Velkamatematiikan lyhyt oppimäärä rommareille

Nalle-Ahjo

Palstan tuhnut kauhistelevat kasvavaa valtionvelkaa. Rommaus tulloo. Vai tullooko? Miten meillä on aikaa vatuloida joidenkin lomarahojen kanssa ja riidellä pikkunippeleistä. Lasketaanpa.

On kolme valtiota. Aluksi rahaa on seuraavasti
- Köyhälä 1000 eur
- Rikkaala 2000 eur
- Suomi 1000 eur

Sitten tulee lama. Julkinen sektori kasvaa (oikeasti yksityinen sektori supistuu, mutta ei juututa siihen). Tarvitaan lisää rahaa. Ensin kaikilta loppuvat omat rahat. Tilanne on nyt seuraava.

- Köyhälä lainaa rikkaalalta 1000 eur
- Rikkaala lainaa Suomelta 1000 eur
- Suomi lainaa Köyhälältä 1000 eur

Näin ollen kaikilla mailla on valtionvellkaa 1000 eur. - Kamalaa, sanovat poliitikot yhteen ääneen. - Nyt on lomia lyhenettävä ja sairauspäivä laitettava maksulliseksi, jatkavat he.

Suomi24:n palstalla povataan rommausta. Miksei ei rommaa, vaikka kaikilla on velkaa 1000 eur?

Keksivätkö palstan välkyt? Eikö leikkaa?

No koska kaikki ovat velkaa ristiin toisilleen, mikään ei ole oikeasti muuttunut. Rahat eivät ole loppumassa, rommausta ei ole tulossa. Tuulipukukansaa vain lorotetaan linssiin, jotta he suostuisivat luopumaan lomarahoistaan ja muista eduistaan rikkaiden hyväsi.

Siinä kaikki. Siksi oikeasti ei ole kiire ja on aikaa vatuloida. Oppitunti on päättynyt.

2

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan hyvä, mutta lisätään t. vähennetään eläkerahastot.
      - Köyhälä makaa niin kuin petaa. Eläkkeitä ei ole rahastoitu, velka 6000 eur.
      - Rikkaala makaa sekin niin kuin petaa. Eläkkeet on rahastoitu, varat 6000 eur.
      - Suomi tulee perässä. Eläkkeet on osittain rahastoitu, varat 1500 eur.

• Näinreaalimaailmassa

Perusvika tässä on ajatus, että valtiot lainaavat toisilleen.
      Oikeasti yksityiset ihmiset lainaavat valtioille. Eikä sekään ole heidän omia säästöjään vaan he sanovat, että heps, kirjoitanpa numeroja sinulle, alappas sinä sen jälkeen siirtää maasi verotuloja minun tilille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      44
      6396
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      39
      3963
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      54
      2099
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      36
      1758
    5. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1391
    6. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      15
      1059
    7. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1057
    8. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      24
      1034
    9. Oletteko kaivattunne kanssa samaa tasoa?

Vai onko out of your league?
      Ikävä
      67
      988
    10. Mitä ajattelisit jos ikäväsi kohde olisi?

Omituinen hiippari?
      Ikävä
      8
      939
    Aihe