Uusi työ alkamassa, nyt ahdistaa vietävästi

työtäpelkäävä

Pääsin hakemaani työhön ja tarkoitus olisi aloittaa keskviikkona. Työ olis mielenkiintoista ja haastavaakin. Mulla on kuitenkin ongelmana ahdistuneisuushäiriö ja sen takia ahdistun monista asioista vähän liikaakin. Ehdin olemaan varmaan tunnin verran iloinen uudesta työstä sitten iski ahdistus ja pelot. Pelkään etten pystykkään työhön. Näen itseni jo sössimässä kaiken ja sen etten opikkaan työtä ja teen virheitä. Haastattelussa en tietenkään kertonut ongelmistani sillä kukaan ei palkkaa henkilöä joka ahdistuu kaikesta.

Tiedon saatuani oli tosiaan tunnin iloinen, Nyt olen lähes paniikissa. MIksi otin edes työn vastaan? Jos en selviäkkään siitä. Mulla on huonoja kokemuksia jotka tietenkin vaikuttavat ajatuksiini. Mutta kun haluan työllistyä ja elää normaalia elämää.

Olen tuon ahdistushäiriön takia käynyt terapiassa ja päässyt eteenpäin. Terapia lopetettiin sillä kaikki asiat oli jo niin käsitelty ettei syytä jatkoon oikein enää ollut. Tosin mulla on nyt 4kk aikaa ilmoittaa terapeutille jos haluankin vielä mennä juttelemaan. Tosin aikaa ei varmaan saa kuin kuukauden päähän.

Aina tietenkin uusi työ ahdistaa ja pelottaa. Kertokaa jotain keinoja että saisin ajatuksen muualle ja pystyisin näkemään työhön menon positiivisemmin. Tää ahdistuminen on niin ikävää sillä olo on huono. Oksettaa ja kävinkin aamulla oksentamassa. Lisäksi ei ole oikein ruokahalua ja nukkuminenkin on vaikeaa.

8

3277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Artsi6248

      Uus työ jännittää kaikkia. Muista et kaikki mokailee ja se ei ole huono juttu ylipäätään. Tekee parhaansa - se riittää.

    • Huoletonmyös

      On tuttua. Kaikki jännitää ja myös mokailee. Älä huoli kaikki menee hyvin.

    • Suhteutahiemanasioita

      Sitten se vasta oksettaakin, kun olet työtön.
      Töihin vaan, sinut on valittu. Turha itkeä, jos paskat on jo housussa.

    • työstä_aina_palkkaa

      Hienoa, jos olet saanut oikean työpaikan, mistä maksetaan palkkaa.
      Moni pistetään puoliväkisin ensin kaikenmaailman humpuuki harjoitteluihin ja työkokeiluihin 9 euron ylläpitokorvauksella, muka tarkkaillaan työkykyä ja halua. Silkkaa työttömän hyväksikäyttöä.

    • työtäpelkäävä

      On tämä rankkaa olla tällainen ahdistukseen ja paniikkiin taipuvainen. Joka aamu herään kukonlaulun aikaan ja heti alkaa ahdistaa ja oksettaa. Onneksi on opamoxeja niin jotenkin päivä lähtee käyntiin, vaikka aamusella saattaakin oksentaa. Kiitos kannustavista viesteistä. Täytyy nyt vaan päästä sinne työpaikalle ja toivoa että kaikki menee hyvin ja saan mukavan työhönperehdyttäjän. Hitto kun maalailen näitä piruja seinille ja teen oloni entistä huonommaksi. Ajatuskierteestä on niin vaikea päästä eroon ja se on koko ajan mielessä vaikka yritän tehdä jotain muuta.

    • tsemppiä.työhön

      Onnea aloittajalle uudesta työpaikasta!

      En tiedä, osaanko auttaa, mutta yritetään. Itse olen aina kokenut uudet työt ja uudelle alalle menot positiivisina asioina, työ on ollut minua kuntouttava tekijä. Mutta ymmärrän, että me ollaan tässä hyvin erilaisia. Yritä kuitenkin ajatella, että sinulla on mahdollisuus oppia uusia asioita ja saada uusia työkavereita, jotka todennäköisesti auttavat sinua kotiutumaan uuteen paikkaan. Ja vaadi, vaadi, vaadi kunnon perehdytys, ellei se ole työpaikassasi tapana. Itse sain ekan kerran kunnon perehdytyksen vasta mennessäni nykytyöpaikkaan ja tajusin, että joo, semmoinenkin asia kuin perehdytys on olemassa. Tämä ja monet muut asiat ovat kiinni myös omasta aktiivisuudesta.

      Jos työssäsi et ole tekemisissä ihmisten hengen ja terveyden kanssa, et voi tehdä mitään kauheita virheitä, semmoisia, joita ei voisi korjata. Mitä väliä ylipäätään on sillä, että tekee virheitä (ellei tee koko ajan ), niiden kautta oppii ja niiden kautta näyttäytyy toisille inhimillisenä olentona? Tietysti auttaa, jos ei ole luonteeltaan perfektionisti. Myönnän, että minun joka olen kauhea hutilo kaikilla elämänalueilla, on vaikea tajuta perfektionisteja.

      Kannattaisi varmaan jatkaa sitä terapiaa, jos mahdollista. Toinen vaihtoehto on käydä puhumassa työterveydenhoitajan kanssa silloin tällöin (hän varmasti tietää ahdistuneisuutesi, olethan läpäissyt työhöntulotarkastuksen). Muuten ei omista rajoitteista kannata kauheasti huudella.

      Ennen kaikkea uuteen työhön kannattaa panostaa, olla aktiivinen. Vapaa-aikana voi sitten vaikka vain levätä, jos tuntuu että uusi työ rasittaa. Tai tehdä jotain itselle mukavaa, ihan muuta kuin työ.

      Ja se, että on ahdistusoireita, kannattaa hyväksyä. Meillä, jotka tällä palstalla pyöritään, niitä on, vaikkei ne työstä johtuisikaan. Inhottaviahan ne tietysti on, mutta joskus niitä on vähempi, niistä hetkistä kannattaa iloita.

      Tsemppiä!

    • onneauuteenvaiheeseen

      Kun pelottaa niin se helpottaa että voit vaikka näin sanoin kirjoittamalla työstää pelkoasi. Kyllä sinä takuulla pärjäät siinä työssä. Alussa on kaikki outoa, mutta nii se on aina. Pikkuhiljaa pääset sisään ja itsetuntokin kohenee.

    • Samasvenees

      Vanha keskustelu, mutta jos aloittaja vielä eksyy tänne, kerrohan kuinka homma hoitui!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2077
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      116
      1562
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1500
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      71
      1196
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1121
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      62
      1097
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      922
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe