se, että syyttäjä vaatisi valituksella hovissa vankeutta, pitäisi kuulla henkilökohtaisesti.


      • hovijätkä

        "Eli jos käräjäoikeudessa on tuomittu sakkoa ja nyt olisi tilanne se, että syyttäjä vaatisi valituksella hovissa vankeutta, pitäisi kuulla henkilökohtaisesti."

        Käräjäoikeudessa sain jo ehdollisen vankeustuomion vaikka olin ensikertalainen, ja syyttäjä haluaa pidentää sitä. Ehdotonta ei syyttäjä vaadi, mutta hänen mielestään tarvitsen kuukausia lisää tuohon tuomioon. Tämä johtuu siitä, että yksi syytteistä hylättiin, koska käräjäoikeuden mielestä rikoksen tunnusmerkistöt eivät sen syytteen osalta täyttyneet, mutta syyttäjä on eri mieltä. Käytännössä syyttäjä kokee käräjäoikeuden katsoneen asiaa liikaa edukseni ja hakee oikaisua hovista. Väittäisin kuitenkin, että miltä kantilta katsottuna tahansa tuo rikos ei täyttynyt ja tuomarin päätös oli oikea. Puolustus etenee vetoamalla, että käräjäoikeuden päätös oli oikea emmekä hae siihen mitään muutosta.

        Henkilökohtaisesti koin tuomion jo käräjillä vähän liian isoksi, mutta asianajajani mukaan asia etenee paremmin jos ei vaadita mitään muutoksia omalta osaltamme. En itsekään halua muuta kuin pisteen tälle asialle ja kärsimään koeaikaani.
        Ja tuomio tuli näppärästi juuri muutamaa viikkoa ennen tuota 1.10.2015 muutosta, en sitten tiedä onko tuo kannaltani hyvä vai huono asia.


      • ÄläRötöstele
        hovijätkä kirjoitti:

        "Eli jos käräjäoikeudessa on tuomittu sakkoa ja nyt olisi tilanne se, että syyttäjä vaatisi valituksella hovissa vankeutta, pitäisi kuulla henkilökohtaisesti."

        Käräjäoikeudessa sain jo ehdollisen vankeustuomion vaikka olin ensikertalainen, ja syyttäjä haluaa pidentää sitä. Ehdotonta ei syyttäjä vaadi, mutta hänen mielestään tarvitsen kuukausia lisää tuohon tuomioon. Tämä johtuu siitä, että yksi syytteistä hylättiin, koska käräjäoikeuden mielestä rikoksen tunnusmerkistöt eivät sen syytteen osalta täyttyneet, mutta syyttäjä on eri mieltä. Käytännössä syyttäjä kokee käräjäoikeuden katsoneen asiaa liikaa edukseni ja hakee oikaisua hovista. Väittäisin kuitenkin, että miltä kantilta katsottuna tahansa tuo rikos ei täyttynyt ja tuomarin päätös oli oikea. Puolustus etenee vetoamalla, että käräjäoikeuden päätös oli oikea emmekä hae siihen mitään muutosta.

        Henkilökohtaisesti koin tuomion jo käräjillä vähän liian isoksi, mutta asianajajani mukaan asia etenee paremmin jos ei vaadita mitään muutoksia omalta osaltamme. En itsekään halua muuta kuin pisteen tälle asialle ja kärsimään koeaikaani.
        Ja tuomio tuli näppärästi juuri muutamaa viikkoa ennen tuota 1.10.2015 muutosta, en sitten tiedä onko tuo kannaltani hyvä vai huono asia.

        Siis kumpi siellä nyt mättää, rangaistuksen mittaaminen vai hylätyn syytteen käsittely? Noilla on aika iso ero hovioikeuden kannalta.

        1. Syyttäjän ajamat syytteet ovat menneet kaikki läpi ja vain rangaistuksen pituudesta syyttäjä on eri mieltä?
        2. Osa syytteistä on hylätty ja syyttäjä haluaa viedä hylätyt syytteet hovioikeuden käsittelyyn?


      • Anonyymi
        hovijätkä kirjoitti:

        >harvemmin sieltä saa tuomion alle kahden vuoden

        Oletko tosissasi? Pitääkö mun siis pistää elämä jäihin vielä kahdeksi vuodeksi ja vielä odotetaan että tulevassa hovikäsittelyssä mukamas muistankin jotain tapahtuneesta rikoksesta?
        Ärsyttävintä tässä on se, että oikeuslaitokselta saatetaan ottaa yhteyttä milloin vain: tänään, huomenna, 2 vuoden päästä.. ja ne vaatii että olen välittömästi paikalla ja valmis tulemaan istuntoon.
        Matkustelen paljon ulkomailla ja itse asiassa syyttäjän haastekin saapui minulle lomamatkalle. Tosi kiva kun syyttäjä soittaa aurinkorannalle ja sanoo että huomenna sitten kipaiset hakemassa haasteen. Eipä syyttäjää kiinnostanut kun sanoin, etten edes ole Suomessa. Uteli vaan missä päin maailmaa olen ja miten nopeasti pääsen takaisin.
        Periaatteessa minun pitäisi olla vapaa mies, eihän tässä mitään tuomiotakaan ole kun valitusprosessi käynnissä. Mutta koska etsintäkuulutus ei kiinnosta, niin käytännössä en voi tehdä kovin pitkiä reissuja.

        Ehkäpä se jännityksessä oleminen kuuluu osana rangaistukseen. jospa se pistäisi miettimään kun alat suunnitella seuraavaa rötöstä. Nuo tuollaiset ehdonalaisethan on ihan raurettavia.


    • Anonyymi

      Mikäli tarvitsette hovioikeuteen suoran yhteyden;

      helsinki_muutoksenhaku.ko(at)oikeus.fi

      • Anonyymi

        Mitä luulet, joko tuon itse rikoksia tehneen, ja sitten yhteiskunnan tuomioistuinkoneiston hitaudesta kitisevän aloittajan asia on saanut päätöksen, kun se alkoi vuonna 2016?


    • Anonyymi

      Yksinkertaista, jos olet mies niin tuomio kovenee ilman mitään todisteita, jos nainen niin lievenee tai vapautetaan vaikka olisi kuinka paljon tahansa todisteita syyllisyydestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe